Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 februari 2019, 22:21   #481
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoe weet u of ze van een bruinkoolcentrale komt?
Omdat er nog steeds elektriciteit uit bruinkool gewonnen wordt, dus kan die elektriciteit niet voor huishoudtoestellen gebruikt worden.
Nu vraag ik mij af welke afstand men kan afleggen met een liter benzine, en met een vergelijkbare E-wagen wanneer men die benzine eerst omzet in elektriciteit.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2019, 22:32   #482
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Omdat er nog steeds elektriciteit uit bruinkool gewonnen wordt, dus kan die elektriciteit niet voor huishoudtoestellen gebruikt worden.
Nu vraag ik mij af welke afstand men kan afleggen met een liter benzine, en met een vergelijkbare E-wagen wanneer men die benzine eerst omzet in elektriciteit.
U weet toch dat u eerst elektriciteit nodig hebt om tot die benzine te komen, niet?!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2019, 22:38   #483
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U weet toch dat u eerst elektriciteit nodig hebt om tot die benzine te komen, niet?!
Dat is geen antwoord op mijn vraag.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2019, 22:41   #484
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dat is geen antwoord op mijn vraag.
Toch wel, als u niet weet of het van bruinkool afkomstig is, waarom zou ik moeten of kunnen weten welke stroom van windmolens komt?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2019, 22:47   #485
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Toch wel, als u niet weet of het van bruinkool afkomstig is, waarom zou ik moeten of kunnen weten welke stroom van windmolens komt?
Ik weet heel goed dat een deel van de elektriciteit van bruinkool komt.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2019, 22:52   #486
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik weet heel goed dat een deel van de elektriciteit van bruinkool komt.
Dan weet u ook heel goed dat een deel van de elektriciteit van windmolens komt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2019, 23:12   #487
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik weet heel goed dat een deel van de elektriciteit van bruinkool komt.
Ja? Bron? En hoeveel % ongeveer kan dat zijn?

Want ik heb gezocht en echt niets gevonden, ook hier niet:
https://www.vreg.be/sites/default/fi...pp-2016-04.pdf

ook hier vind ik niets wat van Duitsland zou komen, of het moet via Nederland komen:
http://www.elia.be/nl/grid-data/inte...tromen-grenzen

En Nederland voert vooral overtollige windstroom in vanuit Duitsland:
Citaat:
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/09/25...innen-a1775817
Nieuwe lijn brengt Duitse windstroom het land binnen

Zo kan het noorden van Duitsland zijn overvloedige windstroom uitvoeren. En zo kan België stroom invoeren als in november een stroomtekort dreigt als de winterkou straks invalt. Daarvoor werd deze week gewaarschuwd. Zes van de zeven Belgische kerncentrales staan stil door uiteenlopende technische defecten, en er is geen zicht op snel herstel.
Jij weet dat heel goed zeg je.

Dan geef me toch eens een link hoeveel % Belgie aan bruinkoolstroom krijgt.

Als ik op de Duitse recente bronnen kijk vind ik dat Duitsland nooit direct naar België stroom kan exporteren, enkel een beetje via Nederland (1,3 TWh, waarvan 1,1 TWh van D), en dat was zeer beperkt in die tijd dat er maar 1 kerncentrale in BE aktief was :

Citaat:
https://www.ise.fraunhofer.de/de/pre...erzeugung.html

Auch beim Stromexport gab es einen neuen Rekord. Im Januar 2019 wurde ein Exportüberschuss von 7,2 TWh erzielt (physikalische Flüsse). Das sind 13% mehr als im bisherigen Rekordmonat Januar 2016. Der Überschuss entspricht 74% der Stromerzeugung aus Braunkohle im Januar 2019. Die höchsten Exporte von 2 TWh gingen in die Schweiz, die den Strom aber fast komplett nach Italien weitergeleitet hat. An zweiter Stelle folgt Österreich mit 1,6 TWh. 1,1 TWh flossen in die Niederlande, die ihrerseits 1,3 TWh nach Belgien exportierte. Durch die Abschaltung mehrerer Kernkraftwerke herrscht in Belgien zurzeit eine große Nachfrage nach ausländischem Strom. Nach Polen flossen 0,75 TWh und nach Tschechien 0,53 TWh. Jeweils ca. 0,4 TWh lieferte Deutschland nach Dänemark, Luxemburg und Frankreich. Damit erzielte Deutschland im Januar einen Exportüberschuss an alle Nachbarländer außer nach Schweden, wo es eine nahezu ausgeglichene Bilanz zwischen Import und Export gab.

Deutschland war im Januar 2019 der größte europäische Stromexporteur (7,2 TWh). Danach folgten Russland (1,4 TWh), Tschechien (1,2 TWh), Frankreich (1,1 TWh) und Schweden (1,1 TWh). Die größten Importeure waren Italien (2,9 TWh), Finnland (2,3 TWh), Großbritannien (1,5 TWh) und Ungarn (1,0 TWh).

