Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 september 2018, 13:46   #121
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

ze doen maar, mijn volgende is terug een 2.0 diesel.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2018, 15:02   #122
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Tot de EU ook Ampères heeft leren kennen en er een dikke belasting gaat op heffen. En iedereen weet dat dit zeker gaat komen. Een Tesla P100D zou evenveel aan jaarlijkse VB moeten gaan ophoesten als vandaag een 5.0 benzinemotor. Geen natte vinger gokwerk maar cijfers die al links en rechts in lobbygroepen de ronde gaan. Schrijf het op : 2025 wordt het jaar van de doorbraak van de E-wagen en de invoering van een belasting op de capaciteit. Dit in combinatie met het rekeningrijden en de steeds hoger wordende en en ontsporende elektriciteitsrekening gaat maken dat de gewone burger heel diep in zijn zakken gaat mogen duiken. Veel mensen gaan dan met heimwee terug denken aan hun goedkope diesel.

Soit mannen ik houd de discussie verder voor bekeken. Mijn vrouw heeft mij gisterenavond nog een snoepreisje cadeau gedaan. Last minute naar de zon en daar 10 dagen alles er op en eraan. Om op 01/10 dan te starten met werken. Alhoewel, al minstens 6 maanden opleidingen, seminaries en congressen bij wonen. Tegen dat ik terug van vakantie kom staat de nieuwe salaris/demowagen klaar. Wat kost mij dit : nul, nul euro. Dus de politiek doet dus maar en jullie mogen er over blijven lullen en fantaseren.
Rekeningrijden gaat algemeen ingevoerd worden. Diesel en benzinerijders gaan dubbel betalen.

Dit is het meest waarschijnlijke scenario.

En ik ben zeer blij dat je terug aan het werk gaat.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 14:00   #123
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Ideale auto voor de stadsBelg : Isetta 2.0 ttz Microlino.

https://www.youtube.com/watch?time_c...&v=-n-pzXefQW8

https://www.micro-mobility.com/en/ex...icro/microlino

Citaat:
https://www.vroom.be/nl/nieuws/micro...is-klaar-20533

De moderne en in het elektrische tijdperk geboren interpretatie van de BMW Isetta uit de jaren 1950 is klaar voor de weg. Met zijn Europese typegoedkeuring op zak mag hij binnenkort gaan rondrijden in onze steden.

Jean-François Christiaens
06/08/2018

De toffe conceptcar Microlino van het salon van Genève 2016 eindigt zijn leven dus niet in een doos. Nadat het Zwitserse moederhuis Micro Mobility System had aangekondigd dat het een productiemodel op de markt wou brengen op basis van dit prototype, meldt het nu trots dat het karretje met glans is geslaagd voor alle homologatietests die nodig zijn om zijn elektrische bolletje op Europees grondgebied te laten rondrijden: “Dit betekent een forse stap voorwaarts, want elke Microlino die we vanaf nu bouwen is legaal in heel Europa,” zo feliciteert de constructeur zichzelf na de geslaagde proeven.

Originele maar complexe deur

Micro Mobility System is dolblij met de homologatie, maar geeft toch toe dat het een beetje vertraging heeft opgelopen op de oorspronkelijke planning. De verklaring daarvoor zit hem in de problemen die het tegenkwam bij het homologeren van de deur van de Microlino. Net zoals in de BMW Isetta uit de jaren 1950, waar de Microlino sterk op is geïnspireerd, zwaait die deur namelijk langs voren open om toegang te geven tot het interieur.

Batterij naar keuze

In tegenstelling tot de BMW van weleer is deze Microlino een zuiver elektrische auto. Om het 450 kilo lichte karretje aan te drijven, kiest hij een elektromotor van 15 kW (20 pk) en 110 Nm. Dat geeft hem een topsnelheid van 90 km/h en laat hem in slechts 5 seconden van 0 naar 50 km/u snellen. Dat moet volstaan voor vlotte sprints in de stad. De Microlino wordt aangeboden met twee batterijtypes: 8 of 14,4 kWh, goed voor een theoretisch rijbereik van respectievelijk 120 of 215 kilometer. Of volgens de homologatieresultaten: 126 en 202 kilometer.

Ongeveer 12.500 euro

Met deze Europese typegoedkeuring op zak kan de Microlino nu onze steden komen opvrolijken met zijn sympathieke smoeltje. Micro Mobility System wil er tegen het eind van het jaar 25 van gaan bouwen voor extra tests op de weg. Vanaf begin volgend jaar zullen dan de eerste klanten hun exemplaar krijgen, aanvankelijk in Zwitserland, vervolgens in Duitsland en dan in de rest van Europa. Als dit originele karretje je interesseert, dan is het handig om te weten dat hij een basisprijs krijgt van zo’n 12.500 euro.

