Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 september 2017, 05:53   #1
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard Elektrische auto’s belasten het klimaat

Volgens de Noord-Duitse regionale krant Der Nordschleswiger blijkt het steeds meer een illusie te zijn dat elektrische auto’s een klimaatvriendelijk alternatief vormen voor traditionele wagens. Duidelijk was al dat elektrische auto’s door hun „honger naar grondstoffen” allesbehalve milieuvriendelijk zijn. Volgens de krant zou nu ook nog eens blijken dat de productie van accu’s zo slecht is voor het klimaat, dat elektrisch rijden pas na jaren voordeliger wordt voor het milieu.

https://www.autogids.be/autonieuws/o...productie.html

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/06/25...70679-a1564478



Zeker is dat accu’s een grote belasting vormen voor het milieu. De Zweden concluderen in hun literatuurstudie dat elk kilowattuur (kWh) aan capaciteit leidt tot 150 tot 200 kilo uitstoot van broeikasgassen. Voor een kleine elektrische auto als de Nissan Leaf, met een accu van 30 kWh, betekent dit volgens hen dat al 5,3 ton extra CO2 is uitgestoten voordat er een kilometer mee is gereden. Daarvoor kun je ongeveer 2,7 jaar in een vergelijkbare benzineauto rijden.

Voor een Tesla S loopt de uitstoot nog verder op, zeggen de onderzoekers. Die heeft een accu van maximaal 100 kWh. Pas als je hier ruim acht jaar mee hebt gereden, heeft het klimaat er baat bij, vergeleken met rijden in een benzineauto.

Na 8 jaar kan je een nieuwe batterij laten steken en heb je totaal geen voordeel gehad voor het milieu;
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2017, 08:14   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Volgens de Noord-Duitse regionale krant Der Nordschleswiger blijkt het steeds meer een illusie te zijn dat elektrische auto’s een klimaatvriendelijk alternatief vormen voor traditionele wagens. Duidelijk was al dat elektrische auto’s door hun „honger naar grondstoffen” allesbehalve milieuvriendelijk zijn. Volgens de krant zou nu ook nog eens blijken dat de productie van accu’s zo slecht is voor het klimaat, dat elektrisch rijden pas na jaren voordeliger wordt voor het milieu.

https://www.autogids.be/autonieuws/o...productie.html

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/06/25...70679-a1564478



Zeker is dat accu’s een grote belasting vormen voor het milieu. De Zweden concluderen in hun literatuurstudie dat elk kilowattuur (kWh) aan capaciteit leidt tot 150 tot 200 kilo uitstoot van broeikasgassen. Voor een kleine elektrische auto als de Nissan Leaf, met een accu van 30 kWh, betekent dit volgens hen dat al 5,3 ton extra CO2 is uitgestoten voordat er een kilometer mee is gereden. Daarvoor kun je ongeveer 2,7 jaar in een vergelijkbare benzineauto rijden.

Voor een Tesla S loopt de uitstoot nog verder op, zeggen de onderzoekers. Die heeft een accu van maximaal 100 kWh. Pas als je hier ruim acht jaar mee hebt gereden, heeft het klimaat er baat bij, vergeleken met rijden in een benzineauto.

Na 8 jaar kan je een nieuwe batterij laten steken en heb je totaal geen voordeel gehad voor het milieu;
ONZIN!
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2017, 08:44   #3
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Onzin die reeds meermaals is weerlegd.

Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2017, 08:48   #4
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

In Duitsland heerst er bij de autofabrikanten grote paniek: als ze de emissiedoelen (gemiddelde over hun vloot) niet halen, kunnen ze grote boetes verwachten.

De autofabrikanten die ze wel halen zijn toevallig Volvo, Renault, Nissan...maar VS, Audi en BMW kunnen een dikke boete verwachten. Door hun janenlange inzet op Diesel hebben ze nu geen alternatieven klaarliggen. En Diesel is uit de gratie gevallen.

De kans is dus groot dat dit een geplant artiekel is met politieke doelen. De autoindustrie in Duitsland zit in de problemen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2017, 09:54   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
In Duitsland heerst er bij de autofabrikanten grote paniek: als ze de emissiedoelen (gemiddelde over hun vloot) niet halen, kunnen ze grote boetes verwachten.

