Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 januari 2018, 08:30   #21
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Te beginnen met de regulering van plastiek zakjes , in ieder land verschillend.



In Spanje wordt het gratis distributie van plastiek zakjes vanaf 1 jan 2018 verboden. In vele landen gelden strengere regels.
Een plastiek zakje gaat het verschil maken, terwijl we overspoeld worden met voorverpakte nest.

Vlees, vis, spijkers, schroeven, ...

Doe eerst daar iets aan.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2018, 08:32   #22
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sepper Bekijk bericht
De milieuproblemen van plastic zijn niet het gevolg van plastic zakjes. Waar je je op moet focussen zijn de microscopischeplastickorrels in tandpasta, scrubs en andere cosmetische producten. Veel gemakkelijker te verbieden, want echt een groot nut hebben ze niet.

Plastic wegwerpzakjes blijken trouwens 200-300 keer minder milieubelastend te zijn dan een herbruikbare zak. 1 keer per week naar de winkel? Dan moet je zak 4 jaar meegaan.
Inderdaad, de plastiek deeltjes in tandpasta zijn gemakkelijk te vervangen door een milieuvriendelijk schuurmiddel.
Gemalen kersenpitten zouden heel doeltreffend zijn.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2018, 13:04   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sepper Bekijk bericht
De milieuproblemen van plastic zijn niet het gevolg van plastic zakjes. Waar je je op moet focussen zijn de microscopischeplastickorrels in tandpasta, scrubs en andere cosmetische producten. Veel gemakkelijker te verbieden, want echt een groot nut hebben ze niet.

Plastic wegwerpzakjes blijken trouwens 200-300 keer minder milieubelastend te zijn dan een herbruikbare zak. 1 keer per week naar de winkel? Dan moet je zak 4 jaar meegaan.
Ik zou wel eens die berekening willen zien van wat u hier naar het einde stelt.

In ieder geval, plastic zakjes zijn wel een probleem. Je moet maar eens rondkijken: ze slingeren overal rond, ook in het "zo propre" Vlaanderen. Dan moet je eens in Polen, Slovakije of een ander Oost-Europees land kijken. Het ligt er vol van. Na verloop van tijd gaan die zakjes uiteenvallen in kleine stukjes. Met alle gevolgen van dien.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2018, 13:07   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Een plastiek zakje gaat het verschil maken, terwijl we overspoeld worden met voorverpakte nest.

Vlees, vis, spijkers, schroeven, ...

Doe eerst daar iets aan.
Er zijn winkels die alternatieven bieden. De vraag is evenwel of de consument dat wil. Wil hij de moeite doen?

Het initiatief ligt voor een deel ook bij ons. Wilt u de stap zetten naar minder afval? Wilt u doelbewust winkelen vanuit die optiek? Gaat u naar de slager met uw bakjes om de salami, hesp of paté in te doen? Of laat u het toe dat hij er een pak verpakking ronddraait? Of gaat u gewoon naar de supermarkten waar alles x-aantal keren in plastic ligt gedraaid?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2018, 15:45   #25
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Plasticzakjes dienen biodegradable te zijn. Punt. Sommige supermarkten gebruiken die, andere niet. Het moest algemeen zijn. What's the big problem?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2018, 22:56   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Plasticzakjes dienen biodegradable te zijn. Punt. Sommige supermarkten gebruiken die, andere niet. Het moest algemeen zijn. What's the big problem?
U blijft hangen in het consumptiepatroon van de dag vandaag: je gebruikt iets eenmaal en daarna gooi je het weg.

Veel beter is de herbruikbare zak. Het vergt natuurlijk een mentaliteitswijziging.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2018, 23:05   #27
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U blijft hangen in het consumptiepatroon van de dag vandaag: je gebruikt iets eenmaal en daarna gooi je het weg.

Veel beter is de herbruikbare zak. Het vergt natuurlijk een mentaliteitswijziging.
Veel beter is de herbruikbare zak als iedereen een herbruikbare zak gebruikt aan de kassa.

Ondertussen: Ik erger mij dood aan het gebrek aan biologisch afbreekbare degradables en aan hun ongeremde massale distribute van die niet degradable niet biologisch afbreekbare kloteplasticzakjes.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2018, 23:16   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Veel beter is de herbruikbare zak als iedereen een herbruikbare zak gebruikt aan de kassa.

