Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Gasboete om in zee te zwemmen afhankelijk van temperatuur water
akkoord 3 27,27%
niet akkoord 8 72,73%
geen mening of ik durf het niet te zeggen 0 0%
Aantal stemmers: 11. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 mei 2018, 23:52   #21
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het was mei, het water is nog zeer koud.

Die buitentemperatuur wilt niks zeggen.
Ik ben ooit eens, in juli, in Oostenrijk in de bergen.
Snikhete dag, en een bergriviertje...
Ik was daar sneller terug uit dan dat ik er in ben gegaan.

Verraderlijk...
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2018, 00:18   #22
Gamla
Europees Commissaris
 
Gamla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2012
Berichten: 6.699
Standaard

De temperatuur van de Ourthe valt altijd tegen.
Dat is dus weer het sein om een verbodsbepaling in te voeren.
__________________
Ex Gladio Libertas
Gamla is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2018, 06:48   #23
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.694
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Telkens als ik denk dat het niet meer betuttelender of totalitairder kan verrast België me met een of ander verbod of verplichting. Vandaag zegt men op het journaal dat op zwemmen in de zee een boete zal opleveren...want het water is te koud. Uiteraard voel ik dit als een aanslag op mijn vrijheid. Maar de gemiddelde Belg of hij zichzelf nu links of rechts acht ziet geen graten in een steeds grotere staatscontrole op alle aspecten van het leven van de bevolking.

Akkoord of niet akkoord met een gasboete omwille van de temperatuur van het zeewater?
Het water is te koud. Daarom zet men nog geen redders in. Zonder redders is het verboden om in de zee te zwemmen.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2018, 06:49   #24
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.795
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Het water is te koud. Daarom zet men nog geen redders in. Zonder redders is het verboden om in de zee te zwemmen.
Als mensen zonder overzicht zichzelf willen verzuipen, ze doen maar. Darwin at work.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2018, 06:50   #25
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.694
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
voor de sterkte van het menselijke ras, zouden ze net zwemmen zonder redder in zeer koud water moeten aanmoedigen. De zwakke zouden er dan uitgefilterd worden
Wij zouden kou lijden. Die met nen boerkini niet.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2018, 07:15   #26
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

met t koude water kunnen kustgemeenten nu nog wat extra gasboetes innen. Maar let op mijn woorden, dat gaat niet blijven duren!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2018, 07:30   #27
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.994
Standaard

Ik denk dat het koude zeewater maar een drogreden is. Omwille van de schrik voor slechte statistieken van verdrinkingsdoden.

Het probleem met koud water is wanneer het koude water verraderlijk is.

Ga je in zee, en voel je direct hoe koud het water is, dan weet je wel van wanten. Idem dito voor een riviertje in de Ardennen of nog hoger gebergte.

Maar in stilstaande en redelijk diepere waters, zoals er wel zijn in Vlaanderen (zandwinningsputten voor wegenbouw, kleiputten ...) kan men verrast worden nadat men al even in het water aan het zwemmen is.
Ik denk dat daar het gevaar op hydro-elektrocutie het grootst is.

Niet dat het veel uitmaakt:
zoals ik al zei, het economisch impact van slechte statistieken maakt dat de overheid liever zich indekt met schrikwekkende berichten van gevaar,
en het juridisch steekspel (vaak vanuit oppositie) dat de burgemeester verantwoordelijk zou zijn voor van alles en nog wat als er niet overal allerhande gevaars- en verbodsborden staan,
geven de huidige situatie weer.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2018, 07:33   #28
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik denk dat het koude zeewater maar een drogreden is. Omwille van de schrik voor slechte statistieken van verdrinkingsdoden.

Het probleem met koud water is wanneer het koude water verraderlijk is.

Ga je in zee, en voel je direct hoe koud het water is, dan weet je wel van wanten. Idem dito voor een riviertje in de Ardennen of nog hoger gebergte.

Maar in stilstaande en redelijk diepere waters, zoals er wel zijn in Vlaanderen (zandwinningsputten voor wegenbouw, kleiputten ...) kan men verrast worden nadat men al even in het water aan het zwemmen is.
Ik denk dat daar het gevaar op hydro-elektrocutie het grootst is.

