Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 mei 2017, 16:32   #721
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.923
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
De formatie begint pas.
Het zijn nog lang geen Belgische toestanden.

Misschien word het wel een coalitie van de VVD-CDA-PVV-SP?
Alles wat conservatief is bij elkaar, is ook zo gek nog niet.
Met de PVV? Ben je nu serieus?

Ik zie nog eerder VVD-D6-CDA-PvdA

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 16 mei 2017 om 16:35.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2017, 17:09   #722
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Met de PVV? Ben je nu serieus?

Ik zie nog eerder VVD-D6-CDA-PvdA
De PvdA zal dit niet willen na de eerdere verkiezingsnederlaag.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2017, 18:56   #723
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Het omgekeerde is waar cato.
De grondwet wordt misbruikt en we moeten ons beschermen tegen de radicale islam.
... het is niet omdat de grondwet jou op bepaalde vlakken blijkbaar niet aanstaat en/of tot jouw grote spijt ook van toepassing is op anderen...
en je dat graag zo snel mogelijk ziet veranderen dat ze misbruikt zou worden hé
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2017, 14:58   #724
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Informateur Schippers is zojuist benoemd tot haar eigen opvolger en gaat toch door verkennen. Vandaag was er een kort debat, en VVD-CDA-D66-CU wordt het vaakst genoemd, omdat zo'n combinatie absoluut niet meer dan 76 zetels hoeft te hebben, je weet toch. Dan kan je nog beter met een minderheid gaan regeren, dan is iedereen er in ieder geval op ingesteld dat je met de oppositie moet samenwerken. Binnenkort zal Schippers alle fractievoorzitters wel weer op het matje roepen voor een op een gesprekken, en daarna gaan de vier eerder genoemde partijen waarschijnlijk dus onderhandelen.

Ik zou overigens niet uitsluiten dat daar na een paar dagen babbelen alsnog een vijfde partij aanschuift, en laat ik eens gek doen, mijn geld staat als dat gebeurd op de Partij voor de Dieren. Ze bieden vijf zetels, genoeg voor een stabiele meerderheid, te weinig om enorme eisen te stellen. Ze hebben behoorlijk groene plannen (waar dat niet in strijd is met dierenrechten natuurlijk). D66 zal dat fijn vinden, maar laten we ook niet vergeten dat Mark Rutte een tijdje geprobeerd heeft de VVD te vergroenen. Intern moet hij er tegenwoordig zijn mond over houden, maar subtiel richting een iets groener regeerakkoord sturen zou ik hem nog wel voor aanzien. De PvdD is vrij links op een aantal maatschappelijke thema's, sommige daarvan zullen de CU aanspreken, sommigen D66. Maar tegelijkertijd is hun lijsttrekker een 7de dags adventist met sympathie voor de Christelijke partijen. En als dat klinkt alsof vooral het CDA er al met al weinig baat bij heeft: zij hebben Groenlinks al weg gekregen, dus de belangrijkste buit is binnen.

Het is geen waarschijnlijk scenario, maar het kan wel. En als dat gebeurt wordt afhankelijk van wat er in de komende regeringsperiode gebeurt waarschijnlijk of Groenlinks of de PvdD bij de volgende verkiezingen gedecimeerd.

Doodzonde dat de vorige poging niet gelukt is, vanuit mijn politieke ideeën dan in ieder geval. Dichter bij mijn voorkeuren gaan ze niet meer komen. Maar we krijgen in ieder geval weer een leuk stukje formatiespel om op te zeiken.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 17 mei 2017 om 15:01.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2017, 08:01   #725
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.093
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Informateur Schippers is zojuist benoemd tot haar eigen opvolger en gaat toch door verkennen. Vandaag was er een kort debat, en VVD-CDA-D66-CU wordt het vaakst genoemd, omdat zo'n combinatie absoluut niet meer dan 76 zetels hoeft te hebben, je weet toch. Dan kan je nog beter met een minderheid gaan regeren, dan is iedereen er in ieder geval op ingesteld dat je met de oppositie moet samenwerken. Binnenkort zal Schippers alle fractievoorzitters wel weer op het matje roepen voor een op een gesprekken, en daarna gaan de vier eerder genoemde partijen waarschijnlijk dus onderhandelen.