De autofabrikanten die ze wel halen zijn toevallig Volvo, Renault, Nissan...maar VS, Audi en BMW kunnen een dikke boete verwachten. Door hun janenlange inzet op Diesel hebben ze nu geen alternatieven klaarliggen. En Diesel is uit de gratie gevallen.

De kans is dus groot dat dit een geplant artiekel is met politieke doelen. De autoindustrie in Duitsland zit in de problemen.
Idd want die totaal ongeloofwaardige normtest NEFZ (waar ook op gesjoemeld werd) werd onlangs 1 sep 2017 afgeschaft, de veel realistischere labotest WLTC is zowat 25% strenger, maw de norm CO2-waardes gaan serieus stijgen dat zou wel eens tot 25% meer kunnen zijn.

Citaat:
https://de.wikipedia.org/wiki/Fahrzy...-Messverfahren

Der englisch Worldwide harmonized Light vehicles Test Cycle (WLTC) genannte Zyklus soll dem Verbraucher realitätsnähere Angaben als bisher liefern. Dieser Testzyklus ist ab 01. September 2017 in der EU vorgeschrieben.[18] Experten erwarten, dass die durchschnittlichen Verbrauchswerte nach WLTC gegenüber NEFZ um bis zu 25 Prozent höher ausfallen. Die Standardisierung betrifft neben dem eigentlichen Fahrzyklus (Harmonized driving Cycle) auch die Messprozedur (= Duty Test Procedure = DTP).[19]
Vergleich der Messverfahren WLTP (WLTC) und NEFZ (NEDC)
Messwert WLTP (WLTC) NEFZ (NEDC)
Starttemperatur 25° C Kaltstart Kaltstart nach 40 s
Zykluszeit 30 min. 20 min.
Standzeitanteil 13 % 25 %
Zykluslänge 23.250 m 11.000 m
Geschwindigkeit mittel 46,6 km/h 34 km/h
Höchstgeschwindigkeit 131 km/h 120 km/h
Antriebsleistung mittel[Bem. 1] 11 kW 7 kW
Antriebsleistung maximal[Bem. 2] 42 kW 34 kW
Einfluss von Sonderausstattung
und Klimatisierung Keine Klimaanlage. Sonderausstattungen
für Gewicht, Aerodynamik und Bordnetzbedarf
(Ruhestrom) werden berücksichtigt Keine Berücksichtigung
En de EU-doelstelling 95 g/km CO2 voor het wagenpark gaan ze niet veranderen, vele merken gaan daardoor in de problemen komen, volledig nieuwe modellen na 1 sep 2017, en zeker na 2021, of ze gaan moeten afdokken... (zou eens iets nieuws zijn in milieu-watjes-EU)
En hopelijk gaat die WLTP de hybrides ook aanpakken.

Eens opgezocht hoe de EU-CO2-regeltjes worden, wie er nog aan uit kan...
Citaat:
http://www.clo.nl/indicatoren/nl0134...-personenautos

De afgelopen jaren is in internationaal verband gewerkt aan een nieuwe testprocedure voor het vaststellen van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van personenauto's, de "Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure (WLTP)" (EEA, 2016b). De WLTP wordt vanaf september 2017 van kracht voor nieuwe automodellen die voor het eerst op de markt komen in de EU. Een jaar later moeten alle nieuwe auto's in de EU zijn getest op basis van de WLTP. De WLTP moet een realistischer beeld geven van het brandstofverbruik van de auto's in de praktijk, onder andere door het gebruik van representatieve banden en een realistischer gewicht van de auto tijdens de test. Hoeveel kleiner het verschil tussen test en praktijk wordt zal de komende jaren moeten blijken. Tot en met 2021 worden de resultaten van de oude testprocedure nog gebruikt om te bepalen of fabrikanten voldoen aan de CO2-norm van 95 g/km die in 2021 in werking treedt. Nieuwe CO2-normen die voor de periode daarna worden afgesproken zullen gebaseerd zijn op de WLTP.
Het verschil van sjoemel-NEDC en eco-praktijk op een grafiek...

