Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
|
Discussietools |
6 november 2019, 07:01 | #281 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
|
Citaat:
|
|
6 november 2019, 07:55 | #282 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
|
Citaat:
Sekte kan ook betekenen: "Een sekte is een geloofsgemeenschap met opvattingen en gebruiken die zich onderscheiden van overige geloofsgemeenschappen die behoren tot dezelfde stroming als de sekte. Sekten zijn vaak gesticht door een charismatische leider." In casu was die charismatische leider Judas de Galileeër. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 november 2019 om 07:57. |
|
6 november 2019, 09:04 | #283 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.773
|
En jij trapt er blijkbaar ook nog in...
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook. |
6 november 2019, 10:18 | #284 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
|
Citaat:
|
|
6 november 2019, 11:51 | #285 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
|
Citaat:
Martin Hengel die een belangrijk werk schreef over de Zeloten, typeert het goed in zijn boek (1) onder een hoofdstuk: Zur Beurteiling der Sekte des Judas als einer nationalische Bewegung: “Es wird jeweils voorausgezetzt das die Anhänger des Judas ihre religiösen und politisch-nationalen Interessen vermengten, wobei im Grunde die nationale Seite überwog. Doch erhalten wir dardurch ein falsches Bild: Wie in anderen spätjüdischen Gruppen, den Essenen und Pharisärn, gab es auch für Judas und seine Gefolgschaft keinen selbständigen, der Glauben enzogenen Lebensbereich, z.B. die Politik und die Nation; viel mehr waren sämtiliche Gebiete, der Alltag, das Recht,der Gottesdienst etc. durch Gottes Willen -d.h. das Gezetz- geordnet: auch der politische. Wie wir in Vorhergehenden deutlich zu machen suchten, gründet sich Judas in seiner Lehre und bei den entsprechenden politschen Enscheidungen auf bestimmte Schriftstellen die er (Judas) in seiner Weise interpretierte. Vooral de laatste onderstreepte zin is hier belangrijk. _______________ (1) Die Zeloten, Untersuchungen zur Jüdischen Freiheitsbewegung in der zeit voen Herodes I bis 70 N. CHR. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 november 2019 om 12:17. |
|
6 november 2019, 12:45 | #286 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
|
Citaat:
_______________ (1) Die Zeloten, Untersuchungen zur Jüdischen Freiheitsbewegung in der zeit voen Herodes I bis 70 N. CHR.[/quote] |
|
6 november 2019, 12:55 | #287 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 november 2019 om 13:04. |
|
6 november 2019, 13:52 | #288 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
|
Citaat:
In onze tijd zijn er heel wat orthodoxe Joden nog steeds in verwachting van die fameuze Eindtijd. Het is wel zo dat in de tijd van Jezus de verwachting van een nakende Eindtijd groot was. Jezus (en Johannes de Doper) was een eschatoloog pur sang. En waarschijnlijk maakte bendeleider Judas de Galileeër gebruik van die overdreven verwachting bij heel wat Joden om zichzelf op de Joodse troon te hijsen. Maar het liep anders af. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 november 2019 om 13:53. |
|
6 november 2019, 16:18 | #289 | |||
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
6 november 2019, 16:25 | #290 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
|
Citaat:
|
|
6 november 2019, 16:27 | #291 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
|
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 november 2019 om 16:29. |
||
6 november 2019, 16:38 | #292 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
|
Citaat:
Josephus' Jewish Antiquities[3] states that there were three main Jewish sects at this time, the Pharisees, the Sadducees, and the Essenes. The Zealots were a "fourth sect", founded by Judas of Galilee (also called Judas of Gamala) U toch wat bijscholen zo te merken. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 november 2019 om 16:50. |
|
6 november 2019, 17:04 | #293 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
|
Citaat:
|
|
6 november 2019, 17:05 | #294 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
|
Lees nog eens opnieuw rustig door.
