Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 augustus 2019, 08:43   #1001
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Oude link, heb ik 2 jaar geleden al gepost.

Meer elk merk heeft dringend veel meer batterijpacks nodig, die moeten allemaal nog gemaakt worden.
Zolang Fiat geen cijfers bekendmaakt vanwaar ze 100 % zeker die batterijpacks vandaan halen geloof ik er niet veel van.

Men hoort vooral dat veel EV-merken hun productie niet meer veel kunnen opdrijven omwille van een tekort aan batterijpacks.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2019, 17:59   #1002
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

"Tesla-killer" Faraday Future staat te koop of zoekt een uitweg via een JV.
Anders failliet...

https://electrek.co/2019/08/27/farad...g-partnership/
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2019, 17:37   #1003
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Renault Zoe komt nu met 52 kWh accupack die dezelfde plaats inneemt als het 40 kWh accupack, toch alweer een serieuze stap vooruit.

https://electrek.co/2019/08/28/renaults-52kwh-zoe/

Spijtig is dat het DC-snelladen beperkt blijft tot 50 kW(CCS), anders was het nog meer een lange afstandswagen, tot 100 kW snelladen is daar toch de minimumnorm. VW ID.3 zal die zeker hebben, ook het basismodel met 48 kWh.

De interne lader kan zelfs 22 kWAC aan, maar daar ben je niet veel mee.
De E-motor krijgt nu 100 kW, vroeger 80 kW.

Laatst gewijzigd door Micele : 28 augustus 2019 om 17:44.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2019, 08:54   #1004
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard EV en PHEV wereldwijde verkoop, 7 maanden 2019 tem juli

Tesla blijft wereldwijd n°1 zoals te verwachten, zelfs de merken met PHEV inbegrepen komen niet dichter.

Alhoewel ik toch gedacht had dat het Chinese BAIC veel dichter zou komen, niet dus.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2019, 08:54   #1005
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard EV en PHEV wereldwijde verkoop, 7 maanden 2019 tem jul

Tesla blijft wereldwijd n°1 zoals te verwachten, zelfs de merken met PHEV inbegrepen komen niet dichter.

Alhoewel ik toch gedacht had dat het Chinese BAIC veel dichter zou komen, niet dus.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2019, 09:08   #1006
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard EV en PHEV wereldwijde verkoop, 7 maanden 2019

Tesla blijft wereldwijd n°1 zoals te verwachten, aandeel nu ~15%, zelfs de merken mét PHEV inbegrepen, zoals BYD, komen niet dichter.

PHEV blijft verder dalen, de toekomst is sowieso BEV.

Alhoewel ik toch gedacht had dat het Chinese BAIC (puur BEV) veel dichter zou komen, niet dus.
Want de exponentiële groei van Tesla is nu wel langzaam voorbij, groei YoY juli is nog 20%.
De tabellen van eerste 7 maanden 2018 zet ik eronder, Tesla haalde toen ~10% wereldaandeel.

Citaat:
http://ev-sales.blogspot.com/2019/08...july-2019.html Thursday, August 29, 2019
Global Top 20 July 2019

Models: Legacy OEMs recover, part one

Registrations grew just 3% YoY in July, to some 148.000 units, possibly the lowest growth rate in modern times, mostly due to the tightening subsidies in China, worsening the PHEV crisis (-22% YoY, worst drop since December '14), with the 18% growth rate of BEVs being unable to sustain the PEV two-digit growth rates of previous months.

As a result, the PEV share suffered in July, dropping from 3,3% in June, to just 1,9% last month, placing the 2019 PEV share at 2,3%, slightly lower than the record 2,4% it had in June.

With most Chinese models suffering, it was time for some Legacy OEM models to shine, like the BMW 530e/Le siblings, that jumped 4 positions, to #7, or the Hyundai Kona EV, that joined the Top 10, thanks to a 3 position climb, with the Korean crossover tripling sales YoY, so it won't be surprising to see it run for #6 in a few months.

