Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 september 2018, 00:19   #1
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard Nadelen, ongemakken en tegenstrijdigheden van het veganisme

Veganisme is iets om fijnproevers te doen kotsen….Als je gastronomische hoogstandjes aanbidt, kan je je beter ophangen dan veganist worden.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2018, 15:09   #2
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.499
Standaard

Veganisten zouden beter gaan werken ipv slagers lastig te vallen en hun brood te roven zoals ze bezig zijn.
Overigens: geen enkel mens zal voor mij bepalen wat ik zou 'mogen' eten, dat is MIJN keuze, net zoals veganisten zelf kiezen om geen vlees en vleesproducten te eten.
Dat heet vrijheid van keuze en respect voor ieders keuze.
Wij protesteren ook niet dat veganisten geen vlees willen eten. wat zou dan veganisten het recht geven om te protesteren over wat ik eet?
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2018, 15:19   #3
Indomitable
Minister-President
 
Indomitable's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2014
Berichten: 4.362
Standaard

Die maken meer kans op aandoeningen zoals osteoporose, ernstige uitdroging en zelfs hartfalen krijgen en overwerk je je alvleesklier, volgens een studie van het `National Eating Disorders Association´.
__________________
Life is a game of Chess, changing with each move.
Indomitable is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2018, 15:50   #4
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Het grootste ongemak dat ik, na 20 jaar veganisme, kan bedenken, is het laten vallen van al mijn lievelingsgerechten. Er blijft zo goed als niks van over. Ik mis absoluut geen vlees, ik zou het niet meer door de keel krijgen, maar vis, kaas en eieren vormen een groot gemis. Je moet dus al enorm gemotiveerd zijn om eraan te beginnen en over voldoende wilskracht beschikken om het vol te houden.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2018, 15:55   #5
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Het grootste ongemak dat ik, na 20 jaar veganisme, kan bedenken, is het laten vallen van al mijn lievelingsgerechten. Er blijft zo goed als niks van over. Ik mis absoluut geen vlees, ik zou het niet meer door de keel krijgen, maar vis, kaas en eieren vormen een groot gemis. Je moet dus al enorm gemotiveerd zijn om eraan te beginnen en over voldoende wilskracht beschikken om het vol te houden.
Welk doel wilt u eigenlijk bereiken door veganist te worden?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2018, 16:12   #6
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Het grootste ongemak dat ik, na 20 jaar veganisme, kan bedenken, is het laten vallen van al mijn lievelingsgerechten. Er blijft zo goed als niks van over. Ik mis absoluut geen vlees, ik zou het niet meer door de keel krijgen, maar vis, kaas en eieren vormen een groot gemis. Je moet dus al enorm gemotiveerd zijn om eraan te beginnen en over voldoende wilskracht beschikken om het vol te houden.
Ik begrijp niet goed waarom kaas en eieren taboe zijn (veronderstellend dat men veganist wordt om redenen van vermeden dierenleed).

Industriële Gouda en supermarkteieren, oké, daarvan weet je gewoon dat dierenwelzijn niet op de eerste plaats staat bij de productie.

Maar een lekker Alpenkaasje van een lokale boer die zijn koeien vrij laat grazen in malse weiden, of eitjes van je eigen kippen die vrij mogen rondscharrelen in de tuin, zien die beesten daar van af?
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2018, 17:09   #7
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lof der Zotheid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 augustus 2005
Berichten: 14.366
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Ik begrijp niet goed waarom kaas en eieren taboe zijn (veronderstellend dat men veganist wordt om redenen van vermeden dierenleed).

Industriële Gouda en supermarkteieren, oké, daarvan weet je gewoon dat dierenwelzijn niet op de eerste plaats staat bij de productie.

Maar een lekker Alpenkaasje van een lokale boer die zijn koeien vrij laat grazen in malse weiden, of eitjes van je eigen kippen die vrij mogen rondscharrelen in de tuin, zien die beesten daar van af?
Een veganist ziet dat als dierenmisbruik. De eieren zouden bijvoorbeeld weer nieuwe kippen kunnen worden in plaats van door wrede, boosaardige mensen opgegeten te worden.

Hetzelfde met zuivelproducten: in plaats van het arme kalfje zijn eten weg te nemen, zouden mensen liever enkel gras eten.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Erasmus
Moriae encomium, sive Stultitiae laus
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2018, 17:10   #8
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.119
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Veganisten zouden beter gaan werken ipv slagers lastig te vallen en hun brood te roven zoals ze bezig zijn.
Overigens: geen enkel mens zal voor mij bepalen wat ik zou 'mogen' eten, dat is MIJN keuze, net zoals veganisten zelf kiezen om geen vlees en vleesproducten te eten.
Dat heet vrijheid van keuze en respect voor ieders keuze.
Wij protesteren ook niet dat veganisten geen vlees willen eten. wat zou dan veganisten het recht geven om te protesteren over wat ik eet?
Voila, veel meer woorden vallen er niet over vuil te maken.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2018, 17:23   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lof der Zotheid Bekijk bericht
Een veganist ziet dat als dierenmisbruik. De eieren zouden bijvoorbeeld weer nieuwe kippen kunnen worden in plaats van door wrede, boosaardige mensen opgegeten te worden.

