Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 november 2017, 12:36   #21
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Kan u op dit forum onderscheiden of de mensen Vlaams of Nederlands spreken?

Op een paar typische woorden na, ziet men amper verschil (tenzij men natuurlijk in het dialect gaat schrijven).
Nou ja, dat is schrijftaal. Vlamingen haal je er zo uit (in 80% van de gevallen, zou ik zeggen) bij het Nederlands spreken. Zodra het redelijk dialectisch begint te klinken, noem ik dat 'Vlaams' spreken.

Laatst gewijzigd door eno2 : 13 november 2017 om 12:40.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2017, 12:38   #22
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Werd deze post geschreven in het Vlaams? Zo ja, mag ik u vragen deze te vertalen naar het Nederlands?

Werd deze post geschreven in het Nederlands? Zo ja, mag ik u vragen deze te vertalen naar het Vlaams?
Ach ja, ik vind zijn standpunt een waardeloze semantische nulliteit en verder ook volkomen ongewenst.

Zijn bedoeling is natuurlijk in Vlaanderen een etnisch etiketje te plakken op het Nederlands.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2017, 13:09   #23
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Vlaams bestaat gewoon niet. het is een verzameling van talen (dialecten) die in Vlaanderen gesproken worden. Onze cultuurtaal is natuurlijk het Nederlands.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2017, 13:59   #24
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Nou ja, dat is schrijftaal. Vlamingen haal je er zo uit (in 80% van de gevallen, zou ik zeggen) bij het Nederlands spreken. Zodra het redelijk dialectisch begint te klinken, noem ik dat 'Vlaams' spreken.
Limburgers haal je er uit, West-Vlamingen haal je er uit, Antwerpenaren haal je er uit...

Dat maakt het natuurlijk nog geen aparte taal.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2017, 14:02   #25
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht

De benaming Nederlands (en niet Vlaams) was ook de uitdrukkelijke keuze van de Vlaamse vertegenwoordigers op het eerste Algemeen Nederlands Congres. De Nederlanders waren toen bereid om "Vlaams" te aanvaarden, maar het waren de Vlamingen die daar niet van wilden weten.
Heb je daar iets meer over?

Er bestaat nog geen artikel met de naam "Cultureel Verdrag Nederland-Vlaanderen".https://nl.wikipedia.org/w/index.php...edit&redlink=1
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2017, 14:04   #26
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Vlaams bestaat gewoon niet. het is een verzameling van talen (dialecten) die in Vlaanderen gesproken worden. Onze cultuurtaal is natuurlijk het Nederlands.
Eens.

Men kan ook geen/amper gemeenschappelijke kenmerken opnoemen tussen de Vlaamse (in de betekenis van de dialecten in het Vlaams Gewest)die hen onderscheiden van de Nederlandse dialecten.

Nederlands-Limburgs lijkt veel harder op Belgisch-Limburgs dan dat Belgisch-Limburgs lijkt op West-Vlaams.

Het enige dat de Vlaamse dialecten (opnieuw in de betekenis van de dialecten in het Vlaams Gewest) gemeenschappelijk hebben is dat ze in Vlaanderen worden gesproken.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2017, 14:15   #27
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Yep.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Limburgers haal je er uit, West-Vlamingen haal je er uit, Antwerpenaren haal je er uit...

Dat maakt het natuurlijk nog geen aparte taal.
Tuurlijk is Vlaams geen aparte taal. We zijn het eens overigens. Het hele onderwerp is de patatten in de soep niet waard.

Laatst gewijzigd door eno2 : 13 november 2017 om 14:16.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2017, 14:55   #28
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.082
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De taal van de Vlamingen is het Nederlands, net zoals ook Alemannische Zwitsers Duits spreken en geen "Zwitsers".

Vlaams is een Nederlands dialect.

