Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 maart 2011, 20:43   #181
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Hoegaarden Grand Cru (8,5 %) kan men zeker beschouwen als een 'abdijbier'.
De term abdijbier gebruikt men als er een al dan niet vermeende link bestaat men een al dan niet bestaande kloostergemeenschap. Naast Trappist bestaan er ook erkende abdijbieren zoals Grimbergen en niet erkende abdijbieren zoals Sint-Bernardus die weliswaar bepaalde tradities qua brouwen overnemen maar niets te maken hebnen met een kloostergemeenschap.)
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2011, 20:57   #182
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Hohoho, ik ben de Kerstman niet hé.
Maar algemene boodschappen doe ik in de Carrefour. Heb ik wat speciaals nodig ga ik in speciaalzaken.
Mon Dieu! Pourvu que ce soit français! C'est tout ce qui compte ...

Je zit teveel onder de kap van de Walen en meer bepaald de "Liègeois". Ik wed dat jij aldaar op 14 juli ook de Marseillaise staat te brullen.
Oud 23 maart 2011, 21:32   #183
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
De term abdijbier gebruikt men als er een al dan niet vermeende link bestaat men een al dan niet bestaande kloostergemeenschap. Naast Trappist bestaan er ook erkende abdijbieren zoals Grimbergen en niet erkende abdijbieren zoals Sint-Bernardus die weliswaar bepaalde tradities qua brouwen overnemen maar niets te maken hebnen met een kloostergemeenschap.)
Alles hangt af van de bepaling van 'abdijbier'. Vemits men nu ook deze bieren van hoge gisting 'abdijbieren' noemt, ook al zijn ze gemaakt buiten een abdij en/of ze nog nog maar weinig met een abdij te maken hebben.

Zo schrijft een bierkenner het volgende:

"Witbier Is een tarwebier en de meest bekende variant is afkomstig uit Hoegaarden (maar ook gekopieerd in Maastricht: Wyckse Witte). Na een tijdelijke sluiting van de brouwerij in de vorige eeuw werd het bier zeer succesvol opnieuw verkocht. Wordt zeer veel in de zomer gedronken met voor sommigen een partje citroen in het glas. Andere kenners vinden dit een minder goed gebruik. Overigens is de “Tripel” van dezelfde brouwerij zeer goed te drinken, maar die lijkt meer op de abdijbieren (Hoegaarden Grand Cru, zie ook beneden).
"

Het is een kwestie van afspraken.

Laatst gewijzigd door system : 23 maart 2011 om 21:40.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2011, 07:51   #184
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Je zit teveel onder de kap van de Walen
Dus iemand die in de Carrefour winkelt zit onder de kap van de walen.

Logischerwijs zit iemand die bij de Hema of Zeeman winkelt te veel onder de kap van de Nederlanders.

Of hoe overdrijven ook een kunst is.

Persoonlijk koop ik bij Delhaize.
Ik heb ook nog gewinkeld in andere zaken, maar voor mij heeft Delhaize gewoon de beste waar voor z'n geld.
Af en toe kom ik ook in de Carrefour, ook die zijn redelijk goed, behalve de groenten die minder zijn.

Er zijn slechts een aantal specifieke dingen die ik nog in andere winkels koop zoals O'Cool voor diepvriesproducten en Macro voor voeding en voedingsgerelateerde inkopen in het groot.
Oud 24 maart 2011, 08:50   #185
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht

Logischerwijs zit iemand die bij de Hema of Zeeman winkelt te veel onder de kap van de Nederlanders.

Ik heb ook nog gewinkeld in andere zaken, maar voor mij heeft Delhaize gewoon de beste waar voor z'n geld.
Af en toe kom ik ook in de Carrefour, ook die zijn redelijk goed, behalve de groenten die minder zijn.

Er zijn slechts een aantal specifieke dingen die ik nog in andere winkels koop zoals O'Cool voor diepvriesproducten en Macro voor voeding en voedingsgerelateerde inkopen in het groot.
iedereen koopt waar hij wilt, maar ergens niet kopen omdat er een link met Nederland is, dat ruikt op z'n minst naar racisme, niet?
Oud 24 maart 2011, 09:09   #186
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
iedereen koopt waar hij wilt, maar ergens niet kopen omdat er een link met Nederland is, dat ruikt op z'n minst naar racisme, niet?
Helemaal niet. U gaat toch ook uw 'crème' kopen bij wie u wilt omdat deze of gene smaak u beter ligt dan het ijs van de andere verkoper. En zo is dat ook het geval bij het winkelen. Alleen, de Hollandse winkels zijn vaak te goedkoop om altijd degelijke kwaliteit in huis te hebben. Daar gaat het over. Meer moet u daar niet achter zoeken.

