Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 juli 2019, 10:43   #4321
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Een kleine correctie Micele, de batterij wordt niet altijd op ideale laadtemperatuur gehouden. Er wordt rekening gehouden met de navigatie. Als de auto via het navigatiesysteem weet dat er een supercharger-stop aankomt dan zal de auto de batterij verwarmen tot ideale laadtemperatuur.
Klopt.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2019, 10:03   #4322
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard Ook in Canada topverkoop 2019

Tesla model 3 bij de top in Canada, ook tussen de vergelijkbare fossiele middenklasse, na 6 maanden 2019.

Mainstream kende 10% terugval YoY!

Alle stekkerwagens: 38% zijn Teslas, model 3 zorgt voor 31%.

Alle brandstoffen:
- Middenklasse: model 3 nu op 2e plaats, moet alleen Toyota laten voorgaan.

- Hogere premium middenklasse: "oudgediende" model S houdt nog goed stand op 3e plaats.

- Top-SUV/CUV: Tesla X verkoopt 17% beter YoY maar kan zich nog niet mengen bij de gekende top-SUVs.

- bepaalde ICEs kennen 30% (Mercedes S) tot 53% terugval (BMW 5) YoY ook door het succes van Tesla. Ook hun dure plug in hybrides helpen daar amper en staan nog niet eens in de top 10-tabel.

Citaat:
http://ev-sales.blogspot.com/2019/07...june-2019.html

Tesla Model 3 Superstar

June registered some 5.900 plugins in Canada, down 6% YoY, the first drop in over four years, but fear not, as June 2018 was a record month, and the point where most of the Tesla Model 3 backlog was delivered, besides, because the mainstream market is sinking deeper into recession (-10% YoY!), last month plugin share reached a record 3.2%, pulling the 2019 PEV share to 2.5%, above the 2.2% of 2019.

Despite not enjoying the hegemony that is having south of the border, the Model 3 is the main sales drive in Canada, with the midsizer being responsible for roughly one third of all plugin registrations this year.
...

Regarding the manufacturers podium, Tesla (38%) is head and shoulders above the competition, while Chevrolet (13%) is in Second Place, and Mitsubishi (10%) in Third Place, but with Toyota (9%) dangesrously close.



Tesla Model 3 & Others
Pl Model 2019 Sales

1 Toyota Camry 8.586
2 Tesla Model 3 7.585
3 Honda Accord 5.837
4 Ford Fusion 5.067
5 Mercedes C-Class 3.624

Looking at the midsize vehicles general ranking, the Model 3 was up to the 2nd spot, with the leader Toyota Camry some 1.000 units ahead, so not that far from being catched.

Looking into the rest of 2019, expect the Model 3 to continue running for the mainstream midsize category leadership, benefitting from the recent federal incentives to win an edge over its ICE competitors.


Tesla Model S & Others
Pl Model 2019 Sales

1 Mercedes E/CLS 1.818
2 BMW 5-Series 979
3 Tesla Model S 715
4 Mercedes S-Class 453
5 Audi A6 367

Looking at the Premium full-size cars general ranking, we can see the Tesla Model S steady in the 3rd position, with its registrations dropping just 2%, a small feat in the current SUV-fever context, as with the exception of the leaders Mercedes E/CLS-class (+1% YoY), all other ICE models are witnessing falling sales, with losses ranging from the -30% of the S-Class, to the 53%(!) of the BMW 5-Series.

As for the ugly duckling of the Tesla range, the Model X, it continues far from the class best sellers (for reference, the BMW X5 has 3.391 registrations this year, three times as much as the Tesla), but nevertheless, it has seen its sales grow 17% YoY, so Tesla's Sports-CUV is on the right path.
Ook in de USA zouden de stekkermodellen weinig voorstellen zonder Tesla die maar liefst 56% marktaandeel had, model 3 zorgde voor 45%!:

Citaat:
http://ev-sales.blogspot.com/2019/07/usa-june-2019.html

Tesla Model 3 leads market with iron fist

Some 38,000 plug-in units were registered last month in the USA, up 51% YoY, with the 2019 PEV Share stable at 1.8%.

This growth is highly dependent of Tesla, with the Model 3 being responsible for 45% of all delieries, and the Tesla brand owning 56% of the total market, greatly influencing the general behavior of this Tesla-addicted PEV market.

