Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 juni 2018, 02:09   #1
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.741
Standaard Met een elektrische auto op reis naar Zuid-Frankrijk:

Dit houd je toch niet voor mogelijk, wie koopt die brol.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/06...jk-is-dat-rea/

Citaat:
“Het is te doen”, zo schat Joni Junes van VAB de 'Voyage Voltage' van de Radio 2-reporters in. “Maar ze moeten het eerder als een ‘roadtrip’ zien met wellicht veel tussenstops en misschien wat tegenslagen. Het is dus misschien eerder iets voor de meer avontuurlijke reiziger (lacht).

Laatst gewijzigd door daiwa : 29 juni 2018 om 02:12.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2018, 06:32   #2
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Je plant je trip in functie van de beschikbare laadstations, tesla-freaks in functie van waar ze "goedkoper" kunnen laden , het is toch immers vakantie, tijd genoeg die men kan verspillen aan laadbeurten en verplichte stops.

Daar komt electrisch rijden in de vakantie op neer.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2018, 07:11   #3
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Je plant je trip in functie van de beschikbare laadstations, tesla-freaks in functie van waar ze "goedkoper" kunnen laden , het is toch immers vakantie, tijd genoeg die men kan verspillen aan laadbeurten en verplichte stops.

Daar komt electrisch rijden in de vakantie op neer.
Ik plan toch liever mijn vakantie in functie van wat ik wil bezoeken.
Maar voor tesla-freaks kan het inderdaad een belevenis zijn.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2018, 08:41   #4
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.974
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik plan toch liever mijn vakantie in functie van wat ik wil bezoeken.
² Elektrisch is leuk voor het dagelijkse pendelen, maar voor langere afstanden moet je wel bereid zijn offers te brengen.

Citaat:
Maar voor tesla-freaks kan het inderdaad een belevenis zijn.
Hopelijk geen crash and burn.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.

Laatst gewijzigd door Libro : 29 juni 2018 om 08:41.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2018, 09:05   #5
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Met een Tesla had dat er heel wat minder problematisch uitgezien.

Met een Model S 100D is de volgende reisweg zeer goed te doen:

- Brussel
- Supercharger Metz (267 km): laadtijd 27 min
- Supercharger Beaune (319 km): laadtijd 36 min
- Supercharger Valence (272 km): laadtijd 27 min
- Montpellier

Dit zou een rijtijd opleveren van 10:19 en een laadtijd van 1:29 min. Dit kan wellicht nog geoptimaliseerd worden.

Op een rit naar het zuiden van Frankrijk zijn 3 stops zeker niet veel. Bovendien blijven de wachttijden beperkt tot een half uurtje. Dit geeft net genoeg ruimte voor een plaspauze, de benen te strekken en wat te eten.

De Tesla zou voor deze rit ongeveer 190 kWh nodig hebben. Superchargen in Frankrijk zou 0,2 euro kosten als deze betalend zou zijn, voor een Model S is het quasi altijd gratis.
De rit tot de supercharger in Metz verbruikt 48 kWh. Als je dat thuis laadt kost dat ongeveer 12 euro. De overige 142 kWh kosten je bij betalend superchargen 28,4 euro. De totale rit kost dus 50,4 euro aan elektriciteit!
De Model S is bovendien een veel grotere en wagen dan die Nissan Leaf. Als de Model 3 éénmaal in Europa beschikbaar komt zal het energieverbruik nog een pak lager liggen. Mij lijkt 40 euro aan energiekost dan zeker haalbaar.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2018, 09:57   #6
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Met een Tesla had dat er heel wat minder problematisch uitgezien.

Met een Model S 100D is de volgende reisweg zeer goed te doen:

- Brussel
- Supercharger Metz (267 km): laadtijd 27 min
- Supercharger Beaune (319 km): laadtijd 36 min
- Supercharger Valence (272 km): laadtijd 27 min
- Montpellier

Dit zou een rijtijd opleveren van 10:19 en een laadtijd van 1:29 min. Dit kan wellicht nog geoptimaliseerd worden.

