Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
|
Discussietools |
19 augustus 2019, 08:43 | #1001 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
|
Citaat:
Meer elk merk heeft dringend veel meer batterijpacks nodig, die moeten allemaal nog gemaakt worden. Zolang Fiat geen cijfers bekendmaakt vanwaar ze 100 % zeker die batterijpacks vandaan halen geloof ik er niet veel van. Men hoort vooral dat veel EV-merken hun productie niet meer veel kunnen opdrijven omwille van een tekort aan batterijpacks. |
|
27 augustus 2019, 17:59 | #1002 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
|
"Tesla-killer" Faraday Future staat te koop of zoekt een uitweg via een JV.
Anders failliet... https://electrek.co/2019/08/27/farad...g-partnership/ |
28 augustus 2019, 17:37 | #1003 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
|
Renault Zoe komt nu met 52 kWh accupack die dezelfde plaats inneemt als het 40 kWh accupack, toch alweer een serieuze stap vooruit.
https://electrek.co/2019/08/28/renaults-52kwh-zoe/ Spijtig is dat het DC-snelladen beperkt blijft tot 50 kW(CCS), anders was het nog meer een lange afstandswagen, tot 100 kW snelladen is daar toch de minimumnorm. VW ID.3 zal die zeker hebben, ook het basismodel met 48 kWh. De interne lader kan zelfs 22 kWAC aan, maar daar ben je niet veel mee. De E-motor krijgt nu 100 kW, vroeger 80 kW. Laatst gewijzigd door Micele : 28 augustus 2019 om 17:44. |
30 augustus 2019, 08:54 | #1004 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
|
EV en PHEV wereldwijde verkoop, 7 maanden 2019 tem juli
Tesla blijft wereldwijd n°1 zoals te verwachten, zelfs de merken met PHEV inbegrepen komen niet dichter.
Alhoewel ik toch gedacht had dat het Chinese BAIC veel dichter zou komen, niet dus. |
30 augustus 2019, 08:54 | #1005 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
|
EV en PHEV wereldwijde verkoop, 7 maanden 2019 tem jul
Tesla blijft wereldwijd n°1 zoals te verwachten, zelfs de merken met PHEV inbegrepen komen niet dichter.
Alhoewel ik toch gedacht had dat het Chinese BAIC veel dichter zou komen, niet dus. |
30 augustus 2019, 09:08 | #1006 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
|
EV en PHEV wereldwijde verkoop, 7 maanden 2019
Tesla blijft wereldwijd n°1 zoals te verwachten, aandeel nu ~15%, zelfs de merken mét PHEV inbegrepen, zoals BYD, komen niet dichter.
PHEV blijft verder dalen, de toekomst is sowieso BEV. Alhoewel ik toch gedacht had dat het Chinese BAIC (puur BEV) veel dichter zou komen, niet dus. Want de exponentiële groei van Tesla is nu wel langzaam voorbij, groei YoY juli is nog 20%. De tabellen van eerste 7 maanden 2018 zet ik eronder, Tesla haalde toen ~10% wereldaandeel. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 30 augustus 2019 om 09:16. |
||
30 augustus 2019, 10:03 | #1007 |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
|
30 augustus 2019, 10:38 | #1008 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.070
|
Tavek, ik heb datzelfde tabelletje opgesteld. Als je er de aftrekbaarheid nog bijtelt dan is de keuze nogal snel gemaakt
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
30 augustus 2019, 12:08 | #1009 | |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
Citaat:
Private aankoop is het nog steeds voorbij die hoge aanschafkost zien te geraken. |
|
30 augustus 2019, 13:17 | #1010 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
|
Citaat:
https://www.adac.de/_mmm/pdf/e-autos...ich_260562.pdf Berekening is na 5 jaar, naargelang kms per jaar: 10.000/15.000/20.000/ /30.000 km. vb. een EV die 20.000km/j of 100.000 km per 5 jaar doet, moet dus 10 cent per km goedkoper zijn om €10k hogere aanschafkost in te halen of 5 cent per €5k. De Teslas worden vergeleken vanaf page 7. (ADAC heeft zelfs 9 merken in vergelijk met het model 3) Is de vergelijkende ICE veel duurder dan de Tesla dan is er sowieso geen berekening nodig. |
|
30 augustus 2019, 18:19 | #1011 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.041
|
En maak eens dat tabelletje voor België ?