Tesla bewijst met het model 3 de massaproductie gerealiseerd te hebben, en dat in de middenklasse, ook wereldwijd staat het model 3 nu bijna eenzaam aan de top.
Wereldwijd YTD 5 maanden 2019, na topmaand juni gaat dat verschil nog veel groter zijn: (tabel komt binnenkort)


http://ev-sales.blogspot.com/2019/06...-may-2019.html

Laatst gewijzigd door Micele : 17 juli 2019 om 10:27.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2019, 10:32   #4323
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ik ben ook actief op andere fora. Niet-auto en niet-politiek.

Daar zie je ook, vooral in de VS, dat Model 3 bij veel mensen op het lijstje staat als de volgende auto.

Electriciteit is relatief goedkoop in de VS en je kan de wagen er relatief goedkoop leasen. De kost van een Model 3 duikt op die manier/maand al snel onder die van een onnozele toyota camry ofzo.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2019, 10:36   #4324
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ben ook actief op andere fora. Niet-auto en niet-politiek.

Daar zie je ook, vooral in de VS, dat Model 3 bij veel mensen op het lijstje staat als de volgende auto.

Electriciteit is relatief goedkoop in de VS en je kan de wagen er relatief goedkoop leasen. De kost van een Model 3 duikt op die manier/maand al snel onder die van een onnozele toyota camry ofzo.
qua TCO is het model 3 daar veruit de goedkoopste middenklasser, wie weet zelfs goedkoper als een compacte middenklasser formaat Golf.

Geloofwaardige TCO-berekeningen zijn zeker te googlen.

Laad je dan je EV grotendeels op via je zonnepanelen (in zonnige US-staten) wordt het nog goedkoper.


Btw, iemand ervaring met leasing in Be?
Staat de restwaarde op papier, en hoe wordt die bepaald? (vooral bij E-wagens)
Kan het zijn dat het zelfs voordeliger is een auto op krediet te kopen?
Het betreft particulieren.

Citaat:
https://gocar.be/nl/autonieuws/actua...pen-op-krediet

Bij Test-Aankoop zijn ze beginnen rekenen. Hun onderzoek onthult dat privé-leasing vaak duurder uitkomt dan kopen op krediet. In het bijzonder door het ontbreken van de restwaarde van de auto, die, en laten we dat vooral niet vergeten, eigendom van de verhuurder blijft – lees: het leasingbedrijf. En slechts weinig contracten voor particulieren bevatten een aanbod tot aankoop aan het einde van de huurovereenkomst, zoals het geval is voor bedrijven. Je bent dan als het ware bijna verplicht om uiterlijk om de vier jaar van voertuig te wisselen. Bovendien is de gebruiker verantwoordelijk voor de reparatiefactuur indien de auto aan het einde van de leaseperiode wordt bekrast of beschadigd is.

Dan toch maar beter kopen in plaats van huren (sorry, leasen!), vinden wij. In onze zoekmachine vind je alle nieuwe auto’s die Belgische verdelers in stock hebben België. Geen levertermijn en altijd met korting. Zo betaal je ook minder.

Laatst gewijzigd door Micele : 17 juli 2019 om 11:00.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2019, 16:46   #4325
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Met het model 3 op familievakantie van Groningen naar Toscane of meer dan 1500 km, en ginder ook nog ritjes maken.

Hilda legt het even uit, zodat de "mambos van deze wereld" geen schrik moeten hebben van de bijtende laadslang.

Citaat:
https://www.autoblog.nl/nieuws/met-d...tenland-125504
Met de Tesla Model 3 op vakantie naar het buitenland

Auteur: RubenPriest, gepost 13-06-2019

Dagelijkse Nederlandse ritjes ondernemen met een Tesla Model 3 is geen uitdaging. Op vakantie gaan met een elektrische auto, wat is de praktijkervaring?

Autoblog-lezer Hilda deelt haar epische elektrische roadtrip.

