Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 augustus 2017, 01:46   #40561
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
De machtsbasis van de Oranjes was het volk, niet de notabelen. De gebroeders de Witt waren de elite. Ook de vader van de gebroeders de Witt was anti Oranje, dus die houding was "erfelijk". Johan de Witt had financieel weer orde op zaken gesteld na de puinhoop van de vorige stadhouder te hebben opgeruimd, maar ja bezuinigingen zijn nooit populair bij het volk...
Ze hadden heel Haags, ook op de verkeerde zaken bezuinigd, zoals op het leger. Toegegeven de landmacht was een traditionele machtsbasis van de Oranjes, echter Nederland is nu eenmaal geen eiland én toentertijd heerste ene Lodewijk XIV (Louis le Grand, le Roi Soleil) over Frankrijk, de toenmalige grootmacht op het continent.
Tja in de Republiek konden de Oranjes ook niet doen, wat hun familieleden wel konden, namelijk lieden niet enkel in de adelstand verheffen, maar ze ook minstens voorzien van een grafelijke titel; daarmee hadden ze een deel van de notabelen aan zich kunnen binden, echter in tegenstelling tot hun wel koninklijke familieleden, waren de Oranjes niet in die positie.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2017, 14:22   #40562
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Ze hadden heel Haags, ook op de verkeerde zaken bezuinigd, zoals op het leger. Toegegeven de landmacht was een traditionele machtsbasis van de Oranjes, echter Nederland is nu eenmaal geen eiland én toentertijd heerste ene Lodewijk XIV (Louis le Grand, le Roi Soleil) over Frankrijk, de toenmalige grootmacht op het continent.
Tja in de Republiek konden de Oranjes ook niet doen, wat hun familieleden wel konden, namelijk lieden niet enkel in de adelstand verheffen, maar ze ook minstens voorzien van een grafelijke titel; daarmee hadden ze een deel van de notabelen aan zich kunnen binden, echter in tegenstelling tot hun wel koninklijke familieleden, waren de Oranjes niet in die positie.
In feite waren we niet echt een souvereine staat. Grappig, Stadhouder betekend letterlijk plaatsvervanger...
De bevoegdheden van de Stadhouders was nu komma nul. De stadhouder was afhankelijk van de Staten Generaal. Daarom ook dat koning Willem I daar van af wou en alleen wou regeren zonder ruggespraak met wie dan ook. Leopold I was ook niet blij met de ministeriële verantwoordelijkheid, maar het was voor hem ook slikken of stikken. Willem I is achteraf ook accoord, maar het ging niet ter harte. Het vermoeden is ook gerezen dat Willem II chantabel was....
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2017, 01:33   #40563
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
In feite waren we niet echt een souvereine staat. Grappig, Stadhouder betekend letterlijk plaatsvervanger...
De bevoegdheden van de Stadhouders was nu komma nul. De stadhouder was afhankelijk van de Staten Generaal. Daarom ook dat koning Willem I daar van af wou en alleen wou regeren zonder ruggespraak met wie dan ook. Leopold I was ook niet blij met de ministeriële verantwoordelijkheid, maar het was voor hem ook slikken of stikken. Willem I is achteraf ook accoord, maar het ging niet ter harte. Het vermoeden is ook gerezen dat Willem II chantabel was....
Dat ik, Willem de Zwijger begon als een Stadhouder voor Karel V en later Filips II. Koning-stadhouder Willem III, had zowel in De Republiek, als later in Engeland & Schotland, door het leger meer invloed, dan minder effectieve Oranje, zoals Willem V.
Toegegeven, dit gold nog meer in Engeland & Schotland, de Coupplegers hadden zijn leger nodig om van James II af te komen, daarmee heeft hij feitelijk afgedwongen om in plaats van Koning-gemaal, samen met z'n vrouw Souverein monarch te worden binnen een Parlementair bestel.

Willem I is een beetje een moeilijk geval, hij was autocratisch, maar ook een visionair en een workaholic, het verspelen van het halve koninkrijk, hoewel de rol van de latere Willem II ook dubieus was, is wel een smet op z'n blazoen. Willem II werd feitelijk gedwongen om democratisch te worden en ja hij was een held tijdens Waterloo (tenminste hij leidde heldhaftige troepen). Wat betreft koning-gorilla Willem III, zijn beste erfenis is waarschijnlijk Wilhelmina, al z'n zonen eindigden een beetje tragisch.
Kortom wat mij betreft is Willem I, nog wel de beste van de eerste drie koningen der Nederlanden, alleen blijft het verspelen van het huidige België, wel als een schaduw over z'n erfenis hangen.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2017, 19:17   #40564
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Dat ik, Willem de Zwijger begon als een Stadhouder voor Karel V en later Filips II. Koning-stadhouder Willem III, had zowel in De Republiek, als later in Engeland & Schotland, door het leger meer invloed, dan minder effectieve Oranje, zoals Willem V.
Toegegeven, dit gold nog meer in Engeland & Schotland, de Coupplegers hadden zijn leger nodig om van James II af te komen, daarmee heeft hij feitelijk afgedwongen om in plaats van Koning-gemaal, samen met z'n vrouw Souverein monarch te worden binnen een Parlementair bestel.

