Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
|
Discussietools |
5 maart 2020, 11:53 | #1 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
|
Felle overdrijving van de benodigde laadpalen, eindelijk iemand die het onderzocht.
Daar heb ik lang op gewacht...
Oude studies zijn compleet achterhaald (zoals gewoonlijk als het om EV gaat) Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 5 maart 2020 om 12:19. |
|
8 maart 2020, 12:03 | #2 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.752
|
|
8 maart 2020, 14:58 | #3 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
|
Minder goed dan in Nederland.
Be heeft ca. *61.000 stekkerwagens waarvan 19.000 BEV en 42.000 PHEV. **België heeft ca 6.429 publieke laadpalen. (incl semi-publiek) Be heeft dus 9,5 stekkerwagens per publieke laadpaal. (incl semi-publiek) Nederland heeft 4 stekkerwagens per publieke laadpaal (incl semi-publiek): Citaat:
België: ~19.000 /6.429 = 2,95 BEV per laadpaal. Nederland: 107.536/50.782 = 2,1 BEV per laadpaal. **of EU-links per land selecteerbaar: **Laadpalen: https://www.eafo.eu/alternative-fuel...ng-infra-stats (publiek en semi-publiek) *(PH)EV fleet: https://www.eafo.eu/vehicles-and-fleet/m1# De studie in draadstarter telt enkel de 24h 7/7d of 100% openbare laadpalen mee daarom die 7 stekkerwagens per 100%-openbare laadpaal. (203.636/ 27.773 = 7,3) Citaat:
Wordt er efficiënter omgegaan met laadpalen (parkeerduur) en daalt het misbruik door handhaving of bepaalde technische middelden, dan kan de bezettingsgraad quasi verdubbelen. Laatst gewijzigd door Micele : 8 maart 2020 om 15:24. |
||
9 maart 2020, 12:41 | #4 |
Minister-President
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
|
Hoeveel professoren hebben we eigenlijk nodig om ons te vertellen dat je minder laadpalen nodig hebt, als je ze er af trapt als ze geladen zijn?
Knap wel dat hij daar op weet te promoveren |
9 maart 2020, 16:53 | #5 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.752
|
Citaat:
|
|
9 maart 2020, 18:29 | #6 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
|
Citaat:
De laadpunten zijn zoals ze in het buitenland ook zijn. Er zijn geen andere stekkers dan de gekende. Ik zie regelmatig wagens bijladen in Genk Shopping Center 1 Parking: 14 trage laadpunten tot 3,7 kW, type 2 stekker: (nog altijd gratis) https://nl.chargemap.com/genk-shopping-center-.html Ze werken alle 14. De parking is 24/7 open, uiteraard tegen betaling naargelang: https://www.q-park.be/nl-be/parkeren...nk-shopping-1/ (eerste 90 minuten is gratis parkeren) Laatst gewijzigd door Micele : 9 maart 2020 om 18:44. |
|
9 maart 2020, 19:02 | #7 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
|
Citaat:
Hier is een overzicht. |
|
9 maart 2020, 19:03 | #8 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
|
|
9 maart 2020, 23:07 | #9 |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
Overal zat men pruts 11 kW palen.
Palen waar je niks aan hebt. We hebben 100-150-350 kW CCS laders nodig. |
9 maart 2020, 23:33 | #10 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
|
Citaat:
En ook de stekkerhybrides kunnen daar laden (zelfs gemakkelijk vol laden) https://www.autowereld.be/autonieuws...-charging.html Citaat:
Jouw e 208 heeft overigens een interne lader tot 11 kW Ga je uitgebreid op restaurant is je 50 kW pack nadien netjes tot 80% of meer opgeladen. En de stroomprijs is inbegrepen in het diner. Laatst gewijzigd door Micele : 9 maart 2020 om 23:55. |
||
10 maart 2020, 10:20 | #11 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
|
Heel fijn, die snellaadpalen...
Citaat:
|
|
10 maart 2020, 14:26 | #12 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
|
Citaat:
EVBox heeft werk voor de boeg om klaar te zijn voor de drukke zomervakantie (indien die er komt). Details: (software en onderhoudsprobleem: wslk vuile luchtfilters) Citaat:
*Frankrijk had in mei 2015 reeds 214 Chademo laadpunten, in 2017 350 * https://en.wikipedia.org/wiki/CHAdeMO De nieuwe Japanse EV voor Europa : Honda, Mazda, hebben alle CCS connectors, bron: https://ev-database.nl/ = enkel Europese versies. Ook al de nieuwe Koreanen voor Europa (Hyundai, Kia,) hebben CCS. (oude bouwjaren hebben Chademo) Zeer kleine EV: Peugeot Ion en zustermodellen -onder andere, of ganse PSA-Gp- hebben ook nog Chademo (maar die leggen zelden verre afstanden af) PSA groep is ook Mitsubishi i-MiEV en Citroen C-Zero, dus de Japanse connectie is er. Waarom Nissan en de kleine EV van PSA nog bij Chademo -in Europa- blijft zal wel goede redenen hebben. Maakt hun laadpaalnetwerk wat exclusiever. Toch als ze allemaal werken en goed onderhouden blijven. Alle merken met standaardChademo: https://en.wikipedia.org/wiki/CHAdeMO#In_vehicles (Chademo adapters bestaan natuurlijk ook, voor noodgevallen) Chademo 2.0 zou tot 400 kW gaan, ik ben benieuwd of de Japanners die batterijpacks ook gaan maken. Laatst gewijzigd door Micele : 10 maart 2020 om 14:55. |
||
10 maart 2020, 15:02 | #13 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
|
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 10 maart 2020 om 15:04. |
||
11 maart 2020, 12:09 | #14 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.752
|
Citaat:
Heb jij een elektrische auto ? |
|
11 maart 2020, 12:23 | #15 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
|
|
11 maart 2020, 12:23 | #16 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
|
Diene elentrikke otto moet toch parkeergeld betalen (hoop ik toch).
__________________
N-VA voor een welvarend 2024 |
11 maart 2020, 15:50 | #17 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
|
Citaat:
Toch wel, de CCS stekker. Heeft Tesla nu ondertussen ook. Citaat:
https://www.groen7.nl/de-nieuwe-stan...arging-system/ Chademo (Japans) 2010 https://en.wikipedia.org/wiki/CHAdeMO , bestond dus 3 jaren voor CCS 1.0, er waren toen amper een paar EV-constructeurs. Nissan (Leaf) en Tesla die zijn Tesla-plug heeft en eigen snellaadnetwerk. Als de anderen niets doen moet je het zelf doen niet? Dit is de snellaadstekker CCS links en de CCS-contactdoos op de wagen. De dikke DC pinnen (gelijkstroom) is voor het snelladen, de AC-contacten op de contactdoos voor het tragere AC-laden. De wagen zelf heeft een interne lader-omvormer die het opgenomen vermogen mee bepaalt. Enkele pinnen zijn specifiek voor de data uit te wisselen (laadprotocol) Bij DC-laden wordt die interne lader overbrugd. Laatst gewijzigd door Micele : 11 maart 2020 om 16:20. |
||
11 maart 2020, 20:27 | #18 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.752
|
Citaat:
Heb jij een elektrische auto ? |
|
11 maart 2020, 21:54 | #19 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
|
Neen, nog niet.
De volgende zal ene zijn. Laatst gewijzigd door Micele : 11 maart 2020 om 21:54. |
11 maart 2020, 22:21 | #20 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.752
|
|