Ondertussen: Ik erger mij dood aan het gebrek aan biologisch afbreekbare degradables en aan hun ongeremde massale distribute van die niet degradable niet biologisch afbreekbare kloteplasticzakjes.
Bij mijn weten vind je in België zo goed als geen supermarkten meer waar nog niet-afbreekbare plasticzakjes te krijgen zijn. Ik weet nog een plaatselijke Alvo waar men zulke zakjes krijgt. In onze plaatselijke DH kan je een plasticzakje kopen en dat is volledig afbreekbaar.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2018, 00:02   #29
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

De reden waarom het bioafbreekbaar het niet afbrekere plastic niet kan vervangen is nu juist het voortijdige afbreken van bioafbreekbaar plastic. Kort shelf life...
Citaat:
Environmentalists might wonder why plastic manufacturers don't use peptide bonds to build polymers rather than carbon-carbon bonds, so that they'll biodegrade rather than lasting forever in a landfill . Unfortunately, while peptide bonds would produce plastics that biodegrade, they would also have a very short shelf life. "It's an issue of 'you can't have your cake and eat it too,'" said Jim Coleman, chief scientist at the US Geological Survey Energy Resources Program. "When you buy a plastic jar of mayonnaise, you want [the jar] to last a few months." You don't want it to start decomposing before you've finished the mayo inside.

Peters explained that some disposable plastic products which don't need a very long shelf life are synthesized with peptide bonds in their chemical composition. "But a carbon-carbon linkage will be more stable, so it depends on what people are trying to make."
https://www.livescience.com/33085-pe...egradable.html

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U blijft hangen in het consumptiepatroon van de dag vandaag: je gebruikt iets eenmaal en daarna gooi je het weg.
Mijn consumptie en ook mijn voetafdruk en bijgevolg niet -duurzame vervuilingproductie is absoluut minimaal. Zeer weinigen zullen in de buurt van dat lage niveau komen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bij mijn weten vind je in België zo goed als geen supermarkten meer waar nog niet-afbreekbare plasticzakjes te krijgen zijn. Ik weet nog een plaatselijke Alvo waar men zulke zakjes krijgt. In onze plaatselijke DH kan je een plasticzakje kopen en dat is volledig afbreekbaar.
Inderdaad. De wegwerpzakjes van de supermarkten hier zijn ook 100% bioafbreekbaar.

Laatst gewijzigd door eno2 : 14 januari 2018 om 00:12.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2018, 00:56   #30
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard There's hope on the horizon:

Citaat:
Introducing a simple step to the production of plant-derived, biodegradable plastic could improve its properties while overcoming obstacles to manufacturing it commercially, says new research from the University of Nebraska-Lincoln and Jiangnan University.

That step? Bringing the heat

Nebraska's Yiqi Yang and colleagues found that raising the temperature of bio-plastic fibers to several hundred degrees Fahrenheit, then slowly allowing them to cool, greatly improved the bio-plastic's normally lackluster resistance to heat and moisture.

Its thermal approach also allowed the team to bypass solvents and other expensive, time-consuming techniques typically needed to manufacture a commercially viable bio-plastic, the study reported.

Yang said the approach could allow manufacturers of corn-derived plastic -- such as a Cargill plant in Blair, Nebraska -- to continuously produce the biodegradable material on a scale that at least approaches petroleum-based plastic, the industry standard. Recent research estimates that about 90 percent of U.S. plastic goes unrecycled.

"This clean technology makes possible (the) industrial-scale production of commercializable bio-based plastics," the authors reported.

Not easy being green

The approach uses polylactic acid, or polylactide, a component of biodegradable plastic that can be fermented from corn starch, sugarcane and other plants. Though most plastics are made from petroleum, polylactide has emerged as an environmentally friendlier alternative.

Yet polylactide's susceptibility to heat and moisture, particularly during the manufacturing process, has limited its use in textiles and other industries. In searching for ways to address the issue, researchers long ago discovered that mixing mirror-image polylactide molecules -- generally referred to as "L" and "D" -- could yield stronger molecular interactions and better performance than using just the L or D alone.

But there was another catch. Convincing a reasonable proportion of the L and D molecules to permanently pair up is difficult, often forcing researchers to concoct costly and complicated matchmaking schemes. Some of the most common involve the use of solvents or other chemical agents whose disposal can cause environmental issues of their own.

