![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#181 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
De Waalse tolérance is niet hetzelfde als de Vlaamse verdraagzaamheid.
|
|
|
|
#182 | |
|
|
Citaat:
Er zijn heel wat Vlamingen die in Wallonië wonen maar er voor de rest geen sociaal leven hebben; alles speelt zich in Vlaanderen af; ze werken er, hun kinderen gaan er naar school enz. Bovendien zouden ze vooral door de Vlaamse politici uitgespuwd worden. Stel je voor: Vlamingen die rechten zouden opeisen in Wallonië en daardoor de Franstaligen in Vlaanderen op verkeerde gedachten zouden brengen. |
|
|
|
|
|
|
#183 |
|
|
De Franstaligen in Vlaanderen hebben alde 'verkeerde' gedachten. In de Rand gaan die gedachten de weg op van 'mehr Laubensraum' ofte territoriale expansie.
|
|
|
#184 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Niet andersom. De waarheid niet verdraaien eh....
|
|
|
|
#185 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ook hun sociaal leven speelt zich af buiten de grenzen van Wallonie en/of achter (voor Franstalige) gesloten deuren. Maar deze feiten geven dus enkel aan, hoe klein en nietig Franstalig België in werkelijkheid is. Want eens buiten deze regio, verloopt het sociaal leven van Vlamingen en Nederlanders wel binnen de gemeenschap waar ze zijn gaan wonen. En leren hun kinderen en zijzelf wel de taal van hun woongebied, doen ze in Wallonie trouwens ook. Maar deze mensen hun politici in hun thuislanden/regio's moeten geen geld vragen aan de Waalse gemeenschap om te kunnen overleven, zij komen uit rijke rego's met geld en brengen uitrijkdom naar de Waalse gemeenschap. Het is dus aan de Waalse gemeenschap om te zorgen dat deze rijke burgers, hun geld binnen de Waalse gemeenschap investeren en een rijkdom brengen voor iedereen in Wallonie, in plaats van deze mensen uit te spuwen. |
|
|
|
|
|
|
#186 |
|
Minister-President
|
Laat de Nederlanders hier maar wegblijven: ze zijn nog erger dan de Franstaligen in de rand!!
Ze denken echt dat alles voor hen moet wijken! En frans spreken, ho maar! Ik ging verleden jaar een hotel-restaurant binnen en kon zelfs niet in het Frans bestellen: die Nederlanders kenden zelfs geen Frans!!! In ons dorp met 400 inwoners wonen verschillende Vlamingen: onder mekaar spreken we Vlaams, maar zodra er een "autochtone"dorpsgenoot bijkomt wordt er overgeschakeld naar het Frans: Daarom worden wij ook niet scheef aangezien. Als je in de Ardennen op zoek bent naar een huis, zeg dan maar dat je Vlaming bent, want van de Hollanders moeten ze hier niet veel hebben!!! Laatst gewijzigd door omaplop : 8 juni 2008 om 00:06. |
|
|
|
|
|
#187 |
|
|
ook dat zal niet blijven duren; als er genoeg Vlamingen zijn, wordt het ook Vlaams.
|
|
|
|
|
|
#188 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#189 |
|
Partijlid
|
Er zouden er al burgemeesters zijn die geen frans meer willen spreken in de gemeenteraad!!.
Laatst gewijzigd door 69kk : 8 juni 2008 om 08:30. |
|
|
|
|
|
#190 | |
|
|
Citaat:
Voor de Vlaamse regering bestaan er geen Vlamingen in Walloniê, het zijn allemaal Walen. Even dom als beweren dat alle inwoners van de rand Vlamingen zijn. |
|
|
|
|
|
|
#191 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het is dus de Waalse regering en de waalse politicus die totaal fout zit. Zij willen dat een regio zich aanpast en de wetten veranderd tenvoordelen van emmigraten. Het is dan ook niet verwonderlijk dat allochtonen in Belgie beginnen te eisen dat wij hun wetten hier gaan toepassen, de Walen eisen dat immers ook van het Vlaamse gewest. |
|
|
|
|
|
|
#192 | |
|
|
Citaat:
Zelfs Voeren zijn de meesten al vergeten. |
|
|
|
|
|
|
#193 |
|
Staatssecretaris
|
En welke taalgroep is daar nu al sinds 1830 tegen ?
