Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 februari 2019, 15:13   #961
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Die "een of andere professor" is niet de eerste de beste. Zelfs Dawkins was bereid om met de man bij meerdere gelegenheden in discussie te treden. Het ziet er dan ook uit dat uw opinie eerder een vooroordeel is; niet gestoeld op kennis van de persoon en waarvoor die staat.
En heeft hij Dawkins kunnen overtuigen dat zijn theorie niet klopte, of moest hij toegeven dat het scheppingsverhaal niet mogelijk was?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2019, 15:22   #962
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
En heeft hij Dawkins kunnen overtuigen dat zijn theorie niet klopte, of moest hij toegeven dat het scheppingsverhaal niet mogelijk was?
Ik betwijfel dat een dergelijk debat de standpunten dichter bij elkaar zou brengen.

Het is zo'n debat waarvan de wetenschapper niet zoveel mogelijkheden heeft.

Als hij niet in debat wil gaan zegt men 'Zie je wel dat ze toch niet zo zeker zijn van hun stuk, ze willen niet eens in debat gaan'. Als hij dan wel in debat gaat dan zegt men 'Die kerel is niet de eerste beste, zelfs Dawkins wou ermee in debat gaan'.

Sluw zijn ze wel die pseudo wetenschappers, dit is een feit. Zit er daarom waarheid in hun boodschap? Ik denk het niet.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2019, 15:29   #963
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 24 november 2014
Berichten: 2.036
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik betwijfel dat een dergelijk debat de standpunten dichter bij elkaar zou brengen.

Het is zo'n debat waarvan de wetenschapper niet zoveel mogelijkheden heeft.

Als hij niet in debat wil gaan zegt men 'Zie je wel dat ze toch niet zo zeker zijn van hun stuk, ze willen niet eens in debat gaan'. Als hij dan wel in debat gaat dan zegt men 'Die kerel is niet de eerste beste, zelfs Dawkins wou ermee in debat gaan'.

Sluw zijn ze wel die pseudo wetenschappers, dit is een feit. Zit er daarom waarheid in hun boodschap? Ik denk het niet.
In de meeste takken toch die u pseudowetenschappen noemt !

Er zullen wel integere wetenschappers zijn die eerlijk zullen zijn dat ze zo hun twijfels hebben, daarom is hierbij debat een positieve evolutie, maar debat uitsluiten omdat je als wetenschapper de zekerheid hebt dat ze niet betwist kan worden, dan valt ook het fundament van je eigen geloof in die zekerheden weg, geef je je toe aan de twijfel en daar zijn de meeste pseudowetenschappers voor beducht, ik kan dat niet anders verwoorden !

Laatst gewijzigd door Kristof Piessens : 2 februari 2019 om 15:30.
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2019, 15:40   #964
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik betwijfel dat een dergelijk debat de standpunten dichter bij elkaar zou brengen.

Het is zo'n debat waarvan de wetenschapper niet zoveel mogelijkheden heeft.

Als hij niet in debat wil gaan zegt men 'Zie je wel dat ze toch niet zo zeker zijn van hun stuk, ze willen niet eens in debat gaan'. Als hij dan wel in debat gaat dan zegt men 'Die kerel is niet de eerste beste, zelfs Dawkins wou ermee in debat gaan'.

Sluw zijn ze wel die pseudo wetenschappers, dit is een feit. Zit er daarom waarheid in hun boodschap? Ik denk het niet.
Er is ook een derde mogelijkheid, dat Lennox zodanig gaat bijdraaien dat het scheppingsverhaal wel aannemeliijk lijkt.
Bijvoorbeeld door evolutietheorie als het werktuig in de handen van God te zien.
Blijft dan de vraag waarom God dat niet direct op die manier openbaarde.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2019, 15:58   #965
kwantum
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 5 augustus 2010
Berichten: 2.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De vooroordelen stapelen zich hier op met de snelheid van het licht. Is een consequente gelovige fanatiek? Zorgt geloof ervoor dat de rede geen plaats heeft? Schakelt geloof de kennis tot de wetenschappen uit?
Je wilt dus uit twee vaatjes tappen? Datgene waar wetenschap volgens jou nog geen antwoord heeft op gevonden (en na eeuwen wetenschap schiet er echt niet veel meer over) is blijkbaar voldoende om te geloven in een God die je nergens vindt, ziet of hoort. Ik begrijp die logica niet, maar is dat uw werkwijze?
kwantum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2019, 16:22   #966
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Er is ook een derde mogelijkheid, dat Lennox zodanig gaat bijdraaien dat het scheppingsverhaal wel aannemeliijk lijkt.
Bijvoorbeeld door evolutietheorie als het werktuig in de handen van God te zien.
Blijft dan de vraag waarom God dat niet direct op die manier openbaarde.
Dit doen de meeste wetenschappers die hun geloof met de wetenschap willen verzoenen. Als atheïst heb je daar weinig antwoord op en dus laten we dit in het midden.

