Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 november 2021, 00:55   #301
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.281
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Ja, groene, en als ze die dan gaan overvaren met stinkende stookolie schepen. Hoe groen gaat dat dan nog zijn denk je?
Duidelijk dat u niet veel afweet van gastransport op zee.

De LNG tankers , awel, die gebruiken afval van het koelproces voor hun aandrijving.

Waterstoftankers, die een ferm stukje kouder gaan moeten werken om de drukken in de tanks aanvaarbaar te houden, gaan ook afval hebben van het koelproces en dat gebruiken voor de aandrijving.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2021, 07:55   #302
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Duidelijk dat u niet veel afweet van gastransport op zee.

De LNG tankers , awel, die gebruiken afval van het koelproces voor hun aandrijving.

Waterstoftankers, die een ferm stukje kouder gaan moeten werken om de drukken in de tanks aanvaarbaar te houden, gaan ook afval hebben van het koelproces en dat gebruiken voor de aandrijving.
Op welke energie draait dat koelproces ? De zon op een vochtige doek ?
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2021, 08:07   #303
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.408
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
https://www.defensenews.com/land/202...-in-its-fleet/

Is the Army warming up to electric vehicles in its fleet?

By Jen Judson Monday, Jul 12, 2021



Bovendien indien electrische 40 tonners tot 800 km rijbereik halen bij hoge snelheden kunnen militaire voertuigen dat ook bij lage sneheden. Een EV met zijn instant koppel is daar ideaal voor.

Je pakt er gewoon genoeg kWh in.

De rest is gewoon achtergestelde zever en pure onwetendheid.

vb 4 jaar geleden:

https://insideevs.com/news/335312/pr...ut-recharging/

Proterra Electric Bus Sets Range Record At 1,100 Miles Without Recharging

Early in September, at the Navistar Proving Grounds in New Carlisle, Indiana, Proterra set a new world record for the longest driving distance by an electric vehicle on a single charge - using its 40-foot Catalyst E2 electric bus - 1,101.2 miles ( = 1,772 km).

The Proterra Catalyst E2 is equipped with the latest (and monstrous), 660 kWh battery pack; of which are supplied from LG Chem (because...well, of course they are).

The 1,100 mile range doesn't represent any real world expectation for energy consumption for the electric bus when in normal duty, but even at half of that in the city, Proterra is more than ready for the job.
-----

Dat onwetend/achtergesteld gezaag gaat sowieso voorbij zijn als de Tesla Semi er is. Daar-is-geen-ontkomen-aan.



https://www.youtube.com/watch?v=muLQwKlH_mg

Tesla Semi: Here's Why Only Idiots Hate It

24.10.2020

Koppel etc, 100 % gelijk, maar je moet je Voertuig in een vliegtuig duwen,

hoe meer KW hoe liever, zeg je, ja akkoord maar dat moet je wel nog uit je batterij kunnen halen, dus grotere batterij , dus zwaardere batterij.

Dus besparen op bepantsering ? of Batterij, je moet dat ding nog altijd in je vliegtuig krijgen he. Het zal dus het een of het ander worden.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2021, 09:19   #304
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.281
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Op welke energie draait dat koelproces ? De zon op een vochtige doek ?
De energie voor dat proces wordt bij het laden in de LNG tanks gestoken.

Als de druk stijgt in de tanks door opwarming, laat men wat van die druk los.
Dat gelost gas wordt gebruikt voor energieproductie aan boord. Of voor aandrijving, of voor het compresseren van een deel van het ontspannen gas en het terug in de tanks te steken.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2021, 10:24   #305
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Koppel etc, 100 % gelijk, maar je moet je Voertuig in een vliegtuig duwen,

hoe meer KW hoe liever, zeg je, ja akkoord maar dat moet je wel nog uit je batterij kunnen halen, dus grotere batterij , dus zwaardere batterij.

Dus besparen op bepantsering ? of Batterij, je moet dat ding nog altijd in je vliegtuig krijgen he. Het zal dus het een of het ander worden.
Waarom in een vliegtuig?

De Leopardtanks voor Kosovo (KFOR) gingen allemaal de boot op hoor, en daarna met de trein van Thessaloniki naar Noord-Kosovo.

Je hoeft echt niet verder te fantaseren, want ik was erbij.

Omdat er bij de Rus en de Amerikaan af en toe eens een tank met een reuzetransporter mee gaat betekent dat niet dat je dat mag veralgemenen.
Bovendien was ik daar ook bij.

Maak je maar geen zorgen wegens dat batterijgewicht we zullen dat dan wel zien wat de Tesla Semi binnen een goed jaar voor prestaties met welk gewicht gaat neerzetten.
Electrische vrachtwagens voor lange afstanden gaan ze sowieso een 2 ton handicap gunnen tov de vervuilers.
Elon Musk zei zelfs (zonder die 2 ton) dat het amper ging verschillen met een dieseltruck.
Jij hebt precies helemaal geen vertrouwen in de verdere ontwikkeling van batterijpacks kan dat? Waarom? Geef de moderne EV eens wat krediet.

De lichtgewicht ICE motoren voor massa-personenwagens hebben decennia gekregen.

Ik rij zelf met zo een lichtgewicht in een Skoda van 2012, en het zwaargewicht -met gietijzer motorblok- ligt in de BMW van 1989, met gietijzer uitlaatspruitstuk (dat laatste nu niet meer => inox)

Als je wilt plak ik je de gewichtsdetails van downsizingmotoren van Volkswagen, die kan ik nog terugvinden.

Laatst gewijzigd door Micele : 5 november 2021 om 10:43.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2021, 11:28   #306
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht

Maak je maar geen zorgen wegens dat batterijgewicht we zullen dat dan wel zien wat de Tesla Semi binnen een goed jaar voor prestaties met welk gewicht gaat neerzetten.
Electrische vrachtwagens voor lange afstanden gaan ze sowieso een 2 ton handicap gunnen tov de vervuilers.
Elon Musk zei zelfs (zonder die 2 ton) dat het amper ging verschillen met een dieseltruck.

Jij hebt precies helemaal geen vertrouwen in de verdere ontwikkeling van batterijpacks kan dat? Waarom? Geef de moderne EV eens wat krediet.
Dat amper is minder dan 2000 lbs of minder dan 900 kg.

https://electrek.co/2021/08/13/tesla...diesel%20truck

Tesla CEO Elon Musk previously said that Tesla Semi wouldn’t have this issue as he expects that in the worst-case scenario, the Tesla Semi would have to give up less than 1 ton to diesel trucks, which weigh about 17,000 lbs (8.5 tons) on average.

In a rare new comment about the situation as part of its 2020 Impact report, Tesla said that it now expects the Tesla Semi to be able to carry a payload “at least as high as it would be for a diesel truck.”

