Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 november 2017, 13:28   #1
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard Deuk in groene imago van grote elektrische wagen

http://www.standaard.be/cnt/dmf20171108_03175986

Citaat:
Waarmee is de strijd tegen de klimaatopwarming het meest gebaat? Elektrisch rijden met de luxe sedan van Tesla of zich verplaatsen met een kleine Japanse benzineauto van Mitsubishi. De laatste blijkt uit rekenwerk aan het gereputeerde Massachusetts Institute of Technology (MIT).



Of de elektrische wagen CO2-vriendelijker is dan de klassieke diesel- en benzinewagen is geregeld voer voor controverse. Het Trancik Lab van MIT heeft nu een titanenwerk verricht om een antwoord om met de cijfers in de hand aan te geven hoe het nu zit. Uitgangspunt was om uit te vissen hoeveel broeikasgassen er uitgestoten worden door de wagens. Van bij het prille begin wanneer de auto-onderdelen worden gemaakt tot wanneer de auto rijp is voor de schroothoop en gerecycleerd moet worden.

De conclusie is dat grotere elektrische voertuigen een grotere CO2-voetafdruk kunnen veroorzaken dan een kleine klassieke benzinewagen. Daarmee bevestigt de Britse zakenkrant Financial Times eerdere bevindingen van een Noors onderzoek van vorig jaar.
...
Citaat:
Hoe het komt dat grote elektrische wagens slechter scoren dan kleine benzinewagens?

De grote pijnpunten zijn de materialen waaruit de batterijen worden gemaakt, de herkomst van de elektriciteit en de veel moeilijker recyclage van de onderdelen achteraf. De resultaten van het onderzoek van Trancik Lab roept in ieder geval vragen op over de huidige zero emission-marketing rond elektrische auto’s. De productie van de lithiumbatterijen vergt immers zeer veel energie en de CO2-voetafdruk van een oplaadbeurt hangt zeer sterk af van de herkomst van de stroom.

Bijkomende vaststelling is dat de huidige trend bij de automobielconstructeurs om in te zetten op elektrische wagens met grotere batterijen die borg staan voor een toename van de actieradius geen goed doen aan het groene imago van elektrische auto. Te meer omdat de meeste automobilisten vandaag minder dan 100 kilometer per dag afleggen.

De Belgische prof Rik De Doncker, die doceert aan de universiteit in het Duitse Aken en al zeer lang een groot pleitbezorger is van elektrisch rijden, wees in een interview met De Standaard (4 november) er ook al op dat de autobouwers zich veel te veel toespitsen op het vergroten van de actieradius.
daar gaat Teslas groene imago ... :@
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2017, 14:22   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171108_03175986


...


daar gaat Teslas groene imago ... :@
Ik zou niet weten waarom.

De Tesla model 3 is momenteel de tweede zuinigste electrische wagen.
En dat is een electrische middenklasser van 1,7 ton.
(geen probleem om daar een officiele bron van te geven)

Ik heb alweer de indruk dat de krant, en jij blijkbaar ook een studie niet juist nuanceert.

Natuurlijk kan een oudere veel minder zuinige zeer zware electrische wagen van 2.2 ton minder voor het milieu doen als een petieterige benzinewagen.
Appelen en peertjes...
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2017, 14:22   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171108_03175986
...
daar gaat Teslas groene imago ... :@
Ik zou niet weten waarom.

De Tesla model 3 is momenteel de tweede zuinigste electrische wagen na de Hyunday Ionic EV een compacte middenklasser van 1,5 ton.

Een model 3 van Tesla is zelfs een electrische middenklasser van 1,7 ton.
(geen probleem om daar een officiele bron van te geven)

Ik heb alweer de indruk dat de krant, en jij blijkbaar ook, een studie niet juist nuanceert.

Natuurlijk kan een -oudere veel minder zuinige- zeer zware electrische wagen van 2.2 ton minder voor het milieu doen als een zeer kleine benzinewagen die maar de helft of nog minder weegt. Vertel eens iets nieuws.
Een Hummer gaat ook minder voor het milieu doen als een Volkswagen Golf.


Vergelijk dus een grote Tesla met een grote vergelijkbare benzinewagen.
Anna, heb je de directe link van die studie?

