Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 augustus 2019, 14:19   #81
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Onze maatschappij moet niet met 1 systeem werken, maar met een combinatie van verschillende systemen.
Daarbij moet onze maatschappij zorgen zo weinig mogelijk niet natuurlijk afbreekbaar afval te veroorzaken.
En moet onze maatschappij proberen de schade aan leefomgeving, milieu en klimaat tot een minimum te herleiden.
Onze maatschappij moet dus alle middelen gebruiken om fossiele brandstoffen te vermijden, maar wel zonder andere schade te veroorzaken.
Dit is gewoon niet efficiënt genoeg! De afvalstromen kan je gebruiken, maar dat is nooit meer dan wat gerommel in de marge. Reken het zelf na! Jouw oplossingen werken niet!
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2019, 14:20   #82
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Al eens gezien hoeveel groenafval er dagelijks word opgehaald?
Maar ja, je gazon is voldoende hoor om al een deel biobrandstoffen voor eigen gebruikt te winnen.
Je kan daar niet enkel methaan uit winnen, maar ook nog eens ethanol en recuperatiewarmte.





Dat heeft niets te maken met de winningsmogelijkheden, wel met de centen die de overheid kan afromen.
Jantje, je hebt de klok gehoord maar je weet duidelijk de klepel niet hangen.

Gazon vergisten naar alcohol is inderdaad wel mogelijk, alhoewel niet simpel. Het is gewoon de efficiëntie van de fotosynthese die dit onmogelijk maakt. Stel dat je gazon 2% van de zonne-energie kan omzetten in biomassa (zeer optimistische inschatting).
In België is de jaarlijkse zonnestraling per M2 ongeveer 3,6 GJ. Ik verhuis binnenkort en zal daardoor de beschikking hebben over een groot gazon van zo'n 300 m2. Mijn gazon zal dan :

3,6 x 0,02 x 300 = 21,6 GJ energie stokeren in biomassa.

21 600 / 3,6 = 166,6667 kWh, dat is genoeg voor 1000 km/jaar

Maar wacht even die biomassa moet eerst nog omgezet worden ethanol. Die ethanol moet geconcentreerd worden. De beste gisten geven het op rond de 14 ?* 15% alcohol. Je gaat dus nog een pak energie kwijt geraken.

Hoeveel photovoltaïsche cellen heb je nodig om dezelfde hoeveelheid energie te produceren hier in Belziek, reken het maar na, ongeveer 3/4 m2.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2019, 14:22   #83
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Jantje schaft das, zelfs op 100 % alcohol.

Gans Europa suikerriet of whatever.

Een link uit 2007, mag ik?
't Ja, als je in een discussie niet kan winnen, probeer je om toch je gelijk te halen door op de man te spelen.

Combineren van mogelijkheden is voor jou blijkbaar iets dat niet denkbaar is.

Trouwens, 1900 km2 om 10% van België op uit rietsuiker gewonnen ethanol te laten rijden, is 2/3 van de provincie Antwerpen, maar nog geen 1/10 van de muren die er in de stad Antwerpen staan.
En verticale bossen zijn niets nieuw.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2019, 14:28   #84
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
't Ja, als je in een discussie niet kan winnen, probeer je om toch je gelijk te halen door op de man te spelen.

Combineren van mogelijkheden is voor jou blijkbaar iets dat niet denkbaar is.

Trouwens, 1900 km2 om 10% van België op uit rietsuiker gewonnen ethanol te laten rijden, is 2/3 van de provincie Antwerpen, maar nog geen 1/10 van de muren die er in de stad Antwerpen staan.
En verticale bossen zijn niets nieuw.
Het zit in de details. Het voorbeeld gebruikt een rietsuikerplantage in Brazilië. Er is dan 1900 km2 in Brazilië nodig. Dat heb ik inderdaad vergeleken met een provincie in België om dat beter te kunnen voorstellen.
Hier in België kan je geen suikerriet groeien. Hoe dan ook is de zonne-instraling hier een pak lager. Waardoor je een nog grotere oppervlakte zal nodig hebben. In de praktijk is dat allemaal niet haalbaar.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2019, 14:44   #85
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
't Ja, als je in een discussie niet kan winnen, probeer je om toch je gelijk te halen door op de man te spelen.

