Politics.be Problemen met registreren? Of een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te verzenden naar maarten@politics.be met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 februari 2018, 22:57   #1461
Tavek
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 38.369
Standaard

39k voor de basisversie.
54k voor de long range premium versie met autopilot

Dat zou bijzonder goed meevallen.

(Kan echter ook wel:

35000*0.81 (dollar to euro) = 28350
28350*1.10 (invoertaxen)= 31 185
31185 * 1.19 (btw) = 37 110 euro

De lease markt gaat deze auto, zeker in zijn long range premiumversie, opvreten. De leaseprijs/maand zal daarin een rol spelen, en dankzij de lagere brandstofkost, de lagere taxen, de lagere onderhoudskost en de (veel) lagere VAA zal deze wagen snel autos die 15-20k goedkoper zijn gaan vervangen. Lees: het gros van de leasemarkt (audis, bmw's, enz...)
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2018, 23:24   #1462
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 24.706
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
39k voor de basisversie.
54k voor de long range premium versie met autopilot

Dat zou bijzonder goed meevallen.

(Kan echter ook wel:

35000*0.81 (dollar to euro) = 28350
28350*1.10 (invoertaxen)= 31 185
31185 * 1.19 (btw) = 37 110 euro

De lease markt gaat deze auto, zeker in zijn long range premiumversie, opvreten. De leaseprijs/maand zal daarin een rol spelen, en dankzij de lagere brandstofkost, de lagere taxen, de lagere onderhoudskost en de (veel) lagere VAA zal deze wagen snel autos die 15-20k goedkoper zijn gaan vervangen. Lees: het gros van de leasemarkt (audis, bmw's, enz...)
Laat het ons hopen...

Laatst gewijzigd door Micele : 18 februari 2018 om 23:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2018, 16:57   #1463
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 24.706
Standaard

Volgens de Duitse pers spreken Duitse ingenieurs met lof over het model 3, die ze volledig uiteengenomen hebben.

Ze hebben een model 3 gekocht en laten overvliegen en door 10 auto-managers uitvoerig getest en daarna volledig uiteengenomen door ingenieurs.

Citaat:
http://www.autobild.de/artikel/tesla...-13300379.html

Deutsche Ingenieure loben Tesla

Ein deutscher Premium-Autobauer hat für fast 200.000 Euro einen Tesla Model 3 einfliegen und zerlegen lassen. Die Ingenieure zeigen sich beeindruckt.

Weltweit warten Autoenthusiasten auf den Tesla Model 3, den kleinen, günstigen Bruder des Model S. Auch wenn die Produktion schleppend anläuft, zeigt sich das Model 3 auf einem heimlichen AUTO BILD-Test souverän und ausgereift.

Doch bis die ersten Exemplare nach Deutschland ausgeliefert werden, gehen sicher noch einige Monate ins Land. So lange wollte ein nicht näher benannter deutscher Premium-Autobauer offenbar nicht warten.

Wie die Süddeutsche Zeitung (SZ) berichtet, ließ der Autohersteller Ende 2017 ein Model 3 per Luftfracht nach Deutschland einfliegen. Kosten: 185.000 Euro plus Luftfracht und Überführung. Macht um die 200.000 Euro, das wäre die vierfache Summe, die für ein Model 3 in durchschnittlicher Konfiguration fällig wäre.

Model 3-Testfahrt durch Manager

Zehn Tage lange durften Auto-Manager das Auto fahren, danach wurde es zerlegt und auf Herz und Nieren überprüft.
Ergebnis: Die Ingenieure zeigten sich überrascht durch die hohe Qualität und die Durchdachtheit der Systeme. Gerade die Leistungselektronik des Elektroautos sei "kompakt, ausbaufähig, voll integriert, modular, leicht zugänglich, gut geschützt, günstig und in vielen Details verblüffend clever gemacht", urteilten die deutschen Fachleute, berichtet die SZ. Auch das Design überzeugte. Tesla habe "den Minimalismus perfektioniert" und mit diesem Auto "alles richtig gemacht".