Neben fehlender Kraftwerksleistung in Belgien und Großbritannien sind auch die niedrigen Börsenstrompreise in Deutschland ein Grund für die hohen deutschen Stromexporte. Der durchschnittliche Day-Ahead-Börsenstrompreis lag im Januar in Deutschland bei 49,39 €/MWh bzw. 4,9 Cent/kWh. Das ist deutlich niedriger als in allen direkten Nachbarländern. Am höchsten waren die Preise in der Schweiz mit 62,33 €/MWh.

Laatst gewijzigd door Micele : 25 februari 2019 om 23:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2019, 23:31   #488
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Hoera
Spanje, dat tot nog toe zo goed als immuun was voor de groene beweging, zal studentenprotesten kennen in Madrid op 1 maart, ter voorbereiding van de dag van het internationaal protest op 15 maart.

Toman as?* el mismo lema de sus compañeros de lucha en otros pa?*ses: "cambiemos el sistema, no el clima".Ze volgen hetzelfde motto van hun strijdmakkers in andere landen: "laten we het systeem veranderen, niet het klimaat".
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2019, 23:48   #489
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Thank you Greta, Anuna.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2019, 07:59   #490
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Omwille van je (kleinkinderen).
Mijn kleinkinderen moeten gewoon zorgen dat ze dat deel van de aarde dat bij een veranderd klimaat goed leefbaar is, veroverd hebben op de anderen. Meer niet. Ofwel zijn het winnaars, en elimineren ze anderen, ofwel zijn het losers, en dan is het normaal dat ze ten onder gaan. Ik wil helemaal niet dat mijn kleinkinderen zomaar "een goed leven hebben" wel dat ze "goed strijd kunnen leveren en winnen".

De bedoeling is zeker NIET dat iedereen het goed heeft binnen 100 jaar. Wel dat mijn kleinkinderen bij de overwinnaars zijn en DUS anderen hebben uitgeroeid. Misschien kan een klimaatsverandering daarbij zelfs GUNSTIG zijn in die strijd.

In elk geval gaat mijn lijn binnenkort ergens stoppen, want de mensheid zelf gaat stoppen, binnen dit en 200 jaar of zo volgens mij, omdat we dan vervangen zullen worden door een betere levensvorm, intelligente machines. In de mate dat mijn kleinkinderen daaraan bijdragen, en dus ergens "zichzelf" en mij dus voortzetten in die machines als "erfenis" is de mate waarin mijn lijn succesvol zal gebleken zijn. DAT is wat ik (en in principe iedereen) dient na te streven, in respect voor de zin van het leven.

De enige "bedoeling" in dit alles is dat de zin van het leven gerespecteerd wordt, ttz, dat het evolutionair vooruit gaat: dat er innoverende winnaars zijn, en dat vele mislukte losers uitgerangeerd worden. Ik zie niet echt in in welke mate een klimaatsverandering daarbij een NADEEL is.

Laatst gewijzigd door patrickve : 26 februari 2019 om 08:05.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2019, 08:01   #491
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ja? Bron? En hoeveel % ongeveer kan dat zijn?

Want ik heb gezocht en echt niets gevonden, ook hier niet:
https://www.vreg.be/sites/default/fi...pp-2016-04.pdf

ook hier vind ik niets wat van Duitsland zou komen, of het moet via Nederland komen:
http://www.elia.be/nl/grid-data/inte...tromen-grenzen

En Nederland voert vooral overtollige windstroom in vanuit Duitsland:


Jij weet dat heel goed zeg je.

Dan geef me toch eens een link hoeveel % Belgie aan bruinkoolstroom krijgt.

Als ik op de Duitse recente bronnen kijk vind ik dat Duitsland nooit direct naar België stroom kan exporteren, enkel een beetje via Nederland (1,3 TWh, waarvan 1,1 TWh van D), en dat was zeer beperkt in die tijd dat er maar 1 kerncentrale in BE aktief was :
Waar staat dat de electriciteit België van bruinkool komt?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2019, 08:10   #492
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Ik woon in een appartementsgebouw van bijna 100 appartementen. Het overgrote deel van de bewoners zijn (bijna) bejaarden.
Wat zie ik hier dagelijks: Micele is géén uitzondering !!!
Hangt af van streek tot streek. In en rond het Brusselse fietst geen enkele bejaarde.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2019, 08:16   #493
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Waar staat dat de electriciteit België van bruinkool komt?
Trek het U niet aan. Micele komt steeds met zaken die voor ons Belgen niet relevant zijn.
Daarnaast komt hij steeds met zaken die hier gewoon niet toepasbaar zijn.
En als je hem daar op wijst, dan komt hij met andere onzin.