Speaking of the 6th position, the Renault Zoe climbed another spot, to #6, thanks to doubling sales, with the Zoe 1.0 ending its career in grand style, making 3 models of the Renault-Nissan Alliance in the Top 6, with the not-so-compact Nissan Leaf (-14% YoY) in 4th, the family-friendly SUV Mitsubishi Outlander PHEV in #5 and the city-friendly Renault Zoe in #6. So, the Top 3 Legacy OEM models belong to the Alliance.

As for the podium bearers, the leader Tesla Model 3 deliveries grew 33% YoY, being the first in a long time that the Tesla midsizer hasn't posted a three-digit growth rate. Is the Model 3 maturing and on the way to reach its cruise speed?

Regarding the runner-up BAIC EU-Series, while the numbers were down to half of what it had in June, the Beijing Auto sedan still had a 187% growth rate, and with the BYD Yuan EV stuck at 6,000 units/month performances, the EU-Series seems to have the Silver medal secured.

In the second half of the table, the climbers of the month were the #14 Baojun E-Series, jumping 4 positions, making it the exception for the falling sales in China, while the evergreen VW e-Golf was up one position, to #18, thanks to 2.961 registrations (up 98% YoY), its best result since January.

Outside the Top 20, the Tesla Model S (15.531 units) is 2.000 units behind the #20 Changan Eado EV, with its deliveries down 37%, a far more negative result than its Model X sibling (-15% YTD), that despite being in #16, in July was beaten by the steady growing Audi e-Tron (2.611 units in July, 11.225 YTD), with the Audi SUV becoming the Best Selling Luxury BEV, something that the Jaguar i-Pace (10.048 units in 2019) is far from getting close, as it seems stuck in 1.5k-2k performances this year. Is Jag's SUV production constrained, or has it already reached its demand limits?

<>

Manufacturers: Legacy OEMs recover, part two

July saw the leader Tesla deliveries rise 20% YoY, its smallest growth rate in 18 months, which could mean that the days for exponential growth is coming to an end. (...)
Citaat:
http://ev-sales.blogspot.com/2018/08/
Friday, August 31, 2018. Global Top 20 - July 2018

<>

Laatst gewijzigd door Micele : 30 augustus 2019 om 09:16.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2019, 10:03   #1007
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2019, 10:38   #1008
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.070
Standaard

Tavek, ik heb datzelfde tabelletje opgesteld. Als je er de aftrekbaarheid nog bijtelt dan is de keuze nogal snel gemaakt
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2019, 12:08   #1009
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Tavek, ik heb datzelfde tabelletje opgesteld. Als je er de aftrekbaarheid nog bijtelt dan is de keuze nogal snel gemaakt
Als je de wagen afschrijft in een vennootschap of least is een EV een no brainer.

Private aankoop is het nog steeds voorbij die hoge aanschafkost zien te geraken.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2019, 13:17   #1010
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als je de wagen afschrijft in een vennootschap of least is een EV een no brainer.

Private aankoop is het nog steeds voorbij die hoge aanschafkost zien te geraken.
ADAC heeft zijn kostentabel ververst sinds juli:
https://www.adac.de/_mmm/pdf/e-autos...ich_260562.pdf

Berekening is na 5 jaar, naargelang kms per jaar: 10.000/15.000/20.000/ /30.000 km.

vb. een EV die 20.000km/j of 100.000 km per 5 jaar doet, moet dus 10 cent per km goedkoper zijn om €10k hogere aanschafkost in te halen of 5 cent per €5k.

De Teslas worden vergeleken vanaf page 7. (ADAC heeft zelfs 9 merken in vergelijk met het model 3)

Is de vergelijkende ICE veel duurder dan de Tesla dan is er sowieso geen berekening nodig.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2019, 18:19   #1011
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.041
Standaard

En maak eens dat tabelletje voor België ?

Denk niet dat je dat rendement gaat hale
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2019, 19:39   #1012
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
En maak eens dat tabelletje voor België ?

Denk niet dat je dat rendement gaat hale
Toch wel.

