Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Vinden jullie dit document goed?
Ja 28 35,44%
Neen 46 58,23%
Geen mening 5 6,33%
Aantal stemmers: 79. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 december 2021, 00:12   #2181
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
1° Hier spreekt niemand over "België"....

De Nederlanden is het gebied waarvan ik op deze bladzijde de kaart postte...... en dat is niet wat jullie de Nederlanden noemen....
Ik weiger van mee te gaan in zo een onhistorisch totum pro parte waarbij men slechts een deel noemt naar het geheel.
Dat stelde ik trouwens hier reeds:https://forum.politics.be/showpost.p...postcount=2143
En daarop antwoordde gij dat de niet-Nederlandstalige Nederlanders er geen deel zouden van willen uitmaken.
Maar ook al zou dat zo zijn, dan geeft u dat nog geen vrijgeleide om historische begrippen zomaar een andere invulling te geven...
Een goede relatie met het Frans als tweede of derde taal cultiveren blijf ik uiteraard een goed idee vinden. Niet per se als verplicht vak, maar wel vanaf een zeker niveau zou het naast het Engels toch veel onderwezen dienen te blijven worden in Vlaanderen. Wel een gezonde relatie ditmaal en niet een onderdanige relatie.

Laatst gewijzigd door Weyland : 6 december 2021 om 00:15.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2021, 00:39   #2182
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
1° Hier spreekt niemand over "België"....

De Nederlanden is het gebied waarvan ik op deze bladzijde de kaart postte...... en dat is niet wat jullie de Nederlanden noemen....
Ik weiger van mee te gaan in zo een onhistorisch totum pro parte waarbij men slechts een deel noemt naar het geheel.
Dat stelde ik trouwens hier reeds:https://forum.politics.be/showpost.p...postcount=2143
En daarop antwoordde gij dat de niet-Nederlandstalige Nederlanders er geen deel zouden van willen uitmaken.
Maar ook al zou dat zo zijn, dan geeft u dat nog geen vrijgeleide om historische begrippen zomaar een andere invulling te geven...
Wat zou u ervan denken als de Duitsers er ook zo'n redenering op zouden nahouden? Dat, ondanks de huidige grenzen, Duitsland ook een paar honderd kilometer verder oostwaarts ligt?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2021, 12:59   #2183
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.073
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat zou u ervan denken als de Duitsers er ook zo'n redenering op zouden nahouden? Dat, ondanks de huidige grenzen, Duitsland ook een paar honderd kilometer verder oostwaarts ligt?
We leven inderdaad niet in een tijd om nog grenzen te gaan veranderen in Europa.

Laatst gewijzigd door cato : 6 december 2021 om 12:59.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2021, 16:15   #2184
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
wij hebben het gewoon simpel op De Nederlanden gehouden.
geen België of Nederland of Dietsland
Dus u bepaald tussen de soep en de patatten dat vlaanderen De Nederlanden zal heten......

Goed bezig Shadowke.....
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2021, 17:33   #2185
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dus u bepaald tussen de soep en de patatten dat vlaanderen De Nederlanden zal heten......

Goed bezig Shadowke.....
begrijpend lezen en belgo-(fa)cysten zullen nooit samengaan
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2021, 20:58   #2186
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Vergelijking ex-Duitsland met de ex-Nederlanden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat zou u ervan denken als de Duitsers er ook zo'n redenering op zouden nahouden? Dat, ondanks de huidige grenzen, Duitsland ook een paar honderd kilometer verder oostwaarts ligt?
1.
Dat kan met hoogstens het "toenmalige Duitsland" noemen.
Of: https://theses.ubn.ru.nl/bitstream/h...pdf?sequence=1
Zoals ge weet is een wezenlijk verschil met de Nederlanden dat de Duitsers uit het voormalige Duitsland het slachtoffer werden van een etnische zuivering die soms neigde naar een genocïde.
Bovendien werd in het voormalige Duitsland alles verwijderd wat nog enigszins zou kunnen herinneren aan das Deutschtum, tot zelfs de grafstenen met Duitse namen... En de plaatsnamen en straatnamen werden gewijzigd in onherkenbare Poolse of Russische namen.
Ge weet ook dat daarentegen in de voormalige Nederlanden er geen etnische zuivering plaatsvond, en men in Frans-Vlaanderen de plaatsnamen niet echt verfranste. Integendeel, en ook onbegrijpelijk misschien vanuit het imperialistische standpunt, maar na de annexatie werd er een zowaar een heuse provincie "Frandre" opgericht.........die bleef bestaan tot aan de Franse revolutie.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vlaand...cie)#1701-1714