Op een rit naar het zuiden van Frankrijk zijn 3 stops zeker niet veel. Bovendien blijven de wachttijden beperkt tot een half uurtje. Dit geeft net genoeg ruimte voor een plaspauze, de benen te strekken en wat te eten.

De Tesla zou voor deze rit ongeveer 190 kWh nodig hebben. Superchargen in Frankrijk zou 0,2 euro kosten als deze betalend zou zijn, voor een Model S is het quasi altijd gratis.
De rit tot de supercharger in Metz verbruikt 48 kWh. Als je dat thuis laadt kost dat ongeveer 12 euro. De overige 142 kWh kosten je bij betalend superchargen 28,4 euro. De totale rit kost dus 50,4 euro aan elektriciteit!
De Model S is bovendien een veel grotere en wagen dan die Nissan Leaf. Als de Model 3 éénmaal in Europa beschikbaar komt zal het energieverbruik nog een pak lager liggen. Mij lijkt 40 euro aan energiekost dan zeker haalbaar.
De prijs van de rit maakt weinig uit als men de aankoopprijs bekijkt.
Maar wat gebeurt er als men in file staat of een omleiding uw planning in de war stuurt?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2018, 10:08   #7
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Dit houd je toch niet voor mogelijk, wie koopt die brol.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/06...jk-is-dat-rea/
blijkbaar zijn ze er op de VRT nog niet achter dat je daar op pakweg vijf dagen ook met de fiets geraakt.

da's pas vakantie.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2018, 11:37   #8
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Met een Tesla had dat er heel wat minder problematisch uitgezien.

Met een Model S 100D is de volgende reisweg zeer goed te doen:

- Brussel
- Supercharger Metz (267 km): laadtijd 27 min
- Supercharger Beaune (319 km): laadtijd 36 min
- Supercharger Valence (272 km): laadtijd 27 min
- Montpellier

Dit zou een rijtijd opleveren van 10:19 en een laadtijd van 1:29 min. Dit kan wellicht nog geoptimaliseerd worden.

Op een rit naar het zuiden van Frankrijk zijn 3 stops zeker niet veel. Bovendien blijven de wachttijden beperkt tot een half uurtje. Dit geeft net genoeg ruimte voor een plaspauze, de benen te strekken en wat te eten.

De Tesla zou voor deze rit ongeveer 190 kWh nodig hebben. Superchargen in Frankrijk zou 0,2 euro kosten als deze betalend zou zijn, voor een Model S is het quasi altijd gratis.
De rit tot de supercharger in Metz verbruikt 48 kWh. Als je dat thuis laadt kost dat ongeveer 12 euro. De overige 142 kWh kosten je bij betalend superchargen 28,4 euro. De totale rit kost dus 50,4 euro aan elektriciteit!
De Model S is bovendien een veel grotere en wagen dan die Nissan Leaf. Als de Model 3 éénmaal in Europa beschikbaar komt zal het energieverbruik nog een pak lager liggen. Mij lijkt 40 euro aan energiekost dan zeker haalbaar.
Dat zou wel te doen zijn maar de prijs van zo'n auto is gewoon te hoog om dat te overwegen.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2018, 13:07   #9
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.862
Standaard EV wint een race...

https://arstechnica.com/cars/2018/06...tric-race-car/

Goed,deze race ,de Pikes Peak International Hill Climb in Colorado, bestaat uit één ronde over een circuit van net geen 20 kilometer aangelegd op grote hoogte.

Maar de wagen van Volkswagen,een volledig electrische bolide,versloeg voor de rest van het veld (ICE's).Want eenmaal je in zo een 1-lap start is het "volle bak" tot de finish....

En ondertussen is daar ook een paaltje verzet...het kon in minder dan 10 minuten...

VW,met in de VS een ernstig beschadigd imago (het sinaasappelsap schandaal...inderdaad.... ) is bezig aan het opbouwen van een ander imago,gebaseerd op Electrische voertuigen.In de VS is het nu van levensbelang dat een autobouwer een EV-toekomst LAAT ZIEN of het zal nuttiger zijn het kamp op te breken en te vertrekken...

