Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 mei 2019, 10:51   #1
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.489
Standaard Ontploffende zonnepanelen, brandende batterijen

"zonnepanelen ontploffen nadat bliksem inslaat"
https://www.hln.be/in-de-buurt/lede/...laat~ae14fac4/

Het was wat op TV de laatste tijd, brandende fietsen en een electrische auto die de brandweer maar niet geblust kreeg. Nu zonnepanelen die letterlijk ontploffen door een blikseminslag.

Persoonlijk ook een houten energie-neutraal huis weten uitbranden, ik begrijp wel dat ongelukken altijd wel gaan gebeuren maar al die batterijen zijn evengoed een brandgevaar en milieuprobleem op zich.

Staat de technologie wel al op punt en lopen we ons niet wat voorbij door nu al de overstap naar batterijen te promoten?
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2019, 12:55   #2
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.213
Standaard

Gisteren langs een gloednieuwe zonnepanelenwoestijn in Balen gereden. Daar had een bos kunnen staan
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2019, 19:31   #3
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.433
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
"zonnepanelen ontploffen nadat bliksem inslaat"
https://www.hln.be/in-de-buurt/lede/...laat~ae14fac4/

Het was wat op TV de laatste tijd, brandende fietsen en een electrische auto die de brandweer maar niet geblust kreeg. Nu zonnepanelen die letterlijk ontploffen door een blikseminslag.

Persoonlijk ook een houten energie-neutraal huis weten uitbranden, ik begrijp wel dat ongelukken altijd wel gaan gebeuren maar al die batterijen zijn evengoed een brandgevaar en milieuprobleem op zich.

Staat de technologie wel al op punt en lopen we ons niet wat voorbij door nu al de overstap naar batterijen te promoten?
Ik denk dat men zich een beetje aan het voorbij spurten is op huidig ogenblik.

Of de batterijen 100% ok zijn dat laat ik nog in de midden.

Citaat:
Een elektrische auto is ‘groener’ om mee te rijden, maar de productie ervan is veel belastender voor het milieu.
BRON.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2019, 21:24   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
"zonnepanelen ontploffen nadat bliksem inslaat"
https://www.hln.be/in-de-buurt/lede/...laat~ae14fac4/

Het was wat op TV de laatste tijd, brandende fietsen en een electrische auto die de brandweer maar niet geblust kreeg. Nu zonnepanelen die letterlijk ontploffen door een blikseminslag.

Persoonlijk ook een houten energie-neutraal huis weten uitbranden, ik begrijp wel dat ongelukken altijd wel gaan gebeuren maar al die batterijen zijn evengoed een brandgevaar en milieuprobleem op zich.

Staat de technologie wel al op punt en lopen we ons niet wat voorbij door nu al de overstap naar batterijen te promoten?
Citaat:
https://electrek.co/2016/12/19/tesla...k-test-safety/

DECEMBER 19, 2016

Tesla set fire to a Powerpack to test its safety features – the results are impressive

Fred Lambert - Dec. 19th 2016
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2019, 21:26   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht


Je moet alles quoten:

Citaat:
Over de hele lijn is de EV nog steeds groener, al is de milieuwinst kleiner dan gedacht.
De studie zelf zegt nog veel meer in het voordeel van de electrische wagens.

Uiteraard laat P-magezine dat weg voor de dummies.

Bovendien is het een studie van 2012 die totaal achterhaald is (Leaf eerste generatie batterijen, amai. Waarom geen data daarvan? Geen link van de studie? februari 2019 echt een studie die bijna 7 jaar oud is uit de gracht halen? En dan nog een Noorse studie. Om zich plat te lachen. De meest gekochte wagens in Noorwegen zijn nu electrisch.


P-magazine vermeldt dat trouwens zowat tussen de regels.
Citaat:
De onderzoekers gingen ervan uit dat de batterijen van een elektrische auto zo’n 150.000 kilometer mee zouden gaan. De praktijk heeft echter al uitgewezen dat die bij vele auto’s langer meegaan, en in dat geval is het voordeel van CO2-uitstoot groter dan 20 tot 24 procent tegenover een benzine-auto.
Dit is die oude studie, gepubliceerd oktober 2012
https://phys.org/news/2012-10-green-...c-vehicle.html

details: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/...0.2012.00532.x

Proficiat P-magazine. Click click clickbaits for dummies.

Laatst gewijzigd door Micele : 30 mei 2019 om 21:49.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2019, 22:01   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Ik denk dat men zich een beetje aan het voorbij spurten is op huidig ogenblik.

Of de batterijen 100% ok zijn dat laat ik nog in de midden.



