Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 april 2018, 14:56   #21
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als het publiek EV's wenst, en er is een concurrent die EV's maakt, is het een kwestie van tijd dat er niks meer valt te verdienen met ICE's en je gewoon falliet gaat....
De enige die de huidige autofabrikanten zou kunnen pijn doen, is Tesla en die doet zichzelf te veel pijn om ook maar enige druk bij de huidige autofabrikanten te kunnen veroorzaken.
En kijk dan eens even naar wat er gebeurd binnen de autoindustrie!
Tesla komt met zijn wagen van 90k en de gevestigde autofabrikanten, zetten er 1 van 80k op de markt.
Tesla komt met zijn model 3 voor 35k en de andere met modellen voor 25k.
Musk komt met een vrachtwagen en ja hoor, de andere zijn hem even voor in de productie en verkoop.

Dus ja, ze moeten mee, maar zolang ze geen echte concurrent tegen krijgen die weet waar hij mee bezig is en die kennis heeft van massaproductie, zijn zij het die bepalen tegen welk tempo.
Als morgen Tata of BYS op de Europese of Amerikaanse markt komen met EV's, dan zal je moeite moeten doen om nog een ICE te vinden bij de Europese en Amerikaanse autoproducenten.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2018, 15:24   #22
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De enige die de huidige autofabrikanten zou kunnen pijn doen, is Tesla en die doet zichzelf te veel pijn om ook maar enige druk bij de huidige autofabrikanten te kunnen veroorzaken.
En kijk dan eens even naar wat er gebeurd binnen de autoindustrie!
Tesla komt met zijn wagen van 90k en de gevestigde autofabrikanten, zetten er 1 van 80k op de markt.
Tesla komt met zijn model 3 voor 35k en de andere met modellen voor 25k.
Musk komt met een vrachtwagen en ja hoor, de andere zijn hem even voor in de productie en verkoop.

Dus ja, ze moeten mee, maar zolang ze geen echte concurrent tegen krijgen die weet waar hij mee bezig is en die kennis heeft van massaproductie, zijn zij het die bepalen tegen welk tempo.
Als morgen Tata of BYS op de Europese of Amerikaanse markt komen met EV's, dan zal je moeite moeten doen om nog een ICE te vinden bij de Europese en Amerikaanse autoproducenten.
Ik ken maar 1 model dat de concurrentie met de M3 aankan, en dat ding kost 46k in NL (basismodel).
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2018, 15:43   #23
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ken maar 1 model dat de concurrentie met de M3 aankan, en dat ding kost 46k in NL (basismodel).
De 35000$ model 3 is op dit moment ook nog nergens te zien. De goedkoopste model 3 op dit moment verkrijgbaar is 49000$ (long range en premium pack).
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2018, 15:44   #24
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
De 35000$ model 3 is op dit moment ook nog nergens te zien. De goedkoopste model 3 op dit moment verkrijgbaar is 49000$ (long range en premium pack).
Ik zie de bolt in Belgie overigens ook nog nergens en in NL maar in zeer beperkte mate. Ook omdat ze niet leveren.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2018, 15:51   #25
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ken maar 1 model dat de concurrentie met de M3 aankan, en dat ding kost 46k in NL (basismodel).
Dan zal je eens beter moeten gaan kijken op de automarkt.
Alle merken hebben immers reeds enkele modellen op de markt, hun prijzen liggen allemaal onder die van de Tesla.
En je vergeet dat Tesla M3, op het ogenblik niet echt een concurrentie voor hen is.
De productie van dit model loopt immers grondig fout.
Het is voor de huidige autoproducenten dus geen economische noodzaak om tegen de Tesla M3 in te gaan en hun eigen opbrengsten te vernietigen.
Als Tesla binnen enkele maanden een productie van 2500 wagens per dag afleveren, ga je heel wat anders zien gebeuren binnen het aanbod en de prijzen van de huidige autoproducenten.
Als Tesla binnen enkele weken met een M4 zou afkomen die verkocht word voor 10k, dan zal je plots bij alle merken een aanbod hebben van gelijkwaardige wagens voor minder dan 10k.

Het aanbod volgt immers niet de vraag, maar de concurrentie en de noodzaak om te kunnen overleven.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2018, 16:03   #26
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Die Bolt ga je in Europa inderdaad niet zien. Deze zou geleverd worden als de Opel Ampera-E, maar na de overname van Opel door PSA worden deze dus niet of nauwelijks aan Europa geleverd.