Interestingly, the company reports a little known fact that electric trucks in the US and Europe have both been approved for slightly higher total load:

With both the U.S. and E.U. having approved higher weight allowances for electric heavy-duty trucks, we expect the payload to be at least as high as it would be for a diesel truck. In the E.U., electric semi trucks are allowed to be 2 tons (~4,400 pounds) heavier than diesel equivalents, and in the U.S. the allowance is 0.9 tons (2,000 pounds). When fully loaded, the Tesla Semi should be able to achieve over 500 miles of range, achieved through aerodynamics and highly efficient motors. This truck will be able to reach an efficiency of over 0.5 miles per kWh.

While a 2,000-lb difference doesn’t sound like much leeway on an 80,000-lb limit, it’s going to give Tesla Semi just enough to compete with diesel trucks.

If Tesla says that they expect to have a payload “at least as high as it would be for a diesel truck,” it would mean that Tesla Semi currently weighs less than 2,000 lbs more than the average diesel truck.

Furthermore, actual real-world data shows that 90% of semi trucks weigh in at less than 73,000 lbs with their loads. Therefore, Tesla Semi should have not problem competing for the majority of these payloads.

Also, Tesla made a rare new comment on Tesla Semi’s efficiency in the impact report.

The automaker now claims “an efficiency of over 0.5 miles per kWh“, which is in line with the “<2 kWh per mile” efficiency announced at the original launch of the electric truck.

Depending on electricity rates, this has the potential to greatly reduce the cost of operation of trucks while slashing emissions from the very polluting trucking sector.

While the automaker has made progress toward bringing the truck to low volume production in Nevada, Tesla recently confirmed that customer deliveries of the Tesla Semi are pushed to next year.

Laatst gewijzigd door Micele : 5 november 2021 om 11:38.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2021, 13:50   #307
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

vervolg, enkele links wat de militaire ingenieurs van electrische tanks denken 2 jaar geleden. (en ondertussen zijn de batterijen nog wat lichter)
In woord en beeld, de 10 voordelen van electrische aandrijving.

https://www.popularmechanics.com/mil...d-electricity/

Citaat:
https://thedriven.io/2019/09/10/an-e...-fossil-fuels/

Electric cars are seen by many as an opportunity to reduce carbon emissions, escape the tyranny of rising fossil fuel costs and put an end to trips to the petrol station, but one Australian army major says that the opportunity for Australia’s defence forces is mostly pragmatic. And it could save lives.

Major Matthew Wood, a Royal Australian electrical and mechanical engineer currently posted to the Directorate of Land Force Design, Future Land Warfare Branch at Army Headquarters, says it is in the interests of Australia’s defence forces to look at electric and autonomous vehicles.

“The benefits of electric or hybrid vehicle technologies extend well beyond fuel efficiency and offer the organisation, as an Army in Motion, real opportunities to progress objective and future force capabilities,” Woods writes in an article “The future of electric and hybrid technology” on the Australian army website in late August.
(...)

But apart from the global shift to EVs, both for economic and climate reasons, Wood notes there are a number of compelling reasons why the army should look to hybrid or electric propulsion systems.

“Hybrid and electric vehicle configurations are inherently more adaptable to evolving technology and innately support sub-system growth,” he writes.

“Conversely, internal combustion engines paired with conventional transmissions are not as adaptable to evolutionary development, and risk pushing vehicle capabilities towards unrecoverable obsolescence.

“The potential of hybrid and electric technology goes well beyond frugality of fuel consumption or relieving pressure on a supply chain.” And he illustrates these examples below.



(.....)

Laatst gewijzigd door Micele : 5 november 2021 om 13:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2021, 16:28   #308
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.773
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat ze maar werk maken van een gedegen opslag van alternatieve elektrische energie (overschot). Het is technisch mogelijk. We hadden deze technologie al lang moeten hebben. Eens de mogelijkheid tot een efficiënte opslag maakt uw plaatje hierboven allemaal niet veel meer uit.

Als ik zie hoeveel alternatieve energie -bijvoorbeeld- in Algerije met zijn woestijnen en zon zou kunnen opgeslagen worden indien we de opslagtechnologie onder de knie zouden hebben, dan zou Algerije niet alleen massaal gas kunnen uitvoeren, maar ook massaal stroom. Men kan zich de vraag stellen hoe het komt dat we deze technologie nog niet hebben ontwikkeld.
Er komt beweging op dit vlak. Niet in Algerije , maar wel in Marokko.

https://www.youtube.com/watch?v=QzpL_xiBVOU


In Marokko heeft koning Mohammed VI plechtig een van de grootste zonnecentrales ter wereld geopend (2016). De Noor 1-centrale ligt in het hartje van de Sahara-woestijn op zo'n 20 kilometer van Ouarzazate en is de eerste van wat het grootste zonnepark ter wereld moet worden. Noor II en IV worden deze maand opgeleverd. Wanneer ook Noor III in oktober klaar is voor productie, levert de centrale 580 megawatt stroom, genoeg voor ruim 2 miljoen inwoners. Noor wordt daarmee de grootste zonnecentrale ter wereld.



Indien de woestijnlanden het goed aan boord leggen, zullen zij het zijn die de grootste leveranciers worden van alternatieve energie. Na de olie energie de zonne energie.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 november 2021 om 16:33.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2021, 17:51   #309
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.773
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Er komt beweging op dit vlak. Niet in Algerije , maar wel in Marokko.

https://www.youtube.com/watch?v=QzpL_xiBVOU


In Marokko heeft koning Mohammed VI plechtig een van de grootste zonnecentrales ter wereld geopend (2016). De Noor 1-centrale ligt in het hartje van de Sahara-woestijn op zo'n 20 kilometer van Ouarzazate en is de eerste van wat het grootste zonnepark ter wereld moet worden. Noor II en IV worden deze maand opgeleverd. Wanneer ook Noor III in oktober klaar is voor productie, levert de centrale 580 megawatt stroom, genoeg voor ruim 2 miljoen inwoners. Noor wordt daarmee de grootste zonnecentrale ter wereld.



Indien de woestijnlanden het goed aan boord leggen, zullen zij het zijn die de grootste leveranciers worden van alternatieve energie. Na de olie energie de zonne energie.





Ook Thailand doet mee.



"In Thailand is het grootste drijvende zonnepark ter wereld in gebruik genomen. Dat veld van zonnepanelen op water heeft een oppervlakte van ongeveer zeventig voetbalvelden.

Het zonnepark in Sirindhorn moet helpen om de Thaise economie in 2050 klimaatneutraal te maken. Het zonnepark ligt in een reservoir op ongeveer 660 kilometer ten oosten van hoofdstad Bangkok en telt 145.000 zonnepanelen.

