Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Heeft de islam gelijk over vrouwen?
Ja, vrouwen moet je onder controle houden. 5 35,71%
Nee, de waanzin van vandaag is prima voor mij. 9 64,29%
Aantal stemmers: 14. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 november 2019, 08:52   #201
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.749
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Dan vergeet ge gemakkelijkheidshalve zijn eerder religieuze politiek ambities ?
Ik zeg niet dat hij onmiddellijk een islamitische staat wilt oprichten met islamitische wetten en zo maar het is geen strikt laïcismse meer zoals onder Atatürk...je kan bijna haast spreken over een vorm van staatstreligie

"Toen de Turkse president Recep Tayyip Erdo?an in Turkije aan de macht kwam, werd het oude hoofddoekverbod van de coupplegers van 1980 stelselmatig opgeheven. In oktober 2013 verdween het voor ambtenaren en aan universiteiten.[7][8] Vanaf september 2014 is de hoofddoek terug toegelaten vanaf de leeftijd van tien jaar in het lager en middelbaar onderwijs. In november 2016 verdween het hoofddoekverbod bij het burgerpersoneel van het leger, enkele maanden nadat het ook bij de politie sneuvelde. In maart 2017 verdween het hoofddoekverbod ook voor vrouwelijke (onder)officieren in het leger."
Zoals ik al zei is het een vreemd gegeven dat z'n kiezers ook de seculiere staat willen behouden, daarom vind ik de populariteit van Erdogan eerder iets nationalistisch is in plaats van religieus.

"A more recent 2015 poll by Metropoll found that over 80% of Turkish people supported the continuation of Turkey as a secular state, with even the majority of AKP voters supporting a secular state too."

https://en.wikipedia.org/wiki/Secula...n_Islamization
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2019, 10:02   #202
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Daar ben ik het niet mee eens. De oorlogen en bezettingen die Europa meemaakte sinds de 13de eeuw zijn niet op één hand te tellen. En we hebben het overleefd zonder teloorgang van kennis.
Er is zelfs heel veel kennis verloren gegaan door de vele oorlogen in Europa.
Maar het verschil is dat er in Europa een versprijding was in die kennis, waardoor die nooit helemaal verloren is gegaan.
Daarnaast werd er in Europa op een andere manier oorlog gevoerd.
Europa kende pas in de laatste oorlog tegen Napoleon een algemene oorlog en die was dan nog plaatselijke.
Bij de oorlogen in zuidwest Azië en Afrika werden vaak hele gemeenschappen uitgemoord en/of afgevoerd als slaven.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2019, 10:18   #203
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Nu zeg je dat moslims achterlijk gebleven zijn, zelfs als ze hier geboren en opgegroeid zijn.

een tegenargument die kan tellen.

Nee, dat zeg ik niet.

Wat ik zeg is dat zij in een andere wereld leven, vaak hun kennis moesten opofferen om te kunnen overleven.

En door het beleid van onze regeringen, al vanaf de eerste gastarbeiders hier kwamen, zijn deze welke hier geboren zijn, in twee werelden opgegroeit en zitten die innerlijk in een tweestrijd.

Je kan het vergelijken met een Eskimo die je in de Afrikaanse wouden zou neerplanten.
En daar zijn kinderen zou laten opvoeden precies of ze leven nog op de noordpool, terwijl ze in Afrika opgroeien.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2019, 10:34   #204
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.749
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nee, dat zeg ik niet.

Wat ik zeg is dat zij in een andere wereld leven, vaak hun kennis moesten opofferen om te kunnen overleven.

En door het beleid van onze regeringen, al vanaf de eerste gastarbeiders hier kwamen, zijn deze welke hier geboren zijn, in twee werelden opgegroeit en zitten die innerlijk in een tweestrijd.