Ik zou overigens niet uitsluiten dat daar na een paar dagen babbelen alsnog een vijfde partij aanschuift, en laat ik eens gek doen, mijn geld staat als dat gebeurd op de Partij voor de Dieren. Ze bieden vijf zetels, genoeg voor een stabiele meerderheid, te weinig om enorme eisen te stellen. Ze hebben behoorlijk groene plannen (waar dat niet in strijd is met dierenrechten natuurlijk). D66 zal dat fijn vinden, maar laten we ook niet vergeten dat Mark Rutte een tijdje geprobeerd heeft de VVD te vergroenen. Intern moet hij er tegenwoordig zijn mond over houden, maar subtiel richting een iets groener regeerakkoord sturen zou ik hem nog wel voor aanzien. De PvdD is vrij links op een aantal maatschappelijke thema's, sommige daarvan zullen de CU aanspreken, sommigen D66. Maar tegelijkertijd is hun lijsttrekker een 7de dags adventist met sympathie voor de Christelijke partijen. En als dat klinkt alsof vooral het CDA er al met al weinig baat bij heeft: zij hebben Groenlinks al weg gekregen, dus de belangrijkste buit is binnen.

Het is geen waarschijnlijk scenario, maar het kan wel. En als dat gebeurt wordt afhankelijk van wat er in de komende regeringsperiode gebeurt waarschijnlijk of Groenlinks of de PvdD bij de volgende verkiezingen gedecimeerd.

Doodzonde dat de vorige poging niet gelukt is, vanuit mijn politieke ideeën dan in ieder geval. Dichter bij mijn voorkeuren gaan ze niet meer komen. Maar we krijgen in ieder geval weer een leuk stukje formatiespel om op te zeiken.
Nederland is nu eenmaal een land met veel verschillende meningen en belangen.
Dat zal met nieuwe verkiezingen niet anders zijn.

Het probleem is dat we in een coalitieland leven en dat veel kiezers dat niet accepteren.
Dat hebben we bij Rutte II gezien als links en rechts samen een regering gaan vormen.
Nu is het weer zo, dat zowel links als rechts geen meerderheid hebben.
Het midden is klein geworden met alleen nog D66

Zo lang iedere partij en kiezer blijft vinden, dat zijn/haarpartij het eigen programma moet uitvoeren
is er geen kabinet meer mogelijk en krijgen we Belgische toestanden.
Daarom als het D66 als middenpartij niet gaat lukken om links en rechts samen te brengen in een regering,
dat zal Rutte II nog lang moeten doorgaan.

Op dit moment zijn de SP en de PvdA de grote dwarsliggers.
Deze partijen hebben goede argumenten voor hun eigen partij ,alleen ze dienen niet het landsbelang.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2017, 08:05   #726
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.093
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Met de PVV? Ben je nu serieus?

Ik zie nog eerder VVD-D6-CDA-PvdA
Je hebt gelijk
Wilders heeft zichzelf buiten spel gezet.
Ook zijn eindeloos knuffelen van Poetin en Trump ,
valt bij de grote meerderheid van de Nederlanders niet goed.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2017, 10:06   #727
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.093
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Groen-Links gaat uiteraard nooit tot zo'n coalitie toetreden, ze zouden gek zijn.
Dat geldt dan voor alle linkse partijen.
We hebben in Nederland al heel lang grote tegenstellingen tussen links en rechts.
Een linkse meerderheid hebben we nooit gehad.
De laatste jaren is het CDA flink naar rechts opgeschoven en het politieke midden is erg smal geworden
met nu alleen D66.
Dus een midden- rechts of midden- links zit er niet meer in.
Rutte II heeft laten zien dat een links- rechts combinatie erg slecht uitpakt voor een linkse partij ,
zeker in een tijd van bezuinigen.
In de Paarse periode van eind vorige eeuw ,ging dat beter omdat we toen in een rijke tijd leefden.