Net twee weken een Tesla Model 3 en dan gelijk met deze auto op vakantie gaan naar Toscane. Vanuit mijn woonplaats in een dorpje net onder Groningen op en neer een dikke 3.000 kilometer, exclusief wat we ter plaatse nog rijden. Moet kunnen toch? Weet ik gelijk hoe de auto rijdt en kan ik meteen onze klanten informeren met praktijkervaringen. Hoe het was om met de Tesla Model 3 naar het buitenland te gaan: hoe gaat dat, is dat goed te doen & waar moet je op letten?

[... ...]

Samenvatting: Tesla model 3 vakantie

Al met al kan ik wel concluderen dat de Tesla Model 3 een ontzettend fijne auto is op mee op vakantie te gaan. Ik kan het iedereen dan ook aanbevelen!
Zeker nu alle Tesla Superchargers hard worden omgebouwd of al zijn omgebouwd naar CCS-laders, zijn er meer dan voldoende laadpunten onderweg. Samengevat:

- De Tesla Model 3 beschikt over ruim voldoende bagageruimte (zowel achter als voor) en achterbankruimte;

- De auto rijdt onzettend fijn, natuurlijk is de auto stil, maar de wegligging is goed en de auto is betrouwbaar;

- Dankzij het mooie navigatiesysteem (Google Maps) wordt realtime file-informatie weergegeven én berekent de Tesla Model 3 automatisch jouw optimale route qua Superchargers (met weergegeven hoeveel laadpunten er vrij zijn en waar je moet stoppen;

- Wij hebben geen drukte ervaren bij Tesla Superchargers onderweg. Meestal waren er op zijn minst 8 beschikbare laadpunten (vaker nog meer) waarvan er hooguit 3 plekjes bezet waren. Rijd je echter in de voorjaarsvakantie of op zwarte zaterdag, dan kan ik mij voorstellen dat het drukker is aan de laadpaal. Sowieso dan verstandiger om een dagje eerder of later te gaan. Overigens geeft de auto in het display al weer hoeveel laadpunten er bezet zijn en houdt hierbij rekening met CCS-laders voor de Model 3;

- Doordat de auto reëel circa 400km actieradius heeft, stop je niet vaker dan dat je regulier zou doen om even je benen te strekken, wat te eten of een sanitaire stop te houden;

- De laadtijd is ontzettend snel. Wij hebben nooit extra tijd hoeven rekken of moeten wachten;

- Je rijdt veel relaxter dan met een niet-elektrische auto. Is de reis met een niet-elektrische auto wat meer gestresst omdat je snel weer verder wilt en onderweg wellicht wat meer aan het ‘jagen’ bent (ik spreek voor mezelf), in de Tesla zet je de cruise control op 130 en bestel je onderweg rustig een drankje: dit is veel gemoedelijker en de reis is meer onderdeel van de vakantie;

- Tot slot heel fijn, die geïntegreerde Spotify en ook de gehele reis (grensoverschrijdend dus) kunnen luisteren naar je favoriete Nederlandse radiozenders (TuneIn)!

Ondanks dat ik op mijn reis geen laadpassen heb gebruikt, zou ik wel adviseren om (afhankelijk van je bestemming) enkele extra laadpassen mee te nemen. Veel laadpassen zijn gratis om aan te vragen en je betaalt alleen een opslag bij gebruik. Baadt het niet dan schaadt het niet…

Last but not least: het laden onderweg is goedkoop! Voor een 80-100% volle accu voor de Tesla Model 3 (Long range) betaal je gemiddeld tussen de 10 en 15 euro, en hiermee kun je dan weer 400km rijden. Laden ter plaatse is vaak gratis (denk aan de Lidl en de hotels), dus je reist stukken voordeliger dan met een benzine of diesel.

Kortom: ik kan het iedereen aanraden om met de Tesla Model 3 op vakantie te gaan, stress is absoluut niet nodig. Natuurlijk ben ik heel benieuwd naar jullie reisverhalen: dus deel hieronder gerust hoe het jou is vergaan en of je wat aan dit artikel hebt gehad, dat vind ik leuk om te lezen.

Met dank aan Hilda voor deze gastbijdrage


Citaat:
187 reacties. Autoblog

Autoblog [commentorial]
21-07-2019 om 15:42

Laatst gewijzigd door Micele : 21 juli 2019 om 16:51.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2019, 19:17   #4326
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ben ook actief op andere fora. Niet-auto en niet-politiek.