En in 2017 is het verschil wslk nog toegenomen tov 2014.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 26 september 2017 om 10:15.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2017, 12:22   #6
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.162
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
In Duitsland heerst er bij de autofabrikanten grote paniek: als ze de emissiedoelen (gemiddelde over hun vloot) niet halen, kunnen ze grote boetes verwachten.

De autofabrikanten die ze wel halen zijn toevallig Volvo, Renault, Nissan...maar VS, Audi en BMW kunnen een dikke boete verwachten. Door hun janenlange inzet op Diesel hebben ze nu geen alternatieven klaarliggen. En Diesel is uit de gratie gevallen.

De kans is dus groot dat dit een geplant artiekel is met politieke doelen. De autoindustrie in Duitsland zit in de problemen.
Gepland artikel ? Pfff...

Lees de studie eens zelf, het is gewoon een meta-analyse van een paar tiental LCA studies die in het verleden zijn gepubliceerd door o.a. EPA, Argonne en EU-JRC...

Die 200 kg CO2 uitstoot per kWh productie is inderdaad de bovengrens van de analyse, 50 kg CO2 per kWh is ergens de ondergrens....maar veel hangt af van kathode samenstelling... NMC (wat Tesla/Panasonic gebruikt) is een van de meer CO2 intensieve processen...
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2017, 13:06   #7
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Gepland artikel ? Pfff...

Lees de studie eens zelf, het is gewoon een meta-analyse van een paar tiental LCA studies die in het verleden zijn gepubliceerd door o.a. EPA, Argonne en EU-JRC...

Die 200 kg CO2 uitstoot per kWh productie is inderdaad de bovengrens van de analyse, 50 kg CO2 per kWh is ergens de ondergrens....maar veel hangt af van kathode samenstelling... NMC (wat Tesla/Panasonic gebruikt) is een van de meer CO2 intensieve processen...
Ja so ?

Als je 20 000 km per jaar rijdt verstook je al snel 3.5 ton CO2. Op de levensduur van een wagen (pakweg 10 jaar) is dat 35 ton CO2. En ICE wagens worden ook niet CO2 vrij gemaakt he, die massieve dieselmotor is ook erg CO2 intensief.

De BEV verbruikt ongeveer 3.5 MWh aan electriciteit, in BE (280 kg/MWh) is dat 980 kg CO2. Oftewel 9.8 ton CO2 over 10 jaar.

Dus, die aanwezigheid van 6 ton extra CO2 door de batterij betekent dat de BEH nog steeds minder dan de helft uitstoot over de gehele levensduur dan de ICE wagen. Komt overeen met de LCA's die ik vind in ieder geval.

En dan nog dit: opladen in BE gebeurt veelal snachts. Snachts is het voor het grootste gedeelte kerncentralestroom en, indien het waait, windenergie. De CO2 uitstoot van deze energiebronnen ligt in de range van 35-45 gr CO2/kWh (uranium, bouwen en onderhoud centrale, bouw windturbine....). De werkelijke uitstoot van BEV's zou in Belgie massaal veel lager liggen dan ICE wagens.

Ik blijf erbij, dit soort artiekels worden strategisch geplaatst. Hier is niks toevalligs aan.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2017, 13:08   #8
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Gaat men overigens uit van winning van het cathodemateriaal uit ruwe ertsen of uit secundaire stromen ?

Umicore is koning uit het winnen uit secundaire stromen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2017, 16:40   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Die 200 kg CO2 uitstoot per kWh productie is inderdaad de bovengrens van de analyse, 50 kg CO2 per kWh is ergens de ondergrens....maar veel hangt af van kathode samenstelling... NMC (wat Tesla/Panasonic gebruikt) is een van de meer CO2 intensieve processen...
Maar de productielijn batterijen en... (volledige aandrijflijn) in Gigafactory gaat wel in afzienbare tijd zoveel mogelijk op groene stroom gebeuren. Dus van grondstoffen tot afgewerkt accupack. E-motoren enz... maken ze ook daar, recyclage is daar ook gepland enz...

