Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Waar ligt de (belangrijkste) culturele grens in de Lage Landen?
De Taalgrens in België 26 53,06%
De Staatsgrens tussen Nederland en België 9 18,37%
De Grote Rivieren in Nederland 1 2,04%
Historische gebieden zoals Vlaanderen, Brabant, Holland 3 6,12%
De grote steden versus de 'provincie' 2 4,08%
Geen echte grens aanwezig 8 16,33%
Aantal stemmers: 49. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 9 februari 2010, 07:01   #181
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
wat jij gemiddeld genomen doet is Nederlanders als homogene groep beschouwen en Vlamingen of Belgen als homogene groep beschouwen en vervolgens concluderen dat er verschillen zijn. Natuurlijk zijn die er.
De vraag is echter of Zeeuwen en West-Vlamingen meer van elkaar verschillen dan Zeeuwen en Achterhoekers. Of NL-Limburgers en BE-Limburgers meer van elkaar verschillen dan Groningers en NL-Limburgers.
Kortom, creeert de staatsgrens het verschil, of zijn we gewoon met zn allen lekker divers, en dus verschillend?
Ik heb tijdens mijn vele bezoeken ondervonden dat de Nederlander en Belg toch wel fundamenteel verschillen van elkaar.

Je ziet de verschillen (wegen- en woningbouw), je proeft ze (spijs en drank(, je hoort ze (taal) en je voelt ze (mentaliteit).

Die verschillen heb ik veel minder als ik in België rondrij.
Ja, de taal verschilt inderdaad ook op bepaalde plaatsen, maar de rest van de cultuur is veel gelijkmatiger.

Ik denk dat iedereen die regelmatig de grenzen tussen onze mooie landen kruist dit iedere keer ondervindt.
Oud 9 februari 2010, 07:02   #182
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
"Nope" voor jou. Niet voor anderen hier op dit forum. De "Belgische identiteit" is volstrekt inhoudsloos.
Voor jou misschien, maar voor velen heeft ze nog steeds inhoud.
Gisteren nog gezien hoe we als Belgen trots waren op de prestaties van 'onze Juju'.
Oud 9 februari 2010, 09:13   #183
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Armoede troef ja vanaf 1826 in het VKN onder Willem I. Massale afdankingen. En vooral in de Vlaanders en in Wallonië. En dan spreek ik nog niet over de hatelijke Hollandse belastingen (op het gemaal en het slachten van beesten) waardoor vooral de middengroepen en arbeiders getroffen werden. Leer uw geschiedenis.
Nu eigenlijk doet die geschiedenis er niet meer toe.

We zullen enkel vandaag en gisteren nemen.
Zelfs binnen de huidige economie doet Nederland vanuit Den Haag alles om de Vlaamse economie in de vernieling te helpen.
Zelfs vandaag luistert Nederland beter naar de noden van Londen en Parijs dan naar die van hun buren.

Want eigenlijk moet Nederland Wallonië niets verwijten over het lonken naar Parijs. Want Londen droomt en Den Haag springt, Parijs hoest en Den Haag staat er met een zakdoek.
En dan hebben we het er nog niet over als ze van over het water iets zeggen.

En de gedachte dat Vlaanderen en Nederland hetzelfde zijn komen slechts uit twee regio's, Namelijk uit Limburg en Holland.

En ja er zijn grote gelijkenissen tussen Vlaanderen en zuid-Nederland, maar zuid-Nederland is dan ook bezet gebied.
Er heeft tot 1815 eigenlijk NOOIT bij Holland gehoord, maar bij de Nederlandstalig België.
Buiten de vele oorlogen tegen elkaar heeft het gebied boven de Schelde eigenlijk niets te maken met het gebied onder de Schelde.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2010, 09:15   #184
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Gisteren nog gezien hoe we als Belgen trots waren op de prestaties van 'onze Juju'.
maar ondertussen moesten het toch wel weer 2 Vlaamse meisjes zijn die de Belgische Fedploeg moesten redden.
Oud 9 februari 2010, 09:40   #185
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht

Zelfs binnen de huidige economie doet Nederland vanuit Den Haag alles om de Vlaamse economie in de vernieling te helpen.
Zelfs vandaag luistert Nederland beter naar de noden van Londen en Parijs dan naar die van hun buren.