"The problem is that people couldn't find a way to make it work so that you could use it on large scales," said Yang, Charles Bessey Professor of biological systems engineering and of textiles, merchandising and fashion design. "People use nasty solvent or other additives. But those are not good for continuous production.

"We don't want to dissolve the polymers and then try to evaporate the solvents, and then have to consider reusing them. That's just too expensive (and) not realistic."

Heating up

Yang and his colleagues decided to pursue another approach. After mixing pellets of the L and D polylactide and spinning them into fibers, the team rapidly heated them to as hot as 400 degrees Fahrenheit.

The resulting bio-plastic resisted melting at temperatures more than 100 degrees higher than did plastics containing only the L or D molecules. It also maintained its structural integrity and tensile strength after being submersed in water at more than 250 degrees, approximating the conditions that bio-plastics must endure when being incorporated into dyed textiles.

The textile industry produces about 100 million tons of fibers annually, Yang said, meaning that a feasible green alternative to petroleum-based manufacturing could pay off both environmentally and financially.

"So we just used a cheap way that can be applied continuously, which is a big part of the equation," Yang said. "You have to be able to do it continuously in order to have large-scale production. Those are important factors."

Though the team has demonstrated continuous production on a smaller scale in Yang's lab, he said it will soon ramp up to further illustrate how the approach might be integrated into existing industrial processes.

Story Source:

Materials

provided by University of Nebraska-Lincoln. Note: Content may be edited for style and length.
Journal Reference:

Gangwei Pan, Helan Xu, Bingnan Mu, Bomou Ma, Jing Yang, Yiqi Yang. Complete stereo-complexation of enantiomeric polylactides for scalable continuous production. Chemical Engineering Journal, 2017; 328: 759 DOI: 10.1016/j.cej.2017.07.068
Cite This Page:
MLA
APA
Chicago
University of Nebraska-Lincoln. "Mass production of biodegradable plastic." ScienceDaily. ScienceDaily, 31 August 2017. <www.sciencedaily.com/releases/2017/08/170831091454.htm>.
https://www.sciencedaily.com/release...0831091454.htm
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2018, 13:09   #31
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.576
Standaard

Zeven gemeenten sluiten zich aan bij Statiegeld Alliantie

Citaat:
Er hebben zich nu ook enkele Vlaamse gemeenten aangesloten bij de Statiegeld Alliantie, die de regering ertoe wil aanzetten statiegeld in te voeren op alle petflessen en blikjes.
Citaat:
Tien eurocent per verpakking
Citaat:
De Statiegeld Alliantie telt in totaal al 101 leden. Opmerkelijk is dat de gemeenten die zich nu aansluiten, ingaan tegen Fost Plus, de vzw die voor hen de inzameling en recyclage van huishoudelijk verpakkingsafval regelt en helemaal geen voorstander is van statiegeld.
Goede zaak of niet?
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2018, 13:31   #32
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Ik ken de argumentatie voor en tegen statiegeld niet (of toch niet goed).
Ik zie dat er in Nederland een groot draagvlak is voor het behouden en uitbreiden van statiegeld onder burgers. Toch is het tot nu toe niet gelukt om in Nederland het statiegeldsysteem uit te breiden. Ik bekijk de problematiek verder.

Citaat:
Voor- en tegenstanders

In Nederland, maar ook in andere westerse landen zoals Duitsland, Spanje en de Verenigde Staten zijn voor- en tegenstanders van statiegeld het flink met elkaar oneens. De bovengenoemde tegenstanders van statiegeld ‘gaan de strijd aan’ met voorstanders uit maatschappelijke organisaties, wetenschappelijke deskundigen en deskundigen uit de afvalsector. Milieuorganisaties zien statiegeld als het meest effectieve instrument voor milieubewust grondstoffenbeheer. Wetenschappers wijzen op milieu- en kostenvoordelen van statiegeldinzameling in vergelijking met andere inzamelmethodes. En recyclingdeskundigen benadrukken hun voorkeur voor schoon en onvermengd ingezameld kunststofafval, zoals dat wordt ingezameld met statiegeldsystemen.


