Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 juni 2018, 08:59   #121
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En die malle Peeters wil dan de quasi verplichte verzekering voor die 45 kmh speedelecs gans afschaffen.
Verzekering of niet, het gaat er vooral om dat het fietspad in toenemende mate onveilig wordt. Ik meen overigens te begrijpen dat Peeters enkel deze tot 25 km/h wou vrijstellen. Zoals klasse A en B met de brommers.

We leven in België, dus liefst alles zo complex mogelijk maken in plaats van éénduidig en eenvoudig.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2018, 09:07   #122
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Verzekering of niet, het gaat er vooral om dat het fietspad in toenemende mate onveilig wordt. Ik meen overigens te begrijpen dat Peeters enkel deze tot 25 km/h wou vrijstellen. Zoals klasse A en B met de brommers.
Peeters heeft het wel degelijk over speed pedelecs of gelijkgsteld tot 45 kmh zoals klasse B bromfietsen:
https://www.gva.be/cnt/dmf20180615_0...n-fout-signaal

Indien niet, is dat allemaal de fout van Dadeemelee. lol.
Fake nieuws of Fake titel voor de clickbaits ...

Laatst gewijzigd door Micele : 18 juni 2018 om 09:13.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2018, 12:34   #123
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U schijnt het allerbelangrijkste te vergeten: de legalisering van de speedelec naar Belgisch recht. Jarenlang toerden mensen hier op een speedelec rond, terwijl er geen onderliggende wetgeving voor was.
Dat wettelijk kader was er wel: speed pedelecs voldoen niet aan gewone elektrische fietsen, noch aan de voortbewegingstoestellen, en waren aldus de facto bromfietsen cat. B.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2018, 12:39   #124
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Verzekering of niet, het gaat er vooral om dat het fietspad in toenemende mate onveilig wordt. Ik meen overigens te begrijpen dat Peeters enkel deze tot 25 km/h wou vrijstellen. Zoals klasse A en B met de brommers.

We leven in België, dus liefst alles zo complex mogelijk maken in plaats van éénduidig en eenvoudig.
Correctie: Peeters wil de BA-verzekeringsplicht vrijstellen voor speed pedelecs als de autonome snelheid (dus met 'gashendel' ingedrukt) lager ligt dan 25 km/u, terwijl de trapondersteunde snelheid tot 45 km/u toegelaten is.

Hetzelfde geldt voor voortbewegingstoestellen: hier wordt de maximumsnelheid waarvoor geen BA-plicht geldt opgetrokken van 18 naar 25 km/u.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2018, 12:52   #125
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik vind dat deze ten minste in de bebouwde kom op de openbare weg moeten rijden, en niet meer op het fietspad.
Dat mag in de meeste gevallen, maar aangenaam en veilig is het niet. Veel automobilisten gedragen zich niet netjes omdat je in hun ogen te traag rijdt. Constant getoeter en idioten die u bewust van de baan probeert te rijden...ik heb de indruk dat bij velen de speed pedelec als rooie lap werkt, zeker als je twee kruispunten of drempels verder die automobilisten weer doodleuk inhaalt.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2018, 20:33   #126
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Dat mag in de meeste gevallen, maar aangenaam en veilig is het niet. Veel automobilisten gedragen zich niet netjes omdat je in hun ogen te traag rijdt. Constant getoeter en idioten die u bewust van de baan probeert te rijden...ik heb de indruk dat bij velen de speed pedelec als rooie lap werkt, zeker als je twee kruispunten of drempels verder die automobilisten weer doodleuk inhaalt.
Dat heb je sowieso altijd, speed pedelec of niet. Het mooie is vooral dat wanneer een gefrustreerde automobilist u bewust van de baan maait, hij achteraf zal verklaren dat het een spijtig ongeval is en de rechter dit ook zo zal aanzien.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2018, 20:43   #127
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.367
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Dat mag in de meeste gevallen, maar aangenaam en veilig is het niet. Veel automobilisten gedragen zich niet netjes omdat je in hun ogen te traag rijdt. Constant getoeter en idioten die u bewust van de baan probeert te rijden...ik heb de indruk dat bij velen de speed pedelec als rooie lap werkt, zeker als je twee kruispunten of drempels verder die automobilisten weer doodleuk inhaalt.
Dat heb je ook met de motorfiets hoor. Automobilisten die expres dat beetje opzij gaan om "de deur dicht te houden" : "Ik in de file, iedereen in de file".
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2018, 20:57   #128
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Dat heb je sowieso altijd, speed pedelec of niet. Het mooie is vooral dat wanneer een gefrustreerde automobilist u bewust van de baan maait, hij achteraf zal verklaren dat het een spijtig ongeval is en de rechter dit ook zo zal aanzien.
Daarom dat ik een camera op het stuur van mijn speed pedelec heb staan...
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2018, 05:25   #129
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Daarom dat ik een camera op het stuur van mijn speed pedelec heb staan...
Ah, dat bent u ?