Thailand heeft plannen om zestien van die drijvende zonneparken aan te leggen in reservoirs.

Ook wordt 's nachts met behulp van turbines en stromend water energie opgewekt. Het project kostte omgerekend meer dan 29 miljoen euro."

(RTL Nieuws, 9 november 2021)



https://www.nu.nl/286812/video/drone...-thailand.html



Kanttekening.

Of het altijd goed is voor de vissen, is weer een ander probleem.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 november 2021 om 17:54.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2022, 15:45   #310
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Recente studie maakt nog eens duidelijk dat waterstof of brandstofcel-technologie voor wegtransport het niet gaat halen tegen batterij-electrisch wegtransport.

Niet alleen voor personenwagens maar ook voor de zwaarste wegvoertuigen zal BEV het duidelijk winnen, ook op lange termijn zeer onwaarschijnlijk.

Enkele alineas door ggl-vertaler uit:
Citaat:
https://electrek.co/2022/02/15/study...tric-vehicles/
Study confirms what common sense has made clear for years: Hydrogen fuel cells cannot catch up to battery-electric vehicles

Fred Lambert - Feb. 15th 2022

Een nieuwe studie gepubliceerd in het peer-reviewed tijdschrift Nature heeft bevestigd wat het gezond verstand al jaren duidelijk maakt: voertuigen met waterstofbrandstofcellen zullen het waarschijnlijk niet halen op batterij-elektrische voertuigen, zelfs niet voor commerciële vrachtwagens.
(...)
Voor personenauto's is het al game over voor brandstofcellen (FCEV).
(...)

Enkele van de grootste FCEV-programma's ter wereld, zoals de Toyota Mirai en Hyundai Nexo, hebben na jaren en miljardeninvesteringen geen reacties gekregen.

Afgezien van het feit dat de volledige energiecyclus van FCEV's zo veel minder efficiënt is (drie keer minder efficiënt, zoals weergegeven in de onderstaande grafiek), lijkt de infrastructuur het grootste probleem te zijn.

Zowel BEV's als FCEV's hebben infrastructuurproblemen, maar BEV's hebben het grote voordeel dat ze moeten voortbouwen op een reeds uitgebreide elektriciteitsnetinfrastructuur, waarbij vrijwel elk stopcontact ter wereld een potentieel laadstation is.

Een nieuwe studie van Patrick Plötz van het Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research ISI, Karlsruhe, Duitsland, publiceerde een nieuwe studie in Nature.

Met de titel "Het is onwaarschijnlijk dat waterstoftechnologie een grote rol speelt in duurzaam wegvervoer", gebruikt het onderzoek gegevens om aan te tonen dat voertuigen met waterstofbrandstofcellen waarschijnlijk nooit de batterij-elektrische voertuigen zullen inhalen:

Door technische en economische ontwikkelingen op het gebied van batterij- en snellaadtechnologieën zouden brandstofcel-elektrische voertuigen, die op waterstof rijden, binnenkort overbodig kunnen worden in het wegvervoer.

De studie wijst erop dat zelfs commerciële vrachtwagens op de lange termijn waarschijnlijk geen brandstofcelaandrijflijnen een kans zullen geven:

De huidige uitdaging voor batterij-elektrische voertuigen is de logistieke operatie op lange afstand (met een gemiddelde van 100.000 km per jaar) en het vervoer van zeer zware goederen (wat een hoog energieverbruik per kilometer met zich meebrengt). Dit is de use case die vaak wordt besproken voor waterstoftrucks. Verschillende vrachtwagenfabrikanten, evenals leveranciers van brandstofcellen en infrastructuur, hebben hun krachten gebundeld en een doelstelling aangekondigd van 100.000 brandstofceltrucks op de Europese wegen tegen 2030. Maar dit lijkt zeer onwaarschijnlijk in tegenstelling tot aankondigingen van de bedrijven over de vroegste startdatum voor de productie van commerciële series brandstofcel-elektrische vrachtwagens vindt plaats in 2027. Tegen die tijd zullen de batterij-elektrische voertuigen van de tweede generatie al commercieel beschikbaar en in gebruik zijn.

Sommige vrachtwagenfabrikanten, zoals Nikola Motors, beweren dat ze eerder dan in 2027 (2023-24) productie-FCEV-semi-vrachtwagens beschikbaar zullen hebben, maar zelfs deze is langzaam op weg naar batterij-elektrische voertuigen.

Het bedrijf begon eerst als een bedrijf voor aardgasvrachtwagens, daarna stapte het over op waterstofauto's met brandstofcel, daarna een mix van waterstof met brandstofcel en elektrisch aangedreven, en vandaag is de eerste vrachtwagen van het bedrijf op de markt een elektrisch aangedreven vrachtwagen - jaren vooruit zijn FCEV-programma's.

De studie merkt op dat met de nieuwe megawatt-laadstandaard voor batterij-elektrische vrachtwagens en de vooruitgang in batterijtechnologie, de volgende generatie elektrische vrachtwagens waarschijnlijk waterstofauto's met brandstofcellen achter zich zal laten.

https://www.nature.com/articles/s41928-021-00706-6

Published: 31 January 2022

Hydrogen technology is unlikely to play a major role in sustainable road transport

Patrick Plötz

Technical and economic developments in battery and fast-charging technologies could soon make fuel cell electric vehicles, which run on hydrogen, superfluous in road transport.

Road transport remains dominated by fossil fuels. Transport is responsible for about one-quarter of all energy-related greenhouse gas emissions and about 72% of this is due to road transport1. However, the emissions budgets implied by the Paris Agreement mean that transport should be climate neutral — that is, it should have net zero greenhouse gas emissions — within just a few decades2,3,4. Urgent action is thus needed, and stock turnover in road transport is slow 2.

(This is a preview of subscription content)
Nog een teken is dat het aantal H2-stations (high pressure) in de EU niet meer significant gegroeid is sinds 2019:
Citaat:
https://www.eafo.eu/countries/europe...cture/hydrogen
European Union
H2 REFUELLING STATIONS (2021)
The historic development of the amount of Hydrogen refuelling stations [high pressure]

Total numbers of refuelling points

2019: 102 of 13 per 10.000 km snelweg
2020: 108 of 14 per 10.000 km snelweg
2021: 108 of 14 per 10.000 km snelweg

Laatst gewijzigd door Micele : 17 februari 2022 om 16:10.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2022, 18:04   #311
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.773
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Recente studie maakt nog eens duidelijk dat waterstof of brandstofcel-technologie voor wegtransport het niet gaat halen tegen batterij-electrisch wegtransport.

Niet alleen voor personenwagens maar ook voor de zwaarste wegvoertuigen zal BEV het duidelijk winnen, ook op lange termijn zeer onwaarschijnlijk.

