Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 januari 2019, 21:33   #881
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Even erg interieur als het kalotendom.
Ook in zijn schakeringen (waarmee ik bedoel: het kalotendom heeft in onze cultuur al heel wat van zijn pluimen verloren, en daarmee houden ze zich erg koest).
Om maar een voorbeeld te geven: de heisa omtrent de extremistische religieuze tekst die daar vanuit Amerika nu ook in Nederland overgewaaid is.
Of: hoe inferieur kunt ge zijn door de Afrikanen wijs te maken dat een condoom tegen de wil van god is, waarmee ze de verspreiding van aids nog een handje toesteken in plaats van omgekeerd.
Ik mis in heel uw betoog het belangrijkste: de argumentatie. Waarom is het inferieur? Wat is er dan mis met die "extremistische religieuze tekst"? Om welke reden valt die tekst volgens u te omschrijven als "extremistisch" trouwens?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2019, 22:20   #882
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik mis in heel uw betoog het belangrijkste: de argumentatie. Waarom is het inferieur? Wat is er dan mis met die "extremistische religieuze tekst"? Om welke reden valt die tekst volgens u te omschrijven als "extremistisch" trouwens?
Het kalotendom is even inferieur als de islam, omdat het gebaseerd is op dezelfde leugenachtige veronderstellingen die allemaal in die zogezegd heilige boeken staan.

Kijk wat ik vandaag tegenkwam: (niet letterlijk ..)


Citaat:
Volgens de christenen is homoseksualiteit tegennatuurlijk. Ja, het is maar hoe je het bekijkt. Het is even tegennatuurlijk als over water lopen. Of na drie dagen opstaan uit de dood.
Eigenlijk kan je dus zeggen dat homoseksualiteit ook een wonder is. (Staat er nergens in het evangelie: “gij zult door de nauwe poort naar binnen gaan”?)
Herman Finkers
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2019, 22:24   #883
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het kalotendom is even inferieur als de islam, omdat het gebaseerd is op dezelfde leugenachtige veronderstellingen die allemaal in die zogezegd heilige boeken staan.
Hoe toetst u "een leugenachtige veronderstelling" dan wel af?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2019, 22:29   #884
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.807
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoe toetst u "een leugenachtige veronderstelling" dan wel af?
Het verschil tussen geloven en bewijzen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2019, 22:36   #885
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Het verschil tussen geloven en bewijzen.
Hiermee stelt u dus heel duidelijk: het valt niet af te toetsen. Geloof is immers geloof.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2019, 07:50   #886
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hiermee stelt u dus heel duidelijk: het valt niet af te toetsen. Geloof is immers geloof.
Idd, dan kunnen de zotste dingen mogelijk zijn. De paashaas bestaat, evenals het monster van Loch Ness of Spiderman.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2019, 08:04   #887
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.807
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Idd, dan kunnen de zotste dingen mogelijk zijn. De paashaas bestaat, evenals het monster van Loch Ness of Spiderman.
En zotte dingen zijn niet noodzakelijk een slechte zaak.
Maar da's dan eerder een kwestie van dosering. Net zoals gif, in de juiste dosis kan gif levensreddend zijn. Maar een tikje meer is dodelijk.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2019, 08:25   #888
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En zotte dingen zijn niet noodzakelijk een slechte zaak.
Maar da's dan eerder een kwestie van dosering. Net zoals gif, in de juiste dosis kan gif levensreddend zijn. Maar een tikje meer is dodelijk.
https://www.bbc.com/news/magazine-18065372
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2019, 09:34   #889
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hiermee stelt u dus heel duidelijk: het valt niet af te toetsen. Geloof is immers geloof.
Daarin zit net de inferioriteit: dingen zomaar aannemen.

Het probleem zit niet in wat men gelooft (want uiteraard kan men geloven in dingen die waar zijn), maar net in het blinde geloof waarbij er niets te falsifiëren valt.

'Het valt niet af te toetsen'. Geloven dat er zulke dingen bestaan, daarin schuilt de inferioriteit.

Als klein kind is dat nuttig (blijf van het vuur vandaan!) maar als volwassene zou je zo'n dingen ontgroeid moeten zijn.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 11 januari 2019 om 09:35.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2019, 09:56   #890
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.807
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Ik zou het eerder vergelijken met Botox. Een klein beetje kan het zelfvertrouwen sterken, iets meer, en je krijgt een plastieken gezicht, en nog een beetje meer, en je kan een doodskist van binnenuit bekijken.

Ik heb de indruk dat enkele van onze meer fanatieke forumgelovigen een typetje neerzetten dat het plastieken gezicht perfectioneert.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2019, 10:05   #891
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hiermee stelt u dus heel duidelijk: het valt niet af te toetsen. Geloof is immers geloof.
Het valt niet af te toetsen dat je kan genezen van kanker als je echt devoot naar Lourdes (in Frankrijk, daar is het echt, niet in Lourdes Oostakker, da's voor boerenpaardenziektes) op bedevaart gaat.

