Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 oktober 2017, 13:02   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard Nederland volgt op Noorwegen, vanaf 2030 enkel nog nieuwe electrische wagens

Officieel Nederlands regeerakkoord: enkel nog electrische wagens of beter gezegd enkel emissievrije auto 's worden nog als nieuw ingeschreven.
(brandstofcel zie ik niet doorbreken)

Citaat:
https://www.autoweek.nl/nieuws/regee...0-emissievrij/
10 oktober 2017

REGEERAKKOORD: 2030 EMISSIEVRIJ

OVER 13 JAAR ALLEEN NOG EV'S IN SHOWROOM

In 2030 worden uitsluitend nog emissieloze auto's nieuw verkocht in Nederland. Dat is tenminste het streven zoals omschreven in het vandaag gepresenteerde regeerakkoord. Ook moeten de Nederlandse wegen worden klaargemaakt voor zelfrijdende auto's.

"Een slim en duurzaam vervoerssysteem, waarvan de delen naadloos op elkaar aansluiten. Zo willen we Nederland mobiel en bereikbaar houden. Nu de economie weer goed draait, is een extra investering in infrastructuur nodig en mogelijk om de toenemende drukte op de weg, het spoor, het water en in de lucht te verminderen. Tegelijkertijd nemen we maatregelen om de belasting voor het klimaat, de luchtkwaliteit en de leefomgeving te beperken. Innovatie biedt daarbij enorme kansen. De technologische ontwikkeling biedt de mogelijkheid om uiteindelijk tot een meer geïntegreerd vervoerssysteem te komen dat steeds schoner wordt." Met die woorden begint het hoofdstuk mobiliteit van het vandaag gepresenteerde regeerakkoord.

Bij aanleg van nieuwe en onderhoud van bestaande infrastructuur wordt rekening gehouden met autonome auto's. Het streven van de coalitie is dat uiterlijk in 2030 alle nieuw verkochte auto's emissieloos zijn, terwijl de fiscale stimulering van dit soort auto's "in lijn wordt gebracht met deze ambitie". Een oplettend lezer kan daaruit opmaken dat er ook de komende jaren fiscale voordelen zijn te behalen voor wie een elektrische auto kiest.

Eerder kwam Noorwegen met een dergelijk streven, zij het dat ze daar nog iets ambitieuzer zijn, met 2025 als deadline. Frankrijk houdt het vooralsnog op 2040.

Aanvulling: Natuur & Milieu zegt tegen ANP te vinden dat we "eerder dan pas in 2030 moeten streven naar een volledige verkoop van alleen nog maar elektrische auto's".
(dit topic had ook zeker in milieu mogen staan, maar dat lijkt me minder goed bezocht)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2017, 15:53   #2
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.041
Standaard

t'is wat anders dan bananenrepubliek Belgie...
moest vlaanderen nog zijn wagon aan Nl hangen zou de kritische massa misschien groot genoeg zijn om te wegen op D,Fr,UK autobusiness
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2017, 16:23   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
t'is wat anders dan bananenrepubliek Belgie...
moest vlaanderen nog zijn wagon aan Nl hangen zou de kritische massa misschien groot genoeg zijn om te wegen op D,Fr,UK autobusiness
Deze link past ook in het plaatje NL versus BE ..:
Citaat:
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20171010_0...n-hamont-weert


Investeringsplan NMBS

Dat Nederland nu nadrukkelijk zegt te willen investeren in de reactivering van de 9 km spoor op haar grondgebied, is volgens politici die zich al jaren voor dit dossier inzetten een erg belangrijk beslissing. “Hiermee is de laatste grote horde weggewerkt om terug treinen te laten rijden tussen Nederlands en Belgisch Limburg”, zegt Kamerlid Nele Lijnen (Open Vld). Maar dan moet ons land wel investeren in de elektrificatie van de spoorlijn Mol-Hamont. Vandaag zijn daar geen bovenleidingen, waardoor het traject enkel met milieuvervuilende dieseltreinen kan worden aangedaan. De Nederlanders willen die dieseltreinen niet door hun natuurgebieden laten rijden en bovendien staan ze een directe verbinding met Brussel en Antwerpen in de weg.

