Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
|
Discussietools |
23 augustus 2019, 14:19 | #81 | |
Gouverneur
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
|
Citaat:
|
|
23 augustus 2019, 14:20 | #82 | |
Gouverneur
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
|
Citaat:
Gazon vergisten naar alcohol is inderdaad wel mogelijk, alhoewel niet simpel. Het is gewoon de efficiëntie van de fotosynthese die dit onmogelijk maakt. Stel dat je gazon 2% van de zonne-energie kan omzetten in biomassa (zeer optimistische inschatting). In België is de jaarlijkse zonnestraling per M2 ongeveer 3,6 GJ. Ik verhuis binnenkort en zal daardoor de beschikking hebben over een groot gazon van zo'n 300 m2. Mijn gazon zal dan : 3,6 x 0,02 x 300 = 21,6 GJ energie stokeren in biomassa. 21 600 / 3,6 = 166,6667 kWh, dat is genoeg voor 1000 km/jaar Maar wacht even die biomassa moet eerst nog omgezet worden ethanol. Die ethanol moet geconcentreerd worden. De beste gisten geven het op rond de 14 ?* 15% alcohol. Je gaat dus nog een pak energie kwijt geraken. Hoeveel photovoltaïsche cellen heb je nodig om dezelfde hoeveelheid energie te produceren hier in Belziek, reken het maar na, ongeveer 3/4 m2. |
|
23 augustus 2019, 14:22 | #83 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
Citaat:
Combineren van mogelijkheden is voor jou blijkbaar iets dat niet denkbaar is. Trouwens, 1900 km2 om 10% van België op uit rietsuiker gewonnen ethanol te laten rijden, is 2/3 van de provincie Antwerpen, maar nog geen 1/10 van de muren die er in de stad Antwerpen staan. En verticale bossen zijn niets nieuw. |
|
23 augustus 2019, 14:28 | #84 | |
Gouverneur
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
|
Citaat:
Hier in België kan je geen suikerriet groeien. Hoe dan ook is de zonne-instraling hier een pak lager. Waardoor je een nog grotere oppervlakte zal nodig hebben. In de praktijk is dat allemaal niet haalbaar. |
|
23 augustus 2019, 14:44 | #85 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
|
Citaat:
Combineren van mogelijkheden? Rommelen in de marge is dat. Wat heb jij toch gegeten? Viola nog een vb wat ik me herinner, het parkeergebouw van het treinstation van Oostende krijgt een dak met liefst 1700 zonnepanelen goed voor 520.000 kWh per jaar opbrengst. Zet er nog wat zware powerpacks bij voor op te slaan. Citaat:
15 kWh*150= 2.250 kWh voor 15.000 km voor 1 electrische personenwagen per jaar. 520.000 kWh/ 2.250 = 231 EV. Laatst gewijzigd door Micele : 23 augustus 2019 om 14:54. |
||
23 augustus 2019, 15:03 | #86 | |
Gouverneur
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
|
Citaat:
In Belziek rijden zo'n 6 miljoen auto's rond, met 72 miljoen m2 zonnepanelen heb je genoeg om heel dat wagenpark elektrisch te laten rijden. Dat is 72 km2. Maar er zijn er hier die geen graten zien in het volplanten van een provincie om 10% op bio-ethanol te laten rijden! Waanzin! |
|
23 augustus 2019, 15:05 | #87 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
|
Het gaat over het ganse batterijpack, jij wilt me dus echt niet begrijpen?
Citaat:
Zoals men een brandstofmotor reviseert door ook de te versleten delen te vervangen door nieuwe aan een gepeperde prijs. ff vb zoeken BMW zescilinder vanaf € 4.190 en daarbij komt eventueel nog serieus wat bij voor versleten grote stukken aan 900 € per stuk en kleinigheden: https://www.h2motors.de/bmw-e83-e83l...rteile/a-8768/ Met wat geluk heb je een gereviseerde zescilinder voor € 5500, en heb je er 12 maanden garantie op. Dat is enkel de motor... Laatst gewijzigd door Micele : 23 augustus 2019 om 15:15. |
|
23 augustus 2019, 15:10 | #88 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
Citaat:
En alles zo veel mogelijk met elkaar combineren. |
|
23 augustus 2019, 15:16 | #89 | |
Gouverneur
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
|
Citaat:
In de praktijk win je daar niks mee, omdat het gewoon te weinig is! |
|
23 augustus 2019, 15:31 | #90 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
Citaat:
Maar er komen wel nog enkele andere zaken bij die je kwijt moet kunnen. 6.000.000 auto's, betekend ook 12.000.000 oplaadpunten. En al die oplaadpunten moet je dan nog voorzien van de nodige stroomtoevoer opgewekt door je zonnepanelen. Kweet naar denk dat het nog milieu en klimaatvriendelijker is om de snelwegen te overdekken en die vol te planten met bomen en struiken, terwijl we met voertuigen uit de jaren 60 blijven rijden, dan de benodigde delfstoffen op te graven om de infrastuctuur voor 6.000.000 EV's aan te leggen. |
|
23 augustus 2019, 15:41 | #91 | |
Gouverneur
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
|
Citaat:
Waarom stel je dat voor 6 000 000 auto's er 12 000 000 oplaadpunten moeten zijn? Waar haal je dat weer vandaan? Het wordt echt zielig. De meeste wagens zullen thuis laden. Zelfs een gewoon stopcontact zal voor de meeste wagens genoeg zijn. De energie wek je in veel gevallen lokaal op, PV op je dak! Zet nog wat oplaadpunten op garages en parkings en klaar. Maar weerom denk je niet ver genoeg. Je kan dan ook gelijk heel veel tankstations slopen. Voor mijn part mag je er suikerriet, boompjes en struikjes, gazon en fruit planten. Dan kan je in je schuur hier bio-brandstof van proberen te maken! |