Hetzelfde met zuivelproducten: in plaats van het arme kalfje zijn eten weg te nemen, zouden mensen liever enkel gras eten.
Is het ook niet boosaardig om gras te eten? Zomaar het eten wegnemen van de dieren?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2018, 17:24   #10
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

En nu maar wachten op vleeseters die de nadelen, ongemakken, en tegenstrijdigheden van het vleeseten komen uitleggen. Zo zelfkritisch zijn ze gewoonlijk niet...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2018, 17:34   #11
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.131
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
En nu maar wachten op vleeseters die de nadelen, ongemakken, en tegenstrijdigheden van het vleeseten komen uitleggen. Zo zelfkritisch zijn ze gewoonlijk niet...
Je moet eerst eens luisteren naar de voordelen:

https://www.youtube.com/watch?v=ONV3psgqnqw
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2018, 17:37   #12
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lof der Zotheid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 augustus 2005
Berichten: 14.366
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Is het ook niet boosaardig om gras te eten? Zomaar het eten wegnemen van de dieren?
Dat is dus precies wat ik zo een veganist eens gezegd heb. Sterker nog: gras is nog weerlozer dan dieren, dan zouden ze dat zeker niet met hun grove poten mogen uittrekken en oppeuzelen. Veganistje is héél boos weggelopen...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Erasmus
Moriae encomium, sive Stultitiae laus
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2018, 17:38   #13
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Je moet eerst eens luisteren naar de voordelen:

https://www.youtube.com/watch?v=ONV3psgqnqw
En dan de nadelen

https://www.lindanieuws.nl/lifestyle...an-vleeseters/
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2018, 17:49   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
En nu maar wachten op vleeseters die de nadelen, ongemakken, en tegenstrijdigheden van het vleeseten komen uitleggen. Zo zelfkritisch zijn ze gewoonlijk niet...
Nadelen? Ongemakken? Tegenstrijdigheden?

Graag een woordje uitleg.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2018, 17:51   #15
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lof der Zotheid Bekijk bericht
Dat is dus precies wat ik zo een veganist eens gezegd heb. Sterker nog: gras is nog weerlozer dan dieren, dan zouden ze dat zeker niet met hun grove poten mogen uittrekken en oppeuzelen. Veganistje is héél boos weggelopen...
Dan zwijgen we nog over die broze en tere frambozen die veganisten zomaar in hun wreedheid durven af te trekken!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2018, 22:37   #16
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Ik heb uitzicht op het kiekenkot. Het stemt mij ongemakkelijk hun eieren te zien stelen en ze dan uiteindelijk de keel te zien oversnijden voor de pot. Door goede mensen waar ik een nauwe band mee heb.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2018, 22:44   #17
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.818
Standaard

De grootste tegenstrijdigheid binnen de veganistische beweging is het ontzien van de halalslagerijen.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2018, 22:53   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik heb uitzicht op het kiekenkot. Het stemt mij ongemakkelijk hun eieren te zien stelen en ze dan uiteindelijk de keel te zien oversnijden voor de pot. Door goede mensen waar ik een nauwe band mee heb.
Wat denkt u dat er met de eieren gebeurt als u ze niet tijdig wegneemt?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2018, 08:40   #19
JBM
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 2.990
Standaard

Op zich vind ik niets verkeerd met het doden van dieren voor menselijke voeding. In feite is dat een heel natuurlijk gegeven. En we zijn als mens nog altijd een onderdeel van de natuur. Maar toch voel ik me ook niet goed bij de industriële vleesproductie, waarbij dieren in vreselijke omstandigheden in leven worden gehouden, volgepompt met antibiotica, hormonen en andere vuiligheid.

En precies daarom ben ik toch bezig met mijn vlees consumptie af te bouwen en bewuster vlees te kopen. Maar niet met de bedoeling om volledig vegetarisch te worden. Een veganistisch dieet kan ik me niet voorstellen en is een stap die ik nooit zal zetten.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2018, 08:56   #20
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Ik heb niks tegen vegans en vegetariërs. Integendeel, het opgeven van vlees omdat je gelooft dat elk dier recht heeft op leven, vind ik een nobel streven.
Zelf zou ik het iig niet kunnen, daarvoor eet ik te graag vlees.
Maar de vleesindustrie tegenwoordig vind ik repulsief, en probeer toch mijn vleesconsumptie te beperken, en bewuster te kopen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Veganisten zouden beter gaan werken ipv slagers lastig te vallen en hun brood te roven zoals ze bezig zijn.
Wat een domme veralgemening weer, de vegans en vegetariërs die ik ken vallen geen kat lastig.
Ga nog wat schapen de keel oversnijden, zoals vleeseters dat doen!
__________________
Disclaimer: de hierboven geschreven mening strookt niet altijd met de werkelijke gedachtengang van zijn auteur. Sjans.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be