Combineren van mogelijkheden is voor jou blijkbaar iets dat niet denkbaar is.

Trouwens, 1900 km2 om 10% van België op uit rietsuiker gewonnen ethanol te laten rijden, is 2/3 van de provincie Antwerpen, maar nog geen 1/10 van de muren die er in de stad Antwerpen staan.
En verticale bossen zijn niets nieuw.
Je hebt nog altijd dik ongelijk, dat gekronkel... verticale bossen nu? ... naar alweer wat anders is toch zielig niet? Je waart over 100% ethanol bezig of whatever heel-veel-bio bezig.

Combineren van mogelijkheden? Rommelen in de marge is dat.

Wat heb jij toch gegeten?

Viola nog een vb wat ik me herinner, het parkeergebouw van het treinstation van Oostende krijgt een dak met liefst 1700 zonnepanelen goed voor 520.000 kWh per jaar opbrengst. Zet er nog wat zware powerpacks bij voor op te slaan.

Citaat:
https://www.focus-wtv.be/nieuws/indr...rking-oostende

NMBS heeft meer dan 1700 zonnepanelen geïnstalleerd op het dak van het nieuwe parkeergebouw van het station van Oostende.

De zonnepanelen moeten elk jaar 520.000 kWh produceren, wat overeenstemt met het jaarlijkse energieverbruik van 150 gezinnen. Dat maakt de installatie in Oostende momenteel de tweede grootste zonnepaneleninstallatie van de NMBS. De grootste installatie bevindt zich in Vorst.
Hoeveel EV kun je daar een gans jaar mee laten rijden pakweg 15.000 km per jaar aan pakweg een verbruik van 15 kWh/100 km (aan Belgische gemiddelde taffelsnelheden)

15 kWh*150= 2.250 kWh voor 15.000 km voor 1 electrische personenwagen per jaar.

520.000 kWh/ 2.250 = 231 EV.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 augustus 2019 om 14:54.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2019, 15:03   #86
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je hebt nog altijd dik ongelijk, dat gekronkel... verticale bossen nu? ... naar alweer wat anders is toch zielig niet? Je waart over 100% ethanol bezig of whatever heel-veel-bio bezig.

Combineren van mogelijkheden? Rommelen in de marge is dat.

Wat heb jij toch gegeten?

Viola nog een vb wat ik me herinner, het parkeergebouw van het treinstation van Oostende krijgt een dak met liefst 1700 zonnepanelen goed voor 520.000 kWh per jaar opbrengst. Zet er nog wat zware powerpacks bij voor op te slaan.



Hoeveel EV kun je daar een gans jaar mee laten rijden pakweg 15.000 km per jaar aan pakweg een verbruik van 15 kWh/100 km (aan Belgische gemiddelde taffelsnelheden)

15 kWh*150= 2.250 kWh voor 15.000 km voor 1 electrische personenwagen per jaar.

520.000 kWh/ 2.250 = 231 EV.
Als een gemiddelde wagen 15 000 km per jaar rijdt en je hebt 15 kWh per 100 km nodig is dat inderdaad 150 x 15 = 2.250 kWh. Een zonnepaneel van ongeveer 2500 Wp is voldoende om die stroom per jaar op te leveren. Hier in Belziek heb je daar zo'n 12 m2 voor nodig.

In Belziek rijden zo'n 6 miljoen auto's rond, met 72 miljoen m2 zonnepanelen heb je genoeg om heel dat wagenpark elektrisch te laten rijden. Dat is 72 km2.

Maar er zijn er hier die geen graten zien in het volplanten van een provincie om 10% op bio-ethanol te laten rijden! Waanzin!
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2019, 15:05   #87
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Elke accucel is een condensator.
Het gaat over het ganse batterijpack, jij wilt me dus echt niet begrijpen?

Citaat:
Dus niks reviseren, kapotte condersator er uit en nieuwe er in.
De metalen uit de oude condesator halen en de rest op de vuilbak.
Ook dat is het batterijpack reviseren. Het gaat niet om een accucel an sich te reviseren. Dat is toch normaal niet?

Zoals men een brandstofmotor reviseert door ook de te versleten delen te vervangen door nieuwe aan een gepeperde prijs.

ff vb zoeken BMW zescilinder vanaf € 4.190 en daarbij komt eventueel nog serieus wat bij voor versleten grote stukken aan 900 € per stuk en kleinigheden:

https://www.h2motors.de/bmw-e83-e83l...rteile/a-8768/

Met wat geluk heb je een gereviseerde zescilinder voor € 5500, en heb je er 12 maanden garantie op. Dat is enkel de motor...