Einde discussie. Laatst gewijzigd door Aton : 6 november 2019 om 17:06. |
6 november 2019, 17:20 | #295 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
|
Laat ons dan de Jewish Virtual Library raadplegen: JUDAH THE GALILEAN (d. c. 6 C.E.), considered by many scholars identical with Judah, the son of *Hezekiah who was put to death by Herod in Galilee. Judah came from Gamala in the Golan (Jos., Ant., 18:4). Immediately after the death of Herod (4 B.C.E.) Judah participated in the widespread disturbances in the country. He had put himself at the head of a band of rebels near Sepphoris and had seized control of the armory in Herod's palace in the city. According to Josephus, he had even aspired to the throne (Ant., 17:271–2; Wars, 2:56). Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 november 2019 om 17:25. |
6 november 2019, 19:06 | #296 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
|
Citaat:
|
|
7 november 2019, 10:00 | #297 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.524
|
De volkstelling 1
Judas de Galileeër is een interessante figuur voor de hypothese omdat hij genoemd wordt in Handelingen 5, als iemand die veel mensen achter zich had aangetrokkon maar ten gronde ging, en bij Josephus in de Joodse Oorlog. Maar bij Josephus is hij geen profeet of rabbi als Jezus. Judas ls een opstandelingenleider ten tijde van de census van het jaar 6. Josephus kan die tekst in Handelingen hebben geschreven. Volgens die tekst zou een lid van het Sanhedrin, Gamaliël, hebben aangeraden de apostelen te laten begaan: "37 Na hem, in de dagen van de volkstelling, trad Judas de Galileeër op en sleepte veel volk mee. Ook hij ging te gronde en allen die op hem vertrouwden, werden verstrooid." De schrijver heeft de geschiedenis aangepast aan zijn parodie en tijdgenoten begrepen dit natuurlijk.
Lucas 2 maakt ook melding van een volkstelling en deze is gedateerd met namen van bestuurders. Daardoor staat vast dat het gaat om de census van het jaar 6. Het moet gelden als reden waarom Jozef en Maria naar Bethlehem reizen; wat onzin is omdat men daarvoor niet hoefde te reizen. Ook dit is literaire grap. De tekst van Handelingen voegt dus historische informatie toe aan Lucas 2 maar zonder Lucas te noemen. Feitelijk verzwijgt de schrijver van Handelingen dat de census de aanleiding vormde voor de opstand van Judas de Galileeer omdat daar uit blijkt dat Judas en Jezus niet vergelijkbaar zijn. Echt iets voor Josephus. Laatst gewijzigd door Piero : 7 november 2019 om 10:19. |
8 november 2019, 10:43 | #298 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.524
|
De volkstelling 2.
De volkstelling en reis van Jozef naar Bethlehem en de geboorte van Jezus aldaar moet een legende zijn want in de periode van de census of volkstelling was judea in opstand tegen de census en tegen koning Herodes Archelaus. De zoon van Herodes de Grote. Josephus stelt dat Judas de Galileeër de opstand aanvoerde.
Archelaus: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Herodes_Archelaüs Hij handhaafde de torenhoge belastingdruk uit de tijd van zijn vader en leefde tegelijkertijd in grote luxe, waarbij hij gul geschenken uitdeelde aan bevriende vorsten. Hij verving gemakkelijk de hogepriesters in de Joodse tempel, wat veel Joden een doorn in het oog was .... Hij huwde Glaphyra, de weduwe van zijn halfbroer Alexander, ondanks dat haar eigen (tweede) man en Archelaüs' eigen vrouw nog in leven waren en handelde zo in strijd met de Thora. Einde van Archelaüs' regering. In 6 na Chr. bezocht een delegatie van vooraanstaande Joden en Samaritanen keizer Augustus. Bij hem klaagden zij over Archelaüs' heerschappij en spraken uit dat zij hem onbekwaam achtten voor het koningschap. Keizer Augustus onthief Archelaüs daarop uit zijn ambt en verbande hem aar Vienna in Gallië. Judea werd een Romeinse provincie, een situatie die voortduurde tot de tijd van Herodes Agrippa I. --- De opstand werd door de Romeinen neergeslagen. |
8 november 2019, 19:46 | #299 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.524
|
De volkstelling 3.
In het jaar 6 verkeerden Judea en Galilea dus in een chaos en bendes opstandelingen teisterden de bevolking. Jeruzalem stond op tegen koning Herodes Archelaus. De Joden werden uitgebuid door de belastingheffing door de koning en de keizer. Tegen dat licht moet men lezen wat de engelen tegen de herders zeiden volgens het evangelie. Lucas kende die context.
