Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke dag vindt u het meest geschikt als nationale feestdag voor de Lage Landen
23 januari - Unie van Utrecht 3 6,82%
3 februari - Oprichting Benelux 1 2,27%
13 februari - vereniging Nederlanden (1815) 5 11,36%
24 april - geboorte Willem van Oranje 0 0%
30 April - Koninginnedag 3 6,82%
15 mei - Vrede van Munster 2 4,55%
6 juni - verjaardag Koning Albert 0 0%
18 juni - overwinning Slag bij Waterloo 4 9,09%
11 juli - Guldensporendag 1 2,27%
26 juli - Plakkaat van Verlatinge 19 43,18%
31 juli - geboortedag Filips de Goede 1 2,27%
15 augustus - Val van Antwerpen (scheiding der Nederlanden) 1 2,27%
4 november - Pragmatieke Sanctie 2 4,55%
onbekend - oprichting Vlaams-Nederlandse confederatie 10 22,73%
Overig 2 4,55%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 44. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 oktober 2018, 06:16   #421
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Inderdaad, dat is waar! Zelfs in mijn buurtgemeente (Sas-van-Gent), hier net over de grens hebben ze een carnavaldag.
Maar ik zie Middelburg (dat is toch de hoofdstand van Zeeland, nietwaar?) toch niet in uw lijstje staan en ik heb u daar ook de reden voor opgegeven!
Zoiets illustreert m.i. de tweedeling in de geesten die er nog steeds bestaat in Nederland: die tussen katholieken en protestanten. Wij, Belgen, zien dat niet goed in maar in feite is Nederland een verdeeld land, net zoals België. Hier bij ons gaat het hem dan wel over Vlamingen en Walen maar in Nederland gaat het hem over katholieken en protestanten. In België is de scheiding goed zichtbaar want er is een taalgrens. Die bestaat in Nederland niet. Ofschoon ze daar in de geesten ook gescheiden zijn lopen ze daar gewoon door mekaar. Maar gesplitst zijn ze!! Akkoord, ze zeggen wel eens dat de kerkelijkheid in Nederland fors achteruitgelopen is, tegenwoordig! Maar in Middelburg hebben ze nog altijd geen carnavaldag!!

Norbert
Wel grappig, Middelburg maakt deel uit van de zogenaamde Biblebelt, die diagonaal door Nederland heen loopt. In een stad als Staphorst zul je ongetwijfeld hetzelfde meemaken als in Middelburg. In een aantal gemeenten vormen ze de meerderheid, dus politiek zullen ze ook hun stempel drukken. Betekend dat er weerzin is tegen katholieke medemensen? Dat acht ik niet zo snel bewezen. Ze zullen gay parade optochten ook niet snel toestaan. Dit soort gelovigen vormt ook een minderheid in Nederland.

Link: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bijb...gpstemmen1.png
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 10 oktober 2018 om 06:18.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2018, 12:36   #422
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Wel grappig, Middelburg maakt deel uit van de zogenaamde Biblebelt, die diagonaal door Nederland heen loopt. In een stad als Staphorst zul je ongetwijfeld hetzelfde meemaken als in Middelburg. In een aantal gemeenten vormen ze de meerderheid, dus politiek zullen ze ook hun stempel drukken. Betekend dat er weerzin is tegen katholieke medemensen? Dat acht ik niet zo snel bewezen. Ze zullen gay parade optochten ook niet snel toestaan. Dit soort gelovigen vormt ook een minderheid in Nederland.

Link: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bijb...gpstemmen1.png
Geen weerzin tegen de katholieke medemensen? Ik vind het saboteren van een carnavalsoptocht nog het grootste bewijs van die weerzin!!! Als de katholieken geen leut meer mogen maken van die protestanten dan vind ik laatstgenoemden gewoon onverdraagzame mensen. Baasmakers! Betweters! En, zoals het voorheen wel vaker geweest is: ze laten hun kinderen niet inenten! Daarmee besmetten ze heel Nederland!
Staatsgevaarlijk vind ik die protestanten! Voor mij mogen ze die zo ver mogelijk van mijn deur houden! De Nederlandse achterlijkheid in 't kwadraat noem ik hen!