BRON.
Gelieve de volgende keer een recente studie te citeren, toch minstens ene na dieselgate 2015.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2019, 22:14   #7
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
(...)
Citaat:
De onderzoekers gingen ervan uit dat de batterijen van een elektrische auto zo’n 150.000 kilometer mee zouden gaan. De praktijk heeft echter al uitgewezen dat die bij vele auto’s langer meegaan, en in dat geval is het voordeel van CO2-uitstoot groter dan 20 tot 24 procent tegenover een benzine-auto.
Tov een diesel-auto gaat het zelfs met die langere levensduur nog maar over luttele procenten winst. Niet de moeite om daar ook maar 1 cent overheidsgeld in te steken.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2019, 22:39   #8
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Gisteren langs een gloednieuwe zonnepanelenwoestijn in Balen gereden. Daar had een bos kunnen staan
Wat zou het nu het beste zijn voor het milieu denk je ?

Een bos dat CO2 uit de lucht haalt of een bos zonnepanelen dat voorkomt dat er nog meer CO2 in de lucht komt ?

Zonder het dan nog te hebben over wat je nadien gaat doen met dat hout van dat bos.
Een groot deel daarvan zal ook wel ergens in de een of de andere haard belanden.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.

Laatst gewijzigd door kojak : 30 mei 2019 om 22:41.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2019, 06:24   #9
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Zonder het dan nog te hebben over wat je nadien gaat doen met dat hout van dat bos.
Een groot deel daarvan zal ook wel ergens in de een of de andere haard belanden.
In een bomen-verbrandingscentrale ! Groene stroom !

Men had daar natuurlijk ook een kerncentrale kunnen zetten he

Laatst gewijzigd door patrickve : 31 mei 2019 om 06:25.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2019, 07:23   #10
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.794
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Er zit niets in zonnepanelen dat kan ontploffen an sich.
Dat een bliksem genoeg energie in de geleiders steekt om die instant te verdampen , da's een ander verhaal.
Niets wat een bliksemafleider niet had voorkomen ten andere.

Brandende accu's. De accu's in een Tesla S zijn van het LiFePo4 type. Dat zijn prachtige rookbommen indien beschadigd, maar vuur komt er niet bij.
Ook hier is het weeral een gevalletje van genoeg energie vrij te laten komen op korte tijd dat andere dingen te heet maakt en het laat branden.

Langs de andere kant, met 50Kwu kan je al veel goed heet stoken. Eenmaal de energie in de accu zit zijn er weinig veilige methodes om die "direct" af te zetten. Da's net hetzelfde met een brandstoftank ten andere.
Rustig de energie omzetten in warmte is de enige veilige optie, en da's niet zo evident. En alvast niet "instant".

Shredderen in een stevige omkasting lijkt me de enige zekere methode.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2019, 07:36   #11
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Wat zou het nu het beste zijn voor het milieu denk je ?

Een bos dat CO2 uit de lucht haalt of een bos zonnepanelen dat voorkomt dat er nog meer CO2 in de lucht komt ?

Zonder het dan nog te hebben over wat je nadien gaat doen met dat hout van dat bos.
Een groot deel daarvan zal ook wel ergens in de een of de andere haard belanden.
Het kost ook CO2 om zonnepanelen te maken en het is haast misdadig om ze hier op te stellen omdat ze veel efficienter zijn in andere streken. Zonnepanelen zouden hier helemaal niet moeten staan tenzij voor plaatsen waar geen goeie netverbinding is.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2019, 08:59   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Brandende accu's. De accu's in een Tesla S zijn van het LiFePo4 type.
Nope, wel het NCA type en 2 types 2012/2016 voor model S:

Citaat:
https://insideevs.com/news/338743/ev...sla-batteries/

Tesla uses NCA chemistry, or Nickel, Cobalt, and Aluminium (LiNiCoAlO2).

They use this particular chemistry because it offers great energy density, long cycle life, and great charge performance. This makes Tesla’s batteries the absolute top of the line in the EV world. They weigh less, last longer, and power the performance of things like Ludicrous mode.

Tesla’s Batteries have gone through 3 stages: Stage 1 was from 2009-2012 found in the Roadster and Model S. Stage 2 was from 2016-2018 and powered the Model S Gen II, and the Model X. Stage 3 starts with the Model 3 in 2018.

Stage 1 batteries were constructed with 18650 cells, which are 18 mm wide, and 65 mm tall. They had a NCA formulation that required 11kgs of Cobalt in the cathode, per car. They had a pure graphite anode, with no Silicon.

Stage 2 batteries used the same 18650 cells, but reduced the amount of Cobalt required in the cathode from 11 to just 7kg/car. They also introduced a small amount of silicon into their anode.


Stage 3 batteries are new for Tesla, and first shipped with the Model 3. Stage 3 batteries have further reduced the amount of cobalt to just around 4.5kg per vehicle. They also have a hybrid silicon/graphite anode, and while proprietary and unreported, probably higher silicon content than their stage 2 batteries.