Citaat:
https://www.theverge.com/2017/1/11/1...op-70-megawatt

Tesla will power its Gigafactory with a 70-megawatt solar farm.

Tesla plans to power its Gigafactory in Nevada with a 70-megawatt solar farm, according to a company investor relations document obtained by Electrek. The document, which The Verge confirmed was genuine, was given to analysts at a tour of the Gigafactory last week. At the same time, Tesla announced that it had started production of battery cells at the facility.

The 70-megawatt solar array installation planned for the roof is the biggest news, and Tesla claims it will be seven times larger than the world’s next biggest rooftop solar installation. The plan is for the Gigafactory to not directly consume any fossil fuels, and for the solar installation to provide most of the power needed by the facility. Any excess power generated during the day will be stored by Tesla Powerpack power storage batteries for use at other times. It’s likely that the solar panels will be produced by SolarCity, which Tesla acquired late last year.
Tja hoeveel blijft er dan nog over van die 50 kg CO2 per kWh? Oeps hebben ze dat even vergeten zeg...

Naast PV gaan ze ook wind en geothermie gebruiken, en niet alleen het dak gaan ze volzetten met PV panelen er is daar plaats genoeg rondom of in de heuvels, ook voor wind:
Citaat:
https://www.ecowatch.com/teslas-mass...882120175.html
Tesla's Massive Gigafactory Will Be Net Zero Energy, Powered by 100% Renewables

As reported by CleanTechnica (thanks to tipster Renaud Janson), Tesla’s Co-founder and Chief Technical Officer JB Straubel elaborated last week on the Gigafactory's net zero plans during a talk at the University of Nevada, Reno:

The Gigafactory is maybe the best example we can talk about with this. You know, from the get-go, from the first concept of this factory, we wanted to make it a net-zero facility. So, you know, the most visible thing we are doing is covering the entire site with solar power. The whole roof of the Gigafactory was designed from the beginning with solar in mind. We kept all of the mechanical equipment off the roof. We didn’t put extra, sorta, penetrations through the roof that we didn’t need to and it’s a very, very clean surface that we can completely cover in solar. But that’s not enough solar, though. So we have also gone to the surrounding hillsides that we can’t use for other functions and we’re adding solar to those.

Tesla wants operations to be completely carbon neutral, or have zero emissions just like the company's namesake electric vehicle. According to Straubel, the Gigafactory isn't even hooked up to gas:

The other interesting thing is we wanted to manage the emissions from the Gigafactory. Solar power can do some of that, but we took kind of a radical move in the beginning and said we are not going to burn any fossil fuels in the factory. You know, zero emissions. We are going to build a zero-emissions factory—just like the car. So, instead of kind of fighting this battle in hindsight, we just said we are not even going to have a natural gas pipeline coming to the factory, so we didn’t even build it. And it kind of forced the issue. When you don’t have natural gas, you know, none of the engineers can say, “Oh, but it will be more efficient, let me use just a little bit.” Sorry, we don’t even have it.

So it’s kind of been a fun activity and just, a lot of challenges that come up. But in every single step of the process, we have been able to reinvent and come up with solutions. There’s a heat pump technology that actually ends up way more efficient than just burning natural gas for steam. And then, we have a facility that has basically no emissions. The only emissions are related to the vehicles that might go there that aren’t electric or things like that. But we’ll try to attack that one piece at a time. ...]
Citaat:
https://www.sprout.nl/artikel/innova...as-gigafactory

6. Alleen groene energie

De volledige fabriek draait uiteindelijk op duurzame energie. De daken worden uitgerust met zonnepanelen, er komen extra zonnepanelen op de heuvels in de omgeving en het bedrijf maakt gebruik van windenergie. Ook de hitte van de grond zelf, de zogeheten geothermische energie, benut de Gigafactory.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 26 september 2017 om 17:02.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2017, 18:21   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

vervolg, die literatuurstudie was alles behalve grondig, ipv van 8 jaar was de CO2-batterijproductie al na 1,5 jaar ingehaald.

