Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
|
Discussietools |
6 februari 2020, 16:24 | #1 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
|
Brandstofcelwagen komt niet van de grond.
Verkoopsstatistiek via ev-sales wereldwijd.
- Honda met hun Clarity gaat er wslk de brui aan geven na 12 jaar, was nochtans met hun Clarity FCX pionier in 2008. Verkocht nog amper 349 stuks of de helft van 2018. Ze schakelen nu om op meer hybrides en pure EV, de compacte Honda e: https://www.fl.honda.be/cars/new/honda-e/overview.html Dan blijven er nog amper 2 FCEV-modellen over: - Hyundai Nexo wereldwijd 4.818 stuks, en 87% of 4.192 enkel in Korea kwijtgeraakt. - Toyota Mirai die zijn verder dalende verkoop - 2.407 - hoopt te stoppen met een tweede generatie Mirai. Zelfs in eigen land Japan verkocht de Mirai slechter dan ooit, totaal FCEV in Japan is gezakt van 1.055 (2016) naar 673 (2019) http://ev-sales.blogspot.com/2020/01...mber-2019.html ~ totaal wereldwijd werden er dus nog maar 7.574 FCEV verkocht waarvan 55,4 % enkel in Zuid-Korea en ~9% in Japan. Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 6 februari 2020 om 16:47. |
|
6 februari 2020, 16:34 | #2 |
Secretaris-Generaal VN
|
Niet moeilijk, waterstof als energiedrager in een tank, met een ICE of Fuel cell is een pak minder nuttig/efficiënt als pure EV's.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
6 februari 2020, 16:41 | #3 |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
|
6 februari 2020, 17:19 | #4 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
Wacht nog wat af.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
6 februari 2020, 18:13 | #5 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
|
Tot de 2 laatste modellen er ook mee stoppen?
R.I.P. Honda Clarity FCEV in Europa? Wordt zelfs in NL en Duitsland (land met meeste H2-stations) niet meer aangeboden, wel de CRV Hybrid en Jazz e-HEV en Honda e: https://www.honda.nl/cars.html Citaat:
Citaat:
Citaat:
De FCEV van Honda was toen 4 jaar op de markt, in 2016 kwam de volgende generatie Clarity FCEV. Enkel 2019 verkocht Tesla 368k, Honda Clarity 349... Laatst gewijzigd door Micele : 6 februari 2020 om 18:15. |
|||
6 februari 2020, 21:11 | #6 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
Honda heeft net als alle anderen een pakt ondertekend dat ze gaan samenwerken naar wereldwijde waterstof netwerk.
Ergens maakt dat u bang. De komst van de nieuwe Clarity Fuel Cell in Europa vormt een cruciaal element voor de "Elektrische Visie" die Honda op het Salon van Genève 2017 aankondigde en als doel heeft ervoor te zorgen dat 2/3 van de Honda-modellen tegen 2025 wordt aangedreven door een elektromotor. (Belga). 2025 zal het langs alle kanten waterstof modellen regenen
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 6 februari 2020 om 21:15. |
6 februari 2020, 21:18 | #7 | |||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat staat er: 2/3 van de Honda-modellen tegen 2025 wordt aangedreven door een elektromotor. (Belga) Honda heeft nu 3 modellen die aangedreven worden door een electromotor waarvan geen enkele brandstofcelwagen. Bron Honda. 1. https://www.vroom.be/nl/nieuws/honda...tadsauto-22411 2. https://www.autogids.be/model--honda.../modellen.html 3. https://www.autogids.be/autonieuws/n...BoCZ3kQAvD_BwE Laatst gewijzigd door Micele : 6 februari 2020 om 21:39. |
|||||
6 februari 2020, 21:44 | #8 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
Patience...
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
6 februari 2020, 21:49 | #9 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
|
Ja van de kleine Honda e gaan ze 100 maal meer verkopen dan de Clarity fool cell.
In mei 2019 hadden ze al 25.000 pre orders in Europa alleen: Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 6 februari 2020 om 21:55. |
|
6 februari 2020, 21:52 | #10 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
Elektrische auto’s die op batterijen rijden, hebben hun langste tijd gehad. Zij moeten het afleggen tegen soortgelijke voertuigen die op brandstofcellen voortbewegen. Dat is de meest kansrijke vorm van elektrisch vervoer op de lange termijn.