Enkele alineas door ggl-vertaler uit:


Nog een teken is dat het aantal H2-stations (high pressure) in de EU niet meer significant gegroeid is sinds 2019:

Nog even herhalen dan. Duitsland toont zich ook op dit vlak één van de pioniers. Het zet ook in op rijden op waterstof.


"Om 151.000 auto’s in Noord-Duitsland van waterstof te voorzien, zijn in 2025 in de vijf deelstaten 250 waterstoftankstations nodig. Dat zou betekenen dat het aantal tankstations snel moet groeien. Vorige week berichtten we namelijk nog dat heel Duitsland over twee jaar 130 waterstofstations zou moeten tellen."


Dit uittreksel komt uit Autoweek 2019. Ik neem aan dat vandaag er al heel wat van die waterstofstations staan. Nu zie ik juist dat er in begin 2022 al 91 waterstofstations uit de grond zijn gestampt in Duitsland. Maar 2022 is nog maar net begonnen. De kans is reëel dat ze die 130 gaan halen (voor Noord-Duitsland alleen al). We zullen zien. Maar zelfs als halen ze er slechts 120 , is het een puike prestatie van de Duitsers.






Toemaatje.
In Duitsland worden waterstoftankstations gecoördineerd, gebouwd en geëxploiteerd door een consortium van verschillende bedrijven. De partners: Air Liquide, Daimler, Linde, OMV, Shell en TOTAL zullen zorgen voor een eerste basisvoorziening met ongeveer 100 waterstofstations. Vanaf dit moment zullen verdere stations worden geïnstalleerd overal waar op korte termijn een vraag naar bedrijfsvoertuigen kan worden verwacht en waar een openbaar tankstation voor een groeiend netwerk van tankstations ook voor personenauto's zinvol lijkt.

In het kader van het project worden waterstofstations gebouwd in Hamburg, Nedersaksen, Brandenburg, Saksen-Anhalt, Noordrijn-Westfalen, Hessen, Baden-Württemberg, Rijnland-Palts en Beieren.


Auto's die rijden op batterijen gaan op de duur de wereld uit. Alles evolueert snel in deze branche.



Besluit.
Rijden op waterstof zal de grote winnaar zijn in de toekomst.

En rijden op batterijen zal men beschouwen als een verouderde techniek. Hetgeen het eigenlijk nu al is wanneer men deze vergelijkt met de waterstoftechnologie. En moest ik nu Tesla zijn, dan zou ik maar vlug beginnen waterstofwagens op de markt te brengen, waterstofstations te bouwen, en massaal waterstof te gaan produceren.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 februari 2022 om 18:24.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2022, 19:11   #312
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Nog even herhalen dan. Duitsland toont zich ook op dit vlak één van de pioniers. Het zet ook in op rijden op waterstof.

"Om 151.000 auto’s in Noord-Duitsland van waterstof te voorzien, zijn in 2025 in de vijf deelstaten 250 waterstoftankstations nodig. Dat zou betekenen dat het aantal tankstations snel moet groeien. Vorige week berichtten we namelijk nog dat heel Duitsland over twee jaar 130 waterstofstations zou moeten tellen."


Dit uittreksel komt uit Autoweek 2019. Ik neem aan dat er nu al heel wat van die waterstofstations staan. Nu zie ik juist dat er in begin 2022 al 91 waterstofstations zijn in Duitsland. Maar 2022 is nog maar net begonnen. De kans is reëel dat ze die 130 gaan halen. We zullen zien. Maar zelfs als halen ze er slechts 120, is het een puike prestatie van de Duitsers.

Toemaatje.
In Duitsland worden waterstoftankstations gecoördineerd, gebouwd en geëxploiteerd door een consortium van verschillende bedrijven. De partners: Air Liquide, Daimler, Linde, OMV, Shell en TOTAL zullen zorgen voor een eerste basisvoorziening met ongeveer 100 waterstofstations. Vanaf dit moment zullen verdere stations worden geïnstalleerd overal waar op korte termijn een vraag naar bedrijfsvoertuigen kan worden verwacht en waar een openbaar tankstation voor een groeiend netwerk van tankstations ook voor personenauto's zinvol lijkt.

In het kader van het project worden waterstofstations gebouwd in Hamburg, Nedersaksen, Brandenburg, Saksen-Anhalt, Noordrijn-Westfalen, Hessen, Baden-Württemberg, Rijnland-Palts en Beieren.


Auto's die rijden op batterijen gaan op de duur de wereld uit. Alles evolueert snel in deze branche.

Besluit.
Rijden op waterstof zal de grote winnaar zijn in de toekomst.

En rijden op batterijen zal men beschouwen als een verouderde techniek. Hetgeen het eigenlijk nu al is wanneer men deze vergelijkt met de waterstoftechnologie.
Meen je dat nu? Zwaar van begrip? Droom je nog altijd? Plat strohalmpje Duitsland? Echt zielig hoor.

Uw betoog en besluit is dus achterhaald en waardeloos. Dat ietsiepitsie Duitsland alleen stelt sowieso niets voor. Dat Duitsland met 89 H2-zuilen alleen al 65% van alle H2-zuilen van de EU (136) heeft, moet uw frank toch doen vallen? Dat bij high pressure H2-zuilen zelfs 77% van de ganse EU in Duitsland staat? Dus enkel Duitsland houdt het H2-schaamlapje recht?

Dat wilt zeggen dat evenveel landen "hun vijftal" H2-tankstations zelfs al 3-4 jaar gelijk gebleven zijn of mss afgebouwd hebben, alvast Noorwegen en nog een paar andere.

Waterstof is vandaag (grijze waterstof) zelfs vervuilender dan fossiele brandstoffen.

Hoeveel waterstofvoertuigen telt H2-strohalm-Duitsland ondertussen? Lol.

De aantallen vind je hier, ook het aantal H2-stations, vergelijk ze maar eens met BEV en laadstations in Duitsland, ook de evolutie na 2 jaar:
https://www.eafo.eu/countries/german...cture/hydrogen
https://www.eafo.eu/countries/german...re/electricity


H2-refuelling points
alle druk, 2021: 89 (76 in 2019), evolutie +17%.
• enkel hoge druk, 2021: 83 (76 in 2019), evolutie +9%.

0,68 H2-refuelling points per 100 km snelweg.

• Aantal FCEV op H2 (personenwagens M1): 2021: 1.239 (539 in 2019), evolutie +111%.

Wslk alle H2-wagens van alle Duitse showrooms van Toyota en Hyundai, lol


versus:

BEV-laadpunten:
alle, 2021 : 50.088 (39.291 in 2019), evolutie +29,5%
• enkel snel laden, 2021= 9.159 (5.088 in 2019), evolutie +80%

70 snellaadpunten per 100 km snelweg.