En wat het verschil met Nederland betreft, hebt u ooit al eens het verschil opgemerkt tussen de standaardtaal die in Oostenrijk en in (het noorden van) Duitsland gangbaar is? Ook daar zit er flink wat verschil in. Zelfs meer dan tussen ons Nederlands en dat van de Nederlanders.
Zwitsers spreken schwitzerdütsch.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2017, 15:40   #29
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Zwitsers spreken schwitzerdütsch.
de officiële taal is toch het Duits?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2017, 16:29   #30
henke54
Partijlid
 
henke54's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2007
Berichten: 205
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Heb je daar iets meer over?

Er bestaat nog geen artikel met de naam "Cultureel Verdrag Nederland-Vlaanderen".https://nl.wikipedia.org/w/index.php...edit&redlink=1
Het woord Nederlands (i.p.v. Vlaams) is ons voornamelijk 'opgedrongen' door een Nederlander d.m.v. het ANV , en (zoals ik hierboven ook al vermeld heb) door medewerking van die stomme politiekers ->
Citaat:
In februari 2007 raakte bekend dat in het afgesloten regeerakkoord de partijen CDA, PvdA en ChristenUnie hebben vastgelegd ernaar te streven een wetsvoorstel in te dienen om het Nederlands als officiële taal te omschrijven in de Nederlandse Grondwet om de verengelsing tegen te gaan, de overheidsdiensten te verplichten de taal correct te hanteren en de positie binnen de Europese Unie te verdedigen. Dit beleidsvoornemen komt voort uit een langdurige lobby van het ANV, dat er in 2004 een conferentie aan wijdde in het Dordrechtse Hof, de plek waar ooit de Eerste Vrije Statenvergadering plaatsvond.
henke54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2017, 16:51   #31
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De taal van de Vlamingen is het Nederlands, net zoals ook Alemannische Zwitsers Duits spreken en geen "Zwitsers".

Vlaams is een Nederlands dialect.

En wat het verschil met Nederland betreft, hebt u ooit al eens het verschil opgemerkt tussen de standaardtaal die in Oostenrijk en in (het noorden van) Duitsland gangbaar is? Ook daar zit er flink wat verschil in. Zelfs meer dan tussen ons Nederlands en dat van de Nederlanders.
Het is steeds maar opnieuw de ziekelijke neiging bij sommige particularisten om met hun "Vlaams" te staan zwaaien. Het is gewoon ergerlijk maar een bepaald soort "Vlamingen" schept er blijkbaar een soort masochistisch genoegen in om op taal-cultureel vlak hun eigen regio zoveel mogelijk te verkneuteren. U haalt, volkomen terecht, het voorbeeld aan van Duitsland en Oostenrijk. We zouden het ook kunnen uitbreiden door even te kijken naar de uitspraakverschillen binnen andere landen zelf. Dat geldt zowel voor Frankrijk, Engeland als Duitsland.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2017, 16:53   #32
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door henke54 Bekijk bericht
Het woord Nederlands (i.p.v. Vlaams) is ons voornamelijk 'opgedrongen' door een Nederlander d.m.v. het ANV , en (zoals ik hierboven ook al vermeld heb) door medewerking van die stomme politiekers ->
Ik begrijp geen Vlaams. Kan u uw boodschap even vertalen naar het Nederlands?

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 13 november 2017 om 16:53.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2017, 17:49   #33
henke54
Partijlid
 
henke54's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2007
Berichten: 205
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Limburgers haal je er uit, West-Vlamingen haal je er uit, Antwerpenaren haal je er uit...