Niet dat het veel uitmaakt:
zoals ik al zei, het economisch impact van slechte statistieken maakt dat de overheid liever zich indekt met schrikwekkende berichten van gevaar,
en het juridisch steekspel (vaak vanuit oppositie) dat de burgemeester verantwoordelijk zou zijn voor van alles en nog wat als er niet overal allerhande gevaars- en verbodsborden staan,
geven de huidige situatie weer.
het verschil tussen Vlaanderen en Nederland moet enorm groot zijn. In NL is het in natuurwater immers toegestaan te zwemmen tenzij er een verbodsbord staat, in Vlaanderen is het net omgekeerd. Hoe zou dat komen Schoof?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2018, 08:40   #29
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.006
Standaard

Ik denk dat een van de redenen voor vrij strikte regels voor zwemmen is dat mensen denken dat het wel kan. Een beetje als met skien. Als de hele omgeving niet netjes ontlawineerd is en de pistes niet schoongeveegd blijven ze dicht, want dan moeten mensen zelf risico's gaan inschatten, en daar is de gemiddelde wintersporter/zeezwemmer niet op getraind. Een wildwaterrivier bijvoorbeeld zal veel minder snel sluiten vanwege verraderlijk koud of hoog water, want de meeste mensen die daar op af komen weten wat er verraderlijk aan is. In plaats daarvan worden rivieren gesloten omdat er jagers in de buurt lopen, of vogeltjes langs broeden, of omdat iemand geen lid is van de Belgische bond en dus niet de Belgische rivieren op mag (gelukkig dat andere landen dat niet zo doen)...
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2018, 10:03   #30
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.213
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Telkens als ik denk dat het niet meer betuttelender of totalitairder kan verrast België me met een of ander verbod of verplichting. Vandaag zegt men op het journaal dat op zwemmen in de zee een boete zal opleveren...want het water is te koud. Uiteraard voel ik dit als een aanslag op mijn vrijheid. Maar de gemiddelde Belg of hij zichzelf nu links of rechts acht ziet geen graten in een steeds grotere staatscontrole op alle aspecten van het leven van de bevolking.

Akkoord of niet akkoord met een gasboete omwille van de temperatuur van het zeewater?
Code geel bij mogelijk een beetje onweer. Blijf thuis en binnen.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2018, 10:09   #31
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.213
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Het water is te koud. Daarom zet men nog geen redders in. Zonder redders is het verboden om in de zee te zwemmen.
Vadertje staat : steen en been klagen dat ouders alle verantwoordelijkheid naar hen duwen maar elke kans die ze krijgen trekken ze zelf de verantwoordelijkheid naar zich toe.
De bevolking : steen en been klagen dat de overheid alle verantwoordelijkheid naar zich toe trekt maar telkens er ergens iets misgaat de overheid verantwoordelijk stellen.
Wat een kakland.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2018, 10:11   #32
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Vadertje staat : steen en been klagen dat ouders alle verantwoordelijkheid naar hen duwen maar elke kans die ze krijgen trekken ze zelf de verantwoordelijkheid naar zich toe.
De bevolking : steen en been klagen dat de overheid alle verantwoordelijkheid naar zich toe trekt maar telkens er ergens iets misgaat de overheid verantwoordelijk stellen.
Wat een kakland.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2018, 10:39   #33
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lof der Zotheid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 augustus 2005
Berichten: 14.406
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Telkens als ik denk dat het niet meer betuttelender of totalitairder kan verrast België me met een of ander verbod of verplichting. Vandaag zegt men op het journaal dat op zwemmen in de zee een boete zal opleveren...want het water is te koud. Uiteraard voel ik dit als een aanslag op mijn vrijheid. Maar de gemiddelde Belg of hij zichzelf nu links of rechts acht ziet geen graten in een steeds grotere staatscontrole op alle aspecten van het leven van de bevolking.

Akkoord of niet akkoord met een gasboete omwille van de temperatuur van het zeewater?
In plaats van een verbod ware het verstandiger geweest elk persoon aansprakelijk te maken voor het risico dat hij ingaat, en voor de kosten laten opdraaien indien zich iets voordoet. Dat is minder betuttelend en naar alle waarschijnlijkheid veel effectiever.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Erasmus
Moriae encomium, sive Stultitiae laus
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2018, 11:58   #34
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
het verschil tussen Vlaanderen en Nederland moet enorm groot zijn. In NL is het in natuurwater immers toegestaan te zwemmen tenzij er een verbodsbord staat, in Vlaanderen is het net omgekeerd. Hoe zou dat komen Schoof?
In NL kennen ze anders ook wat van betutteling van de bevolking hoor. Je hoort dit goed als je met sommige Nederlanders praat.

