Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Afschaffen van subsidies voor erkende godsdiensten?
ja 52 83,87%
nee 9 14,52%
maakt mij niet uit 1 1,61%
Aantal stemmers: 62. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 oktober 2019, 15:01   #181
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat is volgens u "mentaal mishandelen"? Een opvoeding vanuit bepaalde waarden die u afkeurt? Bent u dan de referentie?

De wetgever ziet het alvast niet op die manier. Gelovigen mogen hun levensvisie doorgeven aan hun kinderen, net zoals een atheïstische of vegetarische ouder.
Neen, ik ben niet de referentie, wat gangbaar is bij kinderen is de referentie en ik keur uitsluting af.

En als het doorgeven van het vegetarisme tot gevolg zou hebben dat kinderen daardoor uitgesloten zouden worden dan zou ik dit tevens afkeuren. Alleen, ik denk niet dat dit zo is.

Maar het doorgeven van een levensvisie die in belangrijke mate afwijkt van onze cultuur en daardoor uitsluiting veroorzaakt zou moeten aan banden gelegd worden.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2019, 15:21   #182
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Neen, ik ben niet de referentie, wat gangbaar is bij kinderen is de referentie en ik keur uitsluting af.
Bij welke kinderen? Bij islamitische kinderen? Bij vrijgevochten kinderen? Bij brave kinderen? Bij kinderen uit verwaarloosde kinderen?

Bij welke arbitrair gekozen groep kinderen komt u eigenlijk?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2019, 15:22   #183
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
En als het doorgeven van het vegetarisme tot gevolg zou hebben dat kinderen daardoor uitgesloten zouden worden dan zou ik dit tevens afkeuren. Alleen, ik denk niet dat dit zo is.
Wat als de vrienden eens een BBQ met veel vlees organiseren? Zal een vegetarisch opgegroeid kind dan zich niet uitgesloten voelen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2019, 15:25   #184
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Maar het doorgeven van een levensvisie die in belangrijke mate afwijkt van onze cultuur en daardoor uitsluiting veroorzaakt zou moeten aan banden gelegd worden.
Helemaal niet, want juist dat element wordt in onze democratische rechtstaat als belangrijke vrijheid gewaarborgd. Je hoeft geenszins mee te gaan in "onze cultuur". Je kan als ouder gerust een afwijkende visie op alcohol koesteren en die je kinderen meegeven bijvoorbeeld, ook al is die mening niet mainstream.

De uitsluiting komt er juist doordat sommigen menen dat je mensen met een afwijkende mening juist moet buitensluiten, omdat ze zogezegd niet sporen met, wat u omschrijft als, "onze cultuur".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2019, 16:03   #185
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.034
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Helemaal niet, want juist dat element wordt in onze democratische rechtstaat als belangrijke vrijheid gewaarborgd. Je hoeft geenszins mee te gaan in "onze cultuur". Je kan als ouder gerust een afwijkende visie op alcohol koesteren en die je kinderen meegeven bijvoorbeeld, ook al is die mening niet mainstream.

De uitsluiting komt er juist doordat sommigen menen dat je mensen met een afwijkende mening juist moet buitensluiten, omdat ze zogezegd niet sporen met, wat u omschrijft als, "onze cultuur".
Vraag is wie, wie uitsluit.

Speel volgens mijn regels of volgens MIJN REGELS.

Groot verschil.

Jij kadert dat dan altijd binnen de democratische rechtsstaat. Maar als ik u betrap op 1 misstap aan die regels fluit je dat weg.

Ik wil ook wel dobbelen met "speciale" dobbelstenen.

Ik weet dat je valsspeelt met die regels maar ik ga je niet blijven schaduwen tot je een fout maakt aan die regels en je dan een proces aandoen...

Tenzij je natuurlijk heel de maatschappij zou lamleggen/ ontwrichten met je preken....
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2019, 16:19   #186
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Vraag is wie, wie uitsluit.

Speel volgens mijn regels of volgens MIJN REGELS.

Groot verschil.

Jij kadert dat dan altijd binnen de democratische rechtsstaat. Maar als ik u betrap op 1 misstap aan die regels fluit je dat weg.

Ik wil ook wel dobbelen met "speciale" dobbelstenen.

Ik weet dat je valsspeelt met die regels maar ik ga je niet blijven schaduwen tot je een fout maakt aan die regels en je dan een proces aandoen...

