Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 januari 2017, 18:19   #121
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

vervolg... even zelf uitrekenen vanaf het standpunt de 3 kernreactoren van Doel of 1 BE-kerncentrale.

- Wat levert Doel alleen (3 reactoren) jaarlijks aan energie op? 21670 GWh vind ik hieronder, of 21,67 TWh officieel:
Citaat:
https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/3...trales-in-Doel
Antwoord

Het vermogen van een centrale is een grootheid die uitdrukt hoeveel energie per tijdseenheid ze kan produceren. De eenheid voor energie is Joule (J), de eenheid voor tijd is seconde (s). Het vermogen wordt dan uitgedrukt in Joule per seconde; dit is de eenheid Watt (W). Maar soms, vooral in de wereld van elektriciteit, wordt energie wel eens uitgedrukt in Watt.uur of nog frequenter kiloWatt.uur (kWh). Een kiloWatt.uur is de hoeveelheid energie die vrijkomt als er tijdens een uur een vermogen van één kilowatt wordt geleverd (of omgekeerd: de verbruikte energie als je één uur lang 10 lampen van 100 Watt zou laten branden).

De totale capaciteit van de kerncentrales in Doel (4 eenheden) is inderdaad bij 3000 MW (megawatt oftewel miljoen Watt) of 3 GW (Gigawatt). Dus in principe zouden die centrales 3 GW x 365 dagen/jaar x 24 uur/dag = 26280 GW.uur aan energie leveren in één jaar.

Maar die centrales draaien natuurlijk niet de ganse tijd. Om de zoveel tijd (na elke cyclus en natuurlijk niet allemaal tegelijk) wordt een centrale stilgelegd voor onderhoud. Tijdens dat onderhoud leveren ze natuurlijk geen energie. Volgens je Wikipedia bron (je kan de exacte cijfers voor elk jaar vinden op de PRIS website (Power Reactor Information System) van het IAEA, www.iaea.org) wordt er jaarlijks 21670 GWh (GigaWatt.uur) aan energie geproduceerd. Dus als je die twee cijfers door mekaar deelt, krijg je de “load factor” oftewel de beschikbaarheidsgraad (in dit rekenvoorbeeld is die 82.5%): dat is de fractie van de maximale energie die er geleverd werd voor een bepaald jaar.

Dr. Ir. Gert Van den Eynde
Instituut voor Geavanceerde Nucleaire Systemen
Fysica Nucleaire Systemen
- Wat verbruikt nu een gemiddelde E-auto?
Nemen we nog 20 KWh/100 km. (de zuinigste E wagen verbruikt 15,5 kWh/100 km momenteel, de heel zware ca. 24 kWh)

Hoeveel kms rijden die gemiddeld?
nemen we nog 20.000 km/jaar (de gemiddelde Belg rijdt 15.000 km)

Dat zijn 20*200 = 4.000 KWh/jaar. Dus iemand die huishoudelijk steeds bijlaadt ziet zijn stroomverbruik pakweg verdubbelen:
http://www.vreg.be/nl/gemiddeld-ener...-van-een-gezin

Nemen we zelfs 1 miljoen pure E-wagens in 20xx die dat per jaar verbruiken in de toekomst: (Belgie zelt nu 5,7 miljoen personenwagens)
Wat E-wagens verbruiken per jaar moet tenslotte bijgeladen worden, (er bestaan ook nog een deel PHEV maar die plugin-hybrides hebben maar een veel kleiner accupack van pakweg bruikbare 6 �* 7 kWh, en hoeven niet (altijd) te laden)

Dat zijn dus 4 miljard KWh per jaar of 4 TWh per jaar.
Dat is dus 4/21,67 of 18,5 % van Doel of afgerond naar boven 1/5 Doel, als we de verliezen meetellen bij het laden en de drain bij het (lang) stilstaan.

Uiteraard hou ik helemaal geen rekening met wat er bespaard wordt aan stroom door de evolutie van de zuinigere stroomverbruikers. Er zal ook gespaard worden aan stroom wat nodig was voor de gespaarde productie van benzine diesel en olie, ook aan de pomp.

