Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 februari 2020, 16:40   #21
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Allé we gaan de werkmensen nog wat meer belasten.

Goed bezig.
Krijgen jullie geld van Poetin of zo om de economie plat te leggen?
Wel, het klopt natuurlijk dat sommig mensen (groensels) plots boos geworden zijn op die reuzenbakken van grote Amerikaanse suv's.
Die zijn in 't oog gevallen, omdat ze in trek gekomen zijn bij veel macho's, die al lachend profiteren van de lage belastingen op het type 'lichte vracht'.

Het lijkt me billijk te zijn dat wie zo'n bak nodig heeft om zijn brood te verdienen, gerust hem mag kunnen inschrijven als lichte vracht.
Maar als je het voertuig alleen maar gebruikt voor je gezin, hobby edm, dan hoor je te betalen als iedereen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2020, 16:59   #22
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Sedert de verstrenging van de wet is het enkel mogelijk voor dat type van voertuig als er enkel een voorste bank in staat, en de rest afgescheiden is.
Dus wel interessant voor occasioneel vervoer van de mama of de papa, en max twee kindjes, maar meer niet.
Een lichte vracht is een wagen die een laadruimte van minstens 50% van de lengte tussen de wielassen gemeten.

Zo een pick-up valt alleen maar op om dat er geen kas op staat.
Als een cammionet pick up iemand passeert weten ze het zelfs niet....maar dat is net hetzelfde hetzij met een andere kas.
Daar is niemand jaloers op.

Koopt men een pick-up en zet men er een opbouw over en geen mens ziet het.
Koop u een break in lichte vracht ...ook niemand die het ziet of er over spreekt.

Het is en blijft werkgerief. Maar het is niet omdat je nu of tijdelijk niet werkt door eender welke reden dat gans die santeboetiek anders moet zijn.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2020, 17:10   #23
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.929
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Een lichte vracht is een wagen die een laadruimte van minstens 50% van de lengte tussen de wielassen gemeten.

Zo een pick-up valt alleen maar op om dat er geen kas op staat.
Als een cammionet pick up iemand passeert weten ze het zelfs niet....maar dat is net hetzelfde hetzij met een andere kas.
Daar is niemand jaloers op.

Koopt men een pick-up en zet men er een opbouw over en geen mens ziet het.
Koop u een break in lichte vracht ...ook niemand die het ziet of er over spreekt.

Het is en blijft werkgerief. Maar het is niet omdat je nu of tijdelijk niet werkt door eender welke reden dat gans die santeboetiek anders moet zijn.
(Bijna) Niemand koopt dat om professionele redenen. Dat zijn de hedendaagse macho bakken. De Johnny auto’s van het moment.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2020, 17:15   #24
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
(Bijna) Niemand koopt dat om professionele redenen. Dat zijn de hedendaagse macho bakken. De Johnny auto’s van het moment.
Dat mag, maar dat ze er dan ook maar voor betalen zoals iedereen doet voor zijn wagen.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2020, 17:52   #25
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Tussen 2015 en 2019 zou de pickup-verkoop met 80% gestegen zijn.

Een duidelijker fiscaal misbruik bestaat er niet.

Citaat:
https://www.hln.be/auto/-verbied-pic....google.com%2F

Na het dodelijke ongeval met een Dodge Ram op de E40 laait de discussie over pick-uptrucks weer op. In ons land is haast 40 procent van de auto’s een SUV of terreinwagen. Maar wie begaan is met verkeersveiligheid, luchtkwaliteit en klimaat moet zijn pijlen ook op de pick-uptruck richten. De verkoop van de fiscaal interessante ‘lichte bedrijfsvoertuigen’ zit in de lift. Experts oordelen dat er op onze wegen geen plaats is voor deze werkpaarden. Er gaan zelfs stemmen op om ze te verbieden in steden en dorpen.