• Aantal BEV (personenwagens M1): 2021: 678.972 (133.886 in 2019), evolutie +407%.

Laatst gewijzigd door Micele : 17 februari 2022 om 19:17.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2022, 19:15   #313
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.773
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Meen je dat nu? Zwaar van begrip? Droom je nog altijd? Plat strohalmpje Duitsland? Echt zielig hoor.

Uw betoog en besluit is dus achterhaald en waardeloos. Dat ietsiepitsie Duitsland alleen stelt sowieso niets voor. Dat Duitsland met 89 H2-zuilen alleen al 65% van alle H2-zuilen van de EU (136) heeft, moet uw frank toch doen vallen? Dat bij high pressure H2-zuilen zelfs 77% van de ganse EU in Duitsland staat? Dus enkel Duitsland houdt het H2-schaamlapje recht?

Dat wilt zeggen dat evenveel landen "hun vijftal" H2-tankstations zelfs afgebouwd hebben, alvast Noorwegen en nog een paar andere.

Waterstof is vandaag (grijze waterstof) zelfs vervuilender dan fossiele brandstoffen.

Hoeveel waterstofvoertuigen telt H2-strohalm-Duitsland ondertussen? Lol.

De aantallen vind je hier, ook het aantal H2-stations, vergelijk ze maar eens met BEV en laadstations in Duitsland, ook de evolutie na 2 jaar:
https://www.eafo.eu/countries/german...cture/hydrogen
https://www.eafo.eu/countries/german...re/electricity


H2-refuelling points
alle druk, 2021: 89 (76 in 2019), evolutie +17%.
• enkel hoge druk, 2021: 83 (76 in 2019), evolutie +9%.

0,68 H2-refuelling points per 100 km snelweg.

• Aantal FCEV op H2 (personenwagens M1): 2021: 1239 (539 in 2019), evolutie +111%.


versus:

BEV-laadpunten:
alle, 2021 : 50.088 (39.291 in 2019), evolutie +29,5%
• enkel snel laden, 2021= 9.159 (5.088 in 2019), evolutie +80%

70 snellaadpunten per 100 km snelweg.

• Aantal BEV (personenwagens M1): 2021: 678.972 (133.886 in 2019), evolutie +407%.
We hebben die discussie al eerder gehad. We zullen zien wie gelijk gaat krijgen. Het kan haast niet anders dat de waterstofauto de markt gaat veroveren. Hij is gebruiksvriendelijk en hij vervuilt maar evenmin. Voor het ogenblik is hij nog te duur. Maar dat was ook zo met de eerste wagens op batterij.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 februari 2022 om 19:18.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2022, 19:29   #314
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
We hebben die discussie al gehad. We zullen zien wie gelijk gaat krijgen. Het kan haast niet anders dat de waterstofauto de markt gaat veroveren.
Met jou kan men helaas niet discuteren, je verdedigt milieuvervuilende techniek maar je beseft het nog altijd niet.

Je brengt geen enkele serieuze link aan, geen enkele.
Zulke simpele links zijn nochtans gewoon te googlen:
Citaat:
https://www.rtlnieuws.nl/tech/artike...erloren%20gaat.

Waterstofauto's zijn weliswaar beter voor het klimaat dan benzineauto's, maar scoren op dat vlak niet zo goed als elektrische accu-auto's.

Dat stelt CE Delft in een onderzoek. Ook over tien jaar zullen waterstofauto's het qua kosten en duurzaamheid niet winnen van stekkerauto's, aldus het onderzoeksbureau.

Het onderzoek is gedaan in opdracht van Enpuls, dat zich bezighoudt met de energietransitie. Enpuls noemt de waterstofauto een "onrealistisch alternatief" voor de stekkerauto.

Aardgas

Waterstof wordt op dit moment gemaakt op basis van aardgas. Dat is minder belastend voor het klimaat dan benzine, maar auto's die rijden op elektriciteit zijn wel schoner.

De onderzoekers verwachten dat waterstof in 2030 duurzamer kan worden geproduceerd, maar dat daarbij nog steeds veel energie verloren gaat. Daardoor blijven elektrische auto's ook in de toekomst beter voor het klimaat.
Hoe wordt vandaag al dat waterstof gemaakt? Zoek het eens op. Vooral in Korea en Japan maken ze waterstof, want daar rijden de meeste H2-wagens, alhoewel ze daar ook volledig weggeblazen worden door BEVs.

De moderne waterstofauto (FCEV) bestaat al langer dan de moderne electrische wagen (BEV li-ion).
Jouw STROHALM-H2-land Duitsland heeft nu 548 maal meer BEV rondrijden dan FCEV. Dat negeer je echt?
0,7 H2-zuilen per 100 km snelweg is gebruiksvriendelijk?

Lees toch eens een praktijktest van het Duitse ADAC:
https://www.adac.de/verkehr/tanken-k...nktioniert-es/

Citaat:
Hij is gebruiksvriendelijk en hij vervuilt maar evenmin.
Dikke zever, zelfs met H2 opgewekt met 100% groene stroom (utopie) verbruikt die enkel op de weg 3-4 maal zoveel energie of driemaal vervuilender. Telt men de levencyclus en alle problemen mee is het nog véél slechter.

Citaat:
Voor het ogenblik is hij nog te duur. Maar dat was ook zo met de eerste wagens op batterij.
hallo, die wagen tankt H2 hé en een redelijk grote batterij (1,5 tot 2 kWh) heeft die ook anders haalt die niet genoeg vermogen.

De moderne FCEV bestaat sowieso veel langer dan de moderne BEV. Je hebt helemaal geen punt.

Bovendien gaat een FCEV veel minder lang mee (slijtage brandstofcel), techniek zal je sowieso niet interesseren enkel de leugenachtige fabeltjeskrant van H2-eend.

Dit zijn de cijfers van Duitsland:

H2-infrastructuur: https://www.eafo.eu/countries/german...cture/hydrogen

Markt alle alternatieve brandstoffen, aantal FCEV:
https://www.eafo.eu/countries/german...cles-and-fleet

Begrijp je onderstaande tekening eigenlijk?



Bovendien kan een FCEV helemaal niet voor buffer dienen van een overschot aan hernieuwbare energie bij veel wind en zon die je niet kwijtgeraakt aan het net. De FCEV hangt namelijk nooit aan een laadkabel dus kan niets opslaan.

Denk is ff na:
Als men toch van aardgas H2 maakt en met die omgezette H2 naar electriciteit gaat rijden, waarom dan niet gewoon direct met aardgas rijden in een brandstofmotor?