Mijn punt is enerzijds dat er in de door Frankrijk geannexeerde gebieden nog Nederlanders wonen in kontrast met het voormalige Duitsland waar nog slechts een handvol Duitsers wonden die men vergat uit te wijzen of die men toch nog nuttig achtte. En anderzijds dat de annexionist zelf in Frankrijk niet echt tabula rasa maakte met de oorspronkelijke benamingen.

2.
En sommigen van die geannexeerde Nederlanders zijn blijkbaar hun roots nog niet verloren: getuige daarvan de aktiegroep die een petitie organiseerde om Région du Nord-Pas-de-Calais te wijzigen in Région des Pays-Bas français.
https://web.archive.org/web/20120210...-francais.org/

https://web.archive.org/web/20120210...f/petition.pdf
Dergelijke akties zijn mij niet bekend in de "verloren Heimat".
Tja, Jan, als zij zichzelf bekenen tot de Nederlanden....

3.
Tenslotte weet ge bovenal ook dat ik nu eenmaal niet diegene ben de benaming Franse Nederlanden heeft gelanceerd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Franse_Nederlanden
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 december 2021 om 21:13.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2021, 21:04   #2187
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
We leven inderdaad niet in een tijd om nog grenzen te gaan veranderen in Europa.
Als ge maar weet dat ik niet het tegendeel beweerde:
https://forum.politics.be/showpost.p...postcount=2174

Mijn plan behelst een herstrukturering van het grondgebied van de Benelux; en dat is in wezen een interne Nederlandse aangelegenheid zonder irredentistische aspiraties.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 december 2021 om 21:08.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2021, 21:16   #2188
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
De EU is al een confederatie en een Benelux voegt daar niets aan toe.
Ik herhaal mezelf nogmaals:

Mijn staatkundig ideaal bestaat erin van die historische Nederlanden te konfederaliseren op taalbasis, op een kultureel kriterium, en niet op basis van de grenzen ten tijde van de Vrede van Westfalen toen de Nederladnen officieel gescheiden werden. In die gekonfederaliseerde Nederlanden zie ik 4 deelstaten: 1° Dietsland, 2° Friesland, 3° De Franstalige Nederlanden (Wallonië) en 4° De Duitstalige Nederlanden.
Niet België, maar de Nederlanden moeten gekonfederaliseerd worden.
Een omvorming van de Benelux in die zin zou een praktisch uitgangspunt kunnen zijn.


Ge staart u blind op "konfederatie" en "Benelux" en ge mist waar het mij echt om gaat:-
1° de realisatie van Dietsland.
2° de herïntegratie der Nederlanden. (En dat met het grondgebied van de Benelux als uitgangspunt (maar een 4-ledige konfederatie ipv een 3-ledige) en de Benelux zou daarvoor kunnen gebruikt worden als politiek forum.
De Benelux - wat een onwoord trouwens - wordt dus liefst zo snel mogelijk "opgeruimd" !
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 december 2021 om 21:46.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2021, 21:45   #2189
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
De Franstaligen mogen in de (herenigde) Nederlanden of Dietsland wat mij betreft gewoon de benaming Belgique gebruiken. Heb ik geen probleem mee. Alleen in het Nederlands noemen we het geen België meer. Duidelijk toch, of niet ? Voor Franstaligen verandert er dus weinig.
Edwin, ge gooit weer eens de Nederlanden EN Dietsland op 1 hoop....
In Dietsland hebben ze helemaal niets te zien.