Denk niet dat je dat rendement gaat hale |
30 augustus 2019, 19:39 | #1012 | |||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
|
Citaat:
Die tool heb ik al gegeven, van Vlaanderen. Ook de wederverkoopswaarde wordt mee verrekend. https://www.milieuvriendelijkevoertu...iles/tco-tool/ De Duitse stroom en brandstofprijzen zijn heel goed vergelijkbaar met België. Ook de prijs en onderhoud van de wagen. Premie is quasi identiek 4000 €. Andere taksen of verzekering zullen verwaarloosbaar verschillen, In de middenklasse D vergelijk ik de Tesla SR+ prijs 48.780 € met een Mercedes C klasse benzine die 42.471 € kost of toch 6.309 € goedkoper in aankoop. Ik geef 5 jaar in, en 20.000 km/j of dus 100.000 km, gemiddeld verbruik laat ik staan. Het resultaat is: Totale kosten (op 5 jaar na 100.000 km) Tesla Model 3 Standard Range Plus 51.082 € Mercedes-Benz C-klasse Break 60.219 € BESPAAR €9.137 bij de Tesla Details: c/p Tesla Model 3 Standard Range Plus | Mercedes-Benz C-klasse Break RWD (4d) 271pk | C200 (5d) 184pk Elektrisch Prijs € 48.780,- incl. BTW | Benzine Prijs € 42.471,- incl. BTW Citaat:
Maar je mag gerust een 2000 € goedkopere berline nemen, dat zal nauwelijks iets veranderen, hoogstens 1500 €. Neem ik de veel krachtigere Model 3 Long Range AWD bovendien nog 4x4 en bijna € 17.000 duurder dan die Mercedes C is het resultaat op €332 even duur na 5 jaar en 100.000 km. Nu gij. Citaat:
Uiteraard moet men bij een 346 PK krachtige AWD van Tesla ook een vergelijkbare Mercedes C 4matic nemen... die kost € 56.256... Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 30 augustus 2019 om 20:05. |
|||||
30 augustus 2019, 20:36 | #1013 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.041
|
Micele
Een Mercedes c diesel heb je vanaf 35k, met wat opties 45k En als je de kostprijs per kilometer uitrekent met autogids, die effectief rekening houdt met de restwaarde kom je zeker uw getallen niet uit.. https://www.autogids.be/financieel-a...per-maand.html |
30 augustus 2019, 20:42 | #1014 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.041
|
Een. Nissan leaf kost 41 cent per km
Met dezelfde parameters Mercedes c coupe 200d kost 39 cent Je moet echt geen genie te zijn om te begrijpen met die parameters dat een mens het geen reet kan schelen of hij elektrisch of met een diesel rijdt.. Ofwelmoet je eens schrijven naar autogids dat hun tool op geen zak trekt..
__________________
whoami#Warondysinfo https://euvsdisinfo.eu/ https://twitter.com/ragnarbjartur https://ground.news/ https://antidisinfo.net/ https://euromaidanpress.com/2024/01/...uhansk-oblast/ https://www.newsnow.co.uk/h/World+Ne...kraine?type=ln Laatst gewijzigd door brother paul : 30 augustus 2019 om 20:44. |
30 augustus 2019, 20:43 | #1015 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
|
Citaat:
Citaat:
Die tool houdt effectief rekening met de restwaarde. Dezelfde getallen zal moeilijk zijn. REKEN het dan eens voor mij uit, zoals ik deed. Copy paste IK kan geen stroomkosten ingeven dus die tool is waardeloos. Bovendien bevestigt die Vlaamse tool die ik gaf de cijfers van ADAC. Ook die rekenen met restwaarde. Uw autogids kun je dus steken waar hij goed zit bij de olielobby. Lol. Laatst gewijzigd door Micele : 30 augustus 2019 om 20:59. |
||
30 augustus 2019, 20:46 | #1016 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.041
|
Die tool van autogids is echt al jaren de standaard, ze publiceren die getallen al sinds 1980 en houden rekening met de restwaarde
Trouwens, ik rijd gewoon 15 jaar met auto’s en mijn restwaarde is gewoonlijk laag... |
30 augustus 2019, 21:02 | #1017 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
|
Citaat:
Citaat:
Bovendien is de restwaarde niet echt bepalend voor de berekening. MAAR DAT WIL JIJ NATUURLIJK NIET ZIEN? Over deze webtool De webapplicatie "Vergelijk milieuvriendelijke en conventionele wagens" is een ontwikkeling van projectbureau The New Drive en een ontwerp van MADE in opdracht van het Departement Omgeving van de Vlaamse overheid. Versus autogids LOL Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 30 augustus 2019 om 21:06. |
|||
30 augustus 2019, 21:04 | #1018 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.041
|
Een Jaguar ipace kost mij 30k meer dan. BMW 520d
|
30 augustus 2019, 21:09 | #1019 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
|
Een Tesla is veel goedkoper.