Daar zie je ook, vooral in de VS, dat Model 3 bij veel mensen op het lijstje staat als de volgende auto.

Electriciteit is relatief goedkoop in de VS en je kan de wagen er relatief goedkoop leasen. De kost van een Model 3 duikt op die manier/maand al snel onder die van een onnozele toyota camry ofzo.
In Duitsland 5 tot 6 € met uitschieters van meer dan 8€ voor 100Km met een Nissan Leaf, dat is een piepkleine wagen en dan loont het het zich niet tegenover ICE wagens van gelijke omvang.

Een Ford Transit PHEV heeft een verbruik van ongeveer 3 liter op 100.
De aandrijving is altijd electrisch, de motor draait alleen aan twee snelheden als range-extender met een bereik van ongeveer 500 KM, je kan net zo snel tanken als een gewone ICE en aan de volgende 500Km beginnen.

Met dat vebruik ben je maar net iets duurder af dan een kleine Nissan Leaf.

https://www.youtube.com/watch?v=Z6I0BEdcRu8
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2019, 20:05   #4327
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
In Duitsland 5 tot 6 € met uitschieters van meer dan 8€ voor 100Km met een Nissan Leaf, dat is een piepkleine wagen en dan loont het het zich niet tegenover ICE wagens van gelijke omvang.

Een Ford Transit PHEV heeft een verbruik van ongeveer 3 liter op 100.
De aandrijving is altijd electrisch, de motor draait alleen aan twee snelheden als range-extender met een bereik van ongeveer 500 KM, je kan net zo snel tanken als een gewone ICE en aan de volgende 500Km beginnen.

Met dat vebruik ben je maar net iets duurder af dan een kleine Nissan Leaf.

https://www.youtube.com/watch?v=Z6I0BEdcRu8
Model 3 3.75 euro/100 km aan "electronen" in Belgie.

Als ge panelen hebt met wat overschot (zoals ik, en nog heel veel andere Belgen), 0 euro/100 km.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2019, 20:19   #4328
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Verkoop premium middenklasse, cumulatief sinds jan 2018 tot mei 2019, USA:

https://public.flourish.studio/visualisation/411761/

En in juni 2019: # http://www.goodcarbadcar.net/2011/01...sales-figures/

+ 3.951 Mercedes C-klasse.

+ 4.927 BMW 3-serie.

+ 2.292 Audi A4.

+ 21.225 Tesla m3... *geschat....

*http://ev-sales.blogspot.com/2019/07/usa-june-2019.html
andere bron:
2018: https://insideevs.com/news/341824/de...s-report-card/
+ 2019 > juni: https://insideevs.com/news/357565/ev...ard-june-2019/

Of meer dan 207k Tesla m3 en Mercedes-C + BMW-3 + Audi-A4 tesamen gaf 195k ...

Laatst gewijzigd door Micele : 21 juli 2019 om 20:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2019, 21:56   #4329
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Model 3 3.75 euro/100 km aan "electronen" in Belgie.

Als ge panelen hebt met wat overschot (zoals ik, en nog heel veel andere Belgen), 0 euro/100 km.
Heeft die ook 1000Kg laadcapaciteit en 6m3 plaats ?
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2019, 21:59   #4330
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.367
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Heeft die ook 1000Kg laadcapaciteit en 6m3 plaats ?
Niet veel personenwagens die dat voor elkaar krijgen.


Maar er zijn al decennialang elektrische voertuigen die dat wel hebben.
Wat ze niet hebben is snelheid en actieradius.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2019, 22:10   #4331
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Heeft die ook 1000Kg laadcapaciteit en 6m3 plaats ?
Een beetje veel meer dan dat, lol.



Citaat:
https://insideevs.com/news/356428/te...wing-capacity/

Video Description via Torque News on YouTube:

Tesla Semi Rare Testing May Reveal Towing Capacity

This rare Tesla Semi real-road testing possibly reveals the towing capacity. Look how much weight is in it and let's calculate.

It's great to see Tesla Semi in live testing. How cool it is to have a job like this and to test Tesla Semi in the company. I would like to know how much that load weights. Lock blocks are approximately 4,000 lbs each. I counted there are 9. So the load on the flat bed is about 36,000 pounds. Thus, we can conclude that the Tesla Semi can easily tow at least 36,000 pounds of weight.