|
23 augustus 2019, 15:52 | #92 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
Citaat:
Graangewassen zijn daar beter voor geschikt. En ik heb niets tegen EV's, voor dicht bevolkte gebieden zijn ze een levenomgevingsvriendelijker transportmiddel dan de ICE. De oplossing voor de klimaat en milieu problemen zijn ze echter niet. Men moet nu eindelijk maar eens aanvaarden dat als we onze mobiliteit willen behouden, we steeds schade aan klimaat en milieu zullen toebrengen. En dat technieken niet voor iedereen en overal kunnen toegepast worden voor alles. Zo zit je in het transport met de maximum toegelaten massa van een voertuig. Die is in Europa beperkt tot een maximum, afhankelijk van land tot land, tussen de 40 en de 50 ton. En krijg je automatisch een verlies aan Payload bij EV's tegenover ICE's door het gewicht van de accu's. |
|
23 augustus 2019, 15:56 | #93 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
|
Citaat:
Electrische wagens worden voor 60% thuis opgeladen, dat zijn al 3,6 miljoen laadpunten, lol. Dan op het werk opladen (parking), openbare supermarktparkings, horeca parkings enz... enkel openbare snellaadpunten moet je nog hebben als je eens een paar maal per jaar lange afstanden aflegt, en die komen er elke dag bij. Heb je 400 km rijbereik en leg je 40 km per dag af moet je pakweg om de week bijladen, naar behoefte. Ga je eens op reis met de E-wagen (kan ook veel sneller met het vliegtuig) heb je best de snelladers nodig langs de snelweg, standaard wordt 150 - 350 kW of na 10-15 minuten kan je desnoods weer weg (enkel voor de zeer haastigen die meer willen betalen per kWh), op minder dan 4 minuten heb je er 100 km bij, als het genoeg is om tot thuis te geraken, want dan ben je moe en heb je je eigen trager laadpunt dat dienst doet als je slaapt. Citaat:
Uw natte duim zal ik maar niet quoten. Snelwegbermen en geluidschermen kan men vol zonnepanelen leggen, wordt al gedaan trouwens. Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 23 augustus 2019 om 16:09. |
|||
23 augustus 2019, 16:07 | #94 |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
|
Oeps...LCA studie vers van de naald (JKU Linz)
|
23 augustus 2019, 16:13 | #95 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
|
Citaat:
Batterijpacks gaan veel langer mee. Nu nog een studie over de schadelijke uitlaatgassen van die ICEs en de miljardenhoge ziekte- en gezondheidskosten. Want volksgezondheid telt minstens zoveel zoniet meer dan klimaat. https://www.mo.be/nieuws/eu-rapport-...lt-veel-minder Zie je wel dat het gaat, met een beetje goede wil. Laatst gewijzigd door Micele : 23 augustus 2019 om 16:29. |
|
23 augustus 2019, 16:25 | #96 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
|
|
23 augustus 2019, 16:32 | #97 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
|
Citaat:
Waarom schuiven ze daar eigenlijk aan? Bijladen kun je op talrijke manieren, tanken alleen in tankstations. Laatst gewijzigd door Micele : 23 augustus 2019 om 16:33. |
|
23 augustus 2019, 16:32 | #98 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
Citaat:
Citaat:
Hoeveel laadpunten heeft die gebruikt om zijn roadtrip te kunnen maken? En de meeste mensen in België hebben geen garage, geen oprit en geen eigen parking voor de deur. Dat thuis opladen mag je dus al vergeten. Een tochtje naar de Ardennen, vanuit Antwerpen, gemiddel zo'n 250km enkel? Die mag dus met de trein terugkomen, als hij al ergens een station vind en die niet in staking zijn. En die "PV op je dak!" liefst nog met een zwaar batterijpack ook nog zeker? Ik ga die kosten echt niet doen aan een opbrengstwoning, huurders mogen dat zelf bekostigen. En hun oplaadpalen mogen ze ook zelf bekostigen en zelf bij de gemeente de aanvraag indienen om die op straat te mogen plaatsen. En de aanvraag om die parkeerplaats dan voor hen voor te behouden mogen ze ook zelf indienen. En aan het buitenverblijf mag ik nog eens dezelfde kosten doen zekers, want als ze dat voor een week of weekend huren moeten ze toch ook hun auto kunnen opladen. En ik mag ook nog eens voor oplaadpunten zorgen tegen dat mijn kinderen hier enkele dagen verblijven zeker. Oei, dat zijn al 3 oplaadpunten voor mijn kinderen hun auto's zonder dat op hun werk mee te tellen. Gij zij goed zot. Ge kunt al meegaan met mijn EX. |
||
23 augustus 2019, 16:35 | #99 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
|
Citaat:
Zoek het maar op. In België wonen zelfs minder dan 25% van de mensen in een appartement. oranje = flat ca. 21% schat ik. Aja de bron: https://ec.europa.eu/eurostat/statis.../nl#Woningtype En de redelijk moderne appartementen die ik ken hebben allemaal een ondergrondse parkeergarage met deftige stroomvoorziening, enkele hebben daar al hun laadpaal. Laatst gewijzigd door Micele : 23 augustus 2019 om 16:45. |
|
23 augustus 2019, 16:37 | #100 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
|
Citaat:
Er zijn veel meer tankstations als laadpunten. |
|