Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 augustus 2018, 21:32   #1301
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gambassi Bekijk bericht
Eind dit jaar is het geld op.
11.000$ verlies per eenheid

This thing is going down big.
Nope, dream verder.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2018, 09:09   #1302
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gambassi Bekijk bericht
Eind dit jaar is het geld op.
11.000$ verlies per eenheid

This thing is going down big.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Nope, dream verder.
We zullen het dan anders zeggen: de laatst gepubliceerde netto verlies marge bedraagt 16.42% en is per kwartaal stijgend en de schulden zijn 300% hoger dan het eigen kapitaal.

Wanneer het geld eind dit jaar niet op is, wanneer dan volgens jou?

Bidden voor de Saoedi's?
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2018, 09:28   #1303
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
We zullen het dan anders zeggen: de laatst gepubliceerde netto verlies marge bedraagt 16.42% en is per kwartaal stijgend en de schulden zijn 300% hoger dan het eigen kapitaal.

Wanneer het geld eind dit jaar niet op is, wanneer dan volgens jou?

Bidden voor de Saoedi's?
Het geld zal nooit op zijn. Ze hadden ruim 2 miljard $ in kas als ik me niet vergis.

Men hoeft namelijk niet meer extra investeren om de productie verder op te drijven naar 7000 m3/week. Die investeringen zijn namelijk al gedaan, men kan wel hier en daar gaan besparen waar het kan en efficiënt is.

En de verkoop loopt als een trein. En niet zomaar jan modaal wagens maar wagens die gemiddeld $ 59.000 kosten (zonder korting hé) en waar Tesla ruime winstmarges op heeft.

Volgens Bloomberg tracker (die heeft wat vertraging) produceert Tesla nipt 6000 wagens per week van het model 3:
Citaat:
https://www.bloomberg.com/graphics/2018-tesla-tracker/

Our best estimate is that Tesla has manufactured 71,005 Model 3s so far, and is now building approximately 5,942 a week. Those figures, and the charts below, represent Bloomberg’s latest estimates and will automatically update to reflect changes in the data.
Daar komen nog een kleine 2000 wagens per week van de Tesla S en X bij, of de klasse tussen 90k en 160k. Die loopband loopt al enkele jaren aan die productie (ook geen investeringen meer).

Ik verwacht dus zwarte winstcijfers in Q3- en Q4-2018.
Er komt dus geld bij in de kas.

Wanneer de eerste serieuze schulden (bonds) moeten terugbetaald worden zal Tavek al uitgelegd hebben.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Die productie is op dit moment het enigste dat telt. Schulden zijn zorgen voor maart 2019.
Dat is dus quasi na 3 kwartalen zwarte cijfers.

In 2019 zal de verkoop buiten USA en Canada van start gaan.

Als ze nog wat extra geld nodig hebben presenteren ze het model Y waar ze wslk 1000-1500 $ aan reserveringsgeld gaan kasseren.
Als dat een stormloop wordt zoals het model 3 hebben ze $500 miljoen meer activa.

Vergeet ook niet dat Tesla al ooit *kwartaalwinsten gemaakt heeft *tussendoor als er niet geinvesteerd werd (boekhoudkundig), dus net na de eerste roadster en net na model S en X op productie waren. Maar Tesla wil een massaproducent worden met het model 3 en model Y. (Model Y zal vanuit China zijn, met Chinees geld)


Laatst gewijzigd door Micele : 19 augustus 2018 om 09:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2018, 09:35   #1304
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.806
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Bidden voor de Saoedi's?
De Saudis hadden al 3-5% vergaard op de markt.
Als ze een hoger aandeel in Tesla zouden willen én een uitkoopprijs van 420 zou op tafel liggen, waarom kopen ze (en andere groter investeerders) dan nu geen aandelen op in de open markt tegen een serieuze korting van $115/aandeel?
Geen enkele investeerder die vrijdag wilden aankopen tegen een korting?