Dat maakt het natuurlijk nog geen aparte taal.
Het Westvlaams heeft de code vls verkregen in ISO code 639-3 volgens SIL, die de internationale ISO codes wat betreft taal toeverdeeld, omdat er mensen in West-Vlaanderen de moeite hebben gedaan om een Westvlaamse wikipedia op te richten, doch daardoor denkt men op veel plaatsen dat Vlaams enkel maar Westvlaams is, daarom ben ik aan het proberen om SIL ervan te overtuigen, dat Vlaams niet enkel maar Westvlaams is.
Ook het Waals heeft een 639-1 code, doch , nog altijd word het Vlaams 'geklasseerd' bij het Dutch, omdat er nog altijd geen moeite is gedaan om die SIL dat te doen veranderen.
Mijn motivatie van dit alles is begonnen met dit topic op OpenStreetMap.
henke54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2017, 17:51   #34
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door henke54 Bekijk bericht
Het Westvlaams heeft de code vls verkregen in ISO code 639-3 volgens SIL, die de internationale ISO codes wat betreft taal toeverdeeld, omdat er mensen in West-Vlaanderen de moeite hebben gedaan om een Westvlaamse wikipedia op te richten, doch daardoor denkt men op veel plaatsen dat Vlaams enkel maar Westvlaams is, daarom ben ik aan het proberen om SIL ervan te overtuigen, dat Vlaams niet enkel maar Westvlaams is.
Ook het Waals heeft een 639-1 code, doch , nog altijd word het Vlaams 'geklasseerd' bij het Dutch, omdat er nog altijd geen moeite is gedaan om die SIL dat te doen veranderen.
Mijn motivatie van dit alles is begonnen met dit topic op OpenStreetMap.
Het gaat niet om West-Vlaams. Het gaat om een gefantaseerde taal die alle dialecten van het Vlaams Gewest (en enkel die!) zou omvatten.

(Quizvraag: Zijn bovenstaande twee zinnen in het Vlaams of het Nederlands opgesteld?)

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 13 november 2017 om 17:52.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2017, 18:50   #35
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door henke54 Bekijk bericht
Het Westvlaams heeft de code vls verkregen in ISO code 639-3 volgens SIL, die de internationale ISO codes wat betreft taal toeverdeeld, omdat er mensen in West-Vlaanderen de moeite hebben gedaan om een Westvlaamse wikipedia op te richten, doch daardoor denkt men op veel plaatsen dat Vlaams enkel maar Westvlaams is, daarom ben ik aan het proberen om SIL ervan te overtuigen, dat Vlaams niet enkel maar Westvlaams is.
Ook het Waals heeft een 639-1 code, doch , nog altijd word het Vlaams 'geklasseerd' bij het Dutch, omdat er nog altijd geen moeite is gedaan om die SIL dat te doen veranderen.
Mijn motivatie van dit alles is begonnen met dit topic op OpenStreetMap.
De West-Vlamingen mogen wat mij betreft zoveel leuteren in het West-Vlaams als ze willen, zolang dat maar gebeurt in West-Vlaanderen en t.a.v. West-Vlamingen. Ik ben zelf West-Vlaming van geboorte en wanneer het een (uiterst zeldzame) keer gebeurt dat ik een West-Vlaming buiten zijn provincie in het W-Vl. bezig hoor tegenover een niet-West-Vlaming rijzen mijn haren ten berge.
Ik heb hier nog altijd een artikel liggen uit het jaar dat koning Boudewijn overleed en opgevolgd werd door zijn broer Albert. Toen verscheen in De Standaard een gedenkwaardig artikel van de hand van Mia Doornaert (zelf een West-Vlaamse van origine). Het artikel had als titel: "Koningin Paola moet geen Vlaams leren". Daarin trok M. Doornaert van leer tegen Vlamingen die hardleers onze formele taal "Vlaams" blijven noemen. En ze had meer dan gelijk! Door in die nefaste gewoonte te blijven hangen stellen particularisten ons Nederlands gelijk met een soort lokaal taalverschijnsel zoals het Bretoens of het Letzeburgisch. Dat, terwijl het Nederlands weliswaar geen wereldtaal is, maar toch behoort tot de middelgrote Europese talen met zowat 22 miljoen sprekers. Nederlands is belangrijker dan alle Scandinavische talen bij elkaar geteld.