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is.... |
|
|
|
|
|
#194 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
terug kijk en luistergeld betalen, hun Vlaamse vergoedingen voor arbeidsduurvermindering kwijt, hun Vlaamse zorgverzekering weg, hun Vlaamse schoolopleidingen weg enz... Er zijn redenen waarom deze mensen naar Vlaanderen zijn komen wonen en als hun woning nu plots terug binnen het gewest valt waaruit zij zijn gevlucht, gaan zij gewoon terug verhuizen,om terug in Vlaanderen te wonen. En dan kan het hele spelletje opnieuw beginnen, maar dan in en rond Mechelen, Leuven en zo verder. Nee, en nog eens Nee, tot hier en geen stap verder. Anders moeten we de boel maar gewoon splitsen en er twee aparte staten van maken met elke zijn eigen wetten en elk zijn eigen taal. |
|
|
|
|
|
|
#195 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#196 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Als Franstalig zou ik voor niets ter wereld naar Vlaanderen willen verhuizen. Ik ben misschien tweetalig maar ja, ik blijf een Franstalig en dus niet welkom in Vlaanderen. Jaren geleden was ik nog werkloos. Een vriendin van mij bood me een job in Vilvoorde aan en ik heb "buiten sprake" geantwoord. Als ik werk, vind ik dat de sfeer een belangrijke rol heeft. De sfeer kan alleen slecht zijn voor een Franstalig die enkel met Vlamingen werkt, zelfs als die Franstalig totaal zich aanpast en het Nederlands kent. Voor de Vlamingen zal die Franstalig altijd "de domme en luie Waal of Franstalig" zijn en dat wil ik helemaal niet ondergaan. Dat de Vlamingen ergens anders hun zondebok zoeken. In Brussel werk ik in een tweetalige omgeving en men voelt er al dat het tussen de twee gemeenschappen niet meer lukt. Mijn contacten daar met de Vlamingen zijn bijna onbestaand behalve natuurlijk voor pure professionele redenen. Bij pauzes is het zeer frappant. : u zou onze refter 's middags moeten zien. Op de ene kant, de Franstaligen en op de andere kant, de Vlamingen. We zijn dus "samen" in een gebouw maar in feit leven wij er al apart.
|
|
|
|
|
|
#197 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wat de franstaligen doen in de rand rond BXL is dus gewoon de ergste vorm van kolonialisme. |
|
|
|
|
|
|
#198 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#199 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
dan werk jij op een raar werk, bij ons is dat zeker niet zo uitgesproken, integendeel zelf.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
|
|
|
|
|
#200 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En de Franstalige Brusselaars zijn naar de Vlaamse rand verhuist en niet naar Wallonie, enkel omdat ze daar voordelen bij hebben die ze niet in Wallonie hebben. Mij ga je echt niet vertellen hoe het in elkaar steekt hoor. Mijn Moeder is geboren in Etterbeek en heeft steeds in Machelen gewoond. Mijn Grootvader was een WW1soldaat uit BXL en is daar geboren en gestorven. En wat mij het ergste stoort aan deze Franstaligen is dat zij het heel normaal vinden dat een Fransman die in Veurne gaat wonen, Nederlands leert, maar dat zij vinden dat de Vlamingen maar Nederlands moeten leren als zij in Vlaanderen komen wonen. En dan nog een pak verder van de taalgrens dan dat die Fransman van de land/taalgrens is gaan wonen. |
|
|
|
|