Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 juli 2018, 19:59   #21
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.556
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
30% belastingvoordeel is toch ook niet weinig?
Kan een serieuze schijf naar beneden misschien?
Benzine motorscooter van Sym begint bij €3500.
De goedkoopste vergelijkbare E motorscooter begint bij €8000. (en heeft een bereik van 80km op 1 acculading)

Haal er 30% af, en je betaalt nog steeds € 2000 meer voor iets wat nog niet eens op en neer kan naar Antwerpen vanuit Vilvoorde.

En de afschrijving voor E motoren en brandstofmotoren is nog steeds hetzelfde.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2018, 20:23   #22
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Benzine motorscooter van Sym begint bij €3500.
De goedkoopste vergelijkbare E motorscooter begint bij €8000. (en heeft een bereik van 80km op 1 acculading)

Haal er 30% af, en je betaalt nog steeds € 2000 meer voor iets wat nog niet eens op en neer kan naar Antwerpen vanuit Vilvoorde.

En de afschrijving voor E motoren en brandstofmotoren is nog steeds hetzelfde.
Ja de afschrijving wel.
Maar voor e voertuigen en e motos zouden ze 30% belastingaftrek geven.
Hoe doen ze het dan als je al 100% reeds kan afschrijven?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2018, 21:19   #23
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.556
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ja de afschrijving wel.
Maar voor e voertuigen en e motos zouden ze 30% belastingaftrek geven.
Hoe doen ze het dan als je al 100% reeds kan afschrijven?
Oh, ik heb gesproken met de verkoper van Zero Motorfietsen, en volgens hen pakken ze dat stukje papierwerk wel bij.
Als je €14K+ op tafel legt voor het equivalent van een 600cc motorfiets met een bereik van minder dan 200km, is dat maar een kleinigheidje.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2018, 21:37   #24
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Oh, ik heb gesproken met de verkoper van Zero Motorfietsen, en volgens hen pakken ze dat stukje papierwerk wel bij.
Als je €14K+ op tafel legt voor het equivalent van een 600cc motorfiets met een bereik van minder dan 200km, is dat maar een kleinigheidje.
Oké 14000 is en blijft veel geld om te geven maar ook veel geld om uw belasting te verminderen.
En als je dat aftrekt van wat je anders betaald aan belasting dan kan het zijn dat je niks meer betaald maar flink terug krijgt.
Dat bedrag afgetrokken ...kan het heel goedkoop worden misschien?

Ieder moet eens goed zijn eigen inkomsten berekenen om dat te beslissen.

Nu weet ik nog steeds niet hoe ze 30% aftrekken van 100% aftrek.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2018, 21:44   #25
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 33.962
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Benzine motorscooter van Sym begint bij €3500.
De goedkoopste vergelijkbare E motorscooter begint bij €8000. (en heeft een bereik van 80km op 1 acculading)

Haal er 30% af, en je betaalt nog steeds € 2000 meer voor iets wat nog niet eens op en neer kan naar Antwerpen vanuit Vilvoorde.

En de afschrijving voor E motoren en brandstofmotoren is nog steeds hetzelfde.
ik heb zo eentje gekocht voor mijn dochter 2700euro + helm 160ero + 70euro klaarzetten
ja hij rekende wat door vond ik maar bon + 30euro nummerplaat

https://www.electric-scooters.be/nl/...il/Niu-N-serie

dat papierwerk is gewoon wat scannen ??
factuur - inschrijvingsbewijs - bellen naar verzekering
nummerplaat ligt hier al
dochter is doodgelukkig dat ze zo'n mooie bromfiets heeft en nog een dikke helm bijgekocht voor madame

Laatst gewijzigd door brother paul : 11 juli 2018 om 21:49.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2018, 21:47   #26
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 33.962
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Oké 14000 is en blijft veel geld om te geven maar ook veel geld om uw belasting te verminderen.
En als je dat aftrekt van wat je anders betaald aan belasting dan kan het zijn dat je niks meer betaald maar flink terug krijgt.
Dat bedrag afgetrokken ...kan het heel goedkoop worden misschien?

Ieder moet eens goed zijn eigen inkomsten berekenen om dat te beslissen.