Die tool heb ik al gegeven, van Vlaanderen.
Ook de wederverkoopswaarde wordt mee verrekend.

https://www.milieuvriendelijkevoertu...iles/tco-tool/

De Duitse stroom en brandstofprijzen zijn heel goed vergelijkbaar met België.
Ook de prijs en onderhoud van de wagen. Premie is quasi identiek 4000 €.
Andere taksen of verzekering zullen verwaarloosbaar verschillen,

In de middenklasse D vergelijk ik de Tesla SR+ prijs 48.780 € met een Mercedes C klasse benzine die 42.471 € kost of toch 6.309 € goedkoper in aankoop.

Ik geef 5 jaar in, en 20.000 km/j of dus 100.000 km, gemiddeld verbruik laat ik staan.

Het resultaat is:
Totale kosten (op 5 jaar na 100.000 km)
Tesla Model 3 Standard Range Plus 51.082 €
Mercedes-Benz C-klasse Break 60.219 €
BESPAAR €9.137 bij de Tesla


Details: c/p
Tesla Model 3 Standard Range Plus | Mercedes-Benz C-klasse Break
RWD (4d) 271pk | C200 (5d) 184pk

Elektrisch Prijs € 48.780,- incl. BTW | Benzine Prijs € 42.471,- incl. BTW

Citaat:
- Aankoop en herverkoopwaarde i
Tesla Model 3 Standard Range Plus 36.686 €
Mercedes-Benz C-klasse Break 31.941 €
INVESTEER €4.745 in de Tesla

-Premies en belastingen (op 5 jaar)i
Tesla Model 3 Standard Range Plus -2.500 €
Mercedes-Benz C-klasse Break 1.724 €
BESPAAR €4.224 bij de Tesla

- Energie- en brandstofverbruik (op 5 jaar)i
Tesla Model 3 Standard Range Plus 5.391 €
Mercedes-Benz C-klasse Break 14.700 €
BESPAAR €9.309 bij de Tesla

- Verzekering en onderhoud (op 5 jaar)i
Tesla Model 3 Standard Range Plus 11.505 €
Mercedes-Benz C-klasse Break 11.854 €
BESPAAR €349 bij de Tesla

= Totale kosten (op 5 jaar)i
Tesla Model 3 Standard Range Plus 51.082 €
Mercedes-Benz C-klasse Break 60.219 €
BESPAAR €9.137 bij de Tesla.

Specificaties Model 3 Standard Range Plus
Motorvermogen 258 kW
Acceleratie van 0-100 km/u 5,6 s
Koffer-inhoud 425 L
Cilinderinhoudn.v.t.Batterijcapaciteit 60,0 kWh
Inhoud brandstoftank(s) n.v.t.
Inschatting verbruik per 100 km i 18,9 kWh
Inschatting rijbereik i 318 km

--- | ---

Specificaties Mercedes-Benz C-klasse Break
Motorvermogen 135 kW
Acceleratie van 0-100 km/u 7,9 s
Koffer-inhoud 590 L
Cilinderinhoud 1497 cc
Batterijcapaciteit n.v.t. Inhoud brandstoftank(s)66 L
Berekend verbruik per 100 km i 9,1 L
Berekend rijbereik i 726 km
Waarom dat tool een Mercedes break neemt weet ik niet.
Maar je mag gerust een 2000 € goedkopere berline nemen, dat zal nauwelijks iets veranderen, hoogstens 1500 €.

Neem ik de veel krachtigere Model 3 Long Range AWD bovendien nog 4x4 en bijna € 17.000 duurder dan die Mercedes C is het resultaat op €332 even duur na 5 jaar en 100.000 km. Nu gij.

