Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Het frnas moet als een verplichte taal op school in Vlaanderen afgeschaft worden
ja 61 49,59%
nee 62 50,41%
Aantal stemmers: 123. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 juni 2019, 09:19   #661
Aenigma
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 21 maart 2013
Berichten: 363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
lees het nog eens en volledig
Nergens zei ik dat dat hét argument zou zijn...het kwam er bovenop
Lijkt me nogal wiedes, niet

Stel je buren praten Arabisch, Engels, Chinees en Letzeburgs en Uw moedertaal is Nederlands....ge hebt ruimte voor drie taalvakken
Dan kies je toch voor Nederlands, Engels en Chinees of zoietske in orde van belangrijkheid ?
Stel Ge hebt zelf twee gehanteerde talen op Uw grondgebied : Nederlands en Frans dus nog ruimte voor een derde dan ga je enkel voor dat Engels



vergeet het maar waar haal je het ?
Ik herinner me hier nog ergens een topic waarin verontwaardigde anti-koningshuis rakkertjes hun bezwaar opperde dat Philip de VN veiligheidsraad toesprak in het Frans ...dat was een sneer in het gezicht van de Vlamingen wiens taal het Nederlands is en die de grote groep zijn die hij daar diende te vertegenwoordigen.
juist ?
Wat bleek ?
Officiële talen van de vn :
Arabisch, Chinees, Engels, Frans, Russisch, Spaans
Da's maar één voorbeeld

Frans is de meest gesproken onder de Gallo-Romaanse talen dus daar dek je al een serieus gebied mee in... en al zeker Europees en Westerse landen.
Het blijft ( althans voorlopig) een belangrijke taal bij onderhandelingen op internationaal niveau en wordt gesproken of officieel erkend in zeer vele landen. Telt 77 mil gebruikers als eerste taal en 208 mil als tweede taal.

Ik vrees dat enkel uw aversie de reden vormt om haar huidig belang te minimaliseren
Frans de grootste romaanse taal ? dikke zever en spaans dan ?
Aenigma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2019, 09:34   #662
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
In het BSO is het bezigheidstherapie natuurlijk, maar in het ASO- en sommige TSO-richtingen leer je sowieso nog een derde taal naast het Engels en vaak zelfs een vierde. Het is logisch dat er ietwat voorrang wordt gegeven aan buurtalen (ook omdat het goedkoper is en economisch het relevantst). Keuze tussen Frans of Engels houdt geen steek in onze huidige geglobaliseerde wereld waar we overspoeld worden door het Engels. Keuze tussen Frans of Duits is logischer, met Engels als verplicht vak.
BSO, TSO en de menswetenschappen in ASO. Alleen in de richting Latijn kan nog Frans op niveau aangeleerd worden ondertussen.
Niet alleen de leerlingen, maar ook bij de leerkrachten ontbreekt voldoende niveau Frans om meer en beter te doen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2019, 09:42   #663
TREBRON
Europees Commissaris
 
TREBRON's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 mei 2014
Berichten: 6.269
Standaard

Mijn grootmoeder zaliger(1953) heeft me ooit het volgende gezegd:" Ge zijt zoveel keer man als je talen spreekt". Degene die denken dat ze de wereld kunnen veroveren met één taal zijn niet dom, ook niet bisdom maar aartsbisdom.
Zelfs een beetje Grieks Latijn helpt je in veel gevallen te begrijpen waarover het gaat.

Laatst gewijzigd door TREBRON : 17 juni 2019 om 09:44.
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2019, 09:43   #664
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Mijn grootmoeder zaliger(1953) heeft me ooit het volgende gezegd:" Ge zijt zoveel keer man als je talen spreekt". Degene die denken dat ze de wereld kunnen veroveren met één taal zijn niet dom, ook niet bisdom maar aartsbisdom.
laat het feit dat uw grootmoeder zaliger de wereld nooit veroverde een belangrijke nuance en les zijn.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2019, 09:49   #665
TREBRON
Europees Commissaris
 
TREBRON's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 mei 2014
Berichten: 6.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
laat het feit dat uw grootmoeder zaliger de wereld nooit veroverde een belangrijke nuance en les zijn.
Hoe men zich op iemand kan verkijken, van u had ik een intelligenter antwoord verwacht.....
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2019, 09:56   #666
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Te lang geleden dat ik in deze draad mijn gedacht nog eens gespuwd heb.

