Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 november 2019, 20:04   #41
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ongetwijfeld zal je bruto inkomen hoger zijn, maar de vraag is maar of het ook netto voordeliger zal zijn. In combinatie met bepaalde andere factoren kan anderhalf soms hoger uitkomen dan twee volle inkomens.
Idd. Dus als een niet-universitaire single wil blijven, en ook nog rustig de huur en alle kosten wil betalen, zal die naast z'n voltijdse job nog een bijbaan moeten nemen. En al die singles die dat niet willen doen, zijn de echte luierikken.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 20:10   #42
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Gewone schoonmaak: 13,2815 / u
Kelner gewoon restaurant: 12,6822 / u tot 14,7622 / u overeenkomstig je anciënniteit

Na een jaar zit je al op het loon van de gewone schoonmaak.
De lonen in de horeca zijn altijd al een probleem geweest.
Kijk gewoon maar naar 'overuren', uren na 18.00 bvb en werken op zon- en feestdagen.
Als je wat verder gaat kijken bij job-aanbiedingen in de horeca zie je trouwens dat ze vooral voor week-end werk een groot te kort hebben.
Serieus onderbetaald als je het vergelijkt met andere jobs. (overuren en week-end werk)

Maar er zijn wél nog andere takken waar je wel, zonder diploma aan de slag kan, en waar zelden iemand aan denkt.

ICT bvb.
Kabelleggers, monteurs, ...
Ze krijgen een korte opleiding die meestal zelfs maar één dag duurt, en ze gaan al mee aan het werk. Niet slecht betaald, én met een reeële doorgroei kans. Ook iets wat blijkbaar gegeerd is als een vakantiejob bij de studenten.
Telindus, Dolmen om er maar 2 te noemen die ik ken.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.

Laatst gewijzigd door kojak : 3 november 2019 om 20:13.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 20:35   #43
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Whaha.

Vanaf de rijken aan sentiment gaan doen zijn ze binnen zoveel tijd blut. Ik heb niet gezegd dat ze onmenselijk moeten zijn.

Heb ook bazen gekend die het er iets te vingerdik opleggen dat ze rijk zijn en het graag in je ogen willen wrijven.

Zo krijg je verdeel en heers. De eeuwige wortel voor de sukkels die allerlei onmenselijkheden doen voor zelf ooit rijk te worden.

Moet jij niet zoals de westerse vrouw een beetje naakt dansen voor geld zoals een aapje ofzo. Jij doet ook graag onwaardige zaken voor geld. Jij kan allerlei mannen warm houden s nachts.

Mannen daarentegen trappen na op sukkels die al in de goot liggen, flatteren klanten, hielenlikken bij de baas...
Boekhoudkundig bediende (parttime)

Laatst gewijzigd door Guinevere : 3 november 2019 om 20:35.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 20:39   #44
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Is dat uw informatiebron? Zien met welke wagens sommige jongeren rijden?
Staat er ook op de achterruit of moe en va hebben meebetaald?

Ik heb ook massa's vrienden gehad die van thuis uit een blits karretje onder hun kont geschoven kregen.
In welke vork mogen we dat situeren? Tussen 12 en 24?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 22:30   #45
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Het is een en - en verhaal.

Hier 20 euro, daar 40 euro, daar ...

Als je op het eind van de maand alles samentelt, dan kom je al vlug over de 100 euro. 100 euro die je niet in eigen woning kunt steken.


En gewoonlijk blijft het niet bij dat broodje, er moet ook nog wat drank bij.

Wij namen vroeger de bedong en onze boterhammen mee.

Nu kopen ze broodjes en halen koffie of frisdrank uit de automaat.

Ik ben gestopt met die zever van "ge moet uw eigen boterhammen meenemen". Ik eet waar ik goesting in heb. Is dat smiddags een broodje van 5-6 euro, dan is dat zo. Is dat een spaghetti of warme maaltijd in het restaurant om de hoek van 15 euro, dan is dat ook zo.

Als ge geld wilt sparen, moet ge zuinig omgaan met de grote kosten:auto en huisvesting. En zorgen dat ge veel verdient en steeds meer.

U smiddags zelf dwingen oud brood met een schel kaas te eten uit financiele noodzaak is gewoon zielig...
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 22:32   #46
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Idd. Dus als een niet-universitaire single wil blijven, en ook nog rustig de huur en alle kosten wil betalen, zal die naast z'n voltijdse job nog een bijbaan moeten nemen. En al die singles die dat niet willen doen, zijn de echte luierikken.
Of avondschool volgen en een vak leren.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 22:37   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ben gestopt met die zever van "ge moet uw eigen boterhammen meenemen". Ik eet waar ik goesting in heb. Is dat smiddags een broodje van 5-6 euro, dan is dat zo. Is dat een spaghetti of warme maaltijd in het restaurant om de hoek van 15 euro, dan is dat ook zo.

Als ge geld wilt sparen, moet ge zuinig omgaan met de grote kosten:auto en huisvesting. En zorgen dat ge veel verdient en steeds meer.

U smiddags zelf dwingen oud brood met een schel kaas te eten uit financiele noodzaak is gewoon zielig...
Niemand dwingt u. Laat mij maar ondertussen enkele boterhammen van een vers gebakken brood eten met beleg naar keuze.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 22:43   #48
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat mag.