In 2015 werden in België 4.519 pick-ups verkocht, in 2018 waren dat er 6.888, een stijging van 52,4% op drie jaar. Vorig jaar was 8,9 procent van alle verkochte lichte bedrijfsvoertuigen een pick-up. Indien in de tweede helft van dit jaar evenveel pick-ups verkocht worden als in de eerste helft (4.021), dan zitten we zelfs met een stijging van 80% tegenover 2015. Het gaat om zware, krachtige maar ook gevaarlijke en fel vervuilende werkpaarden die, zo lijkt het althans, ook als showbeest dienstdoen.
De melkkoe via taksen en accijnzen? lamenielachen.

Laatst gewijzigd door Micele : 12 februari 2020 om 17:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2020, 18:01   #26
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
(Bijna) Niemand koopt dat om professionele redenen. Dat zijn de hedendaagse macho bakken. De Johnny auto’s van het moment.
In de VS rijdt bijna iedereen met een pick-up ook oude huisvrouwtjes. Net als in Australië en Canada. In veel ZO Aziatische landen zie je nauwelijks andere auto's dan pick-ups.
Andere landen andere zeden zeker


Ford Ranger best verkochte pick-up in Thailand

De verkopen in landen als Australië, Nieuw-Zeeland, de Filippijnen, Taiwan, Thailand en Vietnam lieten een jaarrecord zien. In Thailand werden de meeste Ford Rangers verkocht. De Ranger eindigde in 2017 ook als de best verkopende pick-up truck in Vietnam, Taiwan, Cambodja, Myanmar en Nieuw-Caledonië, en was voor het derde achtereenvolgende jaar de best verkopende auto in Nieuw-Zeeland.


De F-Serie is namelijk voor het 34e jaar op rij de bestverkochte auto van de Verenigde Staten. Ford verkocht 780.354 exemplaren dit jaar, nog eens 3,5 procent meer dan het vorig jaar aan de man wist te brengen. Het vooroordeel dat Amerikanen wel van pick-ups houden, wordt bevestigd door de top drie

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 12 februari 2020 om 18:06.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2020, 18:11   #27
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
In de VS rijdt bijna iedereen met een pick-up ook oude huisvrouwtjes. Net als in Australië en Canada. In veel ZO Aziatische landen zie je nauwelijks andere auto's dan pick-ups.
Andere landen andere zeden zeker
Dat mag in Europa ook, maar dan moeten ze ook zoals andere wagens fiscaal belast worden.
Blijkbaar is België het recordland van de achterpoortjes.

Een pick up = lichte vrachtwagen, voorwaarden:

https://v-vhp.be/2019/11/23/lichte-v...ens-en-fiscus/
--

Laatst gewijzigd door Micele : 12 februari 2020 om 18:20.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2020, 18:24   #28
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.929
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
In de VS rijdt bijna iedereen met een pick-up ook oude huisvrouwtjes. Net als in Australië en Canada. In veel ZO Aziatische landen zie je nauwelijks andere auto's dan pick-ups.
Andere landen andere zeden zeker


Ford Ranger best verkochte pick-up in Thailand

De verkopen in landen als Australië, Nieuw-Zeeland, de Filippijnen, Taiwan, Thailand en Vietnam lieten een jaarrecord zien. In Thailand werden de meeste Ford Rangers verkocht. De Ranger eindigde in 2017 ook als de best verkopende pick-up truck in Vietnam, Taiwan, Cambodja, Myanmar en Nieuw-Caledonië, en was voor het derde achtereenvolgende jaar de best verkopende auto in Nieuw-Zeeland.


De F-Serie is namelijk voor het 34e jaar op rij de bestverkochte auto van de Verenigde Staten. Ford verkocht 780.354 exemplaren dit jaar, nog eens 3,5 procent meer dan het vorig jaar aan de man wist te brengen. Het vooroordeel dat Amerikanen wel van pick-ups houden, wordt bevestigd door de top drie
De farmers gebruiken die wel ‘professioneel’ en in Afrika is de Toyata Hilux heel gegeerd.
Maar de niet professionele gebruikers in de US zijn toch voornamelijk rednecks (de plaatselijke macho’s).