Het kan zijn dat de Duitse studie ook dezelfde waardes benut want die komen aan 3 TWh# voor 1 miljoen wagens maar dan wel 15.000 km/jaar gereden (20 kWh/100 km x 1 miljoen x 15.000 km/jaar):
Citaat:
https://de.wikipedia.org/wiki/Elektr...stromverbrauch
Im Falle der von der Bundesregierung für 2020 angestrebten Zahl von einer Million Elektroautos, was einem Anteil von etwa 2 % aller Fahrzeuge entspricht, sind rund 3 TWh# an elektrischer Energie aufzubringen, was einem halben Prozent des derzeitigen deutschen Strombedarfs entspricht. Der gesamte, deutschlandweite elektrobetriebene öffentliche Nah- und Fernverkehr benötigt rund 15 TWh Strom pro Jahr, entsprechend knapp 3 % des Bruttostromverbrauchs..[213]

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Als die 3000 wagens tegelijk 350Kw gaan slurpen om hun accu's zo snel mogelijk op te laden , dan klopt het wel wat Dadeemelee schrijft.

Dan moet er 3000x350Kw door de kabels vloeien. Dan, als die tegelijk willen laden kom je uit aan het elektrisch vermogen van 1 grote kernreactor.

't is misschien maar voor 10 minuten, maar prijs heb je wel.
Als... tegelijk... daarvoor heb je al 3000 350 kW laadpalen nodig... en tegelijkertijd 3000 wagens die daar op dezelfde 10 minuten gaan laden.
En 3000 wagens die dat überhaupt kunnen laden (de geschikte accu´s + koeling hebben)

In de regel gaat de doorsnee E-wagenbezitter thuis laden aan 3 Kw max 11 Kw en op z´n dooie gemakje zijn jaarlijks (huishoudelijk)stroomverbuik quasi verdubbelen, indien hij werkelijk 20.000 km/jaar rijdt.
En daar zullen zeker veel wagens bij zijn die ook evtl aan een 350 kWh laadpaal kunnen laden. Als men de stats van Tesla bekijkt hoeveel de supercharger echt gebruikt wordt (alhoewel nog gratis) weet men het wel.
Maar het zal wel nooit goed zijn, als een Tesla maar 1/3 van de tijd zou Suc-laden kunnen er ook 3 maal zoveel Tesla´s snelladen op dezelfde tijd.
Ik kan je ook het aantal zware Tesla-laadpalen geven die BE momenteel heeft ik denk een dertigtal tegen einde 2017. 3000 is 100 maal meer...

En nu vergeet ik natuurlijk nog alle (ook toekomstige) PV-bezitters die ook een powerwall thuis hebben, en deels via hun zware powerwall gaan laden (DC op DC). Doeme.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 19 januari 2017 om 18:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2017, 21:15   #122
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Is er hier een specialist sterkstroom die ons kan vertellen hoe dik zo'n 350 kW kabel gaat zijn en of je dat vanaf een gewone electriciteitscabine kan leggen.
Met DC, dus 1 fase.

De stroom = vermogen gedeeld door de spanning.

Stel:
Vermogen is 350kW = 350.000W
Spanning is 800V => stroom is 437,5A

Een kabel die 437,5A stroom kan verwerken daarvan moet de doorsnede minstens 43,75mm² bedragen (aan 10A/mm²).
Dan heb je een kabel nodig met diameter van 7,5mm.

Dat is wellicht iets te optimistisch gerekend.
Die 10 A/mm² geldt voor klassieke elektrische installaties tot typisch een 50A.

In feite neemt de maximaal toelaatbare A/mm² af met toenemende diameter.

Dat zit zo:

De Ohmse verliezen in de draad gaan met de doorsnede van de draad, ze zijn omgekeerd evenredig met het kwadraat van de diameter. Een verviervoudiging van de stroom kan je compenseren met een verdubbeling van de diameter.
Tenminste wat de Ohmse verliezen betreft.
Maar de draad moet die Ohmse verliezen wel kwijtgeraken: koeling.

De koeling van de draad loopt evenredig met het buitenoppervlak, en dat gaat evenredig met de diameter. Bij verdubbeling van de diameter verdubbelt de koeling, niet genoeg om de Ohmse verliezen bij een constante A/mm² te compenseren.

Je vindt dat terug in deze Amerikaanse normen ( http://www.engineeringtoolbox.com/wi...ges-d_419.html )

437,5A staat niet in de lijst, 415A wel en daarvoor heb je een kabel van 15mm diameter nodig. Massieve koper kabel welteverstaan.