Je kan het vergelijken met een Eskimo die je in de Afrikaanse wouden zou neerplanten.
En daar zijn kinderen zou laten opvoeden precies of ze leven nog op de noordpool, terwijl ze in Afrika opgroeien.
Sorry, maar dat blijft de definitie van achterlijk blijven vanwege cultuur, idem voor die Eskimo die in een oerwoud z'n kinderen opvoedt alsof ze op de Zuidpool zitten, ik begrijp niet wat je hier probeert te zeggen.

Dus moslims zijn achterlijk (kennis opofferen) om te kunnen overleven in Marokko? Pakistan?

Indonesië heeft 200 miljoen moslims, dat overleven lijkt me geen probleem. Ik begrijp echt niet in welke bochten je hier aan het wringen bent.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2019, 12:35   #205
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nee, dat zeg ik niet.

Wat ik zeg is dat zij in een andere wereld leven, vaak hun kennis moesten opofferen om te kunnen overleven.

En door het beleid van onze regeringen, al vanaf de eerste gastarbeiders hier kwamen, zijn deze welke hier geboren zijn, in twee werelden opgegroeit en zitten die innerlijk in een tweestrijd.

Je kan het vergelijken met een Eskimo die je in de Afrikaanse wouden zou neerplanten.
En daar zijn kinderen zou laten opvoeden precies of ze leven nog op de noordpool, terwijl ze in Afrika opgroeien.
Wat u zegt klopt niet echt...
Ja, moslims verbinden kennis vaak aan hun religie, dat een kind de koran kan opdreunen is vaak belangrijker dan taalverwerving in het Nederlands of een goede start op scholen.

Vaak heersen bij traditionele moslims achter de voordeur andere waarden en normen dan een samenleving verwacht, dat zorgt voor problemen.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2019, 13:12   #206
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Sorry, maar dat blijft de definitie van achterlijk blijven vanwege cultuur, idem voor die Eskimo die in een oerwoud z'n kinderen opvoedt alsof ze op de Zuidpool zitten, ik begrijp niet wat je hier probeert te zeggen.

Dus moslims zijn achterlijk (kennis opofferen) om te kunnen overleven in Marokko? Pakistan?

Indonesië heeft 200 miljoen moslims, dat overleven lijkt me geen probleem. Ik begrijp echt niet in welke bochten je hier aan het wringen bent.
Begrijp dat je er niets van begrijpt.

Je moet eerst zelf het noorden nog vinden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2019, 13:51   #207
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Wat u zegt klopt niet echt...
Ja, moslims verbinden kennis vaak aan hun religie, dat een kind de koran kan opdreunen is vaak belangrijker dan taalverwerving in het Nederlands of een goede start op scholen.