Das Model 3 soll die Ingenieure eines deutschen Premium-Autobauers begeistert haben.


Citaat:
Model 3 proefrit door manager

Tien dagen lang mochten automanagers met de auto rijden, daarna werd die gedemonteerd en op hart en nieren gecontroleerd en getest.
Resultaat: de ingenieurs waren verrast door de hoge kwaliteit en de bedachtzaamheid van de systemen. Vooral de vermogenselektronica van de elektrische auto was "compact, uitbreidbaar, volledig geïntegreerd, modulair, gemakkelijk toegankelijk, goed beveiligd, laag geprijsd en in veel details ongelooflijk slim", aldus de Duitse experts, meldt de SZ. Het ontwerp was ook overtuigend. Tesla "perfectioneerde minimalisme" en heeft met deze auto "alles juist gedaan"
.

Het model 3 zou de ingenieurs van een Duitse premium-autofabrikant hebben begeesterd.
andere links: http://www.sueddeutsche.de/auto/elek...ueck-1.3866854
https://www.wiwo.de/unternehmen/indu.../20980272.html

Hopelijk leren ze eruit , dat was wslk ook de bedoeling.

Euh, ik heb geen aandelen bij Tesla. En de Duitse pers wslk ook niet.

Laatst gewijzigd door Micele : 22 februari 2018 om 17:03.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2018, 10:44   #1464
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 24.706
Standaard

Tsla-aandeel steeg gisteren terug tot boven $350.
($352, +1.7 % maar dat deed de Nasdaq ook, dus niets speciaals)

"Ondanks" dat het nog niet beter gaat met de productieramp van model 3, 1052 stuks per laatste verlopen week, ttz schatting 21 februari 2018 (1)

Vergeleken met andere merken is dat wel al zeer goed maar Tesla wil tegen 1 juli 5000 stuks per week van de band zien rollen (2), waar rode stippelijn een realistisch scenario kan worden, uitkomend op 3500 per week de 1 juli 2018 (2)

Een overzicht via Bloomberg analyse:
https://www.bloomberg.com/graphics/2018-tesla-tracker/

(1)


(2)


Voor de Europese reserveringen kan dat wachten worden tot ~halfweg 2019, maar dan met een hele hoop tegelijk. En tegen dan -imho- wslk ook keuze uit 3 versies. Zover mijn eigen geruchten.

Laatst gewijzigd door Micele : 24 februari 2018 om 11:13.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2018, 18:42   #1465
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 24.706
Standaard

US model 3 controle op hart en nieren, pannetjes oplossen op garantie, en klantservice:

https://insideevs.com/tesla-model-3-...esponse-video/

valt best goed mee met 94%:

Citaat:
Tesla also shared some data with me regarding the Model 3 quality survey, which new owners get about a week after they take delivery of their car.

Tesla reported that “customer satisfaction scores for Model 3 “quality and condition” after delivery are at an all-time high of 94%
These are the best customer scores we’ve received for quality and condition ever, across all of our vehicles. Customers provide this feedback a minimum of five days after they take delivery, giving them time to thoroughly scrutinize their car and get the opinion of friends and family”

Laatst gewijzigd door Micele : 24 februari 2018 om 18:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2018, 15:35   #1466
Aurora_Borealis
Gouverneur
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 1.293
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht

Een overzicht via Bloomberg analyse:
https://www.bloomberg.com/graphics/2018-tesla-tracker/
Hmm... 't zakt precies weer wat, nu al minder dan 600/week

Naam: Naamloos.jpg
Bekeken: 56
Grootte: 146,6 KB
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2018, 15:39   #1467
Tavek
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 38.369
Standaard

Zouden ze die lijn aan het installeren zijn van Grohmann in de gigafactory ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2018, 15:58   #1468
Aurora_Borealis
Gouverneur
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 1.293
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Zouden ze die lijn aan het installeren zijn van Grohmann in de gigafactory ?

