Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Wetenschap & Technologie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Wetenschap & Technologie Van grondstoffen tot afgewerkt product, oude en nieuwe ontdekkingen, ... + de relatie tot de mens, macht, ...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 januari 2019, 12:06   #41
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

vervolg... , de uitleg van Boring Company, uit hun catechismus FAQ, hoe ze de kosten denken te reduceren (factor 10 of meer) tov de klassieke tunnelbouw, de eerste 3 verzen:

Citaat:
https://www.boringcompany.com/faq/

Why tunnels?

- To alleviate traffic, transportation corridors, like the buildings that feed into them, must expand into three dimensions. One option is to “go up” with flying cars. However, flying cars have issues with weather, noise, and generally increase anxiety levels of those below them. The other option is to “go down” and build tunnels. The benefits are:

- There is no practical limit to how many layers of tunnels can be built, so any level of traffic can be addressed.

- Tunnels are weatherproof.

- Tunnel construction and operation are silent and invisible to anyone on the surface.

- Tunnels don’t divide communities with lanes and barriers.


Why hasn't this been done before?

Currently, tunnels are really expensive to dig, with some projects costing as much as $1 billion per mile. In order to make a tunnel network feasible, tunneling costs must be reduced by a factor of more than 10.

How are we reducing the cost of tunneling?

- First, we reduced the tunnel diameter. The current standard for a one-lane tunnel is approximately 28 feet. By using electric autonomous vehicles with alignment wheels, the diameter can be reduced to less than 14 feet. Reducing the diameter in half reduces tunneling costs by 3-4 times.

- Second, we’re working to significantly increase the speed of the Tunnel Boring Machine (TBM). TBMs are super slow. A snail is effectively 14 times faster than a soft-soil TBM. Our goal is to defeat the snail in a race. Ways to increase TBM speed:

- Increase TBM power. The machine’s power output can be tripled (while coupled with the appropriate upgrades in cooling systems).

- Continuously tunnel. When building a tunnel, current soft-soil machines tunnel for 50% of the time and erect tunnel support structures the other 50%. This is inefficient. Existing technology can be modified to support continuous tunneling activity.

- Automate the TBM. While smaller diameter tunneling machines are automated, larger ones currently require multiple human operators. By automating the larger TBMs, both safety and efficiency are increased.

- Go electric. Current tunnel operations often include diesel locomotives. These have been replaced by electric locomotives.

- Tunneling R&D. In the United States, there is virtually no investment in tunneling Research and Development (and in many other forms of construction). Thus, the construction industry is one of the only sectors in our economy that has not improved its productivity in the last 50 years.
Zo, meer kan ik niet doen.

Laatst gewijzigd door Micele : 8 januari 2019 om 12:06.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2019, 12:07   #42
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik vind dat wel relevant als het gaat om onze mobiliteitsproblematiek. Het wordt naar voor geschoven als een oplossing. Ik vraag me simpelweg af of dit er 1 is of niet. Mijn vraagstelling heeft dus eigenlijk niets van de doen met de financiering van dit ene project, maar met de mogelijkheden naar de toekomst toe.
ja deze tunnels zijn relevant voor de mobiliteitsproblematiek, net zoals eerste klas vliegtickets dat ook zijn.

ze zullen ook ongeveer dezelfde impact hebben, vermoed ik zo.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2019, 12:34   #43
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ja deze tunnels zijn relevant voor de mobiliteitsproblematiek, net zoals eerste klas vliegtickets dat ook zijn.

ze zullen ook ongeveer dezelfde impact hebben, vermoed ik zo.
Volgens Michele gaat het om 4K wagens per uur. Dat is het dubbele van de traditionele autosnelweg. Dat betekent dat ze per seconde een voertuig gaan lanceren. Ik zou graag eens die technologie erachter zien. Dat betekent overigens ook dat je 1 seconde hebt om zo een wagen weer uit die tunnel te krijgen. Moet zo een ding niet remmen of zo?
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 8 januari 2019 om 12:45.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2019, 12:44   #44
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Volgens Michele gaat het om 4K wagens per uur. Dat is het dubbele van de traditionele autosnelweg. Dat betekent dat ze per seconde een voertuig gaan lanceren. Ik zou graag eens die technologie erachter zien.
Door echt veel sneller te rijden (tot 250 kmh) heb ik al begrepen, en vooral autonoom rijden.