Stop dus met die onnozelheid van dat "Vlaams". Onze taal is Nederlands. Punt.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2017, 20:11   #36
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De West-Vlamingen mogen wat mij betreft zoveel leuteren in het West-Vlaams als ze willen, zolang dat maar gebeurt in West-Vlaanderen en t.a.v. West-Vlamingen. Ik ben zelf West-Vlaming van geboorte en wanneer het een (uiterst zeldzame) keer gebeurt dat ik een West-Vlaming buiten zijn provincie in het W-Vl. bezig hoor tegenover een niet-West-Vlaming rijzen mijn haren ten berge.
Ik heb hier nog altijd een artikel liggen uit het jaar dat koning Boudewijn overleed en opgevolgd werd door zijn broer Albert. Toen verscheen in De Standaard een gedenkwaardig artikel van de hand van Mia Doornaert (zelf een West-Vlaamse van origine). Het artikel had als titel: "Koningin Paola moet geen Vlaams leren". Daarin trok M. Doornaert van leer tegen Vlamingen die hardleers onze formele taal "Vlaams" blijven noemen. En ze had meer dan gelijk! Door in die nefaste gewoonte te blijven hangen stellen particularisten ons Nederlands gelijk met een soort lokaal taalverschijnsel zoals het Bretoens of het Letzeburgisch. Dat, terwijl het Nederlands weliswaar geen wereldtaal is, maar toch behoort tot de middelgrote Europese talen met zowat 22 miljoen sprekers. Nederlands is belangrijker dan alle Scandinavische talen bij elkaar geteld.

Stop dus met die onnozelheid van dat "Vlaams". Onze taal is Nederlands. Punt.
2
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2017, 20:41   #37
henke54
Partijlid
 
henke54's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2007
Berichten: 205
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De West-Vlamingen mogen wat mij betreft zoveel leuteren in het West-Vlaams als ze willen, zolang dat maar gebeurt in West-Vlaanderen en t.a.v. West-Vlamingen.
pff... voor mij gelijk hoor ...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik ben zelf West-Vlaming van geboorte en wanneer het een (uiterst zeldzame) keer gebeurt dat ik een West-Vlaming buiten zijn provincie in het W-Vl. bezig hoor tegenover een niet-West-Vlaming rijzen mijn haren ten berge.
Dan ben jij ook zo een Westvlaamse 'knudde' zoals Dirk Vandewalle , die belemmeren dat Vlaams in de wereld als taal word beschouwd. ->
Citaat:
Professor Vandewalle had met name enkele bedenkingen bij de passage "Louis Paul Boon’s My Little War was published in 1947. Here it has to be said that Boon and Claus were Belgian nationals writing in Flemish, a version of Dutch spoken by six million Belgians."
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik heb hier nog altijd een artikel liggen uit het jaar dat koning Boudewijn overleed en opgevolgd werd door zijn broer Albert. Toen verscheen in De Standaard een gedenkwaardig artikel van de hand van Mia Doornaert (zelf een West-Vlaamse van origine). Het artikel had als titel: "Koningin Paola moet geen Vlaams leren". Daarin trok M. Doornaert van leer tegen Vlamingen die hardleers onze formele taal "Vlaams" blijven noemen. En ze had meer dan gelijk!
Barones M. Doornaert kan beter eens van haar ivoren toren komen, want ->
Citaat:
Om te beginnen is het niet langer Rooie Mia maar Oranje Mia, en helaas niet alleen in ideologische zin. Net als eerder dit jaar bij een debat in de Gentse Vooruit was ze ook nu letterlijk van kop tot teen in het oranje beschilderd, bepoederd, bezalfd en bebotoxt, en behangen met zowat alle producten die het bedrijvenimperium van de heer Arnault op de markt brengt. Zoals een spuiter op de Knack-redactie opmerkte: 'Weinig vrouwen geven zo veel geld uit om er zo slecht uit te zien als Mia.'