.
Waarom moet Nederland eindeloos proberen om zaken te doen met ollander-aters .Door schade en schande zijn we wijs geworden.
Er zijn geen groter zeikers op Nederland dan de Belgen .Dat is al sinds 1830 zo.
De Benelux heeft dat niet veranderd .De Belgische politici en media zetten de toon hierin.
Dus maak je niet bang voor een samengaan. Voorlopig zit er dat er beslist niet in.
Vlaanderen kan zichzelf nog niet besturen en gisteravond hebben we bij PHARA nog eens gezien ,dat er geen Belgische democratie bestaat.
Dus waar praat u over.Een koe kun je ook niet met een geit laten paren.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2010, 12:13   #186
respublica
Minister

Standaard

Dat is allemaal erg relatief. In de stadsarchitectuur zie ik een duidelijke grens tussen België en Nederland, maar in pakweg de literatuur ligt de grens logischerwijs tussen het Franse en het Nederlandse taalgebied. Het medialandschap verschilt dan weer erg van Nederland tot Vlaanderen tot Franstalig België. Over het algemeen gesproken ben ik echter van mening dat de verschillen tussen Nederland en Vlaanderen kleiner zijn dan tussen Wallonië en Vlaanderen. Onderschat het belang van taal maar niet: taal is jammer genoeg al te vaak gelijk aan leefwereld en heeft enorme implicaties.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2010, 12:23   #187
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
(...)
En ja er zijn grote gelijkenissen tussen Vlaanderen en zuid-Nederland, maar zuid-Nederland is dan ook bezet gebied.
Er heeft tot 1815 eigenlijk NOOIT bij Holland gehoord, maar bij de Nederlandstalig België.
Buiten de vele oorlogen tegen elkaar heeft het gebied boven de Schelde eigenlijk niets te maken met het gebied onder de Schelde.
Geef je dit ook aan je kinderen door?
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2010, 12:29   #188
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
.Buiten de vele oorlogen tegen elkaar heeft het gebied boven de Schelde eigenlijk niets te maken met het gebied onder de Schelde.
Hieruit concludeer ik dat u vindt dat Bruggelingen en Gentenaars eigenlijk niets te maken hebben met Mechelaars of Turnhouters.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2010, 13:35   #189
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Want eigenlijk moet Nederland Wallonië niets verwijten over het lonken naar Parijs. Want Londen droomt en Den Haag springt, Parijs hoest en Den Haag staat er met een zakdoek.
En dan hebben we het er nog niet over als ze van over het water iets zeggen.

En de gedachte dat Vlaanderen en Nederland hetzelfde zijn komen slechts uit twee regio's, Namelijk uit Limburg en Holland.

Een schitterend staaltje van acute paranoia. Antwerps minderwaardigheidsgevoel en frustratie. Een hopeloos geval. Zelfs psychiaters kunnen hier niets meer aan doen.
Oud 9 februari 2010, 13:44   #190
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Dat is allemaal erg relatief. In de stadsarchitectuur zie ik een duidelijke grens tussen België en Nederland, maar in pakweg de literatuur ligt de grens logischerwijs tussen het Franse en het Nederlandse taalgebied. Het medialandschap verschilt dan weer erg van Nederland tot Vlaanderen tot Franstalig België. Over het algemeen gesproken ben ik echter van mening dat de verschillen tussen Nederland en Vlaanderen kleiner zijn dan tussen Wallonië en Vlaanderen. Onderschat het belang van taal maar niet: taal is jammer genoeg al te vaak gelijk aan leefwereld en heeft enorme implicaties.
Met je laatste zin ben ik het absoluut niet eens. In zijn aanklacht "Aan België" stelt de radicaal Vlaamgezinde Prudens Van Duyse "De taal is gansch het volk". Een profetische uitspraak, die nog steeds actueel is, al dadeert ze van 1835. Vreemde talen vormen een meerwaarde, dat is gewoon een feit, maar in een fundamentele discussie speelt de "moedertaal" een vooraanstaande rol, het blijft de taal in dewelke je het best je gevoelens kan uitdrukken. "Jammer genoeg", ik denk het niet.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2010, 13:50   #191
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Luikenaars vieren nu eenmaal graag.
Dan zullen ze 11 juli er ook wel bij willen nemen.
Oud 9 februari 2010, 14:14   #192
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht

Dit bedoel ik juist met de slechte opvoeding in Belgie.
Je slaat de spijker op de kop.