V2V - V2X, maar dan in tunnels:
https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle-to-everything

Bij een traditionele autosnelweg moet je altijd relatief grote veiligheidsafstanden incalculeren, die worden nu tot een minimum herleid.

Het tiende voertuig in de kolonne kan met bvb met het eerste voertuig communiceren en sowieso met alle andere , vertraagt ene vertragen ze allemaal gelijktijdig erachter zonder menselijke schrikseconde...

Laatst gewijzigd door Micele : 8 januari 2019 om 12:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2019, 12:47   #45
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Door echt veel sneller te rijden (tot 250 kmh) heb ik al begrepen, en vooral autonoom rijden.

V2V - V2X, maar dan in tunnels:
https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle-to-everything
Het probleem is niet het rijden zelf. Ze kunnen al decennia autos in colonne laten rijden. Het gaat om het binnen en buiten gaan van de tunnel. Op het eind moet je nu eenmaal vertragen.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2019, 12:49   #46
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Het probleem is niet het rijden zelf. Ze kunnen al decennia autos in colonne laten rijden. Het gaat om het binnen en buiten gaan van de tunnel. Op het eind moet je nu eenmaal vertragen.
Dat wordt toch gedemonstreerd in het filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=u5V_VzRrSBI

Lift <> opritten <> afritten. Lichte E-voertuigen ttz de *Pods, ook Buspods, kunnen veel sneller accelereren dan fossiele. Ook sneller remmen (E-motoren regeneratie extra).

* https://www.inverse.com/article/4604...company-s-loop


Laatst gewijzigd door Micele : 8 januari 2019 om 12:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2019, 13:15   #47
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dat wordt toch gedemonstreerd in het filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=u5V_VzRrSBI

Lift <> opritten <> afritten. Lichte E-voertuigen ttz de *Pods, ook Buspods, kunnen veel sneller accelereren dan fossiele. Ook sneller remmen (E-motoren regeneratie extra).

* https://www.inverse.com/article/4604...company-s-loop

wat is hiervan het voordeel tov de reeds bestaande TGV mss?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2019, 13:33   #48
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
wat is hiervan het voordeel tov de reeds bestaande TGV mss?
Ik zou het niet weten, maar ik weet dat een TGV lijn (veel tunnels nodig) ongeveer evenveel kost.

En een TGV is geen busverbinding tot 200 kmh met (lift)haltes in de stad of stedelijke omgeving.

Hoeveel TGV-stations liggen er in ... België?

Laatst gewijzigd door Micele : 8 januari 2019 om 13:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2019, 13:37   #49
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik zou het niet weten, maar ik weet dat een TGV lijn (veel tunnels nodig) ongeveer evenveel kost.

En een TGV is geen busverbinding tot 200 kmh met (lift)haltes in de stad of stedelijke omgeving.

Hoeveel TGV-stations liggen er in ... België?
vier waarvan drie gebruikt?

hoeveel haltes van die loop plant Elon in BE mss?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2019, 13:40   #50
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
vier waarvan drie gebruikt?

hoeveel haltes van die loop plant Elon in BE mss?
Hoeveel TGV s rijden er in Los Angeles mss?

Wat is het nadeel van the Loop tov een snelbus bovengronds? Wie staat er mee in de file? (rest > verzen post 41, die brainstorming zal Boring Cie gedaan hebben, of hun apostels )

Laatst gewijzigd door Micele : 8 januari 2019 om 13:45.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2019, 07:37   #51
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.493
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
vervolg... , de uitleg van Boring Company, uit hun catechismus FAQ, hoe ze de kosten denken te reduceren (factor 10 of meer) tov de klassieke tunnelbouw, de eerste 3 verzen:


Zo, meer kan ik niet doen.
De Boring Company zit vast aan regels en de mogelijkheden van machines, net als de rest. Het enige wat ze doen is een metro bouwen met autonome toestellen zonder implementatie van veiligheden.

