Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Wetenschap & Technologie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Wetenschap & Technologie Van grondstoffen tot afgewerkt product, oude en nieuwe ontdekkingen, ... + de relatie tot de mens, macht, ...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 december 2017, 07:51   #1
ron kreike
Provinciaal Statenlid
 
ron kreike's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 679
Standaard Verlichting met opwindmechanisme of met gewicht?

Ik zag video’s over uurwerken. Die kunnen werken als je ze eerst opwindt, en er zijn er ook met een gewicht.
En ik vroeg me af of dat ook kan met verlichting.
Of heeft zoiets teveel energie nodig, waardoor dat niet handig zou zijn?
ron kreike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2017, 07:57   #2
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ron kreike Bekijk bericht
Ik zag video’s over uurwerken. Die kunnen werken als je ze eerst opwindt, en er zijn er ook met een gewicht.
En ik vroeg me af of dat ook kan met verlichting.
Of heeft zoiets teveel energie nodig, waardoor dat niet handig zou zijn?
Ooit, in de jaren '80 van de vorige eeuw werden er testen gedaan en maquettes gebouwd van windmolens.

De windmolens draaiden en wekten energie op, indien ze teveel energie opwekten, dan ging er intern een gewicht omhoog, dat gewicht zakte terug bij meer energiebehoefte of bij windstilheid.

Volgens mij werkt het, maar dan moet er op bepaalde momenten energie teveel zijn.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2017, 08:05   #3
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.801
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ron, ik weet niet onder welke steen u leeft.

Maar even bekijken wat u vraag. Een uurwerk dat een gewicht gebruikt als energiebron.
1 van de meer bekende vormen. De Koekoeksklok is al even in gebruikt nietwaar.
De extreem grote variante van gewicht als energiebron is dit dingetje


Kwa opwinden en dergelijke, da's energie opslaan in een veer. Dit kan je prima zien in bogen en dergelijke. Deze techniek wordt niet gebruikt voor grootschalige of langdurige energieposlag.

Maar als je een beetje mechanische anergie wil omzetten in licht, da's iets dat al een paar decennia bestaat. Een knijpkat.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2017, 10:52   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Ongeveer een jaar geleden is daar het een en het ander over verschenen in de pers.

Het is mogelijk om licht te produceren dank zij de energie van een omhoog getrokken gewicht, dank zij het feit dat led-lampen veel minder energie nodig hebben.

Het omghoog getrokken gewicht vermijdt dat er een tussentijdse opslag, een batterij dus, nodig is. Wat het spel inderdaad wel heel goedkoop maakt. (batterij die wij wel zien in onze pillichten die marcheren door eerst een minuut of zo aan het hendeltje te draaien)

Of er commercieel iets van gekomen is, weet ik niet.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2017, 11:17   #5
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

De knijpkat, zo oud als de straat...

Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2017, 12:02   #6
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
De knijpkat, zo oud als de straat...

En de dinamo van de fiets is juist hetzelfde systeem.
Dezelfde techniek word gebruik bij windmolens en windturbines.

Stroomopwekking is niet meer dan 2 magneten een draaiende beweging tegenover elkaar laten maken, welke krachtbron er word gebruik om die draaibeweging te veroorzaken speelt geen rol.
Zelfs met een looprad voor hamsters kan stroom opwekken.
De hoeveelheid en het vermogen van de opgewekte stroom is natuurlijk wel afhankelijk van je krachtbron.
Met trekpaarden of ossen kan je een kleine gemeenschap van stroom voorzien, met hamsters kan je slechts een 2w lamp laten branden.

Met gewichten is alles afhankelijk van je overbrengen, afstand en de massa van je gewichten.
Bij gebruik van een opwindveer is de spanning en weerstand van je veer de massa van je gewicht.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2017, 13:07   #7
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ron kreike Bekijk bericht
Ik zag video’s over uurwerken. Die kunnen werken als je ze eerst opwindt, en er zijn er ook met een gewicht.
En ik vroeg me af of dat ook kan met verlichting.
Of heeft zoiets teveel energie nodig, waardoor dat niet handig zou zijn?
Interessant vraag:
Stel je staat 's morgens op en draagt bij wijze van fitness 2 gewichten van 50 kg het gelijkvloers naar 2 m boven de vloer van de 1e verdieping, waar je ze aan een ketting hangt die via een tandwieloverbrengingetje een dynamo aandrijft.
De potentiele energie van je 2 gewichten: m.g.h= 100 kg . 10 m/s2. 5 m=5000 J.

Je kiest de overbrenging zo dat je gewichten er ongeveer 50000 seconden of een kleine 14 uur over doen om terug tot beneden gezakt te zijn.
Verder wordt het moeilijk dit te doen met een degelijk rendement gezien de grote wrijving , de trage loop en de grote overbrengingsverhouding. Veronderstel dat je slechts 40% van de energie die je er in hebt gestoken er terug zal uit halen.
Je wekt dan netto volgend vermogen op: (5000 J/50 000 sec ).40%=0.04 W,
wat inderdaad heel heel weinig is, zodanig weinig dat het de moeite niet loont.
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2017, 21:25   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Ik draai twee minuten aan een hendeltje van een pillampje van de Aldi. Dat lampje kost 4 euro of zoiets. Daarmee krijg ik een half uur licht.
Met die twee minuten, verzet ik lang geen 50 kilo. Nog geen 5 kilo, en wellicht nog geen halve kilo.