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2018, 15:09   #423
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Geen weerzin tegen de katholieke medemensen? Ik vind het saboteren van een carnavalsoptocht nog het grootste bewijs van die weerzin!!! Als de katholieken geen leut meer mogen maken van die protestanten dan vind ik laatstgenoemden gewoon onverdraagzame mensen. Baasmakers! Betweters! En, zoals het voorheen wel vaker geweest is: ze laten hun kinderen niet inenten! Daarmee besmetten ze heel Nederland!
Staatsgevaarlijk vind ik die protestanten! Voor mij mogen ze die zo ver mogelijk van mijn deur houden! De Nederlandse achterlijkheid in 't kwadraat noem ik hen!
Best grappig wat hier staat, zeker als men weet hoe de echte religieuze verhoudingen in Nederland liggen onder christenen: de katholieke meerderheid tegenover een verdeelde protestantse minderheid.

Ik vind trouwens niets terug over dat verhaal van u als zou het Middelburgse stadsbestuur de organisatie van een carnavalsstoet afgewezen zou hebben.

Carnaval heeft uiteindelijk in onze tijd nog bijzonder weinig met het katholiek geloof geworden. Op meerdere plaatsen in Vlaanderen worden er nog optochten en feesten gehouden, alhoewel aswoensdag al voorbij is en de vasten volop aan de gang. Carnaval is verworden tot een "allemansfeest", bijna van dezelfde aard als Kerstmis. De band met het religieus aspect is zo goed als volledig weggedeemsterd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2018, 17:36   #424
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Geen weerzin tegen de katholieke medemensen? Ik vind het saboteren van een carnavalsoptocht nog het grootste bewijs van die weerzin!!! Als de katholieken geen leut meer mogen maken van die protestanten dan vind ik laatstgenoemden gewoon onverdraagzame mensen. Baasmakers! Betweters! En, zoals het voorheen wel vaker geweest is: ze laten hun kinderen niet inenten! Daarmee besmetten ze heel Nederland!
Staatsgevaarlijk vind ik die protestanten! Voor mij mogen ze die zo ver mogelijk van mijn deur houden! De Nederlandse achterlijkheid in 't kwadraat noem ik hen!

Norbert
We kunnen er van alles en nog wat van vinden, maar de politiek bepaald. Uiteraard is een gang naar de rechter altijd nog mogelijk. Maar denk dat de katholieken dit een te grote stap vinden. Denk dat de protestanten niet van verandering houden en niet zozeer katholiekenhaters zijn.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2018, 18:24   #425
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
We kunnen er van alles en nog wat van vinden, maar de politiek bepaald. Uiteraard is een gang naar de rechter altijd nog mogelijk. Maar denk dat de katholieken dit een te grote stap vinden. Denk dat de protestanten niet van verandering houden en niet zozeer katholiekenhaters zijn.
Verder richt de politiek zich tegen uitingen van het katholieke geloof en niet zozeer tegen personen of een groep mensen.

Verder is het geloof van veel SGP'ers eerder sektarisch te noemen dan gewoon protestants. Je kunt nooit zeggen dat alle protestanten zo zijn als de SGP'ers . De meeste protestanten zullen eerder op het CDA stemmen of elders.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 10 oktober 2018 om 18:30.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2018, 19:15   #426
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Verder richt de politiek zich tegen uitingen van het katholieke geloof en niet zozeer tegen personen of een groep mensen.

