Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 oktober 2019, 21:38   #12521
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Ik hou mijn hart vast voor als de Brexit een feit zal zijn...
Ik denk dat we het nauwelijks zullen merken, eerlijk gezegd. Op wat meer zever aan de grens na.

Much ado about nothing.

Spijtig, ergens. Het ware leuk geweest mochten er zware rampen gebeuren, maar ik vrees dat we op onze honger zullen blijven.

Volgens mij gaat veel meer dan de helft van de Britse bevolking dit overleven. Maw, niks om over naar huis te schrijven. Een fait divers. Mijn initiele hoop van een grote schoonmaak, en 1 sterke Brit op 10 die het overleeft, is niks anders dan zelfbedrog geweest. Dat gaat er niet van komen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 20 oktober 2019 om 21:40.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2019, 21:50   #12522
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik denk dat we het nauwelijks zullen merken, eerlijk gezegd. Op wat meer zever aan de grens na.

Much ado about nothing.

Spijtig, ergens. Het ware leuk geweest mochten er zware rampen gebeuren, maar ik vrees dat we op onze honger zullen blijven.

Volgens mij gaat veel meer dan de helft van de Britse bevolking dit overleven. Maw, niks om over naar huis te schrijven. Een fait divers. Mijn initiele hoop van een grote schoonmaak, en 1 sterke Brit op 10 die het overleeft, is niks anders dan zelfbedrog geweest. Dat gaat er niet van komen.
Och.... mss meer geluk met de Nexit moest dat er ooit van komen.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2019, 21:58   #12523
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Ik hou mijn hart vast voor als de Brexit een feit zal zijn...

Maar dit is wel grappig. '...We know that the EU want us to leave...'
't zal weer allemaal de fout van de EU zijn.
Vooral de expats zullen het merken. Tijdens de overgangsregeling (als die er komt) minder, maar over het ‘handelsakkoord’ dat er gaat komen is het erwtensoep kijken.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2019, 22:03   #12524
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik denk dat we het nauwelijks zullen merken, eerlijk gezegd. Op wat meer zever aan de grens na.

Much ado about nothing.
Ik denk dat het op termijn het einde van het UK betekent : De unie verliest Noord-Ierland en Schotland en misschien later ook nog Wales.

En de Londoners zullen ook niet al te happy zijn, maar die zitten locked in natuurlijk.

HEt verlies aan reputatie en status en geloofwaardigheid van UK en USA door de tandem Bojo - Trump is zonder meer spectaculair te noemen.

Van leiders van de vrije wereld naar kwakkelende sukkel-staten op een paar jaar tijd, wie had dat ooit kunnen denken.
Putin drinkt elke avond champagne in zijn bloedrode salon, zonder twijfel.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2019, 22:13   #12525
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Het verhaal van de Brexit...

Heeft er iemand dit al gelezen ?

https://www.standaard.be/cnt/dmf20191018_04670335

Ik had het al eens gepost, maar niemand heeft er tot nu toe commentaar op gegeven.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2019, 22:17   #12526
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
...Putin drinkt elke avond champagne in zijn bloedrode salon, zonder twijfel.
Putin...
Stille waters, diepe gronden.
Die drinkt zijn glaasje Champagne en ziet met een glimlach toe op het Westen dat naar de verdoemenis aan het gaan is.

edit: En 9/10 heeft hij ook nog lol met het feit dat dit forum precies ver naar de kloten is. (technisch gezien dan toch. Over de rest spreek ik me niet uit...)
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.

Laatst gewijzigd door kojak : 20 oktober 2019 om 22:21.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2019, 04:38   #12527
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Vooral de expats zullen het merken.
IDD. Het is waarschijnlijk daarom dat het concept van de EU lood in de vleugels heeft. Het is iets dat enkel maar van heel groot belang en comfort is voor een kleine minderheid van de bevolking die haar vleugels wilde uitslaan - meestal hoewel niet altijd zelfs een redelijk "elitair" deel van de bevolking. Veruit het meeste volk blijft onder zijn kerktoren wonen en dan is al dat EU gedoe enkel maar een ver van mijn bed show. Enkel voor expats is het een verschil van dag en nacht. En die expats zijn te weinig talrijk om ergens een democratische invloed te hebben.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2019, 04:46   #12528
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Dus al bij al lijkt me dit aanvaardbaar als Brexit al is een WTO harde Brexit voor de UK (zonder N-Ierland) nog steeds mogelijk na 2020 als er geen trade deal komt.
Vandaar dat de EU dit van in 't begin voorstelde, en dat het May en haar bricoleurs zijn die er een potje van gemaakt hebben he. Ze hebben eindelijk ingezien dat de GVA met die open grens eigenlijk Noord-Ierland economisch annexeert aan Ierland, en dat de enige manier om een Brexit te bekomen die de UK vrij laat, erin bestaat om N-I economisch los te laten. N-I gaat nu een bijzonder gebied worden dat kan profiteren van zowel de UK als van de EU.