In Mexico is het de El Camino.

Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2020, 18:24   #29
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.929
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dat mag in Europa ook, maar dan moeten ze ook zoals andere wagens fiscaal belast worden.
Blijkbaar is België het recordland van de achterpoortjes.

Een pick up = lichte vrachtwagen, voorwaarden:

https://v-vhp.be/2019/11/23/lichte-v...ens-en-fiscus/
--
Inderdaad.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2020, 19:28   #30
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Als je pickups en lichte vracht wenst te belasten dan moet je uw eigen " particuliere " wagen eveneens belasten.
En ook btw wagens van maken bij doorverkoop.

Ai en oei...

En gans die electrische vloot net zoals anderen.
Eveneens mobilhome en kampeer wagens.
En ook uw visgerief.


Want voor een werkmens kan nooit niks, maar voor jullie eigen kan de zee niet diep genoeg zijn natuurlijk.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 12 februari 2020 om 19:34.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2020, 20:36   #31
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Sedert de verstrenging van de wet is het enkel mogelijk voor dat type van voertuig als er enkel een voorste bank in staat, en de rest afgescheiden is.
Dus wel interessant voor occasioneel vervoer van de mama of de papa, en max twee kindjes, maar meer niet.
Is dat zo?
Koop dan een iets grotere camionette, met een tweede rij zetels.
Als de verhouding laadruimte - passagiersruimte klopt is het OK.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024

Laatst gewijzigd door reservespeler : 12 februari 2020 om 20:38.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2020, 21:56   #32
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.102
Standaard

en moest je nu eens alle auto's gewoon per m2 wegbeslag belasten arato van bvb 30euro PER VIERKANTE METER

dan heb je gewoon bv voor een smart een taks van 230euro, en voor zo'n SUV betaal je dan 500euro, en voor een hummerachtige toestand 700euro


Doe daar een coefficient bij weggebruik, dus als je gemiddeld 20K km rijdt, is coefficient 1.2, rij je bvb 2000km per jaar dan heb je coefficient 0.1

Dus een smart die 2000km per jaarrijdt betaalt eenvoudigweg 24euro, een veelrijder met 100K km middenklas afmeting, betaalt gewoon 2000euro

je hebt dus die dure kilometerheffing niet nodigom het verkeer te moduleren...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2020, 12:02   #33
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Is dat zo?
Koop dan een iets grotere camionette, met een tweede rij zetels.
Als de verhouding laadruimte - passagiersruimte klopt is het OK.
Allez gij, wie gaat dat doen? Als gewoon gezin?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2020, 12:05   #34
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
en moest je nu eens alle auto's gewoon per m2 wegbeslag belasten arato van bvb 30euro PER VIERKANTE METER

dan heb je gewoon bv voor een smart een taks van 230euro, en voor zo'n SUV betaal je dan 500euro, en voor een hummerachtige toestand 700euro


Doe daar een coefficient bij weggebruik, dus als je gemiddeld 20K km rijdt, is coefficient 1.2, rij je bvb 2000km per jaar dan heb je coefficient 0.1

Dus een smart die 2000km per jaarrijdt betaalt eenvoudigweg 24euro, een veelrijder met 100K km middenklas afmeting, betaalt gewoon 2000euro

je hebt dus die dure kilometerheffing niet nodigom het verkeer te moduleren...
Dat is veel te veel eenheidsworst; je kan daar niet mee 'sturen'. Dom dus.
Een intelligent systeem van rekening rijden is het allerbeste.

Waarom zou ik geen reuze grote auto mogen hebben, zelfs al rij ik er slechts eenmaal mee per 14 dagen? Ik betaalde btw, en voor de rest hinder ik amper iemand.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2020, 13:22   #35
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wel, het klopt natuurlijk dat sommig mensen (groensels) plots boos geworden zijn op die reuzenbakken van grote Amerikaanse suv's.
Die zijn in 't oog gevallen, omdat ze in trek gekomen zijn bij veel macho's, die al lachend profiteren van de lage belastingen op het type 'lichte vracht'.