Verder is het geloof van veel SGP'ers eerder sektarisch te noemen dan gewoon protestants.
Afkomen met zo'n etiket lijkt me bijzonder goedkoop. Wie bepaalt er met objectiviteit wat "sektarisch" is? U?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2018, 19:21   #427
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Afkomen met zo'n etiket lijkt me bijzonder goedkoop. Wie bepaalt er met objectiviteit wat "sektarisch" is? U?
Het woord sektarisch is gerelateerd aan volgen of lijn. Niets meer niets minder. Zij kiezen voor het smalle pad, lijkt mij duidelijk dus.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 10 oktober 2018 om 19:24.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2018, 19:23   #428
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Het woord sektarisch is gerelateerd aan volger. Niets meer niets minder.
Dan is een trouwe katholiek volgens uw definitie ook "sektarisch".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2018, 19:26   #429
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan is een trouwe katholiek volgens uw definitie ook "sektarisch".
Dat kan, wanneer zij getrouw de lijn volgen. Ook het katholieke geloof kan strikt gevolgd worden.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2018, 19:35   #430
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Dat kan, wanneer zij getrouw de lijn volgen. Ook het katholieke geloof kan strikt gevolgd worden.
Iedereen is dus sektarisch die strikt de lijn volgt. Volgens u toch. Alleen heeft het woord "sektarisch" eerder te maken met "snijden", secare, dan met "volgen". De connotatie van het woord in ons taalgebruik heeft veeleer te maken met die insteek en is trouwens negatief.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2018, 19:39   #431
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.800
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Geen weerzin tegen de katholieke medemensen? Ik vind het saboteren van een carnavalsoptocht nog het grootste bewijs van die weerzin!!! Als de katholieken geen leut meer mogen maken van die protestanten dan vind ik laatstgenoemden gewoon onverdraagzame mensen. Baasmakers! Betweters! En, zoals het voorheen wel vaker geweest is: ze laten hun kinderen niet inenten! Daarmee besmetten ze heel Nederland!
Staatsgevaarlijk vind ik die protestanten! Voor mij mogen ze die zo ver mogelijk van mijn deur houden! De Nederlandse achterlijkheid in 't kwadraat noem ik hen!

Norbert
Uw berichten worden elke dag een stuk gekker. Nog niet overwogen om eens een psychiater te raadplegen ?
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2018, 19:45   #432
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Iedereen is dus sektarisch die strikt de lijn volgt. Volgens u toch. Alleen heeft het woord "sektarisch" eerder te maken met "snijden", secare, dan met "volgen". De connotatie van het woord in ons taalgebruik heeft veeleer te maken met die insteek en is trouwens negatief.
Mee eens.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2018, 07:44   #433
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Best grappig wat hier staat, zeker als men weet hoe de echte religieuze verhoudingen in Nederland liggen onder christenen: de katholieke meerderheid tegenover een verdeelde protestantse minderheid.

Ik vind trouwens niets terug over dat verhaal van u als zou het Middelburgse stadsbestuur de organisatie van een carnavalsstoet afgewezen zou hebben.

Carnaval heeft uiteindelijk in onze tijd nog bijzonder weinig met het katholiek geloof geworden. Op meerdere plaatsen in Vlaanderen worden er nog optochten en feesten gehouden, alhoewel aswoensdag al voorbij is en de vasten volop aan de gang. Carnaval is verworden tot een "allemansfeest", bijna van dezelfde aard als Kerstmis. De band met het religieus aspect is zo goed als volledig weggedeemsterd.
In deze tijd van secularisatie lijken alle dingen zo gewoon en eenvormig.
Echter de diversiteit van Nederland kun je alleen begrijpen ,
als je kennis hebt van de geschiedenis, van de volksverhuizing in de 80 jarige oorlog ,
van de coup van Maurits en de Calvinistische Staatskerk.
In verschillende delen van Nederland ,waren de gelovigen anti Staats en anti Calvinistisch , bijvoorbeeld de katholieken in Brabant
en de doopsgezinden in Noord Holland en Friesland.
De vele Doopsgezinden die uit de Westhoek en Frans Vlaanderen naar Noord Holland kwamen
en hier alleen in schuilkerken hun geloof konden belijden, werden gedoogd .
Zij vormden een belangrijke groep voor de latere anarchistische groeperingen in die streken en dat heeft nog steeds zijn gevolgen.
Zo ook Amsterdam was een stad van handelaars en gedogers
Vooral Zeeland ,Leiden en Dordrecht waren de steden van de strenge Calvinistische leer.
Daarom voor Nederlanders is het al moeilijk om hun diversiteit te begrijpen.
Laat staan dat Belgen dat kunnen begrijpen.
Uitzonderingen zijn natuurlijk mensen met kennis van de geschiedenis.
Wij leerden op school alleen het politiek correcte verhaal van de Oranjes en de Calvinistische staatskerk.
In België zal dat niet anders geweest zijn.