Essentieel was de prijs voor de vrijheid van de UK, het loslaten van N-I. Maar dat is niet iets dat ze nu gedaan hebben, maar in 1998. De dubbele comedie van N-I is Iers en tegelijkertijd Brits kon enkel binnen een superstructuur zoals de EU. Als men wil scheiden, kan die comedie niet meer volgehouden worden en moet men kleur bekennen. May's voorstel was van geen kleur te bekennen, en dus de UK op te sluiten. Het EU voorstel was van kleur te bekennen en N-I naar Ierland laten te gaan. De DUP wilde dat men kleur ging bekennen en de akkoorden opblazen zodat N-I integraal naar de UK ging met grens en al. De EU heeft in deze, door haar groter gewicht, gewonnen (niet dat het de EU kan schelen, maar wel haar lid, Ierland).

Ik denk inderdaad dat die trade deal vrij "licht" zal uitvallen, die dingen waar beide partijen duidelijk voordeel hebben om business te doen gaan waarschijnlijk overeengekomen worden, en that's it. Veel gaat dat niet zijn.

Hopelijk valt die deal licht uit, dan is het experiment nog iets waard.

Laatst gewijzigd door patrickve : 21 oktober 2019 om 04:47.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2019, 04:59   #12529
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Ik denk dat het op termijn het einde van het UK betekent : De unie verliest Noord-Ierland en Schotland en misschien later ook nog Wales.
Het zal afwachten zijn van wat het Experiment oplevert. Als dat - en de kans daartoe is vrij groot - zo goed als onmerkbaar zal zijn, op wat paperassen na, en vooral veel hoofdbrekens voor een minderheid die verder niks democratisch voorstelt: expats, dan geeft dat eigenlijk aan dat de EU ook niet veel waard is. Als binnen 5 jaar of zo, de UK het vrij goed doet, dan gaan de "populistische" krachten in de EU aan enorm veel kracht winnen, en valt de EU uiteen. Als het ginder schors eten wordt, ja, dan valt de UK uiteen, en gaan de Schotten er alles aan doen om terug te komen en dus de UK te verlaten.

Daar is niks mis mee he. Schotten en Engelsen zijn niet meer een volk, dan Walen en Vlamingen he. Die overblijfsels van machtsspelletjes die nu staten zijn, hebben geen meerwaarde. Dus of de UK nu uiteenvalt of niet speelt geen rol. Op wat nostalgici na.

Citaat:
HEt verlies aan reputatie en status en geloofwaardigheid van UK en USA door de tandem Bojo - Trump is zonder meer spectaculair te noemen.
Dit is een verschijnsel dat zich zal veralgemenen. Zij zijn gewoon voortrekkers. We zien hier echte representatieve democratie aan het werk. Het geloof in de staat als zorgzaam element is voorbij, dat komt niet meer terug. Politiek wordt professioneel, en Trump en Bojo zijn professionele politici, geen amateurs die ergens "idealen" hebben, maar pure, professionele spelers die de spelsituatie van de representatieve democratie perfect in muziek weten te zetten, zoals traders perfect het spel van de marktkrachten in muziek weten te zetten. Wij zijn stilaan aan het ontwaken uit de droom van de representatieve democratie, en ondervinden wat Plato ervan al gezien had meer dan 2000 jaar geleden.

Citaat:
Van leiders van de vrije wereld naar kwakkelende sukkel-staten op een paar jaar tijd, wie had dat ooit kunnen denken.
Het normale te verwachten patroon in een representatieve democratie hoor. Men noemt dat "populisme", maar het is een normaal en onvermijdelijk verschijnsel in zo een structuur.

Van wiki:

Citaat:
Oligarchy then degenerates into a democracy where freedom is the supreme good but freedom is also slavery. In democracy, the lower class grows bigger and bigger. The poor become the winners.