Wat echter wel belangrijk wordt is de relevantie van een god in deze veronderstelling. Is hij wel doelmatig bezig? Stuurt hij de evolutie beetje bij beetje? Waar staat hij dan in zijn werk? Is het af of moeten er nog paar miljoen jaar over gaan? En wat met de zogenaamde moraliteit die via overlevering (de bijbel dus) werd doorgegeven?

Dus zolang men dit gelooft zonder er conclusies aan te koppelen is er niet onmiddelijk een probleem. Als men daar zijn psyche rust mee geeft is dit op zich geen negatief gegeven. Er zijn mensen die hun psyche rust geven door Harry Potter te lezen.

Maar Jan heeft een uitgesproken idee betreffende moraal die volgens hem uit de bijbel komt. Bovenstaande gedachtengang is dus niet aan hem besteed.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2019, 16:27   #967
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens Bekijk bericht
tjah, soms denk ik altijd dat het ego van de mens altijd zinvolle fantasie heeft voortgebracht en dat in tegenspraak met de werkelijkheid.
Volgens mij doet u dit expres.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2019, 16:41   #968
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 24 november 2014
Berichten: 2.036
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Volgens mij doet u dit expres.
Hoe bedoeld u ?

Wat is er mis mee ?

Ben ik verplicht in hetzelfde gedachtenmolen mee te gaan ?

Wat is expres doen ?, verklaar mij dan wat die gedachte te maken heeft met doelstellingen om een tweespalt te veroorzaken ?
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2019, 16:45   #969
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Dit doen de meeste wetenschappers die hun geloof met de wetenschap willen verzoenen. Als atheïst heb je daar weinig antwoord op en dus laten we dit in het midden.

Wat echter wel belangrijk wordt is de relevantie van een god in deze veronderstelling. Is hij wel doelmatig bezig? Stuurt hij de evolutie beetje bij beetje? Waar staat hij dan in zijn werk? Is het af of moeten er nog paar miljoen jaar over gaan? En wat met de zogenaamde moraliteit die via overlevering (de bijbel dus) werd doorgegeven?

Dus zolang men dit gelooft zonder er conclusies aan te koppelen is er niet onmiddelijk een probleem. Als men daar zijn psyche rust mee geeft is dit op zich geen negatief gegeven. Er zijn mensen die hun psyche rust geven door Harry Potter te lezen.

Maar Jan heeft een uitgesproken idee betreffende moraal die volgens hem uit de bijbel komt. Bovenstaande gedachtengang is dus niet aan hem besteed.
Inderdaad, dan blijft de vraag waarom hij het niet direct openbaarde en wat is de waarde van de rest van het geloof.
Het is duidelijk dat het een hersenspinsels van de mens is.
Goden die willen aanbeden worden, die de vrouw minderwaardig achten dan de man of die slaven houden toelaten, hebben verdacht veel menselijke trekjes.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2019, 16:50   #970
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens Bekijk bericht
Hoe bedoeld u ?

Wat is er mis mee ?

Ben ik verplicht in hetzelfde gedachtenmolen mee te gaan ?

Wat is expres doen ?, verklaar mij dan wat die gedachte te maken heeft met doelstellingen om een tweespalt te veroorzaken ?
Meesterlijke Gibberish. Welke app gebruikt u?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2019, 17:00   #971
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Meesterlijke Gibberish. Welke app gebruikt u?
Ik denk dat de app, niettegenstaande zijn computer, het hoeft niet altijd hetzelfde zijn of denkt u anders hetzelfde als de boom die door het bos de bladeren niet meer ziet?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2019, 17:07   #972
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 24 november 2014
Berichten: 2.036
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Meesterlijke Gibberish. Welke app gebruikt u?
Ach, nu doet u het expres, iedereen spreekt wel eens in gibberish, ziehier het volgende;

https://en.wikipedia.org/wiki/Gibberish

Welke app dien ik te gebruiken om gibberish te kunnen spreken, niet nodig omdat bij de meeste mensen de woordwaarde en betekenis van geen tel is/zijn, maar dat is voldoende reden om altijd te zeggen, te verstaan vanuit 'ego', dat je het niet begrijpt, maar he, zo werkt het he, zo is het leven nu eenmaal, zeker sinds de bijbelse spraakverwarring na de toren van babel heeft plaatsgevonden, steekhoudend, zelf in de nederlandse taal is er blijkbaar onvoldoende gibberish voorhanden.

