Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 juli 2018, 16:26   #401
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Toch wel, wat men stemt in het parlement dat beslissen de partijbesturen/zuilen - en die lachen u (het volk) vierkant uit in uw gezicht.
En het staat de 6-7 miljoen stemgerechtigden vrij te kiezen voor andere partijen.

Ik stem voor een partij omdat die over het algemeen het beste aansluit bij mijn ideologie. Ik ga er van uit dat die partij in het parlement zal stemmen in lijn met die ideologie. Indien dit te weinig gebeurt, zal ik genoodzaakt zijn op een andere partij te stemmen.

Uiteraard is het onmogelijk een partij te vinden die 100% aansluit bij mijn voorkeuren.

Citaat:
Wat je stemt in een referendum beslis jij voor uzelf. De kans bestaat werkelijk dat je bij de meerderheid zit, alhoewel ik zeer goed besef dat je (nog) een dwarsligger bent (omdat je jeugdig bent).
Ik ga er van uit dat ik soms een deel zal uitmaken van de meerderheid en soms niet. Zou dat niet voor de meeste stemgerechtigden gelden?

Op welke vlakken vindt u me trouwens een dwarsligger?


Maar neem nu het voorbeeldje van de Brexit. De personen die voor een Brexit stemden hadden toch helemaal geen idee wat voor Brexit het zou worden? Een totale breuk met de EU? Een soort EER resultaat? Ergens iets tussenin?

Indien dat al niet duidelijk is, hoe kon men dan in juni 2016 een doordachte keuze maken?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2018, 16:50   #402
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.381
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
En het staat de 6-7 miljoen stemgerechtigden vrij te kiezen voor andere partijen.

Ik stem voor een partij omdat die over het algemeen het beste aansluit bij mijn ideologie. Ik ga er van uit dat die partij in het parlement zal stemmen in lijn met die ideologie. Indien dit te weinig gebeurt, zal ik genoodzaakt zijn op een andere partij te stemmen.

Uiteraard is het onmogelijk een partij te vinden die 100% aansluit bij mijn voorkeuren.



Ik ga er van uit dat ik soms een deel zal uitmaken van de meerderheid en soms niet. Zou dat niet voor de meeste stemgerechtigden gelden?

Op welke vlakken vindt u me trouwens een dwarsligger?


Maar neem nu het voorbeeldje van de Brexit. De personen die voor een Brexit stemden hadden toch helemaal geen idee wat voor Brexit het zou worden? Een totale breuk met de EU? Een soort EER resultaat? Ergens iets tussenin?

Indien dat al niet duidelijk is, hoe kon men dan in juni 2016 een doordachte keuze maken?
Ja, uitvluchten tegen de democratie zijn er altijd genoeg.

Als de Belgische politici tegen een bindend referendum zijn, dan denk jij dat die daar tegen zijn omdat ze het beste met ons voor hebben?

Ernstig blijven hé.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2018, 16:54   #403
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ja, uitvluchten tegen de democratie zijn er altijd genoeg.

Als de Belgische politici tegen een bindend referendum zijn, dan denk jij dat die daar tegen zijn omdat ze het beste met ons voor hebben?

Ernstig blijven hé.
Ik zie 'politici' niet als een aparte diersoort zoals u dat blijkt te doen.

Ik zie het gebrek aan referendum ook niet als ondemocratisch, op voorwaarde dat men op democratische wijze het parlement kan samenstellen (en dus ook afstraffen).

Dat men de meerderheid in het parlement al dan niet wil afstraffen, is een democratische keuze van de kiezer.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2018, 17:09   #404
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.039
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik zie 'politici' niet als een aparte diersoort zoals u dat blijkt te doen.

Ik zie het gebrek aan referendum ook niet als ondemocratisch, op voorwaarde dat men op democratische wijze het parlement kan samenstellen (en dus ook afstraffen).

Dat men de meerderheid in het parlement al dan niet wil afstraffen, is een democratische keuze van de kiezer.
"parlementaire besluitvorming" wordt al lang niet meer in het Parlement genomen, maar "en petit comité" op de partijbesturen. En parlementairen duwen als goed getrainde aapjes op de hen opgelegde knoppen (rood of groen) op straffe van bij volgende verkiezing geen verkiesbare plaats meer te krijgen. En zij gaan daar gedwee in mee, want uiteindelijk worden ze er nog goed voor betaald ook.
Ik heb niet de pretentie om mij te willen moeien met bijv. de begroting, maar zaken die heel dicht bij de mensen staan, zoals migratie, verdienen een referendum. Politici beslissen over de import van islamieten terwijl ze er zelf nooit zullen gaan wonen, gezien hun "riante villawijk-status".
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus)







