Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 oktober 2020, 20:54   #61
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
Kent u wel iets anders dan onteigenen? Jaloersheid is een slechte raadgever.
De raadgever is niet 'jaloersheid' maar: hoe vervang ik het primair private belang door het primair algemene belang? Ik spreek ook niet over 'die hebzuchtige uitbuiters' etc. want wat de banken, eigenaars, bedrijfsleiders etc. doen is perfect 'logisch' in het huidige kapitalistische kader. Ik moraliseer dus niet, noch laat ik mezelf door 'moraal' intimideren; ik wil alleen dat kader zelf vervangen zodat het niet meer het eng-private belang doet voorgaan op het algemene belang. Ik heb daar zelf weinig bij te winnen, ik ben geen huurder etc. dus wellicht verlies ik er zelfs aan (daling van de woningprijs).

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 31 oktober 2020 om 20:56.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2020, 20:58   #62
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.028
Standaard

Die effectentaks is fundamenteel oneerlijk op diverse vlakken. Vooreerst het is, alweer, een belasting op financiële activa. Het is opvallend hoezeer de vakbonden (en in dit geval het ACV, Van Peteghem behoort immers tot de CD&V) gebeten zijn op beleggingen in aandelen. Het is erger geworden sedert de mislukking van de kolossale belegging door ACW/beweging.net in aandelen van het teloorgegane Dexia met inleggeld van de naieve “spaarders” bij de ACW-dochter ARCO. Sedert hun eigen mislukking mag in hun ogen niemand meer in aandelen beleggen. Een ander aspect is het zuiver fiscale: aandelen keren een dividend uit. Dat is geld waarop door de betrokken vennootschap reeds vennootschapsbelasting werd betaald (en niet weinig!). De belegger betaalt dan op het dividend óók nog eens roerende voorheffing. En, alsof het dan nog niet genoeg is komt er nu weer eens een effectentaks. Dit is een ideologisch gedreven jacht op mensen die niet bereid zijn zich neer te leggen bij de sluipende diefstal via de geleidelijke ontwaarding van het geld die de niets vermoedende “kleine spaarder” op zijn spaarrekening laat staan.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2020, 21:30   #63
denkimi
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 juni 2020
Berichten: 3.700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Het punt is dat die 'wettelijke basis' veranderd moet worden om zulks onmogelijk te maken op straffe van onteigening.
Kijk, dat je wil geloven in de communistische heilstaat kan ik nu nog begrijpen.

Maar heb je werkelijk vertrouwen in de goede werking van de Belgische overheid? Heb je ooit al het idee gehad dat de staat efficiënt omgaat met uw belastingsgeld? Heb je ooit al het idee gehad dat ons land goed geleid wordt?
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2020, 22:23   #64
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter
 
lamenielachen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 9.398
Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
De raadgever is niet 'jaloersheid' maar: hoe vervang ik het primair private belang door het primair algemene belang? Ik spreek ook niet over 'die hebzuchtige uitbuiters' etc. want wat de banken, eigenaars, bedrijfsleiders etc. doen is perfect 'logisch' in het huidige kapitalistische kader. Ik moraliseer dus niet, noch laat ik mezelf door 'moraal' intimideren; ik wil alleen dat kader zelf vervangen zodat het niet meer het eng-private belang doet voorgaan op het algemene belang. Ik heb daar zelf weinig bij te winnen, ik ben geen huurder etc. dus wellicht verlies ik er zelfs aan (daling van de woningprijs).
We worden uitgebuit door mensen die niet willen bijbrengen, regeringen en overheden die aan de rijk gevulde bak zitten.
Door Sahara invoer die hier op ons kosten komt de grote jan uithangen, beledigen en angst aanjagen.
Niet door sukkelaars en echte zieken, niet door mensen die pech hebben, "die moeten geholpen worden".
Daarvoor zijn ondernemers nodig en mensen die door prestatie goed beloond dienen te worden.
Schakel die uit en je krijgt communisme, ik denk niet dat we daar zitten op te wachten?
__________________
België is een politiek kippenhok met steeds meer kakelende kippen die alsmaar meer vreten maar geen eieren leggen.
lamenielachen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2020, 23:03   #65
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.595
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Die effectentaks wordt verkocht als solidariteitsbijdrage.
Nou moe.
Interesten belasten, of meeropbrengsten als je aandelen verkoopt met dien verstande dat men dan ook rekening houdt met eventuele verliezen is eerlijker.
Alle inkomen zou op dezelfde manier belast moeten worden. Huuropbrengsten bvb. Ik hoop eigenlijk dat de totale belastingsdruk zou dalen als de belastingen eerlijker zouden zijn en minder op arbeid alleen.
Men kan het niet altijd milieutaks noemen. En het momentum is er wel om het solidariteitsbijdrage te noemen.
Er is natuurlijk iets voor te zeggen om meerwaarden op roerende en onroerende goederen te belasten, alhoewel ik dacht dat dit wereldwijd nog niet teveel wordt gedaan, maar er is nog meer te zeggen om de abnormaal hoge belastingsdruk in Belgie naar beneden te brengen. In plaats van steeds nieuwe belastingen uit te vinden.
Maar btw, de belastingen op arbeid zijn al een stuk lager dan 20 jaar geleden.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2020, 03:56   #66
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
Kijk, dat je wil geloven in de communistische heilstaat kan ik nu nog begrijpen.