Tenzij je natuurlijk heel de maatschappij zou lamleggen/ ontwrichten met je preken....
Welke "misstap" en wat "fluit ik dan wel weg"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2019, 16:31   #187
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bij welke kinderen? Bij islamitische kinderen? Bij vrijgevochten kinderen? Bij brave kinderen? Bij kinderen uit verwaarloosde kinderen?

Bij welke arbitrair gekozen groep kinderen komt u eigenlijk?
Concepten zoals ouderlijke macht kent u wel, concepten zoals 'gangbaar' iets minder.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2019, 16:36   #188
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat als de vrienden eens een BBQ met veel vlees organiseren? Zal een vegetarisch opgegroeid kind dan zich niet uitgesloten voelen?
Men zal heus wel nog lekkere zaken hebben op de BBQ en ouders die dergelijke kinderen uitnodigen kunnen over het algemeen wel iets voorzien.

Maar we waren over GvJ bezig en die zullen sowieso niet naar een BBQ mogen gaan en daar kan men als gastheer of -vrouw weinig aan doen.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2019, 16:45   #189
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat als de vrienden eens een BBQ met veel vlees organiseren? Zal een vegetarisch opgegroeid kind dan zich niet uitgesloten voelen?
Ik denk het niet. En vrienden zorgen dan wel voor wat veggiefoot op de BBQ. Vleeseters zijn per slot niet allemaal primitief, is het niet ?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2019, 16:45   #190
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Men zal heus wel nog lekkere zaken hebben op de BBQ en ouders die dergelijke kinderen uitnodigen kunnen over het algemeen wel iets voorzien.

Maar we waren over GvJ bezig en die zullen sowieso niet naar een BBQ mogen gaan en daar kan men als gastheer of -vrouw weinig aan doen.
Je was me voor. Zelfde mening.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2019, 16:46   #191
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.034
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Welke "misstap" en wat "fluit ik dan wel weg"?
Hehe. Je act is te goed, te perfect. Te waterdicht.

Dus je zal gewoon een eerlijk man zijn. Dat is verdacht in onze maatschappij tegenwoordig....
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2019, 17:09   #192
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Helemaal niet, want juist dat element wordt in onze democratische rechtstaat als belangrijke vrijheid gewaarborgd. Je hoeft geenszins mee te gaan in "onze cultuur". Je kan als ouder gerust een afwijkende visie op alcohol koesteren en die je kinderen meegeven bijvoorbeeld, ook al is die mening niet mainstream.

De uitsluiting komt er juist doordat sommigen menen dat je mensen met een afwijkende mening juist moet buitensluiten, omdat ze zogezegd niet sporen met, wat u omschrijft als, "onze cultuur".
Een notoir forummer zou je direct op de vingers tikken omdat je als Vlaams Belanger niet consequent bent. Deze partij hecht namelijk nogal veel belang aan 'onze cultuur'.

Maar dit terzijde, je bent opnieuw volwassenen aan het verwarren met kinderen. Kinderen hebben geen boodschap aan dit gezever rond afwijkende meningen. Ze willen kunnen spelen met hun leeftijdsgenoten en plezier maken. En dit essentieel onderdeel van het jonge leven wordt hen ontnomen.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2019, 17:21   #193
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.034
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Maar dit terzijde, je bent opnieuw volwassenen aan het verwarren met kinderen. Kinderen hebben geen boodschap aan dit gezever rond afwijkende meningen. Ze willen kunnen spelen met hun leeftijdsgenoten en plezier maken. En dit essentieel onderdeel van het jonge leven wordt hen ontnomen.
0 tot 20 jaar moeten ze leren op school. Jan afkomstig van een lange rij van Ayatollahs denkt beter te bepalen wat de toekomst is van zijn kinderen, zijn goed recht.

Alleen zijn je kinderen niet jouw privé bezit.

Hij zou alleen 1 toegifte moeten doen. Zijn kinderen zal hij op een dag moeten loslaten in de veronderstelling dat ze hun best doen.

Hij wordt ook een dagje ouder, kan hij zijn gewicht wat minder goed rondgooien.