Laatst gewijzigd door Micele : 23 augustus 2019 om 15:15.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2019, 15:10   #88
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Jantje, je hebt de klok gehoord maar je weet duidelijk de klepel niet hangen.

Gazon vergisten naar alcohol is inderdaad wel mogelijk, alhoewel niet simpel. Het is gewoon de efficiëntie van de fotosynthese die dit onmogelijk maakt. Stel dat je gazon 2% van de zonne-energie kan omzetten in biomassa (zeer optimistische inschatting).
In België is de jaarlijkse zonnestraling per M2 ongeveer 3,6 GJ. Ik verhuis binnenkort en zal daardoor de beschikking hebben over een groot gazon van zo'n 300 m2. Mijn gazon zal dan :

3,6 x 0,02 x 300 = 21,6 GJ energie stokeren in biomassa.

21 600 / 3,6 = 166,6667 kWh, dat is genoeg voor 1000 km/jaar

Maar wacht even die biomassa moet eerst nog omgezet worden ethanol. Die ethanol moet geconcentreerd worden. De beste gisten geven het op rond de 14 ?* 15% alcohol. Je gaat dus nog een pak energie kwijt geraken.

Hoeveel photovoltaïsche cellen heb je nodig om dezelfde hoeveelheid energie te produceren hier in Belziek, reken het maar na, ongeveer 3/4 m2.
Ik zeg niet dat het allemaal simpel is, maar het is er, dus laat ons de mogelijkheden gebruiken.
En alles zo veel mogelijk met elkaar combineren.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2019, 15:16   #89
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik zeg niet dat het allemaal simpel is, maar het is er, dus laat ons de mogelijkheden gebruiken.
En alles zo veel mogelijk met elkaar combineren.
Neen Jantje, wat ik daar heb uitgerekend bewijst gewoon dat je er niet moet aan beginnen. Dat was een maximum opbrengst, vergeet dat niet. Je moet nog energie stoppen in dat proces, je hebt apparatuur nodig of je moet het gras laten ophalen, ... De boel vergisten is helemaal geen 100% efficiënt.
In de praktijk win je daar niks mee, omdat het gewoon te weinig is!
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2019, 15:31   #90
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Als een gemiddelde wagen 15 000 km per jaar rijdt en je hebt 15 kWh per 100 km nodig is dat inderdaad 150 x 15 = 2.250 kWh. Een zonnepaneel van ongeveer 2500 Wp is voldoende om die stroom per jaar op te leveren. Hier in Belziek heb je daar zo'n 12 m2 voor nodig.

In Belziek rijden zo'n 6 miljoen auto's rond, met 72 miljoen m2 zonnepanelen heb je genoeg om heel dat wagenpark elektrisch te laten rijden. Dat is 72 km2.

Maar er zijn er hier die geen graten zien in het volplanten van een provincie om 10% op bio-ethanol te laten rijden! Waanzin!
72.000.000m² aan zonnepanelen kan je al kwijt boven de snelwegen in België.
Maar er komen wel nog enkele andere zaken bij die je kwijt moet kunnen.
6.000.000 auto's, betekend ook 12.000.000 oplaadpunten.
En al die oplaadpunten moet je dan nog voorzien van de nodige stroomtoevoer opgewekt door je zonnepanelen.

Kweet naar denk dat het nog milieu en klimaatvriendelijker is om de snelwegen te overdekken en die vol te planten met bomen en struiken, terwijl we met voertuigen uit de jaren 60 blijven rijden, dan de benodigde delfstoffen op te graven om de infrastuctuur voor 6.000.000 EV's aan te leggen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2019, 15:41   #91
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
72.000.000m² aan zonnepanelen kan je al kwijt boven de snelwegen in België.
Maar er komen wel nog enkele andere zaken bij die je kwijt moet kunnen.
6.000.000 auto's, betekend ook 12.000.000 oplaadpunten.
En al die oplaadpunten moet je dan nog voorzien van de nodige stroomtoevoer opgewekt door je zonnepanelen.