Daarom zie ik een stabiele regering na deze uitslag er niet van komen.
Rutte III zal wel een tussen-kabinetje worden ,zoals Rutte I
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2017, 11:02   #728
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Met de PVV? Ben je nu serieus?

Ik zie nog eerder VVD-D6-CDA-PvdA
ik zie eerder een minderheidskabinet.

heel stabiel is dat niet, maar het zal de enige mogelijkheid zijn.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2017, 15:57   #729
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.093
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik zie eerder een minderheidskabinet.

heel stabiel is dat niet, maar het zal de enige mogelijkheid zijn.
Hoe zijn de ervaringen in Belgie met minderheidskabinetten?
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2017, 00:02   #730
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.866
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Tja, met de ChristenUnie is het nogal krap, slechts 1 zetel meer dan de helft...Rondom de PVV is een muur opgetrokken of een soort "cordon sanitaire".
Om nog maar te zwijgen, dat een botsing tussen D66 en CU zeer in de lijn ligt, omdat ze met name op medisch-ethische kwesties lijnrecht tegenover elkaar staan. Laat dat nu net een kroonjuweel van de één zijn en een breekpunt van de ander.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2017, 08:44   #731
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.093
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Om nog maar te zwijgen, dat een botsing tussen D66 en CU zeer in de lijn ligt, omdat ze met name op medisch-ethische kwesties lijnrecht tegenover elkaar staan. Laat dat nu net een kroonjuweel van de één zijn en een breekpunt van de ander.
Welke coalitie is er nog mogelijk ,na alle uitsluitingen?
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2017, 09:17   #732
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Welke coalitie is er nog mogelijk ,na alle uitsluitingen?
Eigenlijk geeneen. Er zijn er nog een aantal die technisch gezien mogelijk zijn, maar dat is meer omdat nog niemand in de tweede kamer ze überhaupt genoemd heeft, wat al veel zegt over de kans van slagen. VVD-CDA-D66-PvdD is daarvan denk ik de enige mogelijke vier partijen coalitie, met een hele nipte 76 zetels, de rest is nog minder waarschijnlijk. En verder zijn er nog minderheidsopties natuurlijk, met VVD-CDA-D66 vooraan.

Wat het erg lastig maakt is dat de PvdA helemaal niet wil, met niemand. En als je gaat puzzelen zouden die 9 zetels vaak net het verschil kunnen maken. SP wil verder dus niet met de VVD, GL gaat in ieder geval niet met zowel VVD als CDA, en de PVV gaat met niemand. Hun eigen uitsluitingen van eigenlijk alle grote partijen behalve het CDA hebben ze de dag na de verkiezingen laten vallen, maar de rest van de partijen bleek wat consistenter.

Ik vermoed dat er achter de schermen een dans bezig is in de trant van "als jullie echt niet met de CU willen moeten wij wel met de PVV gaan praten", waarbij er uiteindelijk toch iemand moet knipperen. De beste gokken lijken te zijn dat of de PvdA of D66 hun bezwaren gaan laten vallen. De eerste omdat ze dat altijd doen, de tweede omdat zij van "het motorblok" toch nog de minst goede kaarten hebben, er kan om hen heen geregeerd worden indien nodig.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 19 mei 2017 om 09:22.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2017, 09:31   #733
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Eigenlijk geeneen. Er zijn er nog een aantal die technisch gezien mogelijk zijn, maar dat is meer omdat nog niemand in de tweede kamer ze überhaupt genoemd heeft, wat al veel zegt over de kans van slagen. VVD-CDA-D66-PvdD is daarvan denk ik de enige mogelijke vier partijen coalitie, met een hele nipte 76 zetels, de rest is nog minder waarschijnlijk. En verder zijn er nog minderheidsopties natuurlijk, met VVD-CDA-D66 vooraan.

Wat het erg lastig maakt is dat de PvdA helemaal niet wil, met niemand. En als je gaat puzzelen zouden die 9 zetels vaak net het verschil kunnen maken. SP wil verder dus niet met de VVD, GL gaat in ieder geval niet met zowel VVD als CDA, en de PVV gaat met niemand. Hun eigen uitsluitingen van eigenlijk alle grote partijen behalve het CDA hebben ze de dag na de verkiezingen laten vallen, maar de rest van de partijen bleek wat consistenter.