Illustreert dat genoeg?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2019, 11:23   #892
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.505
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Nu zitten we op dezelfde golflengte.
Oma, die beweert dat alle Moslims een vrede uit de weg gaan.
Dus die weet dat blijkbaar nog niet.

Heel de miserie die we nu kennen, komt door een kleine minderheid die alles verzieken.
Maar ook wij, extreem rechts treft hier een schuld aan, en dat weet de politie in Aalst ook maar al te goed.

'...Wie dacht dat de ophef na de Pano-reportage over Schild&Vrienden zou volstaan om het straatgeweld en de intimidatiepraktijken door extreemrechts een tijdlang te stoppen, vergist zich....'

'...Aalst: waar nieuw en oud extreemrechts elkaar ontmoet …'

Beide kanten treffen schuld, dus laten we ophouden met alles in hun schoenen te willen schuiven.

Gewoon de zaak op een eerlijke manier proberen te bekijken.
Eens je dat kan, dan kan je gaan zoeken naar een oplossing.
Zolang je dat niet kan, zal je het probleem nooit opgelost krijgen.
Niet te veel minimaliseren of ontkennen toch...
Hebben we al het soort problemen waar het hier zo dikwijls over gaat ook met andere niet-moslims, zoals Italianen, Grieken, Chinezen, Japanners, Inuits, Spanjaarden enz enz enz
Neen dus. Er moet dus wel iets bijzonders aan de hand zijn met die ene groep, de moslims...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2019, 12:44   #893
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.534
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik zou het eerder vergelijken met Botox. Een klein beetje kan het zelfvertrouwen sterken, iets meer, en je krijgt een plastieken gezicht, en nog een beetje meer, en je kan een doodskist van binnenuit bekijken.

Ik heb de indruk dat enkele van onze meer fanatieke forumgelovigen een typetje neerzetten dat het plastieken gezicht perfectioneert.
Sommige posts hier zijn interessant studiemateriaal voor de lessen transculturele psychiatrie, mentale beperking en psychische problemen, psychopathologie om inzicht te verkrijgen in verknipte, geïndoctrineerde geesten, beschadigd door genetische defecten met als gevolg de werking van ontspoorde gedachtengangen door verschillende culturen met als belangrijkste overeenkomst dezelfde religieuze doctrine.
Mogelijk zijn deze defecten ook daadwerkelijk aan te tonen via MRI scans, net als voor andere ziektebeelden. De moeite waard voor een uitgebreide studie in de strijd tegen fundamentalistisch, islamitisch radicalisme en de ziekte van zelfverloochening door linkiewinkies.
Dus heel hulpvaardige voorbeelden hier door het onvermogen tot normale dialoog door vermoedelijk verstoorde hersenpatronen en gebrekkige, neurale verbindingen door inteelt of zelfhaat.

In Slotervaart, de mesaanval op agenten indertijd door de marokkaan bilal, werd toch al gesteld dat marokkanen schizofrene psychoten zijn, die stelling werd nog eens bevestigd door de rellen die volgde omdat de krankzinnige dader werd doodgeschoten.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2019, 14:55   #894
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hiermee stelt u dus heel duidelijk: het valt niet af te toetsen. Geloof is immers geloof.
Jan, zoals je het zelf hebt benoemd, uw religie is een aanname in vertrouwen. Sommigen vinden vertrouwen geen basis voor eender welke aanname, maar staan eerder kritisch tegenover religie of het bestaan van een God. Moeten mensen dat tegenover jou verantwoorden of beargumenteren? Nee.
Omgekeerd hoef jij dat ook niet, want een aanname in vertrouwen valt niet te beargumenteren. Dus wat is de zin van uw ondervragingen?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2019, 15:02   #895
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik stelde geen vraag over uw vertrouwen of wantrouwen in personen, maar wel of u uw eigen levensbeschouwing dan niet als superieur ziet. Al meermaals hebt u immers aangegeven dat u neerkijkt op religie, dat u godsdiensten minacht... aldus heel duidelijk aangevend dat u atheïsme hoger acht dan religies.

