Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 november 2019, 11:36   #1981
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Met doet pogingen, de ene wat geslaagder dan de andere.

Hoe je het draait of keert, rondrijden met meer dan een halve TON aan batterijen kan nooit de toekomst zijn.
Een Tesla is ondertussen al lichter dan een vergelijkbare ICE-diesel en bijna 100 kg lichter dan een vergelijkbare hybride, ondanks die halve ton batterijpack, en vooral elk jaar worden ze lichter.

Wat is dan de nabije toekomst? Yep batterijpacks van 250 kg.

Zijn zware SUVs de toekomst?

Volgens diverse data en mijn berekening zou de zuinigste EV Tesla SR+ nu een batterijpack hebben van 54 kWh, dat 142 kg minder weegt dan het groter 80 kWh Long range batterijpack van 480 kg.

Dat is 338 kg.

Daarmee haalt de SR+ tot 250 miles EPA, of rijbereik tot 402 km.

Opladen gaat nog vlotter ondertussen voor de SR+ , tot 170 kW na update:
Citaat:
https://insideevs.com/news/380519/te...charge-170-kw/

Tesla cars can charge at up to:

Tesla Model 3 (top of the line Long Range versions): 250 kW
Tesla Model 3 (Standard Range Plus from 2019.36.1 update): 170 kW (previously 100 kW, and 120 kW)
Tesla Model S/Tesla Model X (Long Range "Raven"): 200 kW

Laatst gewijzigd door Micele : 16 november 2019 om 12:03.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2019, 12:07   #1982
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Een Tesla is ondertussen al lichter dan een vergelijkbare ICE-diesel en bijna 100 kg lichter dan een vergelijkbare hybride, ondanks die halve ton batterijpack, en vooral elk jaar worden ze lichter.

Wat is dan de nabije toekomst? Yep batterijpacks van 250 kg.

Zijn zware SUVs de toekomst?

Volgens diverse data en mijn berekening zou de zuinigste EV Tesla SR+ nu een batterijpack hebben van 54 kWh, dat 142 kg minder weegt dan het groter 80 kWh Long range batterijpack van 480 kg.

Dat is 338 kg.

Daarmee haalt de SR+ tot 250 miles EPA, of rijbereik tot 402 km.

Opladen gaat nog vlotter ondertussen voor de SR+ , tot 170 kW na update:
Allemaal technologie die zich nog niet op langere termijn bewezen heeft.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2019, 12:14   #1983
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Allemaal technologie die zich nog niet op langere termijn bewezen heeft.
Toch wel. Zie oude model S die zelfs de minder goede accucellen en koelingscircuits heeft.

500.000 km is geen probleem voor die oude technologie.
https://gocar.be/nl/autonieuws/fun/d...m-op-de-teller

De duurzaamheid wordt namelijk vooral bepaald door het batterijmanagement.

En qua duurzaamheidstesten in laboproeven hebben ze inmiddels batterijen die 1,6 miljoen kms meegaan of 20 jaar, volledige laadcyclussen kan men perfect uitvoeren in wetenschappelijke proeven.

Google maar op Jeff Dahn. Was sowieso al in de media. 5000 laadcyclussen of meer is geen probleem meer en dan zijn de "gebruikte batterijpacks" nog altijd ruim goed genoeg voor opslag wind en zon, en ideale buffer voor stabilisatie en stroomvraagpieken. Je moet eens wat meer zoekwerk doen.

https://www.bright.nl/nieuws/artikel...ter-tesla-accu

Laatst gewijzigd door Micele : 16 november 2019 om 12:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2019, 13:12   #1984
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

net binnengekomen:

990.000 km met Tesla S P85 op 2 batterijpacks. Het betreft een van de eerste model S ingevoerd in Europa Bj 2013 ergens.

Het laatste batterijpack heeft nu wslk meer dan 500.000 km.



https://twitter.com/gem8mingen?ref_s...m-op-de-teller

De koelingscircuits (doorstroming) zijn in 2016 verbeterd met de 100 kW versies (Model S en X).