Maar heb je werkelijk vertrouwen in de goede werking van de Belgische overheid? Heb je ooit al het idee gehad dat de staat efficiënt omgaat met uw belastingsgeld? Heb je ooit al het idee gehad dat ons land goed geleid wordt?
Voor mij is verstatelijking geen fetisj, meer nog: het neoliberalisme kan net een erg statelijk karakter krijgen als de staatsmacht door oligarchen wordt gekaapt. Ik denk gewoon dat de voorstellen die ik doe in het belang zijn van een zeer groot deel van de bevolking. Overigens: wat bv. de banken betreft kan je het als overheid moeilijk slechter doen.

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 1 november 2020 om 04:13.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2020, 04:01   #67
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
We worden uitgebuit door mensen die niet willen bijbrengen, regeringen en overheden die aan de rijk gevulde bak zitten.
Door Sahara invoer die hier op ons kosten komt de grote jan uithangen, beledigen en angst aanjagen.
Niet door sukkelaars en echte zieken, niet door mensen die pech hebben, "die moeten geholpen worden".
Daarvoor zijn ondernemers nodig en mensen die door prestatie goed beloond dienen te worden.
Schakel die uit en je krijgt communisme, ik denk niet dat we daar zitten op te wachten?
Dat is gemoraliseer om de werkelijke mechanismen van het kapitalisme toe te dekken. Alsof door de afschaffing van private verrijking door bezit van onroerend goed, het stoppen van de chantage i.v.m. 'naar het buitenland trekken', verplichte winstdeling, de doelgerichte collectivisering van een aantal activiteiten (niet van de hele economie) mensen niet meer beloond zouden kunnen worden voor hun prestaties. Integendeel, mensen zullen veel minder dan nu rijk kunnen worden door letterlijk te kapitaliseren op reeds bestaande vermogens- en dus machtsverschillen.

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 1 november 2020 om 04:15.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2020, 09:08   #68
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.595
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Voor mij is verstatelijking geen fetisj, meer nog: het neoliberalisme kan net een erg statelijk karakter krijgen als de staatsmacht door oligarchen wordt gekaapt. Ik denk gewoon dat de voorstellen die ik doe in het belang zijn van een zeer groot deel van de bevolking. Overigens: wat bv. de banken betreft kan je het als overheid moeilijk slechter doen.
Zeker niet als de overheid de banken verplicht om het slecht ter doen
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2020, 10:31   #69
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.153
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Waarom zou dat zo zijn? Mensen gaan weer aan veel goedkopere prijzen woningen kunnen kopen. Welke sociale ramp geeft dat?
Omdat je ons regelrecht naar communistische toestanden brengt.
Wil je nog broodbonnen invoeren ook, voor in uitsluitend staatsbakkerijen?

Sociale huisvesting is reeds een ontwrichting van het marktmechanisme; gelukkig is zo'n huisvesting in zijn geheel zacht genoeg om niet nefast te worden.