Spijtig dat er amper nog onderwezen wordt in ons onderwijs.
Maar het Frans moet blijven als eerste vreemde taal.
Zelfs al is het mijn mening dat Engels belangrijker is. Maar dat Engels gaat er bij de jongere generaties makkelijker en vanzelfsprekender in.

(dat het Frans er erg op achteruit gegaan is, is anderzijds wel mooi meegenomen. De volgende regeringsonderhandelingen zullen gevoerd worden door Vlamingen die een tolk nodig hebben ...)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2019, 09:57   #667
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Hoe men zich op iemand kan verkijken, van u had ik een intelligenter antwoord verwacht.....
uw conclusie is te snel, ik heb daarmee niet gezegd dat uw grootmoeder zaliger ongelijk had hé ...

los daarvan, pleiten om het Frans als voor iedereen verplicht los te laten, is niet pleiten tegen talenkennis, integendeel. een vrije keuze gaat zorgen voor gemotiveerde leerlingen en gaat het niveau van zij die wel Frans willen kennen opkrikken.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2019, 10:45   #668
werkman
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 december 2014
Berichten: 6.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Frans is mijn moedertaal en u hebt helemaal niets te zeggen over "wat ik moet doen" of "niet doen". Hebt u Franstaligen niet graag, is dit uw zaak.

Ik heb geen enkel probleem met Franstaligen. Ik heb er trouwens vele jaren tussen geleefd op vriendschappelijke basis. Ik heb wel iets tegen Franstaligen als ze Vlamingen komen vertellen wat goed voor dezen zou moeten zijn.
Wat U graag doet. En vooral als het dan nog mensen zijn die zich bezondigen aan die feiten die van zichzelf pretenderen van slimmer te zijn.
Een slimme mens zou zich eerst de vraag stellen welk nut het heeft om op dit forum zijn wetenschap te komen rondstrooien. Hij zal vooral beseffen dat zijn inzet bestemd is voor "dovemansoren". Resultaat is 0 (nul) bij voorbaat.
Dus ik heb mijn twijfels over hetgeen sommigen hier over zichzelf komen beweren. Mag dat? En ik baseer mij dan op gedrag.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2019, 10:54   #669
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.601
Standaard

Héél de wereld is de laatste tijden toch groot fan van app's?

Dankzij deze app spreek je nu moeiteloos 90 talen.

Geen idee van of het ook echt werkt.

Het eist om een 'waar' verhaal.

Citaat:
In een ver verleden liep Uni al schoorvoetende het lokaal Franse les op school binnen.

De lerares van dienst zag dat Uni niet echt gelukkig was en vroeg ça va?

Uni reageerde beleefd: 'Mééééééh wie, ça floddere moei bien'

De lerares bedankte Uni met een 0.

Uni dankte voor de 0 maar vroeg de lerares om nog een 0 en legde het uit als: Dan emmek twee nullen en dan heb ik ne velo dat kannek no huis bollen, saluuuu.
De tekst op mijn rapport die mijn ouders te lezen kregen wil ik u niet onthouden.

"Kan het wel maar veegt aan alles zijn *invuloefening* en heeft meer aandacht voor de juffrouw die naast hem zit."

Zou het slotwoord AMEN van toepassing zijn na mijn tekst?
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 17 juni 2019 om 10:59.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2019, 15:29   #670
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.115
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

(dat het Frans er erg op achteruit gegaan is, is anderzijds wel mooi meegenomen. De volgende regeringsonderhandelingen zullen gevoerd worden door Vlamingen die een tolk nodig hebben ...)
In het Brusselse geldt dat niet, ook niet voor bijna iedereen die in Brussel werkt. Ook niet rond de taalgrens en aan de kust.
Ik was laatst in de Westhoek, er is veel contact met de Frans-Vlamingen en de conversaties verlopen in het dialect afgewisseld met Franse zinnen.
Het was natuurlijk altijd al de bedoeling van de flaminganten om Vlamingen af te snijden en af te zonderen van alles dat Frans of Franstalig is.
Ook in de media weinig aandacht voor wat over de taalgrens gebeurt.

Dat Vlamingen en Brusselaars elkaar niet meer zouden verstaan vindt U een goede zaak? Brussel is waar het gebeurt, samen met de haven van Antwerpen. Zonder Brussel zou Vlaanderen niet zo goed boeren.
Zelfs al kent Brussel heel wat problemen, deels veroorzaakt door de staatshervormingen, het blijft de motor van België, ook van Vlaanderen.