Nu weet ik nog steeds niet hoe ze 30% aftrekken van 100% aftrek.
volgens mij is het gewoon 30% van de waarde van die moto die je als belastingsvermindering kan krijgen. Dus 3000euro per 10K en ergens nog een limiet
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2018, 21:48   #27
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.556
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Oké 14000 is en blijft veel geld om te geven maar ook veel geld om uw belasting te verminderen.
€14K voor een machine met beperkt gebruik. Terwijl je voor de helft iets vergelijkbaars hebt waar je overal mee terecht kan.
Citaat:
En als je dat aftrekt van wat je anders betaald aan belasting dan kan het zijn dat je niks meer betaald maar flink terug krijgt.
Dat bedrag afgetrokken ...kan het heel goedkoop worden misschien?
30% van 14K is €4200. Da's nog steeds een kleine 10K voor een motorfiets met beperkt bereik.
Citaat:
Ieder moet eens goed zijn eigen inkomsten berekenen om dat te beslissen.
Als je geld teveel hebt, en iets wil doen om je superieur bij te voelen is het een optie, een extraatje bovenop die Zero Energy woning en die Tesla X of BMW I8 in de garage.
Citaat:
Nu weet ik nog steeds niet hoe ze 30% aftrekken van 100% aftrek.
Ik ook niet, maar je zal toch eerst moeten betalen om dan misschien "terug te trekken".
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2018, 21:57   #28
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 33.962
Standaard

ik vraag mij gewoon als nuchtere belg met veel ervaring van pipo's van belastingcontroleurs, wat is de kans dat ze daar op zitten te kniezen hé..
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2018, 22:19   #29
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
€14K voor een machine met beperkt gebruik. Terwijl je voor de helft iets vergelijkbaars hebt waar je overal mee terecht kan.

30% van 14K is €4200. Da's nog steeds een kleine 10K voor een motorfiets met beperkt bereik.

Als je geld teveel hebt, en iets wil doen om je superieur bij te voelen is het een optie, een extraatje bovenop die Zero Energy woning en die Tesla X of BMW I8 in de garage.

Ik ook niet, maar je zal toch eerst moeten betalen om dan misschien "terug te trekken".
100% bij werk en woongebruik. + al uw onkosten.

Dat loopt op hoor.
En die 30% is dat een extra of zo dan daar geraak ik niet aan uit.

In principe heb je hem gratis.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2018, 23:15   #30
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 33.962
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
100% bij werk en woongebruik. + al uw onkosten.

Dat loopt op hoor.
En die 30% is dat een extra of zo dan daar geraak ik niet aan uit.

In principe heb je hem gratis.
alé zo'n slim board en dat er nu geneen die fiscaliteit kent ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2018, 00:28   #31
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.556
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
alé zo'n slim board en dat er nu geneen die fiscaliteit kent ?
Ik betaal daar een belastingsconsulente voor.
Die heeft me voorgerekend dat zelfs de meest gunstige Ebike me geen financieel of tijdsvoordeel oplevert op de woon-werk afstand in verhouding tot de hogere gebruikskost van een brandstofscooter.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2018, 09:18   #32
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.164
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik betaal daar een belastingsconsulente voor.
Die heeft me voorgerekend dat zelfs de meest gunstige Ebike me geen financieel of tijdsvoordeel oplevert op de woon-werk afstand in verhouding tot de hogere gebruikskost van een brandstofscooter.
Ook daaraan ziet men dat Belziek nog altijd liever de fossiele energie subsidieert ...

Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/09...or-de-volksge/

Overheid subsidieert fossiele brandstoffen: een zware prijs voor de volksgezondheid

Niet alleen Greenpeace heeft kritiek op ons milieubeleid. Ons land subsidieert, net als zoveel industrielanden, fossiele brandstoffen. Volgens een rapport van de Europese ngo Health Alliance (HEAL) leidt die staatssteun in ons land alleen al tot 6.000 vroegtijdige sterftes per jaar. Dat komt neer op een economische schade van 4,3 miljard euro. Wereldwijd leidt die steun tot honderdduizenden vroegtijdige sterftes en een rekening van 2.600 miljard euro.

...

Het gaat hier om de economische kostprijs van vroegtijdige sterftes. Niet om de kostprijs van alle extra zorgen die nodig zijn om mensen te behandelen die het slachtoffer zijn van luchtverontreiniging. Daarom spreken de onderzoekers van een "voorzichtige schatting". Gezondheidseconoom Lieven Annemans van de UGent: "Het gaat om zogenaamde 'ontastbare kosten' waarbij men aan een verloren leven -terecht- een belangrijke economische waarde hecht."

Vroegtijdige sterftes
Vooral in zwaar vervuilde landen heeft de afbouw van subsidies aan fossiele brandstoffen een belangrijke impact. Landen als China, India, Zuid-Afrika en Turkije hebben tot 70 procent minder vroegtijdige sterftes als ze de subsidiekraan dichtdraaien. Duitsland, dat navenant minder vervuilt, kan het aantal vroegtijdige sterftes met een kwart verminderen. Voor ons land is dat bijna 40 procent. Dat heeft onder meer te maken met ons dicht wegennet, het groot aantal kilometers dat jaarlijks wordt gereden en de populariteit van dieselwagens.