Citaat:
Waarmee is de strijd tegen de klimaatopwarming het meest gebaat? Elektrisch rijden met de luxe sedan van Tesla of zich verplaatsen met een kleine Japanse benzineauto van Mitsubishi. Dat laatste blijkt uit rekenwerk aan het gereputeerde Massachusetts Institute of Technology (MIT).
Belachelijk, daar heb ik geen studie voor nodig.
ADAC meet en berekend overigens de CO2-uitstoot Well to wheel met als basis de vuile Duitse stroommix van zulke totaal verschillende wagens, op 2 minuten zet die hier neer c/p.

Laatst gewijzigd door Micele : 8 november 2017 om 14:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2017, 14:30   #4
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik zou niet weten waarom.

De Tesla model 3 is momenteel de tweede zuinigste electrische wagen.
En dat is een electrische middenklasser van 1,7 ton.
(geen probleem om daar een officiele bron van te geven)

Ik heb alweer de indruk dat de krant, en jij blijkbaar ook een studie niet juist nuanceert.

Natuurlijk kan een oudere veel minder zuinige zeer zware electrische wagen van 2.2 ton minder voor het milieu doen als een zeer kleine benzinewagen die maar de helft weegt.

Vergelijk dus een grote Tesla met een grote vergelijkbare benzinewagen.
Anna, heb je de directe link van die studie?
heb je de foto bij t artikel in DS mss niet gezien?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2017, 14:43   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
heb je de foto bij t artikel in DS mss niet gezien?
Dat is een dashboardfoto van een Tesla S of X, wagens van 5 meter en meer, en ruim boven 2 ton en tot 7 volwassenen met reuze-kofferruimte. En?

En sinds wanneer is een zware Tesla model S/X met een kleine Mitsubishi vergelijkbaar?
Heb jij dan de vette tekst niet gelezen in het DS artikel?
Citaat:
Waarmee is de strijd tegen de klimaatopwarming het meest gebaat? Elektrisch rijden met de luxe sedan van Tesla of zich verplaatsen met een kleine Japanse benzineauto van Mitsubishi? Dat laatste, blijkt uit rekenwerk aan het gereputeerde Massachusetts Institute of Technology (MIT).
Een normale mens vergelijkt een kleine benzineauto van Mitsubishi met een kleine E-wagen van Mitsubishi:
https://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_i-MiEV

Lijkt me weer het zoveelste bash-artikel op Tesla, verveelt een bepaalde pers zich? Op een domme manier polariseren om kranten te verkopen, Anna?

Waarom stond deze recente Belgische studie niet in DS?
Citaat:
https://www.mo.be/nieuws/elektrische...t-vuile-stroom
Elektrische auto schoner dan diesel, zelfs met vuile stroom

Elektrische voertuigen zijn een veel betere keuze voor het milieu dan dieselwagens, zelfs als ze opgeladen worden met de vuilste stroom van Europa. Dat blijkt uit een studie van de VUB.

IPS . 30 OKTOBER 2017
Of deze topic gemist? http://forum.politics.be/showthread.php?t=241090

Laatst gewijzigd door Micele : 8 november 2017 om 15:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2017, 19:29   #6
orfeus5412
Gouverneur
 
Geregistreerd: 31 augustus 2004
Berichten: 1.237
Standaard

Ook allemaal onzin Micele ?
Citaat:
De grote pijnpunten zijn de materialen waaruit de batterijen worden gemaakt, de herkomst van de elektriciteit en de veel moeilijker recyclage van de onderdelen achteraf. De resultaten van het onderzoek van Trancik Lab roept in ieder geval vragen op over de huidige zero emission-marketing rond elektrische auto’s. De productie van de lithiumbatterijen vergt immers zeer veel energie en de CO2-voetafdruk van een oplaadbeurt hangt zeer sterk af van de herkomst van de stroom.
__________________
Citaat:
• William Faulkner: “Het verleden is nooit dood. Het is zelfs nog niet eens voorbij.”
orfeus5412 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2017, 19:44   #7
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Waarmee is de strijd tegen de klimaatopwarming het meest gebaat? Elektrisch rijden met de luxe sedan van Tesla of zich verplaatsen met een kleine Japanse benzineauto van Mitsubishi. Dat laatste blijkt uit rekenwerk aan het gereputeerde Massachusetts Institute of Technology (MIT).
Waar is de strijd tegen de klimaatwarming het meest gebaat, alvast niet met het geblaat van de e-freaks want hoe je het ook draait of keert, vele kleine Japanse benzineautos van Mitsubishi zijn beter voor de strijd tegen de klimaatopwarming dan de electrische tesla´s.