Maaltijdcheques zijn trouwens een interessant middel voor de werkgever om zijn werknemers een extraatje aan te bieden. Niet onmiddellijk om te zorgen dat zijn werknemers 's middags goed eten.
Het is wel de originele gedachte. Bij enkele grote bedrijven in de maakindustrie kunnen de werknemers nog steeds kiezen tussen iedere middag een warme maaltijd +drank vs. maaltijdcheque en zelf eten meenemen.

De warme maaltijd is en blijft populair, zeker als er hard gewerkt moet worden.

edit: de arbeiders krijgen de warme maaltijd + drank, de bedienden, een ander PC, de maaltijdcheques. Die moeten dan betalen voor hun maaltijd in de kantine.

Laatst gewijzigd door Tavek : 3 november 2019 om 22:44.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 22:46   #49
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ongetwijfeld zal je bruto inkomen hoger zijn, maar de vraag is maar of het ook netto voordeliger zal zijn. In combinatie met bepaalde andere factoren kan anderhalf soms hoger uitkomen dan twee volle inkomens.
Bij twee kleine loontjes kan bvb halftijd ouderschapsverlof interessant zijn voor een van de twee partners. Zeker indien creche veel geld kost.

Voor universitairen met hogere lonen is alle arbeidsduurverkorting een stevige aderlating.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 22:49   #50
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.049
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Idd. Dus als een niet-universitaire single wil blijven, en ook nog rustig de huur en alle kosten wil betalen, zal die naast z'n voltijdse job nog een bijbaan moeten nemen. En al die singles die dat niet willen doen, zijn de echte luierikken.
En is dat nu de denkwijze van links of rechts? Politiek gezien ben ik niet echt mee...
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 22:51   #51
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
En is dat nu de denkwijze van links of rechts? Politiek gezien ben ik niet echt mee...
Het is als niet-universitair niet zo heel moeilijk om veel geld te verdienen.

Vriend van een vriendin werkt op Chemelot als operator. TSO afgemaakt. Opleiding in bedrijf gekregen. Na zijn opleiding startloon: 3k netto per maand, en dat stijgt nog zeer stevig na enkele jaren.

Maar hij zit wel op de meest vreemde uren te werken....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 22:52   #52
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

ps: operator in de chemie is een knelpuntberoep...
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 22:52   #53
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.049
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
In welke vork mogen we dat situeren? Tussen 12 en 24?
Goed gezien. Ja jong, ik heb nog geen last van alzheimer, ik herinner me nog redelijk wat van mijn jeugd.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 22:58   #54
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.049
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het is als niet-universitair niet zo heel moeilijk om veel geld te verdienen.

Vriend van een vriendin werkt op Chemelot als operator. TSO afgemaakt. Opleiding in bedrijf gekregen. Na zijn opleiding startloon: 3k netto per maand, en dat stijgt nog zeer stevig na enkele jaren.

Maar hij zit wel op de meest vreemde uren te werken....
Is wel in Nederland hé. Maar je hebt gelijk, in de chemie betaalde men in mijn tijd ook al flink. Ooit gewerkt bij Seghers Better technology group als project leider. Meestal klanten uit de petrochemie Antwerpen. Geld is daar echt het probleem niet.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 23:02   #55
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Is wel in Nederland hé. Maar je hebt gelijk, in de chemie betaalde men in mijn tijd ook al flink. Ooit gewerkt bij Seghers Better technology group als project leider. Meestal klanten uit de petrochemie Antwerpen. Geld is daar echt het probleem niet.
Bij BASF in Antwerpen gaan operators ook gemakkelijk naar huis met 5000-6000 euro bruto per maand.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 23:08   #56
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.049
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Gewone schoonmaak: 13,2815 / u
Kelner gewoon restaurant: 12,6822 / u tot 14,7622 / u overeenkomstig je anciënniteit
Vrouwlief, jaren in de verzekeringsbranche gewerkt - AGF Belgium (Brussel, later Antwerpen) AON (Antwerpen) heeft de laatste 10 jaar slecht betaalde jobs moeten uitvoeren. Droogkuis St-Truiden / Winkelbediende / enz...
ik heb even naar die loonbrieven gekeken... 11€ per uur bruto.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 23:12   #57
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.049
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Niemand dwingt u. Laat mij maar ondertussen enkele boterhammen van een vers gebakken brood eten met beleg naar keuze.
Ik volg. Alleen is het bij mij nier echt naar keuze. Vrouwlief maakt s'avonds de brooddoos klaar die ik om kwart voor zes s'morgens in de auto gooi. Zorgt 's middags steeds voor een verassing.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 23:17   #58
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Ik volg. Alleen is het bij mij nier echt naar keuze. Vrouwlief maakt s'avonds de brooddoos klaar die ik om kwart voor zes s'morgens in de auto gooi. Zorgt 's middags steeds voor een verassing.
Vers is dat wel niet meer he.

Dat is brood van 20h oud na versnijding, vochtig van het beleg dat er veel te lang op heeft gezeten, ongekoeld.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 23:22   #59
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.049
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Vers is dat wel niet meer he.

Dat is brood van 20h oud na versnijding, vochtig van het beleg dat er veel te lang op heeft gezeten, ongekoeld.
Het smaakt me nog steeds en ik lijk toch gezond te blijven.
Fles bruiswater niet vergeten en twee energie drankjes om s'avond terug thuis te geraken.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 23:23   #60
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Het smaakt me nog steeds en ik lijk toch gezond te blijven.
Fles bruiswater niet vergeten en twee energie drankjes om s'avond terug thuis te geraken.
Eet u smiddags een fatsoenlijke maaltijd en savonds koud.

Veel gezonder. Het moet natuurlijk wel kunnen....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be