Citaat:
http://www.knack.be/nieuws/belgie/bi...on-888379.html

Bouw van de batterij

Om de klimaatvriendelijkheid van elektrische wagens volledig in kaart te brengen kunnen we ook de bouw van de batterij in rekening brengen. Een recent Zweeds rapport beweerde bijvoorbeeld dat de uitstoot die gekoppeld is aan het produceren van de batterij equivalent is aan die van acht jaar rondrijden met een conventionele wagen. De auteurs van het rapport hanteerde echter verkeerde assumpties. Toen andere experten de berekeningen opnieuw deden met meer realistische uitgangspunten daalde de CO2-terugverdientijd tot anderhalf jaar. Bovendien staat de batterijwereld niet stil. Elektrische wagens worden jaar na jaar voortgestuwd door steeds #compactere en #lichtere batterijen, en dat terwijl de actieradius blijft toenemen.
# evolutie generatie 0 naar generatie 3 #
Citaat:

Figure 3: Evolution of anode materials for lithium-ion batteries.
(Source: Image courtesy of N. Willard, B. Sood, M. Osterman, M. Pecht, originally appearing in “Disassembly Methodology for Conducting Failure Analysis on Lithium-ion Batteries.” J. Mater Sci: Mater Electron 22, 1616 (2011)

http://www.eag.com/improving-perform...ls-interfaces/
IMPROVING PERFORMANCE AND SAFETY OF LITHIUM-ION BATTERIES: CHARACTERIZING MATERIALS AND INTERFACES
WHITE PAPER
By Linda Romano, Ph.D.
Vermoedelijke stand accucellen van het Tesla model 3, voorzichtig gerekend, kan ook beter zijn (915 Wh/l en 336 Wh/kg bij 6000 mAh):
Citaat:
https://www.reddit.com/r/teslamotors...ns_calculated/
Battery/Solar TechTesla 21-70 battery cell specifications (calculated) (self.teslamotors)
geplaatst op 5 maanden geleden door Balance-
Because I had trouble finding the full battery specs of the new Tesla 2170 cells here's a overview.
Property Value Unit S
Length 70 mm k
Diameter 21 mm k
Volume 24.250 mm3 c
Weight 66 gram e
Voltage 3,7 V e
Charge 5.750 mAh k
Capacity 21,275 Wh c

Energy density 877,5 Wh/L c
Specific energy 322,3 Wh/kg c

Density 2,72 kg/L c
k = known, e = very closely estimated, c = calculated
Side-notes:
The weight is assuming the same weight/volume density as regular 18650 and 26650 cells, corrected for the volume of course.
The capacity is from this source, stating between 5.750 and 6.000 mAh. Took the lower.
Assuming no rise in voltage.
So practically worst case. As new definite values appear, I will recalculate.
Bovendien kunnen batterijen en E-motoren enz... ook zoveel mogelijk op groene stroom geproduceerd worden in moderne batterijfabrieken (Tesla-Gigafactory in 2018-2019-2020?)

Maken fossiele constructeurs hun motoren op groene stroom? Werken raffinaderijen op groene stroom?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 26 september 2017 om 18:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2017, 18:43   #11
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
ONZIN!
Is nochtans een prentje bijgevoegd dat al even mooi oogt als de grafiekjes die jij hier gewoonlijk opdiept.
Allez, ik ben content dat je het nu eens van een ander hoort, wat mijn stelling is in de andere draad over goedkope elektrische auto's.
Elektrische auto's zijn de zoveelste groene hype die niets bijbrengen aan het milieu.
De beste auto voor het milieu is de fiets.
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2017, 18:45   #12
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Is nochtans een prentje bijgevoegd dat al even mooi oogt als de grafiekjes die jij hier gewoonlijk opdiept.
Allez, ik ben content dat je het nu eens van een ander hoort, wat mijn stelling is in de andere draad over goedkope elektrische auto's.
Elektrische auto's zijn de zoveelste groene hype die niets bijbrengen aan het milieu.
De beste auto voor het milieu is de fiets.
Of de beste auto is geen auto.
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2017, 18:49   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Of de beste auto is geen auto.
Ik ga dikwijls te voet.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2017, 18:52   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Is nochtans een prentje bijgevoegd dat al even mooi oogt als de grafiekjes die jij hier gewoonlijk opdiept.
Allez, ik ben content dat je het nu eens van een ander hoort, wat mijn stelling is in de andere draad over goedkope elektrische auto's.
Elektrische auto's zijn de zoveelste groene hype die niets bijbrengen aan het milieu.
De beste auto voor het milieu is de fiets.
Wat kost die fietsproductie aan CO2? Wat kosten al die fietspaden aan CO2? LOL