De oranje barones zat niet alleen te pochen dat ze een graaggeziene klant is in de dure boetieks rond de Avenue Louise ...
https://www.youtube.com/watch?v=2JzPI7-LfVc


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Door in die nefaste gewoonte te blijven hangen stellen particularisten ons Nederlands gelijk met een soort lokaal taalverschijnsel zoals het Bretoens of het Letzeburgisch.
Paradoxale onzin ... 't is juist zulke 'types' als jij(en die van hierboven genoemd), die belemmeren dat het Vlaams als taal internationaal erkend zou worden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat, terwijl het Nederlands weliswaar geen wereldtaal is, maar toch behoort tot de middelgrote Europese talen met zowat 22 miljoen sprekers. Nederlands is belangrijker dan alle Scandinavische talen bij elkaar geteld.
heb ik nix tegen ...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Stop dus met die onnozelheid van dat "Vlaams". Onze taal is Nederlands. Punt.
Zodra de taal Vlaams een (AFZONDERLIJKE) ISO 639-1 code/label verkrijgt zoals het Waals, zal ik wel stoppen ...

Laatst gewijzigd door henke54 : 13 november 2017 om 20:54.
henke54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2017, 21:23   #38
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Eens.

Men kan ook geen/amper gemeenschappelijke kenmerken opnoemen tussen de Vlaamse (in de betekenis van de dialecten in het Vlaams Gewest)die hen onderscheiden van de Nederlandse dialecten.

Nederlands-Limburgs lijkt veel harder op Belgisch-Limburgs dan dat Belgisch-Limburgs lijkt op West-Vlaams.

Het enige dat de Vlaamse dialecten (opnieuw in de betekenis van de dialecten in het Vlaams Gewest) gemeenschappelijk hebben is dat ze in Vlaanderen worden gesproken.
Het Limburgs is een Germaanse taal zoals het Nederlands, Duits en Engels. Het Limburgs is in Nederland erkent als minderhedentaal sinds '97. België wenst het Limburgs niet als dusdanig te erkennen en het Limburgs te laten uitsterven.
__________________

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 13 november 2017 om 21:24.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2017, 23:31   #39
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Begin daaraan. De Taalunie wees het af.

Status[bewerken]
De taalpolitiek ten opzichte van het Limburgs kan worden beschouwd vanuit het standpunt van de taalgebruikers en vanuit het standpunt van de overheid. In Nederlands Limburg is het Limburgs gangbaar in alle lagen van de bevolking en wordt in de regel gesproken op de regionale radio en televisie. In België en Duitsland heeft het het Limburgs een bedreigde status en vergrijst de Limburgssprekende bevolking snel.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2017, 23:40   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Dus je veegt je gewoon je gat af met de tweede betekenis van Vlaams in De Dikke Van Dale en de schoolmeester weet het weer beter.

Zonder zelf een autoritatieve bron te geven trouwens.

Maar ik laat je graag in je illusie.

Ik gebruik 'Vlaams' notabene ZELF in de betekenis van dialect, of beter nog van een cluster dialecten, maar ik aanvaard tenminste dat het een tweede betekenis bezit, hoewel ik met die betekenis niet erg opgezet ben.

Iemand die Vlaams spreekt is voor mij iemand wiens taal of taaltje onmiddellijk verraadt dat hij een Vlaming is en soms ook van welke streek zelfs.

Hoe dan ook wat we zeker niet nodig hebben is van Vlaams de officiële benaming maken van de Nederlandse taal waarin we studeren en allemaal met zekere mate van proflicentie spreken en hanteren. Misschien kunnen we het daarover eens zijn.
Brabants klinkt nochtans niet als Vlaams, hoor. U moet maar eens goed luisteren naar een dialectspreker uit Ieper en dat vergelijken met iemand uit het Pajottenland.

Niet echt verwonderlijk, in Ieper spreken ze een Vlaams dialect, in het Pajottenland nu eenmaal een Brabants. Geen Vlaams dialect.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be