Thanks for watching. Please subscribe and ring the best to stay in touch. We thank Juan Hernandez for this Youtube footage and if you have interesting footages, please send us your video tips.

Laatst gewijzigd door Micele : 21 juli 2019 om 22:16.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2019, 22:16   #4332
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Niet veel personenwagens die dat voor elkaar krijgen.


Maar er zijn al decennialang elektrische voertuigen die dat wel hebben.
Wat ze niet hebben is snelheid en actieradius.
Ja die electrische wagens die ze meenemen in de statistieken om het aandeel electrische wagens omhoog te krijgen om het niet zo miserabel te doen lijken.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2019, 22:21   #4333
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Ja die electrische wagens die ze meenemen in de statistieken om het aandeel electrische wagens omhoog te krijgen om het niet zo miserabel te doen lijken.
Tja, fossiele wagens krijgen ze niet meer verkocht.
Op stockwagens 30-40% korting voor de vuilste.

Helaas:

Citaat:
https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-i...-europa-124145

Een elektrische auto in deze klasse is iets waar de doelgroep op zit te wachten. In maart 2019 werden er namelijk 15.755 exemplaren van de Model 3 verkocht in heel Europa. Daarmee is de compacte Tesla de meest succesvolle auto in zijn segment.

Laatst gewijzigd door Micele : 21 juli 2019 om 22:24.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2019, 10:40   #4334
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.813
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Verkoop premium middenklasse, cumulatief sinds jan 2018 tot mei 2019, USA:

https://public.flourish.studio/visualisation/411761/

En in juni 2019: # http://www.goodcarbadcar.net/2011/01...sales-figures/

+ 3.951 Mercedes C-klasse.

+ 4.927 BMW 3-serie.

+ 2.292 Audi A4.

+ 21.225 Tesla m3... *geschat....

*http://ev-sales.blogspot.com/2019/07/usa-june-2019.html
andere bron:
2018: https://insideevs.com/news/341824/de...s-report-card/
+ 2019 > juni: https://insideevs.com/news/357565/ev...ard-june-2019/

Of meer dan 207k Tesla m3 en Mercedes-C + BMW-3 + Audi-A4 tesamen gaf 195k ...
Doe nu Duitsland.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2019, 17:15   #4335
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Doe nu Duitsland.
https://forum.politics.be/showpost.p...postcount=4328

USA verkocht bijna 5 maal meer nieuwe wagens in 2018 dan Duitsland.


Laatst gewijzigd door Micele : 22 juli 2019 om 17:23.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2019, 21:43   #4336
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Model 3 staat ook in Oostenrijk bijna aan de top van de ICE-middenklasse in 2019, enkel VW Passat (alle versies) verkocht meer.

Citaat:
Tesla Model 3 & Others

Pl Model 2019 Sales

1 VW Passat 1.584
2 Tesla Model 3 1.454
3 Skoda Superb 1.346
4 Mercedes C-Class 1.299
5 BMW 3-Series 1.110

Looking at the midsize vehicles general ranking, the Model 3 was up to the 2nd spot, with the leader VW Passat not that far away, so it is still in firing range of the Tesla Midsizer.

In other kind of markets, more PHEV-friendly, the upcoming PHEV version of the Passat could help it to keep the Model 3 at bay, but on this case...Not really.

So, one can say that it's up entirely to the Model 3 to win this category in Austria.

http://ev-sales.blogspot.com/2019/07...june-2019.html

Laatst gewijzigd door Micele : 22 juli 2019 om 21:47.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2019, 17:09   #4337
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard EV goedkoper dan men denkt...

Amerikaanse TCO-studie van 2017 vers herwerkt naar huidige waardes, ook wederverkoopswaarde zit er nu in.
Een model 3 SR+ (of basismodel) is 0,03 $/mile goedkoper dan een Toyota Camry LE en 0,34 $/mile goedkoper dan een Audi A5.
Citaat:
Tesla Model 3 Cost of Ownership Slightly Cheaper Than a Camry

July 26, 2019 , By Gene Munster

We’ve updated our 5-year cost of ownership study comparing a Tesla (TSLA) Model 3 to a Toyota Camry. The comparison gives us a look at how the Model 3 cost compares to a mass-market sedan. The original study from 2017 can be found here.