Je vergeet alweer de luchtkwaliteit. Al gehoord van directe uitlaatemissies?
Ik geef je een prentje:

http://www.knack.be/nieuws/auto/dies...al-803453.html

Natuurlijk zijn electrische voertuigen de beste oplossing voor het milieu EN de luchtkwaliteit, bron VUB:

Citaat:
Is elektrisch rijden echt de beste oplossing voor het milieu?

Het antwoord is ja. Het is natuurlijk belangrijk de hele levenscyclus van een voertuig in rekening te nemen om vragen over de milieu-impact correct te beantwoorden. Daarvoor hebben we gedetailleerde computermodellen ontwikkeld, zodat we naast de emissies uit de uitlaatpijp van een voertuig, ook rekening kunnen houden met de milieu-impact van de batterijen en van de productie van elektriciteit.

Over de volledige levensduurte stoten elektrische voertuigen 3 tot 4 keer minder CO2 uit dan een dieselwagen. En dit rekening houdend met hoe we elektriciteit vandaag in België opwekken. Als ze op groene stroom zouden rijden, spreken we van 15 keer minder CO2 uitstoot. Op “well-to-wheel” basis stoten ze 4 keer minder fijn stof en 20 keer minder stikstofoxides (NOx) uit. Belangrijk is wel te onderstrepen dat bij de ontginging van grondstoffen in Zuid-America of China er nog een grote milieuverbetering nodig is en dat recyclage van materialen de milieu-impact nog verder kan reduceren.

De autoconstructeurs hebben grote inspanningen geleverd om vele emissies naar beneden te krijgen, maar de NOx emissies blijft een grote uitdaging voor dieselwagens.
Dieselgate is in Europa eigenlijk een probleem van de NEDC cyclus waarvan we al decennia lang weten dat deze snelheidscyclus niet representatief is voor reëel verkeer en dat er hierdoor tot Euro 5 geen NOx reductie was bij dieselvoertuigen. Gelukkig wordt er nu werk gemaakt van een meer representatieve snelheidscyclus en van emissiemetingen in reëel verkeer en zijn er constructeurs die dieselwagens met lagere NOX emissies op de markt brengen.

Biobrandstoffen hebben 40% tot 60% minder broeikasgassen, maar dan weer geen drastische verbetering naar luchtkwaliteit toe. En dan hebben we nog enkele andere alternatieven zoals aardgas en LPG voertuigen. Deze scoren beter voor de luchtkwaliteit, dus voor onze gezondheid. Anderzijds zijn aardgasvoertuigen en LPG voertuigen geen echte oplossing voor ons klimaatprobleem.

Het is dus niet zo eenvoudig om verschillende alternatieven met elkaar te vergelijken. Maar gelukkig bestaan er wetenschappelijke methodes, namelijk levenscyclus analyses (LCA) die toelaten al deze aspecten met elkaar te vergelijken. Als men rekening houdt met zowel klimaatsverandering als luchtkwaliteit dan scoren benzine, diesel, LPG en aardgasvoertuigen niet zoveel verschillend. Bij hybride en zeker plug-in hybride voertuigen zien we een score die tot een factor 2 beter kan zijn en elektrische voertuigen hebben een milieu-impact die tot 5 keer kleiner kan zijn dan de conventionele brandstoffen.

Er wordt ook over waterstof gesproken als de echt ‘zero emission’ oplossing. Maar ook waterstof moet opgewekt worden. Waterstof dat men met aardgas produceert heeft geen voordeel wat betreft broeikasgassen. Je moet het waterstofgas dus met hernieuwbare energiebronnen opwekken, via wind- of zonne-energie of via waterkracht. Het probleem is dat men drie keer zoveel windturbines nodig heeft om een waterstofgaswagen te laten rijden dan wanneer men die elektriciteit voor een batterij-elektrische auto zou gebruiken.