Daarom zullen er na 2030 nog steeds benzine en dieselwagens verkocht worden.

Laatst gewijzigd door dpg : 8 november 2017 om 19:44.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2017, 20:29   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door orfeus5412 Bekijk bericht
Ook allemaal onzin Micele ?
Neen dat is geen onzin, hoe kom je nu daarbij?

De energie bij de productie van de batterij wordt steeds bijgeteld in de livecyclus en dus in de grafieken van die studies.

1. Het is bvb die extra 13 gram CO2equivalent/km in dat donkerblauw stukje balk "Lithium battery" (bron VUB 2017)


via : https://electrek.co/2017/11/01/elect...cleaner-study/

2. Of dat blauw stuk balkje bij deze grafiek = energie voor productie batterij:


Note: We assume that the midsize vehicles are driven 135,000 miles over their
lifetimes and the full-size vehicles 179,000 miles. The difference in the two
mileages derives from the dissimilar uses of 84-mile-range and 265-mile-range
battery-electric cars, as described in Chapter 2. We further assume that a
consumer buying a BEV would drive it the same total of miles as a
corresponding gasoline vehicle. We use U.S. average electricity grid emissions
to estimate manufacturing emissions, while the average electricity grid
emissions intensity during vehicle operation are based on a sales-weighted
average of where EVs are being sold today.

page 3, directe link: http://www.ucsusa.org/sites/default/...ull-report.pdf
via: https://www.vox.com/2015/11/16/97377...hicles-cleaner

En zoals je in de grafiek ziet weegt dat stukje extra energie niet op tegen de energie die een fossiele wagen jarenlang verspilt door een zeer slecht rendement bij het verbranden van zijn brandstof, dit niet alleen gepaard gaat met zijn CO2-livecyclus maar met een hele hoop andere schadelijke emissies die direct schadelijk zijn voor de mens en dier. Die staan niet op die grafiek, maar die kan ik voor jou uitrekenen, van NOx bestaan zulke (ongezonde) grafieken.

Of wil je dat minimaliseren Orfeus?

Kun je ook even de andere zinnetjes eruit citeren waar de electrische wagen nog veel meer groen potentieel in het vooruitzicht biedt?
Die batterijen gaan namelijk nog een serieuze evolutie doormaken, binnen enkele jaren verwacht men een 60% energiereductie in het produceren van de solid state lithiumbatterijen. Bron of zelfs de topic kan ik geven.

Laatst gewijzigd door Micele : 8 november 2017 om 20:59.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2017, 21:17   #9
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.038
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En sinds wanneer is een zware Tesla model S/X met een kleine Mitsubishi vergelijkbaar?
Uw denken is nu net waar het hele probleem om draait.
Een gezond denkend mens wil zich verplaatsen van punt A naar punt B op een efficiënte manier.

Uw soort wil zich verplaatsen van punt A naar punt B in de meest denkbare weelde en tegelijk als een zeer welgestelde persoon wil worden herkent.
Dat heeft niks te maken met een 'groen' denken maar heeft alles te maken met
het tegendeel.
Johan Daelemans is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2017, 21:28   #10
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.038
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Waar is de strijd tegen de klimaatwarming het meest gebaat ?
Een vraag met voor elk gezin een ander antwoord.
Klein voorbeeld:

Man en vrouw zijn beiden aan het werk en hebben geen aanvaardbare verbinding met het openbaar vervoer.
Ze bezitten een recente diesel en een oude kleine benzine wagen.
De oude kleine benzinewagen mag de stad niet meer in en dus moet alle vervoer met de resterende wagen gebeuren, één van beide moet dus worden weggebracht en worden afgehaald. De weg afgelegd om die persoon op zijn job af te zetten zal dus verdubbelen omdat de verplaatsing twee keer dient te gebeuren.

Andere vraag:
Wat is de impact voor de natuur als we gezinnen die amper enkele duizenden kilometers per jaar afleggen verplichten om een nieuwe kleine wagen aan te schaffen?

Volgens mij is dat gewoonweg een grote verspilling van energie en grondstoffen.
Johan Daelemans is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2017, 23:42   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Een vraag met voor elk gezin een ander antwoord.
Klein voorbeeld:

Man en vrouw zijn beiden aan het werk en hebben geen aanvaardbare verbinding met het openbaar vervoer.
Ze bezitten een recente diesel en een oude kleine benzine wagen.
De oude kleine benzinewagen mag de stad niet meer in en dus moet alle vervoer met de resterende wagen gebeuren, één van beide moet dus worden weggebracht en worden afgehaald. De weg afgelegd om die persoon op zijn job af te zetten zal dus verdubbelen omdat de verplaatsing twee keer dient te gebeuren.