Och, mijn eurocentje valt straks wel, te meer omdat ik het zinloos vind om een antwoord te geven waarvan het 'ego' altijd betweterig het antwoord al weet/kent, expres of niet !

Laatst gewijzigd door Kristof Piessens : 2 februari 2019 om 17:08.
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2019, 17:46   #973
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik denk dat de app, niettegenstaande zijn computer, het hoeft niet altijd hetzelfde zijn of denkt u anders hetzelfde als de boom die door het bos de bladeren niet meer ziet?
Overigens denk ik toch niet dat een dwaallicht over zulke afstanden nog iets te weten zou kunnen komen van de maanstanden.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2019, 18:25   #974
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Overigens denk ik toch niet dat een dwaallicht over zulke afstanden nog iets te weten zou kunnen komen van de maanstanden.
Ik zou het niet beter kunnen gezegt hebben.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2019, 18:27   #975
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Inderdaad, dan blijft de vraag waarom hij het niet direct openbaarde en wat is de waarde van de rest van het geloof.
Het is duidelijk dat het een hersenspinsels van de mens is.
Goden die willen aanbeden worden, die de vrouw minderwaardig achten dan de man of die slaven houden toelaten, hebben verdacht veel menselijke trekjes.
Bij jouw wint de rede het duidelijk van het geloof wat aantoont dat ze wel degelijk niet compatibel zijn.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2019, 19:14   #976
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Bij jouw wint de rede het duidelijk van het geloof wat aantoont dat ze wel degelijk niet compatibel zijn.
Als volgens u aan de goden niets menselijks vreemd is en dat godsdienst onredelijk is dan volgt daaruit dat volgens u de mens onredelijk is. In dat geval zult u mensen en hun godsdienst moeten gedogen.

Laatst gewijzigd door Piero : 2 februari 2019 om 19:15.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2019, 19:38   #977
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Is dit één of andere referentie? Ik heb professoren zien in discussie gaan met Wessel di Wesselli. Maakt dit daarom Wessel di Wesselli geloofwaardig?
U mag altijd aantonen waar het bij professor John Lennox fout loopt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2019, 19:39   #978
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
En heeft hij Dawkins kunnen overtuigen dat zijn theorie niet klopte, of moest hij toegeven dat het scheppingsverhaal niet mogelijk was?
Heeft Dawkins professor Lennox kunnen overtuigen dat hij fout zat? Of houdt u er een eenrichtingsredenering op na?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2019, 19:41   #979
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik betwijfel dat een dergelijk debat de standpunten dichter bij elkaar zou brengen.

Het is zo'n debat waarvan de wetenschapper niet zoveel mogelijkheden heeft.

Als hij niet in debat wil gaan zegt men 'Zie je wel dat ze toch niet zo zeker zijn van hun stuk, ze willen niet eens in debat gaan'. Als hij dan wel in debat gaat dan zegt men 'Die kerel is niet de eerste beste, zelfs Dawkins wou ermee in debat gaan'.

Sluw zijn ze wel die pseudo wetenschappers, dit is een feit. Zit er daarom waarheid in hun boodschap? Ik denk het niet.
Wilt u de universiteit of Oxford op de hoogte brengen dat er onder hun professoren een pseudowetenschapper zit, met de naam John Lennox?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2019, 19:42   #980
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kwantum Bekijk bericht
Je wilt dus uit twee vaatjes tappen? Datgene waar wetenschap volgens jou nog geen antwoord heeft op gevonden (en na eeuwen wetenschap schiet er echt niet veel meer over) is blijkbaar voldoende om te geloven in een God die je nergens vindt, ziet of hoort. Ik begrijp die logica niet, maar is dat uw werkwijze?
Neen, dat is niet mijn werkwijze. Dat staat nergens te lezen. Probeer de volgende keer iets eerlijker te zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be