- In 2017, our model concluded that while the Model 3 value proposition was weighed down by a 40% sale price premium, it would end up costing 13% more to own and operate over 5 years than a Toyota Camry LE.

- In 2019, we found the purchase price gap has widened to 59% ($35k Model 3 has not come to fruition), but the cost of ownership gap has also widened to 18% from 13%.

- Importantly, factoring in the resale value of the two vehicles (benefit of an EV is their ability to retain value), the Model 3 becomes 5% cheaper on a cost per mile basis.

- The bottom line: Model 3 is a superior car (electric, safer, Autopilot) compared to a Camry, and is slightly cheaper to own and operate over 5 years.

- Average all-in cost per mile for a Model 3 is $0.46, compared to the Camry LE at $0.49, and Audi A5 at $0.80.



Here are the notable changes from the previous model:

- The Model 3 purchase price increased. Our previous model anticipated a $35K Model 3 would be in the market, which hasn’t came to fruition. The entry-level Model 3 today is $38,900.

- The Camry LE price was essentially unchanged.

- We’re now factoring in resale value in our model.

- Gas prices increased 16% since our 2017 study. We continue to expect a 5% annual increase.

- Model 3 insurance is lower by 9%.

- We are shifting to a finance option. Previously we used a lease option. This slightly and uniformly increased interest payments for each car.

Luxury Status

As the Model 3 is still considered to be a luxury sedan, we compared it to another luxury vehicle of similar cost. When compared to an Audi A5, the Model 3 was 12% cheaper upfront but over 5 years is 32% cheaper to operate (42% cheaper with resale value included). While we still believe the Model 3 has the perks of a luxury vehicle, it’s evident that it can maintain those features at a significantly lower cost.
(...)
In Vlaanderen zal het zeker niet veel anders zijn, tool:
Citaat:
https://www.milieuvriendelijkevoertu...iles/tco-tool/

Vergelijk milieuvriendelijke en conventionele wagens

Vergelijk de TCO van elektrische, plug-in hybride, aardgas-, waterstof- en brandstofwagens.

En ontdek of het rijden met een milieuvriendelijke wagen voordeliger is.

Update mei 2019

De TCO webtool heeft in mei 2019 een update gekregen. De volgende elementen zijn toegevoegd, aangepast of bijgewerkt:
- Update van diverse parameters, zoals energie- en brandstofprijzen en inflatie.
- Update van alle specificaties, prijszetting en productafbeeldingen van de elektrische en waterstofmodellen:
- Nieuwe milieuvriendelijke voertuigen: Mercedes-Benz EQC, Nissan LEAF e-plus, Tesla Model S Standard Range Plus
Tesla model 3 staat bij Middenklasse (D) ondertussen beide versies:
Citaat:
Tesla Model 3 Long Range
AWD (Dual Motor) (4d) 346pk
Elektrisch Prijs € 59.280,-

Tesla Model 3 Standard Range Plus
RWD (4d) 271pk
Elektrisch Prijs € 48.780,-

Laatst gewijzigd door Micele : 26 juli 2019 om 17:18.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2019, 11:10   #4338
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Ionity 350 kW CCS-laadpalen eigenlijk voorzien voor Europese EV op te laden.

Tesla model 3 kan daar nu al duidelijk sneller laden (piek 195kW) dan een Audi e tron (piek 142 kW), vooral tot 53% idem kW laadkurve (beide krijgen dan 143 kW), vanaf dan haalt de Audi langzaam zijn achterstand in, of in cijfers:

beide starten bij 10%, *bruikbare capaciteit bereikt na
laadtijd: M3 %| Audi %
14':42": 60 % | 50 %
19':24": 70 % | 63 %
25':52": 80 % | 79 %
36':33": 90 % | 95 % (van *84 kWh)

Video: https://www.youtube.com/watch?v=PPrV...ature=youtu.be

- bovenste helft: Tesla m3 LR, 80,5 kWh batterijpack, bruikbaar ~ 75 kWh.
- onderste helft: Audi e tron, 95 kWh batterijpack, bruikbaar ~ *84 kWh. Audi laat eigenlijk 100% opladen niet toe, ook daarom haalt die laadkurve naar het einde toe, of reeds vanaf 53 %, hogere waardes.