Het doet er niet toe voor productie-aantallen onder de 2500/week (waarvan ze nog een eind van zitten), uit Tesla's SEC filings:

Citaat:
Tesla’s ability to meet its target of 2,500 per week by end of Q1 2018 is not dependent on the additional equipment that is currently located in Germany, as that equipment is expected to start ramping production during Q2 2018.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2018, 16:30   #1469
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 24.706
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Zouden ze die lijn aan het installeren zijn van Grohmann in de gigafactory ?
Dat gevoel heb ik ook.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2018, 18:11   #1470
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 24.706
Standaard

Verkoop alle stekkerwagens USA, Tesla model 3 blijft voorlopig aan de leiding:

Citaat:


https://www.teslarati.com/tesla-mode...v-sales-chart/

The Tesla Model 3 topped the rankings of estimated electric vehicle sales in the United States in the year so far, with approximately 4,360 units of the mass market compact electric sedan making their way to buyers from January to February. With these figures, the Model 3 has overtaken its siblings, the Model S and X, direct competitors such as the Chevy Bolt EV, and even mainstays such as the Toyota Prius Prime.

It is no secret that the Model 3’s production has seen several delays. Over the past couple of quarters, Tesla has fallen short of its Model 3 guidance, with the carmaker delivering only 1,770 units of the electric car to customers by the end of 2017. The California-based firm also stated that it was able to achieve a production rate of 1,000 units per week by the end of December.

As noted in InsideEVs’ sales scorecard for January and February, Model 3 saw an uptick in the number of vehicles deliveries since the year began, with the publication stating that approximately 1,875 Model 3 were delivered in January and 2,485 Model 3 were delivered in February 2018.

These figures, while still seemingly behind Tesla’s own estimates (Tesla expects a production rate of 2,500 Model 3 per week by the end of March), still translate to the Model 3 being the best-selling electric car in the United States in the year so far. Its closest competitor, the Toyota Prius Prime, sold 3,546 units from January to February, roughly 20% less than the 4,360 Model 3 that were sold during the same period.

In comparison, the EV-based publication tracked 1,925 Model S and 1,575 Model X that were sold during the first two months of 2018. The Chevy Bolt EV, widely seen as the Model 3’s closest competitor in terms of features and price, sold 2,601 units from January to February.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2018, 07:10   #1471
dpg
Europees Commissaris
 
dpg's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 7.538
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Zouden ze die lijn aan het installeren zijn van Grohmann in de gigafactory ?
Is de pot met uitvluchten nog niet leeg ?
__________________
Tegen idiote, compleet losgeslagen complottheorieën heb je geen argumenten nodig. De blanke genocide in beeld

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Islamisering: hallucinatie van psychotische aard die kan voortkomen na een overdosis LSD, Breitbart, Fox News, Doorbraak en politics.be, niet noodzakelijk in deze volgorde. De hallucinatie wordt veroorzaakt door het snelle afsterven van hersencellen in een brein dat er al niet al te veel telde.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2018, 12:23   #1472
Tavek
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 38.369
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dat gevoel heb ik ook.
Het gevoel was correct. De lijn heeft stilgelegen voor werken.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2018, 14:41   #1473
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 24.706
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het gevoel was correct. De lijn heeft stilgelegen voor werken.
En dit in beide fabrieken, GF1 en Fremont:

Citaat:
https://www.bloomberg.com/news/artic...-late-february

Model 3 production was idled from Feb. 20 to Feb. 24 before resuming at the company’s assembly plant in Fremont, California, according to the company. The automaker makes the Model S sedan, Model X sport utility vehicle and Model 3 at that site and batteries at a plant known as the Gigafactory east of Reno, Nevada.