Hiermee is de laatste grote horde weggewerkt om terug treinen te laten rijden tussen Nederlands en Belgisch Limburg

“De elektrificatie is een van de Vlaamse prioriteiten in het investeringsplan voor het spoor dat op 20 november door mobiliteitsminister Bellot (MR) wordt voorgesteld”, zegt Lijnen. “We gaan er vanuit dat Mol-Hamont daarin staat. Tegen 2020 zouden die werken dan afgerond moeten zijn.”

De elektrificatie kost Infrabel 46 miljoen euro, maar er ligt 18,5 miljoen Europees geld klaar. “Een subsidiedossier dat samenhangt met een gelijkaardige lijn in Wallonië”, zegt burgemeester Theo Schuurmans (CD&V) van Hamont-Achel. “Ik wil het vel van de beer dus nog niet verkopen voor hij geschoten is, maar ik ben wel erg blij met dit nieuws. Hier heb ik samen met mijn collega’s aan de andere kant van de grens jaren voor gelobbyd.”
In onze "bananenrepubliek" rijden nog steeds dieseltreinen anno 2017...
Zouden de politieke bananen dat stukje van 35 km electrificatie geregeld kunnen krijgen op goed 2 jaar?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2017, 19:59   #4
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.041
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Deze link past ook in het plaatje NL versus BE ..:

In onze "bananenrepubliek" rijden nog steeds dieseltreinen anno 2017...
Zouden de politieke bananen dat stukje van 35 km electrificatie geregeld kunnen krijgen op goed 2 jaar?
kijk belgie betaalt 1 miljard aan de spoorwegen en investeert 1miljard in de normale wegen Micele, breek mijn bek niet open...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2017, 20:59   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
kijk belgie betaalt 1 miljard aan de spoorwegen en investeert 1miljard in de normale wegen Micele, breek mijn bek niet open...
Paul op goed 3 jaar tijd heeft men een stukje hoognodige snelweg aangelegd met alle toeters en bellen: prijs 674 miljoen € voor 12 km. 1 september geopend. Was voor de ontsluiting van de haven van Zeebrugge enz.... Uiteraard met publiek-private inbreng...:
Citaat:
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170825_03034943

De A11, de nieuwe snelweg tussen Brugge en Knokke-Heist, wordt zaterdag officieel geopend. De nieuwe snelweg van 12 km moet de haven van Zeebrugge beter ontsluiten en toeristen vlotter naar de oostkust leiden. De nieuwe snelweg van zowat 12 km heeft 674 miljoen euro gekost en er is meer dan drie jaar aan gewerkt. Vanaf 1 september kan alle verkeer ervan gebruik maken.
...
De nieuwe autoweg is er gekomen via publiek-private samenwerking (PPS). In ruil voor een jaarlijkse vergoeding van de overheid zorgde een private projectvennootschap voor het ontwerp, de bouw en de financiering van het project en neemt ze ook 30 jaar lang het onderhoud van de A11 voor haar rekening.
Nu moet Infrabel nog 35 km spoorlijn electrificeren, kostprijs -na aftrek 18,5 miljoen EU subsidies- voor nog 27,5 miljoen Euro. Limburgse politici twijfelen alleszins of dat wel gaat lukken op goed 2 jaar...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 11 oktober 2017 om 21:02.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2017, 21:23   #6
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.041
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Paul op goed 3 jaar tijd heeft men een stukje hoognodige snelweg aangelegd met alle toeters en bellen: prijs 674 miljoen € voor 12 km. 1 september geopend. Was voor de ontsluiting van de haven van Zeebrugge enz.... Uiteraard met publiek-private inbreng...:

Nu moet Infrabel nog 35 km spoorlijn electrificeren, kostprijs -na aftrek 18,5 miljoen EU subsidies- voor nog 27,5 miljoen Euro. Limburgse politici twijfelen alleszins of dat wel gaat lukken op goed 2 jaar...
aan die prijs gerekend is belgie 674miljard autostrades rijk...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2017, 22:51   #7
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
In onze "bananenrepubliek" rijden nog steeds dieseltreinen anno 2017...
Vergeet de stoomlocomotieven niet, waar we bijtijds nog wel eens aan herinnerd worden:

Naam: images.jpg
Bekeken: 136
Grootte: 6,8 KB

Het contrast kon niet groter zijn.
__________________
Vrije meningsuiting bestaat niet, aangezien de Waarheid niet getoond mag worden, omdat de Grote Leugen regeert.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2017, 00:36   #8
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
In onze "bananenrepubliek" rijden nog steeds dieseltreinen anno 2017...