Maar als hij potentieel ziet in 1 van zijn kinderen om ook een grote Ayatollah te worden, ik stop hem niet... Kan alleen maar aangemoedigd worden.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2019, 17:52   #194
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
0 tot 20 jaar moeten ze leren op school. Jan afkomstig van een lange rij van Ayatollahs denkt beter te bepalen wat de toekomst is van zijn kinderen, zijn goed recht.

Alleen zijn je kinderen niet jouw privé bezit.

Hij zou alleen 1 toegifte moeten doen. Zijn kinderen zal hij op een dag moeten loslaten in de veronderstelling dat ze hun best doen.

Hij wordt ook een dagje ouder, kan hij zijn gewicht wat minder goed rondgooien.

Maar als hij potentieel ziet in 1 van zijn kinderen om ook een grote Ayatollah te worden, ik stop hem niet... Kan alleen maar aangemoedigd worden.
Ik hoop vooral dat zijn kinderen (wel 7 heb ik menen te begrijpen) wat rebellie in zich hadden en aan zijn ouderlijke macht ontsnapt zijn.

Of zouden ze met nette kapsels en mooie kostuums rondlopen om de blijde boodschap van het VB te verkondigen?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2019, 18:32   #195
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.034
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik hoop vooral dat zijn kinderen (wel 7 heb ik menen te begrijpen) wat rebellie in zich hadden en aan zijn ouderlijke macht ontsnapt zijn.

Of zouden ze met nette kapsels en mooie kostuums rondlopen om de blijde boodschap van het VB te verkondigen?
"Ik denk dat zijn katholieke identiteit primeert zoals bij alle gelovigen."

Ooh nee, machtsmisbruik. Ben jij degene die het voedsel op tafel brengt? Of is het feestbeest huppeldepup... nooit echte job....

Het kind is weerloos tegen zulk machtsmisbruik en chantage.

Je kan ook nog dreigen met onterven en buitengooien als ze onder de 18 zijn.

Kom, we kunnen niet allemaal popie jopie zijn. We kunnen het beleefd houden omdat we onder "volwassenen" praten.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2019, 19:14   #196
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.034
Standaard

Het is maar een hele kleine knop die je moet omdraaien... ipv dat jij je kind constant laat rebelleren en altijd maar die grens laat aftasten doe je de flip reverse jij speelt de rebel tegenover je kind. Je draait de rol om. En dan kan je kind je eens de les spellen. Wahaha. Potje overacting...

Lesje geleerd....
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2019, 20:10   #197
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Concepten zoals ouderlijke macht kent u wel, concepten zoals 'gangbaar' iets minder.
In de Belgische wet van 1804 die plichten en rechten van ouders ten opzichte van hun kinderen omschrijft, werd de desbetreffende titel pas in 2017 gewijzigd. Nogal merkwaardig dat u daar een heel gedoe van maakt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2019, 20:12   #198
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Hehe. Je act is te goed, te perfect. Te waterdicht.

Dus je zal gewoon een eerlijk man zijn. Dat is verdacht in onze maatschappij tegenwoordig....
Mag ik bij herhaling de vraag stellen: waarover hebt u het als u mij "misstappen" toeschrijft?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2019, 20:15   #199
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Men zal heus wel nog lekkere zaken hebben op de BBQ en ouders die dergelijke kinderen uitnodigen kunnen over het algemeen wel iets voorzien.

Maar we waren over GvJ bezig en die zullen sowieso niet naar een BBQ mogen gaan en daar kan men als gastheer of -vrouw weinig aan doen.
Een GvJ mag gerust op een BBQ aanwezig zijn, als er maar geen verjaardag of religieus geduid feest gevierd wordt. De strikte "mijding" gebeurt alleen bij mensen die de GvJ's de rug hebben toegekeerd. Het is echter geweten dat heel veel Getuigen die regel met de voeten treden en dat de organisatie de laatste jaren de ogen toeknijpt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2019, 20:21   #200
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Een notoir forummer zou je direct op de vingers tikken omdat je als Vlaams Belanger niet consequent bent. Deze partij hecht namelijk nogal veel belang aan 'onze cultuur'.
Ik ook, maar ging het nu eenmaal niet over. Wel over de wettelijk omschreven rechten en plichten alsook de vrijheden die de staat waarborgt. Daarin wordt alleszins niet gesproken over "onze cultuur" of "onze waarden en normen".

Zeg me nu eens eerlijk: meent u dat u en ik dezelfde cultuur beleven?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be