Natuurlijk, daar bovenop komt de vraag hoe vaak dat Amperage wordt gebruikt. De norm is opgesteld voor continu gebruik.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2017, 12:24   #123
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

En het magnetisme rond de kabels?
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2017, 20:00   #124
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
En het magnetisme rond de kabels?
Is er natuurlijk. Na het tanken is je bankkaart foetsie.

Veel vermogen, veel energie op zo kort mogelijke termijn overpompen, dat is gewoon geen goed idee. Te gevaarlijk.

Het is maar wachten op de eerste die geëlektrocuteerd wordt bij het "tanken" van zijn elektrisch voertuig. 350kW te slikken krijgen, dat loopt niet goed af.

Dat elektrocutierisico is in mijn ogen een groot probleem voor elektrische voertuigen in geval van een ongeval.
Met klassieke motoren is het simpel: de motor draait niet meer = veilig. Benzines zijn brandgevaarlijk, maar dat kan je ruiken, diesels zijn uiteraard zoals altijd de betere keuze.

Maar met een elektrische auto zal niemand je voertuig willen aanraken tenzij eerst is aangetoond dat er geen gevaar voor elektrocutie bestaat. Tegen dan ben je al naar het hiernamaals.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2017, 20:33   #125
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Reken het eens uit. Magnetisch veld kan je simpel berekenen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2017, 03:49   #126
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Met een platte batterij (of ene die niet meer bijlaadt) heb je geen motorontsteking (benzine) nogal brol hé. Je geraakt geen 50 meter ver, eigen ervaring.
.
Met een platte batterij heb je nog wel motorontsteking en eens de motor draait en de altenator werkt kan je onbeperkte km's rijden.

Ik heb duizenden auto's opgestart waar zelfs geen batterij of niet meer werkende batterij in zat en toch reden ze op eigen kracht een autoboot binnen, enkel op stroom van de altenator.

Laatst gewijzigd door daiwa : 8 maart 2017 om 03:52.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2017, 08:25   #127
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Met een platte batterij heb je nog wel motorontsteking en eens de motor draait en de altenator werkt kan je onbeperkte km's rijden.

Ik heb duizenden auto's opgestart waar zelfs geen batterij of niet meer werkende batterij in zat en toch reden ze op eigen kracht een autoboot binnen, enkel op stroom van de altenator.
Inderdaad.
Michele heeft nog nooit van in gang duwen of startkabels gehoord.

Laatst gewijzigd door Bobke : 8 maart 2017 om 08:31. Reden: Typfout
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2017, 21:31   #128
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Inderdaad.
Michele heeft nog nooit van in gang duwen of startkabels gehoord.
Met een defecte batterij kun je gewoon niet rijden in een hedendaagse auto.

Het mag ook de alternator (lichtmaschine) of spanningsregelaar zijn die stuk is, ver gaat men dan ook niet meer rijden zelfs niet met een intacte batterij. Naargelang stroomverbruikers schat ik 150 tot 250 km. Want een accu die onderweg niet bijlaadt wordt snel plat gereden.

Geef me anders een bron, ik leer graag bij.

Anders een Duitse link: http://www.top-autoverwertung.de/was...ine-defekt-ist

Aja, met een auto te starten rij je er nog niet mee. Bovendien laat zich menige moderne wagen ook niet in gang duwen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 8 maart 2017 om 21:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2017, 22:09   #129
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Met een platte batterij heb je nog wel motorontsteking en eens de motor draait en de altenator werkt kan je onbeperkte km's rijden.

Ik heb duizenden auto's opgestart waar zelfs geen batterij of niet meer werkende batterij in zat en toch reden ze op eigen kracht een autoboot binnen, enkel op stroom van de altenator.
Dan is de batterij niet volledig stuk, want daarover had ik het. Een morsdode batterij, of met celkortsluiting. Voor alle zekerheid geef ik nog een link van een vb van een morsdode batterij:
Citaat:
http://forum.hobbyist.nl/discussion/...ortsluiting/p1
( startkabels van hulpbatterij afgekoppelt en de motor viel onmiddellijk stil )

Op aanraden van mijn garagist heb ik vandaag met startkabels, en via een autobatterij, proberen starten. Dit lukt, controlelampjes branden zeer sterk, echter van zodra ik de startkabels afkoppel, valt ie stil...