Of toch niet?
Ik herhaal; religie zie ik als volksverlakkerij, een aanname in vertrouwen, daar ben ik niet voor te porren, god bestaat immers niet, dat is mijn overtuiging. Moet ik dan een waardeoordeel geven aan religie? Nee, ik vindt gelovigen wat zielig, maar daarom niet inferieur, evenmin vindt ik dit van mensen met andere vormen van afwijkingen, anders dan u oordeel ik niet, en al zeker niet over wat superieur of niet is. U doet dit wel. Stoort het u dat ik daar niet in mee ga?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2019, 15:05   #896
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Sommige posts hier zijn interessant studiemateriaal voor de lessen transculturele psychiatrie, mentale beperking en psychische problemen, psychopathologie om inzicht te verkrijgen in verknipte, geïndoctrineerde geesten, beschadigd door genetische defecten met als gevolg de werking van ontspoorde gedachtengangen door verschillende culturen met als belangrijkste overeenkomst dezelfde religieuze doctrine.
Mogelijk zijn deze defecten ook daadwerkelijk aan te tonen via MRI scans, net als voor andere ziektebeelden. De moeite waard voor een uitgebreide studie in de strijd tegen fundamentalistisch, islamitisch radicalisme en de ziekte van zelfverloochening door linkiewinkies.
Dus heel hulpvaardige voorbeelden hier door het onvermogen tot normale dialoog door vermoedelijk verstoorde hersenpatronen en gebrekkige, neurale verbindingen door inteelt of zelfhaat.
Normale dialoog...


Lees deze "advocaat neukt notaris met een woordenboek"-post zelfs eens een tweede keer.
En vraag u af waarom je er niet gewoon dit van maakte:
Citaat:
Degenen die anders over de dingen des levens denken dan ik zijn gek, er is niet mee te praten en ze komen voort uit inteelt. Ze zouden er medische experimenten op moeten uitvoeren!! Vooraleer ze uit te roeien!!
Best te declameren met een hoekig Duits accent, vanachter een verhoogd spreekgestoelte, een opgeplakt snorretje en de rechterarm voluit gestrekt in een hoek van ongeveer 30 graden tov het grondvlak.

Er zijn er ooit geweest die daar succes mee hebben gehad.
Ge kunt altijd maar proberen. Niet geschoten is sowieso mis.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2019, 15:06   #897
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.272
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Jan, zoals je het zelf hebt benoemd, uw religie is een aanname in vertrouwen. Sommigen vinden vertrouwen geen basis voor eender welke aanname, maar staan eerder kritisch tegenover religie of het bestaan van een God. Moeten mensen dat tegenover jou verantwoorden of beargumenteren? Nee.
Omgekeerd hoef jij dat ook niet, want een aanname in vertrouwen valt niet te beargumenteren. Dus wat is de zin van uw ondervragingen?
Nochtans:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik lees een hoop vragen, maar dat toont niet aan dat uw beginuitspraak enige waarheid bevat. Een stelling onderbouw je nu eenmaal niet door argumenten te vervangen door vragen.
Van pot en ketel...
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 11 januari 2019 om 15:06.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2019, 15:10   #898
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Natuurlijk doet u dat wel: het woord "volksverlakkerij" is nu eenmaal bijzonder negatief geladen. Religies vindt u dus heel zeker inferieur aan uw morele levensbeschouwing.
Of hoe jij gaat bepalen wat anderen denken? Ja, religie is volksverlakkerij, dat is een mening, geen waardeoordeel zoals u probeert af te dwingen. Mij prima wanneer iemand gelooft in Sinterklaas, kerstman, spiderman of whatever, zolang ik daar geen last van heb...je doet maar...
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2019, 16:29   #899
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Normale dialoog...


Lees deze "advocaat neukt notaris met een woordenboek"-post zelfs eens een tweede keer.
En vraag u af waarom je er niet gewoon dit van maakte:


Best te declameren met een hoekig Duits accent, vanachter een verhoogd spreekgestoelte, een opgeplakt snorretje en de rechterarm voluit gestrekt in een hoek van ongeveer 30 graden tov het grondvlak.

Er zijn er ooit geweest die daar succes mee hebben gehad.
Ge kunt altijd maar proberen. Niet geschoten is sowieso mis.
Toch ook een kogel gespaard.

We gaan ze nog nodig hebben.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2019, 16:47   #900
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.505
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Stelt u nu dat u uw eigen levensbeschouwing niet als superieur ziet maar als gelijkwaardig met andere levensbeschouwingen (waaronder religieuze)?
Mooie dubbelzinnige vraag...
Om er ook op te antwoorden: hoe superieur onze eigen religie is tov wat dan ook is al voor vele jaren geen zorg meer voor me. Wanneer we echter verplicht kennis maken met de islam kunnen we niet anders dat vaststellen en menen dat daar niets superieur aan is ten opzichte van wat dan ook. Alleen het verkopen van last en dwingelandij plus portie, in onze maatschappij , onaanvaardbare praktijken. Waarom zouden we daar "begrip" moeten voor hebben? Is dat de bedoeling van "godsdienstvrijheid"? De vrijheid om gevaarlijke dwingelandij om zich heen te strooien als je het boeltje maar "godsdienst" noemt?
andev is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be