Ofwel staat men niet te springen, ofwel hebben ze aandelen opgekocht via vele kleine orders om maximaal te kunnen profiteren van de dumping zonder zelf de prijs te ondersteunen of op te drijven.
In beide gevallen is het slecht nieuws voor de longs.
In het eerste geval omdat er dan simpelweg geen buy-out komt en in het andere geval omdat als men kan kopen tegen lagere koersen, eens 50% van de aandeelhouders akkoord gaat private te gaan, er geen incentive meer gaat zijn om een hoge premium op de resterende aandelen te betalen. Laat staan 37% zoals het op dit moment is (tav 420).
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2018, 09:41   #1305
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard



Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2018, 10:01   #1306
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

vervolg,
deze free cash flow chart maakt het duidelijker wat ik in vorige post probeerde uit te leggen:

Citaat:
Tesla CEO Elon Musk insists that there's nothing to worry about. "Tesla will be profitable & cash flow+ in Q3 & Q4, so obv no need to raise money," he tweeted last month.

We're skeptical that Tesla will reach profitability or positive cash flow that quickly. But history does suggest that concerns about Tesla's cash flow may be overblown.

Check out this chart of Tesla's free cash flow over the last eight years:



https://arstechnica.com/tech-policy/...ight-be-right/
Natuurlijk weet men dat de productie heel anders liep als gedacht, Tesla heeft quasi 6-9 maand vertraging met hun doelstellingen (f) productie.

Dat geldverlies compenseren ze voor een groot deel, zoniet bijna alles, door het basismodel met 1 vol jaar te verschuiven naar begin 2019, en als sinds einde juni hun duurste model 3 performance en awd-modellen te produceren en te verkopen waar de winstmarges veel hoger zijn (f) productie-aantallen.
(door maar 1 standaardbatterijpack te blijven produceren voor 3 versies)

Laatst gewijzigd door Micele : 19 augustus 2018 om 10:24.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2018, 10:05   #1307
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.806
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Het geld zal nooit op zijn. Ze hadden ruim 2 miljard $ in kas als ik me niet vergis.
De optimisten verwachten een revenue tot 6 miljard voor Q3.
De kosten van productie alleen liggen bij die inkomsten rond de 4,5 miljard.
Iets over de 2 miljard cash is dan vrij krap hé.

Citaat:
Men hoeft namelijk niet meer extra investeren om de productie verder op te drijven naar 7000 m3/week. Die investeringen zijn namelijk al gedaan, men kan wel hier en daar gaan besparen waar het kan en efficiënt is.
Een hogere productie vereist een grotere stock van onderdelen voor zowel de productie als de naverkoop.

Citaat:
En de verkoop loopt als een trein. En niet zomaar jan modaal wagens maar wagens die gemiddeld $ 59.000 kosten (zonder korting hé) en waar Tesla ruime winstmarges op heeft.

Volgens Bloomberg tracker (die heeft wat vertraging) produceert Tesla nipt 6000 wagens per week van het model 3:


Daar komen nog een kleine 2000 wagens per week van de Tesla S en X bij, of de klasse tussen 90k en 160k. Die loopband loopt al enkele jaren aan die productie (ook geen investeringen meer).
Voor de komende kwartalen gaat in de eerste plaats om de vraag. Hoeveel van de 400000 die op de wachtlijst staan bestellen nu effectief?
Gezien men vanaf juni de kraan heeft opengezet voor iedereen op die wachtlijst en in juli zelfs voor jan-en-alleman, lijkt het me dat het aantal reserveringen best mee te vallen. Zeker bij korte leveringstermijnen die men nu blijkbaar hanteert lijkt het me dat de vraag zeker niet de productie overschrijdt.
Er zijn geruchten dat er nog heel wat wagens (duizenden) onverkocht geparkeerd staan.

Er is niets zo snel dat de vrije cash aantast dan een groeiend aantal wagens waar de volle pot kosten voor moeten betaald worden, maar tot aan de levering geen inkomsten tegenover staan.

Ik heb ergens een rapport gelezen van een onderzoeksteam dat door de cijfers van de kredietkaarten gaat.
Daaruit zou blijken dat er een piek ontstond in juli toen de hele wachtlijst kon gaan configureren en bestellen, maar dat de aanbetalingen daarna terugvielen naar het aantal ervoor.

Citaat:
Ik verwacht dus zwarte winstcijfers in Q3- en Q4-2018.
Er komt dus geld bij in de kas.
Als er zwarte cijfers komen zullen ze zeer krap zijn.
De productiekosten voor de wagens in transit die in Q2 geproduceerd werden worden pas in rekening gebracht in de boeken wanneer ze in Q3 geleverd (en betaald) worden.
Het matching principle stelt namelijk dat de productiekosten pas in rekening mogen gebracht worden wanneer de inkomsten geïnd worden.