Citaat:
Putin drinkt elke avond champagne in zijn bloedrode salon, zonder twijfel.
Nee, Putin is wat er komt na gasten zoals Trump en Bojo. Een tyran die orde op zaken stelt. De Russen hebben hun Trump gehad, die heette Yeltsin.

Weer van Plato:
Citaat:
Democracy then degenerates into tyranny where no one has discipline and society exists in chaos. Democracy is taken over by the longing for freedom. Power must be seized to maintain order. A champion will come along and experience power, which will cause him to become a tyrant. The people will start to hate him and eventually try to remove him but will realize they are not able.
Weten we al meer dan 2000 jaar.

Wij zijn gewoon weer historische tijden aan het beleven. Onze representatieve democratieen hebben het gehad, en de oligarchische tijd van de particratieen die zich voordeden als democratieen, maar die voldoende electorale sokkel hadden om zich te handhaven gedurende decennia zonder echt rekening te moeten houden met "de democratische uitslag" is voorbij, omdat professionelen op het podium zijn gekomen, de massa communicatie niet meer puur top-down is, en de sokkels die op rotsvaste overtuigingen en geloof berustten, eraan zijn.

We krijgen waar representatieve democratie echt voor staat: het gepeupel brengt hun manipulateur-populist aan de macht.

Het gros van de mensen zijn intellectueel begrensd, en in een democratie mogen zij de canape verkoper kiezen die de aristocraat zal worden. Daar kan moeilijk iets deftigs uit komen he.

Denken dat het enkel maar de Amerikanen en de Britten zijn die dat voorhebben is onnozel. Een lepe populist Macron is al aan de macht in Frankrijk bvb. Merkel is een van de laatste van de oude "redelijke" garde, maar eens zij weg, gaat het ginder ook dezelfde toer op gaan. In Italie is het al prijs, en in Spanje gaat het met de Catalaanse krisis ook die weg op.

Geniet van uw laatste jaren oligarchische particratie. De beunhazen komen eraan.

Laatst gewijzigd door patrickve : 21 oktober 2019 om 05:13.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2019, 07:37   #12530
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.490
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Het verhaal van de Brexit...

Heeft er iemand dit al gelezen ?

https://www.standaard.be/cnt/dmf20191018_04670335

Ik had het al eens gepost, maar niemand heeft er tot nu toe commentaar op gegeven.
Je moet je registreren en/of betalen om het te lezen.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2019, 07:53   #12531
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.490
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Vandaar dat de EU dit van in 't begin voorstelde, en dat het May en haar bricoleurs zijn die er een potje van gemaakt hebben he. Ze hebben eindelijk ingezien dat de GVA met die open grens eigenlijk Noord-Ierland economisch annexeert aan Ierland, en dat de enige manier om een Brexit te bekomen die de UK vrij laat, erin bestaat om N-I economisch los te laten. N-I gaat nu een bijzonder gebied worden dat kan profiteren van zowel de UK als van de EU.
Het is toch wel iets meer dan dat, Noord-Ierland zal profiteren van de UK en EU want het blijft in beide handelsblokken, goederen die van de UK naar N-Ierland vertrekken moeten geen EU-tax krijgen (enkele uitzonderingen), hetgeen die van de EU komt ook niet. Door het GFA en de EU om hierop zo te hameren hebben ze N-Ierland een speciale status gegeven die uniek te noemen is.
Het moest ook want Ierland had al aangegeven dat een deal er ook moest komen bij een harde Brexit, wat hun EU vrienden er ook van zouden vinden, de EU moest dus wel wat doen.

De UK zelf komt direct in een soort harde Brexit terecht na 2020 afgezwakt met een reguliere trade deal wat ze een volledige vrijheid geeft om eigen deals te maken.