Dit komt naar voren uit een wereldwijde enquête van adviesbureau KPMG onder 800 topfunctionarissen in de auto-industrie, de dealersector en de financiële dienstverlening. Ruim 60% van de ondervraagden ziet het einde van het batterijtijdperk al weer naderen. ‘De elektrische auto die wordt voortgedreven door batterijen, vraagt op dit moment te veel van de bestaande infrastructuur’, zo stelt Loek Kramer, partner bij KPMG, in een schriftelijke toelichting bij het onderzoek. Batterijen naar recyclage brengen aub.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
6 februari 2020, 21:56 | #11 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
Haven Oostende, DEME en de Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV) willen in Oostende starten met de productie van groene waterstof om de CO2-uitstoot in Vlaanderen met 500.000 tot 1.000.000 ton per jaar te verminderen. De fabriek moet tegen 2025 operationeel zijn. Het eindproduct, groene waterstof, zal dienen als energiebron voor elektriciteits-, mobiliteits-, warmte- en brandstofdoeleinden enerzijds of voor gebruik als grondstof voor industriële centra anderzijds.
Voor alles dus! Gedaan met jullie vieze batterijen en vuile vettige zonnepanelen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
6 februari 2020, 21:59 | #12 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 6 februari 2020 om 22:07. |
||||
6 februari 2020, 22:02 | #13 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
6 februari 2020, 22:07 | #14 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
|
Citaat:
|
|
6 februari 2020, 22:08 | #15 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
|
Citaat:
Tue, May 21, 2019 HONDA e is now available to order in the Uk and across Europe and the car manufacturer has ‘already received over 25,000 expressions of interest across Europe.’ Honda Clarity FCEV - 349 units were registered in 2019, half of the 2018 numbers. Maybe realizing the disaster in its hands, Honda decided to switch to electric cars, and if the attractive Honda e is any indication, it should be an interesting future… Laatst gewijzigd door Micele : 6 februari 2020 om 22:12. |
|
6 februari 2020, 22:53 | #16 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
Een batterijpack die naar schatting maar 150000 a 200000 km meegaat is niet echt veel.
Te vergelijken met een klein wagentje die op evenveel km ook versleten is.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
6 februari 2020, 23:01 | #17 |
Secretaris-Generaal VN
|
Op wat moeten we wachten? Het moment er een andere technologie dan elektrolyse of thermische recombinatie van waterstof-zuurstof of waterstof-koolstof moleculen ontwikkeld is?
Ik vrees dat we daar nog even een eindje van af zijn, en dan nog, de waterstof-zuurstof band is 1 van de meer koppige om te breken. dat maakt het net zo'n goeie brandstof, het samengaan van waterstof met zuurstof is energie-afgevende. Het kost 2.6 keer meer energie om die band te breken met elektriciteit. Thermisch is het breken van die waterstof-zuurstof verbinding nog meer energievretend. Oh, ik ben er eentje vergeten. Het breken van de zuurstof-waterstof verbinding met straling. Fukushima heeft die mogelijkheid zeer goed bewezen. Gaan we daarvoor in plaats van de voornaamste industriele waterstofgas productie, stoomrefractie van methaan? (dat is dus de meest energiegunstige optie momenteel, het thermisch breken van de waterstof-koolstof verbinding, met voornamelijk CO2 en waterdamp als afval)
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
6 februari 2020, 23:03 | #18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Helaas niet voor auto's en persoonlijk gebruik.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
|
6 februari 2020, 23:06 | #19 |
Secretaris-Generaal VN
|
Om het duidelijk te maken, EV's zijn momenteel te duur voor de hoofdmoot van het kiesvee. (laat staan voor 80% van de wereldbevolking die nog niet eens de 21ste eeuw kan genieten zoals wij dat doen)
En ik, ik gebruik mijn middelen momenteel liever voor andere zaken, ik leg de uitlaat van mijn wagen wel in Micele's woonkamer.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
6 februari 2020, 23:13 | #20 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
Citaat:
Dus dat zit wel snor. De ondergrondse pijplijn ligt er al en nu nog enkel aansluiten op de nog te bouwen tankstations. 2025 is de deadlines voor voldoende tankcapaciteit en pas dan komen ook de wagens die nu al uitgetekend zijn. Alle merken hebben een akkoord hierover gemaakt. Nu batterijen zullen er ook nog een tijd zijn. Kosten aan opbouw van die fabrieken moeten immers altijd terug gewonnen worden. Maar daarna is dat gedaan.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
|