Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 januari 2019, 13:19   #1
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard Eurosceptici besnuffelen elkaar om blok te vormen

Dit las ik in de standaard.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20190108_04086832

Europa staat voor samenwerking over de grenzen heen maar degenen die tegen dergelijke samenwerking zijn zouden gaan samenwerken om deze samenwerking te bestrijden.

Een beetje grappig nietwaar?

Ik vraag me af of ze daarin gaan slagen of indien het nationalisme zal zegevieren.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2019, 14:38   #2
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 52.986
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Dit las ik in de standaard.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20190108_04086832

Europa staat voor samenwerking over de grenzen heen maar degenen die tegen dergelijke samenwerking zijn zouden gaan samenwerken om deze samenwerking te bestrijden.

Een beetje grappig nietwaar?

Ik vraag me af of ze daarin gaan slagen of indien het nationalisme zal zegevieren.
je hoeft niet per se nationalistisch te zijn, om heel erg sceptisch te staan tav deze "EU".
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus)






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2019, 15:50   #3
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
je hoeft niet per se nationalistisch te zijn, om heel erg sceptisch te staan tav deze "EU".
Klopt.

Ik ben enerzijds voorstander van de EU maar anderzijds heb ik kritiek op de huidige vorm/werking.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2019, 16:32   #4
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
je hoeft niet per se nationalistisch te zijn, om heel erg sceptisch te staan tav deze "EU".
Ik begrijp dit, maar er is een verschil tussen het niet eens te zijn met bepaald standpunt en expliciet tegen het principe van samenwerking te zijn.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2019, 19:18   #5
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik begrijp dit, maar er is een verschil tussen het niet eens te zijn met bepaald standpunt en expliciet tegen het principe van samenwerking te zijn.
Wie is, volgens jou tegen het principe van samenwerken???
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2019, 19:28   #6
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Wie is, volgens jou tegen het principe van samenwerken???
The nationalisten.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2019, 19:49   #7
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.883
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Klopt.

Ik ben enerzijds voorstander van de EU maar anderzijds heb ik kritiek op de huidige vorm/werking.
Akkoord.
Ik kijk bv argwanend naar de nieuwe maatregels voor (tegen?) de vrachtwagenchauffeurs.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2019, 19:58   #8
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.938
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
The nationalisten.
Nationalisten zijn niet per definitie tegen samenwerking maar ze hebben wel een hekel aan schoonmoeders zoals de EU.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2019, 20:27   #9
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
The nationalisten.
Linkse domme praat die nationalisten automatisch linkt aan op zichzelf blijven en niet kunnen samenwerken...
Als je naar het Belgische nationalisme kijk zouden ze wel eens gelijk kunnen hebben; maar daar ineens gelden die regels niet meer...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2019, 20:55   #10
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.883
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Dit las ik in de standaard.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20190108_04086832

Europa staat voor samenwerking over de grenzen heen maar degenen die tegen dergelijke samenwerking zijn zouden gaan samenwerken om deze samenwerking te bestrijden.

Een beetje grappig nietwaar?

Ik vraag me af of ze daarin gaan slagen of indien het nationalisme zal zegevieren.
Eurosceptici naar het model Nigel Farrage kunnen écht gevaarlijk worden.
Ik vrees echter dat ze te laat zijn voor de aanstaande verkiezingen.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2019, 22:47   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Je hebt nationalisten op elk mogelijk niveau, van straat over wijk, naar dorp, stadsdeel, stad, geogragische streek, politieke eenheid als provincie, gemeenschap/gewest, natie, EU en de VN.
Daar zitten onderling nogal eens spanningen op.

Maar wat op uiterst rechts aan het gebeuren is, is uitermate interessant.
Persoonlijk lijkt het me dat de actuele versnippering geen goede zaak is.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2019, 08:31   #12
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Nationalisten zijn niet per definitie tegen samenwerking maar ze hebben wel een hekel aan schoonmoeders zoals de EU.
Ja, zoals iemand die een huis wil bouwen en bij de schoonmoeder aanklopt voor financiële steun maar voor de rest moet ze haar mond houden.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2019, 08:33   #13
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Linkse domme praat die nationalisten automatisch linkt aan op zichzelf blijven en niet kunnen samenwerken...
Als je naar het Belgische nationalisme kijk zouden ze wel eens gelijk kunnen hebben; maar daar ineens gelden die regels niet meer...
Belgisch nationalisme is zo goed als onbestaand.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2019, 08:42   #14
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je hebt nationalisten op elk mogelijk niveau, van straat over wijk, naar dorp, stadsdeel, stad, geogragische streek, politieke eenheid als provincie, gemeenschap/gewest, natie, EU en de VN.
Daar zitten onderling nogal eens spanningen op.