Citaat:
Wanneer de eerste serieuze schulden (bonds) moeten terugbetaald worden zal Tavek al uitgelegd hebben.
Als de koers onder de 359 blijft, dan wordt het 1 miljard als cash op tafel te leggen.

Citaat:
Dat is dus quasi na 3 kwartalen zwarte cijfers.

In 2019 zal de verkoop buiten USA en Canada van start gaan.
Gezien de dienst-na-verkoop nogal hectisch verloopt met lange wachttijden (vooral bij kleine ongelukjes), weet ik niet of de Europeanen (buiten de enthousiastelingen) gaan aanschuiven.

Citaat:
Als ze nog wat extra geld nodig hebben presenteren ze het model Y waar ze wslk 1000-1500 $ aan reserveringsgeld gaan kasseren.
Als dat een stormloop wordt zoals het model 3 hebben ze $500 miljoen meer activa.
Vind je dat een geslaagd businessmodel?

Gaat er weer een meute in de mooie woorden van Musk trappen? Er is nu zelfs sprake van een $25000 model over 3 jaar.
Waar blijft het 35k model 3?
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2018, 10:34   #1308
Gambassi
Parlementsvoorzitter
 
Gambassi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juli 2012
Locatie: Lokeren
Berichten: 2.360
Standaard

Tsla is al eens gehalveerd op 6 maand tijd (290 naar 140$).
Het zal niet bij die ene keer blijven.
Derde keer goede keer
Gambassi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2018, 10:34   #1309
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Voor de komende kwartalen gaat in de eerste plaats om de vraag. Hoeveel van de 400000 die op de wachtlijst staan bestellen nu effectief?
USA geeft maand na maand de geleverde model 3.
Canada ook.
De reserveringen veranderen amper in totaal. Dan mogen nog 100.000 afgezegd hebben, als er 100.000 in de loop bijkomen, who cares?

Citaat:
Als er zwarte cijfers komen zullen ze zeer krap zijn.
Dat kan, als Q4 maar duidelijk zwarter is dan Q3.

Citaat:
De productiekosten voor de wagens in transit die in Q2 geproduceerd werden worden pas in rekening gebracht in de boeken wanneer ze in Q3 geleverd (en betaald) worden.
Het matching principle stelt namelijk dat de productiekosten pas in rekening mogen gebracht worden wanneer de inkomsten geïnd worden.
Logisch, Tesla zal er vooral op letten geen $ verkeerd te boeken.

Citaat:
Als de koers onder de 359 blijft, dan wordt het 1 miljard als cash op tafel te leggen.
Als...

Citaat:
Gezien de dienst-na-verkoop nogal hectisch verloopt met lange wachttijden (vooral bij kleine ongelukjes), weet ik niet of de Europeanen (buiten de enthousiastelingen) gaan aanschuiven.
Jij weet dat idd niet.


Citaat:
Gaat er weer een meute in de mooie woorden van Musk trappen? Er is nu zelfs sprake van een $25000 model over 3 jaar.
Dat is niet nu, die geruchten dateren al van langer.
Maar Musk ziet dat zeker realistisch, VW zal zijn ID voor 25k ook niet hebben voor 2021.

Citaat:
Waar blijft het 35k model 3?
Amai. Ongeduldig? Wie wilt er nog een 35k model?
De meeste mensen willen meer rijbereik, dus al altijd de long range. Jij niet?
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2018, 15:26   #1310
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

http://www.standaard.be/cnt/dmf20180819_03671880

Het houd niet op.

Citaat:
Huffington sluit af met de mededeling dat zij zijn 48ste verjaardag zal voorzien van een feestje en benadrukt haar bewondering voor Musk. Die laatstgenoemde had echter geen boodschap aan een bezorgde open brief, zo blijkt. Hij reageerde bitsig via Twitter: ‘Ford en Tesla zijn de enige twee Amerikaanse autobedrijven die het faillissement vermijden. Ik kom net thuis van de fabriek (om half drie ’s nachts, red.). Je denkt dat ik een keuze heb: die heb ik niet.’