Laatst gewijzigd door Henri1 : 19 juni 2018 om 05:29.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2018, 10:31   #130
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Correctie: Peeters wil de BA-verzekeringsplicht vrijstellen voor speed pedelecs als de autonome snelheid (dus met 'gashendel' ingedrukt) lager ligt dan 25 km/u, terwijl de trapondersteunde snelheid tot 45 km/u toegelaten is.

Hetzelfde geldt voor voortbewegingstoestellen: hier wordt de maximumsnelheid waarvoor geen BA-plicht geldt opgetrokken van 18 naar 25 km/u.
Volgens wat ik lees niet:

https://www.hln.be/nieuws/binnenland...haft~ae817eea/

Citaat:
Peeters past daar nu een mouw aan. Alle voertuigen met een maximale autonome snelheid van 25 km/u worden vrijgesteld. Dat geldt ook voor de meeste speed pedelecs: die kunnen misschien wel sneller gaan dan 25 km/u, maar daarvoor moet de fietser zelf meestal zelf trappen.
En wat gaat Peeters juist doen? De verzekeraars verplichten om hun familiale polis aan te passen?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2018, 10:36   #131
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dat heb je ook met de motorfiets hoor. Automobilisten die expres dat beetje opzij gaan om "de deur dicht te houden" : "Ik in de file, iedereen in de file".
Ook bij auto versus autos, denk aan de dummies die het wettelijk ritsen - pas aan de versmalling - niet willen begrijpen. Die dummies blokkeren dan wagens af die wettelijk vooraan willen ritsen...

Citaat:
https://www.hln.be/de-krant/-we-blok...tsen~a3546b05/

“We blokkeren liever chauffeurs die wel goed ritsen”

06 januari 2018 00u00

Al bijna vier jaar is het verplicht om te ritsen wanneer er bijvoorbeeld een rijstrook wegvalt. Maar nog steeds ritsen heel wat chauffeurs niet correct. Het Agentschap Wegen en Verkeer lanceert daarom een nieuwe informatiecampagne “rits vooraan, file zo gedaan”.

Laatst gewijzigd door Micele : 19 juni 2018 om 10:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2018, 10:38   #132
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ook bij auto versus autos, denk aan de dummies die het wettelijk ritsen - pas aan de versmalling - niet willen begrijpen. Die dummies blokken dan wagens af die wettelijk vooraan willen ritsen...
Dat verplicht ritsen is dan ook een warrige verkeersregel. Hoe ga je dat bewijzen? Dashcam verplicht dan maar?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2018, 10:40   #133
Bartjeuh
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 juni 2010
Locatie: Aan de kust
Berichten: 1.916
Standaard

Welke S-pedelec zou ik kopen?
Of nog beter: welke S-pedelec HEB ik al daadwerkelijk gekocht?
Niet één, maar twee.
En niet recent, maar vijf jaar geleden...

De Gocycle!

Zonder trappen tot 40 km/u.
Bluetooth verbinding met app voor besturing & instelling.
Diverse modussen instelbaar, waaronder "gewone e-bike modussen" (< 25 km/u).
Vouwbaar, zodat twee exemplaren moeiteloos in de autokoffer kunnen, en je dus geen windvangend, lelijk, gevaarlijk draagrek dient te monteren achteraan.
Uiterst licht, wegens volledig in magnesium.
Zalig gevoel, stabiele wegligging, uitgebreid gamma beschikbare accessoires,...
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2018, 10:42   #134
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat verplicht ritsen is dan ook een warrige verkeersregel. Hoe ga je dat bewijzen? Dashcam verplicht dan maar?
Nikske warrig aan. Ritsen is gewoon in de onmiddelijke nabijheid van de versmalling, NIET eerder.

Citaat:
https://www.hln.be/de-krant/-we-blok...tsen~a3546b05/

“We blokkeren liever chauffeurs die wel goed ritsen”
Hoe doen-deden ze het in Duitsland en Oostenrijk waar het veel eerder wettelijk verplicht is? Beboeten tiens. Natuurlijk met cameras door de politie. Wie anders?