Tesla doet de gevestigde automerken wel degelijk pijn. In heel wat landen verkoopt de Model S beter dan bv. de Mercedes S, de BMW 7, ... In het topsegment knagen ze aan de verkoop van de grote merken en net in dit segment liggen voor de grote merken grote marges.

Bovendien hebben alle niet-Tesla's allemaal dezelfde handicap, nl. de laadinfrastructuur. Slechts enkele kunnen aan meer dan 50 kW geladen worden (bv. Jaguar iPace aan 100 kW). Die snelle laadpalen van meer dan 50 kW vind je echter praktisch nergens. Een Tesla kan gebruik maken van een voldoende dicht netwerk aan superchargers waarmee je door heel Europa kan rijden.
Dan is er nog de kostprijs van de stroom uit deze laders. In Belziek betaal je gemiddeld 0,25 euro/kWh thuis. Aan een gemiddelde laadpaal is dat 1,5x duurder (meestal ergens tussen de 0,35 en 0,4 euro/kWh). Aan de snelle Chademo's kan dit oplopen tot quasi 1 euro/kWh of 4x duurder dan thuis.
Laden aan de supercharger kost ongeveer evenveel als thuis, bv. in Belziek betaal je 0,23 euro/kWh aan de supercharger. Neem een Huyundai Ioniq die ongeveer 14 kWh/100 km verbruikt. Laad je thuis dan kost 100 km je 3,5 euro, aan de publieke laadpaal ongeveer 5,4 euro en aan de snelle paal 14 euro. In liters diesel betekent dit 2,7 thuis, publiek 4,15 en aan de Chademo 11 l diesel! Voor een Tesla Model 3 die een vergelijkbaar verbruik heeft zal het altijd 3,5 euro zijn!
Bovendien is een supercharger meer dan dubbel zo krachtig als een Chademo (120 kW vs. 50 kW) en zal de laadtijd dus ook korter zijn!
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2018, 16:04   #27
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik zie de bolt in Belgie overigens ook nog nergens en in NL maar in zeer beperkte mate. Ook omdat ze niet leveren.
De Bolt hier in de EU, of beter de Opel Ampera-e, is gewoonweg een verloren zaak.
GM is niet langer de eigenaar van Opel en moet dus re-badged Bolt's verkopen aan de concurrentie (PSA). De productie is voor GM ook enorm verlieslatend: voor de prijsstijging van eind 2017 verloor GM per geproduceerde Ampera-e (doorverkochte Bolt) zo'n 10000 euro. Voor de Bolts die GM in de VS verkoopt krijgt die er tenminste ZEV-credits voor (niet alle staten, maar zeker in California), dewelke het verlies voor GM enigzins beperken. Dat ze de kraan naar Europa dichtdraaien, daar heb ik alle begrip voor.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2018, 16:10   #28
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het probleem zit bij de toeleveringsbedrijven, die geen ontstekingskaarsen of rotors meer moet producer, die geen uitlaten meer moeten produceren, geen radiatoren meer moeten produceren, geen lucht of oliefliters meer moeten produceren, geen injectoren meer moeten produceren, geen brandstofpompen meer, enz.....
En de garagehouders hebben geen personeel meer nodig om die te vervangen.
Zelfs tegen 2050 gaat de overgrote meerderheid van de wagens nog een ICE Motor hebben, gaan ze die dan allemaal met missing-parts aan de klanten leveren ?
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2018, 16:14   #29
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Die Bolt ga je in Europa inderdaad niet zien. Deze zou geleverd worden als de Opel Ampera-E, maar na de overname van Opel door PSA worden deze dus niet of nauwelijks aan Europa geleverd.

Tesla doet de gevestigde automerken wel degelijk pijn. In heel wat landen verkoopt de Model S beter dan bv. de Mercedes S, de BMW 7, ... In het topsegment knagen ze aan de verkoop van de grote merken en net in dit segment liggen voor de grote merken grote marges.