“Our Model 3 production plan includes periods of planned downtime in both Fremont and Gigafactory 1,” a Tesla spokesman said in an emailed statement. “These periods are used to improve automation and systematically address bottlenecks in order to increase production rates. This is not unusual and is in fact common in production ramps like this.”
De Tesla Superchargers worden ook serieus duurder (relatief ca +30%), dit voor de Teslas die niet of nooit gratis bijladen. Tesla moet en wil natuurlijk verder uitbreiden, en met de megachargers voor de Tesla Semi in vooruitzicht hebben ze het geld ook extra nodig:

Citaat:
https://electrek.co/2018/03/11/tesla...-supercharger/

Tesla officially introduced its paid Supercharger network access plan over a year ago, but it’s only now starting to have a greater impact since virtually only Model 3 owners are on it and the vehicle is just now starting to hit the roads in greater numbers.

And with that, the automaker is now increasing the cost of the paid Supercharger access, but a spokesperson still insists that it ‘will never be a profit center’ for the company.

Just as a reminder, the default Supercharger access model when buying a new Tesla Model S or Model X is already the new pay-per-use model unless the buyer is being referred by an existing Tesla owner, in which case, it reverts to the old unlimited free access model.

Model 3 buyers don’t have access to a referral incentive and therefore, they directly fall under to the new pay-per-use model, which consists of paying per kWh charged from a Supercharger station or per minute of using a station in the states and provinces where Tesla can’t officially “sell” electricity due to local restrictions.

When introducing the program, Tesla said that it aimed to still make the cost of Supercharging cheaper than gasoline and that it doesn’t aim to make its Supercharger network a profit center.

Instead, they want to use the money to keep growing the network which now consists of over 1,180 stations and close to 9,000 Superchargers.

But this week, the rates were updated across the US. Some states saw massive increases of as much as 100 percent – though most regions saw their rates increase by 20 to 40 percent.

For example, Oregon saw an increase of $0.12 to $0.24 per kWh, while California, Tesla’s biggest market in the US, got an increase from $0.20 to $0.26 kWh and New York’s rate went from $0.19 to $0.24 per kWh.


We asked for Tesla to comment on the increase and a spokesperson sent us the following statement:

“We occasionally adjust rates to reflect current local electricity and usage. The overriding principle is that Supercharging will always remain significantly cheaper than gasoline, as we only aim to recover a portion of our costs while setting up a fair system for everyone. This will never be a profit center for Tesla.”


The new rate can be seen on Tesla’s website here:
https://www.tesla.com/support/supercharging?redirect=no

Laatst gewijzigd door Micele : 12 maart 2018 om 14:53.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2018, 14:53   #1474
Tavek
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 38.369
Standaard

0.26*60 = 15.6 dollar voor de gemiddelde supercharger stop.

Ik denk niet dat de gemiddelde Tesla klant hier over gaat vallen...
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2018, 14:55   #1475
Tavek
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 38.369
Standaard

Zo een vergelijkbare kar zuipt 10 liter benzine per 100 km, aan VS prijzen (2.5 dollar/gallon) 7 dollar per 100 km. 300 km (60 kWh) = 21 dollar aan benzine.

Nog steeds goedkoper.

En thuisladen aan 0.12 dollar/kWh is veel, veel voordeliger dan gas tanken aan de pomp.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2018, 15:04   #1476
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 24.706
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
0.26*60 = 15.6 dollar voor de gemiddelde supercharger stop.

Ik denk niet dat de gemiddelde Tesla klant hier over gaat vallen...
Idd een 6 dollarcent verhoging bvb is 3,6 dollar meer. Daar staat wat meer keuze uit superchargerstations tegenover.

Die uitbreiding is zeker wel hoognodig.

Het gebruik van de supercharger is van 21 maal per jaar naar 35 maal per jaar gestegen op 2 jaar ondanks een ~ verdubbeling van het aantal Superchargers en wie weet een verdrievoudiging van het aantal Suc-laadpalen.