Vaak heersen bij traditionele moslims achter de voordeur andere waarden en normen dan een samenleving verwacht, dat zorgt voor problemen.
Wat ik zeg, komt anders wel van Moslims en Moslima's.
En je kan het in de geschiedenis terugvinden.
Waarom denk je dat er een technisch gat is in de ontwikkeling van de zuidwestelijke Aziatische en Afrikaanse wereld?
Die stonden 2000 jaar geleden ver op ons voor en zijn sinds dien enkel nog achteruit gegaan.
Zoek eens uit waarom onze maatschappij tussen de val van het west Romeinse rijk en de economische revolutie, technisch en medische geen vooruitgang heeft gekend.
Je moet eens uitzoeken waarom de luchtvaart, hoewel luchtballonen al eeuwen gekend waren in oost Azië, pas in de eind 18de eeuw gebruik van luchtballonnen zijn ingang heeft gemaakt.
Dit terwijl Da Vinci er al eind 15de begin 16de eeuw vliegtuigen aan het ontwerpen en uittesten was.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2019, 14:47   #208
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Wat ik zeg, komt anders wel van Moslims en Moslima's.
En je kan het in de geschiedenis terugvinden.
Waarom denk je dat er een technisch gat is in de ontwikkeling van de zuidwestelijke Aziatische en Afrikaanse wereld?
Die stonden 2000 jaar geleden ver op ons voor en zijn sinds dien enkel nog achteruit gegaan.
Zoek eens uit waarom onze maatschappij tussen de val van het west Romeinse rijk en de economische revolutie, technisch en medische geen vooruitgang heeft gekend.
Je moet eens uitzoeken waarom de luchtvaart, hoewel luchtballonen al eeuwen gekend waren in oost Azië, pas in de eind 18de eeuw gebruik van luchtballonnen zijn ingang heeft gemaakt.
Dit terwijl Da Vinci er al eind 15de begin 16de eeuw vliegtuigen aan het ontwerpen en uittesten was.
Fijn dat u kritische moslims kent!
Ik heb geen tijd om wat u zegt te gaan uitzoeken, kunt u niet vertellen wat uw punt is?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2019, 15:06   #209
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Fijn dat u kritische moslims kent!
Ik heb geen tijd om wat u zegt te gaan uitzoeken, kunt u niet vertellen wat uw punt is?
Maar wel tijd om hier te chatten
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2019, 14:24   #210
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Maar wel tijd om hier te chatten
Ja en? Waar slaat je opmerking op? Alles goed met jou? Je was precies een tijd inactief hier!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2019, 20:13   #211
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Zoals ik al zei is het een vreemd gegeven dat z'n kiezers ook de seculiere staat willen behouden, daarom vind ik de populariteit van Erdogan eerder iets nationalistisch is in plaats van religieus.

"A more recent 2015 poll by Metropoll found that over 80% of Turkish people supported the continuation of Turkey as a secular state, with even the majority of AKP voters supporting a secular state too."

https://en.wikipedia.org/wiki/Secula...n_Islamization
opsie sorry
Ik had je post wat anders geïnterpreteerd
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2019, 09:37   #212
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ja en? Waar slaat je opmerking op? Alles goed met jou? Je was precies een tijd inactief hier!
Nu, haar opmerking was een verwijzing.
Citaat:
Ik heb geen tijd om wat u zegt te gaan uitzoeken, kunt u niet vertellen wat uw punt is?
Maar de oorzaak van het verloren gaan van kennis heeft meerdere oorzaken.

En meestal vallen die oorzaken samen.

Zo, met uitzondering van WWII, waarin zelfs speciale eenheden werden opgericht om achter de technische kennis te gaan.
Hadden oorlogen steeds tot gevolg dat de plaatselijke geschoolden afgeslacht werden, zij vormde immers mee het bestuurlijke systeem dat men wilde verdrijven.
Soldaten kregen na een gewonnen gevecht vaak de oorlogsbuit als verloning.
Wat ze niet konden meesleuren, werd vernietigd.
Wie tegenwerkte werd gedood.

Geloofsovertuigingen zijn ook niet direct bevorderlijk van technische en wetenschappelijke ontwikkeling.
Europa heeft lang een stilstand gekend door de heerschappij van de RKK.
Mensen die de kennis over kruiden, medicatie en enz... hadden en die durftde te gebruiken, werden door de RKK vermoord.

En kennis is een wapen, zeker binnen de strijd om macht.
Vaak word kennis dus gewoon niet doorgegeven enkel om zijn eigen positie binnen de samenleving te beschermen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2019, 12:59   #213
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nu, haar opmerking was een verwijzing.

Maar de oorzaak van het verloren gaan van kennis heeft meerdere oorzaken.

En meestal vallen die oorzaken samen.

Zo, met uitzondering van WWII, waarin zelfs speciale eenheden werden opgericht om achter de technische kennis te gaan.
Hadden oorlogen steeds tot gevolg dat de plaatselijke geschoolden afgeslacht werden, zij vormde immers mee het bestuurlijke systeem dat men wilde verdrijven.
Soldaten kregen na een gewonnen gevecht vaak de oorlogsbuit als verloning.
Wat ze niet konden meesleuren, werd vernietigd.
Wie tegenwerkte werd gedood.