Laatst gewijzigd door Micele : 15 september 2018 om 14:06.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 14:12   #124
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ze doen maar, mijn volgende is terug een 2.0 diesel.
Dat is een wijs besluit.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 14:28   #125
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dat is een wijs besluit.
Een vuile stookketel is natuurlijk totaal verwaarloosbaar tov meer dan 8000 voorbestellingen van de Microlino, en dat na enkele dagen of weken?

Citaat:
https://electrek.co/2018/09/14/micro...car-preorders/

The Isetta-style Microlino electric bubble car surpasses 8,000 pre-orders

- Sep. 14th 2018

Despite an impressive amount of innovation in the electric vehicle industry, it’s not every day that a new electric vehicle is debuted with such a successful pre-order period. That’s why news of the Microlino surpassing $100 million in pre-orders is so promising.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 15:10   #126
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

8000 bestellingen voor dat onding?

Ik begin echt ongerust te worden.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2018, 01:51   #127
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ze doen maar, mijn volgende is terug een 2.0 diesel.
Je hebt gelijk.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2018, 07:01   #128
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.837
Standaard

Een 2 liter diesel....

Dat gaan we nog illegaal zien worden in personenwagens.Overigens hebben ook de "grote luxewagenmerken" al een pad uitgestippeld weg van de grote ICE....
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.

Laatst gewijzigd door kelt : 16 september 2018 om 07:09.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2018, 08:24   #129
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Een 2 liter diesel....
Met euronorm 6D...

Heeft een adblue reservoir of pispot nodig die 1,5-2 liter/1000 km nodig heeft om de NOx te neutraliseren.

En om zeker te spelen dat je niet tussendoor moet bijvullen en enkel tijdens de inspecties is dat pakweg een 25-30 liter adblue-tank voor een 2.0 diesel die niet al te zwaar weegt.

Hieronder een link met alle reservoirs, neem gerust aan dat de (heel) kleine reservoirs sjoemeldiesels zijn die de euronorm D nooit kunnen halen:
https://www.auto-hirsch.eu/2016/08/a...t-in-den-tank/

De Mercedes GLS heeft de grootste pispot : 38,7 liter

Veel reservoirs zijn nog van 2015-2016 = sjoemeldiesels.


Enkel Euronorm 6D komt in Vlaamse steden nog binnen vanaf 2027, zeg niet dat het hier niet stond.

Citaat:
https://www.lne.be/welke-toegangsreg...ge-emissiezone
Welke toegangsregels gelden er in een lage-emissiezone?
...

Of een voertuig van deze categorieën een lage-emissiezone binnen mag, hangt af van zijn euronorm. De euronorm is een cijfer van 1 tot 6. Voor vrachtwagens en bussen wordt de euronorm aangeduid met een Romeins cijfer van I tot VI. Voor dieselpersonenwagens en dieselbestelwagens is vanaf 1 september 2027 ook de letter na het cijfer 6 relevant. Euronorm 6d geeft aan dat het voertuig werd getest volgens de 2de fase van de nieuwe Europese testprocedure. Deze nieuwe testprocedure bestaat uit een rijcyclus op een testbank en emissiemetingen in reëel verkeer. Voertuigen moeten volgens de nieuwe testprocedure vanaf 1 januari 2020 op de testbank aan de emissiegrenswaarden voor een euro 6 voertuig voldoen en mogen in reëel verkeer niet meer dan 120 mg/km NOX uitstoten (d.i. 1,5 keer de emissiegrenswaarde die tijdens de testcyclus van toepassing is). Deze voertuigen (aangeduid met euronorm 6d) zullen vier keer minder NOx uitstoten dan de huidige Euro 6 diesels.

Voertuigen van de categorie M1, M2 of N1
Euro 0 betekent “voor de invoering van de euronormen”

Vrachtwagens boven 3,5 ton kunnen ook euronorm EEV hebben. EEV betekent Enhanced Environmentally friendly Vehicle. De EEV-norm is gelijkgesteld aan euronorm 5

De voorwaarden uit de nieuwe testprocedure voor Euro 6d gelden ook voor benzinewagens, maar deze voldoen nu al in praktijk aan de emissienormen voor reëel verkeer.

