Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 januari 2020, 10:21   #241
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Dat is weer zo een grotesk uitvergrote aanname...

"geef toe dat het merendeel..."

Waarom zou ik als Belg niet ook een Vlaming genoemd willen worden ?

Ik praat enkel voor mezelf, andere 'belgicisten' moeten maar antwoorden voor wat hen betreft.
Hoe, was jij geen Vlaams-nationalist?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2020, 10:27   #242
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Brussel is eigenlijk het laatste relict van het unitaire België. Daar zit nog de sfeer van wat eens was in de rest van het land. Ik pas er persoonlijk voor.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2020, 10:27   #243
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Hoe, was jij geen Vlaams-nationalist?
Knuppel weet dat allemaal veel beter dan ikzelf hee.

En ja, ik ben inderdaad Vlaams-nationalist.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2020, 10:29   #244
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.088
Standaard

Vraag eens aan Tavek, Pajoske, Het Oosten, of zij Vlamingen zijn....
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2020, 10:33   #245
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Ik vind die uitdrukking ‘tegen Vlaanderen’ zo achterhaald. Dat doet mij altijd denken aan de propagandataal van de Koude Oorlog. ‘Jij bent een vijand van het volk, jij bent tegen onze revolutionaire strijd tegen het Kapitaal en de Verenigde staten’, en omgekeerd ‘jij wilt niet in Vietnam gaan vechten? Jij bent een communist, en dus geen echte Amerikaan.

Waarom zou een ‘Belgicist’ tegen Vlaanderen hoeven te zijn? Omdat hij een andere kijk heeft dan een Vlaams-nationalist? Wel, ik ben helemaal niet tegen Vlaanderen, waarom zou ik, ik ben zelf een Vlaming...
Je mag dat achterhaald vinden maar het is nu eenmaal zo dat Vlaanderen sinds 1830 systematisch als Waals wingewest is behandeld en er is geen enkele indicatie om aan te nemen dat CD&V, Open VLD, CD&V en groen dat beleid niet wensen verder te zetten. De staatshervormingen sinds 70 zijn allemaal zo opgezet dat het systeem van transfers van Noord naar Zuid bestendigd zou blijven.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2020, 10:43   #246
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Je mag dat achterhaald vinden maar het is nu eenmaal zo dat Vlaanderen sinds 1830 systematisch als Waals wingewest is behandeld en er is geen enkele indicatie om aan te nemen dat CD&V, Open VLD, CD&V en groen dat beleid niet wensen verder te zetten. De staatshervormingen sinds 70 zijn allemaal zo opgezet dat het systeem van transfers van Noord naar Zuid bestendigd zou blijven.
Dat is inderdaad de mythe binnen het Vlaams nationalisme. Wel een belangrijke mythe om het vijandsbeeld naar de "stoute Belgicisten/Brusselaars/Walen/Vulmaarin" te bestendigen.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2020, 10:50   #247
Sneaky
Minister-President
 
Sneaky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2015
Berichten: 4.774
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Dat is inderdaad de mythe binnen het Vlaams nationalisme. Wel een belangrijke mythe om het vijandsbeeld naar de "stoute Belgicisten/Brusselaars/Walen/Vulmaarin" te bestendigen.
Dat is absoluut geen mythe hoor.

En het absolute disrespect van de Walen/Brusselaars/Vulmaarin is de reden dat er een vijandsbeeld is gekomen. Dat is absoluut niet artificieel erin gepompt.

Moest er wederzijds respect zijn geweest dan was er nu geen sprake over transfers.
__________________
Elon Musk - “Wokeness gives people a shield to be mean and cruel, armored in false virtue.”
Sneaky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2020, 10:54   #248
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Dat is inderdaad de mythe binnen het Vlaams nationalisme.
Edoch....

https://lvb.net/item/442
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2020, 10:59   #249
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Dat is inderdaad de mythe binnen het Vlaams nationalisme. Wel een belangrijke mythe om het vijandsbeeld naar de "stoute Belgicisten/Brusselaars/Walen/Vulmaarin" te bestendigen.
Dat is helemaal geen mythe. Het solidariteitsgegeven is een mythe want van enige solidariteit is er nooit sprake geweest. Toen Vlaanderen aan het kreunen was onder een hongersnood bleef het geld van arme Noorden naar het rijke zuiden stromen. Toen dat op zijn einde begon te lopen zijn ze begonnen met de staatshervormingen om de transfers te bestendigen.

Als jij dat een mythe noemt mag je altijd aantonen dat er ooit transfers geweest zijn van Zuid naar Noord in de bijna 200 jarige geschiedenis van de staat Belgie. En dat Wallonie tot op vandaag neerkijkt op Vlaanderen is evenzeer een feit. Hoe verklaar je anders dat ze blijven weigeren om de taal te leren van hun eerwaarde landgenoten.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 24 januari 2020 om 11:00.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2020, 11:00   #250
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht
Dat is absoluut geen mythe hoor.

En het absolute disrespect van de Walen/Brusselaars/Vulmaarin is de reden dat er een vijandsbeeld is gekomen. Dat is absoluut niet artificieel erin gepompt.

Moest er wederzijds respect zijn geweest dan was er nu geen sprake over transfers.
Het leven is toch o zo simpel, hé?
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2020, 11:07   #251
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Walen haten geen Vlamingen, de meesten toch niet. Maar houden van Vlaanderen of Vlaanderen of de Nederlandse cultuur begrijpen zit er meestal evenmin in. Voorts vinden de meesten onze taal oninteressant of zelfs 'lelijk'.

Verder heeft de gemiddelde Vlaming meer contacten en vriendschappen en zelfs familie in Nederland, dan in Wallonië. Sterker, Nederland is - voor mij althans - minder buitenland dan Wallonië.

