Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 augustus 2018, 16:10   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.603
Standaard Wat is het nu feitelijk met die haaientanden? (Weyts)

‘Echt zwak van Weyts om de fout altijd op iemand anders te steken’

Citaat:
De oppositie is tevreden dat Ben Weyts (N-VA) het besluit over de nieuwe voorrangsregel voor fietsers terugdraait, maar is tegelijk erg scherp voor de minister van Mobiliteit. ‘Het is pas nadat er commotie uitbrak, dat hij zijn staart intrekt.’
Ik vond dat anders best een goede regeling maar men draait het al terug.

Gekkenwerk tegenwoordig het verkeer?

Van nature uit zijn mensen 'gewoontebeesten' dus gaat dat wel goed komen?

p.s.

Fietsers die zomaar alle rijrichtingen van de straten mogen gebruiken, het is best dat men dat afschaft wegens te gevaarlijk.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 12 augustus 2018 om 16:11.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2018, 16:17   #2
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
‘Echt zwak van Weyts om de fout altijd op iemand anders te steken’



Ik vond dat anders best een goede regeling maar men draait het al terug.

Gekkenwerk tegenwoordig het verkeer?

Van nature uit zijn mensen 'gewoontebeesten' dus gaat dat wel goed komen?

p.s.

Fietsers die zomaar alle rijrichtingen van de straten mogen gebruiken, het is best dat men dat afschaft wegens te gevaarlijk.
Gewoon een oerdomme maatregel. Het toppunt is dat er nu haaientanden zijn aangebracht zowel op het rijvak voor de auto's als op dat voor de fietsers. Zolang zowel de automobilisten als de fietsers zich verstandig gedragen en dus voorzichtig zijn zijn de risico's eerder beperkt. Maar ik hou mijn hart vast als er cowboy-types van automobilisten opduiken. Vooral dan in de nabijheid van fietsende kinderen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2018, 16:48   #3
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

zoals het onverdoofde slachten komt niets van in huis .....durft niet .
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2018, 19:21   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Het echte probleem is: hoe geraken we af van die wielerterroristen.

Ook voor die mensencategorie geldt: geef ze een vinger en ze pakken een arm.

Op sommige plaatsen moet een auto logischerwijze voorrang krijgen, en op andere plaatsen de fietser.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2018, 20:01   #5
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.002
Standaard

Weyts heeft geen ruggengraat. Fietsers moeten afstappen en dan hebben ze voorrang op het zebrapad.

Ik zie het nu al gebeuren: een speedepedelec ‘fietser’ komt aan 45 per uur out of nowhere, neemt zijn voorrang en knalt op een auto die traagjes over het fietspad rijdt.

En: ik ben ook een fietser.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2018, 23:06   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

De "zwakke weggebruiker" 75kmh moet ook kunnen:

https://www.elektrabikes.nl/supersne...e-fiets-75kmu/

Laatst gewijzigd door Micele : 12 augustus 2018 om 23:08.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2018, 08:27   #7
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Ga binnen een maand eens aan een school staan en merk op dat de jeugd nog niet meer links en rechts kijkt maar gewoon oversteekt. En niet alleen jeugd. Gisterennamiddag nog met de wagen op de rem moeten gaan staan omdat er opeens enkele Eddy Merckx typetjes zomaar de weg diagonaal overstaken. Zonder even achterom te kijken, zonder even hun linkerarm uit te steken maar gewoon van de rechterkant van de weg diagonaal naar links om daar een zijstraat in te gaan. Moest daar trouwens een wagen aangekomen zijn die had er ook enkelen frontaal op zijn motorkap gekregen.

De wetgeving zou moeten veranderen. Enkel een voetganger heeft OP EEN zebrapad voorrang . Al de rest moet bij het oversteken of kruisen van een weg stoppen en voorrang verlenen op al het verkeer op die weg rijdende. Dit en enkel dit zou een pak minder verkeersdoden onder de fietsers en ook voetgangers geven.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2018, 09:24   #8
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.603
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De "zwakke weggebruiker" 75kmh moet ook kunnen:

https://www.elektrabikes.nl/supersne...e-fiets-75kmu/
Zou daar, denkt u, geen verbod op moeten komen dat fietsen die snelheden kunnen halen?

Een snorfietske met geel plaatje mocht maar 25km/u dacht ik.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2018, 10:39   #9
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Gewoon een oerdomme maatregel. Het toppunt is dat er nu haaientanden zijn aangebracht zowel op het rijvak voor de auto's als op dat voor de fietsers. Zolang zowel de automobilisten als de fietsers zich verstandig gedragen en dus voorzichtig zijn zijn de risico's eerder beperkt. Maar ik hou mijn hart vast als er cowboy-types van automobilisten opduiken. Vooral dan in de nabijheid van fietsende kinderen.
Dat is het hem juist: op de meeste kruispunten op gewestwegen met een rechtse afslag naast het KP (zoals in de situatie waarvan sprake) is, heeft het afslaand autoverkeer voorrang op de fietser... zijn er eveneens zebrastrepen voor voetgangers aanwezig, voorziet men voorrang voor fietsers en voetgangers met haaietanden voor de automobilisten (opnieuw zoals het in Leuven was).