Bij het model 3 zijn de accucellen, koelingscircuits en management nog eens beter:

Simpele tekeningen die de evolutie duidelijk maken:
Citaat:
https://insideevs.com/news/338711/te...ed-track-mode/

First, we will walk through the gen 1 and gen 2 Model X/S module design. Then, we will show you the new Model 3 module design.

- The gen 1 Model S/X battery module only had one cooling tube per module. This single cooling tube had to cool 444 cells. Cells at the end of the cooling tube end up being significantly hotter than cells at the beginning of the cooling tube pass.

- The gen 2 Model S/X battery module (see article) had two cooling tubes per module instead of just one in gen 1 design. This new module is in the 100 kWh versions of the Model S and X. Each pass of the cooling tube only has to cool 258 cells instead of 444 = much better.

- The Model 3 battery module is machine assembled. Each length of tube with cells attached is nicknamed a “bandolero” because it looks like a machine gun bandolero (see article here). The cooling tube in each bandolero now only has to cool 164 cells. The cooling tube is bigger than Model S/X cooling tubes (cells are larger) and can pass more glycol cooling flow. The tube also covers a higher percentage of the cells' height.
En het fijne verschil met de Chevrolet Bolt EV:
https://www.teslarati.com/tesla-mode...ruption-video/

En de volgende verbetering komt er zeker aan in 2020-2021:
Citaat:
https://electrek.co/2019/10/21/tesla...em-powerwalls/

Tesla has patented a battery pack design with a cooling system using plates to dissipate heat. It’s likely what is in Tesla’s current stationary energy storage products.
Optimalisatie van het batterijmanagement via software gebeurd ook op regelmatige basis. Soms kan rijbereik opgeofferd worden tegen duurzaamheid en brandveiligheid bij de oude bouwjaren.

Maar bij de Teslas sinds april 2016 is dat nooit het geval geweest (imho), wel andersom (wat meer PK, wat meer rijbereik, sneller opladen).

De model S en X hebben ook sinds ergens 2019 een zuinigere synchrone E-motor vooraan gekregen, deze uit het model 3. (Raven-upgrade)

Laatst gewijzigd door Micele : 16 november 2019 om 13:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2019, 16:54   #1985
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Deze voormiddag iemand met een donkergrijze Tesla S gezien. De krachtigste en duurste versie en met 6800 km op de teller. De man voelde zich opgelicht. Hij geraakt van Heist o/d Berg niet naar klanten in Kortrijk en terug. Zijn oplossing : de BMW 318d van zijn vrouw nemen en zijn vrouw rijdt met de Tesla 30 km verder naar haar werk. Waar ze letterlijk wordt uitgelachen omdat ze met zoiets lomp durft komen te werken
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2019, 17:57   #1986
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Deze voormiddag iemand met een donkergrijze Tesla S gezien. De krachtigste en duurste versie en met 6800 km op de teller. De man voelde zich opgelicht. Hij geraakt van Heist o/d Berg niet naar klanten in Kortrijk en terug. Zijn oplossing : de BMW 318d van zijn vrouw nemen en zijn vrouw rijdt met de Tesla 30 km verder naar haar werk. Waar ze letterlijk wordt uitgelachen omdat ze met zoiets lomp durft komen te werken
Juist op deze deze NL-inschrijvingscijfers gekeken, het is zeer wslk dat enkel één Teslamodel 3 beter gaat verkopen dan alle 22 modellen van BMW tesamen.

Citaat:
Tesla Model 3 op kenteken
Totaal: 16.587
bijgewerkt t/m 15 November 2019
Citaat:
https://raivereniging.nl/artikel/mar...opcijfers.html / download personenwagens maandelijkse nieuwverkopen 2019

Totaal alle BMW : 19.083
En zeggen dat BMW 16 "kleuren" aanbiedt en Tesla maar 5. lol.

Heen en terug Heist o/d Berg naar Kortrijk is maar 286 km via Antwerpen.

Citaat:
https://www.tesla.com/nl_NL/trips#/?...95199999999795

Model S Performance

Heist-op-den-Berg, België

Aalbeeksesteenweg 67, 8500 Kortrijk, Belgium

Heist-op-den-Berg, België

Duur: 3 u, 7 min. (286 km)

Geen Supercharging nodig

Laatst gewijzigd door Micele : 16 november 2019 om 18:11.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2019, 20:27   #1987
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Voor de liefhebbers van V8, de nieuwe Maserati Zéda -vanaf modeljaar 2020- zal de laatste Maserati zijn met een V8.