Het grootste probleem zijn veiligheid en perrons, daar hebben ze nog geen oplossing voor.

Het alternatief is de huidige capaciteit verdubbelen door het inzetten van autonome auto's en metrostellen. Dat kan zonder die tunnels die enkel nodig zijn als de capaciteit meer dan verdubbelt.

Een andere technische oplossing is betere arbeid en vergaderingen op afstand zodat trips minder nodig zijn.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2019, 11:23   #52
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
De Boring Company zit vast aan regels en de mogelijkheden van machines, net als de rest.
Neen, ze zijn dat niet. Want ze gaan de machines optimaliseren volgens hun specifiek gebruik.

Citaat:
Het enige wat ze doen is een metro bouwen met autonome toestellen zonder implementatie van veiligheden.
Fout

Citaat:
Het grootste probleem zijn veiligheid en perrons, daar hebben ze nog geen oplossing voor.
Fout

Citaat:
Het alternatief is de huidige capaciteit verdubbelen door het inzetten van autonome auto's en metrostellen. Dat kan zonder die tunnels die enkel nodig zijn als de capaciteit meer dan verdubbelt.
Staat in de faq netjes uitgelegd.

Citaat:
Een andere technische oplossing is betere arbeid en vergaderingen op afstand zodat trips minder nodig zijn.
Die zijn al volledig uitgeput. En doen ze al vele jaren. Heeft ook geen relevantie met het doel van The Loop.


Je hebt de faq dus helemaal niet VOLLEDIG gelezen.

Alles waarover je onwetend uw eigen fantasie-verhaal doet staat netjes in de faq uitgelegd.

FAQ >>> https://www.boringcompany.com/faq/ probeer nog eens.

Boring Company zal aan de strenge veiligheidseisen A tot Z van Californië of aan de USA moeten voldoen om passagiers te mogen vervoeren. Bovendien bestaat autonoom rijdend openbaar vervoer al, zeker in "metro":
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...subway_systems

Californië of US(-steden) is geen "bananenrepubliek".

Doe jij nu met opzet zo wereldvreemd?

Naja met uw topictitel waart je al verkeerd of veel te voorbarig.

Laatst gewijzigd door Micele : 9 januari 2019 om 11:53.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2019, 15:52   #53
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.493
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Neen, ze zijn dat niet. Want ze gaan de machines optimaliseren volgens hun specifiek gebruik.

Fout

Fout

Staat in de faq netjes uitgelegd.

Die zijn al volledig uitgeput. En doen ze al vele jaren. Heeft ook geen relevantie met het doel van The Loop.

Je hebt de faq dus helemaal niet VOLLEDIG gelezen.

Alles waarover je onwetend uw eigen fantasie-verhaal doet staat netjes in de faq uitgelegd.

FAQ >>> https://www.boringcompany.com/faq/ probeer nog eens.

Boring Company zal aan de strenge veiligheidseisen A tot Z van Californië of aan de USA moeten voldoen om passagiers te mogen vervoeren. Bovendien bestaat autonoom rijdend openbaar vervoer al, zeker in "metro":
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...subway_systems

Californië of US(-steden) is geen "bananenrepubliek".

Doe jij nu met opzet zo wereldvreemd?

Naja met uw topictitel waart je al verkeerd of veel te voorbarig.
Die FAQ is een lachertje, de staat zal de voorschriften volledig moeten aanpassen aan de boring company, hetgeen ze willen doen mag gewoon niet qua veiligheid, hoogstens voor goederenvervoer.

Dan willen ze de prijs omlaag halen door electrisch te boren (?) en het zand verkopen als stenen legoblokjes zodat ze die dan niet meer moeten verwerken.