Citaat:
Tesla Model 3 Long Range | Mercedes-Benz C-klasse Break
AWD (Dual Motor) (4d) 346pk | C200 (5d) 184pk
Elektrisch Prijs € 59.280,- incl. BTW | Benzine Prijs € 42.471,- incl. BTW

Totale kosten (op 5 jaar)i
Tesla Model 3 Long Range 60.551 €
Mercedes-Benz C-klasse Break 60.219 €
INVESTEER €332 in de Tesla
Men kan dus ongeveer zeggen dat ook een prijsverschil van €15k meer investering na 5 jaar/100.000 km door de EV zeker terug goedgemaakt wordt.

Uiteraard moet men bij een 346 PK krachtige AWD van Tesla ook een vergelijkbare Mercedes C 4matic nemen... die kost € 56.256...
Citaat:
Mercedes-Benz C-Klasse Berline C 400 Auto 4MATIC Prijs 56.265 €
Benzine Automatisch met manuele mode 333 pk 8 l / 100 km CO2 : 182 g/km 4 deuren 5 zitplaatsen
https://www.autogids.be/model-type-j...019/prijs.html
Dus neemt men best die krachtige Volvo T6 4x4 die ook bij de middenklasse D staat, en bijna 12k minder kost dan de Tesla LR AWD:

Citaat:
Tesla Model 3 Long Range | Volvo V60 Momentum T6
AWD (Dual Motor) (4d) 346pk | 4x4 Geartronic (5d) 310pk
Elektrisch Prijs € 59.280,- incl. BTW| Benzine Prijs € 47.450,- incl. BTW

Aankoop en herverkoopwaarde i
Tesla Model 3 Long Range 44.582 €
Volvo V60 35.686 €
INVESTEER €8.896

Premies en belastingen (op 5 jaar)i
Tesla Model 3 Long Range -2.500 €
Volvo V60 3.442 €
BESPAAR €5.942

Energie- en brandstofverbruik (op 5 jaar)i
Tesla Model 3 Long Range 5.350 €
Volvo V60 16.996 €
BESPAAR €11.646

Verzekering en onderhoud (op 5 jaar)i
Tesla Model 3 Long Range 13.119 €
Volvo V60 12.699 €
INVESTEER €420

Totale kosten (op 5 jaar)i
Tesla Model 3 Long Range 60.551 €
Volvo V60 68.823 €
Bespaar €8.272 (of €138 per maand) met een Tesla Model 3 Long Range!

Laatst gewijzigd door Micele : 30 augustus 2019 om 20:05.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2019, 20:36   #1013
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.041
Standaard

Micele
Een Mercedes c diesel heb je vanaf 35k, met wat opties 45k

En als je de kostprijs per kilometer uitrekent met autogids, die effectief rekening houdt met de restwaarde kom je zeker uw getallen niet uit..

https://www.autogids.be/financieel-a...per-maand.html
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2019, 20:42   #1014
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.041
Standaard

Een. Nissan leaf kost 41 cent per km
Met dezelfde parameters
Mercedes c coupe 200d kost 39 cent

Je moet echt geen genie te zijn om te begrijpen met die parameters dat een mens het geen reet kan schelen of hij elektrisch of met een diesel rijdt..

Ofwelmoet je eens schrijven naar autogids dat hun tool op geen zak trekt..

Laatst gewijzigd door brother paul : 30 augustus 2019 om 20:44.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2019, 20:43   #1015
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Micele
Een Mercedes c diesel heb je vanaf 35k, met wat opties 45k
En?

Citaat:
En als je de kostprijs per kilometer uitrekent met autogids, die effectief rekening houdt met de restwaarde kom je zeker uw getallen niet uit..
Die tool zal alvast beter zijn dan autogids.
Die tool houdt effectief rekening met de restwaarde.

Dezelfde getallen zal moeilijk zijn.

REKEN het dan eens voor mij uit, zoals ik deed. Copy paste
IK kan geen stroomkosten ingeven dus die tool is waardeloos.

Bovendien bevestigt die Vlaamse tool die ik gaf de cijfers van ADAC.
Ook die rekenen met restwaarde.

Uw autogids kun je dus steken waar hij goed zit bij de olielobby. Lol.