2.10 Maar de engel sprak tot hen: 'Vreest niet, want zie, ik verkondig u een vreugdevolle boodschap die bestemd is voor het hele volk. 11 Heden is u een Redder geboren, Christus de Heer, in de stad van David. 12 En dit zal voor u een teken zijn: gij zult het pasgeboren kind vinden, in doeken gewikkeld en liggend in een kribbe.' 13 Opeens voegde zich bij de engel een hemelse heerschare; zij verheerlijkten God met de woorden: 14 'Eer aan God in den hoge en op aarde vrede onder de mensen in wie Hij welbehagen heeft.' 15 Zodra de engelen weer van hen waren heengegaan naar de hemel, zeiden de herders tot elkaar: 'Komt, laten we naar Betlehem gaan om te zien wat er gebeurd is. Dat is een sprookje. De messias draagt geen zwaard, hij is een pasgeboren kind dat vrede zal brengen. Het is dromerij waar iemand in wegvlucht die de realiteit niet wil en kan aanvaarden. Geen aanzet voor een utopie. Het is een parodie, ook op de godsdienst van dat moment terwijl en omdat die afwezig is. Het is natuurlijk nooit bedoeld geweest als historisch correct. Dat simpele mensen het geloven is al vreemd ... Een omkering van alle waarden. |
9 november 2019, 10:29 | #300 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.524
|
De volkstelling 4.
Na de geboorte van Jezus, nog steeds volgens Lucas, brengen Jozef en Maria het kind naar Jeruzalem om hemm in de tempel aan God aan te bieden, en daarna reizen ze terug naar huis, Nazareth. Geen vuiltje aan de lucht. Geen Herodes en geen kindermoord van Matteus. Dat is een ander verhaal over de messias en dat kan op zichzelf begrepen worden. Het is evenmin historisch als het verhaal van Lucas.
Het geboorteverhaal van Lucas wordt afgerond met een gebeurtenis bij het bezoek aan de tempel. Daar verschijnt de oude profeet Simeon die Jezus in zijn armen neemt en profeteert: mijn ogen hebben thans uw Heil aanschouwd, 31 dat Gij voor alle volken hebt bereid; 32 een licht dat voor de heidenen straalt, een glorie voor uw volk Israël.' 33 Zijn vader en moeder stonden verbaasd over wat van Hem gezegd werd. Zo vertel je een zeer onwaarschijnlijk verhaal. Je zegt dat de getuigen verbaasd waren. Het Heil van God blijkt niet zo zeer voor de Joden te zijn bedoeld het is voor alle volken. Het is een licht voor de heidenen en voor Israël is het een eer. En dat wordt gezegd ten tijde van de volkstelling en grote oproer vanwege de hoge belastingdruk en tirannie van koning Archelaus. Simeon voegt er nog aan toe: 'Zie, dit kind is bestemd tot val of opstanding van velen in Israël, tot een teken dat weersproken wordt, 35 opdat de gezindheid van vele harten openbaar moge worden. De woorden zijn plechtig, raadselachtig en onheilspellend. We hebben hier dan ook de proloog van een drama die op het toneel wordt uitgesproken door een acteur die op de rand van het podium staat terwijl achter hem het doek nog gesloten is. We worden in de juiste stemming gebracht, slikken de popcorn door waar we nog op kauwen en vouwen het zakje dicht. Dan verschijnt er nog een actrice, die uitvoerig wordt ingeleid en zodanig dat het meteen een bekende van ons wordt en wij grote sympathie voor haar moeten voelen, die de proloog even raadselachtig aanvult: 36 Er was ook een profetes, Hanna, een dochter van Fanuël uit de stam van Aser. Zij was hoogbejaard en na haar jeugd had zij zeven jaren met haar man geleefd. 37 Nu was zij een weduwe van vierentachtig jaar. Ze verbleef voortdurend in de tempel en diende God dag en nacht door vasten en gebed. 38 Op dit ogenblik kwam zij naderbij, dankte God en sprak over het kind tot allen die de bevrijding van Jeruzalem verwachtten. Ah, ja, die oude Hanna was er bij in de tempel. Wat ze precies zei weet ik niet meer, maar ze sprak tot hen die de bevrijding van Jeruzelem verwachtten. Hm, Is daar eigenlijk nog wat van terecht gekomen? Tot zover de proloog en de volkstelling. |