Economische kostprijs
Elk sterfgeval heeft een prijskaartje, ook een vroegtijdig sterfgeval. HEAL heeft berekend dat voor China alleen de economische kost van de vroegtijdige sterftes door luchtverontreiniging 1.600 miljard euro bedraagt. Voor Europa is dat 220 miljard. Als we verder inzoomen op de lidstaten, komen we op 42,7 miljard voor Duitsland, 39,2 miljard voor Polen. Ons land staat buiten de top tien met 4,3 miljard. Dat is de kostprijs van om en bij de 6.000 vroegtijdige sterftes per jaar. Lieven Annemans: “voor alle duidelijkheid, daar zitten de kosten voor de ziekteverzekering nog niet in meegerekend. Het werkelijk bedrag kan dus nog veel hoger oplopen”.

Steenkool en diesel
Vooral steenkool en diesel zijn zware vervuilers door het roet, de stikstofoxides en andere giftige stoffen. Toch krijgen beide brandstoffen nog flink wat steun. Direct of indirect. In de Europese Unie wordt diesel onrechtstreeks gesteund door de lagere heffingen ten opzichte van benzine.

Volgens Transport and Environment ging het in 2014 om een bedrag van 27 miljard euro. Vooral Duitsland, Frankrijk en Italië zijn stevige voorstanders van deze indirecte steun, en ook in ons land geniet diesel nog altijd een gunstiger regime dan benzine.


Het Internationaal Monetair Fonds en het Internationaal Energie Agentschap laken al jaren die subsidies aan fossiele brandstoffen. Slecht voor het klimaat en voor de gezondheid, zo luidt het. Lieven Annemans voegt er aan toe:

"Dit heeft inderdaad een directe en nefaste impact op de gezondheid van de bevolking en op onze economie, een impact die beleidsmakers nog te vaak verwaarlozen, omdat het zogezegd 'niet meetbaar' is."

In 2009 hadden de G20 al beloofd om op middellange termijn werk te maken van de afbouw van de overheidssteun. Maar daar is vandaag weinig van te merken. De steun aan fossiele brandstoffen bedraagt nog altijd het viervoud van die aan energie van wind, zon en water.

Laatst gewijzigd door Micele : 15 juli 2018 om 09:27.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2018, 23:24   #33
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 33.962
Standaard

dat ze godverdomme die CO2 taks invoeren
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2018, 23:45   #34
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.556
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik vraag me af hoe een voortijdig overlijden meer kan kosten economisch dan iemand die gedurende lange tijd zowel pensioen als gezondheidszorg gebruikt.

Iemand die dood is kost niets meer. En de fictieve opbrengst, blijft even fictief als een onzichtbaar vriendje. Is er nooit geweest, en zal niet gegenereerd worden door die dode.
Dat iemand anders die mogelijke/fictieve meerwaarde misschien wel genereert, dan is het nog steeds geen verlies...
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2018, 11:46   #35
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.164
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
dat ze godverdomme die CO2 taks invoeren
Nog beter is CO2- en NOx-taks, verdomme.

Algemene alle oorzaken, wegverkeer zorgt voor 34%, maar is wslk veel meer want in 2015 waren de sjoemeldiesels statistisch nog niet in kaart gebracht:

Ik vind geen algemene grafiek van 2017.

De koek wegverkeer ingedeeld, met sjoemeldieselwagens:





Citaat:
Steenkool en diesel

Vooral steenkool en diesel zijn zware vervuilers door het roet, de stikstofoxides en andere giftige stoffen. Toch krijgen beide brandstoffen nog flink wat steun. Direct of indirect. In de Europese Unie wordt diesel onrechtstreeks gesteund door de lagere heffingen ten opzichte van benzine.

Volgens Transport and Environment ging het in 2014 om een bedrag van 27 miljard euro. Vooral Duitsland, Frankrijk en Italië zijn stevige voorstanders van deze indirecte steun, en ook in ons land geniet diesel nog altijd een gunstiger regime dan benzine.

Het Internationaal Monetair Fonds en het Internationaal Energie Agentschap laken al jaren die subsidies aan fossiele brandstoffen. Slecht voor het klimaat en voor de gezondheid, zo luidt het. Lieven Annemans voegt er aan toe:

"Dit heeft inderdaad een directe en nefaste impact op de gezondheid van de bevolking en op onze economie, een impact die beleidsmakers nog te vaak verwaarlozen, omdat het zogezegd 'niet meetbaar' is."

In 2009 hadden de G20 al beloofd om op middellange termijn werk te maken van de afbouw van de overheidssteun. Maar daar is vandaag weinig van te merken. De steun aan fossiele brandstoffen bedraagt nog altijd het viervoud van die aan energie van wind, zon en water.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 juli 2018 om 12:05.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be