Probleem is ook dat veel mensen precies kleine kindjes zijn die elke beperking van hun zogenaamde vrijheid met een pruillip en stampvoeten aanklagen.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2018, 12:04   #35
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
In NL kennen ze anders ook wat van betutteling van de bevolking hoor. Je hoort dit goed als je met sommige Nederlanders praat.

Probleem is ook dat veel mensen precies kleine kindjes zijn die elke beperking van hun zogenaamde vrijheid met een pruillip en stampvoeten aanklagen.
Nederlanders mogen overal zwemmen, tenzij anders aangegeven.

Belgen mogen nergens zwemmen, tenzij anders aangegeven en redders aanwezig zijn.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2018, 12:26   #36
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lof der Zotheid Bekijk bericht
In plaats van een verbod ware het verstandiger geweest elk persoon aansprakelijk te maken voor het risico dat hij ingaat, en voor de kosten laten opdraaien indien zich iets voordoet. Dat is minder betuttelend en naar alle waarschijnlijkheid veel effectiever.
Die regel moet niet specifiek ingesteld worden.

Je bent altijd verantwoordelijk voor je daden.
Als je nog niet goed kunt fietsen, of niet goed meer, en je springt er toch op: pech.
En dat is zo met alles.
Behalve als de een of de andere denkt er geld uit te kunnen slaan: de belastingbetaler zal wel afdokken.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2018, 12:50   #37
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Telkens als ik denk dat het niet meer betuttelender of totalitairder kan verrast België me met een of ander verbod of verplichting. Vandaag zegt men op het journaal dat op zwemmen in de zee een boete zal opleveren...want het water is te koud. Uiteraard voel ik dit als een aanslag op mijn vrijheid. Maar de gemiddelde Belg of hij zichzelf nu links of rechts acht ziet geen graten in een steeds grotere staatscontrole op alle aspecten van het leven van de bevolking.

Akkoord of niet akkoord met een gasboete omwille van de temperatuur van het zeewater?
https://www.demorgen.be/boeken/baas-...ekst-b3c04725/

Citaat:
Baas Taalunie is voorstander van gebruik smileys en knipogen in krantentekst

Hans Bennis, algemeen secretaris van de Nederlandse Taalunie, denkt dat bijvoorbeeld de knipoog , het driedubbele gebruik van uitroeptekens of de combinatie van uitroep- en vraagteken een goede aanvulling kunnen zijn op de gebruikelijke leestekens.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2018, 14:41   #38
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lof der Zotheid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 augustus 2005
Berichten: 14.406
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Die regel moet niet specifiek ingesteld worden.

Je bent altijd verantwoordelijk voor je daden.
Als je nog niet goed kunt fietsen, of niet goed meer, en je springt er toch op: pech.
En dat is zo met alles.
Behalve als de een of de andere denkt er geld uit te kunnen slaan: de belastingbetaler zal wel afdokken.
Het probleem met het niet instellen van zo een regel is, dat er teveel grijze zones komen. Waar kan iemand in welke mate nog aansprakelijk gesteld worden?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Erasmus
Moriae encomium, sive Stultitiae laus
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2018, 17:43   #39
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lof der Zotheid Bekijk bericht
Het probleem met het niet instellen van zo een regel is, dat er teveel grijze zones komen. Waar kan iemand in welke mate nog aansprakelijk gesteld worden?
Dat is toch mooi geregeld: je bent wel aansprakelijk als er een fout gemaakt is, die een oorzakelijk verband heeft met de schade.

Ik ga gaan zwemmen in een vijver zonder reddingsdienst, en ik verdrink: eigen schuld, dikke bult.
Begaat op de een of de andere wijze de burgemeester een fout, omdat hij weet van een verraderlijke toestand aan een onbewaakte vijver, zonder dat hij borden laat plaatsen en perscommuniqué's verspreid ...

In die zin moet ik mijn mening herzien aan de kust: er kunnen weersomstandigheden zijn die maken dat je te gemakkelijk en zeer snel afdrijft. Dan is een algemeen aangekondigd verbod wel aangewezen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2018, 17:46   #40
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Vandaag in het nieuws: ex wereldkampioen motorcross Eric Geboers overleden vermoedelijk omdat hij in een meer met ijskoud water zijn hond achterna sprong.

Edit:

https://www.hln.be/nieuws/binnenland...-mol~aeb3d676/

Laatst gewijzigd door Hypochonder : 7 mei 2018 om 17:49.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be