De konfederale staat De (herenigde) Nederlanden zouden ze inderdaad zoals we hierboven suggereerden Les Belgiques (réunis) kunnen noemen. Of le Royaume des Belgiques.
Maar hun eigen deelstaat in die konfederatie zou de facto slechts La Wallonie kunnen zijn.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2021, 21:59   #2190
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
In Nederland zit niemand te wachten op een staatshervorming ,waarbij Nederland op gaat in een confederale Benelux .
Ik denk inderdaad ook dat de huidige staatsindeling zo zal blijven, maar niet omdat "Nederland zou opgaan in de Benelux".

Dat klinkt ten onrechte zeer negatief. Want wat zich tegenwoordig "Nederland" noemt gaat nergens "in op", alsof het zou devalueren.
Integendeel, het huidige Nederland zou in mijn plan de grote hoofdmoot worden in de deelstaat Dietsland (NL + Vl). De vrees om "op te gaan in" zou dus eerder van de Vlamingen moeten komen.

Geen enkel deelstaat zou trouwens "opgaan in" een konfederale Benelux.
Herinner u immers de definitie van konfederatie.....
Ten tweede wordt er geen "konfederale Benelux" opgericht, maar een nieuwe konfederale staat, weliswaar op het grondgebied van de huidige Belenux.... (Niet met 3 maar met 4 !)
Merk de nuance ! Al is dat geen nuance maar eerder een wezenlijk verschil.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 december 2021 om 22:05.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2021, 22:11   #2191
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ik denk inderdaad ook dat de huidige staatsindeling zo zal blijven, maar niet omdat "Nederland zou opgaan in de Benelux".

Dat klinkt ten onrechte zeer negatief. Want wat zich tegenwoordig "Nederland" noemt gaat nergens "in op", alsof het zou devalueren.
Integendeel, het huidige Nederland zou in mijn plan de grote hoofdmoot worden in de deelstaat Dietsland (NL + Vl). De vrees om "op te gaan in" zou dus eerder van de Vlamingen moeten komen.

Geen enkel deelstaat zou trouwens "opgaan in" een konfederale Benelux.
Herinner u immers de definitie van konfederatie.....
Ten tweede wordt er geen "konfederale Benelux" opgericht, maar een nieuwe konfederale staat, weliswaar op het grondgebied van de huidige Belenux.... (Niet met 3 maar met 4 !)
Merk de nuance ! Al is dat geen nuance maar eerder een wezenlijk verschil.
Vandaar dat ik al jaren stel dat Shadowke en Ernst willen dat Nederland Vlaanderen annexeert.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2021, 22:18   #2192
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Vandaar dat ik al jaren stel dat Shadowke en Ernst willen dat Nederland Vlaanderen annexeert.
Omgekeerd mag ook hoor..
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2021, 22:40   #2193
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Vandaar dat ik al jaren stel dat Shadowke en Ernst willen dat Nederland Vlaanderen annexeert.
Ge verwart een Hereniging met een annexatie.
Of denkt gij nu echt dat het Vlaamse gebied onder het het direkte gezag van Den Haag gaat komen en als een bezet gebied zal worden bestuurd....?

Heeft West-Duitsland Oost-Duitsland geannexeerd ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 december 2021 om 22:46.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2021, 23:32   #2194
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Erratum

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
....
Integendeel, het huidige Nederland zou in mijn plan de grote hoofdmoot worden in de deelstaat Dietsland (NL + Vl). De vrees om "op te gaan in" zou dus eerder van de Vlamingen moeten komen.
Ik moet bij nader inzien "deelstaat" in die zin vervangen door "staat".
Een konfederatie is immers een statenbond.
Het is een federatie die deelstaten heeft.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 december 2021 om 23:33.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2021, 05:16   #2195
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dus u bepaald tussen de soep en de patatten dat vlaanderen De Nederlanden zal heten......