Volgens mij gaan ze dit goedkeuren want in 2020 kan er opnieuw uitstel gevraagd worden en de toekomstige trade deal op zich kan ook gebruikt worden om de UK terug aan de EU te koppelen mits voldoende parlementsleden dat zouden willen. In feite is alles nog steeds mogelijk al ziet het er naar uit dat de Torries de volgende verkiezingen gaan winnen en dat dus in handen zullen hebben.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Essentieel was de prijs voor de vrijheid van de UK, het loslaten van N-I. Maar dat is niet iets dat ze nu gedaan hebben, maar in 1998. De dubbele comedie van N-I is Iers en tegelijkertijd Brits kon enkel binnen een superstructuur zoals de EU. Als men wil scheiden, kan die comedie niet meer volgehouden worden en moet men kleur bekennen. May's voorstel was van geen kleur te bekennen, en dus de UK op te sluiten. Het EU voorstel was van kleur te bekennen en N-I naar Ierland laten te gaan. De DUP wilde dat men kleur ging bekennen en de akkoorden opblazen zodat N-I integraal naar de UK ging met grens en al. De EU heeft in deze, door haar groter gewicht, gewonnen (niet dat het de EU kan schelen, maar wel haar lid, Ierland).
Zo radikaal is het dus niet, al is er natuurlijk wel die extra grens voor goederen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik denk inderdaad dat die trade deal vrij "licht" zal uitvallen, die dingen waar beide partijen duidelijk voordeel hebben om business te doen gaan waarschijnlijk overeengekomen worden, en that's it. Veel gaat dat niet zijn.

Hopelijk valt die deal licht uit, dan is het experiment nog iets waard.
De trade deal zal erg licht zijn want er is maar een jaartje meer, ik verwacht niet meer dan het papierwerk wat lichter maken.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2019, 08:01   #12532
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.490
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het zal afwachten zijn van wat het Experiment oplevert. Als dat - en de kans daartoe is vrij groot - zo goed als onmerkbaar zal zijn, op wat paperassen na, en vooral veel hoofdbrekens voor een minderheid die verder niks democratisch voorstelt: expats, dan geeft dat eigenlijk aan dat de EU ook niet veel waard is. Als binnen 5 jaar of zo, de UK het vrij goed doet, dan gaan de "populistische" krachten in de EU aan enorm veel kracht winnen, en valt de EU uiteen. Als het ginder schors eten wordt, ja, dan valt de UK uiteen, en gaan de Schotten er alles aan doen om terug te komen en dus de UK te verlaten.
Inderdaad, mensen gaan hier nauwelijks iets van merken. De vertragingen aan de douane zijn de grootste hinderpunten maar dat scenario heeft zich al verschillende keren voorgedaan en dat maakt niets uit behalve dan voor de vrachtwagenbestuurders.

De grootste benadeelden zullen expats zijn binnen en buiten de UK, die zullen niet meer zo makkelijk kunnen verhuizen tussen de 2 al denk ik dat daar grotendeels een regeling voor zal komen.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2019, 09:18   #12533
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Het moest ook want Ierland had al aangegeven dat een deal er ook moest komen bij een harde Brexit, wat hun EU vrienden er ook van zouden vinden, de EU moest dus wel wat doen.
Dat is weer een verwarring van termen: harde brexit = brexit zonder enig akkoord. Van zodra er een akkoord is, is het geen harde brexit meer. Dat akkoord is er nu (bijna). Dus is een harde brexit (bijna) voorgoed van de tafel. Bijna, omdat 1) het toch nog niet goedgekeurd is, en 2) omdat de principiele mogelijkheid werd ingelast om het akkoord op te blazen door het N-I parlement. Maw, het N-I parlement kan de Brexit elke 4 jaar "hard" maken. Ik weet niet of dat zal inhouden dat het N-I parlement dan ook indirect alle handelsakkoorden tussen de EU en de UK die er eventueel komen, ook hiermee zal opblazen. Dat zou het geval zijn indien al die akkoorden voorwaardelijk blijven aan een oplossing in N-I. Dus de dag dat de N-I dan de grensakkoorden opblazen, zouden dan tevens alle andere akkoorden tussen de EU en de UK verdwijnen - zou wel grappig zijn

Citaat:
De UK zelf komt direct in een soort harde Brexit terecht na 2020 afgezwakt met een reguliere trade deal wat ze een volledige vrijheid geeft om eigen deals te maken.
Dat is geen harde brexit, he. Dat is een brexit waarbij er een akkoord is. Dat akkoord kan eventueel zelfs niet eens een handelsovereenkomst zijn. Zelfs een handelsrelatie op WTO niveau is geen harde brexit, als er een akkoord is hierover, en als dat niet de facto bij gebrek aan iets anders gekomen is.