Geloofsovertuigingen zijn ook niet direct bevorderlijk van technische en wetenschappelijke ontwikkeling.
Europa heeft lang een stilstand gekend door de heerschappij van de RKK.
Mensen die de kennis over kruiden, medicatie en enz... hadden en die durftde te gebruiken, werden door de RKK vermoord.

En kennis is een wapen, zeker binnen de strijd om macht.
Vaak word kennis dus gewoon niet doorgegeven enkel om zijn eigen positie binnen de samenleving te beschermen.
Uw betoog is wat onduidelijk.
1. Mohammed was een warlord die stammen overwon en de keuze gaf, sluit je aan en deel in de buit maar dan moet je wel mijn God aanvaarden, of wordt slaaf of gedood.
Die vraag werd gesteld aan leiders van stammen, niet aan de kamelendrijver, en op die wijze heeft de profeet de invloed van zijn leer vergroot.
De Koran getuigt hier ook van, kennis was welkom, maar wel binnen het kader van de nieuwe religie.
De meest nobele kennis was deze over het geloof. Dat is nog steeds zo, en daarom zitten kinderen de koran van buiten te dreunen op koranschooltjes, ook hier.

2. Na de dood van de profeet, heeft islam zich door overheersing verspreidt, net zoals het Christendom trouwens.
En de ontwikkeling van wetenschap stond niet centraal, wel de godsdienstbeleving.
De geschiedenis van Europa verliep anders, religie werd aan banden gelegd, waardoor wetenschap kon opbloeien, die evolutie kent islam dus niet.
Omdat er verband is tussen armoede, mag je breed zien en de macht van religie.

3. Dat is nog steeds zo, wie uit die landen komt heeft een gigantische achterstand in kennis, over het eigen lichaam bijvoorbeeld.
Het geloof in geesten de duivels is daar een voorbeeld van, wie afwijkt van de norm is behekst.
Los van moslimlanden zie je hetzelfde in andere landen waar religie nog sterk staat.
Dus ja, er is verband tussen kennis, armoede en religie, overal ter wereld, maar ook sociale druk speelt een rol. Dat zie je in Amerika bijvoorbeeld, hoe geisoleerder mensen wonen, hoe moeilijker je onder dat juk uitkomt.
Religie gaat uiteindelijk altijd om macht, van een minderheid tegenover de schapen.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2019, 15:50   #214
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Europa heeft lang een stilstand gekend door de heerschappij van de RKK.
Mensen die de kennis over kruiden, medicatie en enz... hadden en die durftde te gebruiken, werden door de RKK vermoord.
Pure onzin. De grote stilstand in het Westen is er niet gekomen door de komst van de Kerk, maar door de inval van de Germanen die brandend, plunderend, verkrachtend... door de laatste resten van het Romeinse Rijk trokken.

Wat u schrijft over kruiden en hun functie als medicatie klopt al evenmin. Ieder middeleeuws klooster beschikte over een kruidentuin waaruit geplukt werd om ziektes en aandoeningen te genezen, naast het bereiden van allerlei zaken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2019, 18:41   #215
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Pure onzin. De grote stilstand in het Westen is er niet gekomen door de komst van de Kerk, maar door de inval van de Germanen die brandend, plunderend, verkrachtend... door de laatste resten van het Romeinse Rijk trokken.