Andere vraag:
Wat is de impact voor de natuur als we gezinnen die amper enkele duizenden kilometers per jaar afleggen verplichten om een nieuwe kleine wagen aan te schaffen?

Volgens mij is dat gewoonweg een grote verspilling van energie en grondstoffen.
Belangrijke vraag: om welke afstanden spreken we hier?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2017, 23:49   #12
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.038
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Belangrijke vraag: om welke afstanden spreken we hier?
Wat is de gemiddelde afstand woon werk verkeer?
Dat lijkt me een goede basis om van te vertrekken.

Dat was snel gevonden.
Gemiddelde afstand woon werk - 19 km.
http://www.bikeform.be/nieuws/detail...eter-voor-belg

Gemiddelde tijd besteed aan woon werkverkeer: 27 minuten.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 9 november 2017 om 23:54.
Johan Daelemans is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2017, 03:15   #13
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.512
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Een vraag met voor elk gezin een ander antwoord.
Klein voorbeeld:

Man en vrouw zijn beiden aan het werk en hebben geen aanvaardbare verbinding met het openbaar vervoer.
Ze bezitten een recente diesel en een oude kleine benzine wagen.
De oude kleine benzinewagen mag de stad niet meer in en dus moet alle vervoer met de resterende wagen gebeuren, één van beide moet dus worden weggebracht en worden afgehaald. De weg afgelegd om die persoon op zijn job af te zetten zal dus verdubbelen omdat de verplaatsing twee keer dient te gebeuren.

Andere vraag:
Wat is de impact voor de natuur als we gezinnen die amper enkele duizenden kilometers per jaar afleggen verplichten om een nieuwe kleine wagen aan te schaffen?

Volgens mij is dat gewoonweg een grote verspilling van energie en grondstoffen.
Akkoord. Ik vraag me af of dat soort van 'bizarre' milieu maatregelen niet onder invloed van de autoindustrie ingevoerd worden. Veel logischer en goedkoper voor de gebruiker is regels voor nieuwe auto's opleggen aan de constructeurs in plasts van beperkingen voor bestaande wagens. Bv. Vanaf 2020 geen dieselwagens meer laten verkopen. Dan hoeven gezinnen geen tweede vervuilende wagen zich aan te schaffen.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2017, 08:48   #14
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Uw denken is nu net waar het hele probleem om draait.
Een gezond denkend mens wil zich verplaatsen van punt A naar punt B op een efficiënte manier.

Uw soort wil zich verplaatsen van punt A naar punt B in de meest denkbare weelde en tegelijk als een zeer welgestelde persoon wil worden herkent.
Dat heeft niks te maken met een 'groen' denken maar heeft alles te maken met
het tegendeel.
Als de staat hen fiskale voordeel in de pollekes stopt anders is dat ook niet waar.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2017, 21:01   #15
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Waar is de strijd tegen de klimaatwarming het meest gebaat, alvast niet met het geblaat van de e-freaks want hoe je het ook draait of keert, vele kleine Japanse benzineautos van Mitsubishi zijn beter voor de strijd tegen de klimaatopwarming dan de electrische tesla´s.
Verkeerde tegenstelling. Nog veel beter dan de kleine benzineauto is het inzetten van elektrische fietsen. De gemiddelde dagafstand van de modale Belg/Vlaming is schrikwekkend laag. En toch neemt hij of zij de auto, terwijl het zoveel ecologischer en zuiniger zou kunnen gebeuren met een elektrische fiets.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2017, 22:04   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Waar is de strijd tegen de klimaatwarming het meest gebaat, alvast niet met het geblaat van de e-freaks want hoe je het ook draait of keert, vele kleine Japanse benzineautos van Mitsubishi zijn beter voor de strijd tegen de klimaatopwarming dan de electrische tesla´s.
Wat een onnozel-appelen-peren-vergelijk, mensen die voor kleine benzineautos kiezen kunnen dan voor kleine electrische wagens kiezen, en indien je toch verstokt bent op een Mitsubishi die hebben eentje in aanbieding, zelfs sinds 2010:
Citaat:
https://www.egear.be/mitsubishi-i-miev-info/



De Mitsubishi i-MiEV is een volledig elektrische stadsauto met een rijbereik van 150 km. De wagen is in België te koop sinds 2010.
Citaat:
Daarom zullen er na 2030 nog steeds benzine en dieselwagens verkocht worden.
Neen daarom dus al zeker niet.