Maar wat op uiterst rechts aan het gebeuren is, is uitermate interessant.
Persoonlijk lijkt het me dat de actuele versnippering geen goede zaak is.
Dit is niet echt nationalisme. Men heeft uiteraard verschillende niveau's van beheer en het zou moeten de bedoeling zijn van de gepaste verantwoordelijkheden op het gepaste niveau te plaatsen. Zo is de EU gewoon een niveau van beheer en dit niveau is noodzakelijk om samenwerking tussen verschillende naties te regelen. Alleen, nationalisten willen dit niveau helemaal niet, ze zouden het liefst hun eigen boontjes doppen.

Vergelijk het eens met een stad die plots de Vlaamse, federale en Europese overheid niet meer erkent en er zijn eigen regels op na houdt. Wat moet men doen? Teruggaan naar de middeleeuwse situatie waar men een hoge muur bouwt rond de stad en iedereen controleert die er binnen en buiten gaat? Een stad die voor de eigen verdedeging instaat en een eigen economie heeft?

Het is natuurlijk gemakkelijk de nadelen te belichten van een systeem en het besef der voordelen te minimaliseren, daar zijn de nationalisten zeer goed in.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2019, 11:48   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ja, zoals iemand die een huis wil bouwen en bij de schoonmoeder aanklopt voor financiële steun maar voor de rest moet ze haar mond houden.
Als je zo materialistisch ingesteld zijt dat ge bereid zijt om door het stof te kruipen ... ja dan moet ge maar kruipen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2019, 11:54   #16
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Een constante in de geschiedenis: zodra een nieuw land ontstond, gaan ze het verheerlijken, gaan ze een volkslied uitvinden en een vlag ... en gaat het sacraal worden. Om de lieve eenheid. Maar de machthebbers bedoelen: om mijn macht te bestendigen.
Met andere woorden: met kweekt een nationalisme aan. Maar tegelijk demoniseert men elk ander nationalisme dat bedreigend is voor het bestaande land.

Heel iets anders, en verfoeilijk, is imperialisme. Nationalisme ontaardt gemakkelijk in imperialisme.
Bijvoorbeeld in Spanje, tegenover Catalonië.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2019, 12:11   #17
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als je zo materialistisch ingesteld zijt dat ge bereid zijt om door het stof te kruipen ... ja dan moet ge maar kruipen.
Zeg je nu dat de nationalistische reflex de materialistische doelen niet (onder valse voorwendsels welliswaar) dient?

Waarom wil men geen migranten? Omdat die toch maar profiteren van de sociale zekerheid. Waarom wil men geen transfers naar Wallonië? Omdat men liever het geld zelf spendeert.

Neen, nationalisten zijn evengoed materialisten, alleen, ze verheerlijken de voordelen van een strike scheiding en minimaliseren de nadelen ervan.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2019, 14:04   #18
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Zeg je nu dat de nationalistische reflex de materialistische doelen niet (onder valse voorwendsels welliswaar) dient?

Waarom wil men geen migranten? Omdat die toch maar profiteren van de sociale zekerheid. Waarom wil men geen transfers naar Wallonië? Omdat men liever het geld zelf spendeert.

Neen, nationalisten zijn evengoed materialisten, alleen, ze verheerlijken de voordelen van een strike scheiding en minimaliseren de nadelen ervan.
²
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2019, 16:03   #19
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.883
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
...
...

Vergelijk het eens met een stad die plots de Vlaamse, federale en Europese overheid niet meer erkent en er zijn eigen regels op na houdt. Wat moet men doen? Teruggaan naar de middeleeuwse situatie waar men een hoge muur bouwt rond de stad en iedereen controleert die er binnen en buiten gaat? Een stad die voor de eigen verdedeging instaat en een eigen economie heeft?

Het is natuurlijk gemakkelijk de nadelen te belichten van een systeem en het besef der voordelen te minimaliseren, daar zijn de nationalisten zeer goed in.
In landen als Z.-Afrika, Brazilie, Israël,VS,...bestaan er chique woonwijken die omringd zijn door afsluitingen. Gewapende wachten controleren iedereen die er buiten en/of binnen wil.
Over x aantal jaren zal het hier ook zo worden.

Laatst gewijzigd door Boduo : 10 januari 2019 om 16:04.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2019, 18:43   #20
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
In landen als Z.-Afrika, Brazilie, Israël,VS,...bestaan er chique woonwijken die omringd zijn door afsluitingen. Gewapende wachten controleren iedereen die er buiten en/of binnen wil.
Over x aantal jaren zal het hier ook zo worden.
Ja, als je het aan de nationalisten overlaat wel. Maar zelf pas ik daarvoor.

Ik zou liever een Europa hebben met een goede samenwerking tussen alle naties en sterke buitengrenzen, zodat een mens nog eens ergens naartoe kan gaan zonder de schrik van beroofd of gedood te worden.

Liever een gewone man in België dan één van die rijke kerels in één van de landen die je opnoemt.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be