Kweet naar denk dat het nog milieu en klimaatvriendelijker is om de snelwegen te overdekken en die vol te planten met bomen en struiken, terwijl we met voertuigen uit de jaren 60 blijven rijden, dan de benodigde delfstoffen op te graven om de infrastuctuur voor 6.000.000 EV's aan te leggen.
Dat is je probleem, je denkt veel, maar je weet niet veel. Reken het dan uit. Alle gegevens vind je op het internet. Doe eens een poging!

Waarom stel je dat voor 6 000 000 auto's er 12 000 000 oplaadpunten moeten zijn? Waar haal je dat weer vandaan? Het wordt echt zielig.

De meeste wagens zullen thuis laden. Zelfs een gewoon stopcontact zal voor de meeste wagens genoeg zijn. De energie wek je in veel gevallen lokaal op, PV op je dak! Zet nog wat oplaadpunten op garages en parkings en klaar.

Maar weerom denk je niet ver genoeg. Je kan dan ook gelijk heel veel tankstations slopen. Voor mijn part mag je er suikerriet, boompjes en struikjes, gazon en fruit planten. Dan kan je in je schuur hier bio-brandstof van proberen te maken!
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2019, 15:52   #92
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Neen Jantje, wat ik daar heb uitgerekend bewijst gewoon dat je er niet moet aan beginnen. Dat was een maximum opbrengst, vergeet dat niet. Je moet nog energie stoppen in dat proces, je hebt apparatuur nodig of je moet het gras laten ophalen, ... De boel vergisten is helemaal geen 100% efficiënt.
In de praktijk win je daar niks mee, omdat het gewoon te weinig is!
Gras is dan ook niet het beste voorbeeld.
Graangewassen zijn daar beter voor geschikt.
En ik heb niets tegen EV's, voor dicht bevolkte gebieden zijn ze een levenomgevingsvriendelijker transportmiddel dan de ICE.
De oplossing voor de klimaat en milieu problemen zijn ze echter niet.
Men moet nu eindelijk maar eens aanvaarden dat als we onze mobiliteit willen behouden, we steeds schade aan klimaat en milieu zullen toebrengen.
En dat technieken niet voor iedereen en overal kunnen toegepast worden voor alles.
Zo zit je in het transport met de maximum toegelaten massa van een voertuig.
Die is in Europa beperkt tot een maximum, afhankelijk van land tot land, tussen de 40 en de 50 ton.
En krijg je automatisch een verlies aan Payload bij EV's tegenover ICE's door het gewicht van de accu's.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2019, 15:56   #93
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
6.000.000 auto's, betekend ook 12.000.000 oplaadpunten.
Dus 6 miljoen benzinewagens betekent 12 miljoen tankpistolen?

Electrische wagens worden voor 60% thuis opgeladen, dat zijn al 3,6 miljoen laadpunten, lol. Dan op het werk opladen (parking), openbare supermarktparkings, horeca parkings enz... enkel openbare snellaadpunten moet je nog hebben als je eens een paar maal per jaar lange afstanden aflegt, en die komen er elke dag bij.

Heb je 400 km rijbereik en leg je 40 km per dag af moet je pakweg om de week bijladen, naar behoefte.

Ga je eens op reis met de E-wagen (kan ook veel sneller met het vliegtuig) heb je best de snelladers nodig langs de snelweg, standaard wordt 150 - 350 kW of na 10-15 minuten kan je desnoods weer weg (enkel voor de zeer haastigen die meer willen betalen per kWh), op minder dan 4 minuten heb je er 100 km bij, als het genoeg is om tot thuis te geraken, want dan ben je moe en heb je je eigen trager laadpunt dat dienst doet als je slaapt.

Citaat:
En al die oplaadpunten moet je dan nog voorzien van de nodige stroomtoevoer opgewekt door je zonnepanelen.
Wordt al gedaan, zelfs bij donkerheid of geen zon kan men bijladen, powerpacks die slaan al wat op hé. Backup nog wat netstroom die ook groen kan zijn (wind)


Uw natte duim zal ik maar niet quoten.

Snelwegbermen en geluidschermen kan men vol zonnepanelen leggen, wordt al gedaan trouwens.