Willem I is een beetje een moeilijk geval, hij was autocratisch, maar ook een visionair en een workaholic, het verspelen van het halve koninkrijk, hoewel de rol van de latere Willem II ook dubieus was, is wel een smet op z'n blazoen. Willem II werd feitelijk gedwongen om democratisch te worden en ja hij was een held tijdens Waterloo (tenminste hij leidde heldhaftige troepen). Wat betreft koning-gorilla Willem III, zijn beste erfenis is waarschijnlijk Wilhelmina, al z'n zonen eindigden een beetje tragisch.
Kortom wat mij betreft is Willem I, nog wel de beste van de eerste drie koningen der Nederlanden, alleen blijft het verspelen van het huidige België, wel als een schaduw over z'n erfenis hangen.
Denk dat ik met weemoed en een traan terug kijk naar de tijd van Karel V, de Nederlanden één!!😢
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2017, 06:12   #40565
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Uit onverdachte hoek. Een wijze Nederlander die hier woont, beaamt wat sommigen al lang beweren op dit forum: Nederland en Vlaanderen gaan niet samen.

Dit is wat hij ons meent te moeten zeggen:



Het is maar dat de zogenaamde 'grootnederlanders' het weten. Want zo hoort het groepje het eens van een ander, een Nederlander. Men stelt hier dus ondubbelzinnig vast dat een Nederlander, die de manier van leven in Vlaanderen dagdagelijks ondervindt, spontaan tot het besluit komt -op basis van de feiten-, dat Vlamingen en Nederlanders totaal verschillende entiteiten zijn. Kortom, te verschillend om te kunnen samenleven.
Het minste dat je gezien het aantal reakties in deze draad kan zeggen is dat het de goegemeente niet onverschillig laat, toch? De bron waarover sprake en waarmee de draad opende zou een tekst zijn van een niet nader genoemde journalist.

Alleen:
1. Wie was of is die journalist?
2. Hoe geraken we aan de gehele tekst van het aangehaalde artikel?
3. In welk medium verscheen de tekst?
4. Wanneer is hij verschenen?
5. In welke kontekst is dat allemaal te plaatsen?

Ik heb er vergeefs naar gezocht. Als iemand me wijzer kan maken om die vijf vraagtekens weg te werken, brand maar los. Als die vragen niet beantwoord worden ga ik er met mijn slecht karakter van uit dat de hele zaak verzonnen is...
__________________
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande;
Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen,
Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2017, 01:04   #40566
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Denk dat ik met weemoed en een traan terug kijk naar de tijd van Karel V, de Nederlanden één!!😢
Als Brabander kijk ik ook met weemoed terug naar Filips de Goede, zelfs Karel de Stoute, Maria de Rijke, Filips de Schone en zeer zeker naar Keizer Karel (V).
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2017, 15:25   #40567
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde
 
De Rotterdammer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2003
Locatie: Hannover (D)
Berichten: 867
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Als Brabander kijk ik ook met weemoed terug naar Filips de Goede, zelfs Karel de Stoute, Maria de Rijke, Filips de Schone en zeer zeker naar Keizer Karel (V).
Ik kijk naar geen van deze individuen met weemoed terug: geen van hen is democratisch gekozen
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2017, 17:46   #40568
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
Ik kijk naar geen van deze individuen met weemoed terug: geen van hen is democratisch gekozen
Burgemeesters, Commissarissen van provincies en het koningshuis in Nederland worden ook niet gekozen. Voor België geldt dat op zijn minst het koningshuis niet wordt gekozen......
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2017, 22:07   #40569
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
Ik kijk naar geen van deze individuen met weemoed terug: geen van hen is democratisch gekozen
Ik denk dat Edwin het niet zozeer heeft over personen op zich, want die maken allemaal wel fouten, maar het weemoedig terugkijken naar deze nostalgiekaart:

Toen die rode streep nog niet getrokken was, en Lowie 14 van de zuidelijke Nederlanden nog geen driehoek had gemaakt.
Bij mij in de gang hangen dergelijke oude schoolkaarten in verschillende versies; van veschillende uitgeverijen. Wie er ééntje wil stuurt maar een mailtje.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 28 augustus 2017 om 22:16.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2017, 06:29   #40570
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ik denk dat Edwin het niet zozeer heeft over personen op zich, want die maken allemaal wel fouten, maar het weemoedig terugkijken naar deze nostalgiekaart:

Toen die rode streep nog niet getrokken was, en Lowie 14 van de zuidelijke Nederlanden nog geen driehoek had gemaakt.
Bij mij in de gang hangen dergelijke oude schoolkaarten in verschillende versies; van veschillende uitgeverijen. Wie er ééntje wil stuurt maar een mailtje.
Staat er ook: naar de TIJD van Karel V en niet de persoon zelf.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2017, 07:01   #40571
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ik denk dat Edwin het niet zozeer heeft over personen op zich, want die maken allemaal wel fouten, maar het weemoedig terugkijken naar deze nostalgiekaart:

Toen die rode streep nog niet getrokken was, en Lowie 14 van de zuidelijke Nederlanden nog geen driehoek had gemaakt.
Bij mij in de gang hangen dergelijke oude schoolkaarten in verschillende versies; van veschillende uitgeverijen. Wie er ééntje wil stuurt maar een mailtje.
Lever jij ook Franco Hong Kong?
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2017, 18:22   #40572
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Hoever staat de grote hereniging ondertussen al ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2017, 20:19   #40573
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Hoever staat de grote hereniging ondertussen al ?
Dat natuurlijke progressief evolutionair proces openbaart zich heel langzaam aan ons allen.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2017, 01:44   #40574
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Lever jij ook Franco Hong Kong?
Dankzij de uitstekende Spaanse konnekties die mij organisatie heeft, kan het inderdaad geregeld worden van Franco naar Hong Kong te zenden.
Dat heeft natuurlijk wel zijn prijs. Maar de stukprijs kan gedrukt worden in een packagedeal met Mussolini, en eventueel Stalin, indien daarvoor ook interesse zou bestaan.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 30 augustus 2017 om 01:49.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2017, 02:29   #40575
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dankzij de uitstekende Spaanse konnekties die mij organisatie heeft, kan het inderdaad geregeld worden van Franco naar Hong Kong te zenden.
Dat heeft natuurlijk wel zijn prijs. Maar de stukprijs kan gedrukt worden in een packagedeal met Mussolini, en eventueel Stalin, indien daarvoor ook interesse zou bestaan.
Mijn dank. 'k Zal het aan mijn Ministres van Finances voorleggen.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2017, 13:00   #40576
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.687
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Dat natuurlijke progressief evolutionair proces openbaart zich heel langzaam aan ons allen.
In Cadzand is het bijna voltooid .

Je moet ergens beginnen nietwaar.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2017, 20:16   #40577
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Als Brabander kijk ik ook met weemoed terug naar Filips de Goede, zelfs Karel de Stoute, Maria de Rijke, Filips de Schone en zeer zeker naar Keizer Karel (V).
Wat valt er "weemoedig" te zijn bij al die figuren die hun macht ontleenden aan het geboorterecht?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2017, 20:56   #40578
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.800
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat valt er "weemoedig" te zijn bij al die figuren die hun macht ontleenden aan het geboorterecht?
Principieel hebt je gelijk. Maar we mogen dat niet te veel bekijken met onze 21e eeuwse ogen. In de tijd van die figuren vond omzeggens iedereen dat "normaal".
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2017, 14:27   #40579
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Principieel hebt je gelijk. Maar we mogen dat niet te veel bekijken met onze 21e eeuwse ogen. In de tijd van die figuren vond omzeggens iedereen dat "normaal".
Natuurlijk, maar daar gaat het niet om. Eerder om mensen die nu, anno 2017, blijkbaar heimwee koesteren naar zulke figuren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2017, 01:17   #40580
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Natuurlijk, maar daar gaat het niet om. Eerder om mensen die nu, anno 2017, blijkbaar heimwee koesteren naar zulke figuren.
Het ging over de tijd van deze personen, hoewel een aantal wel geschikt bleek voor het beroep waar ze in werden geboren, nu gold voor hun concurrenten wel hetzelfde.
In die tijd waren de Nederlanden nog één en was Brabant nog één, daarbij waren we toen belangrijker dan menig koninkrijk. Laat ik het dan anders stellen, het is een periode uit onze gezamenlijke geschiedenis waar ik trots/fier op ben.
Tuurlijk Karel de Stoute wilde te snel te veel en werd uiteindelijk totaal afgetroefd door zijn voormalig 'jeugdvriend' Lodewijk XI van Frankrijk ('de grote spin' of mindere poëtisch 'de prudente'), en eindigde door hetgeen wat hij gezaaid had.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be