Wat u schrijft over kruiden en hun functie als medicatie klopt al evenmin. Ieder middeleeuws klooster beschikte over een kruidentuin waaruit geplukt werd om ziektes en aandoeningen te genezen, naast het bereiden van allerlei zaken.
De duistere middeleeuwen. Eeuwenlang lagen de restanten van aquaducten en andere Romeinse bouwwerken er nutteloos bij omdat de kennis om die constructies te bouwen en/of renoveren verloren was gegaan. Het was maar pas tijdens de Kruistochten toen men in contact kwam met Oosterse culturen dat er opnieuw kennis werd gekregen over de mathematische formules in de bouwkunst. Daarna brak dan ook een tijdperk aan van de bouw van kathedralen.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2019, 19:25   #216
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
De duistere middeleeuwen. Eeuwenlang lagen de restanten van aquaducten en andere Romeinse bouwwerken er nutteloos bij omdat de kennis om die constructies te bouwen en/of renoveren verloren was gegaan. Het was maar pas tijdens de Kruistochten toen men in contact kwam met Oosterse culturen dat er opnieuw kennis werd gekregen over de mathematische formules in de bouwkunst. Daarna brak dan ook een tijdperk aan van de bouw van kathedralen.
Onjuist. Ook voor de kruistochten werd er in Europa gebouwd. Romaanse kerken bijvoorbeeld.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2019, 19:47   #217
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Onjuist. Ook voor de kruistochten werd er in Europa gebouwd. Romaanse kerken bijvoorbeeld.
Die qua architectuur veel minder complex waren dan de gotische kathedralen. In de gotische architectuur werden de gebouwen steeds hoger en moest men overschakelen naar methoden die beter de structuur konden schragen zoals bv het kruisribgewelf dat het kruisgewelf verving nd Romaanse architectuur.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2019, 19:50   #218
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Die qua architectuur veel minder complex waren dan de gotische kathedralen. In de gotische architectuur werden de gebouwen steeds hoger en moest men overschakelen naar methoden die beter de structuur konden schragen zoals bv het kruisribgewelf dat het kruisgewelf verving nd Romaanse architectuur.
En dat was iets wat de Romeinen ook niet hadden gebouwd. In het Byzantijnse rijk heeft zich trouwens een andere stijl ontwikkeld. Geen gotiek. Was het daarom minder complex en vroeg het minder technisch inzicht en kunnen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2019, 19:58   #219
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.762
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Die qua architectuur veel minder complex waren dan de gotische kathedralen. In de gotische architectuur werden de gebouwen steeds hoger en moest men overschakelen naar methoden die beter de structuur konden schragen zoals bv het kruisribgewelf dat het kruisgewelf verving nd Romaanse architectuur.
Men zegt vaak dat de spitsboog , zo typisch voor de gotiek, eigen is aan de bouwtechniek van het Midden-Oosten en men verbindt daar dan snel de term 'kruistochten' aan. Dat is zeer kort door de bocht. Het kan ook zijn dat via het islamitisch Spanje bouwtechnieken werden ingevoerd. Spaanse paleizen van de Islamitische kaliefen gebruikten spitsbogen. En dan heeft het maar weinig met de kruistochten te maken. Spitsbogen vinden we al in India en zelfs in Romaanse bouwwerken vinden we spitsbogen. Men weet eigenlijk niet hoe de spitsboog zijn intrede deed in Europa. Feit is wel dat die echt doorbrak na de kruistochten.

Vermoedelijk heeft het ook te maken met de christelijke cultuur. De gebouwen ter ere van de allerhoogste moesten majestueuzer en vooral hoger , op naar God. En dan heeft men de spitsboog gebruikt omdat deze bouwconstructie vrij hoge gebouwen mogelijk maakte.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 november 2019 om 20:17.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2019, 22:35   #220
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En dat was iets wat de Romeinen ook niet hadden gebouwd. In het Byzantijnse rijk heeft zich trouwens een andere stijl ontwikkeld. Geen gotiek. Was het daarom minder complex en vroeg het minder technisch inzicht en kunnen?
Nogal wiedes he. Itt het West-Romeinse rijk kon Byzantium zich nog eeuwen verder handhaven. Dus de daar opgedane kennis en know-how ging niet verloren zoals in Rome dat onder de voet werd gelopen door barbaren. Bovendien kon Byzantium door haar ligging betere contacten blijven onderhouden met andere culturen die in bepaalde opzichten al verder gevorderd waren.

Laatst gewijzigd door Elio di Supo : 17 november 2019 om 22:38.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be