Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 november 2018, 12:52   #1
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.972
Standaard Wat is er nu eigenlijk mis met populisme?

Eén van de meest populaire stopwoorden in het moderne politieke debat is "populisme". Ik heb dan het gevoel, dat men politici VERWIJT naar hun kiezers te luisteren (gewoon luisteren dus, zelfs nog niet blind volgen).Leg me nu eindelijk eens deftig uit wat er mis is met populisme en met populist zijn.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.

Laatst gewijzigd door Libro : 24 november 2018 om 12:53.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2018, 12:54   #2
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Een hoop is mis met populisme. Het gaat naar de onderbuik (de lage instincten) en is misleidend (met zijn oversimplistische oplossingen en slogans).Het ontbeert dan ook meestal intellectule hygiëne.

Ik zal eens kijken of ik een en ander terugvind wat ik al eerder zelf geformuleerd heb over populisme. Wellicht niet.

Laatst gewijzigd door eno2 : 24 november 2018 om 12:57.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2018, 12:55   #3
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.972
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Een hoop is mis met populisme. Het gaat naar de onderbuik en is misleidend.
Iets meer uitleg a.u.b., want dit lijkt mij ook een onderbuikreactie. Waarom moeten onderbuikgevoelens trouwens per se genegeerd worden?
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.

Laatst gewijzigd door Libro : 24 november 2018 om 12:57.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2018, 12:57   #4
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Nee dit was geen onderbuikreactie, maar weloverwogen en sinds lang geobserveerd en beredeneerd. 'Genegeerd' niet. Wel zwaar afgeremd in hun schadelijke verscheuring van de samenlevig.

Laatst gewijzigd door eno2 : 24 november 2018 om 13:00.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2018, 12:59   #5
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Er is niks mis met populisme, op voorwaarde dat men populisme niet verwisselt met volksmennerij. Het vertalen van populaire vragen naar beleid is democratie.

Het manipuleren van de polulaire opinie dmv xenofobie bvb, daar is wel iets mis mee.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2018, 13:03   #6
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Iets meer uitleg a.u.b., ?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht

Ik zal eens kijken of ik een en ander terugvind wat ik al eerder zelf geformuleerd heb over populisme. Wellicht niet.
Wellicht niet veel, we zullen zien. Ondertussen heb ik toch al lapidair de twee belangrijkste nagels geslagen. Wees me dankbaar.

Ik heb er genoeg over nagedacht en overwogen om het te verwerpen in zijn uitwassen, alhoewel ik zelf ook de klemtoon bij het volk leg - bij belangrijke beslissingen. Niet bij de so called populistiche leiders.

Laatst gewijzigd door eno2 : 24 november 2018 om 13:05.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2018, 13:14   #7
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Hier in elk geval al mijn notitie uit mijn persoonijke databank over de defiities van populisme die al een insteek kunnen vormen voor discussie en kritiek.
Sommige definities bevallen mij meer dan andere.

Populisme zie ook demogogie DVD po¬li¬tie¬ke stro¬ming die een ster¬ke en di¬rec¬te band tus¬sen lei¬ders en volk voor¬staat en die in prak¬tijk de weg opent voor een¬hoof¬dig, cha¬ris¬ma¬tisch lei¬der¬schap waar¬bij over¬heids¬bu-reau¬cra¬tie en par¬tij¬or¬ga¬ni¬sa¬tie bui¬ten¬spel ge¬zet wor¬den

OED A political approach that strives to appeal to ordinary people who feel that their concerns are disregarded by established elite groups.

L'internaute Idéologie politique de certains mouvements de libération nationale visant ?* libérer le peuple sans recourir ?* la lutte des classes
Le petit Robert 2 POLIT. (souvent péj.) Discours politique qui s'adresse aux classes populaires, fondé sur la critique du système et de ses représentants, des élites. Populisme de droite, de gauche. La démagogie, le traditionalisme, le conservatisme du populisme.

DLE populismo1. m. popularismo.2. m. Tendencia pol?*tica que pretende atraerse a las clases populares. U. m. en sent. despect.


Duden Populismos (Politik) von Opportunismus geprägte, volksnahe, oft demagogische Politik, die das Ziel hat, durch Dramatisierung der politischen Lage die Gunst der Massen (im Hinblick auf Wahlen) zu gewinnen

Portal: populism [laikizmós] O17: ideology or attitude mainly expressed in politics and art and characterized by excessive and non-authentic popularity: The policy of the government / opposition is dominated by cheap populism. The artwork took the form of sterile and conservative attachment to the medieval tradition. [Log. popularity. English populism] ????????? ? [laikizmós] ?17 : ????????? ? ????? ??? ?????????? ?????? ???? ???????? ??? ???? ??*??? ??? ??? ?????????????? ??? ?????????? ??? ?? ????????? ?????????: H ???????? ??? ????*?????? / ??? ?????????????? ???????????? ??? ????? ????????. ? ~ ???? ??*??? ???? ?? ????? ??? ??????? ??? ???????????? ???????????? ??? ?????????? ????????. [???. ????(??) -????? ?????. ????. populism]

----
Je ziet dus dat in de regel de term populisme despectief is en wat ik het rood aangeduid staat hierboven vormt op zich al kritiek genoeg zonder dat ik het ik mijn eigen termen moet herverwoorden.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2018, 13:15   #8
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

De Griekse definitie komt niet door maar ik heb ze vertaald.

De definitie van L' Internaute vind ik merkwaardig en bizar.