En het ergste is dat hij zelf 0.0% ervaring heeft met E-transportmiddelen.
Maar hij gaat ons wel vertellen wat de mogelijkheden zijn.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2019, 08:16   #494
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
The ethical feelgood

Ik heb 100% groene stroom

Nu nog een EV

De sociale strijd laat ik aan de vakbonden en aan de linkse partijen over
idd Groen orakelt nu al over het verlagen van BTW op EV's en CO2 taksen

sociaal zwakkeren die de middelen niet hebben om hun oude dieseltje te vervangen door een EV zullen dus betalen om de Tesla's in Brasschaat te subsidiëren

Groene fasco kapitalisten!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2019, 08:18   #495
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Precies, richting kust en op warme dagen.
Dus richting kust ‘s morgens en in omgekeerde richting ‘s avonds.
Op weekdagen is er vrijwel altijd file de hele dag.
Een verklaring zou kunnen zijn omdat er dan geen vrachtwagens rijden.
In het weekend is het tijdens de nacht meestal drukker dan tijdens de week. Rij maar eens op de ring tijdens weekend nachten.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2019, 08:23   #496
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
In het weekend is het tijdens de nacht meestal drukker dan tijdens de week. Rij maar eens op de ring tijdens weekend nachten.
Dat zou kunnen kloppen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2019, 08:27   #497
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Ik woon in een appartementsgebouw van bijna 100 appartementen. Het overgrote deel van de bewoners zijn (bijna) bejaarden.
Wat zie ik hier dagelijks: Micele is géén uitzondering !!!
Ik woon in een landelijk gebied. Hier heb je geen appartementsgebouwen, hier heb je bossen en velden.
En er is juist een reisbus bejaarden aangekomen met een volgwagen vol fietsen.
Ze gaan nog eens de groene jongens uithangen en hier wat in de weg de landbouwers komen rijden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2019, 09:32   #498
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Omdat er nog steeds elektriciteit uit bruinkool gewonnen wordt, dus kan die elektriciteit niet voor huishoudtoestellen gebruikt worden.
Nu vraag ik mij af welke afstand men kan afleggen met een liter benzine, en met een vergelijkbare E-wagen wanneer men die benzine eerst omzet in elektriciteit.
Dat is een lastige vraag - want elektriciteit wordt niet opgewekt met benzine. Uit gas, kolen, kernenergie, waterkrachtcentrales, nog een beetje stookolie - maar niet uit benzine.

Maar u kunt eens kijken op http://www.olino.org/, waar de berekening gemaakt wordt voor de Nederlandse situatie (relatief veel kolen, weinig hernieuwbaar). In het kort: Nederlandse grijze stroom produceert ongeveer 526 g CO2 per kWh. Een Tesla model S die 24 kWh per 100 km gebruikt, heeft dus een uitstoot van 127 g CO2 per km. Dat is ongeveer even veel als een benzineauto die 4,6 liter per 100 km verbruikt - maar een benzineauto die vergelijkbaar is met die Tesla gaat wel wat meer verbruiken dan dat. Onze grijze stroom -en de grijze stroom in de meeste West-Europese landen- is 'properder', dus bij ons komen die EV's er nog beter uit.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2019, 09:38   #499
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Omdat er nog steeds elektriciteit uit bruinkool gewonnen wordt, dus kan die elektriciteit niet voor huishoudtoestellen gebruikt worden.
Nu vraag ik mij af welke afstand men kan afleggen met een liter benzine, en met een vergelijkbare E-wagen wanneer men die benzine eerst omzet in elektriciteit.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Dat is een lastige vraag - want elektriciteit wordt niet opgewekt met benzine. Uit gas, kolen, kernenergie, waterkrachtcentrales, nog een beetje stookolie - maar niet uit benzine.

Maar u kunt eens kijken op http://www.olino.org/, waar de berekening gemaakt wordt voor de Nederlandse situatie (relatief veel kolen, weinig hernieuwbaar). In het kort: Nederlandse grijze stroom produceert ongeveer 526 g CO2 per kWh. Een Tesla model S die 24 kWh per 100 km gebruikt, heeft dus een uitstoot van 127 g CO2 per km. Dat is ongeveer even veel als een benzineauto die 4,6 liter per 100 km verbruikt - maar een benzineauto die vergelijkbaar is met die Tesla gaat wel wat meer verbruiken dan dat. Onze grijze stroom -en de grijze stroom in de meeste West-Europese landen- is 'properder', dus bij ons komen die EV's er nog beter uit.
bestaande technologie nochtans :
Bekijk dit filmpje even en zie dat met huidige technologie het verbruik van elke wagen gemakkelijk kan gehalveerd worden.

https://www.youtube.com/watch?v=u4b0...D88LkH2dZvUj-M
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2019, 09:39   #500
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
ook hier vind ik niets wat van Duitsland zou komen, of het moet via Nederland komen:
Nederland haalt zelf een belangrijk deel uit steenkool (ok, geen bruinkool voor zover ik weet). En met Nederland hebben we wél een aantal directe verbindingen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En Nederland voert vooral overtollige windstroom in vanuit Duitsland:
Ja ... Denkt u echt dat er ook maar één persverantwoordelijke of journalist ooit gaat zeggen dat er een nieuwe hoogspanningsleiding wordt aangelegd om bruinkoolstroom te transporteren?
De situatie van afgelopen winter was (hopelijk) uitzonderlijk - maar op dat moment hebben die hoogspanningslijnen alles getransporteerd wat er beschikbaar was.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be