Maserati electrificeerd zijn wagens, wslk ook plug-in-hybrides maar dan zullen ze een kleinere lichtere motor nemen en dus zeker geen V8 meer. (wslk een V6 uit het schap)

https://www.vroom.be/nl/nieuws/maser...ektrisch-22317

Maserati behoort bij de FCA-Gp en die fusioneert met Renault-Nissan-Mitsubishi-Gp. De V8 is een Ferrari-motor.

Citaat:
https://gocar.be/nl/autonieuws/actua...egt-v8-vaarwel

Maserati zegt V8 vaarwel

15/11/2019 | Nicolas Joannès

De Maserati GranTurismo zal ons binnenkort verlaten. Om het einde van diens carrière te vieren, heeft Maserati nog een laatste wapenfeit klaar. Daarna is het gedaan met de Ferrari-V8…

In 2020 wordt de opvolger van de GranTurismo verwacht. Die wordt deels of zelfs volledig geëlektrificeerd (nog niet zeker). In afwachting daarvan, laat Maserati ons kennismaken met deze GranTurismo Zéda.

Laatste met V8

De Zéda behoudt zijn atmosferische Ferrari-V8, die 460 pk levert bij 7.000 tpm. Fans van Italiaanse sporwagens zullen dit blok zeker missen. Wij sowieso…

Laatst gewijzigd door Micele : 16 november 2019 om 20:28.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2019, 13:10   #1988
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Juist op deze deze NL-inschrijvingscijfers gekeken, het is zeer wslk dat enkel één Teslamodel 3 beter gaat verkopen dan alle 22 modellen van BMW tesamen.
Ik blijf het verdacht vinden en enkel de Belgische cijfers van TRAXIO geloof ik. In het laatste nummer staan trouwens alle cijfers van alle soorten van energievormen voor wagens, samen met de prognoses na ondervragingen bij leasingmaatschappijen, fleetmanagers, werkgevers en werknemers ... En daar is amper een stijging van de E-vloot te merken. Wat ook bevestigd wordt als je de voorlopige cijfers van de huidige zomer/winterwissels bekijkt. Amper 0,15% zijn E-wagens, amper 2.7% zijn hybridevoertuigen. En veruit de grootste is en blijft de diesel met bijna 82%.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2019, 13:52   #1989
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.842
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Deze voormiddag iemand met een donkergrijze Tesla S gezien. De krachtigste en duurste versie en met 6800 km op de teller. De man voelde zich opgelicht. Hij geraakt van Heist o/d Berg niet naar klanten in Kortrijk en terug. Zijn oplossing : de BMW 318d van zijn vrouw nemen en zijn vrouw rijdt met de Tesla 30 km verder naar haar werk. Waar ze letterlijk wordt uitgelachen omdat ze met zoiets lomp durft komen te werken
Inderdaad dat moet nogal een durfal zijn die vrouw. Een echte avonturierster. Men zou voor minder in zijn broek doen.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2019, 14:54   #1990
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

'VW KLAAR VOOR 50 MILJOEN ELEKTRISCHE AUTO'S'

PRODUCTIELIJNEN WORDEN KLAARGESTOOMD

Volkswagen is van plan groots uit te pakken met elektrische auto's. Het Duitse autoconcern is voorbereid op de productie van 50 miljoen elektrisch aangedreven voertuigen, zei topman Herbert Diess in het blad Automobilwoche.

Zowel de inkoopprocessen voor accu's als de productielijnen voor elektrische auto's worden volgens Diess klaargestoomd om de miljoenen e-auto's te kunnen produceren. Eerder kondigde de autofabrikant al aan eind 2022 zestien fabrieken te willen voor elektrische auto's.

De eerste volledig elektrische auto's moeten in 2019 van de band rollen. Onlangs meldden bronnen aan persbureau DPA dat Volkswagen ook een e-auto van minder dan 20.000 euro op de markt wil zetten. Dit instapmodel zou in 2022 te koop zijn.