Citaat:
Volgens mij gaan ze dit goedkeuren want in 2020 kan er opnieuw uitstel gevraagd worden en de toekomstige trade deal op zich kan ook gebruikt worden om de UK terug aan de EU te koppelen mits voldoende parlementsleden dat zouden willen.
Absoluut. Tijdens de onderhandelingsperiode die van start gaat vanaf 31 oktober als alles nu in orde komt, kan alles afgesproken worden, van WTO relaties tot aan Noorwegen statuut. Hierbij kunnen allerlei verbintenissen al dan niet aangegaan worden, en kan de UK al dan niet zijn eigen verdere vrijheid om akkoorden te sluiten, opgeven.

Het strikt enige dat niet mogelijk is tijdens die periode, is terug tot de EU toetreden. Al de rest is open, van WTO tot Noorwegen statuut.

Citaat:
In feite is alles nog steeds mogelijk al ziet het er naar uit dat de Torries de volgende verkiezingen gaan winnen en dat dus in handen zullen hebben.
IDD.

Citaat:
De trade deal zal erg licht zijn want er is maar een jaartje meer, ik verwacht niet meer dan het papierwerk wat lichter maken.
Juist.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2019, 09:43   #12534
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.490
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is weer een verwarring van termen: harde brexit = brexit zonder enig akkoord. Van zodra er een akkoord is, is het geen harde brexit meer. Dat akkoord is er nu (bijna). Dus is een harde brexit (bijna) voorgoed van de tafel. Bijna, omdat 1) het toch nog niet goedgekeurd is, en 2) omdat de principiele mogelijkheid werd ingelast om het akkoord op te blazen door het N-I parlement. Maw, het N-I parlement kan de Brexit elke 4 jaar "hard" maken. Ik weet niet of dat zal inhouden dat het N-I parlement dan ook indirect alle handelsakkoorden tussen de EU en de UK die er eventueel komen, ook hiermee zal opblazen. Dat zou het geval zijn indien al die akkoorden voorwaardelijk blijven aan een oplossing in N-I. Dus de dag dat de N-I dan de grensakkoorden opblazen, zouden dan tevens alle andere akkoorden tussen de EU en de UK verdwijnen - zou wel grappig zijn
De term Harde Brexit heeft zoveel verschillende gradaties, we zouden beter spreken van een Crash Brexit waarbij de complete UK uit de EU crasht in 1 dag. Dan heb je deals met verschillende versies van harde/zachte Brexit's met uitstel tot 2020, met behoud van EU overeenkomsten en trade onder WTO met allerhande gradaties tot je aan een customs unie komt waarbij er van een Brexit in de praktijk geen sprake meer is.

We zijn er nog niet, zelfs met de huidige deal is er enkel iets geregeld voor Noord-Ierland en blijft er voor de rest van de UK enkel uitstel tot 2020 waarbij overeen gekomen is om een trade deal te maken die quasi hetzelfde zal zijn als trade onder WTO met wat aanpassingen.

Ik zie het als een deal voor de Noord-Ieren en een quasi harde Brexit voor de rest van de UK vanaf 2020 afgezwakt met een reguliere trade deal die constant zal bijgewerkt worden zoals andere trade deals, dat is ook zoals de EU het ziet vermoed ik.

.

Laatst gewijzigd door Hoofdstraat : 21 oktober 2019 om 09:44.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2019, 09:50   #12535
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
De term Harde Brexit heeft zoveel verschillende gradaties, we zouden beter spreken van een Crash Brexit waarbij de complete UK uit de EU crasht in 1 dag.
Ah, voor mij is dat de definitie van een "harde" brexit, ook al hoeft dat niet "op een dag" te zijn. Voor mij is een harde brexit, een waarbij er geen enkel akkoord over niks is tussen de EU en de UK, en beiden dus over niks akkoord zijn geraakt OOK AL WILDEN ZE.

Van zodra men een akkoord heeft, ook al is dat akkoord van geen verdere relaties te hebben, maar mutueel gewenst en dus overeengekomen, hebben we een "zachte" brexit.

Maw, als beide onderhandelaars triomfantelijk afkomen met "we zijn alletwee heel blij dat we verder WTO relaties zullen hebben, dat is wat we alletwee wensten" dan is dat een zachte brexit. Als beiden zeggen dat ze alletwee een verregaand handelakkoord willen, en er komt niks van in huis omdat men er niet in slaagt, dan is dat een harde brexit.