Goed bezig Shadowke.....
Dus? België is grotendeels het Prins-Bisdom Luik met de Spaanse en later de Oostenrijkse Nederlanden. Heeft u wel opgelet bij geschiedenis?
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2021, 06:53   #2196
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 27.962
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Waarom sluiten het Franstaligen- en Duitstaligen deel zich niet aan respectievelijk bij Frankrijk en Duitsland ?
....
De Duitstaligen zouden dat best willen, maar een referendum zullen ze niet krijgen.

Voor duitsland zelf is de situatie van nu een grotere toegevoegde waarde (handin Belgie) dan 60.000 inwoners + een paar km2 extra.

En de Franstaligen aansluiten bij Frankrijk? Iets met Brussel verhindert dat.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2021, 09:11   #2197
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
De Duitstaligen zouden dat best willen, maar een referendum zullen ze niet krijgen.

Voor duitsland zelf is de situatie van nu een grotere toegevoegde waarde (handin Belgie) dan 60.000 inwoners + een paar km2 extra.
De Duitstaligen staan ook niet te springen om terug te keren naar Duitsland. Nu genieten van een relatief belangrijke autonomie die ze bij een terugkeer zouden verliezen, want dan worden ze een deel van een Land.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2021, 18:05   #2198
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.469
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
De Duitstaligen zouden dat best willen, maar een referendum zullen ze niet krijgen.

Voor duitsland zelf is de situatie van nu een grotere toegevoegde waarde (handin Belgie) dan 60.000 inwoners + een paar km2 extra.

En de Franstaligen aansluiten bij Frankrijk? Iets met Brussel verhindert dat.
Daar geloof ik niks van. Die hebben historisch eeuwenlang bij Luxemburg/Brabant gehoord.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2021, 20:39   #2199
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Daar geloof ik niks van. Die hebben historisch eeuwenlang bij Luxemburg/Brabant gehoord.
Dat blijkt niet uit de resultaten van de eerste vrije verkiezingen na de Belgische aanhechting (de groteske resultaten van Baltia's "referendum" buiten beschouwing gelaten) en alle die erop volgden: de Duitsgezinden konden rekenen op heel wat sympathie van die bevolking. In de korte tijd onder Pruisisch bewind waren ze Duitsers met de Duitsers geworden. Door en door. Er was geen enkele emotionele band meer met de vroegere Nederlanden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2021, 00:43   #2200
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat blijkt niet uit de resultaten van de eerste vrije verkiezingen na de Belgische aanhechting (de groteske resultaten van Baltia's "referendum" buiten beschouwing gelaten) en alle die erop volgden: de Duitsgezinden konden rekenen op heel wat sympathie van die bevolking.
En ze kunnen dat nu nog. De vraag daarbij is natuurlijk of die regionalistische partij een terugkeer naar Duitsland wil of opkomt voor meer autonomie binnen België.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In de korte tijd onder Pruisisch bewind waren ze Duitsers met de Duitsers geworden. Door en door. Er was geen enkele emotionele band meer met de vroegere Nederlanden.
Dat lijkt mij op uitzonderingen na een algemeen geldend gegeven. Jan Modaal kent zijn geschiedenis niet en zal zich daarom vrij vlug identificeren met de staat die op zijn identiteitskaart staat.
Zoals ik hier stelde:
https://forum.politics.be/showpost.p...postcount=2150

Merkwaardig in de geschiedenis der Oostkantons vind ik dat die op het Weense Kongres bij Pruisen werden gevoegd. De Nederlanden moesten dus aan gebiedsafstand doen terwijl ze toch tot de koalitie hoorden die streed tegen Frankrijk. Een bondgenoot die werd bestraft...
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 december 2021 om 01:00.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be