Maar haaietanden voor afslaande automobilisten en fietsers: dat geeft juridisch drijfzand bij aanrijding.

Maar het kan 'beter': zoals hier in de buurt (Roeselare), haaietanden voor fietsers (de plaatsing ervan is nogal LOL en automobilisten) en dan een hoop onwettige wegmarkeringen erbij... zo kennen we wegbeheerder weer.

Naam: Naamloos.jpg
Bekeken: 202
Grootte: 641,4 KB
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2018, 10:41   #10
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Zou daar, denkt u, geen verbod op moeten komen dat fietsen die snelheden kunnen halen?
Die zijn ook verboden (en niet-gehomologeerd voor) op de openbare weg en worden enkel aangeboden voor 'off-road' gebruik.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Een snorfietske met geel plaatje mocht maar 25km/u dacht ik.
Het geel plaatje is ondertussen ook al verboden, ook bromfietsen klasse A moeten een nummerplaat hebben.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2018, 10:47   #11
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Weyts is een flipflop. Hij wist perfect wat er aankwam maar veranderde opeens van mening onder de publieke opinie. Dat hij dan nog de fout bij de administratie legt, bewijst dat hij niet bekwaam is voor zijn functie.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2018, 10:52   #12
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.867
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Weyts is een flipflop. Hij wist perfect wat er aankwam maar veranderde opeens van mening onder de publieke opinie. Dat hij dan nog de fout bij de administratie legt, bewijst dat hij niet bekwaam is voor zijn functie.
Inderdaad. Dat soort omzendbrieven wordt uitgewerkt in overleg met de administratie. Het lijkt me onmogelijk dat de administratie er een uitvoering aan geeft die niet is afgesproken. Weyts heeft wellicht zijn kar gekeerd na persberichten en andere negatieve reacties.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2018, 10:59   #13
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.603
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Die zijn ook verboden (en niet-gehomologeerd voor) op de openbare weg en worden enkel aangeboden voor 'off-road' gebruik.

Gaat men zich daar aan houden?

Het geel plaatje is ondertussen ook al verboden, ook bromfietsen klasse A moeten een nummerplaat hebben.
Het rijden op een brommer ligt al in een ver verleden bij mij misschien daarmee dat ik het niet meer zo volgde.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2018, 13:44   #14
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Ga binnen een maand eens aan een school staan en merk op dat de jeugd nog niet meer links en rechts kijkt maar gewoon oversteekt. En niet alleen jeugd. Gisterennamiddag nog met de wagen op de rem moeten gaan staan omdat er opeens enkele Eddy Merckx typetjes zomaar de weg diagonaal overstaken. Zonder even achterom te kijken, zonder even hun linkerarm uit te steken maar gewoon van de rechterkant van de weg diagonaal naar links om daar een zijstraat in te gaan. Moest daar trouwens een wagen aangekomen zijn die had er ook enkelen frontaal op zijn motorkap gekregen.

De wetgeving zou moeten veranderen. Enkel een voetganger heeft OP EEN zebrapad voorrang . Al de rest moet bij het oversteken of kruisen van een weg stoppen en voorrang verlenen op al het verkeer op die weg rijdende. Dit en enkel dit zou een pak minder verkeersdoden onder de fietsers en ook voetgangers geven.
Dat komt omdat die arme kinderen tegenwoordig niet meer zeker zijn over wat nu eigenlijk links en rechts is. Schuld van het overdadig zitten turen naar de smartphone en de tablet.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2018, 00:47   #15
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Gewoon een oerdomme maatregel. Het toppunt is dat er nu haaientanden zijn aangebracht zowel op het rijvak voor de auto's als op dat voor de fietsers. Zolang zowel de automobilisten als de fietsers zich verstandig gedragen en dus voorzichtig zijn zijn de risico's eerder beperkt. Maar ik hou mijn hart vast als er cowboy-types van automobilisten opduiken. Vooral dan in de nabijheid van fietsende kinderen.
Maakt uiteindelijk niet veel verschil. De overgrote meerderheid van fietsers kijken sowieso toch niet naar de haaientanden die ze op hun weg tegenkomen. Ze rijden er maar op los, van cowboy's gesproken. Ook voorrang van rechts is hun meestal compleet onbekend. Of ze nu van links komen of niet, ze kijken zelfs niet eens naar het, ten opzichte van hun, rechts komend verkeer.