Laatst gewijzigd door Micele : 30 augustus 2019 om 20:59.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2019, 20:46   #1016
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.041
Standaard

Die tool van autogids is echt al jaren de standaard, ze publiceren die getallen al sinds 1980 en houden rekening met de restwaarde


Trouwens, ik rijd gewoon 15 jaar met auto’s en mijn restwaarde is gewoonlijk laag...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2019, 21:02   #1017
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Die tool van autogids is echt al jaren de standaard, ze publiceren die getallen al sinds 1980 en houden rekening met de restwaarde
Die Vlaamse tool ook, maar die autogids tool is niets waard want ik kan de stroomkost niet ingeven.

Citaat:
Trouwens, ik rijd gewoon 15 jaar met auto’s en mijn restwaarde is gewoonlijk laag...
En ADAC en die Vlaamse tool hebben alvast correctere restwaardes dan uw natte duim.

Bovendien is de restwaarde niet echt bepalend voor de berekening.
MAAR DAT WIL JIJ NATUURLIJK NIET ZIEN?

Over deze webtool

De webapplicatie "Vergelijk milieuvriendelijke en conventionele wagens" is een ontwikkeling van projectbureau The New Drive en een ontwerp van MADE in opdracht van het Departement Omgeving van de Vlaamse overheid.

Versus autogids LOL

Citaat:
Hoe berekenen wij de kilometerkostprijs?
Onze formule houdt rekening met de volgende parameters

Het aantal kilometers dat je per jaar aflegt
Het aantal jaren dat je je wagen wenst te houden
De belasting op inverkeerstelling en de jaarlijkse verkeersbelasting
Het gemiddelde verbruik van je wagen
De brandstofprijs (elektrisch verbruik wordt niet in rekening gebracht)
De kostprijs van je garage (als je er geen hebt, vul je 0 € in)
De kostprijs van je verzekering (de prijs van een BA wordt als standaardwaarde genomen)
De prijs van de banden
De prijs van het onderhoud
De waardevermindering van je wagen en de wederverkoopwaarde
De prijs van de olie en de inhoud van je oliereservoir

Laatst gewijzigd door Micele : 30 augustus 2019 om 21:06.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2019, 21:04   #1018
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.041
Standaard

Een Jaguar ipace kost mij 30k meer dan. BMW 520d
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2019, 21:09   #1019
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Een Jaguar ipace kost mij 30k meer dan. BMW 520d
Een Tesla is veel goedkoper.

Bron ADAC en die Tool via Vlaamse overheid.

Toelichting berekening

Uitgangspunten voor de berekening
Bij de ontwikkeling van de webapplicatie werden de volgende kenmerken in acht genomen:

De berekening is slechts een indicatieve berekening van de totale kosten. De kosten in de praktijk kunnen per individuele situatie afwijken van de berekening in deze webapplicatie. Dit geldt in het bijzonder voor:
Gekozen opties en korting (is aan te passen in het eindresultaat).
De herverkoopwaarde van het voertuig (is aan te passen in het eindresultaat).
De verhouding van elektriciteit en benzineverbruik en aardgas- en benzineverbruik bij plug-in hybride en aargaswagens (is aan te passen in het eindresultaat).
De berekening van de verzekering en onderhoud
De tool geldt enkel voor entiteiten in Vlaanderen.
Voor rechtspersonen wordt aangenomen dat de voertuigen in de balans worden opgenomen.
Er wordt geen rekening gehouden met financiering en/of aankoopopties.
Alle terugkerende kosten worden geïndexeerd.
De berekeningen gelden enkel voor nieuw ingeschreven wagens (dit heeft onder andere effect op de BIV en het Voordeel alle aard).
Er wordt in de berekeninge geen rekening gehouden met de kosten van laad- en tankinfrastructuur voor milieuvriendelijke voertuigen.
De totale kosten worden weergegeven op de volledige gebruiksduur of op de volledige gebruiksduur gedeeld door het aantal maanden.
Uitgangspunten voor de voertuigen
De selectie van voertuigen is gebaseerd op basis van de volgende uitgangspunten:

Alle elektrische, plug-in hybride, aardgasvoertuigen voor vervoer van personen die in Vlaanderen per 15/12/2018 verkrijgbaarbaar zijn op niet-discriminatoire basis, binnen 12 afgebakende segmenten.
Een selectie van 114 benzine- en dieselvoertuigen in de segmenten waarvoor milieuvriendelijke voertuigen beschikbaar zijn. De selectie is tot stand gekomen volgens de best verkochte wagens in de eerste helft van 2018 (bron: Traxio). De uitvoering, motorisatie en carrosserie is als volgt geselecteerd:
Een automatische versnellingsbak (indien beschikbaar).
Minimaal vijf deuren (indien beschikbaar).
Tweewielaandrijving (tenzij inbegrepen in het basismodel of bij SUV's in het E- en F-segment).
De voorkeur voor een hybride of meest milieuvriendelijke uitvoering.
Een minimaal vermogen van 80 kW (C-segment), 100 kW (D-segment), 130 kW (E-segment) en 175 kW (F-segment).
Een hatchback (A- tot C-segment) of break-versie (D-E segment) als carrosserievorm (indien beschikbaar).
Afgebeelde modellen dienen enkel als indicatie en kunnen afwijken van de daadwerkelijke specificaties (kleur, wielen, opties, etc.).
Algemene aannames
Voor de berekening in deze webapplicatie werden de volgende aannames gemaakt:

Jaarlijkse inflatie van 2,08% (bron: FOD Economie, Consumptieprijsindex april 2019)
Vennootschapsbelasting van ondernemingen 29,58% (geldig voor 2018 en 2019)
Vennootschappen hebben voldoende ruimte in de belastbare winst om de fiscale aftrek van wagens maximaal te benutten
Standaard elektriciteitsprijs: 0,27 €/kWh inclusief BTW (bron: VREG, februari 2019, op basis van eenheidsprijzen voor particulieren met het een jaarverbruik van 3.600 kWh (dagmeter) en 3.900 kWh (nachtmeter))
Standaard aardgasprijs: 0,990 €/kg inclusief BTW (cfr beschikbare prijzen via de stationzoeker van Dats24 op 27/7/2018 voor laagcalorisch gas (10.2739 kWh/m3))
Standaard benzine E10-prijs: 1,5265 €/L inclusief BTW (gemiddelde van maximumprijzen in april 2019 volgens Petrolfed)
Standaard dieselprijs: 1,5458 €/L inclusief BTW (gemiddelde van maximumprijzen in april 2019 volgens Petrolfed)
De catalogusprijzen zijn afkomstig van de website van Directlease of van de websites van Belgische importeurs en geraadpleegd in december 2018 (benzine-, diesel-, plug-in hybride- en aardgasvoertuigen) en mei 2019 (elektrische en waterstofvoertuigen).
Het veld "Theoretisch versus realistisch verbruik" laat vijf waardes toe, gaande van "Volgens laboratoriumtesten" tot "Sportief". Volgens een studie van TNO en ICCT in november 2016 bedroeg de gemiddelde verbruiksfactor in Europa in 2015 1,42. Deze waarde heeft een effect op het berekende brandstof- en energieverbruik en rijbereik. Het berekende verbruik wordt berekend volgens een zogenaamde verbruiksfactor (van 1,00 (rijgedrag volgens laboratoriumtesten) tot 1,75 (sportief rijgedrag)) maal het door de constructeur opgegeven verbruik. Het berekende rijbereik wordt berekend volgens de beschikbare batterijcapaciteit en/of tankcapaciteit en het berekende verbruik.
Verzekeringspremie van 395 euro per jaar (BA-verzekering) + 2% van de cataloguswaarde inclusief opties en (in het geval van BTW-plichtige organisaties: niet-recupereerbare) BTW, jaarlijks geïndexeerd met de inflatie (bron: TCO model elektrisch rijden, prof. ir M. Steinbuch, TU Eindhoven).
Onderhoudskost van 0,02 + 2 miljoenste van de cataloguswaarde inclusief BTW €/km (bron: TCO model elektrisch rijden, prof. ir M. Steinbuch, TU Eindhoven).
Herverkoopwaarde van de cataloguswaarde inclusief BTW X een restwaardefactor in functie van de totale afstand (bron: TCO model elektrisch rijden, prof. ir M. Steinbuch, TU Eindhoven), met een restwaardefactor van:
80% (20.000 km) tot 30% (120.000 km) met stappen van 10% per 20.000 km.
30% (120.000 km) tot 15% (180.000 km) met stappen van 5% per 20.000 km.
15% (180.000 km) tot 5% (260.000 km) met stappen van 2,5% per 20.000 km.
5% (meer dan 260.000 km).
Welke kostencomponenten zijn in rekening gebracht?
De volgende kostencomponenten worden in de webapplicatie in rekening gebracht:

Aankoop en herverkoopwaarde
Aankoopprijs inclusief opties, korting en (in het geval van BTW-plichtige organisaties: niet-recupereerbare) BTW.
De kosten voor batterijleasing.
De herverkoopwaarde van het voertuig op het einde van de gebruiksduur.
Premies en belastingen
De belasting op inverkeerstelling en verkeersbelasting sinds 1 juli 2018 (rekening houdende met een vrijstelling van de verkeersbelasting voor CNG- en PHEV-voertuigen met een CO2-uitstoot van maximaal 50 g/km tot 31 december 2020).
De zero-emissie premie voor elektrische voertuigen voor natuurlijke personen en vzw's vanaf 1 januari 2018.

De solidariteitsbijdrage die wordt aangerekend aan de rechtspersoon in het geval van een bedrijfswagen (met waarden van 2018).
De verworpen uitgave van het voordeel alle aard die wordt aangerekend aan vennootschappen in het geval van een bedrijfswagen (met waarden van 2018, rekening houdend met tankkaart en uitzondering voor bepaalde plug-in hybrides).
Energie- en brandstofverbruik
De elektriciteits, aardgas-, benzine- en/of dieselkosten inclusief (in het geval van BTW-plichtige organisaties: niet-recupereerbare) BTW, rekening houdend met de inflatie en het rijgedrag.
De verhouding van elektriciteits- en benzineverbruik of aardgas- en benzineverbruik bij plug-in hybride en aardgasvoertuigen.
Verzekering en onderhoud
Een BA- en omniumverzekering op de volledige looptijd
Reparatie, onderhoud en banden op de volledige looptijd, inclusief (in het geval van BTW-plichtige organisaties: niet-recupereerbare) BTW
Fiscale aftrek (enkel voor vennootschappen)
Alle fiscaal aftrekbare kosten, in functie van bedrijfswagen (tussen 50 en 120% fiscale aftrek) of poolwagengebruik (100% fiscale aftrek).
Het elektriciteits- en brandstofverbruik (75% fiscaal aftrekbaar)
Totale kosten
Alle voorgaande kostencomponenten bij elkaar opgeteld.
Bruto voordeel alle aard (enkel in het geval van een bedrijfswagen)
Het bruto voordeel alle aard voor de werknemer op de volledige looptijd (met waarden van 2018, rekening houdend met de uitzondering voor plug-in hybrides.

Laatst gewijzigd door Micele : 30 augustus 2019 om 21:10.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2019, 21:09   #1020
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.041
Standaard

Als je simuleert. Tis ieder keer ongeveer hetzelfde. Je spaart 10000 euro taksen, en 7000euro verbruik op 150.000 km

Dus een elektrische auto mag ongeveer 17000 euro meer kosten dan een diesel,

Bovendien heb ik nogal de indruk dat de kilometerheffing de tolvrije status van EV gaat doen verdwijnen... het verbruik is iets te optimistisch gerekend voor EV en iets te pessimistisch voor ICE
Maar apart van die nadelen, kan ik tot nu toe nog geen interessante deal ontdekken...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be