Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
|
Discussietools |
11 oktober 2021, 14:52 | #1 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.233
|
600 km over 15 Alpenpassen, of 13.000 hoogtemeters met één batterijlading
Recordrit met een VW ID.3 met 77 kWh batterij
Grappig, de begeleidende benzine-auto moest wel bijtanken na 421 km om tot het einde mee te rijden. Citaat:
Na 421 kilometer en elf passen bereikt de ID.3 's avonds Hospental met een aangegeven resterend vermogen van 14,63 kWh of 19 procent. Maar de benzinetank van het begeleidingsvoertuig is na de vele hoogtemeters leeg, tanken is aan de orde van de dag. De volgende ochtend gaat het over de snelweg richting Schwyz. Dat betekent vooral “zeilen” en profiteren van de slipstream van de vrachtwagens - uiteraard altijd met voldoende veiligheidsmarge. Dit betekent dat er geen energie meer wordt verbruikt tot Flüelen. Maar tot aan de Ibergeregg. Kort voor de apex verandert de batterij-indicator in rood, het laadniveau is lager dan tien procent. Nu wordt het krap. Op de laatste pas, na een rit van 550 kilometer, toont het display nog twee procent elektriciteit. Dankzij een uitgekiende routekeuze is deze restenergie voldoende voor nog eens 52 kilometer. En met een 0 procent accu en een actieradius van 0 kilometer bereikt de VW ID.3 het startpunt waar de notaris de intacte tankafdichting controleert. De record-economie-drive was succesvol. De 602 kilometer afgelegd over 15 passen en 13.000 hoogtemeters op slechts één batterijlading zijn beslist sterke argumenten wanneer iemand weer spreekt over rijbereikangst als het om e-cars gaat. Laatst gewijzigd door Micele : 11 oktober 2021 om 15:02. |
|
11 oktober 2021, 15:10 | #2 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
|
Citaat:
Heeft hij zijn batterij onderaan de pas laten staan of naar boven gezeuld ? |
|
11 oktober 2021, 16:08 | #3 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.233
|
Citaat:
Is dat dan al erg als een benzinewagen moet bijtanken? Die kan niet bijtanken tot vol in de huisgarage hé zoals een EV dat wel kan. Klopt er iets niet in de tekst? In Noorwegen, in de zomer 2021, haalde die ID.3 ook degelijke 563 km "tot lege batterij", snelheidsmix door de stad, gewone weg > 60 kmh, en snelweg tot 110 kmh. 2 bergpassen maar niet zo hoog, airco altijd aan, enzovoort. Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 11 oktober 2021 om 16:12. |
||
13 oktober 2021, 20:24 | #4 | |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
|
Citaat:
|
|
13 oktober 2021, 23:33 | #5 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.233
|
General Motors draait nog wat meer door die willen een EV die bijna 1000 km haalt op een volle batterijlading. Mogen ze. lol.
Ik vraag me wel af waarom? BMW zegt dat ook, ze genoeg hebben aan 600 km max. Tot ~70% snelladen is dan weer goed voor 420 km, tot ~80% zelfs tot 480 km. Maar als men 110 kmh gemiddeld überhaupt haalt op een redelijk kalme snelweg is men na 3 uur al 330 km verder (te ver voor Belgie). Hoog tijd voor een wat langere pauze, voor andere is dat na 2 uur al nodig. Citaat:
En dan staan die snelwegparkings al vol genoeg. (van de snelweg afrijden om te tanken is natuurlijk veel slimmer, met navigatie poepsimpel) Men heeft immers ondertussen genoeg snellaadpalen onderweg, en men moet sowieso best na 2 tot 3 uur rijden een korte pauze nemen voor de veiligheid. Citaat:
Wie weet gaat GM voor 140 kWh. Is het niet beter 2 GMs met 70 kWh batterij? Laatst gewijzigd door Micele : 13 oktober 2021 om 23:46. |
||
14 oktober 2021, 05:27 | #6 |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
|
"Men heeft immers ondertussen genoeg snellaadpalen onderweg?????, en men moet sowieso best na 2 tot 3 uur rijden een korte pauze nemen voor de veiligheid."????? Waarom deden de huidige EV bestuurders dat vroeger niet .....en om de 2 u a 3 uur pauze nemen dat zullen de parkings zeker 10 keer groter moeten worden en de laadcapaciteit ook moeten x 10 worden . Wie gaat dit betalen .....waar hebben ze nog plaats om te vergroten ....en hoe gaan ze de dure elektriciteit vinden ......windmolens gaan verboden worden met de huidige niet recycleerbare wieken . En één auto ( EV of fossiele ) die in de fik gaat wat een paniek gaat er zijn en men zal niet allemaal van de parking geraken ......dus massaal plonsbadje zullen nodig zijn dus nog meer plaats
Laatst gewijzigd door chris k : 14 oktober 2021 om 05:28. |
14 oktober 2021, 05:58 | #7 |
Secretaris-Generaal VN
|
Chris, uw tegenwerpingen zijn op een zekere vorm van realisme gestoeld. Maar ik zie een simpele oplossing die onze politici al een paar jaar aan't invoeren zijn.