Tesla dreigt in een juridische oorlogvoering te belanden met aandeelhouders die zich bedrogen voelen en met de beurswaakhond SEC nadat Musk op Twitter aankondigde dat Tesla van de beurs zal worden gehaald.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2018, 16:01   #1311
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Lachen met iemand die de wereld probeert te veranderen is makkelijk he dpg ? Zo een beetje de oer oude vlaamse traditie: schiet op iedereen die zijn kop boven het maaiveld uitsteekt om uzelf beter te vinden. Je bent blijkbaar goed geintegreerd.

Anyway, het is tijd voor een interventie betreffende Musk en zijn gezondheid. De fabriek draait ook zonder hem, ook al ziet hij dat niet zo.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2018, 16:11   #1312
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Lachen met iemand die de wereld probeert te veranderen is makkelijk he dpg ? Zo een beetje de oer oude vlaamse traditie: schiet op iedereen die zijn kop boven het maaiveld uitsteekt om uzelf beter te vinden. Je bent blijkbaar goed geintegreerd.

Anyway, het is tijd voor een interventie betreffende Musk en zijn gezondheid. De fabriek draait ook zonder hem, ook al ziet hij dat niet zo.
Tesla-fundamentalisme op zijn best.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2018, 16:18   #1313
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Tesla-fundamentalisme op zijn best.
Allez dan. Den trump gebruikt fake news als excuus voor alles. Jij dit. Fijn voor je.

In de tussentijd loopt de productie vollen bak, worden er nog vlotjes dure Long Range Premium AWD versie met autopilot besteld, geproduceerd en geleverd.

De ondergang is nog niet voor direct. Ik zie dit eerder al een mooie koopopportuniteit. De Q3 cijfer zullen het weer omhoog duwen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2018, 16:19   #1314
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Trouwens, al volkwagen die Neo eindelijk produceert, in massa, tegen een democratiche prijs, word ik ook fan van VW en "vergeef" ik hun wel hun dieselzonden.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2018, 16:25   #1315
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
We zullen het dan anders zeggen: de laatst gepubliceerde netto verlies marge bedraagt 16.42% en is per kwartaal stijgend en de schulden zijn 300% hoger dan het eigen kapitaal.

Wanneer het geld eind dit jaar niet op is, wanneer dan volgens jou?

Bidden voor de Saoedi's?
Allemaal mooie feiten.

Maar het ontgaat je misschien dat er ook inkomsten zijn. En veel. Blijkbaar vergeten alle beren op dit forum dit gegeven.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2018, 16:29   #1316
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ik schat de Q3 omzet van Tesla rond de 5.5-6 miljard dollar.

Noteer maar.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2018, 00:37   #1317
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

https://www.youtube.com/watch?v=MevKTPN4ozw

Goed interview, maar de man ziet er wel vermoeid uit. En hij is bijgekomen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2018, 09:16   #1318
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
https://www.youtube.com/watch?v=MevKTPN4ozw

Goed interview, maar de man ziet er wel vermoeid uit. En hij is bijgekomen.
Ik heb ook nog leidinggevenden gehad die er een hels werkritme op nahielden met weken van +100 uur, maanden- tot jarenlang.

-> Cocaine <-
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2018, 09:26   #1319
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Ik heb ook nog leidinggevenden gehad die er een hels werkritme op nahielden met weken van +100 uur, maanden- tot jarenlang.

-> Cocaine <-
Ja het gerucht gaat dat hij aan de "party drugs" zit.

Gaat die nu door blijven pushen dat ze aan 10 000/week zitten...
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2018, 09:51   #1320
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Had die ook 6 bedrijven?

via wikipedia
nee, slechts drie

maar dat is net mijn punt. een manager met goede managementskills die organiseert het zo dat ook 6 bedrijven geen probleem zijn. alles draait om delegeren en erop kunnen vertrouwen dat de info die je krijgt correct is.
een manager die eraan vast houdt van zelf alles te doen en te kunnen controleren is een vogel voor de kat.

ik begrijp niet goed dat je dit nog wil goedpraten ... door deze houding kan hij ook zijn sterke kanten niet meer uitspelen wegens tijdsgebrek en gebrek aan helicopterview ... die man zou zijn managementstijd moeten terugdringen naar 20u/w en de rest vrij houden voor zijn echte talenten ... visionaire ideeën en projecten.

Laatst gewijzigd door Anna List : 20 augustus 2018 om 09:53.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be