Prof.dr. E. Worrell
"De resultaten van een inzamelsysteem zonder statiegeld (20-30% inzameling) komen niet in de buurt van resultaten van statiegeldsystemen (90-97%). Zij kennen aanzienlijk lagere respons en opbrengst (laagwaardigere vervangingen) en tegelijk kennen zij hogere transport- en schoonmaakkosten." [Universiteit Utrecht, 2010]
http://www.echteheld.nl/standpunten


Ik mis een goede gedetailleerde uitleg over hoe het statiegeldsysteem en zijn hogere recyclage werkt.

Laatst gewijzigd door eno2 : 14 januari 2018 om 13:36.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2018, 14:08   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Goede zaak of niet?
Natuurlijk is Fostplus geen voorstander van statiegeld: het zou hun immers een flink deel van hun inkomsten uit de blauwe zak kosten. Metaal is nu eenmaal het waardevolste element wat ze uit de blauwe zak kunnen halen.

Nochtans zou statiegeld op blikjes een heel goede oplossing zijn voor het vele zwerfvuil dat onze wegbermen teistert.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2018, 14:25   #34
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Natuurlijk is Fostplus geen voorstander van statiegeld: het zou hun immers een flink deel van hun inkomsten uit de blauwe zak kosten. Metaal is nu eenmaal het waardevolste element wat ze uit de blauwe zak kunnen halen.
Dat dacht ik ook al

Citaat:
Nochtans zou statiegeld op blikjes een heel goede oplossing zijn voor het vele zwerfvuil dat onze wegbermen teistert.
Citaat:
Statiegeld beweegt mensen ertoe om hun lege flesjes en blikjes opnieuw in te leveren. Daardoor is er minder zwerfafval, minder dierenleed, minder opruimkosten voor lokale overheden en betere recycling van waardevolle materialen”, zegt de alliantie, die wil aantonen dat er een breed draagvlak voor de maatregel bestaat
Dit snap ik ook. (Veronderstellend dat het gaat om beter gegarandeerde recyclage dan het zelf 'recyclerend' wegwerpen?)

Dat van 'minder dierenleed' begrijp ik niet.

Laatst gewijzigd door eno2 : 14 januari 2018 om 14:25.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2018, 14:48   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Dit snap ik ook. (Veronderstellend dat het gaat om beter gegarandeerde recyclage dan het zelf 'recyclerend' wegwerpen?)

Dat van 'minder dierenleed' begrijp ik niet.
Heel eenvoudig: weggegooide blikjes komen niet alleen in bermen en sloten terecht, maar ook op velden en weiden. Als de boer zijn gewassen dan afrijdt, worden blikjes vermalen die dan op hun beurt in veevoeder terechtkomen. Het is een regelrechte plaag en een verschrikkelijke ramp voor de landbouwer. Vermalen blikjes beschadigen keel, slokdarm en magen van runderen. Soms moet het dier daardoor zelfs afgemaakt worden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2018, 14:51   #36
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Shit, nooit aan gedacht, nooit van gehoord. Thx.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2018, 14:54   #37
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Prof.dr. E. Worrell
"De resultaten van een inzamelsysteem zonder statiegeld (20-30% inzameling) komen niet in de buurt van resultaten van statiegeldsystemen (90-97%). Zij kennen aanzienlijk lagere respons en opbrengst (laagwaardigere vervangingen) en tegelijk kennen zij hogere transport- en schoonmaakkosten." [Universiteit Utrecht, 2010]
http://www.echteheld.nl/standpunten
Wat zou bedoeld zijn met 'laagwaardigere vervangingen'?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2018, 14:57   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Wat zou bedoeld zijn met 'laagwaardigere vervangingen'?
Het metaal bij statiegeldophaling is zuiverder dan bij ophaling in een zak. Mensen hebben immers de neiging om zich niet te bekommeren over de properheid van zaken die voor de blauwe zak bestemd zijn. Moet je naar een verzamelpunt, dan zorgen mensen dat ze de zaken wat properder houden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2018, 15:23   #39
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Ah OK. Dat zal ook voor niet-metaal gelden.
En die soort statiegeldloze recyclage is dan 'laagwaardige vervanging' voor 'nieuw' en voor statiegeld recyclage?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2018, 16:26   #40
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Moet je naar een verzamelpunt,
Ik herinner me dat zelfs niet meer, mijn laatste gang naar een 'verzamelpunt'.
Tenzij al mijn meubilair en huisraad dat ik ernaar toe bracht bij het expatriëren.
Niets te zien met statiegeld...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be