Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 december 2019, 13:27   #1
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard Meer anderstalige nieuwkomers naar aso

https://m.standaard.be/cnt/dmf201912...2A3D0E7082FCF5

Citaat:
TOREN VAN BABEL VERKLEINT KLOOF TUSSEN ONTHAAL- EN GEWOON ONDERWIJS
‘Ze willen allemaal dokter of advocaat worden’
‘Juf, juf, ik aso!’ Ook anderstalige nieuwkomers die amper een woord Nederlands kennen, blaken van ambitie. Door hun taalachterstand zien aso-scholen hen niet altijd graag komen. Maar door de vervolgschoolcoaches lijkt de kentering ingezet.

...

Zo ambitieus mogelijk

Door al die maatregelen beginnen ook aso-scholen meer en meer open te staan voor anderstalige nieuwkomers. ‘De meeste Okan-leerlingen stromen nog altijd door naar het bso’, erkent Pascoletti. ‘Maar de jongste jaren zien wij een kentering. Vroeger stonden aso-scholen weigerachtig tegenover onze leerlingen. Zij zullen nooit slagen, redeneerden zij. Maar nu die scholen ervaren hoe concreet wij hen ondersteunen en inzien dat zij ook zelf veel kunnen doen, beginnen zij er meer in te geloven.’

De uitstroomcijfers van de Toren van Babel bewijzen het: terwijl in het schooljaar 2007-2008 nog maar 5 procent van de anderstalige nieuwkomers in het aso startte, was dat vorig schooljaar al meer dan 20 procent.

‘Voor elke leerling stellen wij de vraag: als hij in zijn land gebleven zou zijn, welke richting zou hij daar dan aangekund hebben? Wij proberen de leerlingen zo am?*bitieus mogelijk te oriënteren’, zegt Pascoletti. ‘Wij proberen voorbij de taalachterstand te kijken en zo veel mogelijk rekening te houden met het potentieel van de leerling. Daar bestaan ook tests voor. Maar de belangrijkste schakel is de klastitularis die 20 uur per week Nederlands geeft. Die kent de leerling, zijn hobby’s, interesses en talenten het best.’

Heel gemotiveerd

‘Soms lukt het echt niet in het aso. Maar er zijn ook succesverhalen. Op klassenraden horen wij soms: “Dat zijn onze beste leerlingen.” Niet zozeer qua punten, maar zij zijn heel gemotiveerd en aangenaam in de klas.’

‘De leerlingen zijn zelf ook vragende partij om naar het aso te gaan’, zegt Tamara Rosseel, die al vervolgschoolcoach was toen die functie nog niet officieel bestond. ‘In de Okan-klas is het direct van: “Juf, juf, ik aso!” Waar zij het vandaan halen, ik weet het niet. Zelfs leerlingen die analfabeet zijn, hebben er de mond van vol.’

‘Zij willen allemaal dokter of advocaat worden en aan de universiteit of hogeschool studeren en zij denken dat ze daarvoor in het aso moeten zitten’, zegt Pascoletti. ‘Dan wijs ik hen erop dat je ook vanuit het tso nog naar de universiteit kunt gaan. Maar zij zijn enorm gefocust op het aso.’

‘Er zijn zeker ook nieuwkomers die een stiel onder de knie willen krijgen. Zij zijn allemaal erg ambitieus. Zij hebben vaak een andere instelling dan jongeren met een migratieachtergrond die hier geboren zijn’, zegt Rosseel. ‘Zij zitten nog vol goede hoop en energie. Zij kunnen de sfeer op een school echt doen kantelen.’
Positieve evolutie. Hoe serieuzer men omgaat met nieuwkomers en hoe meer die ook doorstromen naar 'topjobs', hoe beter ook voor de samenleving.... Maar de steek naar jongeren met migratiegrond die hier geboren zijn, begrijp ik niet. Onder hen zijn er ook die aso volgen als ze dat willen of aankunnen. Alleen biedt louter 'aso' volgen geen garantie op een topjob als dokter of advocaat. Ambitie is ok maar 'blinde ambitie' is idioot.

Laatst gewijzigd door Guinevere : 18 december 2019 om 13:29.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2019, 13:29   #2
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

zelfs analfabeten willen naar het ASO las ik.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2019, 13:35   #3
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
zelfs analfabeten willen naar het ASO las ik.
Leuk, he. Nog meer taalachterstand daar.

Nee, maar ik begrijp dat. Volgens onze laaggeschoolde vader moesten we ook zoveel en hard mogelijk studeren enz. Ik denk dat er een misverstand is, als je denkt dat de hier geboren jongeren niet worden aangemoedigd of gemotiveerd zijn, alleen vallen wij er natuurlijk ook op dezelfde manier als de nieuwkomers uit als we aso niet aankunnen. Bij analfabeten leeft misschien de fantasie van 'we kunnen het wel als we maar willen of harder studeren ' maar zo werkt het niet.

Laatst gewijzigd door Guinevere : 18 december 2019 om 13:43.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2019, 13:50   #4
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Leuk, he. Nog meer taalachterstand daar.

Nee, maar ik begrijp dat. Volgens onze laaggeschoolde vader moesten we ook zoveel en hard mogelijk studeren enz. Ik denk dat er een misverstand is, als je denkt dat de hier geboren jongeren niet worden aangemoedigd of gemotiveerd zijn, alleen vallen wij er natuurlijk ook op dezelfde manier als de nieuwkomers uit als we aso niet aankunnen. Bij analfabeten leeft misschien de fantasie van 'we kunnen het wel als we maar willen of harder studeren ' maar zo werkt het niet.
ongetwijfeld 'leuk' voor al wie West-Europa tot het niveau van zandbaklanden wil degraderen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2019, 14:29   #5
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.417
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ongetwijfeld 'leuk' voor al wie West-Europa tot het niveau van zandbaklanden wil degraderen.
Tot het niveau van een diploma hier in Vlaaderen van hetzelfde niveau is als al die hoogopgeleiden die hier aanspoelen hun zandbakdiploma is.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2019, 14:38   #6
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ongetwijfeld 'leuk' voor al wie West-Europa tot het niveau van zandbaklanden wil degraderen.
Daar zijn ook dokters en advocaten. En de opleiding gebeurt toch hier?

Ik denk dat enkel 'taal' overrated is bij een hogere opleiding tot een beroep. Er moeten ook motivatie, ambitie, vaardigheden,... zijn.

Laatst gewijzigd door Guinevere : 18 december 2019 om 14:41.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2019, 14:41   #7
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Daar zijn ook dokters en advocaten. En de opleiding gebeurt toch hier?


vandaar dat de zandbaksultan naar Leuven kwam wsl.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2019, 14:48   #8
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht


vandaar dat de zandbaksultan naar Leuven kwam wsl.
Waarom lach je zo? Ik ben bv. in Pakistan toch al enkele keren naar een dokter geweest en ook tandbehandelingen als kronen of facings zijn daar vele goedkoper, dus... :

En een 2nd opinion mag altijd, zeker als je het je kan veroorloven.

De sultan is ook sneller dan verwacht terug vertrokken. De geruchten zijn dat hij toch terminaal is..

Laatst gewijzigd door Guinevere : 18 december 2019 om 14:53.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be