Voor Duitse automakers is het zaak op tijd met auto's te komen die minder vervuilend zijn. Steeds meer steden in Duitsland verbieden dieselvoertuigen, om luchtvervuiling tegen te gaan.


https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...trische-autos/
- - - - -

Laatst gewijzigd door Micele : 17 november 2019 om 15:07.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2019, 15:59   #1991
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.842
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
'VW KLAAR VOOR 50 MILJOEN ELEKTRISCHE AUTO'S'

PRODUCTIELIJNEN WORDEN KLAARGESTOOMD

Volkswagen is van plan groots uit te pakken met elektrische auto's. Het Duitse autoconcern is voorbereid op de productie van 50 miljoen elektrisch aangedreven voertuigen, zei topman Herbert Diess in het blad Automobilwoche.

Zowel de inkoopprocessen voor accu's als de productielijnen voor elektrische auto's worden volgens Diess klaargestoomd om de miljoenen e-auto's te kunnen produceren. Eerder kondigde de autofabrikant al aan eind 2022 zestien fabrieken te willen voor elektrische auto's.

De eerste volledig elektrische auto's moeten in 2019 van de band rollen. Onlangs meldden bronnen aan persbureau DPA dat Volkswagen ook een e-auto van minder dan 20.000 euro op de markt wil zetten. Dit instapmodel zou in 2022 te koop zijn.

Voor Duitse automakers is het zaak op tijd met auto's te komen die minder vervuilend zijn. Steeds meer steden in Duitsland verbieden dieselvoertuigen, om luchtvervuiling tegen te gaan.


https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...trische-autos/
- - - - -
Aan wie gaan ze die verkopen ? Nieuwe benzine auto's mogen nu nog jaren en jaren overal binnen.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2019, 16:58   #1992
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

En waar gaat men de elektriciteit halen om die allemaal op te laden ?
huisgezin heeft +/- 10kw/h per dag nodig tel daarbij de autoverbruik bij ....men zal een enorme capaciteitsverhoging nodig hebben om dit mogelijk te maken .<:::en de nieuwe melkkoe is gevonden ...elektriciteit "en" km tarief kassa kan nog veel illegalen van onderhouden
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2019, 17:03   #1993
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
En waar gaat men de elektriciteit halen om die allemaal op te laden ?
Aan het gemoderniseerd stroomnet tiens.

Hoe rijden treinen, metro, en trams?

"On(g)(b)ekend is onbemind"

Altijd dezelfde vragen waar de antwoorden al gegeven zijn.

Vraag liever waar men al die fossiele brandstoffen blijft halen.

Laatst gewijzigd door Micele : 17 november 2019 om 17:14.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2019, 18:13   #1994
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.139
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Aan het gemoderniseerd stroomnet tiens.

Hoe rijden treinen, metro, en trams?

"On(g)(b)ekend is onbemind"

Altijd dezelfde vragen waar de antwoorden al gegeven zijn.

Vraag liever waar men al die fossiele brandstoffen blijft halen.
als we volledig elektrisch rijden, verbruiken we moeiteloos 20TWh extra zonder vrachtverkeer. at is +25%
20twh maak je met 40Twh gas, en dat vervangt ongeveer 50Twh benzine/diesel
voor 20Twh energie heb je dus 3 kerncentrales of 3x 1MW centrales nodig

Laatst gewijzigd door brother paul : 17 november 2019 om 18:14.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2019, 18:21   #1995
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.139
Standaard

de tesla pickup imitatie bij hyundai

https://www.autogids.be/autonieuws/n...t-plck-up.html
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2019, 18:27   #1996
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
als we volledig elektrisch rijden, verbruiken we moeiteloos 20TWh extra zonder vrachtverkeer. at is +25%
20twh maak je met 40Twh gas, en dat vervangt ongeveer 50Twh benzine/diesel
En wat spaar je uit aan stroom als je maar de helft brandstoffen moet produceren?

Wat kost 1 liter benzine aan kWh?


Citaat:
voor 20Twh energie heb je dus 3 kerncentrales of 3x 1MW centrales nodig
Zelfs NL heeft maar 17,1 TWh nodig, zonder rekening te houden wat men allemaal aan stroom bespaard tegen pakweg 2060.