De "multicultuur" verspreidt zich trouwens snel van Brussel naar Vlaanderen, en er is niets dat U daaraan kan doen, behalve venijnig op het Vlaams Belang stemmen.

Dat is in feite wat er verkeerd is met België, iedereen denkt alleen aan zichzelf, er is geen groepsgevoel en dus ook geen groepsaanpak. Kijk naar het dossier van de nachtvluchten, Vlaanderen, Brussel en Wallonië proberen constant de hete aardappel door te schuiven naar een andere regio.
Maar ook met Nederland vlot het niet merk ik dagelijks op het werk.
En zelfs binnen Vlaanderen probeert iedere minister zo veel mogelijk binnen te rijven voor eigen streek of stad. Kabinetten worden dikwijls gevuld met mensen uit de eigen streek.
En tot slot kent België nog echte dynastieën, papa en zoon Michel, papa en zoon Decroo, Vandenbossche, papa en zoon Tobback, papa en zoon Degucht, etc.
Dat zie je niet of veel minder in Frankrijk of Nederland, wel in Italië.

Laatst gewijzigd door tomm : 17 juni 2019 om 15:31.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2019, 15:39   #671
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
(dat het Frans er erg op achteruit gegaan is, is anderzijds wel mooi meegenomen. De volgende regeringsonderhandelingen zullen gevoerd worden door Vlamingen die een tolk nodig hebben ...)
Hoe verlopen die nu? Gevoerd door Franstaligen die een tolk nodig hebben?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2019, 15:42   #672
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
In het Brusselse geldt dat niet, ook niet voor bijna iedereen die in Brussel werkt. Ook niet rond de taalgrens en aan de kust.
Ik was laatst in de Westhoek, er is veel contact met de Frans-Vlamingen en de conversaties verlopen in het dialect afgewisseld met Franse zinnen.
Het was natuurlijk altijd al de bedoeling van de flaminganten om Vlamingen af te snijden en af te zonderen van alles dat Frans of Franstalig is.
Ook in de media weinig aandacht voor wat over de taalgrens gebeurt.
"De" flaminganten bestaan in dat opzicht niet. Er is op dat vlak altijd heel divers gereageerd binnen de Vlaamse Beweging. Er waren mensen als Guido Gezelle die meenden dat Frans de taal van het hoger onderwijs hoorde te blijven, en anderen die Frans met tak en wortel wilden uitroeien.

U lijkt er trouwens van uit te gaan dat de weinige tijd die besteed wordt aan "de anderen", het resultaat is van een soort complot, een strategie van "de" flaminganten. Heel sterk te betwijfelen. Veel eerder van iets wat u schijnbaar niet graag aanvaardt: we leven sociologisch in andere werelden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2019, 15:45   #673
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Dat Vlamingen en Brusselaars elkaar niet meer zouden verstaan vindt U een goede zaak? Brussel is waar het gebeurt, samen met de haven van Antwerpen. Zonder Brussel zou Vlaanderen niet zo goed boeren.
Zelfs al kent Brussel heel wat problemen, deels veroorzaakt door de staatshervormingen, het blijft de motor van België, ook van Vlaanderen.
Brussel is geenszins de motor van België. Nog hoogstens het administratief centrum voor bepaalde bedrijven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2019, 15:50   #674
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
De "multicultuur" verspreidt zich trouwens snel van Brussel naar Vlaanderen, en er is niets dat U daaraan kan doen, behalve venijnig op het Vlaams Belang stemmen.
U leeft dan toch in een droomwereld, want van enige "multicultuur" is nauwelijks sprake. Wel van een steeds toenemende mate van segregatie, waarbij gemeenschappen zich opsluiten binnen de grenzen van hun eigen cultuur. Heus niet alleen de doorsnee Vlaming naar wie u op het einde schijnt te moeten uithalen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2019, 15:52   #675
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.384
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U leeft dan toch in een droomwereld, want van enige "multicultuur" is nauwelijks sprake. Wel van een steeds toenemende mate van segregatie, waarbij gemeenschappen zich opsluiten binnen de grenzen van hun eigen cultuur. Heus niet alleen de doorsnee Vlaming naar wie u op het einde schijnt te moeten uithalen.
Je moet hem niet ernstig nemen, hij is communist.