Laatst gewijzigd door system : 24 maart 2011 om 09:10.
Oud 24 maart 2011, 09:11   #187
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Helemaal niet. U gaat toch ook uw 'crème' kopen bij wie u wilt omdat deze of gene smaak u beter ligt dan het ijs van de andere verkoper. En zo is dat ook het geval bij het winkelen. Alleen, de Hollandse winkels zijn vaak te goedkoop om altijd degelijke kwaliteit in huis te hebben. Daar gaat het over. Meer moet u daar niet achter zoeken.
goed, racisme is mss overdreven, maar grove veralgemeningen blijken nooit juist te zijn.

En zeggen dat iets duur moet zijn om van degelijke kwaliteit te zijn, lijkt me toch net iets te belachelijk om mee rekening te houden.
Oud 24 maart 2011, 09:16   #188
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
goed, racisme is mss overdreven, maar grove veralgemeningen blijken nooit juist te zijn.

En zeggen dat iets duur moet zijn om van degelijke kwaliteit te zijn, lijkt me toch net iets te belachelijk om mee rekening te houden.
Neen dat is juist, maar dat zeer goedkope dingen vaak van mindere kwaliteit zijn, lijkt me logisch. Dat kan dan ook bijna niet anders.
Oud 24 maart 2011, 09:18   #189
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen dat is juist, maar dat zeer goedkope dingen vaak van mindere kwaliteit zijn, lijkt me logisch. Dat kan dan ook bijna niet anders.
dat is soms zo, maar vaak betaal je gewoon de naam, de reclame.

waarom zijn de producten van pakweg Aldi zo goedkoop? omdat ze allemaal van mindere kwaliteit zijn?
Oud 24 maart 2011, 10:20   #190
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht

Uiteraard overdrijf ik. En dan nog heel bewust ook. In dit geval wil ik mijn stijl aanpassen aan die welke je kunt terugvinden in het discours van Henri1 wanneer hij het heeft over Nederlandse warenhuizen.

Laatst gewijzigd door quercus : 24 maart 2011 om 10:21.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2011, 10:34   #191
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alleen, de Hollandse winkels zijn vaak te goedkoop om altijd degelijke kwaliteit in huis te hebben. Daar gaat het over. Meer moet u daar niet achter zoeken.
Correctie. Veel klanten 'denken' dat Hollandse winkels goedkoper zijn omdat Nederlandse winkels klanten mogen lokken met extreem lage (beneden de kostprijs) prijzen. Die lokprijzen worden toegepast op een beperkt aantal merkproducten. Omdat je daarvan de prijzen goed kan vergelijken (hetgeen groepen als testaankoop bv ook doen). Dat de verloren winsten gerecupereerd worden op andere producten wordt door de doorsnee klanten uit het oog verloren.
Als je ziet hoeveel Nederlandse ketens naar België komen weet je dat zij ruime winstmarges hanteren. In mijn sector heb ik dat ooit op papier (verkoopscatalogus) gezien dat de winkelprijs in Nederland gemiddeld 10% hoger lag. Op een ogenblik dat veel mensen de grens overtrokken omdat ze dachten dat het daar goedkoper was. (En dan heb ik het nog niet over de manier van zaken doen waarbij klanten naar te dure (zonder meerwaarde) producten gepusht werden.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2011, 10:37   #192
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Correctie. Veel klanten 'denken' dat Hollandse winkels goedkoper zijn omdat Nederlandse winkels klanten mogen lokken met extreem lage (beneden de kostprijs) prijzen. Die lokprijzen worden toegepast op een beperkt aantal merkproducten. Omdat je daarvan de prijzen goed kan vergelijken (hetgeen groepen als testaankoop bv ook doen). Dat de verloren winsten gerecupereerd worden op andere producten wordt door de doorsnee klanten uit het oog verloren.
Als je ziet hoeveel Nederlandse ketens naar België komen weet je dat zij ruime winstmarges hanteren. In mijn sector heb ik dat ooit op papier (verkoopscatalogus) gezien dat de winkelprijs in Nederland gemiddeld 10% hoger lag. Op een ogenblik dat veel mensen de grens overtrokken omdat ze dachten dat het daar goedkoper was. (En dan heb ik het nog niet over de manier van zaken doen waarbij klanten naar te dure (zonder meerwaarde) producten gepusht werden.
maw, ze passen het zelfde concept toe van Colruyt. Of Colruyt doet het zelfde als die Nederlanders natuurlijk...
Oud 24 maart 2011, 10:41   #193
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als het bij deze discussie zou blijven zou ik er niet meer achter zoeken. Maar ik volg u al langer dan vandaag. En eigenlijk bent u constant bezig met het omlaag praten van alles dat maar iets met Nederland te maken heeft. Het lijkt erg op een haatcampagne.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2011, 10:57   #194
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Als het bij deze discussie zou blijven zou ik er niet meer achter zoeken. Maar ik volg u al langer dan vandaag. En eigenlijk bent u constant bezig met het omlaag praten van alles dat maar iets met Nederland te maken heeft. Het lijkt erg op een haatcampagne.
Uw regelmatige paranoïde reacties wijzen op een voor u stilaan zorgwekkende toestand. Te meer, omdat u zelf er een handje van weg hebt de Vlamingen steeds weer naar omlaag te praten.