De marketing is funny maar practisch gezien is er niet veel aan de hand.

https://www.forbes.com/sites/alanohn.../#3094a6a86844
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2019, 17:16   #54
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Die FAQ is een lachertje, de staat zal de voorschriften volledig moeten aanpassen aan de boring company, hetgeen ze willen doen mag gewoon niet qua veiligheid, hoogstens voor goederenvervoer.

Dan willen ze de prijs omlaag halen door electrisch te boren (?) en het zand verkopen als stenen legoblokjes zodat ze die dan niet meer moeten verwerken.

De marketing is funny maar practisch gezien is er niet veel aan de hand.

https://www.forbes.com/sites/alanohn.../#3094a6a86844
Sure jongen jij weet alles beter dan de ingenieurs van Boring Company.

Moest ik jou zijn zou ik naar Californië vliegen en het hun eens uitleggen dat ze verkeerd bezig zijn.

Forbes?

Laatst gewijzigd door Micele : 9 januari 2019 om 17:19.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2019, 18:11   #55
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Bron: https://www.investopedia.com/what-is...ompany-4581757

Updated Dec 20, 2018

Of je het nu leuk vindt of niet, de eerste tunnel van The Boring Company zal nu de weg banen voor het werk van het bedrijf in Chicago en Maryland, waar het contracten heeft gesloten om systemen voor openbaar vervoer te bouwen.

In februari 2018 kondigde de stad Chicago een wedstrijd aan om een snel transportnetwerk te bouwen van het centrum van Chicago naar de O'Hare Airport. De Boring Company deed mee aan de wedstrijd met het voorstel om passagiers in 12 minuten met behulp van geautomatiseerde elektrische voertuigen van het centrum naar het vliegveld te vervoeren.

Musk beschreef het gebruik met behulp van een "loop" -systeem, waarin 16 passagiers (en hun bagage) zouden worden vervoerd met snelheden van 125 tot 150 mph in Pods die elke halve minuut vertrekken.

Dat is een grote uitdaging, vooral na Musk's optreden in Los Angeles, maar in juni 2018 selecteerde Chicago toch The Boring Company uit vier concurrerende biedingen. Als de Boring Company de tunnel met succes voltooit, zou de waardering van het particuliere bedrijf kunnen oplopen tot wel 16 miljard dollar.


Via refs wikipedia hun verbeterde nieuwe boormachines:

Citaat:
The Boring Company is 90% owned by Elon Musk,[6] SpaceX was given 6% equity for the use of its resources when The Boring Company was starting up.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Bo...oring_machines

- Godot,[14] a conventional tunnel boring machine, used for research purposes.

- Line-storm, a highly modified conventional boring machine, a hybrid design, boring 2–3 times faster than pre-2018 boring machines.

- Prufrock,[32] or Proof-Rock,[34] a "fully-Boring-Company-designed machine",[33]:52:03[32] anticipated to be approximately ten times faster than conventional boring machines, with hopes of making it even faster. Currently under development since May 2018.[33][34]



De 8-9 passagiers die rond de maan gaan vliegen in 2023? zijn al gekend:

https://www.space.com/41854-spacex-u...passenger.html

Uiteraard veel minder gevaarlijk dan een electrisch busje door een tunnel met alle veiligheidsvoorzieningen.

Aja het aanleggen van de tunnel en de voorziene infra is veel moeilijker dan toertjes rond de maan maken, en dan spreek ik nog niet van die 10x maal snellere boormachines. Lol.

Laatst gewijzigd door Micele : 9 januari 2019 om 18:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2019, 11:28   #56
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.493
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Bron: https://www.investopedia.com/what-is...ompany-4581757

In februari 2018 kondigde de stad Chicago een wedstrijd aan om een snel transportnetwerk te bouwen van het centrum van Chicago naar de O'Hare Airport. De Boring Company deed mee aan de wedstrijd met het voorstel om passagiers in 12 minuten met behulp van geautomatiseerde elektrische voertuigen van het centrum naar het vliegveld te vervoeren.