Moest de test vanaf enkele % beginnen of pakweg 5% zou de Tesla nog iets meer voorsprong genomen hebben.

Via twitter Ionity Tesla m3 laadkurve in het groen is dus sneller als Tesla Supercharger(blauw):



De komende V3-Tesla supercharger tot 250 kW zal die Ionity waarde dan weer overtreffen.

De volle 350 kWh zal dan weer pas gehaald worden als de 800 V-batterijpacks daarvoor genoeg koeling hebben, wie weet de Porsche Taycan maar dat zal niet bij de lancering zijn, wslk 1-2 jaar later, bron:
Citaat:
https://electrek.co/2019/07/17/porsc...omised-350-kw/

Porsche Taycan to have 250 kW charging at launch, promised 350 kW coming in 2021
- Jul. 17th 2019

Laatst gewijzigd door Micele : 27 juli 2019 om 11:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2019, 12:04   #4339
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Model 3 SR+ (basisversie RWD) heeft gemiddeld verbruik na ~3600 km lag bij 13,22 kWh/100 km. Volgens spritmotor.de, en verbruikskosten.

Streckenprofil:
snelweg: 26%
gewone wegen: 54%
stad: 20%

Volgens data steeds met automatische airco gereden en steeds zomerweer van 30 juni tot 21 juli (dus eerder gunstig verbruik)

Citaat:
Tesla Motors - Model 3 - Model 3 SR+
Elektrizität, BJ 2019, 202 kW (275 PS), Automatik

User: baudonp

Cde du 17 mai 2019
Liv le 28 juin 2019

Verbrauch:
13,22 kWh/100km 3.569 km und 472 kWh
CO2-Ausstoß: 63 g/km 3.569 km und 227 kg
Spritkosten: 0,81 EUR/100km 1.690 km und 14 EUR

https://www.spritmonitor.de/de/detai...t/1043120.html
De krachtigere AWD Long range zit bij 15,2 kWh/100 km bij rittenprofiel 33%/33%/33%, maar meer dan de helft was bij koudere temperaturen:
Citaat:
https://www.spritmonitor.de/de/detai...t/1032297.html
Tesla Motors - Model 3 - Dual Motor Long Range
Elektrizität, BJ 2019, 258 kW (351 PS), Stufenloses Getriebe

User: andyb66

City - Cold Weather 16.5 kWh/100km
Highway - Cold Weather 21.7 kWh/100km
Combined - Cold Weather 18.8 kWh/100km
City - Mild Weather 10.8 kWh/100km
Highway - Mild Weather 16.5 kWh/100km
Combined - Mild Weather 13.5 kWh/100km

Verbrauch:
15,21 kWh/100km 6.090 km und 926 kWh
CO2-Ausstoß: 73 g/km 6.090 km und 444 kg
Spritkosten: 1,38 EUR/100km 4.145 km und 57 EUR

https://www.spritmonitor.de/de/detai...t/1032297.html
Dit zijn wslk de zuinige bestuurders.

Aan de andere kant zal men gemakkelijk meer dan 20 kWh/100 km gemiddeld kunnen halen, hier bvb ongeveer hetzelfde rittenprofiel ~33%*3, altijd ac aan:

Citaat:
https://www.spritmonitor.de/de/detai...t/1035218.html

Tesla Motors - Model 3 - Dual Motor Long Range
Elektrizität, BJ 2019, 258 kW (351 PS), Stufenloses Getriebe

User: Dringi

Verbrauch:
20,98 kWh/100km 5.942 km und 1.247 kWh
CO2-Ausstoß: 101 g/km 5.942 km und 598 kg

Verbrauchs-Histogramm
kwh aantal
14,1 1
16,7 1
18,5 5
20,0 9
21,6 7
23,2 4
24,8 2
26,5 1
29,8 1
min 14,10 Ø 20,98 max 29,79

Laatst gewijzigd door Micele : 28 juli 2019 om 12:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2019, 13:45   #4340
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Gebruikers Tesla autopilot verwachten update 10.

https://electrek.co/2019/07/28/tesla...-v10-features/
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be