Maak autorijden, zelfs persoonlijke gemotoriseerde, verplaatsingen te duur voor het kiesvee. Als u de prijzen ziet van elektrische wagens, zelfs met alle cadeau's van de (r)overheid, dan snapt u het toch wel. @Micele Wat betreft bereik 1000km op 1 accu, leuk, maar alleen een optie als de bruikbare accu's een stuk goedkoper worden. Mijn eerste wagen, voor tuning, had een bereik van 300km. Na tuning mocht ik al bij zijn dat ik Brussel-Oostende op 1 tank haalde. Dat was wel een Fiat uit de oudheid. Mijn volgende wagen deed toch al 450km op een tank, en dat vond ik wel heel comfortabel. De 750km+ met mijn huidige Duitse benzine monovolume zorgt er alleen voor dat ik maar 1 keer moet tanken op een lange reisdag.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
14 oktober 2021, 08:42 | #8 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.233
|
Citaat:
Vergelijk de prijzen maar van een automodel met 50% groter batterijpack dan enkele jaren geleden, vbn genoeg. Nissan Leaf Acenta 30 kWh : 34.385 basisprijs, € 36.612 met wat opties. Test 2017: https://www.adac.de/_ext/itr/tests/a..._batterie_.pdf Nissan Leaf Acenta 40 kWh : 35.600 , € 36.575 met wat opties. Test 2018: https://www.adac.de/_ext/itr/tests/a...kWh_Acenta.pdf Hier valt het nog niet echt veel op, maar bij andere merken wel. Als men ziet wat ooit een VW E-Golf kostte vergeleken met een VW ID.3. Nog beter is het de prijs per rijbereik te vergelijken. En als men nog beter wil vergelijken is het rijbereik incl. eenmaal snelladen. Want aan groot rijbereik heb je nog meer als je dubbel zo snel kunt snelladen dan het vorige model niet? Laatst gewijzigd door Micele : 14 oktober 2021 om 09:10. |
|
14 oktober 2021, 09:35 | #9 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.233
|
En in normaal denkende landen compenseert men die hogere instapprijs van een EV nog altijd met een degelijke nul-emissie-premie.
(ook de gezondheidsschadelijke emissies niet vergeten) In Belgistan hebben ze dat afgeschaft, giftige ademlucht is hier ook minder erg. Hier kasseren ze wel graag meer aan BTW omdat een EV meer kost in aanschaf. In Nederland geven ze sinds juli 2020 voor een particulier € 4000 subsidie voor een nieuwe EV en 2000 € voor een occasie. In andere buurlanden geven ze nog wat meer. In Bedrijfswagen-Belgistan lijken de particulieren niet te bestaan, geen wonder dat in NL ca. driemaal zoveel particulieren een EV kopen dan hier: https://www.evrijders.nl/wp-content/...donderzoek.pdf grafiek page 13. 2021 ( 2020) Privé koop 32% (19%) Privé lease 6% (4%) Zakelijke lease als werknemer: 32% (40%) Laatst gewijzigd door Micele : 14 oktober 2021 om 10:04. |
14 oktober 2021, 09:39 | #10 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.456
|
Al draagt de aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding.
Wat een spuuglelijk model alweer. Is dat een vereiste bij elektrische wagens?
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment |
14 oktober 2021, 09:42 | #11 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.233
|
Citaat:
Het zal dus aan jouw lelijke smaak liggen. |
|
14 oktober 2021, 09:58 | #12 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.456
|
Citaat:
En in welke mate zijn die keuzes te vertrouwen? De elektrische auto-lobby is machtig.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment |
|
14 oktober 2021, 10:09 | #13 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.233
|
Ik weet niet over welke wagen je het hebt, geef eens ne foto want er zijn zeker redelijk veel EV die ook helemaal mijn smaak niet zijn. (zoals een Nissan Leaf)
Citaat:
|
|
14 oktober 2021, 10:17 | #14 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.456
|
De wagen uit uw openingspost natuurlijk.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment |
14 oktober 2021, 10:42 | #15 |
Secretaris-Generaal VN
|
Smaken verschillen , da's normaal.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
14 oktober 2021, 11:21 | #16 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.233
|
|
14 oktober 2021, 14:26 | #17 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
|
Leuk om die technische vooruitgang te volgen.
Verder herhaal ik bij elk vreugdebericht over elektrische voertuigen: ik kijk de kat wel uit de boom. Die boom staat in elke garage hier in mijn buurt. Momenteel zie ik de leukste kat in een hyundai-boom: een stekkerhybride santa fe. Gelukkig is mijn 10 jaar oude actuele dieselauto nog prima in orde.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
14 oktober 2021, 21:16 | #18 | |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
|
Citaat:
En nieuwe auto kopen? Ik niet meer omdat de politiek met de gewone werkmens zijn voeten speelt ! Met de LEZ normen die ze elke minuut aanpassen . Je koopt geen auto waar je elke keer andere verplichtingen opleggen .....kan zijn dat je er ineens in bepaalde zone niet mee mag rijden . We hebben de Z4 nog en hebben we een grotere nodig dan zal ik er wel een huren zoals Lynck & Co doet alles inbegrepen voor 500 euro .....uiteindelijk koop je daar geen auto en onderhoud en belastingen verzekering mee kunnen betalen .....is een oplossing -> dan huur ik één de maanden die het nodig is . En waar we met de Z4 niet mogen rijden ....kopen we niet en gaan er niet op stadsbezoek. Nog 16d werken en dan hebben we geen 2 de wagen meer nodig.....de Regering zal mij niet meer zo kunnen uitpersen Laatst gewijzigd door chris k : 14 oktober 2021 om 21:35. |
|
14 oktober 2021, 21:33 | #19 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
||||
14 oktober 2021, 21:59 | #20 | |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
|
Citaat:
Huren is een oplossing hopelijk volgen er nog dan gaat de huurprijs dalen ( hopelijk ) |
|