........ Die altijd nog in een lage emissie zone mogen rijden.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2017, 06:38   #9
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.041
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
........ Die altijd nog in een lage emissie zone mogen rijden.
en dat is discriminatie: in feite zou elke treinreiziger die vervoerd wordt op een dieseltrein in een LEZ een dieseltaks moeten betalen... BXL zou daar bvb een centrale rol kunnen in spelen..

bestaan er zo geen juridische hefbomen om dergelijke discriminaties tussen privé en pseudogeprivatiseerde bedrijven aan te vechten ?

Laatst gewijzigd door brother paul : 12 oktober 2017 om 06:39.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2017, 09:14   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
........ Die altijd nog in een lage emissie zone mogen rijden.
Hebben ze in Antwerpen ook nog dieseltreinen?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2017, 20:14   #11
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
kijk belgie betaalt 1 miljard aan de spoorwegen en investeert 1miljard in de normale wegen Micele, breek mijn bek niet open...
Correctie: de NMBS krijgt elk jaar ongeveer 3 miljard € subsidie uit de belastinginkomsten van de overheid.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2017, 20:25   #12
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Officieel Nederlands regeerakkoord: enkel nog electrische wagens of beter gezegd enkel emissievrije auto 's worden nog als nieuw ingeschreven.
(...)
Vandaag op de site van DS:
Citaat:
De nieuwe Noorse regering wil snoeien in de fiscale voordelen voor zware elektrische luxewagens. Een primeur én een deuk in het imago van gidsland Noorwegen. ‘Dit is een belastingbom’, waarschuwen critici.
(...)

Noorwegen, dat elektrische wagens decennialang royaal aangemoedigd heeft, gaat onverwacht op de rem staan. De nieuwe regering wil plots een ‘Tesla-taks’ invoeren op grote elektrische luxewagens. En dat is wel erg verrassend. Want het land was altijd een pionier op het vlak van elektrische wagens.
(...)
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2017, 20:57   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Vandaag op de site van DS:
Nog altijd spotgoedkoop in Noorwegen, en er zou enkel over electrische wagens boven de 2 ton gesproken worden, dus de meeste E-wagens zijn daar niet van betroffen. (enkel Tesla S en X, ik ken geen andere die +2 ton wegen)

Bovendien is het nog niet ingevoerd.

Een Tesla S of X is 30k goedkoper in Noorwegen tov andere landen, wie kijkt daar naar 8k? Geen kat.

Citaat:
Dit is een belastingbom’, waarschuwen critici
Alvast belachelijke critici, volgens mij citeer jij de DS niet, dat kwam van de oppositie.

Citaat:
https://gopressmobility.be/2017/10/1...-schokt-noren/

De Standaard* – 13 Okt. 2017
Pagina 22

Meer dan twee ton

Maar nu lijkt de limiet bereikt. De Noorse regering wil voor het eerst een van de fiscale voordelen schrappen, zij het alleen voor elektrische wagens van meer dan twee ton. Want het hoge aantal elektrische wagens – in april werd de kaap van 50.000 bereikt – begint sommigen te irriteren. Zo zouden bussen niet meer vlot op hun bestemming raken. Sinds kort mogen elektrische wagens de drukste busstroken dan ook niet meer gebruiken in de spits, tenzij je carpoolt.
Maar nu wil de nieuwe Noorse regering dus nog een stap verder gaan. Haar omstreden voorstel kreeg de bijnaam ‘Tesla-taks’, omdat het in eerste instantie de luxemodellen van de Amerikaanse fabrikant treft. Volgens de regering omdat vooral de zware modellen de wegen fors beschadigen. De aankoop van een nieuwe Tesla X zou met de nieuwe eenmalige taks bij aankoop tot 82.800 Noorse kroon (8.861 euro) duurder uitkomen dan vandaag. ‘Hun lage uitstoot is hun enige voordeel’, klinkt het droog.
De maatregel krijgt forse kritiek. ‘Dit is een belastingbom’, klinkt het bij de oppositie. Een taks heffen op de populaire elektrische wagens zou het imago van Noorwegen schaden. Tegenstanders waarschuwen dat het te snel afbouwen van de subsidies de elektrische markt zal doen ineenstorten, zoals in Denemarken en recent nog in Hongkong.
Een Tesla model 3 weegt ca 1,7 ton, die is alvast daarvan niet betroffen.