Het lijkt me billijk te zijn dat wie zo'n bak nodig heeft om zijn brood te verdienen, gerust hem mag kunnen inschrijven als lichte vracht.
Maar als je het voertuig alleen maar gebruikt voor je gezin, hobby edm, dan hoor je te betalen als iedereen.
die groene vergeet dan wel eventjes handig zijn typisch camionetje of aftands VW busje ook onder die wetgeving gaat komen...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2020, 13:25   #36
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat is veel te veel eenheidsworst; je kan daar niet mee 'sturen'. Dom dus.
Een intelligent systeem van rekening rijden is het allerbeste.

Waarom zou ik geen reuze grote auto mogen hebben, zelfs al rij ik er slechts eenmaal mee per 14 dagen? Ik betaalde btw, en voor de rest hinder ik amper iemand.
Minuutje:
jij betrouwt dus de overheid en zijn 'intelligentie'
Die intelligentie zal meer een soort Spying intelligence zijn dan een 'echte intelligentie'

Jij betrouwt de overheid dat ze maar 10cent per kilometer zal takseren ?

Jij betrouwt de overheid die al suggereert dat ze elke file tussen de 20-100euro wil belasten,wat netjes neerkomt op een verplichting ommet het slechtere OV te gaan, en overeenkomt met een elitair kapitalisme waar de rijke het wegdek van de arme afkoopt. Lees euro-ambtenaren en kliekje met bedrijfswagens van overheidswege en dienstwagens zijn verheven boven de massa de weg bevolken, en het plebs wordt op de trein geduwt
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2020, 18:34   #37
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
die groene vergeet dan wel eventjes handig zijn typisch camionetje of aftands VW busje ook onder die wetgeving gaat komen...
Aftands VW busje gaat eerder onder Oldtimer regeling vallen, nog zo een grote zwendel.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2020, 18:49   #38
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Aftands VW busje gaat eerder onder Oldtimer regeling vallen, nog zo een grote zwendel.
Is in alle Europese landen wslk zo.

Europese richtlijn = 30 jaar.
Citaat:
Leeftijd wordt opgetrokken naar 30 jaar

Ten laatste eind 2017 wordt de oldtimerleeftijd voor auto's opgetrokken tot 30 jaar.[2] Dit door het omzetten van een Europese richtlijn naar wet. Die stipuleert niet alleen dat een auto minstens die leeftijd dient te hebben, maar ook dat de voertuigen in een originele staat moeten zijn (zonder grote aanpassingen) en niet langer in productie mogen zijn. De regering heeft de mogelijkheid om de nieuwe regelgeving eerder in te voeren, maar niet later dan begin 2018. Er komt een overgangsregeling voor oldtimers die op het ogenblik van de omschakeling al 25 jaar oud zijn.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Oldtimer#Belgi%C3%AB
Iedereen zijn rijwaardige oldtimer, prob€€r het maar eens.

Laatst gewijzigd door Micele : 13 februari 2020 om 18:54.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2020, 20:30   #39
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Allez gij, wie gaat dat doen? Als gewoon gezin?
Is ook handig als je wil “plakken” gaan.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2020, 14:47   #40
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Minuutje:
jij betrouwt dus de overheid en zijn 'intelligentie'
Die intelligentie zal meer een soort Spying intelligence zijn dan een 'echte intelligentie'

Jij betrouwt de overheid dat ze maar 10cent per kilometer zal takseren ?

Jij betrouwt de overheid die al suggereert dat ze elke file tussen de 20-100euro wil belasten,wat netjes neerkomt op een verplichting ommet het slechtere OV te gaan, en overeenkomt met een elitair kapitalisme waar de rijke het wegdek van de arme afkoopt. Lees euro-ambtenaren en kliekje met bedrijfswagens van overheidswege en dienstwagens zijn verheven boven de massa de weg bevolken, en het plebs wordt op de trein geduwt
Deze week twee keer staking van De Lijn.
Al weer zoveel klanten kwijt.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be