Bron ADAC en die Tool via Vlaamse overheid. Toelichting berekening Uitgangspunten voor de berekening Bij de ontwikkeling van de webapplicatie werden de volgende kenmerken in acht genomen: De berekening is slechts een indicatieve berekening van de totale kosten. De kosten in de praktijk kunnen per individuele situatie afwijken van de berekening in deze webapplicatie. Dit geldt in het bijzonder voor: Gekozen opties en korting (is aan te passen in het eindresultaat). De herverkoopwaarde van het voertuig (is aan te passen in het eindresultaat). De verhouding van elektriciteit en benzineverbruik en aardgas- en benzineverbruik bij plug-in hybride en aargaswagens (is aan te passen in het eindresultaat). De berekening van de verzekering en onderhoud De tool geldt enkel voor entiteiten in Vlaanderen. Voor rechtspersonen wordt aangenomen dat de voertuigen in de balans worden opgenomen. Er wordt geen rekening gehouden met financiering en/of aankoopopties. Alle terugkerende kosten worden geïndexeerd. De berekeningen gelden enkel voor nieuw ingeschreven wagens (dit heeft onder andere effect op de BIV en het Voordeel alle aard). Er wordt in de berekeninge geen rekening gehouden met de kosten van laad- en tankinfrastructuur voor milieuvriendelijke voertuigen. De totale kosten worden weergegeven op de volledige gebruiksduur of op de volledige gebruiksduur gedeeld door het aantal maanden. Uitgangspunten voor de voertuigen De selectie van voertuigen is gebaseerd op basis van de volgende uitgangspunten: Alle elektrische, plug-in hybride, aardgasvoertuigen voor vervoer van personen die in Vlaanderen per 15/12/2018 verkrijgbaarbaar zijn op niet-discriminatoire basis, binnen 12 afgebakende segmenten. Een selectie van 114 benzine- en dieselvoertuigen in de segmenten waarvoor milieuvriendelijke voertuigen beschikbaar zijn. De selectie is tot stand gekomen volgens de best verkochte wagens in de eerste helft van 2018 (bron: Traxio). De uitvoering, motorisatie en carrosserie is als volgt geselecteerd: Een automatische versnellingsbak (indien beschikbaar). Minimaal vijf deuren (indien beschikbaar). Tweewielaandrijving (tenzij inbegrepen in het basismodel of bij SUV's in het E- en F-segment). De voorkeur voor een hybride of meest milieuvriendelijke uitvoering. Een minimaal vermogen van 80 kW (C-segment), 100 kW (D-segment), 130 kW (E-segment) en 175 kW (F-segment). Een hatchback (A- tot C-segment) of break-versie (D-E segment) als carrosserievorm (indien beschikbaar). Afgebeelde modellen dienen enkel als indicatie en kunnen afwijken van de daadwerkelijke specificaties (kleur, wielen, opties, etc.). Algemene aannames Voor de berekening in deze webapplicatie werden de volgende aannames gemaakt: Jaarlijkse inflatie van 2,08% (bron: FOD Economie, Consumptieprijsindex april 2019) Vennootschapsbelasting van ondernemingen 29,58% (geldig voor 2018 en 2019) Vennootschappen hebben voldoende ruimte in de belastbare winst om de fiscale aftrek van wagens maximaal te benutten Standaard elektriciteitsprijs: 0,27 €/kWh inclusief BTW (bron: VREG, februari 2019, op basis van eenheidsprijzen voor particulieren met het een jaarverbruik van 3.600 kWh (dagmeter) en 3.900 kWh (nachtmeter)) Standaard aardgasprijs: 0,990 €/kg inclusief BTW (cfr beschikbare prijzen via de stationzoeker van Dats24 op 27/7/2018 voor laagcalorisch gas (10.2739 kWh/m3)) Standaard benzine E10-prijs: 1,5265 €/L inclusief BTW (gemiddelde van maximumprijzen in april 2019 volgens Petrolfed) Standaard dieselprijs: 1,5458 €/L inclusief BTW (gemiddelde van maximumprijzen in april 2019 volgens Petrolfed) De catalogusprijzen zijn afkomstig van de website van Directlease of van de websites van Belgische importeurs en geraadpleegd in december 2018 (benzine-, diesel-, plug-in hybride- en aardgasvoertuigen) en mei 2019 (elektrische en waterstofvoertuigen). Het veld "Theoretisch versus realistisch verbruik" laat vijf waardes toe, gaande van "Volgens laboratoriumtesten" tot "Sportief". Volgens een studie van TNO en ICCT in november 2016 bedroeg de gemiddelde verbruiksfactor in Europa in 2015 1,42. Deze waarde heeft een effect op het