Dit is een aardgaswagen: Audi A4 avant G-tron.
https://www.adac.de/_ext/itr/tests/a...asbetrieb_.pdf

CO2-Ausstoß EcoTest 126 g/km (WTW* 135 g/km)

Laatst gewijzigd door Micele : 17 februari 2022 om 19:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2022, 19:58   #315
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.773
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Met jou kan men helaas niet discuteren, je verdedigt milieuvervuilende techniek maar je beseft het nog altijd niet.
Je brengt geen enkele serieuze link aan, geen enkele.

De moderne waterstofauto (FCEV) bestaat al langer dan de moderne electrische wagen (BEV li-ion).
Jouw STROHALM-H2-land Duitsland heeft nu 548 maal meer BEV rondrijden dan FCEV. Dat negeer je echt?
0,7 H2-zuilen per 100 km snelweg is gebruiksvriendelijk?

Lees toch eens een praktijktest van het Duitse ADAC:
https://www.adac.de/verkehr/tanken-k...nktioniert-es/


Dikke zever, zelfs met H2 opgewekt met 100% groene stroom (utopie) verbruikt die enkel op de weg 3-4 maal zoveel energie of driemaal vervuilender. Telt men de levencyclus en alle problemen mee is het nog véél slechter.

hallo, die wagen tankt H2 hé en een redelijk grote batterij (1,5 tot 2 kWh) heeft die ook anders haalt die niet genoeg vermogen.

De moderne FCEV bestaat sowieso veel langer dan de moderne BEV. Je hebt helemaal geen punt.

Bovendien gaat een FCEV veel minder lang mee (slijtage brandstofcel), techniek zal je sowieso niet interesseren enkel de leugenachtige fabeltjeskrant van H2-eend.

Dit zijn de cijfers van Duitsland:

H2-infrastructuur: https://www.eafo.eu/countries/german...cture/hydrogen

Markt alle alternatieve brandstoffen, aantal FCEV:
https://www.eafo.eu/countries/german...cles-and-fleet

Begrijp je onderstaande tekening eigenlijk?




U eigenlijk ook, maar u beseft het blijkbaar evenmin.

Zijn elektrische wagens echt milieuvriendelijk??

Geen CO2-uitstoot bij elektrische wagens? Klopt inderdaad. En toch zijn ze niet zo onschuldig als ze lijken.

Hoe de verbruikte elektriciteit wordt geproduceerd.
°Het klopt dat de lucht niet wordt vervuild als u met een 100% elektrisch voertuig rijdt. Maar hebt u er al eens bij stilgestaan hoe de stroom waarop die wagen rijdt, eigenlijk werd geproduceerd? 60% wordt opgewekt door fossiele brandstof wereldwijd.


°°Een elektrische wagen zorgt zijn hele leven lang voor CO2-uitstoot: bij de fabricage, de levering, en het gebruik, maar ook bij de recyclage van de verschillende onderdelen. Daarnaast komen er ook andere vervuilers aan te pas. Zo gebruikt men voor de productie van de accu's zeldzame materialen als lithium of kobalt. De winning van deze materialen heeft dan ook een grote impact op mens en natuur.

Is de elektrische auto dan even vervuilend als een wagen met klassieke verbrandingsmotor?
Over die kwestie heerst onduidelijkheid omdat zelfs de experten het er niet over eens geraken. Om hun berekeningen op te stellen baseren wetenschappers zich op gekende gegevens, maar ook op hypotheses en mogelijke scenario’s. Al naargelang de veronderstelling is de elektrische wagen nu eens veel minder, dan weer even vervuilend of soms zelfs veel vervuilender dan een klassieke auto met verbrandingsmotor."

(Energids.be)




Nu, laat er geen misverstand over bestaan: ik ben blij dat deze wagens er zijn. Al was het maar dat ze in principe minder lawaai maken en minder stank produceren. Hoe meer van die auto's, hoe liever.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 februari 2022 om 20:00.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2022, 20:04   #316
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U eigenlijk ook, maar u beseft het blijkbaar evenmin.

Zijn elektrische wagens echt milieuvriendelijk??

Geen CO2-uitstoot bij elektrische wagens? Klopt inderdaad. En toch zijn ze niet zo onschuldig als ze lijken.

Hoe de verbruikte elektriciteit wordt geproduceerd.
°Het klopt dat de lucht niet wordt vervuild als u met een 100% elektrisch voertuig rijdt. Maar hebt u er al eens bij stilgestaan hoe de stroom waarop die wagen rijdt, eigenlijk werd geproduceerd? 60% wordt opgewekt door fossiele brandstof wereldwijd.


°°Een elektrische wagen zorgt zijn hele leven lang voor CO2-uitstoot: bij de fabricage, de levering, en het gebruik, maar ook bij de recyclage van de verschillende onderdelen. Daarnaast komen er ook andere vervuilers aan te pas. Zo gebruikt men voor de productie van de accu's zeldzame materialen als lithium of kobalt. De winning van deze materialen heeft dan ook een grote impact op mens en natuur.

Is de elektrische auto dan even vervuilend als een wagen met klassieke verbrandingsmotor?
Over die kwestie heerst onduidelijkheid omdat zelfs de experten het er niet over eens geraken. Om hun berekeningen op te stellen baseren wetenschappers zich op gekende gegevens, maar ook op hypotheses en mogelijke scenario’s. Al naargelang de veronderstelling is de elektrische wagen nu eens veel minder, dan weer even vervuilend of soms zelfs veel vervuilender dan een klassieke auto met verbrandingsmotor."

(Energids.be)


Nu, laat er geen misverstand over bestaan: ik ben blij dat deze wagens er zijn. Al was het maar dat ze in principe minder lawaai maken en minder stank produceren. Hoe meer van die auto's, hoe liever.
Je komt weer met onzin af. Waar is die link en van welk jaar? Energiegids.be

LAAT maar zitten.

Ik wil graag een wetenschappelijke bron, zoals ik tientallen keren gepost hebt.

Uw waterstofdroom is al vele jaren teloorgegaan.
Al vele automerken hebben de FCEV stopgezet, en zijn niet verder dan enkele prototypes geraakt. De lijst is redelijk lang en vind je gewoon in Wikipedia.

Nu post ik zelfs een link van Nature die dat voor de 11-dertigste keer bevestigd en jij komt nog altijd met wat zever in de marge af?

Laatst gewijzigd door Micele : 17 februari 2022 om 20:07.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2022, 20:07   #317
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.773
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je komt weer met onzin af. LAAT maar zitten.

Ik wil graag een wetenschappelijke bron, zoals ik tientallen keren gepost hebt.

Uw waterstofdroom is al vele jaren teloorgegaan.
Al vele automerken hebben de FCEV stopgezet, en zijn niet verder dan enkele prototypes geraakt. De lijst is lang en vind je gewoon in Wikipedia.