Musk beschreef het gebruik met behulp van een "loop" -systeem, waarin 16 passagiers (en hun bagage) zouden worden vervoerd met snelheden van 125 tot 150 mph in Pods die elke halve minuut vertrekken.
Hij wil dus 2000 passagiers vervoeren per uur met 100 tal elektrische busjes die tot 250 km/uur rijden in een smalle tunnel zonder nooduitgangen. Ze gaan echt veel regels moeten aanpassen om dit toe te laten, als Musk ergens goed in is dan is het politiekers omverblazen met sprookjes zodat ze alles doen om hem binnen te halen. Wat ook een kunst is, dat wel.

Musk belooft ook tunnels te boren aan $10 miljoen per mijl in plaats van de huidige $100 tot $500 per mijl. Ik ben benieuwd hoe die dat gaat doen al ben ik wel blij met de shake-up van dat marktsegment, het zal de rest wakker schudden en een vastgeroeste industrie en regelgeving verplichten om te innoveren.

https://www.teslarati.com/elon-musk-...-game-changer/

Al bij al zet Musk veel in gang en verplicht oude industrie om zich te vernieuwen, wat zowieso erg goed is. Ik ga 'm niet volledig afbreken maar let op dat je niet in sprookjes laat vangen.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2019, 12:07   #57
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En waarom is dit een flop ?
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2019, 12:08   #58
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
The Boring Co doet het voor een fractie van de prijs als de concurrentie.

Zelfde modus operandi als SpaceX. Beter, sneller en goedkoper.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2019, 12:31   #59
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Hij wil dus 2000 passagiers vervoeren per uur met 100 tal elektrische busjes die tot 250 km/uur rijden in een smalle tunnel zonder nooduitgangen. Ze gaan echt veel regels moeten aanpassen om dit toe te laten, als Musk ergens goed in is dan is het politiekers omverblazen met sprookjes zodat ze alles doen om hem binnen te halen. Wat ook een kunst is, dat wel.

Musk belooft ook tunnels te boren aan $10 miljoen per mijl in plaats van de huidige $100 tot $500 per mijl. Ik ben benieuwd hoe die dat gaat doen al ben ik wel blij met de shake-up van dat marktsegment, het zal de rest wakker schudden en een vastgeroeste industrie en regelgeving verplichten om te innoveren.

https://www.teslarati.com/elon-musk-...-game-changer/

Al bij al zet Musk veel in gang en verplicht oude industrie om zich te vernieuwen, wat zowieso erg goed is. Ik ga 'm niet volledig afbreken maar let op dat je niet in sprookjes laat vangen.
Alles wat er is komt uit innovatie en gamechangers.

Na 100 jaar eens terugblikken en dan zie je dat veel gekomen is uit invloedrijke politiekers met zaken imperium waarvan je op een bepaald moment beseft...amai die heeft ons nogal bij ons pietje gehad.

Rockefeller verkocht petrol als geneesmiddel.
Ook goud en zilver pompten ze in de aders.

Zelfs tot op vandaag.

Toen was dat innovatief, wereldnieuws en game changers.

Achteraf bekeken...puur winstbejag en miljoenen goedgelovigen en pakken industrie.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2019, 00:03   #60
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.493
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Alles wat er is komt uit innovatie en gamechangers.

Na 100 jaar eens terugblikken en dan zie je dat veel gekomen is uit invloedrijke politiekers met zaken imperium waarvan je op een bepaald moment beseft...amai die heeft ons nogal bij ons pietje gehad.

Rockefeller verkocht petrol als geneesmiddel.
Ook goud en zilver pompten ze in de aders.

Zelfs tot op vandaag.

Toen was dat innovatief, wereldnieuws en game changers.

Achteraf bekeken...puur winstbejag en miljoenen goedgelovigen en pakken industrie.
Ook Cocaïne in frisdrank, radioactieve wijzerplaten en corn flakes om masturbatie bij kinderen tegen te gaan. Echte innovaties ja.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be