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2018, 17:12   #405
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
"parlementaire besluitvorming" wordt al lang niet meer in het Parlement genomen, maar "en petit comité" op de partijbesturen. En parlementairen duwen als goed getrainde aapjes op de hen opgelegde knoppen (rood of groen) op straffe van bij volgende verkiezing geen verkiesbare plaats meer te krijgen. En zij gaan daar gedwee in mee, want uiteindelijk worden ze er nog goed voor betaald ook.
Ik heb niet de pretentie om mij te willen moeien met bijv. de begroting, maar zaken die heel dicht bij de mensen staan, zoals migratie, verdienen een referendum. Politici beslissen over de import van islamieten terwijl ze er zelf nooit zullen gaan wonen, gezien hun "riante villawijk-status".
En blijkbaar heeft de meerderheid van de stemmers daar geen probleem mee.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2018, 17:20   #406
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.039
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
En blijkbaar heeft de meerderheid van de stemmers daar geen probleem mee.
ze worden gewoon dom gehouden door de corrupte politieke klasse. "We geven hen op tijd en stond wat voetbal en koers en ze zijn zo mak als een lammetje".
Maar hey, blijf gij maar geloven dat je echt participeert aan het maatschappelijk debat, door een partijkaart te kopen, en om de vijf jaar te gaan stemmen.
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus)







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2018, 17:24   #407
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
ze worden gewoon dom gehouden door de corrupte politieke klasse. "We geven hen op tijd en stond wat voetbal en koers en ze zijn zo mak als een lammetje".
Maar hey, blijf gij maar geloven dat je echt participeert aan het maatschappelijk debat, door een partijkaart te kopen, en om de vijf jaar te gaan stemmen.
Bedankt om dit argument zelf op te werpen.

Blijkbaar zijn de kiezers te dom om een partij te kiezen die bij hun gedachtegoed aansluit maar ze zouden uws inziens dan wel slim genoeg zijn om rechtstreeks over een belangrijk discussiepunt (zie bijvoorbeeld Brexit) te stemmen?

De domme Belg die zoet wordt gehouden met voetbal en koers zou, in het hypothetische geval dat er wordt gestemd over een 'Belxit', de politieke en economische gevolgen van het verlaten van de EU perfect kunnen inschatten?

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 16 juli 2018 om 17:26.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2018, 17:27   #408
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.381
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik zie 'politici' niet als een aparte diersoort zoals u dat blijkt te doen.

Ik zie het gebrek aan referendum ook niet als ondemocratisch, op voorwaarde dat men op democratische wijze het parlement kan samenstellen (en dus ook afstraffen).

Dat men de meerderheid in het parlement al dan niet wil afstraffen, is een democratische keuze van de kiezer.
Stel even, u bent Vlaming en niet tevreden van Michel, hoe precies ga jij die afstraffen?

Niet meer voor hem stemmen?
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2018, 17:29   #409
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.381
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
En blijkbaar heeft de meerderheid van de stemmers daar geen probleem mee.
Hun mening wordt niet gevraagd.

Dat is niet hetzelfde als geen probleem mee hebben...
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2018, 17:33   #410
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Stel even, u bent Vlaming en niet tevreden van Michel, hoe precies ga jij die afstraffen?

Niet meer voor hem stemmen?
Maar dat is een totaal andere problematiek die niet het voorwerp was van deze discussie.

Het probleem dat regio's waar partijen opkomen niet samenvalt met de regio waar de verkiezingen betrekkingen op hebben, is evengoed in de context van de EU een probleem.

Als België wordt behouden zouden de federale bevoegdheden zeer beperkt moeten zijn maar zou men wel een federale kieskring moeten hebben.

Uiteraard zonder enige grendel, zonder enige minmale vertegenwoordiging in de federale regering... Een kieskring waar wij Vlamingen dus voluit onze meerderheid kunnen gebruiken.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2018, 17:35   #411
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Hun mening wordt niet gevraagd.

Dat is niet hetzelfde als geen probleem mee hebben...
Vuye en Wouters waren het niet eens met het strakke partijregime van N-VA.

Wie ontevreden is bij N-VA omwille van die reden, zou kunnen overwegen op hen te stemmen.


Wat de mening van Vuye en Wouters is over referenda weet ik eerlijk gezegd niet.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 16 juli 2018 om 17:36.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2018, 17:40   #412
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.381
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Maar dat is een totaal andere problematiek die niet het voorwerp was van deze discussie.

Het probleem dat regio's waar partijen opkomen niet samenvalt met de regio waar de verkiezingen betrekkingen op hebben, is evengoed in de context van de EU een probleem.

Als België wordt behouden zouden de federale bevoegdheden zeer beperkt moeten zijn maar zou men wel een federale kieskring moeten hebben.

Uiteraard zonder enige grendel, zonder enige minmale vertegenwoordiging in de federale regering... Een kieskring waar wij Vlamingen dus voluit onze meerderheid kunnen gebruiken.
Je mag er op hopen, dat doet leven, maar het feit dat men in de Belgische federatie niet eens federale partijen heeft is veelzeggend.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2018, 17:48   #413
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Je mag er op hopen, dat doet leven, maar het feit dat men in de Belgische federatie niet eens federale partijen heeft is veelzeggend.
Dat is uiteraard historisch zo gegroeid.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2018, 18:06   #414
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Een nationaal voetbalstadion, is dat niet een beetje als een provinciaal stadhuis? Je zet één grote neer terwijl je voor bijna al je gebruik meerdere kleintjes nodig hebt?
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2018, 18:36   #415
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.381
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Dat is uiteraard historisch zo gegroeid.
Uiteindelijk wil dat zeggen dat we geen federale staat zijn, niet meer, niet minder.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2018, 10:48   #416
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Uiteindelijk wil dat zeggen dat we geen federale staat zijn, niet meer, niet minder.
Ik ben het met u eens dat het concept 'federale staat' moeilijk te verzoenen valt met gesplitste partijen.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be