Nu post ik zelfs een link van Nature die dat voor de 11-dertigste keer bevestigd en jij komt nog altijd met wat zever in de marge af?
Kletskoek. Ik stel gewoon vast dat Duitsland de productie van waterstofstations opvoert en tevens de productie van dito wagens. En de Duitsers zullen het wel zeer goed uitgekiend hebben want het is een mega investering voor de betrokken bedrijven.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2022, 20:10   #318
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Kletskoek.
Uw energiegids.be is idd kletskoek, je geeft nog zelfs de link niet. En begrijpen doe je al niet wat ze schrijven.

Citaat:
Ik stel gewoon vast dat Duitsland de productie van waterstofstations opvoert
opvoert met 9% op 3 jaar (HP), proficiat. Dat lijkt eerder op contracten die uitgevoerd moesten worden. Wie weet gebruiken ze die nog voor H2-bussen die in enkele jaren versleten zijn.

En Duitsland heeft 77% van de EU aan HP-H2-stations. Zullen wel wat H2- bussen hebben, kga eens kijken, ze hebben 87 H2-bussen en nog 16 lichte bestelwagens op H2. Nul H2-vrachtwagens:
https://www.eafo.eu/countries/german...cles-and-fleet


En al de andere landen van Europa tellen dan niet meer?

Citaat:
en tevens de productie van dito wagens.
Duitsland produceert waterstofwagens? Nu draai je al helemaal door.
Geef eens de cijfers van uw droom.

Hoeveel electrische personenwagens produceert Duitsland?


Citaat:
En de Duitsers zullen het wel zeer goed uitgekiend hebben want het is een mega investering voor de betrokken bedrijven.
Daarom dat alle Duitse merken, dus ook VW, Audi, BMW en Mercedes, enz... gestopt zijn met hun prototypes van FCEV?

Allemaal pierdood:
https://de.wikipedia.org/wiki/Brennstoffzellenfahrzeug

Erhältliche Brennstoffzellen-Fahrzeuge und Konzeptfahrzeuge

Personenkraftwagen

Weitere Informationen enthält die Liste von Brennstoffzellenautos in Serienproduktion.

Hersteller Typ Jahr

Audi Audi A2H2 2004
Audi Audi A7 h-tron 2014
BMW 5er GT Versuchsfahrzeuge 2015(1)
BMW i i Hydrogen Next 2019
Daimler Mercedes-Benz NECAR 1994–2002
Daimler Mercedes-Benz F-Cell (A-Klasse) 2003–2007
Daimler Mercedes-Benz F-Cell (B-Klasse) seit 2007
Daimler Mercedes-Benz BlueZero F-Cell 2008
Daimler Mercedes-Benz F600 Hygenius 2005
Daimler Mercedes-Benz Vision Tokyo Concept 2015[47]
Daimler Mercedes-Benz GLC F-Cell 2018
Chrysler Chrysler Natrium 2001
Chrysler Jeep Commander II 2000
Chrysler Jeep Treo 2003
FIAT Seicento Elettra H2 Fuel Cell 2001
FIAT Seicento Hydrogen 2003
FIAT Fiat Panda Hydrogen 2005
Ford Ford Focus FCV Hybrid 2002–2005
Ford Ford Explorer FCV Hybrid 2006
Ford Morgan LifeCar
General Motors GM Electrovan 1966
General Motors GM HydroGen3 2001–2006
General Motors GM HydroGen4 seit 2004
General Motors GM HyWire
General Motors GM Sequel seit 2005
Honda Honda Clarity seit 2016
Honda Honda FCX Clarity 2008[48]–2014
Hyundai Santa Fé FCEV
Hyundai Tucson FCEV
Hyundai Hyundai ix35 FCEV 2013–2018
Hyundai Hyundai Nexo seit 2018
Nissan Nissan X-Trail FCHV
Peugeot Peugeot Quark 2004
Renault Renault Kangoo Z.E. H2 2015[49]
Toyota Toyota FCHV 2001
Toyota Toyota Fine-N 2003
Toyota Toyota Mirai seit 2014
Volkswagen VW Bora Hy-motion 2000
Volkswagen VW Bora Hy-power 2002
Volkswagen VW Touran Hy-motion 2004

- - - -

Die 2 in het blauw maakt men nog een beetje, maar uitdovend.
Toyota gaat nu veel meer BEV maken en heeft tientallen miljarden geinvesteerd, Hyundai maakt sowieso 95% BEV en 5 % FCEV.

Honda is net gestopt met zijn oude Clarity: nog een R.I.P meer.

Citaat:
https://h2rijders.nl/blogs/honda-sto...tent_entity=nl

Honda stopt met Clarity

Ingediend door Arjan de Putter op ma 21-06-2021

Honda heeft laten weten te stoppen de productie van de Clarity. In juli rolt de laatste Clarity van de lopende band. Dat is onderdeel van Honda's strategie om tegen 2040 100% van de auto's als batterij (BEV) of brandstofcel elektrisch (FCEV) te leveren. Daarbij focust Honda op hun hybride tweemotorige systeem voordat ze in 2024 de eerste volume BEV-modellen op de markt brengen.

De Clarity blijft nog wel tot 2022 beschikbaar voor leaseklanten. En uiteraard blijft Honda de bestaande Clarity-rijders gewoon ondersteunen. De Clarity was zowel leverbaar als plug in hybride (PHEV) en als brandstofcelauto (FCEV).

De Clarity was sinds 2007 in verschillende modellen op de markt. Tot de komst van de Hyundai Nexo was het de brandstofcelauto met de hoogste actieradius.

Laatst gewijzigd door Micele : 17 februari 2022 om 20:38.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2022, 20:41   #319
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.773
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Duitsland produceert waterstofwagens? Nu draai je al helemaal door.
Hoeveel electrische wagens produceert Duitsland?


Daarom dat alle Duitse merken, dus ook VW, Audi, BMW en Mercedes, enz... gestopt zijn met hun prototypes van FCEV?

https://de.wikipedia.org/wiki/Brennstoffzellenfahrzeug

Erhältliche Brennstoffzellen-Fahrzeuge und Konzeptfahrzeuge

Personenkraftwagen

Weitere Informationen enthält die Liste von Brennstoffzellenautos in Serienproduktion.