In de toekomst zal men hopelijk die mensen interneren en proberen hen te genezen.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2019, 16:26   #676
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
lees het nog eens en volledig
Nergens zei ik dat dat hét argument zou zijn...het kwam er bovenop
Lijkt me nogal wiedes, niet

Stel je buren praten Arabisch, Engels, Chinees en Letzeburgs en Uw moedertaal is Nederlands....ge hebt ruimte voor drie taalvakken
Dan kies je toch voor Nederlands, Engels en Chinees of zoietske in orde van belangrijkheid ?
Stel Ge hebt zelf twee gehanteerde talen op Uw grondgebied : Nederlands en Frans dus nog ruimte voor een derde dan ga je enkel voor dat Engels



vergeet het maar waar haal je het ?
Ik herinner me hier nog ergens een topic waarin verontwaardigde anti-koningshuis rakkertjes hun bezwaar opperde dat Philip de VN veiligheidsraad toesprak in het Frans ...dat was een sneer in het gezicht van de Vlamingen wiens taal het Nederlands is en die de grote groep zijn die hij daar diende te vertegenwoordigen.
juist ?
Wat bleek ?
Officiële talen van de vn :
Arabisch, Chinees, Engels, Frans, Russisch, Spaans
Da's maar één voorbeeld

Frans is de meest gesproken onder de Gallo-Romaanse talen dus daar dek je al een serieus gebied mee in... en al zeker Europees en Westerse landen.
Het blijft ( althans voorlopig) een belangrijke taal bij onderhandelingen op internationaal niveau en wordt gesproken of officieel erkend in zeer vele landen. Telt 77 mil gebruikers als eerste taal en 208 mil als tweede taal.

Ik vrees dat enkel uw aversie de reden vormt om haar huidig belang te minimaliseren
Hoezo "Gallo-Romaanse talen" ??? Als je bedoelt wat er in het voormalige "Gallië" nu nog aan Romaanse talen wordt gesproken dan is dat gewoon het Frans. Het Gallië dat Caesar met zijn legioenen onder voet liep sprak voornamelijk Keltisch en in onze regio ook wel wat Germaans. Van de vele dialecten van het Volkslatijn werd uiteindelijk, door politieke factoren, de versie die in Isle-de-France gesproken werd door de strotten geramd.

Maar de meest gesproken Romaanse taal op wereldvlak is niet het Frans maar het Spaans.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2019, 16:28   #677
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Hoezo "Gallo-Romaanse talen" ??? Als je bedoelt wat er in het voormalige "Gallië" nu nog aan Romaanse talen wordt gesproken dan is dat gewoon het Frans. Het Gallië dat Caesar met zijn legioenen onder voet liep sprak voornamelijk Keltisch en in onze regio ook wel wat Germaans. Van de vele dialecten van het Volkslatijn werd uiteindelijk, door politieke factoren, de versie die in Isle-de-France gesproken werd door de strotten geramd.
Daarom is het ook zo spijtig dat de Walen hun eigen Waals hebben laten verkommeren. Ik vind de verschillende Waalse dialecten naar uitspraak veel warmer dan de Franse standaardtaal. Ook is het Waals heel plastisch.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2019, 17:51   #678
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Mijn grootmoeder zaliger(1953) heeft me ooit het volgende gezegd:" Ge zijt zoveel keer man als je talen spreekt". Degene die denken dat ze de wereld kunnen veroveren met één taal zijn niet dom, ook niet bisdom maar aartsbisdom.
Zelfs een beetje Grieks Latijn helpt je in veel gevallen te begrijpen waarover het gaat.
Mijn grootmoeder heeft me ooit het volgende gezegd : Er is maar één taal die belangrijk is en dat is de taal van het geld. Het is de enige taal die IEDEREEN begrijpt zelfs zonder 1 uur les te hebben gekregen.
Ik denk dat ze gelijk had.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2019, 17:53   #679
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Brussel is geenszins de motor van België. Nog hoogstens het administratief centrum voor bepaalde bedrijven.
Wat een flater Waarom komen jullie dan voor alles en nog wat betogen in Brussel ? Kunnen de Vlaamse boeren dan niet betogen in Poperinge of Roeselare ?

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 17 juni 2019 om 18:03.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2019, 17:55   #680
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U leeft dan toch in een droomwereld, want van enige "multicultuur" is nauwelijks sprake. Wel van een steeds toenemende mate van segregatie, waarbij gemeenschappen zich opsluiten binnen de grenzen van hun eigen cultuur. Heus niet alleen de doorsnee Vlaming naar wie u op het einde schijnt te moeten uithalen.
In uw dorpje (mocht u al in een dorpje wonen) zal dat ongetwijfeld zo zijn daar twijfel ik niet aan.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 17 juni 2019 om 17:57.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be