Citaat:
https://www.deingenieur.nl/artikel/g...e-zonnepanelen

GELUIDSSCHERM MET DUBBELE ZONNEPANELEN

18 FEBRUARI 2019



Vandaag opende minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat het eerste dubbelzijdige stroom-opwekkende geluidsscherm van ons land. Het scherm is 400 meter lang en staat langs de A50 bij Uden in Noord-Brabant. Het is het eerste geluidsscherm met tweezijdige, ingebouwde zonnepanelen.

Onderzoeksinstituut TNO ontwierp het geluidsscherm, dat de komende maanden zijn waarde moet bewijzen in praktijkomstandigheden. TNO gaat kijken hoeveel onderhoud er nodig is, wat de opbrengst is van het scherm en of de schaduw een groot effect heeft op de stroomproductie. De 400 meter scherm moet zo'n 150.000 kilowattuur produceren, genoeg voor 50 huishoudens.

Geluidsschermen met zonnepanelen zijn niet nieuw. Langs de provinciale weg N470 bij Delft staat een scherm, en bij Den Bosch staan kleurrijke geluidsschermen met zonnepanelen. Die laatste bleken niet naar verwachting te presteren.

DUBBELZIJDIG
Nieuwe toepassingen zoals dit geluidsscherm zijn aanvankelijk altijd duur. Het nieuwe ontwerp dat nu bij de A50 staat, kan mogelijk wel economisch interessant zijn. 'Tegenwoordig moet je een sterke businesscase hebben voor zonne-projecten', vertelt Wim Sinke van TNO. 'Door de zonnecellen in het scherm te integreren krijg je een systeem dat makkelijker uit te breiden is en grootschalig toe te passen.' Daardoor kunnen de kosten aanzienlijk omlaag gaan.

Dit zonder dat het ten koste ging van de geluidsdempende eigenschappen, het hoofddoel van het scherm. De zonnecellen in het scherm vangen aan beide kanten licht op, waardoor ze niet altijd naar het zuiden gericht hoeven te zijn om optimaal zon te vangen. Daardoor wekken de panelen meer stroom op en zijn ze sneller rendabel, zo is het idee.

SCHADUW EN VIEZIGHEID
Of dat idee in de praktijk ook werkt, moet de komende tijd blijken. De uitstoot van auto’s zal ongetwijfeld viezigheid op de schermen achterlaten, waardoor het rendement na een tijdje wat lager wordt. 'Omdat ze verticaal staan, wast viezigheid minder makkelijk van de schermen af', denkt Sinke. Of dat een groot probleem is of niet hoopt TNO over een paar maanden te weten. Ook onderzoekt het instituut of schaduw van vrachtwagens, die voorkomt dat de panelen zon opvangen, een rol speelt.

'In onze modellen hielden we een onzekerheid van ongeveer 15 % aan voor de opbrengst.' Als het scherm naar behoren werkt, is er geen reden om het systeem niet op de vele honderden kilometers snelweg die Nederland heeft toe te passen, aldus TNO. Sinke: 'Bij de opening benadrukte iedereen dat deze 400 meter een eerste stap is. Uiteindelijk willen we de technologie grootschaliger toepassen. Maar de uiteindelijke keuze is aan Rijkswaterstaat.'

Beeld: TNO
De viezigheid zal grotendeels verminderen bij meer EV.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 augustus 2019 om 16:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2019, 16:07   #94
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Oeps...LCA studie vers van de naald (JKU Linz)

Naam: Naamloos.jpg
Bekeken: 47
Grootte: 160,4 KB
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2019, 16:13   #95
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Oeps...LCA studie vers van de naald (JKU Linz)

Bijlage 111220
Ziet er heel goed uit, zeker voor maar 200.000 km. Maar FCEV kan niet kloppen, die studie is zeker onvolledig.

Batterijpacks gaan veel langer mee.

Nu nog een studie over de schadelijke uitlaatgassen van die ICEs en de miljardenhoge ziekte- en gezondheidskosten.