berekende brandstof- en energieverbruik en rijbereik. Het berekende verbruik wordt berekend volgens een zogenaamde verbruiksfactor (van 1,00 (rijgedrag volgens laboratoriumtesten) tot 1,75 (sportief rijgedrag)) maal het door de constructeur opgegeven verbruik. Het berekende rijbereik wordt berekend volgens de beschikbare batterijcapaciteit en/of tankcapaciteit en het berekende verbruik. Verzekeringspremie van 395 euro per jaar (BA-verzekering) + 2% van de cataloguswaarde inclusief opties en (in het geval van BTW-plichtige organisaties: niet-recupereerbare) BTW, jaarlijks geïndexeerd met de inflatie (bron: TCO model elektrisch rijden, prof. ir M. Steinbuch, TU Eindhoven). Onderhoudskost van 0,02 + 2 miljoenste van de cataloguswaarde inclusief BTW €/km (bron: TCO model elektrisch rijden, prof. ir M. Steinbuch, TU Eindhoven). Herverkoopwaarde van de cataloguswaarde inclusief BTW X een restwaardefactor in functie van de totale afstand (bron: TCO model elektrisch rijden, prof. ir M. Steinbuch, TU Eindhoven), met een restwaardefactor van: 80% (20.000 km) tot 30% (120.000 km) met stappen van 10% per 20.000 km. 30% (120.000 km) tot 15% (180.000 km) met stappen van 5% per 20.000 km. 15% (180.000 km) tot 5% (260.000 km) met stappen van 2,5% per 20.000 km. 5% (meer dan 260.000 km). Welke kostencomponenten zijn in rekening gebracht? De volgende kostencomponenten worden in de webapplicatie in rekening gebracht: Aankoop en herverkoopwaarde Aankoopprijs inclusief opties, korting en (in het geval van BTW-plichtige organisaties: niet-recupereerbare) BTW. De kosten voor batterijleasing. De herverkoopwaarde van het voertuig op het einde van de gebruiksduur. Premies en belastingen De belasting op inverkeerstelling en verkeersbelasting sinds 1 juli 2018 (rekening houdende met een vrijstelling van de verkeersbelasting voor CNG- en PHEV-voertuigen met een CO2-uitstoot van maximaal 50 g/km tot 31 december 2020). De zero-emissie premie voor elektrische voertuigen voor natuurlijke personen en vzw's vanaf 1 januari 2018. De solidariteitsbijdrage die wordt aangerekend aan de rechtspersoon in het geval van een bedrijfswagen (met waarden van 2018). De verworpen uitgave van het voordeel alle aard die wordt aangerekend aan vennootschappen in het geval van een bedrijfswagen (met waarden van 2018, rekening houdend met tankkaart en uitzondering voor bepaalde plug-in hybrides). Energie- en brandstofverbruik De elektriciteits, aardgas-, benzine- en/of dieselkosten inclusief (in het geval van BTW-plichtige organisaties: niet-recupereerbare) BTW, rekening houdend met de inflatie en het rijgedrag. De verhouding van elektriciteits- en benzineverbruik of aardgas- en benzineverbruik bij plug-in hybride en aardgasvoertuigen. Verzekering en onderhoud Een BA- en omniumverzekering op de volledige looptijd Reparatie, onderhoud en banden op de volledige looptijd, inclusief (in het geval van BTW-plichtige organisaties: niet-recupereerbare) BTW Fiscale aftrek (enkel voor vennootschappen) Alle fiscaal aftrekbare kosten, in functie van bedrijfswagen (tussen 50 en 120% fiscale aftrek) of poolwagengebruik (100% fiscale aftrek). Het elektriciteits- en brandstofverbruik (75% fiscaal aftrekbaar) Totale kosten Alle voorgaande kostencomponenten bij elkaar opgeteld. Bruto voordeel alle aard (enkel in het geval van een bedrijfswagen) Het bruto voordeel alle aard voor de werknemer op de volledige looptijd (met waarden van 2018, rekening houdend met de uitzondering voor plug-in hybrides. Laatst gewijzigd door Micele : 30 augustus 2019 om 21:10. |
30 augustus 2019, 21:09 | #1020 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.041
|
Als je simuleert. Tis ieder keer ongeveer hetzelfde. Je spaart 10000 euro taksen, en 7000euro verbruik op 150.000 km
Dus een elektrische auto mag ongeveer 17000 euro meer kosten dan een diesel, Bovendien heb ik nogal de indruk dat de kilometerheffing de tolvrije status van EV gaat doen verdwijnen... het verbruik is iets te optimistisch gerekend voor EV en iets te pessimistisch voor ICE Maar apart van die nadelen, kan ik tot nu toe nog geen interessante deal ontdekken... |