EURONORM DIESEL TOEGANG

Euro 6d Steeds toegang

Euro 6a, 6b, 6c, 6d-temp Geen toegang of onder voorwaarden vanaf 1 september 2027
Euro 5 Geen toegang of onder voorwaarden vanaf 1 januari 2025
Euro 4, Euro 3 met roetfilter Geen toegang of onder voorwaarden vanaf 1 januari 2020
Euro 3 zonder roetfilter Geen toegang of onder voorwaarden vanaf de invoering
Euro 2 Geen toegang of onder voorwaarden vanaf de invoering
Euro 1 Geen toegang of onder voorwaarden vanaf de invoering
Euro 0 Geen toegang of onder voorwaarden vanaf de invoering
Met een benzine is een euronorm 4 voldoende, dus dan al een oude occasie:

Citaat:
EURONORM BENZINE OF GAS TOEGANG

Euro 4,5,6 Toegang

Euro 3 Geen toegang of onder voorwaarden vanaf 1 januari 2028
Euro 2 Geen toegang of onder voorwaarden vanaf 1 januari 2025
Euro 1 Geen toegang of onder voorwaarden vanaf 1 januari 2020
Euro 0 Geen toegang of onder voorwaarden vanaf de invoering
M.a.w. Vlaanderen beschouwt voor een LEZ een nieuw voertuigtype euronorm 4 benzine - tenlaatste sinds 1 jan 2005 verplicht - evenwaardig qua emissies als een euronorm 6D die pas verplicht is tenlaatste 1 januari 2020. Dat is dus 15 jaar verschil.
bron voor de data: https://de.wikipedia.org/wiki/Abgasn...it_Dieselmotor

Laatst gewijzigd door Micele : 16 september 2018 om 08:51.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2018, 09:37   #130
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Met euronorm 6D...

Heeft een adblue reservoir of pispot nodig die 1,5-2 liter/1000 km nodig heeft om de NOx te neutraliseren.

En om zeker te spelen dat je niet tussendoor moet bijvullen en enkel tijdens de inspecties is dat pakweg een 25-30 liter adblue-tank voor een 2.0 diesel die niet al te zwaar weegt.

Hieronder een link met alle reservoirs, neem gerust aan dat de (heel) kleine reservoirs sjoemeldiesels zijn die de euronorm D nooit kunnen halen:
https://www.auto-hirsch.eu/2016/08/a...t-in-den-tank/

De Mercedes GLS heeft de grootste pispot : 38,7 liter

Veel reservoirs zijn nog van 2015-2016 = sjoemeldiesels.


Enkel Euronorm 6D komt in Vlaamse steden nog binnen vanaf 2027, zeg niet dat het hier niet stond.



Met een benzine is een euronorm 4 voldoende, dus dan al een oude occasie:



M.a.w. Vlaanderen beschouwt voor een LEZ een nieuw voertuigtype euronorm 4 benzine - tenlaatste sinds 1 jan 2005 verplicht - evenwaardig qua emissies als een euronorm 6D die pas verplicht is tenlaatste 1 januari 2020. Dat is dus 15 jaar verschil.
bron voor de data: https://de.wikipedia.org/wiki/Abgasn...it_Dieselmotor
2027: dan heb ik allang een nieuwe.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2018, 10:01   #131
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
2027: dan heb ik allang een nieuwe.
Jij of uw werkgever?

Laatst gewijzigd door Micele : 16 september 2018 om 10:06.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2018, 12:18   #132
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Jij of uw werkgever?
Ik koop mijn auto's zelf
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2018, 13:54   #133
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik koop mijn auto's zelf
Ook aan extra waardeverlies gedacht? (indien men een duurdere diesel koopt?)

Soit, men zal het dan wel ondervinden.

Of wat men niet weet, niet deert?
https://www.gansel-rechtsanwaelte.de...el-wertverlust

of beter in het Nederlands?
Citaat:
https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2018...-diesel-vragen

3) Zakt de restwaarde van mijn dieselauto nu dramatisch?

De restwaarde van diesel staat behoorlijk onder druk, dat is al enige tijd aan de gang en de verwachting is dat dit nog zal voortduren. Dit is het gevolg van dalende vraag naar dieselauto’s, zowel in Nederland als in het buitenland (waar veel van onze diesels naar toe werden geëxporteerd). De vraag of je jouw dieselauto snel moet dumpen of juist helemaal moet oprijden is een persoonlijke keuze. Wij verwachten dat de prijsdalingen zullen voortduren maar door er langer in te blijven rijden kun je het (hogere) waardeverlies wel over meerdere jaren uitsmeren.