Laatst gewijzigd door Micele : 31 mei 2019 om 09:03.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2019, 09:22   #13
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.794
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Pstt, Micele, uw Google Fu is wel juist, maar onvolledig.
De 18650 cellen waren de eerste generatie commercieel verkrijgbare LiFePo4 accu's.
Dat men tegenwoordig andere lithium gebaseerde chemie in zo'n "standaard cel" stopt is een ander verhaal.

Die 18650's werden onder andere gebruikt in de DeWalt accumachines en de betere laptops.
Dat Tesla voor die A123 18650 cellen koos is dus verwonderlijk maar toch logisch.
Ze zijn per kilo/liter minder energierijk dan grotere cellen in andere bouwvorm.
Maar de originele 18650 "bouwer"A123 was een VS firma, met ferme subsidies om de ontwikkeling van de LifePo4's door te stomen naar commercieel gebruik.
Door te kiezen voor de VS gebaseerde fabrikant en een inherent veiligere chemie was de start voor de Roadster en S gemakkelijker door de VS administratie te loodsen.


Mare, maakt weinig uit eigenlijk. Als u wil dat Tesla dan toch met brandbare accupacks rijd, ga ervoor.
Maar het is voor niets nodig, zoals ik schreef, de voornaamste "brandhaard" is niet de accu zelf, maar de dingen die in de fik gaan door oververhitting door teveel stroom die door de verkeerde stukken loopt.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2019, 10:07   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Pstt, Micele, uw Google Fu is wel juist, maar onvolledig.
psst Maddox ik quote ook enkel jouw zinnetje over het Model S, niet meer dan dat.

Citaat:
Maar het is voor niets nodig, zoals ik schreef, de voornaamste "brandhaard" is niet de accu zelf, maar de dingen die in de fik gaan door oververhitting door teveel stroom die door de verkeerde stukken loopt.
Of niet voldoende gekoeld worden, of waar de nodige veiligheden ontoerijkend zijn. Daar heeft men geen batterijen voor nodig hé.

Ik wou verleden week Li-poymeer accus (notebook) naar UK (Battpit) terugsturen, BPost deed het niet omdat bij hen alles via het vliegtuig gaat.

Enkel verpakt in originele notebook mocht het via de luchtweg zeiden ze op de Post. (plakkers op paket wijzen er ook op)

Dan maar met GLS gedaan, geen probleem via andere weg.

Laatst gewijzigd door Micele : 31 mei 2019 om 10:17.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2019, 09:16   #15
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.213
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Wat zou het nu het beste zijn voor het milieu denk je ?

Een bos dat CO2 uit de lucht haalt of een bos zonnepanelen dat voorkomt dat er nog meer CO2 in de lucht komt ?

Zonder het dan nog te hebben over wat je nadien gaat doen met dat hout van dat bos.
Een groot deel daarvan zal ook wel ergens in de een of de andere haard belanden.
Een echt bos doet wel meer dan CO2 uit de lucht halen. Het stabiliseert het klimaat en de temperatuur, het doet de mens psychisch deugd, het houdt water vast, ... een bos is veel meer dan een groep bomen. Lees eens een boek van Peter Wohlleben zou ik zeggen. Een echte aanrader! Je zal nooit meer met dezelfde ogen naar een bos kijken. (Of het vergelijken met een zonnepanelenwoestijn!)
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2019, 22:59   #16
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.489
Standaard

Tip voor investeerders, ik vermoed dat de brandweer overal een pak containers zal aankopen de volgende jaren.

Volgens mij is de electronica en de batterij zelf niet geschikt om te gebruiken in een toestel die zoveel schokken opvangt als een auto of fiets. Van de fiets kunnen we al zeggen dat de electrische veel vlugger in brand schieten in vergelijking met de gewone. Hoe het met de auto's zit weet ik niet maar wat wel al zeker is dat de branden veel heviger zijn en lastig om te blussen.