..... Reactie van bezoeker 'jan opdekamp', geïmporteerd van het oude forum:

Beste,

Allemaal bedankt, het blijkt uieindelijk de kapotte batterij te zijn.
Indien de alternator of spanningsregelaar stuk is kan de versleten accu zelfs niet dat prutsje bijladen, maar daar had ik het niet over.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 8 maart 2017 om 22:32.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2017, 02:10   #130
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als een auto specifiek voor stadsverkeer is ontworpen, dan is er blijkbaar wel ingezet op die remrecuperatie.

En het is nu eenmaal geweten - ook bij Tesla - dat hogere snelheden over lange afstanden flink wat energie uit de batterij trekken.
Elektrische auto wil ik nog niet voor niets zelfs nog niet als ze er installatie van zonnepanelen voor thuis bij geven. Hang daar maar eens een caravan van 2 ton leeg achter of een paardentrailer of boot trailer. en ga daarmee maar eens op vakantie door de Alpen. We gaan nogal lachen dan.

Laatst gewijzigd door Garry : 10 maart 2017 om 02:11.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2017, 02:45   #131
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Elektrische auto wil ik nog niet voor niets zelfs nog niet als ze er installatie van zonnepanelen voor thuis bij geven. Hang daar maar eens een caravan van 2 ton leeg achter of een paardentrailer of boot trailer. en ga daarmee maar eens op vakantie door de Alpen. We gaan nogal lachen dan.
Je mag al blij zijn dat je dan uit je eigen gemeente geraakt.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2017, 18:48   #132
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Elektrische auto wil ik nog niet voor niets zelfs nog niet als ze er installatie van zonnepanelen voor thuis bij geven. Hang daar maar eens een caravan van 2 ton leeg achter of een paardentrailer of boot trailer. en ga daarmee maar eens op vakantie door de Alpen. We gaan nogal lachen dan.


Wat denk je wat ze met een Tesla X slepen? ggl kan je toch?

https://electrek.co/2016/04/08/tesla-model-x-tow-test/


foto: http://www.teslarati.com/video-sight...ing-a-trailer/


The Tesla Model X is the first all-electric vehicle with a significant towing capacity. When configured with 22″ wheels, the Model X can tow 3,500 pounds and when configured with 20″ wheels, the towing capacity of the SUV increases to 5,000 pounds, according to Tesla.

A 5,000 pounds capacity can enable the use of a variety of different trailers, including the Bowlus Road Chief trailer.


Bowlus shared a video of a Model X tow range test with its 2,300 pounds Road Chief trailer.

The company achieved about 70% of the Model X P90D 250-mile EPA-rated range while towing the trailer at a moderate highway cruising speed of 50 to 55 mph.

Bowlus also claims that it was able to accelerate from 0 to 60 mph in 5.5 seconds while towing the trailer, which isn’t too hard believe after we watched a Model X beat a Alfa Romeo 4C in a drag race, while it was also towing another Alfa Romeo 4C.


Here’s the Bowlus Road Chief video:




Jij lijkt totaal wereldvreemd...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 10 maart 2017 om 19:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2017, 20:12   #133
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Elektrische auto wil ik nog niet voor niets zelfs nog niet als ze er installatie van zonnepanelen voor thuis bij geven. Hang daar maar eens een caravan van 2 ton leeg achter of een paardentrailer of boot trailer. en ga daarmee maar eens op vakantie door de Alpen. We gaan nogal lachen dan.
Ik vraag mij ook af hoe dat in de bergen gaat.
Als ge bovengeraakt kunt ge bijladen tijdens het dalen.

Maar ge moet eerst boven geraken.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2017, 22:08   #134
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Die electromotoren dat niet kunnen ?

Maar man, die dingen zijn meer als krachtig genoeg. Die zullen geen problemen hebben. Het zijn de dieselbakken die op lage toeren geen vermogen hebben, die issues zullen hebben.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2017, 22:53   #135
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik vraag mij ook af hoe dat in de bergen gaat.
Als ge bovengeraakt kunt ge bijladen tijdens het dalen.