Ik vermoed dat er achter de schermen een dans bezig is in de trant van "als jullie echt niet met de CU willen moeten wij wel met de PVV gaan praten", waarbij er uiteindelijk toch iemand moet knipperen. De beste gokken lijken te zijn dat of de PvdA of D66 hun bezwaren gaan laten vallen. De eerste omdat ze dat altijd doen, de tweede omdat zij van "het motorblok" toch nog de minst goede kaarten hebben, er kan om hen heen geregeerd worden indien nodig.
PVDA gaat toch echt niet mee regeren? Dan kunnen ze evengoed al direct ermee stoppen, dat is het definitieve einde van de partij.

Ik zie ze wel meewerken met een minderheidscoalitie. Vanuit de oppositie kunnen ze dan toch een positief verhaal meeschrijven.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2017, 09:33   #734
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Hoe zijn de ervaringen in Belgie met minderheidskabinetten?
nog nooit gebeurd, denk ik. Wel zijn er staatshervormingen gestemd met stemmen vanuit de oppositie, dacht ik.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2017, 11:25   #735
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.093
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Eigenlijk geeneen. Er zijn er nog een aantal die technisch gezien mogelijk zijn, maar dat is meer omdat nog niemand in de tweede kamer ze überhaupt genoemd heeft, wat al veel zegt over de kans van slagen. VVD-CDA-D66-PvdD is daarvan denk ik de enige mogelijke vier partijen coalitie, met een hele nipte 76 zetels, de rest is nog minder waarschijnlijk. En verder zijn er nog minderheidsopties natuurlijk, met VVD-CDA-D66 vooraan.

Wat het erg lastig maakt is dat de PvdA helemaal niet wil, met niemand. En als je gaat puzzelen zouden die 9 zetels vaak net het verschil kunnen maken. SP wil verder dus niet met de VVD, GL gaat in ieder geval niet met zowel VVD als CDA, en de PVV gaat met niemand. Hun eigen uitsluitingen van eigenlijk alle grote partijen behalve het CDA hebben ze de dag na de verkiezingen laten vallen, maar de rest van de partijen bleek wat consistenter.

Ik vermoed dat er achter de schermen een dans bezig is in de trant van "als jullie echt niet met de CU willen moeten wij wel met de PVV gaan praten", waarbij er uiteindelijk toch iemand moet knipperen. De beste gokken lijken te zijn dat of de PvdA of D66 hun bezwaren gaan laten vallen. De eerste omdat ze dat altijd doen, de tweede omdat zij van "het motorblok" toch nog de minst goede kaarten hebben, er kan om hen heen geregeerd worden indien nodig.
Een Motorblok bestaat niet.

Het is juist het probleem ,dat er geen rechtse meerderheid is.
CU is links en D66 ziet zich zeker niet als een rechtse partij

Het is wonderlijk dat de SP perse niet met de VVD wil regeren en wel met het CDA.
Deze partijen zijn lood om oud ijzer.
Waarom kiest Roemer niet voor een combinatie SP-VVD-D66-Gr Links?
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2017, 14:54   #736
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Een Motorblok bestaat niet.

Het is juist het probleem ,dat er geen rechtse meerderheid is.
CU is links en D66 ziet zich zeker niet als een rechtse partij

Het is wonderlijk dat de SP perse niet met de VVD wil regeren en wel met het CDA.
Deze partijen zijn lood om oud ijzer.
Waarom kiest Roemer niet voor een combinatie SP-VVD-D66-Gr Links?
Ik kan vier redenen bedenken, grofweg op volgorde van aflopend belang:

De SP is niet zozeer progressief. Juist op de punten waar de vorige poging klapte, dingen als migratie en milieu, zou de SP wel met het CDA door een deur kunnen. Maar ze zijn wel heel erg van dingen als een lagere pensioenleeftijd waar vooral de VVD geen brood in ziet.