Races winnen tegen race-machines met ICE's behoort zeker tot imago-building....

Dit was een paar jaar geleden eigenlijk niet mogelijk.....de rest is de wacht aangezegd...

Daar is ook de créme de la créme van de Amerikaanse custom-cars scene aanwezig,je weet wel,de mannen met de immense brulboeien...

Hoe gaan die reageren.....hun business-model van extreem -krachtige verbrandigmotoren (big-blocks...) geschoenlepeld in speciale carosserietjes staat misschien wel onder druk....

Vroeger konden die gasten nog zeggen dat,behalve het immense lawaai,rook en vuurontwikkeling hun klanten ook echte spurtkanonnen kochten..

nou...
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.

Laatst gewijzigd door kelt : 29 juni 2018 om 13:16.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2018, 14:31   #10
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.741
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik plan toch liever mijn vakantie in functie van wat ik wil bezoeken.
Maar voor tesla-freaks kan het inderdaad een belevenis zijn.
Je bent al 4 vakantiedagen kwijt om laadpalen te zoeken en stroom bij te vullen.
Heel handig die elektrische brol.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2018, 14:38   #11
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Je bent al 4 vakantiedagen kwijt om laadpalen te zoeken en stroom bij te vullen.
Heel handig die elektrische brol.
En dan maar hopen dat ge de eerste bent om te laden.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2018, 14:52   #12
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
En dan maar hopen dat ge de eerste bent om te laden.
Komt goed in t hoogseizoen!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2018, 14:55   #13
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Komt goed in t hoogseizoen!
Daarom reden ze net voor het hoogseizoen begon.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2018, 16:56   #14
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

Mijn BMW 520GT van 2016 ritje naar Italië kan ik ineens op één dag zonder stoppen gemiddelde verbruik 5,4 l/100km
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2018, 18:35   #15
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Mij lijkt 40 euro aan energiekost dan zeker haalbaar.
Hier gewoon vastgesteld, Chevrolet Aveo LPG kost me 20€ voor 600km en dat aan 130 km/uur.
Aankoopprijs 3000€ voor eentje van 8 jaar oud.
Ik moet zeggen dat laden ook soms wat meer tijd vraagt dan benzine of diesel.
De LPG pomp aan de autosnelweg in Leuven deed er onlangs 10 minuten over om 45 liter te tanken...
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2018, 22:47   #16
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Hier gewoon vastgesteld, Chevrolet Aveo LPG kost me 20€ voor 600km en dat aan 130 km/uur.
Aankoopprijs 3000€ voor eentje van 8 jaar oud.
Ik moet zeggen dat laden ook soms wat meer tijd vraagt dan benzine of diesel.
De LPG pomp aan de autosnelweg in Leuven deed er onlangs 10 minuten over om 45 liter te tanken...
Gedaan met de alfa?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2018, 23:04   #17
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
blijkbaar zijn ze er op de VRT nog niet achter dat je daar op pakweg vijf dagen ook met de fiets geraakt.

da's pas vakantie.
En met een electrische fiets ?
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2018, 23:10   #18
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
En met een electrische fiets ?
Heb je daar ook laadpalen voor?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2018, 00:07   #19
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Je plant je trip in functie van de beschikbare laadstations, tesla-freaks in functie van waar ze "goedkoper" kunnen laden , het is toch immers vakantie, tijd genoeg die men kan verspillen aan laadbeurten en verplichte stops.

Daar komt electrisch rijden in de vakantie op neer.
Superchargers, leer wat ze zijn. Met een tesla zoek je niet achter laadstations.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2018, 00:08   #20
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Mijn BMW 520GT van 2016 ritje naar Italië kan ik ineens op één dag zonder stoppen gemiddelde verbruik 5,4 l/100km
Maar aangezien die BMW geen autopilot heeft ga jij moeten stoppen omdat je als persoon dat niet getrokken krijgt.

Of je wilt graag stoer en gevaarlijk doen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be