Maar ge moet eerst boven geraken.
Een oplossing is natuurlijk om met dieselmotoren zand naar de top van de berg te brengen. Op de top van de berg laden we dan de kofferbak van de e-wagens vol met zand zodat ze ferm kunnen opladen tijdens het naar beneden racen.
Ik denk dat ik een patent ga nemen
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2017, 23:31   #136
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Die electromotoren dat niet kunnen ?

Maar man, die dingen zijn meer als krachtig genoeg. Die zullen geen problemen hebben. Het zijn de dieselbakken die op lage toeren geen vermogen hebben, die issues zullen hebben.
In Stuttgart worden ook de nog redelijk recente dieselwagens euro 5 verboden, dit vanaf 2018.

Citaat:
https://www.campingtrend.nl/stuttgar...esel-per-2018/


STUTTGART: RIJVERBOD OUDERE DIESEL PER 2018

21 februari 2017, 17:000 Reacties

Stuttgart, zo besloot de regering van Baden-Württemberg vandaag, krijgt met ingang van 2018 een milieuzone. Bij fijnstofalarm mag je er alleen als je Euro 6 hebt nog in.

Stuttgart weert oudere diesels

De gemeten hoeveelheid fijnstof is te hoog. De stad en de landesregierung moeten eind februari voor de rechter verklaren wat ze daaraan zullen gaan doen. Een verbod op het rijden in de stad met oudere diesels is de opvallendste maatregel. Bij fijnstofalarm, als bepaalde waarden overschreden worden, gaan veel wegen voor dieselauto’s op slot. Hoewel oudere diesels al eerder niet meer welkom waren in steden als Parijs en Oslo en ook Duitsland zelf natuurlijk zijn zones kent is Stuttgart de eerste Duitse stad die met een rijverbod voor dieselauto’s tot aan Euro 6 op de proppen komt. Is er in Parijs nog een soort verdeelsleutel, even en oneven kentekennummers op bepaalde dagen, in Stuttgart komt die er naar verwachting niet. Er gaan stemmen op voor invoering van de blauwe milieusticker. Deze sticker gaat weer een stap verder in strengheid dan de groene. Invoering zou het mogelijk maken om de luchtkwaliteit in centra van oude steden te beschermen. En je voorkomt dat elke stad zijn eigen regels gaat opstellen, zoals we ook in ons land zien. Vooralsnog is er echter geen meerderheid voor invoering van een blauwe sticker te krijgen.

Stuttgart lijkt slechts het begin. In 90 andere steden en gebieden zoals München, Hamburg en Köln worden de grenswaarden van de vervuiling ook fors overschreden. De EU heeft al juridische stappen tegen Duitsland in gang gezet om naleving van afgesproken maxima af te dwingen. Het teveel aan schadelijke stoffen in de lucht zorgen alleen in Duitsland al voor meer dan 10.000 slachtoffers, zo laten onderzoeken zien.
Het zijn gewoon waardeloze kankerbakken.

Eingenlijk is in elke stad regelmatig fijnstofalarm:
http://www.stuttgart.de/feinstaubalarm/
https://www.youtube.com/watch?v=Yah62z7Mu6I
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 10 maart 2017 om 23:38.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2017, 23:39   #137
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
In Stuttgart worden ook de nog redelijk recente dieselwagens euro 5 verboden, dit vanaf 2018.


Het zijn gewoon waardeloze kankerbakken.
Spijtig genoeg heb ik een euro 6 diesel, anders kon ik een V8 Mustang kopen. Fuk
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2017, 00:03   #138
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Diesel gaat de weg van de dino.

Wat koppige "ik wil tegendraads doen" mannen hier, maar die zullen wel bijdraaien.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2017, 00:18   #139
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Diesel gaat de weg van de dino.

Wat koppige "ik wil tegendraads doen" mannen hier, maar die zullen wel bijdraaien.
Ik heb nu mijn eerste diesel ever en I love it. Power everywhere.

Een V8 Mustang zou beter zijn maar de koffer is te klein
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2017, 01:42   #140
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Het zijn gewoon waardeloze kankerbakken.

]
Volgens de overheid is diesel de meest vervuilende brandstof die ze uit de steden weg willen.
En om te bewijzen dat ze het écht menen bestelde De Lijn 131 bussen mét dieselmotors.

Laatst gewijzigd door daiwa : 11 maart 2017 om 01:43.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be