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/op...inie/1.2467056
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 26 september 2017 om 19:04.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2017, 19:04   #15
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Wat kost die fietsproductie aan CO2? Wat kosten al die fietspaden aan CO2? LOL

Je vergeet alweer de luchtkwaliteit. Al gehoord van directe uitlaatemissies?
Ik geef je een prentje:

http://www.knack.be/nieuws/auto/dies...al-803453.html

Natuurlijk zijn electrische voertuigen de beste oplossing voor het milieu EN de luchtkwaliteit, bron VUB:
Hoezo, ik vergeet alweer de luchtkwaliteit? Doen je electrische auto's aan fotosynthese misschien?
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2017, 19:09   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Hoezo, ik vergeet alweer de luchtkwaliteit? Doen je electrische auto's aan fotosynthese misschien?
Natuurlijk vergeet je die, zie bron VUB.

Citaat:
Op “well-to-wheel” basis stoten ze 4 keer minder fijn stof en 20 keer minder stikstofoxides (NOx) uit.
Of stoten jouw kerncentrales fijnstof en NOx uit?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 26 september 2017 om 19:12.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2017, 19:32   #17
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ik begin te vermoeden dat er hier zijn met aandelen shell, total, exxon.....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2017, 22:09   #18
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.162
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Bovendien kunnen batterijen en E-motoren enz... ook zoveel mogelijk op groene stroom geproduceerd worden in moderne batterijfabrieken (Tesla-Gigafactory in 2018-2019-2020?)
De groene stroom is handig om de CO2 voetafdruk te verminderen, ja... maar alleen voor assemblage (zoals de Gigafactory).
Extractie en raffinage van primaire of terugwinning van secondaire grondstoffen vertegenwoordigen meer dan de helft van de CO2 voetafdruk.

Maken fossiele constructeurs hun motoren op groene stroom? Werken raffinaderijen op groene stroom?[/quote]

Waarom zou het niet kunnen ? De VW plant in Chattanooga wordt deels voorzien door een solar farm, of BMW's Leipzig fabriek die wordt voorzien van eigen windenergie...
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2017, 22:15   #19
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.162
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Gaat men overigens uit van winning van het cathodemateriaal uit ruwe ertsen of uit secundaire stromen ?

Umicore is koning uit het winnen uit secundaire stromen.
Uiteraard, voor aluminium, ijzer, koper, cobalt, nickel en mangaan gaat men uit van de huidige verhouding primair tov. secondaire grondstoffen zoals die op de markt beschikbaar is.

Daarentegen, lithium wordt nog niet gerecycleerd. Evenals plastics en membraanmaterialen, grafiet (behoorlijke CO2-voetafdruk, deze), solventen, etc...
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2017, 03:18   #20
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Uiteraard, voor aluminium, ijzer, koper, cobalt, nickel en mangaan gaat men uit van de huidige verhouding primair tov. secondaire grondstoffen zoals die op de markt beschikbaar is.

Daarentegen, lithium wordt nog niet gerecycleerd. Evenals plastics en membraanmaterialen, grafiet (behoorlijke CO2-voetafdruk, deze), solventen, etc...
Heel de mobiliteitsdiscussie ligt wel wat moeilijker dan dan enkel de uitstoot, zoals je aangeeft heeft ook de productie en recyclage een invoeld.
Wat nog vaker vergeten word, is de benodigde infrastructuur om voertuigen van energie te voorzien.
Voor Vlaanderen betekend dit, dat men enkel miljoenen oplaadpalen moet gaan plaatsen om de diesels te vervangen door elektrische voertuigen. De impackt van die infrastructuur voor het milieu word vaak gewoon vergeten of weggelaten.
Maar het betekend enkele miljoenen kilometers stroomkabel die moeten aangelegd worden, enkele miljoenen oplaadpalen die geproduceerd en onderhouden moeten worden en die van energie moeten voorzien worden. Maar die ook hun ruimte in de leefomgeving moeten krijgen. Het gaat dus over veel meer dan enkel die auto waar men mee rijd.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be