Het is aannemelijk dat er in de nabije toekomst meer milieuzonerings-maatregelen komen (in binnen en buitenland) om de lokale luchtkwaliteit te verbeteren of te beschermen. Dit betekent dat vooral voor de huidige en vorige generatie diesels met gebiedsbeperkingen rekening te houden valt. Slechts voor de nieuwste generatie diesels (die voldoen aan euro 6d temp) lijkt de kans op rijverboden in binnensteden klein.

Laatst gewijzigd door Micele : 16 september 2018 om 14:07.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2018, 14:59   #134
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.837
Standaard

Ik bemerkte laatst bidons met opschrift "Ad-Blue" in de Action Shop...

Dat zegt iets over de markt ...als je spullen in de centenwinkels beginnen te belanden....
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.

Laatst gewijzigd door kelt : 16 september 2018 om 15:03.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2018, 15:50   #135
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ook aan extra waardeverlies gedacht? (indien men een duurdere diesel koopt?)

Soit, men zal het dan wel ondervinden.

Of wat men niet weet, niet deert?
https://www.gansel-rechtsanwaelte.de...el-wertverlust

of beter in het Nederlands?
Interesseert mij niet, we zien dan wel. Ik koop geen wagen om hem door te verkopen.

En waarschijnlijk is de dieseluitstap tegen dan hetzelfde als de kernuitstap: nougabollen
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2018, 16:46   #136
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Rekeningrijden gaat algemeen ingevoerd worden. Diesel en benzinerijders gaan dubbel betalen.

Dit is het meest waarschijnlijke scenario.

En ik ben zeer blij dat je terug aan het werk gaat.
Of die werkgever even blij zal zijn valt af te wachten.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2018, 17:06   #137
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Interesseert mij niet, we zien dan wel. Ik koop geen wagen om hem door te verkopen.
Toch is de restwaarde van een wagen een significant deel van het totaal kostenplaatje van een wagen. In elke TCO-berekening vind je dat terug.

Het maakt de dieselwagen nog duurder als die al was.

Als men een wagen totaal oprijdt - tot verschrottings- of recyclagewaarde - speelt dat natuurlijk geen rol, zoals in beide links uitgelegd.
Maar dan moet men ook niet klagen dat de dan oude dieselwagen een LEZ niet binnenmag zonder te betalen. Ook dat interesseren sommige mensen niet. Maar zagen en bleiten dat ze dan doen.

Met een benzine neem je dat risico niet. Je kunt zelfs een 10 jaar oude occasie kopen en dan mag je nog altijd binnen.

Laatst gewijzigd door Micele : 16 september 2018 om 17:12.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2018, 17:18   #138
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
En waarschijnlijk is de dieseluitstap tegen dan hetzelfde als de kernuitstap: nougabollen
Er zit nog heelwat rek op de dieselwagen pakweg 43 procentpunten extra te belasten (op niveau van de benzinewagen):



Dus achteraf niet komen zagen als het (geleidelijk) ook gaat gebeuren.

Laatst gewijzigd door Micele : 16 september 2018 om 17:22.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2018, 17:21   #139
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Toch is de restwaarde van een wagen een significant deel van het totaal kostenplaatje van een wagen. In elke TCO-berekening vind je dat terug.

Het maakt de dieselwagen nog duurder als die al was.

Als men een wagen totaal oprijdt - tot verschrottings- of recyclagewaarde - speelt dat natuurlijk geen rol, zoals in beide links uitgelegd.
Maar dan moet men ook niet klagen dat de dan oude dieselwagen een LEZ niet binnenmag zonder te betalen. Ook dat interesseren sommige mensen niet. Maar zagen en bleiten dat ze dan doen.

Met een benzine neem je dat risico niet. Je kunt zelfs een 10 jaar oude occasie kopen en dan mag je nog altijd binnen.
Restwaarde is onvoorspelbaar en interesseert mij niet. Ik weet hoeveel ik wil uitgeven, weet wat voor soort auto ik wil en dan koop ik degene die ik binnen die grenzen het liefst heb.

Ik kom ook weinig in grote steden en als het moet zal ik wel een dagpas kopen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2018, 17:23   #140
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Restwaarde is onvoorspelbaar en interesseert mij niet. Ik weet hoeveel ik wil uitgeven, weet wat voor soort auto ik wil en dan koop ik degene die ik binnen die grenzen het liefst heb.

Ik kom ook weinig in grote steden en als het moet zal ik wel een dagpas kopen.
Wat jij doet interesseert me niet.

Laatst gewijzigd door Micele : 16 september 2018 om 17:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be