Bovendien hebben alle niet-Tesla's allemaal dezelfde handicap, nl. de laadinfrastructuur. Slechts enkele kunnen aan meer dan 50 kW geladen worden (bv. Jaguar iPace aan 100 kW). Die snelle laadpalen van meer dan 50 kW vind je echter praktisch nergens. Een Tesla kan gebruik maken van een voldoende dicht netwerk aan superchargers waarmee je door heel Europa kan rijden.
Dan is er nog de kostprijs van de stroom uit deze laders. In Belziek betaal je gemiddeld 0,25 euro/kWh thuis. Aan een gemiddelde laadpaal is dat 1,5x duurder (meestal ergens tussen de 0,35 en 0,4 euro/kWh). Aan de snelle Chademo's kan dit oplopen tot quasi 1 euro/kWh of 4x duurder dan thuis.
Laden aan de supercharger kost ongeveer evenveel als thuis, bv. in Belziek betaal je 0,23 euro/kWh aan de supercharger. Neem een Huyundai Ioniq die ongeveer 14 kWh/100 km verbruikt. Laad je thuis dan kost 100 km je 3,5 euro, aan de publieke laadpaal ongeveer 5,4 euro en aan de snelle paal 14 euro. In liters diesel betekent dit 2,7 thuis, publiek 4,15 en aan de Chademo 11 l diesel! Voor een Tesla Model 3 die een vergelijkbaar verbruik heeft zal het altijd 3,5 euro zijn!
Bovendien is een supercharger meer dan dubbel zo krachtig als een Chademo (120 kW vs. 50 kW) en zal de laadtijd dus ook korter zijn!
Heb toch nog nergens door die autoproducenten horen zeggen dat ze dat hun verkoop is gedaalt en ze hebben moeten doen afvloeien door de concurentie van Tesla.
De Tesla kan dan ook helemaal niet opboksen tegen de BMW of Mercedes.
Vele hier verwaarlozen dan ook het belang van de Formula E voor de ontwikkelingen binnen dit segment van wagens en hun verkoop.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2018, 16:14   #30
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als het publiek EV's wenst, en er is een concurrent die EV's maakt, is het een kwestie van tijd dat er niks meer valt te verdienen met ICE's en je gewoon falliet gaat....
Citaat:
The study, published today, forecasts that sales of electric vehicles will hit 41 million by 2040, representing 35% of new light duty vehicle sales. This would be almost 90 times the equivalent figure for 2015, when EV sales are estimated to have been 462,000, some 60% up on 2014.

Bloomberg

Als 65% van de nieuwe wagens in 2040 nog steeds met ICE motor zijn dan is daar nog steeds schoon geld mee te verdienen.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2018, 16:16   #31
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht

Tesla doet de gevestigde automerken wel degelijk pijn. In heel wat landen verkoopt de Model S beter dan bv. de Mercedes S, de BMW 7, ... In het topsegment knagen ze aan de verkoop van de grote merken en net in dit segment liggen voor de grote merken grote marges.
Hoeveel % is dat van het totaal aantal verkochte wagens ?
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2018, 16:21   #32
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Evenveel mensen nodig voor EV's als voor ICE's ?

Een EV kost volgens Mercedes 6 keer minder volk op de assemblagelijn dan een ICE.

Reden: 7000 bewegende delen in een EV, meer als 30 000 in een ICE.
Een motor en aandrijving met meer dan 30.000 delen ?
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2018, 16:51   #33
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Een motor en aandrijving met meer dan 30.000 delen ?
Een ICE wagen bestaat inderdaad uit meer dan 30.000 beweegbare onderdelen.
Waarvan er meer dan 20.000 zijn terug te vinden in de motor, versnellingsbak en aandrijving.
Hierin worden wel alle bouten, moeren, rondellen, borgpennen, pakkingen, enz... meegerekend.
Enkel de koppelingspedaal van een handmatige geschakelde wagen heeft volgens die berekeningen dus al meer dan 10 beweegbare onderdelen.
Voor de volledige koppeling van pedaal tot en met de koppeling zelf, kom je al snel aan meer dan 200 beweegbare onderdelen in de moderne wagens.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2018, 17:04   #34
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Een ICE wagen bestaat inderdaad uit meer dan 30.000 beweegbare onderdelen.
Waarvan er meer dan 20.000 zijn terug te vinden in de motor, versnellingsbak en aandrijving.
Hierin worden wel alle bouten, moeren, rondellen, borgpennen, pakkingen, enz... meegerekend.
Enkel de koppelingspedaal van een handmatige geschakelde wagen heeft volgens die berekeningen dus al meer dan 10 beweegbare onderdelen.
Voor de volledige koppeling van pedaal tot en met de koppeling zelf, kom je al snel aan meer dan 200 beweegbare onderdelen in de moderne wagens.
Ik heb genoeg BOM lijsten van een complete wagen gezien, mee gewerkt gezien om te weten dat het ferm veel fantasie is die je aan het verkopen bent.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2018, 17:29   #35
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Ik heb genoeg BOM lijsten van een complete wagen gezien, mee gewerkt gezien om te weten dat het ferm veel fantasie is die je aan het verkopen bent.
Vliegwiel, 8 bouten en 8 rondellen,
Koppelingsdisk, 4 veren, 2 ferdoschoenen, 4 drukplaten, tandas,
Drukplaat, die bestaat al uit meer dan 20 onderdelen & 4 bouten, 4 springrondellen.
Druklager, bestaat uit meer dan 10 onderdelen,
Drukarm, bestaat uit 6 onderdelen.