Hersteller Typ Jahr

Audi Audi A2H2 2004
Audi Audi A7 h-tron 2014
BMW 5er GT Versuchsfahrzeuge 2015(1)
BMW i i Hydrogen Next 2019
Daimler Mercedes-Benz NECAR 1994–2002
Daimler Mercedes-Benz F-Cell (A-Klasse) 2003–2007
Daimler Mercedes-Benz F-Cell (B-Klasse) seit 2007
Daimler Mercedes-Benz BlueZero F-Cell 2008
Daimler Mercedes-Benz F600 Hygenius 2005
Daimler Mercedes-Benz Vision Tokyo Concept 2015[47]
Daimler Mercedes-Benz GLC F-Cell 2018
Chrysler Chrysler Natrium 2001
Chrysler Jeep Commander II 2000
Chrysler Jeep Treo 2003
FIAT Seicento Elettra H2 Fuel Cell 2001
FIAT Seicento Hydrogen 2003
FIAT Fiat Panda Hydrogen 2005
Ford Ford Focus FCV Hybrid 2002–2005
Ford Ford Explorer FCV Hybrid 2006
Ford Morgan LifeCar
General Motors GM Electrovan 1966
General Motors GM HydroGen3 2001–2006
General Motors GM HydroGen4 seit 2004
General Motors GM HyWire
General Motors GM Sequel seit 2005
Honda Honda Clarity seit 2016
Honda Honda FCX Clarity 2008[48]–2014
Hyundai Santa Fé FCEV
Hyundai Tucson FCEV
Hyundai Hyundai ix35 FCEV 2013–2018
Hyundai Hyundai Nexo seit 2018
Nissan Nissan X-Trail FCHV
Peugeot Peugeot Quark 2004
Renault Renault Kangoo Z.E. H2 2015[49]
Toyota Toyota FCHV 2001
Toyota Toyota Fine-N 2003
Toyota Toyota Mirai seit 2014
Volkswagen VW Bora Hy-motion 2000
Volkswagen VW Bora Hy-power 2002
Volkswagen VW Touran Hy-motion 2004

- - - -

Die 2 in het blauw maakt men nog een beetje, maar uitdovend.
Toyota gaat nu veel meer BEV maken en heeft tientallen miljarden geinvesteerd, Hyundai maakt sowieso 95% BEV en 5 % FCEV.

Het is waar dat de waterstofauto moeilijk van de grond komt in Europa. De investeringen en ontwikkelingskosten zijn hoog. Maar het Duitse BMW doet dapper verder. Tenminste volgens het artikel van het AD van 15 sep. 2021.

Europese autofabrikanten staan niet te trappelen om de extreem hoge ontwikkelingskosten van waterstofauto's aan te durven. Maar BMW houdt vol. Naast de lancering van diverse volledig elektrische modellen, blijft BMW inzetten op de brandstofcel-techniek.


En toch is waterstof de toekomst. Daar ben ik zo goed als zeker van. Maar misschien is het nog wat te vroeg. De Japanners zullen ons weer eens voor zijn. Net zoals ze dat waren met hun hybride-wagens.





Toemaatje.
Een weetje uit 2020.
De meeste elektrische auto's worden in Duitsland verkocht, met bijna 200.000 stuks. Dit is een ruime verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder. De grootste stijger in de EU is Slovenië met een stijging van 785,5 procent.

In absolute getallen blijft Slovenië relatief weinig bev's en waterstofauto's verkopen, met 1647 exemplaren. Daarmee was 3 procent van alle in Slovenië verkochte auto's in 2020 volledig elektrisch of waterstof.

Het aandeel verkochte bev's en waterstofauto's kon voornamelijk stijgen doordat het aandeel van benzine- en dieselauto's sterk daalde. Door de coronapandemie zijn er in totaal drie miljoen auto's minder verkocht, schrijft ACEA. Tegelijkertijd zorgden overheidssubsidies ervoor dat de vraag naar auto's met alternatieve brandstoffen, waaronder bev's, kon stijgen. Daardoor groeide het aandeel bev's en waterstofauto's in de verkoop voor nieuwe auto's.

(Tweakers, 2020)

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 februari 2022 om 20:57.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2022, 20:50   #320
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het is waar dat de waterstofauto moeilijk van de grond komt in Europa. De investeringen en ontwikkelingskosten zijn hoog. Maar het Duitse BMW doet dapper verder. Tenminste volgens het artikel van het AD van 15 sep. 2021.
Dat zijn geen seriewagens. NUL dus.

Citaat:
Europese autofabrikanten staan niet te trappelen om de extreem hoge ontwikkelingskosten van waterstofauto's aan te durven. Maar BMW houdt vol. Naast de lancering van diverse volledig elektrische modellen, blijft BMW inzetten op de brandstofcel-techniek.
Laat BMW maar onnozel doen in de marge, ze worden sowieso al door iedereen uitgelachen. De CEO van Volkswagen op de eerste plaats.
BMW maakt zichzelf ongeloofwaardig. Duitsland gaat nooit 3 maal zoveel windmolens zetten als strikt nodig.

Citaat:
En toch is waterstof de toekomst.
Niet voor wegvoertuigen, wel voor stationaire doelen, maar ook dat blijk je niet uit deze draad te begrijpen. Lees maar vanaf draadstarter.

Citaat:
De Japanners zullen ons weer eens voor zijn.
Met wat? Koreanen en Japanners hebben invloedrijke staats-gasmaatschappijen en maken H2 van gas, dat "voor zijn" is fabeltjeskrant, waarom lees je die lijst niet die ik gepost heb?

Citaat:
Net zoals ze dat waren met hun hybride-wagens.
Die hybrides zijn reeds langzaam aan het uitsterven. Je leeft alweer in het verleden en kijkt niet naar de toekomst.

Toyota is idd de pionier van hybride wagens, en dit is hun toekomst:
3,5 miljoen BEV tegen 2030, 30 BEV-modellen

Citaat:
https://www.theverge.com/2021/12/14/...ncept-vehicles

Toyota’s electric vehicle plans are getting bigger and more expensive

The company is promising to spend over $17 billion to roll out 30 EVs by 2030

Toyota is ramping up its electric vehicle production schedule, vowing to release 30 electric vehicles by 2030 rather than just 15 EVs by 2025, as was previously promised. The Japanese automaker also vowed to sell 3.5 million battery EVs globally by 2030 and to transform Lexus into an EV-only brand by 2035.

The company said it would invest 2 trillion yen ($17.6 billion) in battery vehicle technology, an increase over its previous commitment of 1.5 trillion yen ($13.6 billion).

Toyota was an early pioneer in electrification, helping pave the way for companies like Tesla and others by proving that vehicles with alternative powertrains could be immensely popular. But the company has since fallen far behind its competitors.
De Japanners deden de laatste jaren niets anders als de schijn hoog houden omdat ze anders nog meer klanten zouden verliezen. (ook met hun foolcellwagens)

Maar nu hebben ze te lang gewacht, de BEV markt is niet meer voor hun, ze moeten wslk 10 jaar achtervolgen

Laatst gewijzigd door Micele : 17 februari 2022 om 21:05.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be