Want volksgezondheid telt minstens zoveel zoniet meer dan klimaat.

https://www.mo.be/nieuws/eu-rapport-...lt-veel-minder

Zie je wel dat het gaat, met een beetje goede wil.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 augustus 2019 om 16:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2019, 16:25   #96
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dus 6 miljoen benzinewagens betekent 12 miljoen tankpistolen?
.
Nee want het laden neemt weinig tijd in beslag.
Kijkt maar eens aan de grens van Luxemburg hoe men daar staat aan te schuiven.
Probeer dat maar eens bol te werken met laadpunten.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2019, 16:32   #97
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Nee want het laden neemt weinig tijd in beslag.
Kijkt maar eens aan de grens van Luxemburg hoe men daar staat aan te schuiven.
Probeer dat maar eens bol te werken met laadpunten.
Het is ook hun enige mogelijkheid om te tanken hé. Vergelijking loopt mank.
Waarom schuiven ze daar eigenlijk aan?

Bijladen kun je op talrijke manieren, tanken alleen in tankstations.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 augustus 2019 om 16:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2019, 16:32   #98
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Dat is je probleem, je denkt veel, maar je weet niet veel. Reken het dan uit. Alle gegevens vind je op het internet. Doe eens een poging!

Waarom stel je dat voor 6 000 000 auto's er 12 000 000 oplaadpunten moeten zijn? Waar haal je dat weer vandaan? Het wordt echt zielig.

De meeste wagens zullen thuis laden. Zelfs een gewoon stopcontact zal voor de meeste wagens genoeg zijn. De energie wek je in veel gevallen lokaal op, PV op je dak! Zet nog wat oplaadpunten op garages en parkings en klaar.

Maar weerom denk je niet ver genoeg. Je kan dan ook gelijk heel veel tankstations slopen. Voor mijn part mag je er suikerriet, boompjes en struikjes, gazon en fruit planten. Dan kan je in je schuur hier bio-brandstof van proberen te maken!
Citaat:
Roadtripping is een hobby van veel Teslarijders en sommige gaan hiermee tot in het extreme. Een Vlaming reed deze zomer nog met zijn Model S naar de Noordkaap en Noorwegen en terug, zonder enige problemen! Dat was zo'n 8500 km op een 3-tal weken.
Was dat geen posting van araneus?
Hoeveel laadpunten heeft die gebruikt om zijn roadtrip te kunnen maken?

En de meeste mensen in België hebben geen garage, geen oprit en geen eigen parking voor de deur. Dat thuis opladen mag je dus al vergeten.
Een tochtje naar de Ardennen, vanuit Antwerpen, gemiddel zo'n 250km enkel?
Die mag dus met de trein terugkomen, als hij al ergens een station vind en die niet in staking zijn.


En die "PV op je dak!" liefst nog met een zwaar batterijpack ook nog zeker?
Ik ga die kosten echt niet doen aan een opbrengstwoning, huurders mogen dat zelf bekostigen.
En hun oplaadpalen mogen ze ook zelf bekostigen en zelf bij de gemeente de aanvraag indienen om die op straat te mogen plaatsen. En de aanvraag om die parkeerplaats dan voor hen voor te behouden mogen ze ook zelf indienen.
En aan het buitenverblijf mag ik nog eens dezelfde kosten doen zekers, want als ze dat voor een week of weekend huren moeten ze toch ook hun auto kunnen opladen.
En ik mag ook nog eens voor oplaadpunten zorgen tegen dat mijn kinderen hier enkele dagen verblijven zeker.
Oei, dat zijn al 3 oplaadpunten voor mijn kinderen hun auto's zonder dat op hun werk mee te tellen.

Gij zij goed zot.
Ge kunt al meegaan met mijn EX.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2019, 16:35   #99
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
En de meeste mensen in België hebben geen garage, geen oprit en geen eigen parking voor de deur.
Toch de meeste mensen hebben dat heel zeker wel. Uw duim is op zeker?

Zoek het maar op.

In België wonen zelfs minder dan 25% van de mensen in een appartement.
oranje = flat ca. 21% schat ik.


Aja de bron: https://ec.europa.eu/eurostat/statis.../nl#Woningtype

En de redelijk moderne appartementen die ik ken hebben allemaal een ondergrondse parkeergarage met deftige stroomvoorziening, enkele hebben daar al hun laadpaal.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 augustus 2019 om 16:45.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2019, 16:37   #100
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Het is ook hun enige mogelijkheid om te tanken hé. Vergelijking loopt mank.
Waarom schuiven ze daar eigenlijk aan?

Bijladen kun je op talrijke manieren, tanken alleen in tankstations.
Ik zie niet in wat daar mank aan loopt.
Er zijn veel meer tankstations als laadpunten.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be