Belachelijke conclusies.

Citaat:
Noorwegen, dat elektrische wagens decennialang royaal aangemoedigd heeft, gaat onverwacht op de rem staan.
Welke rem? Decennia? LOL

Dus allemaal voorbarig en toch al nieuws want het gaat over Tesla hahahaha goede reklame...

Citaat:
Maar volgens de Noorse minderheidsregering, die volgens de Financial Times nog moeite zal hebben om de Tesla-taks door het parlement te krijgen, blijven de overige subsidies intact en wordt een elektrische luxewagen in Noorwegen ook na de taks niet duurder dan in de buurlanden.
Nico Tanghe
Copyright © 2017 Corelio. Alle rechten voorbehouden
Een electrische wagen is zelfs in aankoopsprijs de goedkoopste wagen in Noorwegen. Geen enkel ander land durft dat.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 13 oktober 2017 om 21:15.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2017, 21:15   #14
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ik ben ook van mening dat we op een gegeven moment ook niet de speeltjes van rijken moeten ondersteunen. Belgie doet dit ook: zie de Vlaamse premie die afneemt met de kostprijs van de wagen.

Een Chevrolet Bolt weegt 1.6 ton, een Leaf nog minder. Een goede electrische wagen krijg je perfect onder 2 ton.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2017, 21:17   #15
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Noorwegen is een grote markt.

Tesla krijgt dat ding 250 kg lichter hoor. Voor die prijscategorie kan je al eens wat Composieten onderdelen gebruiken.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2017, 21:19   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ben ook van mening dat we op een gegeven moment ook niet de speeltjes van rijken moeten ondersteunen. Belgie doet dit ook: zie de Vlaamse premie die afneemt met de kostprijs van de wagen.

Een Chevrolet Bolt weegt 1.6 ton, een Leaf nog minder. Een goede electrische wagen krijg je perfect onder 2 ton.
Idd

Zelfs een grote middenklasser zoals een Tesla 3, zelfs de long range zit er 270 kg onder. En de toekomstige Model Y (een 5 deurs SUV op basis van de model 3) zal er ook onder zitten.

Een Tesla S II (in de toekomst) zal er ook onder geraken.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 13 oktober 2017 om 21:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2017, 21:30   #17
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.006
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Noorwegen is een grote markt.
Inwonersgewijs kleiner dan Vlaanderen. +-5.2 vs 6.5 miljoen, Brussel niet meegerekend. Auto's zijn hooguit belangrijker door de afstanden, want ook het overschakelen op elektrische infrastructuur moeilijker maakt.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2017, 14:05   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Deze link past ook in het plaatje NL versus BE ..:

In onze "bananenrepubliek" rijden nog steeds dieseltreinen anno 2017...
Zouden de politieke bananen dat stukje van 35 km electrificatie geregeld kunnen krijgen op goed 2 jaar?
In Nederland zijn er ook nog een aantal lijnen op dieseltractie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2017, 14:08   #19
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Noorwegen is een grote markt.

Tesla krijgt dat ding 250 kg lichter hoor. Voor die prijscategorie kan je al eens wat Composieten onderdelen gebruiken.
Ze mogen al blij zijn als ze hun beloofde productiecijfers halen voor ze aan hun modellen gaan rommelen om er een paar meer in Noorwegen te kunnen verkopen.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2017, 14:28   #20
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In Nederland zijn er ook nog een aantal lijnen op dieseltractie.
Overal in de havens rijden ze dieseltracie, dit omdat de stroomkabels anders in de weg hangen voor de kranen en hoge machines die er in de havens gebruikt worden.
Ook de uitstoot van zeeschepen is niet te onderschatten, 1 schip van 40.000ton laadvermogen, heeft 1 dag een uitstoot van vervuilende stoffen die gelijk ligt aan de jaarlijkse uitstoot van het wegverkeer in Antwerpen.
Men staat dus te roepen dat een auto met dieselmotor gebouwd in 2001 uit de steden moet blijven, maar tegelijk worden schepen met zware stookoliemotors gebouwd 1970 door heel het Nederlandse en Vlaamse Schelde en Rijn gebied gestuurd. De kustvaarders zelfs tot in Brussel.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be