Mocht jou voorstel (private huur verbieden dus) niet zo farfelu zijn, ik zou zelfs een mail sturen naar Hedebouw, en die zou mij antwoorden dat zo'n voorstel zelfs niet meer past in zijn "moderne" visie op communisme.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2020, 11:02   #70
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Omdat je ons regelrecht naar communistische toestanden brengt.
Kortom, je enige 'argument' is "the Red Scare". Wel, als 'communistische toestanden' leiden tot goedkoper wonen voor het gros van de bevolking, dan zie ik dat niet als een probleem.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2020, 11:21   #71
stuyckp
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 juli 2011
Locatie: Hoevenen
Berichten: 15.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Kortom, je enige 'argument' is "the Red Scare". Wel, als 'communistische toestanden' leiden tot goedkoper wonen voor het gros van de bevolking, dan zie ik dat niet als een probleem.
Start een eigen partij.
Wat belet u.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2020, 11:26   #72
denkimi
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 juni 2020
Berichten: 3.700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Voor mij is verstatelijking geen fetisj, meer nog: het neoliberalisme kan net een erg statelijk karakter krijgen als de staatsmacht door oligarchen wordt gekaapt. Ik denk gewoon dat de voorstellen die ik doe in het belang zijn van een zeer groot deel van de bevolking. Overigens: wat bv. de banken betreft kan je het als overheid moeilijk slechter doen.
dat is geen antwoord.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2020, 18:00   #73
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.153
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Kortom, je enige 'argument' is "the Red Scare". Wel, als 'communistische toestanden' leiden tot goedkoper wonen voor het gros van de bevolking, dan zie ik dat niet als een probleem.
Dat is niet het enige argument. Maar wel de gebalde samenvatting van een panoplie aan argumenten.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2020, 18:04   #74
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.876
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Voor mij is verstatelijking geen fetisj, meer nog: het neoliberalisme kan net een erg statelijk karakter krijgen als de staatsmacht door oligarchen wordt gekaapt. Ik denk gewoon dat de voorstellen die ik doe in het belang zijn van een zeer groot deel van de bevolking. Overigens: wat bv. de banken betreft kan je het als overheid moeilijk slechter doen.
In China is dat een SOORT neo-liberalisme, gemengd met communisme ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2020, 18:16   #75
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.040
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Start een eigen partij.
Wat belet u.
Ik denk dat zijn idealen perfect passen bij de Stalinisten van PVDA...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2020, 19:20   #76
Den beer van b
Partijlid
 
Geregistreerd: 17 februari 2020
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik denk dat zijn idealen perfect passen bij de Stalinisten van PVDA...
Te soft voor hem.
Den beer van b is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2020, 13:46   #77
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Karel Martel B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 11.431
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Hij heeft één punt : de private verhuurmarkt is weinig efficiënt en door de normale marktwerking + schaarste is de gemiddelde verhuurprijs veel te hoog.
Een normale marktwerking zou impliceren dat je een huurder die niet betaalt onmiddellijk zou kunnen buitensmijten.

Stel je eens voor dat je als cafe of restaurant een klant die niet betaalt steeds opnieuw zou moeten bedienen.Dat is toch gewoon krankzinnig?
__________________
Heeft U ook SCHIJT aan de DIVERSITEIT?
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2020, 15:49   #78
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.876
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Een normale marktwerking zou impliceren dat je een huurder die niet betaalt onmiddellijk zou kunnen buitensmijten.

Stel je eens voor dat je als cafe of restaurant een klant die niet betaalt steeds opnieuw zou moeten bedienen.Dat is toch gewoon krankzinnig?
jezuïetenpraat.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2020, 16:41   #79
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.153
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Een normale marktwerking zou impliceren dat je een huurder die niet betaalt onmiddellijk zou kunnen buitensmijten.

Stel je eens voor dat je als cafe of restaurant een klant die niet betaalt steeds opnieuw zou moeten bedienen.Dat is toch gewoon krankzinnig?
Het klopt wat je zegt.
Maar ik zou het adjectief 'normaal' daar niet gebruiken.
In de realiteit van het hedendaagse Vlaanderen, is dat wel een 'harde en niet gecorrigeerde marktwerking".

Maar je illustreert wel goed dat het aan het verkeerd lopen is in Vlaanderen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2020, 19:53   #80
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter
 
lamenielachen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 9.398
Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den beer van b Bekijk bericht
Oei, alleen voor eigen gebruik. Dan gaan uw uitverkorenen niet meer op verlof moeten gaan. Tenzij op hotel, maar waarschijnlijk te duur.
Prijzen van hotels dan ook maar verplicht naar beneden, alles naar beneden wat naar verdienste ruikt enkel de sociale hangmat zachter maken ...
Tjongetjonge met wat sommige mensen in hun hoofd zitten om toch maar niet te moeten werken?
__________________
België is een politiek kippenhok met steeds meer kakelende kippen die alsmaar meer vreten maar geen eieren leggen.
lamenielachen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be