Het hoeft geen wonder te heten dat een federale regering enkel mogelijk is mits een onderdanige opstelling van het Noorden. Men onderschat het feit dat het VB om het communautaire zijn recente groeispurt heeft te danken. Op traditio's kan je immers niet rekenen.

Slippendragersmentaliteit uit blinde Belgische vaderlandsliefde reikt maar zo ver.

Laatst gewijzigd door Weyland : 24 januari 2020 om 11:18.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2020, 11:20   #252
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Dat is weer zo een grotesk uitvergrote aanname...

"geef toe dat het merendeel..."

Waarom zou ik als Belg niet ook een Vlaming genoemd willen worden ?

Ik praat enkel voor mezelf, andere 'belgicisten' moeten maar antwoorden voor wat hen betreft.
Toch bedankt om mij te propageren als nva-woordvoerder. Ik was vereerd.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2020, 11:21   #253
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Het leven is toch o zo simpel, hé?
Het leven KAN simpel zijn, maar niet in een onmogelijk apenland zoals Belgique.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2020, 11:23   #254
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Ik vind het van diep non-respect getuigen, als je jezelf op het voorplan wilt duwen op het federale niveau, door vb. een informateursambt, ministerambt, partijvoorzittersambt ... te ambiëren en/of te aanvaarden, zonder daarbij de taal van de meerderheid van je unitaristische land te willen begrijpen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2020, 11:29   #255
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Walen haten geen Vlamingen, de meesten toch niet. Maar houden van Vlaanderen of Vlaanderen of de Nederlandse cultuur begrijpen zit er meestal evenmin in. Voorts vinden de meesten onze taal oninteressant of zelfs 'lelijk'.
Dat klopt. Maar het is niet omdat ik niks moet hebben van Axel Witsel, dat ik geen supporter mag zijn van de Rode Duivels, hé. Sterker, mijn vader, als Belg en fervent supporter van Anderlecht, is totaal geen supporter van de Rode Duivels, nooit geweest.

Het een heeft niet noodzakelijk iets te maken met het andere.


Citaat:
Verder heeft de gemiddelde Vlaming meer contacten en vriendschappen en zelfs familie in Nederland, dan in Wallonië. Sterker, Nederland is - voor mij althans - minder buitenland dan Walonië.
Bronnen? Demografich onderzoek?
Althans in mijn familie heb ik een nicht die in Neerpelt woont. Behalve met de Efteling heeft zij helemaal geen contact met Nederland, hoor...

Citaat:
Het hoeft geen wonder te heten dat een federale regering enkel mogelijk is mits een onderdanige opstelling van het Noorden.
Waarom? Wat was er onderdanig aan de Zweedse regering? Het feit dat de Premier Franstalig was? Geef dan maar de schuld aan de CD&V die de post geweigerd heeft, hé...

Citaat:
Men onderschat het feit dat het VB om het communautaire zijn recente groeispurt heeft te danken. Op traditio's kan je immers niet rekenen.
Ook hier, hoeveel Vlamingen heb jij bevraagd om tot die conclusie te komen?

Citaat:
Slippendragersmentaliteit uit blinde Belgische vaderlandsliefde reikt maar zo ver.
Wat maakt Vlaams-nationalisme legitiemer dan "Belgische vaderlandsliefde"? In beide gevallen is het een even irrationele identiteitsgegeven.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2020, 11:31   #256
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Tja man. Ik kom uit een streek noordelijk van Antwerpen. Je komt niet ver met een afkeer van Nederland daar. Verder zie ik overal Belgische nummerplaten in Nederland, althans in het Zuiden. Verder zijn er meer huwelijken tussen Vlamingen en Nederlanders dan tussen Vlamingen en Walen.

En de recente groeispurt van het VB is mijn giswerk. Ik leg een correlerend verband met de stroefloping van België sinds Leterme en de gestage groei van de V-partijen. Ik kan ongelijk hebben natuurlijk.

Ik geloof nooit dat Vlaanderen xenofoob is. Te veel mensen met niet-Europese roots die zich met ons land identificeren.

Laatst gewijzigd door Weyland : 24 januari 2020 om 11:37.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2020, 11:32   #257
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Het leven KAN simpel zijn, maar niet in een onmogelijk apenland zoals Belgique.
Dat is net het plezante ervan, zo is er toch nog een beetje leven in de brouwerij.

Waarom inderdaad een probleem op een eenvoudige manier oplossen als het ook heel ingewikkeld kan. Kijk maar naar de regeringsvorming.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2020, 11:35   #258
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Tis daarom dat we het tweede rijkste land ter wereld zijn.
Het Vlaamse gedeelte dan! De Franstaligen zitten voortdurend naar Vlaams geld te vissen om een deel van hun facturen te kunnen betalen! Laat geen indruk van "rijk zijn" achter...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2020, 11:38   #259
blub
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 18 december 2013
Berichten: 614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Dat is inderdaad de mythe binnen het Vlaams nationalisme. Wel een belangrijke mythe om het vijandsbeeld naar de "stoute Belgicisten/Brusselaars/Walen/Vulmaarin" te bestendigen.
Je bedoelt de mythe van de transfers van Wallonië naar Vlaanderen? Inderdaad het vijandsbeeld van de Vlaming die in de zakken wil zitten van de arme Franstalige bestaat reeds jaren.
blub is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2020, 11:38   #260
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Het Vlaamse gedeelte dan! De Franstaligen zitten voortdurend naar Vlaams geld te vissen om een deel van hun facturen te kunnen betalen! Laat geen indruk van "rijk zijn" achter...
Kwestie van vergelijkingspunt.
Tegenover Albanie is Wallonie heel rijk. Tegenover Vlaanderen is Wallonie nogal arm.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be