Laatst gewijzigd door cato : 11 oktober 2018 om 07:48.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2018, 09:15   #434
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
In deze tijd van secularisatie lijken alle dingen zo gewoon en eenvormig.
Echter de diversiteit van Nederland kun je alleen begrijpen ,
als je kennis hebt van de geschiedenis, van de volksverhuizing in de 80 jarige oorlog ,
van de coup van Maurits en de Calvinistische Staatskerk.
In verschillende delen van Nederland ,waren de gelovigen anti Staats en anti Calvinistisch , bijvoorbeeld de katholieken in Brabant
en de doopsgezinden in Noord Holland en Friesland.
De vele Doopsgezinden die uit de Westhoek en Frans Vlaanderen naar Noord Holland kwamen
en hier alleen in schuilkerken hun geloof konden belijden, werden gedoogd .
Zij vormden een belangrijke groep voor de latere anarchistische groeperingen in die streken en dat heeft nog steeds zijn gevolgen.
Zo ook Amsterdam was een stad van handelaars en gedogers
Vooral Zeeland ,Leiden en Dordrecht waren de steden van de strenge Calvinistische leer.
Daarom voor Nederlanders is het al moeilijk om hun diversiteit te begrijpen.
Laat staan dat Belgen dat kunnen begrijpen.
Uitzonderingen zijn natuurlijk mensen met kennis van de geschiedenis.
Wij leerden op school alleen het politiek correcte verhaal van de Oranjes en de Calvinistische staatskerk.
In België zal dat niet anders geweest zijn.
Ik denk ook dat door de Spanjaarden de zuidelijke Nederlanden een qua religie lang monocultuur zijn gebleven, terwijl de noordelijke Nederlanden veelzijdig werden. Dit effect in zuidelijke Nederlanden wordt nu pas echt doorbroken met de komst van moslims en andere geloven.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2018, 09:30   #435
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ik denk ook dat door de Spanjaarden de zuidelijke Nederlanden een qua religie lang monocultuur zijn gebleven, terwijl de noordelijke Nederlanden veelzijdig werden. Dit effect in zuidelijke Nederlanden wordt nu pas echt doorbroken met de komst van moslims en andere geloven.
In de Noordelijke Nederland had je in de 80 jarige oorlog verschillende godsdienstige groeperingen ,vooral ook vluchtelingen uit het Zuiden en andere landen.
Ook in het Noorden werden ze door stadhouder Maurits en zijn strenge calvinisten gedwongen tot eenheid ,anders ging je kop er af ,zoals Oldenbarnevelt.
Het is wel zo dat er in het Noorden veel verzet was hiertegen, zoals in Amsterdam en door de handel het gedogen een bittere noodzaak was.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2018, 11:20   #436
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
In de Noordelijke Nederland had je in de 80 jarige oorlog verschillende godsdienstige groeperingen ,vooral ook vluchtelingen uit het Zuiden en andere landen.
Ook in het Noorden werden ze door stadhouder Maurits en zijn strenge calvinisten gedwongen tot eenheid ,anders ging je kop er af ,zoals Oldenbarnevelt.
Het is wel zo dat er in het Noorden veel verzet was hiertegen, zoals in Amsterdam en door de handel het gedogen een bittere noodzaak was.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Contraremonstranten