Dat is realiteit. Geen theoretische berekening.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2017, 23:41   #9
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

https://www.youtube.com/watch?v=F8c_4tLZ6f4
Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2017, 14:49   #10
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN
 
The Paulus Experience's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2003
Locatie: Jem Enfous
Berichten: 23.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik draai twee minuten aan een hendeltje van een pillampje van de Aldi. Dat lampje kost 4 euro of zoiets. Daarmee krijg ik een half uur licht.
Met die twee minuten, verzet ik lang geen 50 kilo. Nog geen 5 kilo, en wellicht nog geen halve kilo.

Dat is realiteit. Geen theoretische berekening.
Reken het toch maar eens echt uit, uw natte vinger berekening
__________________
De oorzaken van liberalisme staan uitgebreid beschreven in de DSM-5

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2017, 15:07   #11
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Draaien aan 'n wieleke en hoplaa:

Opwindbare noodradio, zaklamp en oplader

https://www.prepper-webshop.nl/opwindbare-nood-radio
__________________
Vrije meningsuiting bestaat niet, aangezien de Waarheid niet getoond mag worden, omdat de Grote Leugen regeert.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2017, 15:23   #12
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience Bekijk bericht
Reken het toch maar eens echt uit, uw natte vinger berekening
Hangt van de overbrengen af.
Want met 2 minuten aan een wielleke te draaien kan je zelfs meer dan 1000kg verplaatst hebben.
2 minuten aan een wielleke draaien kan je met de juiste overbrenging enkele kilometers ver brengen.
Mensen staan er vaak niet bij stil, dat ze met de juiste overbrengingen enorme kracht kunnen ontwikkelen of enorme afstanden kunnen overbruggen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Ik draai twee minuten aan een hendeltje van een pillampje van de Aldi. Dat lampje kost 4 euro of zoiets. Daarmee krijg ik een half uur licht.
Met die twee minuten, verzet ik lang geen 50 kilo. Nog geen 5 kilo, en wellicht nog geen halve kilo.

Dat is realiteit. Geen theoretische berekening.
Die is zo'n voorbeeld van niet begrijpen dat niet enkel de tijd, maar ook de verhoudingen in een overbrenging bepalend zijn voor het opgewekte vermogen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2017, 21:12   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Als ik met mijn auto 60 km per uur rijd, dan vliegt er elke minuut exact 1 km voorbij.

Die energie die daarvoor nodig is, kan ik niet met een wieleke opwekken op 2 minuten.
Maar ik heb dan ook nog nooit een ronde van Frankrijk gereden ...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2017, 07:08   #14
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als ik met mijn auto 60 km per uur rijd, dan vliegt er elke minuut exact 1 km voorbij.

Die energie die daarvoor nodig is, kan ik niet met een wieleke opwekken op 2 minuten.
Maar ik heb dan ook nog nooit een ronde van Frankrijk gereden ...
Kan je wel.
Alles is afhankelijk van de overbrengingen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2017, 08:57   #15
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.801
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Kan je wel.
Alles is afhankelijk van de overbrengingen.
Je kan nog de meest perfecte overbrenging hebben, als je er geen vermogen insteekt, komt er niks uit.

En ik heb dit geleerd toen ik een jaar of 7 was, met lego technic. Je kon met het oude motortje een ventilator maken die een "versnelling" van 5 op 1 had. En dat ging rond aan een rotvaart. Deed je er nog een trap bij om 15 op 1 te krijgen, stond het motortje gewoon stil als slechte verwarming.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2017, 09:04   #16
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Je kan nog de meest perfecte overbrenging hebben, als je er geen vermogen insteekt, komt er niks uit.

En ik heb dit geleerd toen ik een jaar of 7 was, met lego technic. Je kon met het oude motortje een ventilator maken die een "versnelling" van 5 op 1 had. En dat ging rond aan een rotvaart. Deed je er nog een trap bij om 15 op 1 te krijgen, stond het motortje gewoon stil als slechte verwarming.
Waarom denk je dat je auto een versnellingsbak heeft?
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2017, 09:29   #17
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.801
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Waarom denk je dat je auto een versnellingsbak heeft?
Omdat een brandstofmotor in verhouding geen koppel heeft ten opzichte van een elektromotor. Met een versnellingsbak kan je het weinige koppel wel goed gebruiken om het ideale toerental te houden tijdens acceleratie. Eenmaal op snelheid is het koppel van minder belang en kan je in "overdrive" gaan.

Ook dat heb ik geprobeerd als kleine snotaap met Lego technic. Dan kon ik de wieken soms in gang houden (hoe vol de batterijtjes waren), maar met minder "ventilatie" effect dan met de 5 op 1 overbrenging, ergo, het toerental van het motortje zakte teveel in, en liep dat veel minder efficient.

En ja, dat 380 formaat motortje toen kon smelten als je er meer dan 4.5V op zette. Met de treintransfo van het Lima setje kreeg ik de 15-1 wel rond, maar dan mocht ik de stank van een opgerookte motor wel uitleggen aan pa...
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2017, 14:00   #18
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Hoeveel energie heb je nodig om een ledlamp met een lichtopbrengst die evenwaardig is aan een gloeilamp van 40 watt, een uur te laten branden ?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2017, 14:02   #19
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Kan je wel.
Alles is afhankelijk van de overbrengingen.
Dan heb ik een advies voor jou: steek een knoopcelbatterij in je auto, breng er de allerbeste overbrengingen in, en rij naar overkant van de Sahara.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2017, 14:52   #20
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dan heb ik een advies voor jou: steek een knoopcelbatterij in je auto, breng er de allerbeste overbrengingen in, en rij naar overkant van de Sahara.
Solarwedstrijd in Australië.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be