Steeds meer Tesla-bestuurders gaan verdere afstanden afleggen eens ze inzien - of gewend geraken - dat dit comfortabel rijden en laden is met korte pauzes.

Citaat:
En thuisladen aan 0.12 dollar/kWh is veel, veel voordeliger dan gas tanken aan de pomp.
Vroeg of laat gaat er een prijs-tijd-evenwicht zijn en gaat de Tesla bestuurder (vooral model 3) eerder opteren om meer thuis te laden omdat het goedkoper is. Enkel bij lange trips is hij aangewezen op duurdere Sucs. Maar ook bij de laatste Suc op weg naar huis zal hij maar net genoeg bijladen om comfortabel thuis te geraken, want dan zal hij ook aan de prijs denken als de stroom thuis de helft goedkoper is dan bij die Suc.

Laatst gewijzigd door Micele : 12 maart 2018 om 15:19.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2018, 16:47   #1477
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 24.706
Standaard

Tesla aandeel stijgt ca. +4%, Nasdaq maar ca. +0,3%.

https://www.marketwatch.com/investing/stock/tsla

Tesla blijft vertrouwen genieten.

Wat ze ook doen, zoals de productielijnen verbeteren wat natuurlijk een serieuze dip gaf qua productie:
https://seekingalpha.com/article/415...s-teslas-stock

Belangrijk is dat Tesla goed communiceert waarom en hoe. Ook al gelooft het niet iedereen, met 22,8 % shorters (float)... wslk ook een record aan doemspeculanten.

GM heeft bvb maar 2,5 % shorters en het aandeel is momenteel -0,5 % dalend: https://www.marketwatch.com/investing/stock/gm

Wat Morgan Stanley van Tsla denkt? :
https://electrek.co/2018/03/12/tesla...ity-investors/

Laatst gewijzigd door Micele : 12 maart 2018 om 17:07.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2018, 08:26   #1478
Universalia
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 13.981
Standaard

Nieuwe problemen met Tesla Model 3?

Citaat:
De tijdelijke productiestop van Tesla dateert van enkele weken geleden, maar het nieuws komt nu pas naar buiten. Blijkbaar lag de productieband in de assemblagefabriek in Californië stil tussen 20 en 24 februari.
Intussen misschien al oud 'nieuws' maar toch ...
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2018, 09:09   #1479
Tavek
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 38.369
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Nieuwe problemen met Tesla Model 3?



Intussen misschien al oud 'nieuws' maar toch ...
Het aandeel steeg 4 % op dat nieuws....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2018, 09:27   #1480
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 24.706
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het aandeel steeg 4 % op dat nieuws....
En bij het sluiten van de beursdag was het zelfs +5,61 %, en sloot af aan $ 345,61

De koers schommelt de laatste 4 maand tussen pakweg 310 en 350. Niets bijzonders dus. Alles kaat koet.
Wie weet zakt ze vandaag terug naar $340 of lager.

- - - - -

Waarom Tesla, totaal anders is als de klassieke constructeurs, en best met Amazon & Co vergeleken mag worden leest men in dit leuk stukje forum, met treffende antwoorden:
Citaat:
https://www.semiwiki.com/forum/f302/...h-q-10155.html

Why does TSLA stock not crash?

When a publicly traded company posts a loss of $675 million in Q4 of 2017, then why don't investors panic and sell the stock, punishing the company for poor performance? TSLA somehow has a magical allure that makes it shares immune to bad financial news.

I personally love the idea of an electric car, and admire the use of semiconductors to control the car and provide semi-autonomous driving, but at what point does the Emperor have no clothes on?

Tesla losses spike as it fights to ramp up Model 3 - Feb. 7, 2018

(men ziet dat vandaag het aandeel nog boven de waarde staat na de zeer trage productiestart van de model 3, de 1e week van juli 2017)

Laatst gewijzigd door Micele : 13 maart 2018 om 09:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2016, Politics.be