Laatst gewijzigd door Sidharta : 9 februari 2010 om 14:39.
Oud 9 februari 2010, 14:18   #193
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Met alle respect voor haar kundigheid inzake tennis, heb ik die jongedame toch nooit ervaren als "onze", laat staan "mijn" Juju. Heb je haar al eens één gebenedijd woord Nederlands in een interview horen gebruiken?
Oud 9 februari 2010, 14:45   #194
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Hieruit concludeer ik dat u vindt dat Bruggelingen en Gentenaars eigenlijk niets te maken hebben met Mechelaars of Turnhouters.
Inderdaad, buiten de taal en het gewestelijk en federaal bestuur hebben hebben die zeer weinig met elkaar gemeen.
Oud 9 februari 2010, 14:57   #195
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Nee, zij hebben al genoeg aan de ellende die onze eigen politici veroorzaken.

En ik leer hen om juist de verschillen tussen mensen te zien, zodat ze weten dat iedereen zijn eigen waarde heeft en dat alles en iedereen belangrijk is.

Maar ik leer hen ook om hun geschiedenis te kennen en daaruit de nodige lessen te halen. Zodat zij weten met wat zij rekening moeten om bepaalde doelen te kunnen bereiken.

En in deze draad gaat het over culturele verschillen. Het heeft dus totaal niets te maken met mogelijke politieke meningsverschillen. Maar je moet ze kennen om politieke problemen te kunnen oplossen. Het is zoals een arts moet weten waaraan je overgrootouders zijn gestorven, om te kunnen bepalen of jij kans loopt op bepaalde erfelijke ziektes.
Oud 9 februari 2010, 15:01   #196
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Een schitterend staaltje van acute paranoia. Antwerps minderwaardigheidsgevoel en frustratie. Een hopeloos geval. Zelfs psychiaters kunnen hier niets meer aan doen.
Helemaal niet.
Het is gewoon realiteit.
En heel normaal.
Als Vlaanderen de kans krijgt Nederland zijn economische groei te stoppen doet het dat ook.
Beide vissen immers in dezelfde economische vijver.
Oud 9 februari 2010, 15:51   #197
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
[/b]Met je laatste zin ben ik het absoluut niet eens. In zijn aanklacht "Aan België" stelt de radicaal Vlaamgezinde Prudens Van Duyse "De taal is gansch het volk". Een profetische uitspraak, die nog steeds actueel is, al dadeert ze van 1835. Vreemde talen vormen een meerwaarde, dat is gewoon een feit, maar in een fundamentele discussie speelt de "moedertaal" een vooraanstaande rol, het blijft de taal in dewelke je het best je gevoelens kan uitdrukken. "Jammer genoeg", ik denk het niet.
We zijn het eigenlijk volledig eens met elkaar, maar is het ergens toch niet jammer dat talen barrières vormen tussen verschillende mensen en volkeren? Ik ontken niet dat deze barrières erg logisch zijn, maar het is een barrière. Het is door deze barrière dat België nooit een gelukte natiestaat kon worden. Ik volg grotendeels de uitspraak "de taal is gansch het volk." Een 'volk' is grotendeels een kunstmatig iets, maar toch zijn er meestal banden met de realiteit: nationale geschiedenis, gelijkaardige leefwereld en als belangrijkste bindmiddel: de taal.

Laatst gewijzigd door respublica : 9 februari 2010 om 15:54.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2010, 16:03   #198
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
We zijn het eigenlijk volledig eens met elkaar, maar is het ergens toch niet jammer dat talen barrières vormen tussen verschillende mensen en volkeren? Ik ontken niet dat deze barrières erg logisch zijn, maar het is een barrière. Het is door deze barrière dat België nooit een gelukte natiestaat kon worden. Ik volg grotendeels de uitspraak "de taal is gansch het volk." Een 'volk' is grotendeels een kunstmatig iets, maar toch zijn er meestal banden met de realiteit: nationale geschiedenis, gelijkaardige leefwereld en als belangrijkste bindmiddel: de taal.
Het belangrijkste kenmerk van een volk is de taal.
Staatsgrenzen zijn kuntmatig en blijven problematisch, als ze niet samenvallen met grenzen tussen volken.
Oud 9 februari 2010, 16:09   #199
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad, buiten de taal en het gewestelijk en federaal bestuur hebben hebben die zeer weinig met elkaar gemeen.
In de praktijk is dit in ieder geval zo.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2010, 16:11   #200
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Het belangrijkste kenmerk van een volk is de taal.Staatsgrenzen zijn kuntmatig en blijven problematisch, als ze niet samenvallen met grenzen tussen volken.
Dan vraag ik me af waarom bij u de Friezen deel uitmaken van uw 'volk'. Want die hadden het Fries als taal. En het Fries behoort niet tot de Nederlandse taal.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be