---
BMW vliegt in brand en moet geblust worden door het onder te dompelen in een container met water.
https://www.bndestem.nl/brabant/elek...rbak~a0fbe6e7/

Brandende Tesla moet nachtje in container-bad om vlammen te doven
https://www.hln.be/in-de-buurt/antwe...oven~a112edf9/

Brandweer steeds vaker opgeroepen voor brandende elektrische wagens
https://www.hln.be/nieuws/binnenland...gens~ab843dd8/

Man sterft in vuurzee na crash met Tesla, uren later vliegt de auto nog eens drie keer in brand
https://www.hln.be/nieuws/buitenland...rand~a29f321c/
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2019, 23:07   #17
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.489
Standaard

Nog eentje

"Peperdure Tesla van zakenman ‘The sky is the limit’ letterlijk gesmolten"
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190603_04442622

OK, ik neem aan dat gewone luxe auto's ook wel eens random in brand vliegen wanneer ze geparkeerd staan maar ik zou toch wel eens de cijfers en kosten willen vergelijken.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2019, 06:50   #18
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.794
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
psst Maddox ik quote ook enkel jouw zinnetje over het Model S, niet meer dan dat.
Dat doet u wel meer nietwaar.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2019, 12:47   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dat doet u wel meer nietwaar.
Tja kemels moeten gecorrigeerd worden.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2019, 13:09   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Tip voor investeerders, ik vermoed dat de brandweer overal een pak containers zal aankopen de volgende jaren.

Volgens mij is de electronica en de batterij zelf niet geschikt om te gebruiken in een toestel die zoveel schokken opvangt als een auto of fiets. Van de fiets kunnen we al zeggen dat de electrische veel vlugger in brand schieten in vergelijking met de gewone. Hoe het met de auto's zit weet ik niet maar wat wel al zeker is dat de branden veel heviger zijn en lastig om te blussen.


---
BMW vliegt in brand en moet geblust worden door het onder te dompelen in een container met water.
https://www.bndestem.nl/brabant/elek...rbak~a0fbe6e7/

Brandende Tesla moet nachtje in container-bad om vlammen te doven
https://www.hln.be/in-de-buurt/antwe...oven~a112edf9/

Brandweer steeds vaker opgeroepen voor brandende elektrische wagens
https://www.hln.be/nieuws/binnenland...gens~ab843dd8/

Man sterft in vuurzee na crash met Tesla, uren later vliegt de auto nog eens drie keer in brand
https://www.hln.be/nieuws/buitenland...rand~a29f321c/
Deze hieronder zijn levend bij bewustzijn gestikt-verbrand in een fossiele wagen, alle zeven. Enkele inzittenden waren nog bij bewustzijn:

Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140308_01015156

Zeven doden bij zwaar ongeval op E314

Drama op E314: 'Ze riepen nog om hulp, het was verschrikkelijk'

'Ze riepen nog om hulp'

Volgens de vrachtwagenchauffeur waren enkele inzittenden van de BMW nog bij bewustzijn toen het vuur uitbrak. 'Het ging razendsnel
. We hebben het nog geprobeerd met brandblussers, maar tevergeefs. Je hoorde de inzittenden nog roepen. Het was verschrikkelijk', zegt de 57-jarige man.
Dat is het verschil met een veilige electrische wagen daar zijn ze in de regel al dood door de snelheidsimpact. Bij minder impactsnelheid stappen de inzittende(n) meestal nog uit en kan het zijn dat het lang duurt eer dat er brand uitbreekt, zie link helemaal onderaan

In een fossiele wagen maken ze door het ogenblikkelijk uitbreken van brand meestal geen schijn van kans. Let op het woord razendsnel in de link hierboven.
Bij ICE is veel eerder de rook(bewusteloos-verstikking) en de brand de doodsoorzaak.

Zoek nog wat op EV waar de brand echt de doodsoorzaak was.

Benzinedamp en een vonkje is genoeg... nog een linkje met uitleg?

Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140309_01016962

‘Benzinedamp en een vonk volstaan voor autobrand’
10/03/2014
ICE-branden zijn er statistisch 5 tot 10 maal meer dan bij EV.
Maar het grootste verschil is de snelheid - razendsnel - dat de brand uitbreekt, en hoe de rook direct in het interieur geraakt.

linkjes genoeg: (diesel en benzine)
https://abcnews.go.com/US/mysterious...ry?id=60843215
https://www.bbc.com/news/business-45191874

En lees nog eens dit hieronder:

Citaat:
Lithium-ion battery pack fires may take longer to start and to spread than gasoline fires. If there is damage to a cell, it may begin to build up heat and ignite chemicals in other cells over time. This is called "thermal runaway." We've seen in many EV crashes that the driver has been able to exit the car and there didn't seem to be a fire initially, though later a fire may have started and proven extremely hot and difficult to put out. Additionally, we've seen EVs removed from a crash site and then start on fire later.

The most promising news related to the study is that most fire risk associated with electric cars - which already seems to be minor in comparison to gas cars - can likely be a curtailed even further with new battery technology. Risser concluded:

Gasoline is a very risky material. We have had 130 years of designs and experience to make a gasoline powered vehicle as safe as possible. We're still at early stages of understanding how to make lithium-ion batteries safe.

Source: CNN Money
Meer via: https://insideevs.com/news/337884/ex...electric-cars/

Laatst gewijzigd door Micele : 4 juni 2019 om 13:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be