Laatst gewijzigd door system : 24 maart 2011 om 11:13.
Oud 24 maart 2011, 11:03   #195
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uw regelmatige paranoïde reacties wijzen op een voor u stilaan zorgwekkende toestand. Te meer, omdat u zelf er een handje van weg hebt de Vlamingen steeds naar omlaag te praten.
Je zou mischien gelijk hebben als ik de enige ben die er zo over denkt. Maar er zijn er meer hier die het is opgevallen. En dan begin je gelijk te klagen dat ze je om het kleinste beetje kritiek verdenken van hollanderhaat. Maar in uw geval is de term hollanderhater volkomen terecht.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2011, 11:07   #196
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Je zou mischien gelijk hebben als ik de enige ben die er zo over denkt. Maar er zijn er meer hier die het is opgevallen. En dan begin je gelijk te klagen dat ze je om het kleinste beetje kritiek verdenken van hollanderhaat. Maar in uw geval is de term hollanderhater volkomen terecht.
Ik zal u eens wat vertellen. Hollanders waren tot voor kort niet gewend aan kritiek. Wel vonden ze het doodnormaal om kritiek spuien op België en met het vingertje in de lucht te gaan zwaaien. Nu dat er mensen zijn opgestaan die de Hollanders van hetzelfde laken een broek geven en Nederland met een goed kritisch oog bekijken, nu schreeuwen ze om de haverklap van 'racisme' en 'Ollandhaat'. Moet er nog zand zijn??

Laatst gewijzigd door system : 24 maart 2011 om 11:09.
Oud 24 maart 2011, 12:04   #197
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is het ook. Maar de betrokkene wil dat niet gezegd hebben. Het is een beetje zoals met Marokkaanse handtassendiefjes. Je mag er nog op staan kijken terwijl ze aan het jatten zijn, maar wanneer je ze erop aanspreekt dan ontkennen ze ijskoud.
Oud 24 maart 2011, 12:16   #198
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat is het ook. Maar de betrokkene wil dat niet gezegd hebben. Het is een beetje zoals met Marokkaanse handtassendiefjes. Je mag er nog op staan kijken terwijl ze aan het jatten zijn, maar wanneer je ze erop aanspreekt dan ontkennen ze ijskoud.
Nu vergelijkt u me al met een handtas-pikkend Marokkaantje. 't Is erg. Hiejl erg. En wat zal het morgen zijn? We mogen er niet aan denken. Neen, zeker niet.
Oud 24 maart 2011, 12:25   #199
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Zijn het alleen Nederlandse winkels die klanten lokken met extreem lage prijzen van sommige producten? Natuurlijk niet, alle grote winkels passen dit toe. Je moet maar zo onnozel niet zijn je erdoor te laten misleiden. Eigen schuld dikke bult.

Dat de gemiddelde winkelprijs in Nederland 10 % hoger ligt in Nederland, daar geloof ik absoluut niks van. Kun je deze leugenachtige bewering ook bewijzen?

Als ik die onzin hier allemaal lees verwondert het me dat jullie nog geen actiegroep opgericht hebben "Koop niet bij Nederlanders" met de nodige pamfletten die kunnen uitgedeeld worden aan de ingang van de Nederlandse ketens. Alleen opletten voor het gebruikte lettertype. Een verkeerde interpretatie is vlug gebeurd.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2011, 12:38   #200
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Zijn het alleen Nederlandse winkels die klanten lokken met extreem lage prijzen van sommige producten? Natuurlijk niet, alle grote winkels passen dit toe. Je moet maar zo onnozel niet zijn je erdoor te laten misleiden. Eigen schuld dikke bult.

Dat de gemiddelde winkelprijs in Nederland 10 % hoger ligt in Nederland, daar geloof ik absoluut niks van. Kun je deze leugenachtige bewering ook bewijzen?

Als ik die onzin hier allemaal lees verwondert het me dat jullie nog geen actiegroep opgericht hebben "Koop niet bij Nederlanders" met de nodige pamfletten die kunnen uitgedeeld worden aan de ingang van de Nederlandse ketens. Alleen opletten voor het gebruikte lettertype. Een verkeerde interpretatie is vlug gebeurd.
We kunnen er niet onderuit dat de Nederlanders meer prijsbewust zijn en dit door hun gekende zuinigheid. Deze zuinigheid is geen fabeltje maar historisch. Het is dan ook niet verwonderlijk dat 'goedkope winkels' kuit konden schieten in Nederland. Die waren er ook in België natuurlijk. Maar niet in die mate. De Belg schrok er niet voor terug wat meer geld uit te geven voor vanalles en nog wat.

Op de duur zal zich dat wel nivelleren allemaal in Europa. Alhoewel men eeuwenoude leefpatronen niet zo maar kan weggommen natuurlijk.

Laatst gewijzigd door system : 24 maart 2011 om 12:39.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be