Het is mooie symboolpolitiek, de VVD, dat is rechts, dat zijn de werkgevers, dat is de vijand.

Het bestaansrecht van de SP stamt uit haar principiele houding. Elke keer dat de PvdA een compromis sluit komen er SP'ers bij. Regeren is riskant voor zo'n partij, dus wordt liefst alleen gedaan onder ideale omstandigheden.

De VVD heeft 33 zetels, het CDA 19, dus die mogen minder eisen stellen.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2017, 17:55   #737
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Er zijn er nog een aantal die technisch gezien mogelijk zijn, maar dat is meer omdat nog niemand in de tweede kamer ze überhaupt genoemd heeft, wat al veel zegt over de kans van slagen. VVD-CDA-D66-PvdD is daarvan denk ik de enige mogelijke vier partijen coalitie
VVD-D66-GL-PvdA zou trouwens ook exact 75 zetels halen, maar dat kan dus niet omdat de PvdA zichzelf uitsluit. Bovendien gaat de VVD haar comfortabele middenpositie niet opgeven voor een (vanuit hen gezien) links kabinet, en zeker niet voor een niet alleen bijna maar ook echt helemaal te klein instabiel links kabinet.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 19 mei 2017 om 17:56.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2017, 20:55   #738
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.882
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
VVD-D66-GL-PvdA zou trouwens ook exact 75 zetels halen, maar dat kan dus niet omdat de PvdA zichzelf uitsluit. Bovendien gaat de VVD haar comfortabele middenpositie niet opgeven voor een (vanuit hen gezien) links kabinet, en zeker niet voor een niet alleen bijna maar ook echt helemaal te klein instabiel links kabinet.
Wilders lacht in z'n vuistje...
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2017, 17:01   #739
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.517
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
VVD-D66-GL-PvdA zou trouwens ook exact 75 zetels halen, maar dat kan dus niet omdat de PvdA zichzelf uitsluit. Bovendien gaat de VVD haar comfortabele middenpositie niet opgeven voor een (vanuit hen gezien) links kabinet, en zeker niet voor een niet alleen bijna maar ook echt helemaal te klein instabiel links kabinet.
Uit onderzoek is gebleken dat veel voormalige PvdA stemmers nu voor D66 en GL gekozen hebben. Dat wil zeggen dat de PvdA ideologisch past bij deze pertijen en dat de PvdA niet hoeft te schroomen deel te nemen aan een combinatie VVD D66 GL PvdA. Er zijn in die centrum-'linkse' hoek nu eenmaal veel kiezers die makkelijk van partij veranderen. De PvdA had door intern geharrewar over possities veel aanzien verloren. Lodewijk Asscher maakt nu nog een te softe indruk. Dat zal met de tijd wel veranderen en dat kan hij in een kabinet laten zien.
De partij van Lodewijk Asscher is de meeste kiezers verloren aan GroenLinks. Die partij heeft er 6,5 zetels ten koste van de PvdA bijgekregen. Naar D66 gingen 5 zetels, 4 naar de SP. We zien ook dat een aantal PvdA'ers van weleer niet is komen opdagen, dat kost de partij nog eens bijna 5 zetels. Naar de PVV gingen 2 zetels, ongeveer 7 naar andere partijen. NOS

Laatst gewijzigd door Piero : 20 mei 2017 om 17:03.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2017, 02:19   #740
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.866
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Een Motorblok bestaat niet.

Het is juist het probleem ,dat er geen rechtse meerderheid is.
CU is links en D66 ziet zich zeker niet als een rechtse partij

Het is wonderlijk dat de SP perse niet met de VVD wil regeren en wel met het CDA.
Deze partijen zijn lood om oud ijzer.
Waarom kiest Roemer niet voor een combinatie SP-VVD-D66-Gr Links?
Er is wel een 'motorblok', dat zijn de grootste partijen die het dichtst op elkaar staan. D66 is Progressief Liberaal, maar economisch soms net zo centrist als het CDA.
Wat betreft uw links-liberale coalitie, die zal te liberaal zijn voor onze linkse partijen, daardoor wel beter, maar toch.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be