En op blokkeren van het verkeer zal de boete nog veel hoger zijn.

Laatst gewijzigd door Micele : 19 juni 2018 om 11:06.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2018, 10:49   #135
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het is precies wat ik zeg:

Autonome snelheid = snelheid die je haalt zonder de pedalen rond te draaien en die mag tot 25 km/u gaan volgens het voorstel Peeters. De meeste S-pedelecs halen slechts 18 km/u in die modus conform de vroegere Duitse wetgeving.

Trapondersteunde snelheid = snelheid die je haalt met het ronddraaien van de pedalen en met ondersteuning van de elektromotor, die ligt begrenst op 45 km/u.

Er zijn quasi geen speed-pedelecs die autonoom 45 km/u kunnen halen, een standaard motor van 500 Watt is daar te licht voor.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
En wat gaat Peeters juist doen? De verzekeraars verplichten om hun familiale polis aan te passen?
Los van het bovenstaande is het voorstel Peeters inderdaad idioot en om problemen vragen.... er is een reden dat ik nog altijd apart BA-verzekerd ben voor mijn S-pedelec.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2018, 10:53   #136
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Het is precies wat ik zeg:

Autonome snelheid = snelheid die je haalt zonder de pedalen rond te draaien en die mag tot 25 km/u gaan volgens het voorstel Peeters. De meeste S-pedelecs halen slechts 18 km/u in die modus conform de vroegere Duitse wetgeving.

Trapondersteunde snelheid = snelheid die je haalt met het ronddraaien van de pedalen en met ondersteuning van de elektromotor, die ligt begrenst op 45 km/u.

Er zijn quasi geen speed-pedelecs die autonoom 45 km/u kunnen halen, een standaard motor van 500 Watt is daar te licht voor.



Los van het bovenstaande is het voorstel Peeters inderdaad idioot en om problemen vragen.... er is een reden dat ik nog altijd apart BA-verzekerd ben voor mijn S-pedelec.
Ja maar je moet de verzekeringspolissen eens lezen. Heb ik onlangs nog gedaan. Daar spreekt men enkel van 'autonoom' rijden (snelheid wordt niet vermeld). cfr garageknop.

Dus daarom dat ik zei: gaat Peeters de familiale polissen verplicht laten aanpassen? Zoja is het ok, zoniet is het een slag in het water.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2018, 11:02   #137
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ja maar je moet de verzekeringspolissen eens lezen. Heb ik onlangs nog gedaan. Daar spreekt men enkel van 'autonoom' rijden (snelheid wordt niet vermeld). cfr garageknop.

Dus daarom dat ik zei: gaat Peeters de familiale polissen verplicht laten aanpassen? Zoja is het ok, zoniet is het een slag in het water.
Juist... het wordt één kluwen. Ik vrees dat het wachten wordt tot een paar goedgelovige zielen de schade van een ongeval zelf financieel mogen ophoesten omdat de verzekeringen er zich van onttrekken. Met dank aan Peeters en de Fietsersbond...
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2018, 11:28   #138
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh Bekijk bericht
Welke S-pedelec zou ik kopen?
Of nog beter: welke S-pedelec HEB ik al daadwerkelijk gekocht?
Niet één, maar twee.
En niet recent, maar vijf jaar geleden...

De Gocycle!

Zonder trappen tot 40 km/u.
Bluetooth verbinding met app voor besturing & instelling.
Diverse modussen instelbaar, waaronder "gewone e-bike modussen" (< 25 km/u).
Vouwbaar, zodat twee exemplaren moeiteloos in de autokoffer kunnen, en je dus geen windvangend, lelijk, gevaarlijk draagrek dient te monteren achteraan.
Uiterst licht, wegens volledig in magnesium.
Zalig gevoel, stabiele wegligging, uitgebreid gamma beschikbare accessoires,...
Fantastisch ding voor pendelaars die fiets/trein/bus combineren.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2018, 12:03   #139
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Fantastisch ding voor pendelaars die fiets/trein/bus combineren.
Nu nog 50% in prijs zakken.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2018, 12:37   #140
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Nu nog 50% in prijs zakken.
Waarom ?

Met wat fietsvergoeding is dat zo terugbetaald (22 cent/km).

En het alternatief de wagen is vele malen duurder voor pendelverkeer en levert u in vele gevallen geen vergoeding op.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be