https://www.historischnieuwsblad.nl/...619/index.html

Laatst gewijzigd door cato : 11 oktober 2018 om 11:29.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2018, 18:33   #437
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
In de Noordelijke Nederland had je in de 80 jarige oorlog verschillende godsdienstige groeperingen ,vooral ook vluchtelingen uit het Zuiden en andere landen.
Ook in het Noorden werden ze door stadhouder Maurits en zijn strenge calvinisten gedwongen tot eenheid ,anders ging je kop er af ,zoals Oldenbarnevelt.
Het is wel zo dat er in het Noorden veel verzet was hiertegen, zoals in Amsterdam en door de handel het gedogen een bittere noodzaak was.
De vlucht van de remonstranten naar Duitsland was tijdelijk. Ze zijn gewoon weer teruggekeerd. Naast de al aanwezige wederdopers, luthersen en joden, nu ook de remonstranten als geloofsgroep er bij.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 11 oktober 2018 om 18:34.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2018, 07:48   #438
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ik denk ook dat door de Spanjaarden de zuidelijke Nederlanden een qua religie lang monocultuur zijn gebleven, terwijl de noordelijke Nederlanden veelzijdig werden. Dit effect in zuidelijke Nederlanden wordt nu pas echt doorbroken met de komst van moslims en andere geloven.
Blijkbaar heeft de monocultuur in België veel vrijheid gegeven aan voetbalclubs.
Zover kan die vrijheid gaan.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2018, 07:59   #439
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
De vlucht van de remonstranten naar Duitsland was tijdelijk. Ze zijn gewoon weer teruggekeerd. Naast de al aanwezige wederdopers, luthersen en joden, nu ook de remonstranten als geloofsgroep er bij.
De remonstranten werden net als de Katholieken en Doopsgezinden gedoogd,
want de handel moest doorgaan.
Toch heeft gedogen ook zijn nadelen, zeker ook in Zeeland.

Citaat Trouw:
De hele wereld slikt Nederlandse pilletjes - en het afval ligt op straat

Een dumping in het buitengebied van Culemborg. © Hollandse Hoogte
In een week tijd stuitten politie en brandweer op acht dumpingen van drugsafval. Een nieuw dieptepunt in een toch al druk jaar. De chemische troep zorgt voor levensgevaarlijke situaties, dus trekt de minister extra geld uit voor opsporing. Wat is er aan de hand?
Politieman Freerk Jan Medendorp kan zo tien namen van collega’s oplepelen die na een vondst van drugsafval gezondheidsklachten hadden of onwel raakten. “Het gaat om chemische stoffen met gevaarlijke waarden. Alleen al inademen kan schade aan je longblaasjes veroorzaken.”

Donderdag was het weer raak, dit keer in Zeeland. Twee agenten in Tholen voelden zich niet lekker nadat ze een busje hadden aangehouden waaruit een vloeistof lekte.

Afgelopen week is op zeker acht plaatsen in Nederland geloosd drugsafval gevonden. Meestal gaat het om jerrycans of vaten met een chemische vloeistof die worden aangetroffen in de natuur, maar ook om drugsafval op de stoep in een woonbuurt. Zoals in de Nijmeegse wijk Wezenhof, waar woensdag een vrachtwagentje vol met vaten stond geparkeerd. Een aantal van deze vaten was al leeg, de parkeerplaats bleek het eindstation van een 9 kilometer lang spoor van chemicaliën.


https://www.trouw.nl/samenleving/de-...aat~a736cab38/

Laatst gewijzigd door cato : 12 oktober 2018 om 08:00.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2018, 10:50   #440
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Blijkbaar heeft de monocultuur in België veel vrijheid gegeven aan voetbalclubs.
Zover kan die vrijheid gaan.
Jammer ,nu de Rode Duivels bloeien , blijkt de criminaliteit in het voetbal te groeien.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181012_03831528

Dit is ook een kant van de Belgische cultuur ,het zijn niet alleen frieten en bier.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be