Eigenlijk is het een heel domme zet van Ben die ronduit een gevaarlijke toestand schept. Men wekt voortdurend bij de fietser de illusie dat hij overal en altijd voorrang geniet terwijl het juist de fietser is die de zwakke weggebruiker is en hij zich daarvan goed zou moeten bewust zijn. Wat heeft hij er aan, wanneer hij dood onder de wielen van een vrachtwagen ligt, dat hij voorrang had. Hij gaat dan wel heel snel aan zijn uitvaart bezig zijn.

Laatst gewijzigd door Garry : 14 augustus 2018 om 00:49.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2018, 00:58   #16
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Ga binnen een maand eens aan een school staan en merk op dat de jeugd nog niet meer links en rechts kijkt maar gewoon oversteekt. En niet alleen jeugd. Gisterennamiddag nog met de wagen op de rem moeten gaan staan omdat er opeens enkele Eddy Merckx typetjes zomaar de weg diagonaal overstaken. Zonder even achterom te kijken, zonder even hun linkerarm uit te steken maar gewoon van de rechterkant van de weg diagonaal naar links om daar een zijstraat in te gaan. Moest daar trouwens een wagen aangekomen zijn die had er ook enkelen frontaal op zijn motorkap gekregen.

De wetgeving zou moeten veranderen. Enkel een voetganger heeft OP EEN zebrapad voorrang . Al de rest moet bij het oversteken of kruisen van een weg stoppen en voorrang verlenen op al het verkeer op die weg rijdende. Dit en enkel dit zou een pak minder verkeersdoden onder de fietsers en ook voetgangers geven.
Dat is al zo. Fietsers hebben rijdend geen voorrang op een zebrapad. Wel wanneer ze afstappen en te voet met de fiets aan de hand oversteken.

Met de illusie te wekken dat de fietsers overal en altijd voorrang hebben creëren ze een echt gevaarlijke toestand. Zelfs op het voetpad denken sommige dat ze nog voorrang hebben op de voetgangers.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2018, 01:05   #17
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Die zijn ook verboden (en niet-gehomologeerd voor) op de openbare weg en worden enkel aangeboden voor 'off-road' gebruik.



Het geel plaatje is ondertussen ook al verboden, ook bromfietsen klasse A moeten een nummerplaat hebben.
En het wordt hoog tijd dat ook fietsers dergelijke nummerplaat moeten hebben. Wanneer ge in een file staat wringen ze zich er nog tussen, met hun stuur of pedaal tegen je auto en rijden gewoon verder. En doet er maar iets tegen. Politie bellen? "Meneer den agent, 't was ene met een grijze pul op een rood fietske". "Ja meneer, zo rijden er hier in de stad 1000 rond".
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2018, 01:15   #18
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Weyts heeft geen ruggengraat. Fietsers moeten afstappen en dan hebben ze voorrang op het zebrapad.

Ik zie het nu al gebeuren: een speedepedelec ‘fietser’ komt aan 45 per uur out of nowhere, neemt zijn voorrang en knalt op een auto die traagjes over het fietspad rijdt.

En: ik ben ook een fietser.
Dan hebben ze wel een probleem want zelfs met voorrang moet je voorzichtig rijden. Je hebt trouwens geen voorrang, je geniet voorrang. Dat wil zeggen dat de ander weggebruiker u daar voorrang moet verlenen.

Wanneer ik daar langzaam met de nodige voorzichtigheid passeer en er knalt een fietser, die van nowhere aan 45 km/u komt, tegenaan mag hij er zich aan verwachten dat ik het tot een flink proces zal laten komen.

Laatst gewijzigd door Garry : 14 augustus 2018 om 01:16.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2018, 06:24   #19
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Feit is dat veel fietsers overal waar ze komen zomaar menen dat ze voorrang hebben ook al staat duidelijk aangegeven dat ze voorrang moeten verlenen aan auto's. Veel verschil maakt het dus niet of ze nu ergens haaientanden veranderen of niet. Als automobilist ben je toch altijd verantwoordelijk als je een fietser aanrijdt ook al had je voorrang.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2018, 07:29   #20
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Als automobilist ben je toch altijd verantwoordelijk als je een fietser aanrijdt ook al had je voorrang.
Dat is toch ook een hardnekkig misverstand onder automobilisten: enkel voor lichamelijke schade bij de fietser zal de verzekering van de automobilist tussenkomen bij een aanrijding, ongeacht of die fietser in fout is of niet... maar dit verandert niet wie in fout is bij een aanrijding.

Met andere woorden: als er enkel materiële schade is en de fietser is in fout, dan mag hij opdraaien voor de kosten aan de tegenpartij. Heeft die een familiale verzekering, dan komt die tussen - zoniet, dan mag hij/zij zijn zuurverdiende spaarcenten ophoesten.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be