Laatst gewijzigd door eno2 : 24 november 2018 om 13:17.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2018, 13:17   #9
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.972
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Er is niks mis met populisme, op voorwaarde dat men populisme niet verwisselt met volksmennerij. Het vertalen van populaire vragen naar beleid is democratie.

Het manipuleren van de polulaire opinie dmv xenofobie bvb, daar is wel iets mis mee.
Zo denk ik er eigenlijk ook over. Het is net de taak van de politici hun kiezers te vertegenwoordigen. Dit veronderstelt vaak het nemen van maatregelen die tegen de belangen van de kiezer ingaan, maar dit wordt tot op zekere hoogte aanvaard. Tot op zekere hoogte. Als de kiezer op een gegeven moment laat aanvoelen dat er een grens bereikt is, dan moeten de politici dit meenemen in hun beleid en niet op hun kiezers zitten schelden om rustig op hun elan voort te kunnen gaan.

Maar wat is xenofobie eigenlijk? Verwachten dat de wetten inzake toegang tot het grondgebied correct worden toegepast, is voor sommigen al genoeg om u als racist en xenofoob weg te zetten.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.

Laatst gewijzigd door Libro : 24 november 2018 om 13:18.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2018, 13:18   #10
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Bon, eigenlijk vind ik dat de definities al voldoende kritiek bevatten en ik houdt het hierbij.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2018, 13:18   #11
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.749
Standaard

Populisme is enkel verkeerd voor diegenen die zich niet vinden in andermans ideologie.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2018, 13:19   #12
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.749
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het manipuleren van de polulaire opinie dmv xenofobie bvb, daar is wel iets mis mee.
Verklaar jezelf nader. Wat zou daar mis mee wezen volgens jou ?
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2018, 13:19   #13
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.972
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Populisme is enkel verkeerd voor diegenen die zich niet vinden in andermans ideologie.
Goede bedenking.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2018, 13:20   #14
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Zo denk ik er eigenlijk ook over. Het is net de taak van de politici hun kiezers te vertegenwoordigen. Dit veronderstelt vaak het nemen van maatregelen die tegen de belangen van de kiezer ingaan, maar dit wordt tot op zekere hoogte aanvaard. Tot op zekere hoogte. Als de kiezer op een gegeven moment laat aanvoelen dat er een grens bereikt is, dan moeten de politici dit meenemen in hun beleid en niet op hun kiezers zitten schelden om rustig op hun elan voort te kunnen gaan.

Maar wat is xenofobie eigenlijk? Verwachten dat de wetten inzake toegang tot het grondgebied correct worden toegepast, is voor sommigen al genoeg om u als racist en xenofoob weg te zetten.
De CD&V, VLD en SPa zijn blind voor de populaire vraag tot meer migratiecontrole.

Dit is simpelweg omdat het eigenlijk geen democratische partijen zijn, maar ideologische zuilen die "stemmen" nodig hebben om hun ideologie door te drukken. NVA is in dat zelfde bedje ziek, met betrekking tot het vlaams nationalisme.

Een echte politieke partij lost, los van ideologie, de problemen die in de bevolking leven op en zorgt voor meer welvaart. Een soort technocratie dus....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2018, 13:22   #15
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.972
Standaard

Citaat:
OED A political approach that strives to appeal to ordinary people who feel that their concerns are disregarded by established elite groups.
Is het nu net niet het wezen van democratie om de zorgen van "de gewone man" in overweging te nemen?
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2018, 13:58   #16
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.972
Standaard

Aanvulling op mijn oorspronkelijke vraag: waar eindigt "een groot leider" en begint "de volksmenner"?
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2018, 14:41   #17
Mindset
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2015
Berichten: 5.257
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Een hoop is mis met populisme. Het gaat naar de onderbuik (de lage instincten) en is misleidend (met zijn oversimplistische oplossingen en slogans).Het ontbeert dan ook meestal intellectule hygiëne.

Ik zal eens kijken of ik een en ander terugvind wat ik al eerder zelf geformuleerd heb over populisme. Wellicht niet.
Bedankt voor deze mooie omschrijving van de trado's
Mindset is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2018, 14:43   #18
Mindset
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2015
Berichten: 5.257
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Nee dit was geen onderbuikreactie, maar weloverwogen en sinds lang geobserveerd en beredeneerd. 'Genegeerd' niet. Wel zwaar afgeremd in hun schadelijke verscheuring van de samenlevig.
Pro en contra... Verscheuring... Tja da s nu juist democratie
Mindset is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2018, 14:46   #19
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Bon, eigenlijk vind ik dat de definities al voldoende kritiek bevatten en ik houdt het hierbij.
Of nee. Ik zal er nog een beetje op doorgaan, gezien je ernaar vraagt.
Fascisme en Nazisme, alhoewel niet hetzelfde, mogen we vanuit hun populisme gehalte even bekijken. Ze hebben het rechtspopulisme gemeenschappelijk.
Dit probeert de kansarmen van een samenleving te mobiliseren door een beroep te doen op hun laagste instincten (mijn eerdere onderbuikgevoel term) die hen andere groepen aanbiedt om op neer te kijken: joden, moslims, slaven, zwarten, vluchtelingen of gewoon buitenlanders in het algemeen. Waarbij het tracht een soort van van haatcultuur tegen dergelijke groepen te institutionaliseren.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2018, 14:49   #20
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door eno2 : 24 november 2018 om 15:18.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be