Citaat:
Stel nu dat alle personenauto’s in NL 100% elektrisch gaan rijden. Er zijn in 2013 ongeveer 8,7 miljoen personenauto’s in NL (bron: CBS). Die legden totaal 114,2 miljard km af. Met een gemiddeld elektriciteitsverbruik van een elektrische auto van 0,15 kWh/km komen we dan uit op een extra verbruik van 17,1 miljard kWh. Het totale elektriciteitsverbruik in NL in 2013 is 119.1 miljard kWh. Dat betekent dat het elektriciteitsverbruik met 14.3% zou stijgen.

Laatst gewijzigd door Micele : 17 november 2019 om 18:36.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2019, 18:36   #1997
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.139
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En wat spaar je uit aan stroom als je maar de helft brandstoffen moet produceren?

Wat kost 1 liter benzine aan kWh?
aardgas komt ook niet zonder energie uit de grond, in de pijpleiding en in uw huis terecht. Maar laten we zeggen dat het iets gunstiger is

dus het is een tikkeltje beter, en het verbetert vooral significant als het grootste deel gemaakt wordt met wind/zon/hydro

Laatst gewijzigd door brother paul : 17 november 2019 om 18:37.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2019, 18:39   #1998
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
aardgas komt ook niet zonder energie uit de grond, in de pijpleiding en in uw huis terecht. Maar laten we zeggen dat het iets gunstiger is
Nog eens: hoeveel kWh heeft men nodig voor 1 liter diesel of 1 liter benzine te produceren? (van plannen, opboren, transport, raffineren, reserves aanleggen, transport maar tankstation, tankzuil, tot... in jouw tank)

Laatst gewijzigd door Micele : 17 november 2019 om 18:40.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2019, 19:06   #1999
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.842
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Aan het gemoderniseerd stroomnet tiens.

Hoe rijden treinen, metro, en trams?

"On(g)(b)ekend is onbemind"

Altijd dezelfde vragen waar de antwoorden al gegeven zijn.

Vraag liever waar men al die fossiele brandstoffen blijft halen.
Moeten die ook opgeladen worden of hangen die aan een kabel ?
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2019, 19:24   #2000
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Moeten die ook opgeladen worden of hangen die aan een kabel ?
Die hangen aan een kabel, en hebben ook hun verliezen, waarom?
Rijden die tegenwoordig niet hoofdzakelijk op electriciteit? Waarom hoorden we toen niet waar al die stroom vandaan ging komen?


Een gemiddeld tankstation zou ~150.000 kWh per jaar aan stroom verbruiken.

Q8 investeert nu in zonnepanelen om dat verbruik te verminderen:
Citaat:
https://www.zeroemissionsolutions.co...-tankstations/

15 mei 2018

Q8 installeert (samen met het energiebedrijf IZEN) zonnepanelen op 46 van haar tankstations in België. Dat is goed voor een jaarlijkse minderuitstoot van 55 ton CO2.

Een aantal van de 46 tankstations wordt zo voor een groot deel zelfvoorzienend in stroomverbruik. Afhankelijk van de grootte en de energiebehoefte van elk tankstation, werden er gemiddeld 24 zonnepanelen met een vermogen van 275 Wp per paneel geplaatst. Katia Van Bouwel, communicatie-expert bij Q8: “We besparen energie én wekken op een ecologisch verantwoorde manier energie op. Een win-win, dus. Bij Q8 bekijken we voortdurend hoe we energie-efficiënter kunnen zijn. De samenwerking met IZEN past hierdoor prima in onze duurzame toekomstvisie.”

In totaal werden er 1.527 zonnepanelen geïnstalleerd met een totaal vermogen van 419.925 Wp. Dat resulteert – met een gemiddelde opbrengst van 6.500 kWh per tankstation – in een besparing van zo’n 55 ton CO2-uitstoot per jaar. Met de opgewekte energie van één zonnepaneel kan Q8 naar eigen zeggen 618.750 betalingen en 14.488 tankbeurten uitvoeren.
Electrische wagens hebben dat extra-probleem dus niet.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be