Harde brexit = we zijn er niet in geslaagd akkoord te geraken over waar we een akkoord over wilden, nergens.

Zachte brexit = we zijn erin geslaagd overeen te komen wat we wensten overeen te komen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 21 oktober 2019 om 09:50.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2019, 09:52   #12536
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
We zijn er nog niet, zelfs met de huidige deal is er enkel iets geregeld voor Noord-Ierland en blijft er voor de rest van de UK enkel uitstel tot 2020 waarbij overeen gekomen is om een trade deal te maken die quasi hetzelfde zal zijn als trade onder WTO met wat aanpassingen.
Gans het spectrum ligt in principe open, van WTO (ttz, beslissen van geen handelakkoord af te sluiten) tot Noorwegen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2019, 09:59   #12537
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.490
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ah, voor mij is dat de definitie van een "harde" brexit, ook al hoeft dat niet "op een dag" te zijn. Voor mij is een harde brexit, een waarbij er geen enkel akkoord over niks is tussen de EU en de UK, en beiden dus over niks akkoord zijn geraakt OOK AL WILDEN ZE.

Van zodra men een akkoord heeft, ook al is dat akkoord van geen verdere relaties te hebben, maar mutueel gewenst en dus overeengekomen, hebben we een "zachte" brexit.

Maw, als beide onderhandelaars triomfantelijk afkomen met "we zijn alletwee heel blij dat we verder WTO relaties zullen hebben, dat is wat we alletwee wensten" dan is dat een zachte brexit. Als beiden zeggen dat ze alletwee een verregaand handelakkoord willen, en er komt niks van in huis omdat men er niet in slaagt, dan is dat een harde brexit.

Harde brexit = we zijn er niet in geslaagd akkoord te geraken over waar we een akkoord over wilden, nergens.

Zachte brexit = we zijn erin geslaagd overeen te komen wat we wensten overeen te komen.
Zo verleg je de term van hard naar zacht

Een harde Brexit is dan een crash zonder akkoord, een zachte Brexit gaat dan van een deal over Noord-Ierland met voor de rest een crash tot aan een complete customs unie en alle variaties daartussen.

Het is maar hoe je het wil verwoorden of voorstellen aan de bevolking
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2019, 10:04   #12538
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Zo verleg je de term van hard naar zacht

Een harde Brexit is dan een crash zonder akkoord, een zachte Brexit gaat dan van een deal over Noord-Ierland met voor de rest een crash tot aan een complete customs unie en alle variaties daartussen.
Jup. Als men "geen verdere handelsakkoorden meer WIL hebben" dan is dat geen "crash" maar het toepassen van wat men wenst, wat toch wel "zacht" kan genoemd worden he. Hard is als het op uw bakkes valt en ge wilde dat eigenlijk niet. Zacht is wat je wilde. Voor mij toch.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2019, 10:06   #12539
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.490
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Jup. Als men "geen verdere handelsakkoorden meer WIL hebben" dan is dat geen "crash" maar het toepassen van wat men wenst, wat toch wel "zacht" kan genoemd worden he. Hard is als het op uw bakkes valt en ge wilde dat eigenlijk niet. Zacht is wat je wilde. Voor mij toch.
Dus, als Boris Johnson een harde Brexit wil, dan is het geen harde Brexit meer?
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2019, 10:23   #12540
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Dus, als Boris Johnson een harde Brexit wil, dan is het geen harde Brexit meer?
Voila. Je kan bij definitie geen harde brexit willen. Het is iets dat op uw snuit valt omdat ge er niet uit geraakt. Natuurlijk is er discussie, omdat de EU dat waarschijnlijk NIET wilde. Een zachte brexit moet gewild zijn langs de twee kanten natuurlijk. Wanneer beide partijen tevreden zijn over het akkoord dat ze hebben, bijvoorbeeld om verder geen relaties meer te hebben.

Maar Boris was goed op weg om een harde brexit te bekomen. Door dingen te willen die hij niet kon krijgen.

Het is een beetje zoals een ongeluk willen ondergaan. Nee, je ondergaat nooit een gewild ongeluk. Want dan is het geen ongeluk.

Had Boris echt een brexit zonder enig akkoord GEWILD, dan kon hij dat gemakkelijk bekomen hebben door in augustus een brief te sturen. Hij heeft dat niet gedaan.

Laatst gewijzigd door patrickve : 21 oktober 2019 om 10:27.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be