Ik en met mij veel IR's hier, heb de indruk dat je totaal niet beseft hoeveel onderdelen er in iets steken.
Een kogellager is niet 1 onderdeel, maar een samenstelling van vele onderdelen.
Een scharnier is niet 1 onderdeel, maar een samenstelling van onderdelen.
Een waterpomp is niet 1 onderdeel maar een samenstelling van onderdelen.
Een steekas is niet 1 onderdeel, maar een samenstelling van onderdelen.
Ja, zelfs de kruisjes in een steekas zijn samenstellingen van onderdelen.
En elke onderdeel moet ontworpen en getest worden om een goedkeuring te kunnen bekomen voor het gebruik ervan.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2018, 17:41   #36
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Dat zijn delen die aangekocht worden en als één deel gelden in de assemblage, niet als x-aantal lossen onderdelen of dacht je nu echt dat ze bij Mercedes zelf hun hun kogellagers en koppelingsplaten in elkaar steken.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht

Een EV kost volgens Mercedes 6 keer minder volk op de assemblagelijn dan een ICE.

Reden: 7000 bewegende delen in een EV, meer als 30 000 in een ICE.
Straks ga je de coating op een bout ook als een apart deel zien.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2018, 18:12   #37
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Straks ga je de coating op een bout ook als een apart deel zien.
Vermoedelijk dit... 30000 is het totaal aantal onderdelen van een auto. Terug te vinden in deze hoogst academische bron: Link
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2018, 18:19   #38
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Vermoedelijk dit... 30000 is het totaal aantal onderdelen van een auto. Terug te vinden in deze hoogst academische bron: Link
30.000 delen in een Auto bij Toyota.

En als de auto zich verplaatst van A naar B dan bewegen al die delen zich inderdaad.

Maar om dan te spreken van 7000 bewegende delen in een EV en 30.000 in een ICE ?


Dat is dus zeer ver overdreven en waarop ik reageerde.

Een motor en aandrijving met meer dan 30.000 delen ?
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2018, 18:33   #39
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Dat zijn delen die aangekocht worden en als één deel gelden in de assemblage, niet als x-aantal lossen onderdelen of dacht je nu echt dat ze bij Mercedes zelf hun hun kogellagers en koppelingsplaten in elkaar steken.




Straks ga je de coating op een bout ook als een apart deel zien.
Er zitten inderdaad onderdelen tussen die gewoon in hun geheel worden aangekocht.
Maar ze moeten wel geassembleerd worden, ook al gebeurd dat in een andere fabriek.
En het zijn allemaal onderdelen die op de stuklijst voor de goedkeuringen moeten vermeld staat.
Zelfs het kleinste vijsje moet op die lijst terug te vinden zijn met zijn samenstelling, zijn herkomst en keuringsnummer.
En ja, zelfs van elke coating die gebruikt word moet de samenstelling, herkomst en het keuringsnummer op die lijst terug te vinden zijn.
Dus naast de stuklijst bestaat er inderdaad nog eens een lijst van de gebruikte coatings.

En hoewel veel autoproducenten het niet zelf doen, moeten kogellagers en koppelingsplaten per model en per motorvermogen ontwikkeld en getest worden.

En nee, als garagist werk je niet met 30.000 onderdelen, juist omdat je met samengestelde onderdelen werkt, mara de producenten hun volledige lijsten bestaan weldegelijk uit zoveel onderdelen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2018, 18:37   #40
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
30.000 delen in een Auto bij Toyota.

En als de auto zich verplaatst van A naar B dan bewegen al die delen zich inderdaad.

Maar om dan te spreken van 7000 bewegende delen in een EV en 30.000 in een ICE ?


Dat is dus zeer ver overdreven en waarop ik reageerde.

Een motor en aandrijving met meer dan 30.000 delen ?
Beweegbare onderdelen!!!!

Denk dat er wel wat meer kan bewegen in een auto dan enkel de motor en aandrijving.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be