Mensen die grote benzinewagens kochten gaan dan grote electrische wagens kopen. Voor iedereen zal er keus in overvloed zijn, van kleinwagen tot sportwagen. FOSSIEL = RIP

Laatst gewijzigd door Micele : 10 november 2017 om 22:05.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2017, 08:57   #17
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Verkeerde tegenstelling. Nog veel beter dan de kleine benzineauto is het inzetten van elektrische fietsen. De gemiddelde dagafstand van de modale Belg/Vlaming is schrikwekkend laag. En toch neemt hij of zij de auto, terwijl het zoveel ecologischer en zuiniger zou kunnen gebeuren met een elektrische fiets.
Daar droom je echt van hé, de mensen uw wil kunnen opleggen.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2017, 09:23   #18
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.228
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Verkeerde tegenstelling. Nog veel beter dan de kleine benzineauto is het inzetten van elektrische fietsen. De gemiddelde dagafstand van de modale Belg/Vlaming is schrikwekkend laag. En toch neemt hij of zij de auto, terwijl het zoveel ecologischer en zuiniger zou kunnen gebeuren met een elektrische fiets.
Met een electrische fiets is mijn huidige woon-werk verplaatsing 25 minuten.
Een speedelec doet diezelfde verplaatsing in 14 minuten.(moet je wel rijden als een wielerterrorist)
Met de motorscooter 8 (die het gewone wagenverkeer volgt).

Speedelec is duurder dan de motorscooter, en met een verbruik van 3 liter E10 per 100km moet ik me geen zorgen maken over een accu die sneller verslijt dan een paar banden.

Kwa tijd. Ik reken de tijd die ik besteed aan mijn werk aan €45/u.
Met een speedelec verlies ik dan €2115 aan tijd per jaar.
Met een electrische fiets is het net iets minder leuk. Op een haar na €6K.
Daar kan ik al VEEL benzine voor tanken.

Eco, alleen als het goed uitkomt voor mijn portefeuille. Aprés mois, le deluge.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2017, 09:30   #19
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.821
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Met een electrische fiets is mijn huidige woon-werk verplaatsing 25 minuten.
Een speedelec doet diezelfde verplaatsing in 14 minuten.(moet je wel rijden als een wielerterrorist)
Met de motorscooter 8 (die het gewone wagenverkeer volgt).

Speedelec is duurder dan de motorscooter, en met een verbruik van 3 liter E10 per 100km moet ik me geen zorgen maken over een accu die sneller verslijt dan een paar banden.

Kwa tijd. Ik reken de tijd die ik besteed aan mijn werk aan €45/u.
Met een speedelec verlies ik dan €2115 aan tijd per jaar.
Met een electrische fiets is het net iets minder leuk. Op een haar na €6K.
Daar kan ik al VEEL benzine voor tanken.

Eco, alleen als het goed uitkomt voor mijn portefeuille. Aprés mois, le deluge.
U kunt indertijd uw vrije tijd(alle tijd die U niet ingeklokt hebt in het bedrijf) ook aanrekenen als €45/u.....
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2017, 12:26   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Met een electrische fiets is mijn huidige woon-werk verplaatsing 25 minuten.
Een speedelec doet diezelfde verplaatsing in 14 minuten.(moet je wel rijden als een wielerterrorist)
Met de motorscooter 8 (die het gewone wagenverkeer volgt).

Speedelec is duurder dan de motorscooter, en met een verbruik van 3 liter E10 per 100km moet ik me geen zorgen maken over een accu die sneller verslijt dan een paar banden.

Kwa tijd. Ik reken de tijd die ik besteed aan mijn werk aan €45/u.
Met een speedelec verlies ik dan €2115 aan tijd per jaar.
Met een electrische fiets is het net iets minder leuk. Op een haar na €6K.
Daar kan ik al VEEL benzine voor tanken.

Eco, alleen als het goed uitkomt voor mijn portefeuille. Aprés mois, le deluge.
Reken je "de verliestijd" dat je uw benzine bijtankt en uw motorscooter laat onderhouden ook aan €45/uur?

Laatst gewijzigd door Micele : 11 november 2017 om 12:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be